شماره 167    |    25 تير 1393

   


 

فراخوان همايش «روش شناسي مطالعات تاريخي و رهيافت هاي بينارشته ای»


تاریخ یک مهاجرت (گروه‌های مهاجر به مشهد از صفویه تا کنون)


شواردنادزه وزیر خارجه پیشین شوروی و خاطراتی از دیدار با امام خمینی(ره)


نیروهای مذهبی در دوره پهلوی دوم- ۲۱


"همه سیزده سالگی‌ام"منتشر می‌شود


خاطرات خودنوشت قاسمعلی زارعی منتشر شد


گزارش از همایش «تاریخ و علوم سیاسی»/(بخش سوم)؛


تصویب لایحه آموزشی قتل عام ارامنه در مجلس ایالتی کالیفرنیا


جعبه ابزار تاریخ‌شفاهی جامعه‌قومی


 



پیش خوان شماره 167

پیگیری 5 هزار موضوع تاریخ شفاهی در اصفهان
مهدی سیدین‌نیا، رئیس حوزه هنری استان اصفهان در بخشی از گزارش تفصیلی خود درباره فعالیت‌های این مجموعه گفت: «در حوزه ادبیات و مقاومت و در زمینه تاریخ شفاهی در دو محور ثبت خاطرات انقلابیون از سال 1332 تا پیروزی انقلاب و از سال 1357 تاکنون با 140 نفر در 5 هزار موضوع و 3 هزار سند کار می‌کنیم و 50 درصد کار پیش رفته است.»


بررسی مشکلات مصاحبه‌های تاریخ شفاهی
دفتر مطالعات و ادبیات پایداری حوزه هنری استان اصفهان در ادامه برگزاری کارگاه های مصاحبه و تاریخ شفاهی نخستین نشست بررسی مشکلات در روند مصاحبه‌های دفاع مقدس را 18 تیرماه 1393 در موزه خط واقع در پارک ایثارگران شهر اصفهان برگزار کرد. در این نشست بایدها و نبایدها در مصاحبه‌های انجام گرفته، اقدامات لازم پیش از مصاحبه، در حین مصاحبه و پس از مصاحبه و در روند بهبود کیفیت مصاحبه‌ها بررسی شد.


روند تدوین تاریخ شفاهی انقلاب در استان البرز
سید محمود حسینی، دبیر تدوین کتاب تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی استان البرز گفت: «درحال حاضر ۷۰۰ سند در هزار صفحه جمع آوری شده است و پیش بینی کرده‌ایم اگر مردم حمایت کنند این کتاب در ۳ هزار صفحه منتشر شود.» وی افزود: «اطلاعات ناقصی راجع به کتاب تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی استان البرز در سطح استان مطرح شده است، ولی لازم است عنوان کنم که این طرح به ابتکار آیت‌الله حسینی همدانی در استان مطرح و در شورای فرهنگ عمومی استان مصوب شد. تدوین کتاب تاریخ روزهای قبل از انقلاب استان البرز برای نخستین بار است که به صورت مستند به اسناد و در بازۀ زمانی سال‌های 1342 تا 1357 صورت می‌گیرد. کتاب تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی البرز به هیچ وجه درصدد تجزیه و تحلیل افراد و شخصیت‌ها و رویدادها نیست و بدون جانب‌گیری تدوین می‌شود. نویسنده این کتاب در حقیقت مردم هستند و این کتاب به همت مردم تدوین می شود؛ مردم تمام شهرها و روستاهای استان که مبارزه‌هایی علیه رژیم شاه داشته‌اند می‌توانند اسناد، اطلاعات و عکس‌هایی که دارند را ارائه دهند و در جمع‌آوری اسناد ما را یاری دهند. در بحث تاریخ شفاهی هیچ تضمینی وجود ندارد، با این وجود ما با دقت پیش می رویم و هرکجا شک کنیم یا اصلاً موضع مطرح نمی‌شود یا تواتر می‌کنیم و از چند نفر راجع به آن موضوع اطلاعات می‌گیریم. وقایعی چون بستن اتوبان تهران - کرج که توسط مردم استان البرز اتفاق افتاد در جایی درج نشده است و اینها تاریخ شفاهی است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت.»



برگزاری کارگاه تاریخ شفاهی در چهارشنبه آخر هر ماه
به همت دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری هرمزگان، اولین جلسه از کارگاه‌های ماهانه آموزش تاریخ شفاهی برگزار گردید. در این جلسه که با حضور تعدادی از مصاحبه‌گران دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری هرمزگان و جمعی از دانشجویان علاقه‌مند به تحقیق و پژوهش برگزار شد مطالبی در خصوص روش‌ها و تکنیک‌ها و آموزش مصاحبه خلاق در اختیار حاضرین قرار گرفت. همچنین به منظور بررسی کیفیت داده‌های ارایه شده در جلسه، نمونه مصاحبه‌های انجام شده در این دفتر به منظور پیاده‌سازی ، تدوین و تنظیم در اختیار این گروه قرار گرفت و پیشنهاد گردید تا مصاحبه‌گران ، نمونه مصاحبه‌ها و تجربه‌های شفاهی خود را در جلسه بعد به بحث و بررسی بگذارند. این کارگاه چهارشنبه آخر هر ماه در دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری هرمزگان برگزار می‌شود. اولین جلسه کارگاه‌های آموزش تاریخ شفاهی 28 خردادماه سال 1393 در حوزه هنری هرمزگان برگزار شده است.


ترجمه انگلیسی «خاطرات احمد احمد» کتاب می‌شود
ترجمه انگلیسی کتاب «خاطرات احمد احمد» توسط محمد كریمی به پایان رسیده و به زودی توسط انتشارات سوره مهر به چاپ می رسد. محمد كریمی با اشاره به این كه ترجمه انگلیسی «خاطرات احمد احمد» را از شهریور سال 1391 آغاز كرده است، گفت: «ترجمه این كتاب در چندین بخش از سال 1391 در قسمت انگلیسی هفته نامه الكترونیك تاریخ شفاهی حوزه هنری منتشر شد و انتشار ترجمه این اثر تا خرداد 1393 ادامه داشت. بعد از انتشار در هفته نامه، آن را به صورت یكپارچه تنظیم كردم و به آقای بهبودی، مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری برای تایید و اقدام به چاپ تحویل دادم. این اثر در زمان انتشار خود گامی بدیع در عرصه خاطره نگاری مبارزان انقلاب اسلامی بود. اثری كه تلاش كرد با نگاهی ‏از منظر تاریخ شفاهی به خاطرات پیش از انقلاب اسلامی یكی از مبارزان مسلمان بپردازد و همین ویژگی نیز باعث شد تا برای ترجمه انگلیسی كتاب و انتشار آن اقدام كنم. در ترجمه كتاب سعی داشتم با آوردن معادل انگلیسی و یا ارایه توضیح در پاورقی تا جایی كه ممكن است نكات خاص فرهنگ بومی و عامه كشورمان را كه ممكن است مخاطب انگلیسی زبان متوجه معنایشان نشود تشریح كنم.» «خاطرات احمد احمد» با تدوین محسن کاظمی، بیست و ششمین مجموعه خاطرات تولید شده در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی است که متن فارسی آن به تازگی به چاپ هفدهم رسیده است.


نگارش تاریخ انقلاب در کازرون
مدير انتشارات سلمان فارسي از انتشار كتابي با موضوع «انقلاب اسلامی در شهرستان کازرون» خبر داد. رضا صنعتي که نویسنده این کتاب هم هست، گفت: «در این کتاب جريان انقلاب اسلامي و زمینه‌های آن در شهرستان كازرون مورد بررسي قرار گرفته و سعی شده است علاوه بر اسناد مكتوب با شخصیت‌هایی که در مبارزات مردم کازرون نقش محوري داشته‌اند مصاحبه شود. بيش از هفت سال است كه مشغول نوشتن اين اثر تحقيقي هستم و کار تالیف آن تا آخر تابستان امسال به پایان می‌رسد و در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد.»


خاطرات سید احمد نصری منتشر شد
مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامی، كتاب «خاطرات سید احمد نصری» را با تدوین نداخجسته و سید قاسم حسینی چاپ و روانه بازار نشر كرد. این کتاب در شش فصل اطلاعاتی از فعالیت‌های مبارزان انقلابی در شهر قزوین را در اختیار قرار می‌دهد. همچنین با توجه به سپری شدن حدود پنج سال از زندگی راوی در زندان‌های رژیم شاه، روایتی از فضای زندان و فعالیت‌های زندانیان ارائه شده ‌است. پس از انقلاب اسلامی نیز راوی خاطرات در عرصه‌های مختلفی از جمله حزب جمهوری اسلامی همدان و قزوین، استانداری بوشهر و سیستان و بلوچستان، نمایندگی مجلس شورای اسلامی و... فعالیت كرده و خاطرات او در این زمینه‌ها نیز در کتاب تدوین شده است.


اعلام اولویت‌های تدوین خاطرات در قم
اولویت‌های تدوینی مركز اسناد انقلاب اسلامی قم در سال 1393 اعلام شد. این اولویت‌ها به ترتیب شامل تدوین خاطرات حجت‌الاسلام و المسلمین علی اكبر معصومی، آیت الله حسین كرمانی و سعید غلامرضایی‌نیا است.


رونمایی از «اتاق جنگ»
فیلم مستند «اتاق جنگ» در آستانه سالگرد پذیرش قطعنامه 598، بیست‌وچهارم تیر ماه 1393 در حوزه هنری رونمایی شد. این مستند كه در مركز فرهنگی میثاق تهیه شده، به موضوع پشت صحنه سیاسی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران می پردازد. این مستند در گفت‌وگو با مقامات عالی سیاسی و نظامی كشور در سال‌های دفاع مقدس، از جمله اكبر هاشمی رفسنجانی (فرمانده عالی جنگ)، حسن روحانی (رییس كمسیون دفاع مجلس)، محسن رضایی (فرمانده وقت سپاه پاسداران)، علی شمخانی (جانشین فرماندهی سپاه)، محمدجواد لاریجانی (معاون وقت وزارت خارجه) و برخی مقامات دیگر سیاسی و نظامی وقت كشور به زاویه‌هایی دیده نشده از جنگ اشاره دارد. بعضی از موضوعاتی كه در این مستند به آن‌ها پرداخته شده، بدین قرار است: آیا جلوگیری از آغاز جنگ تحمیلی ممكن بود؟ چرا بعد از آزادسازی خرمشهر جنگ ادامه یافت و نیروهای ایرانی جنگ را در داخل خاك عراق دنبال كردند؟ آیا امام خمینی(ره) با ادامه جنگ موافق بود؟ چه كسانی در میان سیاسیون با ادامه جنگ تحمیلی مخالف بودند؟ آیا همه توان مملكت برای پشتیبانی جبهه‌های جنگ به كار بسته شده بود و آنچنان كه امام(ره) می گفت جنگ در راس امور قرار داشت؟ چه عواملی سبب شد تا امام(ره)  بر خلاف میل‌شان قطعنامه 598 را بپذیرند و دلیل اكراه امام(ره) از پذیرش قطعنامه چه بود؟ عوامل فیلم مستند «اتاق جنگ» مصطفی حریری (كارگردان)، وحید فرجی (تصویربردار) و امیر كیانی (تدوینگر) هستند.


پرفروش‌های خاطرات
پرفروش‌های فروشگاه مرکزی شهرکتاب در نیمه اول تیرماه 1393 مشخص شدند و از کتاب‌های مربوط به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، این مجموعه خاطرات در فهرست دیده می‌شوند: من زنده‌ام با خاطرات معصومه آباد از انتشارات بروج، دا با خاطرات زهرا حسینی، زندان‌الرشید با خاطرات علی‌اصغر گرجی‌زاده و آن بیست و سه نفر با خاطرات احمد یوسف‌زاده از انتشارات سوره مهر. در فهرست آثار پرفروش انتشارات سوره مهر در بیست‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن هم سه کتاب خاطرات «پایی که جا ماند»،«دا» و «لشکر خوبان» در صدر قرار گرفتند. بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن از سوم تا 25 تیر ماه 1393 تیرماه در باغ موزه دفاع مقدس در تهران برگزار شد.


خاطرات سینمایی و مطبوعاتی احمد طالبی‌نژاد
احمد طالبی‌نژاد، نویسنده و منتقد سینمایی گفت: «چند کتاب آماده برای چاپ دارم. کتاب «از شما چه پنهان» به خاطرات سینمایی و مطبوعاتی‌ام از ابتدا تاکنون می‌پردازد. این کتاب درباره افراد و نشریات موثر در سینمای قبل از انقلاب و در بردارنده تغییر سینما و مطبوعات فرهنگی در 30 سال گذشته و زمانی است که کار مطبوعاتی می کردم. قرار است این کتاب توسط نشر زاوش منتشر شود. کتاب دیگری که در دست نشر دارم «دل نوشته‌ها و گِل نوشته‌ها» مجموعه‌ای از مقالات درباره شخصیت‌های سینمایی، فیلم‌ها و مسایل مربوط به سینما و ادبیات است که توسط نشر قطره منتشر خواهد شد.»


یادداشت‌های احمدرضا احمدی از دهه 1340 در «موهبات فراموشی»
کتاب «موهبات فراموشی» شامل برگزیده‌ای از یادداشت‌های پراکنده احمدرضا احمدی از سال‌های دهه 1340 تاکنون از سوی نشر قطره منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب در سه بخش تدوین شده و بخش اول «یادهای بی‌درنگ» نام دارد که شامل یادداشت‌های احمدرضا احمدی درباره هنرمندان معاصر است.


كتابي درباره تاثير جنگ در افغانستان برگزیده شد
اوون شرز با نوشتن كتابي درباره تاثير جنگ در افغانستان، به عنوان نويسنده كتاب سال ولز 2014 معرفي شد. «مه صورتي» داستان زندگي سه سرباز از بريستول را پس از جنگ افغانستان روايت مي‌كند. شرز 39 ساله تا كنون جوايز متعددي دريافت كرده و اولين بار در سال 2005 جايزه كتاب سال ولز را براي اولين اثر نثرش با عنوان «خاطرات غبار» كه  روايت گر زندگي در زميبابوه بود، به دست آورد. وي در «مه صورتي» از تاثير جنگ بر زندگي سه جوان به نام هاي آترور، هادس و تاف سخن مي‌گويد. اين سه دوست نزديك پس از اين كه از خدمت باز مي‌گردند بايد با واقعيت‌هاي زندگي روبه رو شوند. در بخشي از اين كتاب او به گفت‌وگو با سربازان و خانواده‌هايشان پرداخته است و اولين شعر بلندش درباره افغانستان را سروده است. جايزه منتخب مردم كه از سوي رسانه ولز و با راي آنلاين مردم هر سال اهدا مي‌شود، نيز به مايس استفنز هم براي كتابي با عنوان «خاطرات ريز: زندگي يك نويسنده» رسید.


نشانی:
تاریخ شفاهی زنان کارگر
http://esfahanpeople.persianblog.ir/post/180
نقش تاریخ شفاهی در مطالعات تاریخی اقتصاد ایران
http://anthropology.ir/node/2123
از مصاحبه‌های گروه پروژه تاریخ شفاهی میبد
http://yon.ir/4baC
گفت‌وگوی مجله تایم با راوی كتاب «دا»
http://www.hhnews.ir/fa/news/14683
 خاطرات ناگفته دو جانباز اراکی
http://mehrnews.com/detail/News/2330279
روايتي متفاوت از بمباران خونين روز قدس همدان
http://www.mehrnews.com/detail/News/2332556
خاطرات آقا میرزا جواد آیت‌اللهی
http://agamirzajavad.niloblog.com
آیین‌های مذهبی زنانه : نگاهی به نذر و گونه شناسی آن
http://anthropology.ir/node/23945
مصاحبه با یک بازاری سرشناس ( بازار بزرگ تهران، راسته فرش فروشان)
http://anthropology.ir/node/23912
گزارش شب بزرگداشت بنیانگذار مؤسسه انتشاراتی امیرکبیر
http://mehrnews.com/detail/News/2331083
نوستالژي يك واقعيت تاريخي است (گفت‌وگو با مهدي اخوان لنگرودي)
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2988253
ماجرای تابلویی که به دربار شاه داده نشد
http://mehrnews.com/detail/News/2325713
درباره زندگینامه خودنوشت جرج دبلیو بوش
http://ibna.ir/vdcjyte8muqeyvz.fsfu.html



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'