شماره 168    |    1 مرداد 1393

   


 



پیش خوان شماره 168

غزه تنها نیست ...
گردهمایی بزرگ هنرمندان در حمایت از مردم مظلوم غزه با عنوان «غزه تنها نیست» ساعت 18 چهارشنبه اول مرداد 1393 در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود..در این گردهمایی بیانیه ای در محکومیت جنایات رژیم غاصب فلسطین توسط هنرمندان امضاء می شود. افزایش تعداد شهدای حملات صهیونیست‌ها به نوار غزه به 649 نفر که بیشتر آنها را کودکان و زنان و افراد مسن تشکیل می دهند و ادامه حملات موشکی تلافی جویانه مقاومت از جمله آخرین اخبار جنگ سوم غزه به شمار می‌روند. ارتش رژیم صهیونیستی از سه شنبه 17 تیر ماه 1393 دور جدید حملات وحشیانه خود را در نوارغزه آغاز کرده است. این رژیم به بهانه مقابله با حملات موشکی مبارزان فلسطینی به اراضی اشغالی 48 مناطق مسکونی و زیرساخت‌های نوارغزه را بمباران می‌کند و نبردهای زمینی علیه غزه را نیز آغاز کرده‌اند. منابع فلسطینی در گزارشی اعلام کردند از آغاز حملات تاکنون (اول مرداد 1393) 8000 فروند موشک، بمب و گلوله توپخانه توسط ارتش رژیم صهونیستی به سوی غزه پرتاب شده است. در این میان 4150 موشک توسط جنگنده ها، 1700 موشک توسط ناوچه‌های جنگی و 2150 گلوله از توپخانه‌های ارتش این رژیم به سوی غزه پرتاب شده است.


تدوین طرح تاریخ شفاهی صنعت نفت
مریم آذرمند، مدیر هنری طرح موزه‌های صنعت نفت گفت: «اهداف این طرح به صورت مستمر در جلسه‌های شورای راهبردی موزه‌های صنعت نفت پیگیری می شود. تدوین چشم انداز و اهداف پیشنهادی طرح موزه‌ها، جمع آوری و بررسی مطالعاتی که در گذشته پیرامون این طرح انجام شده است، تهیه و تصویب اساسنامه و طرح سازمان موزه و تدوین طرح تاریخ شفاهی صنعت نفت به موازات اجرای طرح موزه‌ها از جمله موضوع‌هایی است که در جریان جلسه‌های شورای راهبردی عنوان شده است. لحاظ کردن فرایند اکتشاف، حفاری، تولید، انتقال و پالایش نفت و گاز با استفاده از فناوری‌های نوین، برجسته سازی ابعاد تکنولوژیک تاریخ سیاسی و اجتماعی نفت، ارائه گزارش بازدید هیات‌های کارشناسی و تاکید بر جمع آوری اشیا، اقلام، اوراق و اسناد مهم طبق برنامه زمانبندی شده نیز در این جلسه‌ها بحث و بررسی می‌شود.»  وی با اشاره به برنامه ریزی وزارت نفت برای ایجاد موزه‌های صنعت نفت در آبادان، مسجدسلیمان و تهران گفت: «در این زمینه، در جلسه های شورای راهبردی مقرر شد توجهی ویژه به موزه مسجدسلیمان و تاریخ پیدایش، اکتشاف و روند شکل گیری نفت در این منطقه شود؛ همچنین ضرورت توجه به موزه آبادان و فرایند آغاز و شکل گیری صنعت و فناوری نفت در این شهر نیز مورد تاکید قرار دارد.»
 



زندگی سرلشکر آبشناسان در «چريك پير» مستند می‌شود
مستند «چريك پير» با پرداختن به زوايای مختلف زندگی امیر سرلشکر شهید حسن آبشناسان، با ابتكار عمل و پشتیبانی تیپ 23 تكاور شهید شهرام‌فر در حال ساخت است. این مستند به كارگردانی سید مسعود امامی در 35 دقیقه تهیه شده و در آن با برخی اعضای خانواده از جمله همسر و فرزندان شهید، امیر سرتیپ حسام هاشمی، امیر سرتیپ احمد دادبین، سرتیپ حسین محمدی، امیر سرتیپ احمد اسدی، همرزمان سرلشكر آبشناسان مصاحبه شده است. مسعود امامی برای نمایش بهتر زوایای مختلف زندگی شهید آبشناسان و نیز بیان ملموس‌تر وقایع هشت سال دفاع مقدس برخی از دوره‌های زندگی شهید را به شیوه انیمیشن بازسازی كرده است. این مستند به شكل ویژه‌ای به بازگویی وقایع كمتر گفته شده عملیات قادر می‌پردازد و صحنه‌هایی از این عملیات هم‌اكنون در حال بازسازی است. بنا به گفته كارگردان این مستند، «چریك پیر» قرار است عكس‌های دیده ‌نشده از دوره‌های مختلف زندگی شهید آبشناسان را برای اولین بار منتشر كند.


جریان‌شناسی تاریخ صدر اسلام و معاصر
باشگاه فکر و اندیشه انقلاب اسلامی خراسان رضوی تابستان امسال با چند دوره میزبان فعالان و مدیران فرهنگی و اجتماعی استان خواهد بود. دوره‌های آموزشی «والفجر» در سه محور جریان‌شناسی سیاسی تاریخ صدر اسلام، جریان شناسی تحلیلی تاریخ معاصر و بررسی مبانی و اندیشه انقلاب اسلامی پس از ماه مبارک رمضان در مشهدمقدس برگزار خواهد شد.علاقه‌مندان جهت شرکت در این دوره ها که در قالب 8 هفته آموزشی از 11 مردادماه  الی 3 مهرماه 1393 برگزار می گردد می‌توانند در مشهد با مراجعه به خیابان امام خمینی (ره)، بین امام خمینی(ره) 48 و 50، پلاک 902 یا تماس با شماره 8558014 از ساعت 9 الی 13 و 15 الی 17 اقدام به ثبت نام کنند.


روایت مهدی محسنیان‌راد از 42 سال پژوهش
کتاب «در حسرت فهم درست» با روایت مهدی محسنیان‌راد از 42 سال پژوهش‌های خود در ایران به زودی وارد بازار نشر می‌شود. در واقع این کتاب، زندگینامه علمی و پژوهشی محسنیان‌راد، استاد ارتباطات ایران و صاحب نظریه بازار پیام است. کتاب «در حسرت فهم درست» در 688 صفحه توسط انتشارات سیمای شرق به چاپ می‌رسد.


تدوین اطلس گلزارهای شهدای دزفول
اطلس راهنمای گلزارهای شهدای دزفول به همت انتشارات نیلوفران و با مشارکت شهرداری دزفول منتشر می‌شود. دزفول در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، بارها و بارها مورد حملات موشکی قرار گرفت، بنابراین در این شهر خانواده‌هایی با 23 شهید هم دیده می‌شوند که قابل مقایسه با خانواده‌های شهدای دیگر شهرها نیستند. چنین موضوعاتی برای منوچهر مهدی‌پور محقق کتاب «اطلس راهنمای گلزار شهدای دزفول» جذابیت داشته است. این کتاب درباره 28 گلزار شهدایی است که شهر دزفول دارد و مهدی‌پور طی 10 سال درباره شهیدان این گلزارها تحقیق کرده است و جداول مختلفی از اسامی و نشانی آنها تولید کرده است.


سی‌امین کتاب خاطرات دفتر ادبیات انقلاب به چاپ جدید رسید
«خاطرات سید مرتضی نبوی» به عنوان سی‌امین کتاب خاطرات تولید شده در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی با تدوین جواد کامور بخشایش به چاپ سوم رسید. نبوی از فعالان عرصه سیاسی و مبارزان قبل از انقلاب است که تجربیاتی از دوران مبارزات انقلابی خود دارد. خاطرات و تحلیل‌های نبوی طی گفت‌وگوهایی با محمد زین‌العابدینی در فاصله سال‌های 1373 و 1374 ضبط و توسط کامور بخشایش تدوین شده ‌است.



 
زندگینامه مهدی فخیم‌زاده «سینما و من» شد
کتاب زندگینامه مهدی فخیم‌زاده با عنوان «سینما و من» به قلم این کارگردان و بازیگر سینمای ایران به شکل شخصی منتشر و توسط آموزشگاه سینمایی هنر و اندیشه پخش شده است. فخیم‌زاده در مقدمه این کتاب به انگیزه و دلایل نگارش این کتاب اشاره کرده و چنین آورده است: « یکی دیگر از دلایل نوشتن این زندگینامه، فعالیت من در سینمای قبل از انقلاب است. گرچه در این رشته تحصیل کرده و در گروه پاسارگاد به رهبری استاد فقید حمید سمندریان تجربه اندوخته بودم، لیکن وقتی تصمیم گرفتم به صورت حرفه ای فعالیت کنم، خواسته و یا ناخواسته به درون سینمای بدنه و  تجارتی قبل از انقلاب افتاده و خود به خود با فضا، روابط و شخصیت های مرسوم و متداول آن روزگار محشور شدم... علت بعدی نوشتن این زندگینامه حضور من در تحولات سینمایی و راه اندازی سینمای بعد از انقلاب و نحوه شگل گیری صنوف سینمایی و دگرگونی های بعدی است. در نتیجه در لابه‌لای این خاطرات خود به خود به تمام این تحولات اشاراتی دارم که بسیاری از آنها تاکنون ناگفته مانده‌اند و امیدوارم بتواند برای پژوهندگان سینمای ایران مفید فایده باشد... به هرحال آنچه پیش روی شماست پیش از آنکه زندگینامه باشد سفرنامه است. سفرنامه کودکی جنوب شهری که از سالن سینمایی مخروبه شروع کرد و تا صحنه تئاتر و پرده سینما و جعبه تلویزیون ادامه یافت. سفری که بیش از چهل سال طول کشیده و در این سفر دور و دراز از وادی‌های دل انگیز و دل آزار، از درٌه های سر سبز و لم یزرع و از چشمه‌های جوشان و خشک شده عبور کرده و هنوز در راه است و ظاهراً مقصدی مقابلش نمایان نیست. هرچه هست راه است و راه است و راه.


انتشار روایت‌ دست اولی از آیت‌الله کاشانی
کتاب «یاد باد» شامل گوشه‌هایی از خاطرات محمدحسن سالمی در گفت‌وگو با نادر رستگار و مجید تفرشی منتشر شد. محمدحسن سالمی، نوه دختری آیت‌الله کاشانی است که روایت‌ دست اولی از آیت‌الله کاشانی و نقش او در جنبش ملی‌شدن نفت، رویدادهای منجر به 28 مرداد 1332 و خاطرات و ناگفته‌هایی شنیدنی از آن دوران پرهیاهو را در کتاب «یاد باد» برای نخستین بار مطرح کرده است. این کتاب در پنج بخش به انضمام اسناد و عکس‌ها تدوین و در 200 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه و بهای 9 هزار و 500 تومان از سوی نشر شور آفرین منتشر شده است.


«زندگی امروز و جنگ» در موزهٔ لوور
گوهر دشتی گفت: «نمایشگاهی با نام فاجعهٔ جنگ از تاریخ پنجم خرداد تا چهاردهم مهر سال جاری در موزهٔ لوور شهر لنز فرانسه برگزار است. این نمایشگاه شامل تصاویری درباره جنگ‌های بین سال‌های ۱۸۰۰ تا ۲۰۱۴ میلادی است. من نیز در این نمایشگاه دو تصویر ارایه کرده‌ام که با نام «زندگی امروز و جنگ»، تصاویری از جنگ ایران و عراق را نشان می‌دهد. این تصاویر در سال ۲۰۰۸ گرفته شده‌اند و ۱۰ قطعه از آن‌ها در وب سایتم قرار دارد. معمولا در نمایشگاه‌های عکسی که در دنیا برگزار می‌شود، کارهای هنری مربوط به جنگ ایران و عراق دیده نمی‌شود بنابراین یکی از وجوه مثبت این نمایشگاه این است که من توانستم تصاویر هنری برگرفته از این جنگ را به نمایش بگذارم.»


نشانی:
شفاهی بودن ایرانی فرصت است!
http://www.khabaronline.ir/detail/366033
گفت‌وگو با دبیر خاورمیانه مجله تایم درباره کتاب «دا»
http://www.hhnews.ir/fa/news/14725
 صفحه تاریخ شفاهی سایت تاریخ‌نامه
http://tarikhnameh.com/category/oral
تاریخ‌نگاری اسلامی
http://www.ical.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=18245
توثيق تاريخ شفاهي و كنوز ثقافية زاخرة...
http://www.albayan.ae/five-senses/culture/2014-07-20-1.2167872
نگاهی به کتاب «زیر پوست شهر» اثر منصوره اتحادیه
http://ibna.ir/vdcawenuy49nwy1.k5k4.html
صفحه‌هایی درباره قطعنامه 598
http://ibna.ir/vdcce1qix2bqx08.ala2.html
و http://ibna.ir/vdcbffb55rhbgap.uiur.html
و http://ibna.ir/vdcjxte8huqeyxz.fsfu.html
گفت‌وگو مولف کتاب «اسناد قم در دوره پهلوی اول»
http://ibna.ir/vdcayenu649nwe1.k5k4.html
قیام ۳۰ تیر ۱۳۳۱ به روایت یک شاهد عینی
http://www.tarikhirani.ir/fa/news/4/bodyView/4523
گرایش‌ها و آثار منتشرشده درباره نهضت ملی شدن نفت
http://ibna.ir/vdcirparvt1auq2.cbct.html
اولین موزه «گنجینه ادبیات کلاسیک» در چین
http://ibna.ir/vdcbafb59rhbg0p.uiur.html
و http://mehrnews.com/detail/News/2335034



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'