شماره 169    |    15 مرداد 1393

   


 

تاریخ شفاهی دانشگاه فردوسی مشهد -1


تاریخ شفاهی، سنت شفاهی و قحطی بزرگ ایرلند-2


حمید عنایت؛ آغازگر فصلی جدید در حوزه مطالعات اندیشه سیاسی


فنون تاریخ شفاهی: نحوه برنامه‌ریزی و اجرای مصاحبه‌های تاریخ شفاهی -2


نشریه انجمن تاریخ‌شفاهی کانادا منتشر شد


نیروهای مذهبی در دوره پهلوی دوم -23


بازدید نمایندگان موسسه غیرانتفاعی تاریخ‌شفاهی برای جمع‌آوری سرگذشت بی‌خانمانان


همایش شبکة تاریخ شفاهی ایرلند، ۱۲ و ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۴ (۲۱ و ۲۲شهریور۱۳۹۳): «ایجاد ارتباطات: تاریخ شفاهی و جامعه»


درباب حماسه سرایی عاشیق‏ها


 



پیش خوان شماره 169

برگزاری همایش ملی دین و تکامل در دانشگاه شهرکرد
 
همایش ملی دین و تکامل با هدف بررسی روند تکامل در عالم حیات در دانشگاه شهرکرد برگزار می‌شود.
 
 
به گزارش روابط عمومي دانشگاه شهركرد، همایش ملی دین و تکامل با هدف تجمیع اندیشمندان و محققان علوم مختلف و بررسی مبحث تکامل در عالم حیات و تولد  میدان‌هایی جدید در کندوکاش این علم،  به همت  دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دنشگاه شهرکرد، 12 و 13 شهریور 93 در این دانشگاه برگزار می‌شود.
این همایش ملی با محوریت تکامل انسان از دیدگاه ادیان، تکامل در بستر محیط‌زیست و شواهد زیستی و محیطی تکامل با شرکت دانشجویان دوره‌ی کارشناسی و تحصیلات تکمیلی، طلاب و اساتید برگزار شده و علاقه‌مندان می‌توانند در زمینه‌ی مقالات مربوط به رشته‌های علوم‌انسانی، علوم دینی و حوزوی با زمینه‌ی مطالعاتی رابطه با آفرینش، تحقیقات و موضوعات علمی در حیطه‌ی پزشکی مرتبط با تکامل، رشته‌های مرتبط با علوم زیستی و مولکولی و تحقیقاتی در رابطه با تکامل موجودات زنده و موارد مشابه و رشته‌ها و تحقیقات مربوط به محیط‌زیست و تأثیرات آن در فلور و فون طبیعت، در این همایش ملی شرکت کنند.
گفتنی است کمیته علمی همایش ملی دین و تکامل برای کلیه شرکت کنندگان در همایش علاوه بر گواهی فرهنگی، گواهی پژوهشی نیز صادر می‌نماید.
      علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت نام، ارسال مقالات و کسب اطلاعات بیشتر به تارنمای www.GeraPress.com صفحه‌ی همایش ملی دین و تکامل مراجعه نمایند.


فراخوان كتاب‌های تاريخ شفاهي
دفتر فرهنگ و مطالعات پايداري حوزه هنري قزوين از نويسندگان و پژوهشگران دعوت کرده تا آثار خود را با موضوع فرهنگ پايداري در دو بخش تأليف و تدوين كتاب ارائه کنند. بخش كتاب تأليفي (تحقيقي و پژوهشي) با موضوع شخصيت‌ها، ‌حوادث و تحليل وقايع مربوط به انقلاب اسلامي و دفاع مقدس و بخش كتاب تدويني نيز شامل كتاب‌های تاريخ شفاهي درباره شخصيت‌ها و موضوعات انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، ‌خاطرات خودنوشت، روزنوشت، گزارش نويسي و ديگر نوشت است. علاقه‌مندان مي‌توانند تا 22 شهريور 1393 آثار خود را به نشانی قزوین، بلوار مدرس،‌ روبه‌روي بوستان ملت، جنب سينما بهمن، پلاك 70 واحد فرهنگ و مطالعات پايداري ارسال کنند و يا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌هاي 33223747 و 33229689 تماس داشته باشند.

آسیب‌شناسی خاطرات و تاریخ شفاهی دفاع مقدس
فراخوان پنجمین کنگره دوسالانه ادبیات پایداری منتشر شد. دانشگاه شهید باهنر کرمان، با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان و انجمن ادبی دفاع مقدس کرمان، با هدف پاسداشت دستاوردهای ادبی و علمی دفاع مقدس و جهت‌دهی به پژوهش‌های این جریان مستمر فراخوان پنجمین کنگره سراسری ادبیات پایداری را منتشر کرد. «مطالعات فرهنگی ادبیات پایداری» و «آسیب‌شناسی و نقد ادبیات پایداری» محورهای این دوره از کنگره دوسالانه ادبیات پایداری اعلام شده‌اند. در محور نخست، مقاله‌هایی درباره جریان‌های فکری و فرهنگی تاثیرگذار بر ادبیات پایداری، زمینه‌ها و ریشه‌های فرهنگی ادبیات پایداری، مخاطب‌شناسی ادبیات پایداری، بررسی شیوه‌های کارآمد سازی و اثرگذاری ادبیات پایداری و در محور دیگر، مقاله‌هایی با موضوع‌های آسیب‌شناسی کاربرد نظریه‌های ادبیات پایداری، آسیب‌شناسی محتوایی ادبیات پایداری، آسیب‌شناسی زبانی و ساختاری ادبیات پایداری، آسیب‌شناسی و تحلیل تقدس‌گرایی و تقدس‌زدایی، آسیب‌شناسی عملکرد نهادهای فعال در حوزه‌ ادبیات پایداری(دانشگاه‌ها، نهادها، کنگره‌ها، رسانه‌ها، ناشران و ...)، آسیب‌شناسی آثار منتشر شده در حوزه ادبیات پایداری (شعر، داستان، اسناد و ...) و آسیب‌شناسی خاطرات و تاریخ شفاهی دفاع مقدس و ادبیات پایداری پذیرفته خواهند شد. پنجمین کنگره ادبیات پایداری، روزهای 13 و 14 اسفند 1393 در تالار وحدت دانشگاه کرمان برگزار می‌شود و پژوهشگران علاقه‌مند تا سی‌ام آبان 1393 برای ارسال مقاله به نشانی اینترنتی adabiyyat.e.paydari@Chmail.ir مهلت دارند.

تشکیل 920 جلسه تدقیق اطلاعات دفاع مقدس و احصاء تاریخ شفاهی
بهمن کارگر، رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس12 مرداد 1393 به اتفاق معاونین و مدیران بنیاد با خضرایی، مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت در تهران، در محل این موزه دیدار کرد. در این جلسه مدیرعامل موزه دفاع مقدس گزارشی از فعالیت های انجام شده ارایه کرد و گفت: «تاکنون 920 جلسه تدقیق اطلاعات دفاع مقدس و احصاء تاریخ شفاهی در قالب 13 کارگروه تخصصی توسط باغ موزه دفاع مقدس و با حضور پیشکسوتان دفاع مقدس تشکیل شده است. در حال حاضر 101 عنوان کتاب مرتبط با دفاع مقدس توسط باغ موزه در حال ترجمه به زبان های خارجی است که 34 عنوان آن مرتبط با گروه سنی کودک و نوجوان می باشد. بیش از یک میلیون فریم عکس، حدود شش هزار و سیصد ساعت صوت، بیش از شش هزار و دویست و شصت ساعت فیلم مرتبط با دفاع مقدس و حدود 54 هزار وصیت نامه شهید در موزه دفاع مقدس قرار دارد.» رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هم گفت: «این بنیاد در بسیاری از استان‌های کشور موزه دفاع مقدس را راه اندازی کرده است و در برخی از شهرها نیز در حال راه اندازی موزه هستیم وبرای هرگونه همکاری مشترک با باغ موزه دفاع مقدس آمادگی داریم.»

نگارش وقایع انقلاب در جهرم با رویکرد تاریخ شفاهی
ابوالفضل رضوی، استادیار تاریخ دانشگاه خوارزمی درباره کتاب‌های جدیدی که در دست چاپ دارد، گفت: «کتاب «تاریخ انقلاب اسلامی در جهرم» را با رویکرد تاریخ شفاهی از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی آماده چاپ دارم. کتاب «درآمدی بر روش‌شناسی و روش تحقیق در تاریخ» را نیز در دست نگارش دارم که حدود 50 درصد این پژوهش نوشته شده است.»

60 مصاحبه و60 کتاب از تاریخ شفاهی معاصر
مرتضی رسولی‌پور، مسئول بخش تاریخ شفاهی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران گفت: «60 مصاحبه (60 کتاب) که موسسه مطالعات تاریخ معاصر در دست چاپ دارد، گفت‌وگوهایی هستند که پیشتر برای فصلنامه تاریخ معاصر ایران انجام شده است و به شکل جدید و مستقل در قالب مصاحبه‌های مفصل به صورت جداگانه چاپ خواهد شد. تفاوت این کتاب با نوشتارهای فصلنامه در این است که شرحی از زندگینامه شخص مورد مصاحبه به آن اضافه شده است. شرح حال حاوی مشاغل، تحصیلات، خدمات و تالیفات مصاحبه‌شوندگان در آغاز هر مصاحبه گنجانده خواهد شد. دیگر این که تمامی متن‌های مصاحبه دوباره مورد بازبینی و ویراستاری قرار گرفته و اعلام و نمایه اشخاص، اعلام گفت‌وگوها و عکس‌های جدید مرتبط با موضوع نیز به هر مصاحبه اضافه خواهد شد.»

پروژه تاریخ شفاهی پهلوی، یکی از بخش‌های مهم کتابخانه ملی
سید رضا صالحی امیری، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، ششم مرداد 1393 در بازدید میکائیل بارون فون اونگرن اشترنبرگ، سفیر آلمان در تهران از این مجموعه گفت: «یکی از بخش‌های مهم در این سازمان، انجام مصاحبه با رجال و سیاستمداران دوران گذشته و دوره پهلوی است که در قالب پروژه تاریخ شفاهی انجام شده است. مصاحبه با رجال دوران گذشته که برخی از آنها اکنون دیگر در قید حیات نیستند، باعث گشته تا زوایای پنهان تاریخ معاصر روشن شود و پژوهشگران با اطمینان بیشتری به امور پژوهشی بپردازند.»

شفاهی و مکتوب در نخستین سده‌های اسلامی
کتاب «شفاهی و مکتوب در نخستین سده‌های اسلامی» اثر گریگور شولر با ترجمه نصرت نیل‌ساز به همت انتشارات حکمت روانه بازار کتاب شد. موضوع اصلی این کتاب بررسی چگونگی نقل دانش در میان نخستین مسلمانان است که با مساله مهم وثاقت منابع حدیث، تفسیر و تاریخ پیوند می‌یابد. گریگور شولر، استاد آلمانی دانشگاه بازل سوییس در پنج مقاله گردآمده در این کتاب به موضوع نقل شفاهی و مکتوب حدیث در نخستین سده‌های اسلامی پرداخته است. وی در پژوهش‌هایش که عموماً به زبان آلمانی است و برخی از آن‌ها به انگلیسی ترجمه شده‌اند به سنت‌ها و روش‌های نقل دانش در میان مسلمانان توجهی ویژه دارد.

زندگینامه رهبر انقلاب در کتاب «طلوع آفتاب»
کتاب «طلوع آفتاب» شامل زندگینامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به قلم علی اکبر ولایتی و برگرفته از دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، در سه فصل تدوین و با همکاری خبرگزاری تسنیم منتشر شده است. در فصل اول خاندان ایشان و شخصیت علمی و فرهنگی و حیات سیاسی و اجتماعی آیت‌الله خامنه ای مطرح شده است. در فصل دوم دهه اول انقلاب اسلامی و موضوعاتی همچون حضور مقام معظم رهبری در شورای انقلاب، حزب جمهوری اسلامی، امامت جمعه تهران، صحنه‌های دفاع مقدس و دوران ریاست جمهوری آمده است. در فصل سوم از این کتاب چگونگی انتخاب ایشان به رهبری انقلاب اسلامی از سوی مجلس خبرگان رهبری بعد از رحلت حضرت امام خمینی(ره) و رویکرد و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصاد، فرهنگ، علم و فناوری، امور نظامی، دفاعی و انتظامی و شیوه مدیریتی مقام معظم رهبری تبیین شده است.

ساده‌نویسی خاطرات برای مجموعه «بچه‌های ایران»
احمد دهقان، اقدام به نگارش مجموعه‌ای جدید برای گروه سنی نوجوانان کرده است که گفته می‌شود این آثار به نوعی بازنویسی و ساده‌نویسی تعدادی از خاطرات و داستان‌های حوزه دفاع مقدس برای این گروه سنی است. نخستین جلد از این مجموعه که عنوان «بچه‌های ایران» برای آن انتخاب شده، با نام «بچه‌های تپه سوم» منتشر خواهد شد. انتشارات سوره مهر که چاپ کتاب را برعهده دارد، اعلام کرده است که این اثر تا پایان شهریور ماه آماده و توزیع خواهد شد. این آثار در دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه‌ هنری سازمان تبلیغات اسلامی آماده‌سازی شده است.

رونمایی ترجمه خاطرات «یکشنبه آخر» در فرانکفورت
ترجمه انگلیسی و عربی کتاب «یکشنبه آخر» تأ‌لیف معصومه رامهرمزی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت رونمایی می‌شود. این کتاب به تازگی از سوی انتشارات سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس به زبان‌های عربی و انگلیسی ترجمه شده است. «یکشنبه آخر» شامل خاطرات خودنوشت معصومه رامهرمزی از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است که در 230 صفحه از سوی دفتر ادبیات و هنر مقاومت و انتشارات سوره مهر منتشر شده است. از کتاب‌های «راز نگین سرخ»‌، «کالک‌های خاکی»‌، «سفر به حلبچه»‌ و «ققنوس فاتح» که در قالب خاطرات و گزارش هایی از دفاع مقدس نوشته شده‌اند هم به عنوان آثاری که قرار است ترجمه آنها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت رونمایی شود نام برده شده است. شصت و ششمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت مهرماه سال جاری برپا خواهد شد. از سوی دیگر 12 مرداد 1393 نشست نقد روایی کتاب «یکشنبه آخر» در چهلمین نشست مجمع بانوان راوی دفاع مقدس در حوزه هنری استان تهران برگزار شد. جلسات هم‌اندیشی بانوان راوی دفاع مقدس هر ماه برگزار می‌شود. معصومه رامهرمزی، نویسنده این اثر هم از تألیف کتاب خاطرات علی اکرش،‌ رییس ستاد امداد و درمان ماهشهر که از نخستین ستادهای امدادی جنگ بود،‌ خبر داده است. وی گفت:‌ «در واقع این ستاد جزو اولین ستادهای امداد و درمان بود که برای جنگ شکل گرفت و نقش جدی در درمان و امداد 3 سال نخست جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را بر عهده داشت. بخش زیادی از گفت‌وگو‌ها با راوی خاطرات انجام شده و مصاحبه‌های تکمیلی در دست انجام است.»

ثبت خاطرات برای سریال «معمای شاه»
مسعود عجمی، دستیار اول کارگردان در سریال «معمای شاه» گفت: «از حدود سه سال قبل تحقیق و نگارش «معمای شاه» را شروع کردیم. این مجموعه در 42 قسمت نوشته شد که دو سال زمان برد. برای نگارش این مجموعه گروه تحقیقات شکل گرفت که هر فرد از این گروه دوره‌ای از تاریخ و پرونده‌ شخصیت‌های تاریخی مختلفی را عهده دار شد. گروه باید اتفاقات تاریخی را در هر سال به صورت جداگانه رصد می‌کرد و سپس مطالب اضافی را که لازم نبود حذف می‌کرد. به دلیل تعدد زیاد شخصیت در این سریال (بیش از 600 شخصیت و نزدیک به 900 لوکیشن) هر کدام از شخصیت‌ها پرونده‌ای جداگانه داشتند. پژوهش ما فقط این نبود که کتاب و جزوه بخوانیم و لیدبرداری کنیم و این لیدها را به فیلمنامه تبدیل کنیم بلکه بخشی از پژوهش‌های ما ثبت خاطرات بود‌، ثبت خاطرات شنیداری از اشخاصی که هنوز زنده هستند و در آن زمان به دربار پهلوی نزدیک بودند. همچنین ثبت عکس‌ها و فیلم‌ها و سر زدن به آرشیو محرمانه صداوسیما، بخش دیگری از کارهای پژوهشی ما برای «معمای شاه» بود. در یک سال ابتدایی نگارش روزانه تقریبا 16 ساعت کار می‌کردیم که حدود 10 ساعت مربوط به تحقیق و شش ساعت مربوط به نگارش فیلمنامه بود و به تبع، برای تحقیق و پژوهش زمان زیادی صرف می‌شد و گاهی اوقات در بعضی قسمت‌ها که به سال‌های پرحوادث تاریخ می‌رسیدیم، شاید هفته‌ها طول می‌کشید تا یک جریان تاریخی رصد شود تا نویسنده بتواند از لحظه‌های ناب تاریخی، متنی درخور، به رشته تحریر درآورد؛ مثلا دوره 15 خرداد 1342 و یا مثلا کودتای 1332 و هرچه به تاریخ انقلاب نزدیک‌تر می‌شدیم این موشکافی‌ها سخت‌تر می‌شد.» سریال «معمای شاه» با کارگردانی محمدرضا ورزی از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش خواهد شد.

انتشار گفت‌وگوهای «اتاق جنگ» و چندین گفت‌وگوی دیگر
چهارمین شماره از نشریه «رمز عبور» با عنوان اصلی «محرمانه‌های 598» منتشر شد. در شماره مرداد ماه 1393 این نشریه که با محوریت تبیین دلایل سیاسی، نظامی و اقتصادی پایان جنگ منتشر شده، ضمن انتشار مصاحبه‌ها و گزارش‌های مختلف، چند سند مهم و تاریخی دفاع مقدس هم آورده شده است. همچنین به نقل از گفت‌وگوهای فیلم مستند «اتاق جنگ» مصاحبه‌های تفصیلی با آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام حسن روحانی، محسن رضایی، علی شمخانی، جواد لاریجانی و محسن رفیقدوست را منتشر کرده است. در نشریه همچنین، آثار و گفت‌وگوهای ویژه‌ای از سردار سرلشکر رشید، سرلشکر رحیم صفوی، امیر دریادار سیاری، سردار ابراهیم حاجی محمدزاده و همچنین رئیس سابق ستاد مشترک ارتش عراق به چشم می‌خورد. «پاسخ‌های آیت الله خامنه‌ای به پرسش‌های صریح رزمندگان در روزهای پایانی جنگ» ، «آیا ایران 6 ماه قبل از پیام امام، قطعنامه 598 را پذیرفته بود؟»، «روایت روغنی زنجانی از وضعیت اقتصادی کشور در سال 1367» و ... هم از دیگر مطالب این نشریه است. نشریه «رمز عبور» همچنین تازه‌گفته‌هایی درباره منافقین و روایتی از عملیات مرصاد را با عنوان «نابودی در چهار زبر» در قالب یک کتاب ضمیمه در بر دارد. این نشریه به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی  کاوه اشتهاردی و سردبیری محمد حسن روزی‌طلب منتشر می‌شود.

خاطرات روزگار غیبت فریزرها و یخچال‌ها
شماره چهل‌و‌ششم ماهنامه‌ «همشهری داستان» با تاریخ مرداد 1393 منتشر شد. این ماهنامه در بخش «درباره زندگی» این شماره با روایتِ معصومه آباد از چهل ماه اسارت در زندان‌های بغداد و موصل با عنوان «زمزمه دیوارها» آغاز می‌شود. در روایت دوم با عنوان «عمو یخی» رضا فیاضی از خاطرات دوران کودکی‌اش در روزگار غیبت فریزرها و یخچال‌ها می‌گوید. «مثل شیر» از هوشنگ گلمکانی نیز روایتی است از ماجراهایی پر فراز و نشیب در یک مجتمع مسکونی. این نشریه «روایت‌های داستانی» شماره تازه خود را به ازدواج اختصاص داده و «در تعقیب عرایض» عنوان گزارشی است در مورد نامه‌هایی که در مورد ازدواج به مجلس شورای ملی نوشته شده است. آخرین مطلب این بخش با عنوان «صالحه بدخو» بخشی از خاطرات ممتحن‌الدوله، اولین مهندس معمار ایرانی در خصوص ازدواج در دوران نابسامانی وضع مالی‌اش است. آغازگر «روایت‌های مستند» این شماره روایتی تصویری است از اسارت و آزادگی به بهانه 26 مرداد سالروز بازگشت آزادگان به ایران با عکس‌هایی از ساسان مویدی. روایت دوم نیز تجربه‌ای است از تماشای دسته‌جمعی بازی‌های ایران در جام جهانی 2014.

«دایره‌المعارف انقلاب اسلامی» کتاب الکترونیکی شد
به مناسبت عید فطر، سی عنوان کتاب الکترونیک توسط انتشارات سوره مهر در در سامانه‌های فروش الکترونیکی مانند کتابخانه اختصاصی سوره مهر،‌ آوا بوک و پارس هاب منتشر شد و مجموع کتاب‌های الکترونیک این انتشارات به 400 عنوان رسید. «دایره‌المعارف انقلاب اسلامی» یکی از این آثار است. تاکنون دو جلد از مجموعه سه جلدی «دایره‌‌المعارف انقلاب اسلامی ویژه نوجوانان و جوانان» در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی و به عنوان سی‌وششمین و چهل‌ودومین آثار تحقیقی این مجموعه تولید و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده و جلد سوم در دست انتشار است. این دایره‌المعارف سه جلدی در 885 مدخل نوشته شده است. همچنین پیش از این و بر اساس تولید منابع مکتوب انتشارات سوره مهر در قالب آثار چندرسانه‌ای با هدف دسترسی آسان و ارزان مخاطبان به کتاب، کتاب «خاطرات احمد احمد» نوشته محسن کاظمی در این مسیر قرار گرفته است. در این نسخه علاوه بر متن دیجیتال کتاب، امکانات دیگری چون فیلم اثر، روایت کتاب به صورت صوتی، الصاق تصاویر جدید و... نیز لحاظ شده است. «خاطرات احمد احمد» بیست و ششمین مجموعه خاطرات تولید شده در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی است. محسن کاظمی این کتاب را براساس خاطرات احمد احمد، یکی از مبارزان در راه نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی نوشته است.

برپایی دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال
دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی از تاریخ یکم تا هفتم شهریور ماه سال جاری در محل سالن‌های نمایشگاهی بوستان گفت‌وگو با حضور بیش از 300 موسسه و مجموعه مردم‌نهاد فعال در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی در دو بخش اصلی و جانبی شامل رسانه‌های برخط، نشر دیجیتال، بازی و پویانمایی، فناوری اطلاعات و بین‌الملل در بخش اصلی و دیجیتال در آینه هنر، فرصت‌ها و تهدیدها، واقعیت افزوده، کودک و نوجوان و کارگاه‌ها و نشست‌ها در بخش جانبی برگزار می‌شود. دبیرخانه نمایشگاه در تهران، میدان انقلاب اسلامی، خیابان لبافی‌نژاد، بین خیابان‌های دانشگاه و فخر رازی، کوچه شهید اسلامی، پلاک 4، واحد 3 واقع است و تلفن تماس دبیرخانه 66466409 – 66466567 است. همچنین از این نشانی می‌توان برای ثبت‌نام در نمایشگاه اقدام کرد: http://www.rasaneh.org/NSite/FullStory/News/?Id=3207

فراخوان سراسری خاطره‌نویسی از كردستان و شمال‌غرب کشور
نخستین فراخوان سراسری خاطره نویسی ویژه منطقه كردستان و شمال‌غرب کشور با عنوان «سرزمین مجاهدت‌های خاموش» توسط حوزه هنری استان كردستان اعلام شد. با همكاری و مشاركت اداره كل تبلیغات اسلامی و بنیاد شهید استان و سپاه بیت‌المقدس كردستان، كارگروه دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری استان كردستان متشكل از حوزه هنری و مجموعه‌های ذكر شده تشكیل گردیده و علاقه‌مندان متقاضی شركت در این فراخوان تا 30 آذر ماه 1393 فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره سنندج ، خیابان فلسطین، روبه‌روی فرمانداری، حوزه هنری استان كردستان ارسال کنند. تلفن‌های 3243624 – 3243479  با پیش شماره 0871 هم آماده پاسخگویی به علاقه‌مندان است. موضوعات این فراخوان اعزام به جبهه، بمباران شهرها، ارسال كمك‌های مردمی به مناطق عملیاتی، دفاع مقدس (صحنه‌های نبرد، لحظه‌های ایثار، شجاعت و شهامت و معنویت در جبهه ، شوخ‌طبعی‌ها ، اسارت ، شهادت همرزمان و...)، خاطرات جانبازان، آزادگان، فرماندهان و...، خاطرات خانواده شهدا با موضوع كردستان، نقش روحانیون اهل سنت و پیشمرگان كرد مسلمان در حماسه‌های كردستان است.

داوری کتاب‌های مستند جنگ در سه سال اخیر
جواد محقق، دبیر شانزدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس از آغاز داوری‌های این جایزه ادبی از روز 18 مرداد ماه 1393 خبر داد و گفت: «جایزه ادبی کتاب سال دفاع مقدس در سال جاری با همکاری کتابخانه جنگ حوزه هنری  و با بررسی آثار منتشر شده در موضوع دفاع مقدس در فاصله  سال‌های 90 تا 92 برگزیدگان خود را می‌کند. جایزه ادبی کتاب سال دفاع مقدس در این دوره و در ذیل پنج بخش کلی شامل ادبیات و هنر، ادبیات مستند، تحقیق و پژوهش، کودک و نوجوان و گردآوری و مجموعه‌سازی به داوری آثار خواهد پرداخت. در بخش ادبیات مستند موضوع خاطره در اقسام مختلف آن، زندگینامه مستند و زندگینامه داستانی داوری خواهد شد. در بخش تحقیق و پژوهش تمامی پژوهش‌های ادبی، هنری، تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی درباره دفاع مقدس مورد توجه داوران قرار می‌گیرند. در بخش جنبی این دوره کتاب‌های منتشر شده در سه سال اخیر با موضوع درگیری با عناصر ضد‌انقلاب در مناطق جنگی و نیز آثار ترجمه شده با موضوع دفاع مقدس از زبان فارسی به سایر زبان‌ها مورد بررسی قرار می گیرد و از برترین آنها تجلیل می‌شود. همچنین از فعالان تولید کتاب در این عرصه شامل دفاتر تولید کتاب، طراحان جلد و متن و نیز خبرنگاران برتر این حوزه تجلیل خواهد شد.» شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس در زمستان سال جاری برگزیدگان خود را خواهد شناخت.

انتشار كتاب «محرم و انقلاب اسلامی ایران»
انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامی كتاب «محرم و انقلاب اسلامی ایران» تألیف اكبر فلاحی را چاپ و روانه بازار نشر کرد. این اثر در شش بخش نگاشته شده است. در بخش اول به تأثیر قیام كربلا بر جنبش‌های پس از خود، در بخش دوم به بررسی رخدادهای ماه محرم در تاریخ معاصر، در بخش سوم به تأثیر ماه محرم در گسترش مبارزات امام خمینی(ره)، در بخش چهارم به قیام 15 خرداد 1342 در تهران، قم و دیگر شهرستان‌ها، در بخش پنجم به رویدادها و تحولات ماه محرم پس از سال 1342 تا سال 1356 و در بخش ششم به نقش تظاهرات ماه محرم سال 1357 به‌ خصوص تظاهرات تاسوعا و عاشورای حسینی مردم تهران و دیگر استان‌ها و حضور باشكوه آنان در تظاهراتِ رفراندام‌گونه‌ و تأثیر آن در سلب مشروعیت رژیم پهلوی و نیز بازتاب‌ها و پیامدهای داخلی و بین‌المللی پرداخته شده است. پیش از این کتاب «محرم سال 57 به روایت اسناد» با تدوین منصور خلیلی، به همت مركز اسناد انقلاب اسلامی ‌در سال 1387 درباره راهپیمایی تاسوعا و عاشورای حسینی سال 1357 چاپ شده است.

زندگینامه حسین شهیدزاده و نگاهی وضع اجتماعی ایران
کتاب «راه بی بازگشت: زندگینامه همراه با تحلیل‌های مقطعی از وضع اجتماعی ایران» با مجموعه خاطرات حسین شهیدزاده، نویسنده و مترجمی که سال‌های متمادی در عرصه سیاست و دیپلماسی نیز مشغول به کار بوده،‌ از سوی انتشارات اطلاعات منتشر شد. مهم‌ترین مقطع زندگی سیاسی وی مربوط به سال‌های 1352 تا 1355 است که مصادف با سفارت وی در کشور عراق بود. کتاب دربردارنده 357 صفحه در 21عنوان و با سرفصل‌هایی مانند مسافرت‌ها، شهر ناآشنا، مدرسه عالی سپهسالار، کانونی ناآشنا، آقا عباد، مدرسه مبارکه شرف احمدی، باز هم شورآباد، دبیرستان حکیم نظامی، شهریور سرنوشت‌ساز، کوخی در کاخ، دانشگاه تهران و... است.

تحليل گفتمان تلويزيون بي بي سي فارسي در باره جنگ عراق با ايران
شمار 94 فصلنامه رسانه با تاریخ انتشار بهار 1393 در 160 صفحه از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر منتشر شد. تحليل گفتمان تلويزيون بي بي سي فارسي در باره جنگ عراق با ايران (مطالعه موردي دو فيلم مستند) به قلم محمدرضا تاجيك و جواد رمضان‌نژاد جلودار و مطالعه تطبيقي كاركرد رسانه‌هاي اجتماعي در صدا و سيما و شبكه بي بي سي فارسي از احسان پوري و زهرا عنايتي از جمله مطالب این فصلنامه است.

مصاحبه با کارمندان کاخ سفید کتاب شد
رونالد کسلر، نویسنده و خبرنگار بخش «اخبار کاخ سفید» روزنامه نیویورک‌تایمز در کتابی با عنوان «جزئیات خانواده اول»/The First Family Detail مطالبی درباره زندگی شخصی روسای جمهور آمریکا و خانواده‌های آنها منتشر کرده است که مواد خام آن از مصاحبه با کارمندان کاخ سفید به‌ دست‌آمده است. بر اساس مطالب منتشرشده در این کتاب، مأموران مخفی کاخ سفید اعتراف می‌کنند که بیشتر کارهای اوباما از سوی میشل، همسرش کنترل راهبری می‌شود و در بسیاری از مواقع همسر اوباما روی رئیس جمهور نفوذ خاصی دارد. کسلر در کتابش نوشته، میشل در گفت‌وگویی با باراک که توسط یکی از محافظان در ماشین شخصی آن‌ها شنیده ‌شده به ‌صراحت به اوباما درباره امور مملکتی دستور داده است. کسلر در این کتاب علاوه بر مطالبی درباره زندگی شخصی روسای جمهور اسبق آمریکا، مطالبی نیز درباره کار حفاظتی مأموران مخفی نوشته است. این کتاب در 272 صفحه توسط انتشارات کراون فوروم به قیمت 15 دلار راهی بازار شد.

خاطرات «وقتی دل پاریس سیاه شد»
چهارده ژوئن 1940 تانک‌های آلمان نازی وارد شهر تقریباً خالی و بیابان شده پاریس شدند. 8 روز بعد فرانسه رسماً تسلط و اشغال خارجی بر کشور خود را پذیرفت. پس‌ازآن، احساس وهم‌آوری بر حالت طبیعی شهر نشست. بسیاری از پاریسی‌ها خود را با وضعیت جدید و با اربابان نازی وفق دادند.هم‌زمان، در میان اندوه تیره از بی‌رحمی آلمانی، کمبود و حکومت‌نظامی، مقاومت به وجود آمد تمام حرف کتاب «وقتی دل پاریس سیاه شد» (When Paris Went Dark, The City of Light under German Occupation) این است که وقتی پاریس تاریک و سیاه شد، مردم علیه تاریکی شروع به مبارزه و نبرد کردند. روسباتوم با تکیه‌بر طیف وسیعی از منابع مانند خاطرات تعریف‌شده، خاطرات روزانه، نامه‌ها، آرشیو، مصاحبه‌ها، تاریخچه‌های شخصی، آگهی‌ها، پوسترهای تبلیغاتی، فیلم‌ها و مطالعات تاریخی کتاب را فراهم آورده است. بخشی از کتاب روسباتوم به سفرهای شخصی و توریستی هیتلر و سربازان نازی به پاریس اختصاص‌یافته است. کتاب «وقتی دل پاریس سیاه شد» در 480 صفحه توسط انتشارات لیتل براون وارد بازار می‌شود.


نشانی:
راستي‌آزمايي تاريخ شفاهي «هم روايي» مي‌خواهد
http://javanonline.ir/fa/news/660597
گزارشی از نخستین جلسه «نهضت مردمی تاریخ شفاهی جهادگران استان همدان»
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930511000712
صدا: جُنگ خبري تاريخ شفاهي/ شماره بهار 1393
http://nlai.ir/Default.aspx?tabid=2824
تاریخ شفاهی را با روایت‌نگاری ساده ثبت کنیم
http://shahrara.com/news/neighborhoods/91b3fdf980.pdf
خاطره تیراندازی امام به تاج شاهی
http://dowran.ir/show.php?id=210747032
دست‌خط مقاومت: دست‌نوشته‌ها و بیانات رهبر انقلاب درباره 43 کتاب دفاع مقدس
http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/26728/index.html
ضرورت بیان زوایای پنهان جنگ در حوزه ادبیات شفاهی
http://www.iqna.ir/fa/News/1436048
گفت‌وگو با آیت الله سید نورالدین طاهری موسوی شیرازی
http://www.resalaat.ir/NewsDetail.aspx?itemid=9379
رسیدن به «روایت درست» ممکن نیست
http://www.jamaran.ir/fa/NewsContent-id_51638.aspx
خاطرات سید محمد بهشتی
http://tarikhirani.ir/fa/news/All/bodyView/4534/index.html
روایت محسنیان‌راد از گم شدن نتایج پژوهش‌هایش
http://www.mehrnews.com/detail/News/2341880
بررسی اعتبار کتاب «نگاهی به شاه»
http://www.ibna.ir/vdcepx8wpjh877i.b9bj.html
گفت‌وگو با مصاحبه‌گر کتاب «یک عمر روی یک صندلی»
http://www.ibna.ir/vdciqparzt1au32.cbct.html
سفرنامه‌ها به سمت روزنامه‌نویسی و جذب مخاطب رفته‌اند
http://ibna.ir/vdcefe8wojh87ni.b9bj.html
درباره «سفرنامه تفلیس»
http://www.ibna.ir/vdcjate8muqeyxz.fsfu.html
خاطرات آنکه بر جنازۀ شاه نماز خواند...
http://www.tarikhirani.ir/fa/news/30/bodyView/4542
وجود 4 هزار سند تاریخی درباره جنگ جهانی اول در ایران
http://ibna.ir/vdcd9o0xsyt0zf6.2a2y.html




 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'