شماره 180    |    30 مهر 1393

   


 

قول درج نام پدید‌آورنده «دا» در چاپ بعدی نسخه انگلیسی/ اسپراکمن: دسیسه‌ای در کار نیست!


پاتریک مودیانو، صدو هفتمین برنده جایزه نوبل ادبیات


فریادی در برهوت (قسمت پایانی)


داستانی از جنگ به روایت یک استاد ایرانی در آمریکا


مصاحبه‏های نهضت آزادی بیان دانشگاه برکلی کالیفرنیا منتشر شد


آرشیو آنلاین موزه ملی جنگ اقیانوس اقیانوس آرام آغاز به کار کرد


تاریخ شفاهی بزرگراه 35-I


تاریخ شفاهی روزنامه نگاران داکوتای شمالی


تاریخ شفاهی اسکیموهای اینوت قوی است


 



پیش خوان شماره 180

تدوین تاریخ شفاهی نهضت سوادآموزی
دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی، تدوین تاریخ شفاهی نهضت سوادآموزی استان را با رونمایی از پوستر این طرح کلید زد. این آیین، 28 مهر 1393 در محل دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی برگزار ‌شد. در آیین رونمایی از پوستر طرح تدوین تاریخ شفاهی نهضت سوادآموزی آذربایجان شرقی، جمعی از پیشکسوتان نهضت، فعالین فرهنگی و اصحاب رسانه و خبرنگاران حضور داشتند. قرار است در قالب این طرح، مصاحبه‌گرها به سراغ آموزشیاران، راهنمایان تعلیماتی، مدیران، رانندگان و سوادآموزان نهضت بروند و خاطرات و تجربیات آنها را در قالب مصاحبه دریافت کنند. همچنین، گردآوری اسنادی مانند فیلم، صوت، عکس، دست‌نوشته، پوستر و... همزمان با مصاحبه‌ها انجام خواهد شد. دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی، پیش‌ازاین اقدام به تدوین تاریخ شفاهی مربیان پرورشی دهه‌ شصت استان کرده است. همچنین، ده‌ها نفر از رزمندگان جبهه فرهنگی انقلاب، به بازگویی خاطرات و تجربیات خود از سال‌های دهه‌های 50 و 60 پرداخته‌اند که به‌زودی، بخشی از این خاطرات در قالب کتاب و مجموعه خاطرات منتشر خواهد شد.

آغاز سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی مطبوعات ایران
سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی مطبوعات ایران توسط ماهنامه مدیریت ارتباطات و با حمایت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود. در این نشست‌ها که به صورت ماهانه برگزار خواهد شد یکی از روزنامه‌نگاران پیشکسوت به بیان خاطرات شفاهی خود در حوزه روزنامه‌نگاری می‌پردازد. در اولین نشست تاریخ شفاهی مطبوعات ایران، بهروز بهزادی، از روزنامه‌نگاران پیشکسوت و سردبیر سابق روزنامه‌های ایران، ایران دیلی و اعتماد به بیان خاطرات خود خواهد پرداخت. این نشست در روز 5 آبان‌ماه از ساعت 16 الی 18 در کتابخانه ملی ایران برگزار خواهد شد.

برگزاری دومین کارگاه آموزش تاریخ شفاهی در هرمزگان
به همت دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری هرمزگان دومین کارگاه آموزش تاریخ شفاهی برگزار شد. این کارگاه 28 مهرماه 1393 با حضور محمد قاسمی پور، رییس دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری مرکز و  23 نفر از مصاحبه گران، هنرمندان و علاقه مندان به ثبت و جمع آوری خاطرات انقلاب و دفاع مقدس برگزار گردید. در طول جلسه مطالبی درخصوص نقش گفت‌وگو در مصاحبه تاریخ شفاهی و پش‌بینی‌ها و راهکارهای لازم در مصاحبه موفق مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. محمد قاسمی پور در این کارگاه موارد موثر در بالا بردن سطح علمی و کارگاهی نیروی آموزشی هرمزگان در زمینه مصاحبه را بیان کرد.

انتشار نسخه الكترونیكی خاطرات‌ حسن‌ روحانی
نسخه الكترونیكی کتابی از رییس‌ جمهوری اسلامی ایران با عنوان «خاطرات‌ دکتر حسن‌ روحانی: انقلاب اسلامی (1341-1357)» منتشر شد. این اثر به همت مركز اسناد انقلاب اسلامی و همكاری فیدیبو، اولین سامانه multi-platform  تولید و توزیع كتاب الكترونیك در خاورمیانه، تولید گردیده است. علاقمندان برای تهیه نسخه الكترونیك این اثر می‌توانند به این نشانی مراجعه کنند:
http://www.fidibo.com/book/view/2454

«خبرنامه موزه عبرت ایران» منتشر شد
یازدهمین شماره «خبرنامه ماهانه موزه عبرت ایران» به تازگی منتشر شده است. این خبرنامه توسط بخش تحقیق و پژوهش موزه عبرت ایران و با سردبیری قاسم حسن پور منتشر می‌شود و تلاش می‌کند تا دانش و اطلاعات مفیدی درباره زندانیان سیاسی دوران حکومت پهلوی را در دسترس همگان قرار دهد و اخبار برنامه‌ها و محصولات و تولیدات موزه را ارایه کند. خبرنامه موزه عبرت که در وب‌سایت موزه با نشانی www.ebratmuseum.ir هم در دسترس قرار دارد، به صورت رایگان و براساس نشانی الکترونیکی که به این سایت ارایه می شود هم ارسال می گردد . موزه عبرت ایران با بازسازی فضا و ارایه اسناد و مدارک مخوف‌ترین شکنجه‌گاه تاریخ ایران در رژیم پهلوی (زندان کمیته مشترک و ساواک) جنایات آن رژیم را به تصویر کشیده است. این موزه در تهران، میدان امام خمینی(ره)، ابتدای خیابان فردوسی جنوبی، خیابان كوشك مصری، خیابان شهید یارجانی، شماره۱۱ واقع است.

ارایه پژوهش ویژگی‌های روحی و معنوی رزمندگان در دوران دفاع مقدس
سومین جلسه دفاعیه طرح‌های پژوهشی راویان موزه دفاع مقدس در محل باغ موزه دفاع مقدس و ترويج فرهنگ مقاومت در تهران برگزار شد. در ابتدای جلسه بهزاد صوری، به دفاع از پژوهش «بررسی نقش رسانه‌های جمعی در حوزه دفاع مقدس»  پرداخت. سپس فاطمه دهقانی از پژوهش «ویژگی‌های روحی و معنوی رزمندگان در دوران دفاع مقدس» دفاع کرد. علی محمد نائینی، استاد راهنما و مجتبی حاتمی، استاد داور این پژوهش‌های تحقیقاتی بوده‌اند. تاکنون 22 عنوان طرح تحقیقاتی با موضوع دفاع مقدس توسط راویان موزه دفاع مقدس انجام شده است که انجام این طرح‌ها  از تاریخ 15 فروردین 1393 آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

کتابی درباره ملاقات‌های محرمانه محمدرضا پهلوی و سرآنتونی پارسونز
مجید تفرشی، پژوهشگر تاریخ و سندپژوه، سه کتاب تاریخی در دست نگارش دارد. وی درباره این کتاب‌ها گفت: «یکی از این کتاب‌ها، گزارش‌های تالیفی من از اسناد تاریخی آزاد شده از آرشیو ملی بریتانیا در سال‌های 1973 تا 1982 میلادی است. این کتاب حدود 750 صفحه دارد و از سوی انتشارات خجسته منتشر می‌شود. کتاب دیگری که در حال پژوهش و تدوین آن هستم، پنج جلدی است که به تاریخ روابط ایران و بریتانیا از سال 1953 تا 1983 میلادی می‌پردازد. یک کتاب کوچک هم دارم که خیلی به آن دل بسته‌ام و آن گزارش چهار سال ملاقات‌های محرمانه محمدرضا پهلوی و سرآنتونی پارسونز، آخرین سفیر بریتانیا در ایران در زمان سلطنت پهلوی دوم است. در کتاب خاطرات پارسونز با عنوان «غرور و سقوط» با ترجمه محمدصادق حسینی تنها پنج درصد گزارش ملاقات‌های وی با شاه منعکس شده و بقیه که شامل دیدارهای خصوصی با شاه، امیر اسدالله علم و امیرعباس هویدا است منتشر نشده که حدود 375 صفحه است و گزارش ملاقات‌های خصوصی پارسونز با این افراد را در برمی‌گیرد.»

اثر برگزیده‌ جایزه بوکر، برگرفته از خاطرات اسارت نوشته شده است
ریچارد فلاناگان، رمان‌نویس استرالیایی برای رمان «جاده باریک به اعماق شمال» برنده جایزه من بوکر، مهم‌ترین جایزه ادبی بریتانیا شد. این داستان با الهام از بخشی از تاریخ خانوادگی نویسنده نوشته شده است؛ پدر فلانگان طی جنگ جهانی دوم توسط ژاپنی‌ها به اسارت درآمد و مجبور به کار اجباری شد. فلاناگان پیش از این توضیح داده بود که چطور قبل از نوشتن داستانی که راضی‌اش کند پنج نسخه مختلف از آن را نوشت. روی هم رفته او 12 سال وقت صرف نوشتن این رمان کرد. برای انجام تحقیقات دقیق، او خود به تایلند سفر کرد و کنار خط آهنی که به عنوان راه‌آهن مرگ شناخته می‌شود راه رفت و بعضی مواقع حتی برای اینکه بداند زندانی‌ها چه احساسی داشتند خود نیز سنگ حمل کرد. در ژاپن او با چند نگهبان سابق که روی خط آهن حضور داشتند مصاحبه کرد و همچنین با پدر خود نیز مصاحبه کرد. پدر فلاناگان درست بعد از اینکه او نسخه اولیه رمانش را به پایان رساند درگذشت. او بعد از دریافت جایزه‌اش در مصاحبه‌ای تلفنی درباره پدرش گفت: «هرگز از من نپرسید داستان دقیقا چطور پیش می‌رود و به من اعتماد کرد که کتابی بنویسم که خاطره کسانی که جانشان را از دادند را شرم‌سار نخواهد کرد.»

نشانی:
فصلنامه نگین ایران/ ویژه‌نامه تاریخ شفاهی
http://yon.ir/fEuv
آیت‌الله مهدوی کنی در ۱۵ برش از تاریخ جمهوری اسلامی
http://www.tarikhirani.ir/fa/news/4/bodyView/4775
نامه سیاسی مهمی که امام موسی صدر در سال ۱۳۲۶ نوشت
http://yon.ir/NOz7
پاسداشت خالق «شب های خاطره»
http://www.hhnews.ir/fa/news/16177
و http://www.hhnews.ir/fa/news/16181
و http://www.hhnews.ir/fa/news/16184
پرچم روایتگری جنگ، چه زمانی، از سوی چه کسانی و چگونه بلند شد؟
http://m-doroodian.blogfa.com/post/110
اقتباس از متون تاریخی در گفت و گو با محسن کاظمی
http://www.hhnews.ir/fa/news/16117
و http://www.hhnews.ir/fa/news/16118
مروري بر شيوه‌هاي نگارش تاريخ دفاع مقدس
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3047494
درباره «تداوم و تحول تاریخ‌نویسی در ایران عصر قاجار»
http://ibna.ir/vdcevo8wxjh87ni.b9bj.html



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'