شماره 171    |    29 مرداد 1393

   


 

زبان به مثابه ميانجی تجزيه‌ی هرمنوتيكی در تاریخ شفاهی


تاریخ شفاهی دانشگاه فردوسی مشهد -۳


سی و پنجمین شماره نشریه الکترونیکی «گذرستان»


نیروهای مذهبی در دوره پهلوی دوم-۲۵


بررسی ورود نهادهای آموزشی مدرن به ایران در گفت‌وگو با موسی حقانی/بخش اول؛


تاریخ شفاهی جزیره، نسل‏ها‏ رابه هم نزدیک می‏کند


چه جسورانه بالا می روند


دانشجویان مشکلات پیش‏روی لاتین‏تباران را در کتاب «نسل لاتین‏تبار» به تصویر می‏کشند


طرح تاریخ شفاهی برای حفظ سرگذشت ماهیگیری مین


کنار بروید، وضعیت اضطراری است! رانندگان آمبولانس در جنگ جهانی اول


 



پیش خوان شماره 171

امکان گردآوری تاريخ شفاهي دفاع مقدس خراسان در چهار سال
اكبر نجاتي، مديركل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس خراسان رضوي از آماده‌سازي طرح احصاء تاريخ شفاهي دوران دفاع مقدس در این استان خبر داد و گفت: «در صورت موافقت و تصويب در شوراي شهر مشهد، اين توانايي را داريم كه ظرف چهار سال تاريخ شفاهي جنگ در خراسان را جمع آوري كنيم. همان طور که کار ۱۸ساله باغ موزه دفاع مقدس با مطالبه مردم و رسانه‌ها به سرانجام رسید تاریخ شفاهی نیز قابل پیگیری و اجرا می‌شود.»

برگزاری کارگاه آموزش تاریخ شفاهی در بندرلنگه
دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری هرمزگان از برگزاری سومین جلسه کارگاه آموزش تاریخ شفاهی در شهرستان بندرلنگه خبر داد. درکارگاه یک روزه دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان هرمزگان که 24 مرداد ماه 1393 در شهرستان بندرلنگه برگزار شد تعداد زیادی از دانشجویان و مصاحبه‌گران علاقمند به تحقیق و پژوهش تاریخ شفاهی حضور یافتند. در این کارگاه مباحث مربوط به تاریخ شفاهی و خاطره نویسی و همچنین روش‌ها و تکنیک‌های مصاحبه آموزش داده شد. این کلاس‌های آموزشی به صورت دوره‌ای در شهرستان‌های دیگر استان هم برگزار می‌شود.

فراخوان گروه تاریخ شفاهی موسسه امام موسی صدر
گروه تاریخ شفاهی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر،  طرح تاریخ شفاهی امام موسی صدر را با هدف ثبت و ضبط خاطرات نزدیکان و دوستان و همکاران و مرتبطان با ایشان وخاندان صدر در دستور کار قرار داده و از همه کسانی که با امام صدر و شخصیت‌های برجسته خاندان صدر، به‌ویژه حضرات آیات سید صدرالدین صدر، سید رضا صدر، شهید سید محمدباقر صدر و شهید بنت الهدی صدر ارتباط داشته و یا از نزدیک شاهد فعالیت‌ها و اقدامات مختلف ایشان و همکاران و نزدیکشان بوده‌اند درخواست کرده که مهسسه را میهمان خاطرات شنیدنی هر چند کوتاه خود کنند. همچنین از همه کسانی که اسناد، تصاویر، دست‌نوشته یا فایل‌های صوتی مرتبط با این موضوع در اختیار دارند می‌خواهد با ارائه نسخه‌ای از آن و مشارکت در این طرح تاریخی، موسسه را در حفظ میراث فرهنگی و تاریخ یاری دهند. نشانی‌های ارتباطی با موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، تهران، میدان هفتم تیر، بالا‌تر از مسجد الجواد(ع)، کوچه شریعتی، جنب مسجد الرضا(ع)، شماره ۱۰، واحد ۲، پست الکترونیکی oralhistory@imamsadr.ir تلفن ۳ - ۸۸۴۹۴۱۶۲ (داخلی ۱۱۳) و فکس ۸۸۴۹۴۱۶۴ است.

تاریخ شفاهی و مستندی درباره طیب
تصویربرداری فیلم مستندی درباره زندگی و مبارزات انقلابی شهید طیب حاج رضایی تمام شده و در مرحله تدوین است. این مستند به جشنواره فیلم فجر امسال ارایه خواهد شد. احمد کشاورز، نویسنده و کارگردان این فیلم گفت: «در این مستند به نحوه زندگی و ویژگی‌های اخلاقی طیب می‌پردازیم. در ادامه نیز به نقش این شخصیت در جریانات انقلاب و وقایع ۱۵ خرداد 1342 خواهیم پرداخت. تحقیقات برای ساخت این مستند را ابتدا از گفت و گو با پسر ایشان بیژن حاج رضایی و مطالعه کتاب‌های مرتبط با طیب آغاز کردیم. در ادامه با رفیقان و بستگان او آشنا شدیم و صحبت کردیم. در حقیقت تحقیقات ما در سه بخش انجام شد. بخش اول تحت عنوان تاریخ شفاهی، گفت و گو با دوستان و پسر طیب بود، بخش دوم گفت‌وگو با کارشناسانی مثل رضا امیرخانی و ابراهیم فیاض و در نهایت گفت و گو با شخصیت‌های روحانی و سیاسی».

شرح مبارزات روحانیان مشهوری که در حکومت پهلوی تبعید شدند
جديدترين كتاب موزه عبرت ايران و سومين اثر از مجموعه كتاب‌های «مبارزه در تبعيد» با عنوان «مبارزه در تبعيد- جيرفت، آخرين ميزبان مهربان» به كوشش يعقوب لطفي منتشر شد. اين كتاب در فصل اول به توصيف موقعيت جغرافيايي و ويژگي‌هاي شهر جيرفت (شهر دارالولايه) مي‌پردازد و در فصل دوم به سير احوالات تبعيدي‌هاي شهر جيرفت شامل زندگينامه مختصر، خاطرات و اسناد به جاي مانده اشاره دارد. خوانندگان در فصل سوم كتاب با تحركات و اقدامات ساواك در قبال تبعيدي‌ها آشنا مي‌شوند. از جمله تبعيدي‌هاي شهرستان جيرفت كه شرحي از مبارزات ايشان را در اين مجموعه آمده، عبارتند از: آيت‌الله‌ سيد علي حسيني خامنه‌اي، آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي، آيت‌الله حسين نوري همداني، مرحوم آيت‌الله عبدالرحيم رباني شيرازي و مرحوم آيت‌الله محمدمهدي رباني املشي.

ثبت و ضبط خاطرات توسط واحد تاريخ نگاري موزه عبرت ايران
واحد تاريخ نگاري موزه عبرت ايران در یک ماه‌ اخیر مصاحبه‌هایی را برای ثبت و ضبط سابقه مبارزات قبل از انقلاب انجام داده است. طيب احمدي، عليرضا كاشاني، داود اسعدي، علي اوسط فخيمي و يوسف رشيدي عليمحمدي از جمله کسانی هستند که خاطرات خود از سال‌های مبارزه برای پیروزی انقلاب و زندانی شدن در زندان کمیته مشترک ساواک را بیان کرده‌اند. كمیته مشترك ضد خرابكاری ساواك - شهربانی به دست ملت ایران در ساعت 16 روز بیست و دوم بهمن سال 1357 تسخیر شد و اکنون موزه عبرت ایران است. در این موزه با بازسازی فضا و ارایه اسناد و مدارک مخوف‌ترین شکنجه‌گاه تاریخ ایران در رژیم پهلوی (زندان کمیته مشترک و ساواک) جنایات آن رژیم را به تصویر کشیده‌اند. موزه عبرت ایران در تهران، میدان امام خمینی(ره)، ابتدای خیابان فردوسی جنوبی، خیابان كوشك مصری، خیابان شهید یارجانی، شماره۱۱ واقع است.

ارایه پژوهش‌های راویان موزه دفاع مقدس
بیست‌ودو عنوان طرح تحقیقاتی با موضوع دفاع مقدس توسط راویان موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت در تهران از تاریخ 15 فروردین 1393 انجام شده است. اولین جلسه دفاعیه توسط علیرضا مشیری، پژوهشگر دفاع مقدس، با موضوع بررسی و تحلیل قراردادها، قطعنامه‌ها و تحریم‌های دوران دفاع مقدس برگزار شد. دکتر پیری از اساتید دانشگاه و رییس سابق پژوهشگاه دفاع مقدس، استاد راهنمای این طرح بوده و دکتر حسن دانشپور استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) استاد داور این طرح تحقیقاتی بوده است. همچنین دومین جلسه دفاعیه نیز با حضور زهرا احمدی، پژوهشگر دفاع مقدس با موضوع نقش زن و خانواده رزمندگان در دوران دفاع مقدس برگزار شد. استاد راهنمای این طرح سردار زهدی از فرماندهان دوران دفاع مقدس و استاد داور آن دکتر دانش پور از اساتید دانشگاه جامع امام حسین(ع) بوده است. جلسه بعدی دفاعیه نیز توسط زهرا هاشمی با موضوع مشارکت‌های گروه‌های مختلف مردمی و اقوام در طول دفاع مقدس و رقیه عسگرزاده با موضوع بررسی شرایط سیاسی دو کشور ایران و عراق در نظام بین‌الملل قبل از شروع جنگ برگزار خواهد شد.

درگذشت خبرنگار بیشتر جنگ‌های خاورمیانه
خبرنگار کهنه کار آلمانی که به خاطر همراهی امام خمينی (ره) در سفر به ایران در 12 بهمن 1357 چهره‌ای شناخته شده بود، در سن 90 سالگی درگذشت. پتر شول لاتور، خبرنگار، ستون‌نویس، نویسنده و گزارشگر جنگی رسانه‌های آلمان در مورد بحران‌های خاورمیانه، سرشناس ترین کارشناس و خبرنگار مسائل خاورمیانه در آلمان به شمار می‌رفت. وی که در سال 1924 در شهر بوخوم به دنیا آمد در فرایبورگ به کالج خبرنگاری رفت و از سال 1950 به شکلی حرفه‌ای کار خبر را آغاز کرد، در سال 1979 با انتشار کتاب «مرگ در مزرعه برنج» که در مورد جنگ ویتنام بود به شهرت رسید. همان طور که اشپیگل می‌نویسد شول لاتور از نسل آخرین خبرنگارانی بود که حوادث جهان را به شیوه ای شخصی برای مخاطبان شرح می‌دهند. بیشتر شهرت او در بین مردم آلمان به خاطر حضور درجنگ ویتنام بود، به طوری که وی به عنوان تنها خبرنگار آلمانی از پشت خطوط جنگی اخبار و گزارش‌های خود را مخابره می کرد. وی در طول بیش از 50 سال فعالیت رسانه‌ای خود در بیشتر جنگ‌های خاورمیانه از سال 1967 تاكنون از جمله جنگ‌های اعراب و رژیم صهیونیستی در سال‌های 1967 و 1973، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و حملات نظامی این رژیم به لبنان و فلسطین طی سه دهه اخیر به عنوان گزارشگر حضور داشته است. این خبرنگار آلمانی که به طور معمول در مراسم‌های سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در برلین، به عنوان کارشناس امور ایران و خبرنگار همراه امام(ره) در هواپیمای ایشان به بیان خاطرات خود از این همراهی اقدام می کرد و از همراه داشتن پیش نویس قانون اساسی ایران به دستور امام خمینی (ره) به خاطر اطمینان از عدم تعرض به آن درصورت بروز هر گونه مشکل به عنوان یکی از خاطرات مهم خود از این سفر یاد می کرد.

چاپ چهارم چهل‌ویکمین اثر تحقیقی دفتر ادبیات انقلاب
کتاب «پاسياد پسر خاك: زندگي و زمانه حجت‌الاسلام سيدعلي‌اكبر ابوترابي‌فرد» از تولیدات دفتر ادبیات انقلاب اسلامی و چهل‌ویکمین اثر تحقیقی این دفتر، به چاپ چهارم رسید. این اثر نوشته شده توسط محمد قبادی، فروردین ماه سال 1391 به عنوان کتاب برگزیده نخستین دوره انتخاب کتاب سال مقاومت، جایزه ادبی شهید آوینی را به دست آورد و از این کتاب در بیست وهشتمین دوره انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیز تقدیر به عمل آمده است. «پاسیاد پسر خاک» سرگذشت مرحوم حجت الاسلام علی اکبر ابوترابی فرد را دربر دارد. در این روایت چهره مرحوم ابوترابی در مبارزات منجر به پیروزی انقلاب و سال‌های اسارت در اردوگاه‌های ارتش متجاوز صدام، به عنوان مظهر کاملی از مقاومت برجسته شده است. کتاب «پاسیاد پسر خاک» حاصل گفت و گو با افراد مختلفی است که در دوره‌های مختلف به نوعی با مرحوم حجت الاسلام سیدعلی‌اکبر ابوترابی‌فرد آشنا و در ارتباط بوده‌اند.

عرضه خاطرات شفاهی شهید نظرنژاد در سایت آمازون
نسخه فارسی كتاب «خاطرات شفاهی شهید محمدحسن نظرنژاد: بابانظر» از دفاع مقدس به دو صورت پرینت در محل و نسخه الكترونیك در سایت آمازون (http://www.amazon.com/dp/9645061482 ) عرضه شد. همچنین نسخه الكترونیك این كتاب از سامانه گوگل بوك نیز قابل دریافت است. پیش از این 9 عنوان دیگر از كتاب‌های انتشارات سوره مهر از قبیل «نورالدین پسر ایران» و «‌زیتون سرخ» در سامانه آمازون عرضه شده است.

انتشار خاطرات دختر ناصرالدین شاه قاجار
«سرگذشت شاهزاده خانم ایرانی» دومین کتاب زهرا تاج‌السلطنه دختر ناصرالدین شاه قاجار است. این خاطرات در سال 1306 آماده و از اواخر پاییز آن سال به شکل پاورقی در روزنامه کوشش چاپ شده است که با توجه به حجم کتاب، تألیف و تدوین آن می‌باید از حدود سال‌ 1303 - 1304 شروع شده باشد. تاج‌السلطنه در این کتاب که روایتی داستانی از زندگی خودش و محیط پیرامونش است، می‌کوشد تصویری از ایران عهد ناصری ارائه کند؛ اما از آنجا که ظاهرا بخش‌هایی از این کتاب، اوایل حکومت پهلوی نوشته یا بازنویسی شده است، در جاهایی از آن، جلوه‌هایی از دوران جدید هم دیده می‌شود. این کتاب را مسعود کوهستانی‌نژاد تصحیح و تدوین و انتشارات دنیای اقتصاد  منتشر کرده است.

پرفروشی کتابی درباره جنگ جهانی دوم
کتاب «شکست ناپذیر: داستان بقا، پرش و رستگاری در جنگ جهانی دوم» که با تمرکز بر زندگی یک قهرمان جنگ جهانی دوم نوشته شده، بار دیگر در فهرست پرفروش‌ترین‌های آمریکا بالا می‌رود. این نوشته لارا هیلن‌برند درباره لوییس زامپرینی به گفته ناشر آن یعنی خانه نشر رندوم هاوس، تا به حال بیش از 4 میلیون نسخه فروخته است. قهرمان این اثر روز دوم ماه جولای امسال در 97 سالگی از دنیا رفت و این خبر باعث بر سر زبان افتادن دوباره نام این کتاب شد و آن را بار دیگر در میان 20 کتاب اول لیست پرفروش‌ها قرار داد. زامپرینی که در سن 19 سالگی در المپیک سال 1936 برلین نیز شرکت کرده بود، یک بمب‌انداز آمریکایی بود که هواپیمای B-24 اش سال 1943 در اقیانوس آرام سقوط کرد. بعد از 47 روز زنده ماندن روی آب‌های پر از کوسه، او توسط سربازان ژاپنی دستگیر شد و بعد از جنگ، او سال‌های سال درگیر مشکلات عصبی به وجود آمده از جنگ بود.

خاطراتی که به ‌صورت نامه به وکيل نوشته شدند
خاطرات محمد ولد صلاحي، زنداني مسلمان در گوآنتانامو که در طول اسارتش مسلط به 5 زبان زنده دنيا شده، قرار است بيستم ژانويه سال 2015 ميلادي منتشر شود. او از سال 2002 تا 2010 در زندان آمريکايي گوانتانامو به سر برد. نوشتن اين کتاب در سال 2005 در زندان انفرادي شروع شد که صلاحي به‌صورت نامه به وکيلش ارسال مي‌کرد. بعد از حادثه يازدهم سپتامبر صلاحي يکي از مظنونيني بود که به زندان گوانتانامو برده شد. نانسي هولندر، وکيل او، از سال 2005 تلاش خود را براي آزادي وي آغاز کرد. وي مي‌گويد که هيچ اتهامي عليه وي به اثبات نرسيد و بيشتر نوشته‌هاي او به شرايط سخت اين زندان براي ساکنان آن اشاره مي‌کند که کمترين آن شکنجه‌هاي جسمي و رواني بود.

نشانی:
چمران به روایت چمران
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/334172/35
مصاحبه منتشر نشده علی شمخانی
http://jomhourieslami.blogfa.com/post/1499
خاطرات عکاسان جنگ ساسان مویدی و علی فریدونی از بازگشت آزادگان و دوران دفاع مقدس
http://www.jamaran.ir/fa/NewsContent-id_53067.aspx
«زندان الرشید»؛ الگویی برای خاطره‌نویسی دفاع مقدس
http://ibna.ir/vdcgqn9xyak9zx4.rpra.html
خاطراتی از فعالیت‌های خودجوش فرهنگی در مساجد دهه 60
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930527000559
و http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930528000530
و http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930529000492
روایتی از تجربیات کوچک و بزرگ یک پژوهشگر
http://ibna.ir/vdccx0qi12bqxe8.ala2.html
خاطرات بیست و هشت پنج سی و دو
http://www.tarikhirani.ir/fa/news/30/bodyView/4594
خاطراتی از خلیل مستوفی
http://www.ical.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=18483
درباره چند کتاب 1621
http://ibna.ir/vdciqwaryt1auz2.cbct.html
گفت‌وگو با نویسندگان کتاب‌های «پنهان زیر باران» و «هدایت سوم»
http://www.hhnews.ir/fa/news/15039
و http://www.hhnews.ir/fa/news/15098
خاطرات فرزند یکی از ژنرال‌های ارشد ارتش اسرائیل در جنگ های 1967 و پس از آن
http://www.jamaran.ir/fa/NewsContent-id_51337.aspx
و http://www.jamaran.ir/fa/NewsContent-id_52224.aspx
سامانه مشابه یاب متون فارسی
http://www.ical.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=18527
سایت سخن تاریخ
http://www.sokhanetarikh.com
تاريخ محلي قمبوان
http://ghombavanhistory.persianblog.ir



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'