شماره 173    |    12 شهريور 1393

   


 



پیش خوان شماره 173

بخش ویژه تاریخ شفاهی در همایش ملی نقش آذربایجان در انقلاب
همایش ملی نقش آذربایجان در انقلاب اسلامی از سوی موسسه تاریخ و فرهنگ ایران در دانشگاه تبریز برگزار می‌شود. محورهای همایش، بسترها و زمینه‌های تاریخی انقلاب اسلامی در آذربایجان، نقش اقشار مختلف مردم آذربایجان در انقلاب اسلامی، نقش و عملکرد کانون‌های انقلاب‌ اسلامی در آذربایجان، بازتاب انقلاب اسلامی در هنر، ادبیات و مطبوعات آذربایجان، نقش آْذربایجان در بازتاب منطقه‌ای انقلاب اسلامی هستند. همچنین در این همایش بخش ویژه‌ای به تاریخ شفاهی، خاطرات، اسناد، فیلم، تصاویر و ... انقلاب اسلامی در آذربایجان اختصاص یافته است. در تقویم همایش مهلت ارسال چکیده مقالات 15 آبان 1393، مهلت پذیرش چکیده مقالات 30 آبان، مهلت ارسال اصل مقالات 15 دی و زمان برگزاری همایش 26 بهمن 1393 اعلام شده است. دبیرخانه همایش در تبریز، بلوار 29 بهمن، دانشگاه تبریز، کتابخانه مرکزی، موسسه تاریخ و فرهنگ ایران واقع است و این نشانی اینترنتی برای کسب اطلاعات بیشتر معرفی شده است:http://arir.tabrizu.ac.ir  نخستین نشست علمی و تخصصی بررسی نقش آذربایجان در انقلاب اسلامی 26 بهمن 1392 توسط موسسه تاریخ و فرهنگ ایران و موسسه فرهنگی و مطالعات بین المللی آران در دانشگاه تبریز و با حضور پژوهشگران و کارشناسان این حوزه برگزار شد.

کانون باقرالعلوم (ع) و تاریخ شفاهی آبادان
کانون باقرالعلوم (ع) آبادان از سال 1374 فعالیت خود را در اتاقی 58 متری آغاز کرد و چندی است فعالیت خود را به عنوان کانون تخصصی ایثار و شهادت دنبال می‌کند و گردآوری آثار و خاطرات شهدای دفاع مقدس را در دستور کار خود قرار داده و با تشکیل تیم تحقیقاتی و آموزشی ویژه به عرصه دفاع مقدس خدمت می‌کند. احمد یلالی، مدیر کانون تخصصی ایثار و شهادت باقرالعلوم (ع) می‌گوید: «تدوین تاریخ شفاهی دوران جنگ و زندگینامه سرداران جنگ در اولویت کاری این کانون است و چندی است که به زندگی تک تک شهدای آبادان به صورت جداگانه ‌پرداخته می‌شود. برای جمع آوری خاطرات شهدا، نیاز به حضور افرادی متخصص در عرصه خاطره نویسی و دفاع مقدس بود که در همین راستا آموزش‌هایی انجام شد. گروه آموزش دیده، فعالیت تحقیقی خود را در مورد 12 فرمانده آبادان که نقشی محور در جریان دفاع مقدس داشتند، آغاز کردند که نتیجه تحقیقات 300 ساعت مصاحبه پیرامون شهدا و دفاع مقدس بود. برای جمع‌آوری تاریخ شفاهی دفاع مقدس نیز 30 نفر را آموزش دادیم تا با زمان‌بندی مناسب بتوانند تاریخ شفاهی نهادها و سازمان‌ها را به بهترین روش ممکن جمع‌آوری کنند. همچنین بسیاری از مقرهای فعال در زمان دفاع مقدس توسط اعضای این کانون شناسایی می‌شود و پس از نامگذاری و پلاک گذاری در حفظ این مقرها در راستای زنده نگه داشتن آثار دفاع مقدس تلاش می‌شود. تاکنون 120 مقر و 11 محور شناسایی شده و هر سال در زمان سال نو، آبادان پذیرای کاروان‌های راهیان نور برای بازدید از مقرهای شناسایی شده می‌شود. چاپ نشریه‌ای با نام مجموعه «انقلاب به نام خدا» نیز یکی دیگر از برنامه‌های این کانون است که اسناد زمان پهلوی در آبادان، حوادث انقلاب و وضع آبادان در زمان شاه و پیروزی انقلاب در این نشریه بررسی شده است. 120 فارغ‌التحصیل دانشگاهی از مقطع کارشناسی تا دکترا، چهار استاد دانشگاه و هشت طلبه از جمله تربیت‌یافتگان مسجد و کانون باقرالعلوم (ع) هستند.»

می‌توان این رمان را تاریخ شفاهی به شمار آورد
انتشارات کتاب نیستان رمان دو جلدی «مفتون و فیروزه» نوشته سعید تشکری را منتشر کرد. در صفحه مربوط به این کتاب در سایت ناشر، آمده است: «رمانی است دو جلدی که به تعبیر نویسنده، می‌توان آن را تاریخ خصوصی ملت ایران در قالب داستان و رمان پنداشت و شناسایی پرده‌ای مغفول و ناشناخته از تاریخ انقلاب است که برای نخستین بار از زاویه دید فعالان فرهنگی و نه سیاسی روایت می‌شود و آنها هدفمند و هوشمندانه بستر فعالیت‌های جدی فرهنگی و هنرهای دراماتیک را برای مبارزات خود انتخاب کرده‌اند... تاریخ شکل‌گیری و جهت‌یابی جریان روشنفکر دینی در بستر هنر تئاتر در ایران است که در مقابله آشکار با هنر بی‌مغز و آوانگارد غرب‌زده دورانش، به دنبال چیزی بیشتر از هنر برای هنر است... شرح فعالیت‌های فرهنگی مقام معظم رهبری به ویژه ارتباط معظم له با جریان‌های فکری شهر مشهد و خط‌دهی و تزریق باورهای ناب دینی از سوی ایشان به فعالیت‌های فرهنگی و فکری موجود در شهر مشهد در پیش از انقلاب بخش قابل توجهی از این رمان را می‌سازد و به نوعی می‌توان این رمان را تاریخ شفاهی فعالیت‌های فکری فرهنگی ایشان در مشهد و میزان تأثیرگذاری آن به شمار آورد.»

فراخوان اولین نشست تاریخ محلی مازندران و پنجمین نشست تاریخ محلی ایران
فراخوان مقاله اولین نشست بین المللی تاریخ محلی مازندران و پنجمین نشست تاریخ محلی ایران اعلام شد. روش شناسی تاریخ، منبع شناسی و اسناد تاریخ محلی، جغرافیای محلی و محل‌های تاریخی، جغرافیای سیاسی و تاریخ محلی، تاریخ خاندانی و رجال، موسسه‌های مدنی، اصناف و طبقات اجتماعی محلی، اقتصاد محلی، دریا و توسعه مازندران، تاریخ محلی، فرهنگ و هویت، تاریخ محلی، امنیت و عدالت، تاریخ محلی و گردشگری، اتباع بیگانه، ترکیب قومیت‌ها و اقلیت‌های مازندران، مازندران و روس‌ها و نرم افزارهای نوین و تاریخ محلی مازندران از محورهای این نشست است که توسط انجمن تاریخ محلی ایران، پژوهشکده ساری شناسی، دانشگاه فرهنگیان (پردیس دکتر شریعتی مازندران)، استانداری مازندران، شهرداری ساری، دانشگاه اصفهان، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران برگزار می‌شود. تقویم اولین نشست بین المللی تاریخ محلی مازندران و پنجمین نشست تاریخ محلی ایران چنین است: ارسال چکیده: 15 مهرماه 1393(حد اکثر 250 کلمه در word-B Zar)، ارسال اصل مقالات: 15 آذر ماه 1393 (5000-4000 کلمه در word-B Zar)، زمان برگزاری نشست: دهه اول اسفند ماه 1393، مکان: ساری. دبیرخانه این نشست در ساری، خیابان قارن، پژوهشکده ساری شناسی واقع است و رایانامه: neshast5.1@localhistory.ir و تلفن آن 09112513808 است.

برگزاری پنجمین نشست سراسری مسئولان دفاتر فرهنگ و مطالعات پایداری
پنجمین نشست سراسری مسئولان دفاتر فرهنگ و مطالعات پایداری مراکز استانی حوزه هنری هشتم و نهم شهریور ماه 1393 در سنندج برگزار شد. در این گردهمایی دو روزه مدیران دفاتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری تمامی استان‌های کشور حضور داشتند و برنامه‌های هر استان درباره ادبیات و مطالعات پایداری مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. برگزاری کارگاه‌های تخصصی نقد و بررسی کتاب، نقد و بررسی عملکرد دفاتر فرهنگ و مطالعات پایداری هر استان، بازدید از مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس و یادمان‌های شهدا در سنندج از جمله مهم ترین برنامه‌های این نشست بوده‌اند. محمد قاسمی‌پور، مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری امور استان‌های حوزه هنری در این جمع گفت: « تا این مدت از سال جاری، نزدیک به 75 اثر نهایی شده برای کارشناسی از مراکز استان‌ها دریافت شده است که 65 کار آن کارشناسی شده و استان‌ها پاسخ خود را دریافت کرده‌اند. بخش قابل‌ توجهی و نزدیک به دوسوم این کارها برای انتشار تایید نهایی شده است. براساس آنچه که در نیمه اول سال آغاز شده است، کارهای مورد کارشناسی در نیمه دوم سال جاری حجم بیشتری خواهد داشت. امسال تاکنون در 5 مرکز استان کارگاه آموزشی با حضور مدرسانی از مرکز کشور برگزار شده است. قطعا حجم برگزاری کارگاه‌های آموزشی در نیمه دوم امسال بیشتر خواهد بود که به دو برابر تعداد کارگاه‌های نیمه اول سال افزایش خواهد یافت. مجید مصلحی، مدیرکل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری کشور هم گفت: «تا سال 88 مجموع فعالیت‌های مراکز استانی در بخش ادبیات پایداری به شش عنوان کتاب ختم شده بود و این امر یک نقص و ضعف در حوزه کاری و رسالتی حوزه هنری بود. با توجه به این کاستی و ضعف عمده توجه به ادبیات پایداری در کانون توجه حوزه هنری قرار گرفت و امروز با گذشت پنج سال شاهد تولید نزدیک به 300 عنوان کتاب ارزنده در زمینه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی توسط مراکز استان‌ها هستیم.

میزان مطالعۀ کتاب «دا» در تهران
نخستین شمارۀ نشریۀ علمی ‌ـ ‌پژوهشی ادبیات انقلاب اسلامی (ویژه‌نامۀ نامۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی) با نشانی اینترنتی در دسترس قرار گرفت. در این شماره از مجلۀ ادبیات انقلاب اسلامی مقالاتی مانند میزان مطالعۀ کتاب «دا» در تهران از محمدرضا جوادی یگانه، سیّد محمدعلی صحفی و طاهره خیرخواه و ریخت‌شناسی خاطرات آزادگان از محمدرضا ایروانی و ناصر نیکوبخت آمده است. متن کامل مقالات در این نشانی در دسترس قرار گرفته است: http://persianacademy.ir/fa/ae01.aspx

ترجمه «رزهای سارایوو»
محمد كریمی، مترجم و مدیر سایت تاریخ شفاهی كه كتاب «خاطرات احمد احمد» را به انگلیسی ترجمه كرده است، درباره این كتاب گفت: «این كتاب به انتشارات سوره مهر تحویل داده شده و منتظر هستیم تا چاپ شده و بازتاب‌های مختلف نسبت به این كتاب را ببینیم.» وی همچنین از ادامه ترجمه اثری خبر داد كه چند سال قبل انجام داده بوده و حالا قرار است آن را دوباره از سر بگیرد. به گفته وی، این كتاب به نام «رزهای سارایوو» اثری درباره جنگ بوسنی است كه به احتمال زیاد تا آخر امسال برای چاپ به ناشر سپرده می‌شود.

«کتاب  79» و  فیلم مستند «موسیو ستبون و روزهایی که گذشت»
دهم شهریور 1393 سومین جشنواره بین المللی عکس رژان با مراسم رونمایی از «کتاب  79» و  فیلم مستند «موسیو ستبون و روزهایی که گذشت» به کارگردانی محمود کریمی که روایت میشل ستبون عکاس فرانسوی آژانس سیپا از روزهای انقلاب اسلامی ایران است، آغاز شد. میشل ستبون که از نخستین روزهای انقلاب اسلامی در ایران حضور داشته و همچنین اولین تصاویر را از امام خمینی (ره) در روزهای اقامت در نوفل لوشاتو در پاریس به دنیا مخابره کرده است، در فیلم مستند «موسیو ستبون و روزهایی که گذشت» به همه مکان هایی در ایران سر زده است که 36 سال پیش جریان انقلاب ایران را در آن اماکن عکاسی کرده است. «کتاب 79» نیز شامل 79 قطعه عکس از آثار این عکاس فرانسوی درباره انقلاب اسلامی ایران است که به انتخاب او گزینش شده و در این کتاب به چاپ رسیده است. امید ملکی مدیر شرکت رژان در مراسم افتتاحیه این جشنواره از ادامه پروژه «کتاب 79» با موضوع انقلاب اسلامی ایران به روایت دیگر عکاسان خارجی خبر داد و گفت: «امسال اولین محصول این پروژه را به نام «کتاب 79» و مستند «موسیو ستبون و روزهایی که گذشت» شاهد هستیم و سال آینده نیز دیوید ورنت، عکاس آمریکایی برای حضور در پروژه «کتاب 79» به ایران سفر خواهد کرد و روایت او از انقلاب اسلامی ایران در قالب این آثار چاپ و منتشر خواهد شد.» میشل ستبون نیز در مراسم رونمایی از «کتاب 79» و فیلم مستند «موسیو ستبون و روزهایی که گذشت» ابتدا از انتشار کتاب سه  جلدی تاریخچه عکاسی خبری جهان در فرانسه خبر داد و گفت: «اخیراً جلد سوم این کتاب نیز در فرانسه منتشر شده است که برای انتشار این سه کتاب به آژانس های عکس بسیاری سر زدم و با عکاسان بسیاری گفتگو کردم و البته به آرشیوهای عکس بسیار ارزشمندی نیز برخوردم. انقلاب ایران نیز توسط عکاسان غربی و اروپایی به تصویر کشیده شده و در آرشیوهای عکس غربی‌ها نگهداری می‌شود، آرشیوهایی که متعلق به مردم ایران است و باید به آنها بازگردانده شود.» او از تصمیم خود برای ارایه عکس‌هایش به مردم ایران سخن گفت و ادامه داد: «من تصمیم گرفتم که این عکس‌ها را به صاحبان واقعی آن که مردم ایران هستند، بدهم و بنابراین از طریق وب سایتی که دارم در گام اول با رعایت حقوق معنوی خود عکس‌هایم را در اختیار علاقه مندان ایرانی می‌گذارم که این عکس‌ها به راحتی قابل دانلود کردن است.» گفت‌وگوی تازه‌ای با این عکاس هم در این نشانی منتشر شده است:

http://www.mehrnews.com/detail/News/2363082 

انتشار پرونده‌‌ای درباره شکست حصر پاوه
شماره ۲۰۸ هفته‌نامه «پنجره» هشتم شهریور 1393 با پرونده ویژه‌ای درباره شکست حصر پاوه در سال 1358 و نقش گروه‌ها و افراد مختلف از جمله شهیدان مصطفی چمران و اصغر وصالی در آزادسازی آن منتشر شد. در این پرونده که تحت عنوان رستاخیر انقلاب به چاپ رسیده است، احمد کاویانی و محمد ناجی محی‌الدین‌زاده به بررسی تاکتیک نظامی شهید چمران در این شهر برای مقابله با نیروهای تجزیه طلب پرداخته‌اند. حسن رستگارپناه و جعفر جهروتی‌زاده نیز به بررسی موضع نیروهای تجزیه طلب در زمان محاصره شهر پاوه پرداخته‌اند. مریم کاظم‌زاده، همسر شهید اصغروصالی نیز از دیگر چهره‌هایی است که در این پرونده درباره نحوه حضور این شهید در پاوه و فعالیت‌هایش به اظهار نظر پرداخته است. میزگردی با حضور چریک‌های حاضر در گروه موسوم به دستمال سرخ‌ها درباره فیلم سینمایی «چ» نیز از دیگر مطالب این شماره از هفته‌نامه «پنجره» است.

تاریخچه تأثیر جنگ بر نظام آموزش عالی آمریکا جایزه گرفت
مایکل دیوید کوهن، استاد دانشگاه یوتای آمریکا در کتاب «ساخت دوباره دانشگاه‌ها: آموزش عالی و جنگ داخلی» Reconstructing the Campus: Higher Education and the American Civil War با ارائه تاریخچه پیدایش دانشگاه‌های معتبر آمریکا، تأثیر جنگ‌های داخلی روی تغییر و تحول نظام آموزش عالی آمریکا را بررسی کرده که این کتاب برنده جایزه موسوم به منتقدان 2014 / Critics Choice Award از سوی انجمن مطالعات آموزشی آمریکا شد.

زندگینامه خودنوشت یک قاتل در لیست فینالیست‌های یک جایزه ادبی
رهبر مخوف مافیایی که به اتهام قتل حبس ابد شده با نوشتن اتوبیوگرافی خود، راهی مرحله فینال جایزه ادبی سیسیل2014 شد. وقتی کتاب اتوبیوگرافی «مالربا» نوشته گویسپه گراسونلی در لیست فینالیست‌های امسال جایزه ادبی سیسیل قرار گرفت، باعث استعفای یکی از اعضای هیات‌ داوران شد که این انتخاب را توهین به قربانیانی دانست که با گلوله‌های نویسنده کشته ‌شده‌اند! گراسونلی، متولد شهر بندری امپدوکل در دهه 1990 به دنبال قتل‌های زنجیره‌ای خانوادگی در طول جنگ‌های موسوم به «تورف» که مستقیم در آنها دخالت داشت، بازداشت و به حبس ابد محکوم شد. کتابش «مالربا» نام دارد که به معنی علف هرزه بوده و قاتل که در بدو ورود به زندان خواندن و نوشتن هم نمی‌دانست، رشته ادبیات و فلسفه خواند و توانست چنین کتابی را بنویسد. کارملو ساردو، نویسنده‌ای است که در نوشتن کتاب به قاتل کمک کرده است.

نشانی:
انتشار دست‌نوشته اخوان ثالث در دفتر یادداشت آیت‌الله خامنه‌ای
http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27292
گفت‌وگو با مسئول واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930601001306
خاطره محمود حکیمی درباره شهید باهنر
http://www.mehrnews.com/detail/News/2360216
خاطرات تاکنون منتشر نشده‌ای از فاطمه طباطبایی
http://www.tarikhirani.ir/fa/files/81/bodyView/823
و http://www.tarikhirani.ir/fa/files/81/bodyView/824
بخشی از یادداشت‌های منتشرنشده جلال آل‌احمد: یادش بخیر عجب روزی بود 30 تیر!
http://www.mehrnews.com/detail/News/2362377
تاریخ شفاهی مشهد(3): اولين‌هاي مشهد؛ از اولین روزنامه تا اولین سینما
http://khorasan.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=65046
چرا «نورالدين...» را بايد خواند؟
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3015615
خاطرات خود را بنویسید...
http://bookcity.org/news-4997.aspx
تاریخ‌نگاری؛ استادان نمی‌نویسند و جوان‌ترها با شتاب قلم می‌‌زنند
http://www.ibna.ir/vdcizwarvt1auw2.cbct.html
ایران دهه ۶۰ به روایت عکاس آلمانی
http://www.tarikhirani.ir/fa/news/3/bodyView/4651
تصویر جنگ در 9 دقیقه: تهران، خانی‌آباد 1366
http://www.mehrnews.com/detail/News/2333064
 بررسی مسئله جزایر سه گانه در دوره پهلوی با نگاهی به عملکرد دولت و مجلس (1350-1332ه.ش)
http://www.ical.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=18658
درباره کتاب «تاریخ و نظریه اجتماعی»
http://ibna.ir/vdcb9sb5frhbgsp.uiur.html
گزارش پیش‌همایش «زن در تاریخ آذربایجان»
http://ibna.ir/vdcjhme8iuqeyyz.fsfu.html


 



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'