شماره 174    |    19 شهريور 1393

   


 



پیش خوان شماره 174

پرونده‌ای برای تاریخ شفاهی فرماندهان دفاع مقدس در «نگین ایران»
شماره چهل‌وششم فصلنامه تخصصی مطالعات دفاع مقدس با عنوان «نگین ایران» و با تاریخ انتشار پاییز 1392 به تازگی از سوی انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده است. در این مجله 192 صفحه‌ای و در ذیل عناوین تاریخ شفاهی فرماندهان جنگ ایران و عراق، تاریخ شفاهی دکتر محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس، گفت‌وگوی سردار غلامعلی رشید با دکتر محسن رضایی، تاریخ شفاهی سردار مرتضی قربانی فرمانده لشکر 25 کربلا در دوران دفاع مقدس، تاریخ شفاهی سردار علی اسحاقی مسئول شنود سپاه پاسداران در جنگ تحمیلی و گفت‌وگوی شهید علی فتحی با محمدعلی جعفری فرمانده قرارگاه نجف در دوران دفاع مقدس، به صورت اختصاصی به تاریخ شفاهی دفاع مقدس پرداخته شده است.

آماده‌سازی عناوین دیگری از مجموعه تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران
محمدهاشم اکبریانی از آماده‌سازی سه عنوان از کتاب‌های مجموعه تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران درباره سیمین بهبهانی، منصور اوجی و جواد مجابی برای چاپ خبر داد و درباره پروژه تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران که توسط نشر ثالث چاپ شده است، گفت: «این پروژه چند سال پیش تمام شد و کتاب‌هایی که به آن‌ها اشاره کردم، از پیش جا مانده بودند. یعنی یا کارهای مربوط به تحریرشان باقی مانده بود، یا نظارت خود شخصیتی که کتاب درباره او بود هنوز انجام نشده بود و یا به دلیل شرایط مختلف، انتشار کتاب به تعویق افتاده بود. تا به حال 12 جلد از کتاب‌های تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران چاپ شده است. پروژه هم چندی پیش به پایان رسید. اما مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهای مربوط به تعدادی از کتاب‌ها که انجام شده بود قرار است حالا به چاپ برسند. کتاب‌های مربوط به سهراب سپهری، مهدی سحابی، منوچهر آتشی و فرخ تمیمی هم که درگذشته‌اند، هنو ناتمام مانده و امیدوارم بعد از سه کتاب مذکور، برای چاپ آماده شوند.»

«طلایه‌دار بیداری» و مجله تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس
محمدعلی فقیه، مدیر انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران در مراسم رونمایی کتاب «طلایه‌دار بیداری» گفت: «این کتاب اثری فاخر، مستند و تاریخی است و تمام مراحل سیاسی زندگانی آیت‌الله طالقانی را به تصویر می‌کشد. در واقع «طلایه‌دار بیداری» شناخت‌نامه مستندی از این مبارز انقلابی ارائه می‌دهد. در این مجموعه حدود 500 فریم عکس از تصاویر دوران کودکی، نوجوانی، جوانی، مبارزات و رحلت آیت‌الله طالقانی را منتشر کردیم.» آیین رونمایی از کتاب «طلایه‌دار بیداری» 18 شهریورماه 1393 در موزه ملی شهدا برگزار شد و مدیر انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران و انتشارات شاهد در توضیح عملکرد این انتشارات گفت: «رویکرد نشر شاهد در طول سال‌های فعالیتش انتشار آثار مستند شهدا و ایثارگران است و مجله شاهد یاران با این رویکرد تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را به چاپ می‌رساند.»

بررسی روایت‌های شفاهی قصه‌های مثنوی
در کتاب «مثنوی و مردم» روایت‌هایی شفاهی از قصه‌های مثنوی آمده است. کتاب «مثنوی و مردم: روایت‌های شفاهی قصه‌های مثنوی» شامل دو بخش از روایت‌های شفاهی برخی از قصه‌های مثنوی است که در میان مردم ایران رایج‌اند. ترتیب و توالی این روایت‌ها منطبق با دفترهای شش‌گانه مثنوی است و بیش از 50 قصه مولانا را در نظر گرفته است و هدف از چاپ آن، نشان دادن این نکته بوده که قصه‌های مثنوی در ادبیات و فرهنگ مکتوب ما به گونه‌ای مکرر، بازروایی شده‌اند. حدود 50 درصد این روایت‌ها نتیجه کار میدانی دو پژوهشگر، محمد جعفر قنواتی و سید احمد وکیلیان است که برای بار اول به چاپ می‌رسند. به علاوه با استفاده از کتاب تیپ‌شناسی قصه‌های عامیانه جهان، کد بین‌المللی هر قصه تعیین شده و حسب مورد به روایت شفاهی آن در کشورهای دیگر اشاره شده است. کتاب «مثنوی و مردم» از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.

برگزاری کارگاه جامعه شناسی تاریخی ایران
کارگاه «جامعه شناسی تاریخی ایران: نقد نظریه‌های استبداد» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار خواهد شد. مدرس این کارگاه دکتر ابراهیم توفیق، دکترای جامعه شناسی از دانشگاه گوته فرانکفورت و متخصص جامعه شناسی تاریخی است. سرفصل جلسات کارگاه معرفی و گونه شناسی برخی از مطرح‌ترین نظریه‌های استبداد ایرانی (از جمله: کاتوزیان، اشرف، علمداری، قاضی مرادی، زیباکلام)، مبانی تاریخی- اندیشه‌ای نظریه استبداد و نقد آن در غرب (ارسطو، بودن، مارکس، شرق شناسی و نقد پسااستعماری) و نقد نظریه‌های استبداد ایرانی و بررسی شرایط امکان جامعه شناسی تاریخی ایران است. این کارگاه در 3 جلسه (12 ساعت) در روزهای سه شنبه 15، 22 و 29 مهرماه 1393 ساعت 14 الی 18 برگزار می‌شود. هزینه ثبت نام این کارگاه برای عموم 600.000 ریال تعیین شده است که دانشجویان با ارائه کارت معتبر 500.000 ریال پرداخت خواهند کرد. مهلت ثبت نام تا تاریخ 10 مهرماه 1393 تعیین شده است. به تمامی شرکت کنندگان گواهی معتبر شرکت در کارگاه آموزشی ارائه خواهد شد. متقاضیان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن 88490213 تماس بگیرند. محل برگزاری کارگاه در بزرگراه کردستان، نبش خیابان 64 غربی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن حکمت خواهد بود.

نگاهی به دو تابستان دهه 1340 در نهمین شماره فصلنامه پانزدهم خرداد
نهمین شماره فصلنامه اینترنتی پانزدهم خرداد 42 با تاریخ انتشار تابستان 1393 در پايگاه اطلاع رساني 15 خرداد 1342 (http://15khordad42.ir) منتشر شد. این شماره دربرگیرنده مقالات، خاطرات و گفت‌وگوهایی است که به حوادثی همچون دستگیری‌ها در تابستان 1342 و همچنین تلاش دولت پهلوی برای تثبیت آرامش ظاهری در این زمان می پردازد. در این شماره این عناوین دیده می‌شوند: آیت‌الله خمینی از تبعید تا آزادی، چالشی نو در باب مهاجرت علما در تابستان 1342، یادگارهای ماندنی آیت‌الله مکارم شیرازی از زندان در تابستان 1342، دستگیری علما بعد از قیام 15 خرداد ، همراه با راوی سربداران گفت‌وگو با جمیل موحد خویی)، تابستان 1343 از نگاه نویسنده روزشمار (گفت‌وگو با سید محمد صادق فیض) و نگاهی به زندگی آیت الله طالقانی.

منبع‌شناسي مطالعات تاريخ مطبوعات دوره پهلوي
شماره 41 فصلنامه مطالعات تاریخی با تاریخ انتشار تابستان 1392 به تازگی از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر شده است. مروري بر زندگي و عملكرد سياسي فرخ رو پارساي/ كامران مرادي(گنجوي)، درآمدي بر منبع شناسي مطالعات تاريخ مطبوعات دوره پهلوي/ ميثم غلامپور، بررسي نقش معاضدالسلطنه در انقلاب مشروطه/ معصومه قره‌داغي، غلامرضا دوست‌زاده، بررسي فعاليت‌هاي يك انقلابي اسلامگرا (شهيد صادق اسلامي)/ محمد حسن پورقنبر، ابراهيم سيفي، ماهيت هجوم مأموران رژيم پهلوي به منزل آيت‌الله شريعتمداري/ اصغر حيدري، نقش اماكن مذهبي تهران در تقويت گفتمان مقاومت و پايداري در دوره قاجار/ حامد قرائتی، چهل پله با فصلنامه/ سيد محمد رضا عبادي و بررسي يك سند تاريخي فهرست مطالب این شماره است. نشانی آرشیو شماره‌های منتشر شده چنین است: http://mtq.ir/show.php?page=archive

کمک‌هزینه‌ی پژوهش‌های تاریخ شفاهی (انگلستان)
داستان زندگی ملی، سازمان خیریه‌ی تاریخ شفاهی در کتابخانه‌ی بریتانیا، با افتخار اعلام می‌کند که ثبت‌نام انجمن داستان‌های زندگی ملی گودیسون 2015 از هم‌اکنون آغاز شده است. هدف این انجمن افزایش دانش و آگاهی عمومی از تاریخ شفاهی و به خصوص از مجموعه‌های داستان زندگی ملی است. این کمک‌هزینه‌ی 5000 پوندی به یک شهروند انگلیسی که تمایل به استفاده از مجموعه‌های تاریخ شفاهی زندگی ملی در شرح حال‌نویسی‌ و خاطره‌ها باشد و نتایج پژوهش‌های خود را در سطح عمومی اعلام کند.
انجمن داستان‌های زندگی ملی گودیسون با تأمین زمان و فضای مناسب برای شرکت‌کنندگان این امکان را فراهم می‌آورد که به مجموعه‌های گردآوری شده از تاریخ شفاهی به طور کامل گوش کنند. بهره‌مندان از این کمک‌هزینه، طبق قوانین اعطای بورس، به مدت سه تا شش ماه عضو انجمن گودیسون خواهد بود. مدت زمان این بورس از تاریخ اول ژانویه‌ی 2015 آغاز می‌شود و تا تاریخ اول آگوست 2015 ادامه خواهد داشت و در 31 دسامبر 2015 این برنامه پایان خواهد یافت.
برای کسب اطلاعات بیشتر و جزییات شرکت در این برنامه به سایت www.bl.uk/nls-fellowship  مراجعه کنید.
مهلت ثبت‌نام در ساعت 5 بعدازظهر اول اکتبر 2014 پایان خواهد یافت.


جایزه 75 هزار دلاری کتاب‌های تاریخی
اسامی برندگان بخش‌های مختلف جایزه 75 هزار دلاری کتاب‌های تاریخی استرالیا اعلام شد. این جایزه موسوم به NSW Premier’s History Awards باهدف ارتقای نشر کتاب‌های تاریخی و تحقیقات مربوط به آن به کتاب‌های تاریخی در این کشور اعطا می‌شود. جایزه ویژه امسال به کتاب «اولین پیروزی» نوشته مایک کارلتون از انتشارات رندوم هاوس  و جوایز دیگر به کتاب‌هایی مانند «ملت شکسته: استرالیایی‌ها در جنگ بزرگ» نوشته ژوان بیمونت از انتشارات آلن‌اند انوین، «رویارویی اقیانوس آرام در عصر شکوفایی» نوشته جان گاسکوئیگنه از انتشارات دانشگاه کمبریج، «ساحل: تاریخ سواحل نیوساوت ولز نوشته ایان هاسکینز از انتشارات نیوساوت تعلق گرفت. جايزه ادبي صلح ديتون نامزدهايش را در دوبخش داستاني و غيرداستاني معرفي كرد.

نشانی:
خاطرات شفاهي و تاريخ شفاهي
http://yon.ir/JfQe
و http://yon.ir/vCac
نمایندگان منتخب ارمنیـان در قاب تاریخ شفاهی مجلس شورای اسلامی
http://www.paymanonline.com/article.aspx?id=A9BF0E38-53A3-4178-92B9-B0E629B3DBD2
وبلاگ غیر رسمی علیرضا کمری
http://kamari.halghe.ir
روایت غلامرضا امامی و محمود آل‌احمد در سالمرگ جلال آل‌احمد
http://ibna.ir/vdceep8wpjh87oi.b9bj.html
از بهداشت اصل ۴ تا بهداری و مبارزه با جذام در گفت‌وگو با محمدحسن صالحی
http://pezeshkangil.com/?p=4831
گزارش نشست «شکوفایی و زوال تمدن ایران در گذر تاریخ»
http://ibna.ir/vdcizqarqt1auq2.cbct.html
میزگرد «کتابسازی آثار تاریخی (با تاکید بر دوران پهلوی)»
http://ibna.ir/vdcfyvd0tw6dxja.igiw.html
هنرمند آشوری که حاج داوود مسجدساز لقب گرفت
http://www.mehrnews.com/detail/News/2363854

 



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'