شماره 177    |    9 مهر 1393

   


 



پیش خوان شماره 177

پیگیری مصاحبه‌های تاریخ شفاهی صنعت نفت
اکبر نعمت الهی، رئیس ستاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس وزارت نفت از پیگیری مصاحبه‌های تاریخ شفاهی دفاع مقدس صنعت نفت خبر داد و گفت: «به این منظور با هفت نفر از پیشکسوتان دفاع مقدس صنعت نفت مصاحبه انجام شد و با تکمیل فهرست مدیران موثر دوران دفاع مقدس این صنعت، تعداد آنها به ٩٠ نفر افزایش یافت و فهرست اولیه مدیران رزمنده صنعت نفت نیز با ثبت ١٢٠ نفر تهیه شد.» وی با بیان این که کارگروه تاریخ شفاهی دفاع مقدس صنعت نفت در سال جاری، پنج بار تشکیل جلسه داد و چهار جلسه هماهنگی با مسئولان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس نیز برگزار شد، خاطرنشان کرد: «ستاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس صنعت نفت با هدف جمع آوری خاطرات ایثارگران بازنشسته، با هزار و ٨٠٠ ایثارگر تماس حاصل کرده است که از این میان، هزار و ٢٠٠ فرم توسط ایثارگران تکمیل و ٣٦٠ خاطره جمع آوری شده است.

درگذشت راوی تاریخ شفاهی «بیمارستان جنگی»
پیکر مرحومه فاطمه تارینگو، راوی نخستین کتاب حوزه زن دفاع مقدس در مازندران، هشتم مهر 1393 در گلزار شهدای شهر ساری به خاک سپرده شد. این بانوی رزمنده و پرستار در زمان جنگ و استاد دانشگاه پس از دو سال بیماری درگذشت. وی راوی کتاب «بیمارستان جنگی» بود که در قالب تاریخ شفاهی تدوین شده است. پژوهش این کتاب توسط سمیه اسلامی در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران تهیه شد و نویسندگی آن را مرضیه نظرلو به انجام رسانید.ا ین کتاب در سال گذشته توسط پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس منتشر شد.

انتشار جلدهای 26 و 27 «تقویم تاریخ دفاع مقدس»
مركز اسناد انقلاب اسلامی، جلدهای 26 و 27 «تقویم تاریخ دفاع مقدس» را منتشر كرد. جلد 26 با نام «[عملیات] مسلم ابن عقیل، فراتر از شجاعت» تألیف فرهاد بهروزی به بررسی حوادث مهر 1361 در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران می پردازد و جلد 27 با نام «پیروزی خون بر شمشیر در [عملیات] محرم» تألیف سعید پورداراب به حوادث آبان 1361 در جنگ تحمیلی می پردازد.

هدیه سپر یکی از سربازان شاه عباس اول به رئیس‌جمهوری
رئیس‌جمهوری روسیه در سفر اخیر رئیس جمهوری ایران به این کشور یک هدیه ویژه به وی داد. پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهوری در صفحه فیسبوک خود نوشت: «دیدار عصر دوشنبه (۷ مهر ۹۳) ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه با دکتر روحانی (که بعد از نشست موفق سران ساحلی دریای خزر در آستاراخان روسیه برگزار شد) بسیار صمیمی بود. چهار دیدار دو رئیس‌جمهور طی یکسال، نشان از شتابی دارد که دو کشور بزرگ و همسایه برای توسعه روابط آغاز کرده‌اند. پایان دیدار گرم پوتین - روحانی خاطره‌انگیز هم شد. رئیس‌جمهور روسیه دستور داد کارکنان کاخ کرملین آستاراخان (قلعه تاریخی تسیخ هاوس که در جنگ جهانی اول دژ و انبار مهمات بوده است) قابی را برای هدیه به رئیس‌جمهور ایران بیاورند. آوردند. سنگین و با ابهت بود. کمی هم ضربه خورده بود. درون قاب، سپر رزمی یکی از سربازان شاه عباس اول (قرن هفدهم) از جنس برنز و طلا و مربوط به جنگی بوده که در آن دوره (۱۶۰۳ تا ۱۶۱۸ میلادی) میان ترکیه و ایران رخ داده است. پوتین آخرین جمله‌ای که با خنده گفت، این بود: «ظاهرا این سپر به دست حریف افتاده، اما ایران برنده آن نبرد بود.» جلسه با صمیمیت و خرسندی حاضران پایان یافت.»

پژوهش اسنادی دو نویسنده آمریکایی درباره جنگ تحمیلی عراق علیه ایران
کتاب «جنگ مقدس یا کارزار ویرانگر؟» نوشته دو نویسنده آمریکایی توسط عرفان قانعی‌فرد ترجمه شده است. این کتاب که به بررسی اسناد جنگ ایران و عراق می‌پردازد و ازجنایات صدام در تدارک حمله به ایران و استفاده او از سلاح ممنوعه پرده برمی‌دارد، از ماه جاری در آمریکا و کشورهای جهان توزیع می شود و مترجم ایرانی، سعی دارد که نسخه فارسی آن هم تقریبا به طور همزمان در اختیار خواننده های ایرانی قرار بگیرد. قانعی‌فرد در پیش‌گفتار به دلایل انتخاب عنوان کتاب اشاره و بیان کرده است: «صدام، جنگ با ایران را مقدس می‌دانست اما با تکیه بر حمایت غرب و آمریکا، هدفش تنها ویرانی ایران بود و در ویرانی و سیه روزی، تقدسی وجود ندارد؛ واژه مقدس را تنها در دفاع از میهن می‌توان به کار برد. در این کتاب، این دو مورخ برجسته آمریکایی (ویلیام موری و کوین وودز) نشان داده‌اند صدام چه کرده و چه در سر داشته و من در جایگاه مترجم ایرانی،  تنها نوشته‌های آنان را به زبانی دیگر بازتاب داده و گفته‌ام در طول هشت سال دفاع مقدس، چه بر سر آب و خاک من رفته است.» قانعی فرد به ترجمه کتابی با عنوان«اسناد جنگ خانمان‌سوز»  اشاره کرد که به بررسی آرا و افکار شخصیت‌های کلیدی دفاع مقدس چون محسن رضایی، حسن روحانی و.. می‌پردازد، اما هنوز مجوز نشر نگرفته است. وی درباره چگونگی روند تدوین و ترجمه کتاب «اسناد جنگ خانمان‌سوز» گفت: «به مدت  یک سال و نیم، مشغول پژوهش در زمینه اسناد جنگ ایران و عراق در مرکز آرشیو اسناد آمریکا بودم؛ در این کتاب، آمریکایی‌ها، طی گزارش‌های مختلف خود به بررسی آرا و افکار اشخاص کلیدی چون اکبر ‌هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی، محسن رضایی و علی شمخانی پرداخته‌اند. در پژوهش‌های پیشینم، این موضوع برایم ضروری می‌نمود که در نخستین فرصت ممکن بتوانم از نگاه آمریکایی‌ها به دوران هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بپردازم.»

نگاهی به سرگذشت گروه‌های تجزیه‌طلب
کتاب «انقلاب اسلامی ایران و گروه‌های تجزیه‌طلب» تالیف اصغر حیدری در ۷۶۸ صفحه توسط انتشارات بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی منتشر شد. نویسنده در این کتاب با بیان نقل قول اشخاص و ارایه مستنداتی اهداف و ریشه‌های فتنه‌های تجزیه‌طلبی در فتنه‌های حزب خلق مسلمان در آذربایجان، گروهک خلق عرب در خوزستان، عبدالمالک ریگی و گروه جندالله در سیستان و بلوچستان، ترکمن صحرا، احزاب ضد انقلابی همچون حزب دموکرات کردستان، پژاک و گروهک تروریستی کومله بازگو شده است. سی دی متن کتاب به همراه کتاب عرضه می‌شود.

بررسی نقش فرانسه در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران
نیگل اشتون، استاد تاریخ بین‌الملل مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن همراه با برایان گیبسون در کتاب «جنگ ایران-عراق؛چشم‌انداز جدید بین‌المللی» (International Perspectives The Iran-Iraq War: New) به نقش فرانسه و نیروی هوایی فرانسه در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران پرداخته‌اند. این کتاب در 264 صفحه از سوی انتشارات روتلج و در سری کتاب‌های «جنگ سرد»عرضه‌شده است.

 

نشانی:
گزارش مختصری از اقدامات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در هفته اول جنگ
http://farsi.khamenei.ir/memory-content?id=27751
هفت خاطره‌ رهبر انقلاب از دوران دفاع مقدس
http://farsi.khamenei.ir/memory-content?id=27709
مطالبه رهبری در تاریخ‎نگاری دفاع مقدس با تدوین پروژه‎های تاریخ شفاهی محقق می‎شود
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930705000951
تقریظ نوشتن رهبری بر یک کتاب باعث نشود تا کسی آن را نقد نکند
http://www.mehrnews.com/detail/News/2381251
تاريخ نگاري شفاهي جنگ با كدام چالش ها روبه روست
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3033011
تاریخ شفاهی محله‌ منیریه
http://www.honaronline.ir/Pages/News-49018.aspx
نشست «آسیب‌شناسی تاریخ شفاهی دفاع مقدس»
http://ibna.ir/vdcgt79xwak9zx4.rpra.html
«دیگر نویسی» خاطرات از «خودنویسی» اصولی‌تر است
http://www.tasnimnews.com/Home/Single/510236
گفت‌وگوی حبیب احمدزاده و عباس کیارستمی
http://www.mehrnews.com/detail/News/2381358
نکات جدید آیت الله هاشمی از جنگ
http://www.jamaran.ir/fa/NewsContent-id_59850.aspx
حکایت نامه رضایی به امام 20 روز قبل از پذیرش قطعنامه
http://yon.ir/aH5S
و  http://www.jamaran.ir/fa/NewsContent-id_60037.aspx
بررسی سه سفرنامه حج
http://ibna.ir/vdcgqu9xqak9z74.rpra.html
خاطرات سیدجواد هاشمی از اجرای تئاتر در جبهه
http://www.mehrnews.com/detail/News/2378267
ناصر پلنگی: به یاران شهید جهان‌آرا قول داده بودم تصویرشان را نقاشی کنم
http://www.mehrnews.com/detail/News/2378072
سندی کمتر دیده شده از دوران جنگ
http://www.mehrnews.com/detail/News/2378374
در دوران پهلوی به سینما می رفت و برای فیلم ها نقد می نوشت
http://www.jamaran.ir/fa/NewsContent-id_60165.aspx
گفت‌وگوی خبرنگار جماران است با طاهره نقی ئی، امدادگر دوران دفاع مقدس
http://www.jamaran.ir/fa/NewsContent-id_60200.aspx
روایت سانحه سقوط هواپیمای C130 فرماندهان عملیات ثامن الائمه(ع) از زبان خلبان این هواپیما
http://www.jamaran.ir/fa/NewsContent-id_60290.aspx
خاطرات مصطفی مطورزاده از جنگ در خرمشهر
http://www.tarikhirani.ir/fa/news/All/bodyView/4726/index.html
چهل و دومین نشست بانوان راوی دفاع مقدس
http://www.hhnews.ir/fa/news/15819
و http://www.mehrnews.com/detail/News/2380126

 



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

15 مهر 1393
سیدولی هاشمی
درگذشت این بانو راتسلیت میگویم متاسفاه خانم فاطمه تارینگوباهمه ی بزرگی اش،بی سروصدادر شهرمان ساری به خاک سپرده شد.روحش شاد.

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'