شماره 166    |    18 تير 1393

   


 



پیش خوان شماره 166

معرفی مشاور کتابخانه مجلس در حوزۀ تاریخ شفاهی
دکتر محمد رجبی، رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، طی حکمی دکتر کیانوش کیانی هفت لنگ را به سمت مشاور در حوزۀ تاریخ شفاهی منصوب کرد. متن حکم به این قرار است: «جناب آقای دکتر کیانوش کیانی هفت‌لنگ با تشکر از همکاری طولانی مدت جنابعالی با شورای اسناد و پژوهش کتابخانۀ مجلس و نظر به اشرافی که بر مسائل تاریخی و بویژه تاریخ معاصر ایران دارید، با توجه به تجربۀ درخشان شما در سمت مدیریت‌های کلان علمی و فرهنگی، آن همکار گرامی را به سمت مشاور در حوزۀ تاریخ شفاهی منصوب می‌نماید. امید است با عنایت حق تعالی و با هماهنگی مدیریت اسناد و معاونت پژوهشی کتابخانه، نظارت و هدایت شما بر توسعه و تدقیق کوشش همکاران محترم در این زمینه از فعالیت جدید کتابخانه، منشأ آثار ارزنده باشد.»



تهيه تاريخ شفاهي استادان بنام دانشگاه تبریز
در تاریخ 15 تیر 1393 طی مراسمی تفاهمنامه همکاری‌های علمی، مطالعاتی و پژوهشی بین مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال غرب کشور با دانشگاه تبریز امضا شد. در بندهایی از این تفاهمنامه آمده است: همكاري در تهيه تاريخ شفاهي اساتيد بنام دانشگاه و موسسات تحقيقاتي وابسته و همکاری در برگزاری دوره‌های مشترک آموزشی در زمینه‌های روش تحقیق و اجرای طرح‌های تحقیقاتی و آرشیوی.



ایجاد استودیوی تاریخ شفاهی در خمین
بهرام سیاه پوش، مسئول جمع آوری آثار دفاع مقدس در خمین گفت: «دایره‌المعارف پیشینه رزم و عملکرد ۸ ساله رزمندگان و مردم خمین با عنوان «یاران روح الله» در حال نگارش است. رزمندگان خمین در قالب 3 گردان تحت عنوان روح الله، جوادالائمه(ع) و امام رضا(ع) در جبهه‌های دفاع مقدس حضور داشتند.» وی افزود: «یک استودیو در محل سپاه پاسداران خمین ایجاد شده که  اگر اعتبار برای تجهیز آن برسد به بهره برداری می رسد تا در آن از رزمنگان دعوت شود خاطرات و اطلاعات دوران دفاع مقدس را بازگو کنند و به عنوان تاریخ شفاهی نگهداری شود.»



تدوین اسناد دوازدهم تیرماه 1367 در تقویم تاریخ نیروی دریایی
جانشین دفترپژوهش‌های نظری و مطالعات راهبردی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از در اختیار داشتن اسنادی درباره جنایت ناو جنگی آمریکا در سال 1367 خبر داد. ناخدایکم ابوالفضل پروانه گفت: «اسنادی که این دفتر از حادثه دوازدهم تیرماه 1367 (هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایرانی توسط ناو جنگی وینسنس آمریکا) در اختیار دارد، مربوط به عملیات نجاتی است که با همکاری غواصان نیروی دریایی و به دنبال این جنایت آمریکایی‌ها به انجام رسید. این اسناد در مجلدات مجموعه تقویم تاریخ دفاع مقدس نیروی دریایی ارتش منتشر خواهد شد.» تاکنون  20 جلد این اثر از سوی دفتر پژوهش‌های نظری و مطالعات راهبردی نداجا منتشر شده است. این دفتر همچنین خبر داده که تا پایان سال جاری سه اثر مستند منتشر می‌کند. «نقش هوادریای نیروی دریایی ارتش در دفاع مقدس» به قلم شهریار میرشکاری، «حماسه‌آفرینی‌های تکاوران نیروی دریایی ارتش در دفاع 34 روزه از خرمشهر» نوشته علی جعفری جبل و کتابی با عنوان «تامین امنیت خطوط مواصلاتی دریایی در هشت‌سال دفاع مقدس» به نویسندگی مجید منصوری، عنوان‌های این آثارند.



«فرهنگ باورهای مردم ایران» منتشر می‌شود
حسن ذوالفقاری از آماده‌سازی کتاب جدید خود با عنوان «فرهنگ باورهای مردم ایران» برای چاپ و انتشار در بازار نشر خبر داد. این کتاب 600 مدخل دارد که در مورد 600 باور شکل‌گرفته مهم در میان مردم ایران است. باورهای طبی، داروشناسی، بیماری‌ها،‌ نجوم، خوردنی‌ها، خواب‌ها و باورهای دینی و مذهبی از حوزه‌هایی هستند که در طول تاریخ مواردی از آنها به فرهنگ تبدیل شده و مداخل این کتاب شامل آنها می‌‌شود. منابع تولید این کتاب، میدانی و کتابخانه‌ای هستند که منبع و ماخذ مشخصی دارند. برای این منظور، نرم‌افزاری طراحی و اصطلاحات و عبارات گردآوری و سپس ادغام شدند.



انتشار الکترونیکی خاطرات «زندان الرشید»
انتشارات سوره مهر الكترونیك، نسخه الكترونیك كتاب «زندان الرشید» نوشته محمدمهدی بهداروند، با محوریت خاطرات سردار علی‌اصغر گرجی‌زاده منتشر كرد.



گفت‌و‌گویی بلند درباره زندگی دکتر تقی آزاد ارمکی
دکتر تقی آزاد ارمکی، نام آشنایی در عرصه علوم اجتماعی ایران است. او در گفت‌و‌گوی بلندی زندگی خود را روایت کرده که در کتابی با عنوان «یک عمر روی یک صندلی» به چاپ رسیده است. وحید طلوعی و بهرنگ صدیقی گفت‌و‌گو با این جامعه‌‌شناس را انجام داده و آن را در پنج بخش تدوین کرده‌اند. این کتاب در 296 صفحه توسط انتشارات جامعه‌شناسان منتشر شده است. 


تقویم تاریخ دفاع مقدس به جلد 25 رسید
«حماسه دو سال حضور» عنوان بیست‌و پنجمین مجلد از مجموعه تقویم تاریخ دفاع مقدس است که مرکز اسناد انقلاب اسلامی به تازگی منتشر کرده است. این کتاب با بهره‌گیری از منابع مختلف پژوهشی حوزه دفاع مقدس به بررسی حوادث شهریور سال 1361 در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران می‌پردازد. وضعيت جبهه‌هاي جنگ، نحوه آرايش نيروهاي خودی و دشمن، مواضع دشمنان انقلاب در قبال دفاع مقدس و ديدگاه‌هاي مسئولان نظام جمهوري اسلامي درباره‌ جنگ از نکات مطرح شده در جلد بیست‌و پنجم تقویم تاریخ دفاع مقدس است.



ثبت‌نام از اهالی قلم
موسسه خانه کتاب با هدف تعامل بیشتر با اهالی قلم و پدیدآورندگان کتاب در ایران، صفحه ثبت‌نام از اهالی قلم را از 14 تیرماه 1393 در نشانی www.ketab.ir راه‌اندازی کرده است. پدیدآورندگان با استفاده از آن می‌توانند یک صفحه شخصی (پروفایل) برای خود ایجاد کنند و اطلاعات شخصی خود اعم از شماره تلفن، ایمیل و نشانی را در صورت تمایل بر روی این پروفایل قرار دهند تا مخاطبان، ناشران، موسسات و پژوهشگاه‌های مختلف بتوانند با آنها در ارتباط باشند. همچنین امکان درج و ثبت زندگینامه، رزومه کاری و عکس پدیدآورندگان نیز از دیگر امکانات به شمار می‌آید. پدیدآورندگان از این طریق می‌توانند ضمن این‌که اطلاعات کتاب‌ها و آثارشان را در وب‌سایت خانه کتاب ملاحظه کنند، خانه کتاب را درباره صحت و سقم این اطلاعات باخبر کنند. با راه‌اندازی صفحه ثبت‌نام از اهالی قلم امکان درج آثار جدید پدیدآورندگان و امکان دریافت کارت اهل قلم نیز فراهم خواهد شد.



روایت زندگی شهید 17 شهریور
اعظم حمزه‌ای نگارش روایت زندگی شهید ابراهیم ملک‌محمدی را در قالب کتاب «کشف عشق» به پایان برده‌ است. انتشارات پلاک هشت این اثر را منتشر می‌کند. ملک‌محمدی از شهیدان 17 شهریور سال 1357 از صنف مکانیک‌ها بود. گردآوری تمام اطلاعات درباره این شهید، از راه مصاحبه انجام گرفته است. نویسنده این اثر درباره نام کتابش گفت: «بسیاری از شهیدان 17 شهریور سال 1357 به صورت مخفیانه خاک‌سپاری شدند. اما همسر شهید ملک‌محمدی با قرار گرفتن در مقابل وانتی که پیکر شهیدان را حمل می‌کرد، مانع از انتقال پیکر همسرش شد و قول داد که او را مخفیانه و در یک قطعه معمولی به خاک بسپارد. این موضوع به نظرم در قالب «کشف عشق» قابل طرح بود و همین عنوان را برای کتاب انتخاب کردم.



ضبط نمایش رادیویی «لشکر خوبان»
لشکرفریدون محرابی، بازیگر تئاتر و تلویزیون و سردبیر نمایش‌های رادیویی از ضبط کار تازه خود بر اساس کتاب «لشکر خوبان» خبر و توضیح داد: «این یک نمایش رادیویی است که به خاطرات برخی از رزمندگان جنگ از جبهه می‌پردازد. همرزمانی که همگی از شهر تبریز بودند و لشکری به نام لشکر عاشورا را تشکیل داده بودند. همزمان با مرور خاطرات این رزمندگان با بسیاری از قهرمانان دوران جنگ آشنا می‌شویم. قهرمانانی که برخی از آنها همچون مهدی باکری نام آشنا هستند و بخش‌هایی از زندگی‌شان مرور می‌شود. این نمایشنامه در واقع تنظیم رادیویی کتاب «لشکر خوبان» است که معصومه سپهری آن را براساس خاطرات مهدی قلی رضایی نوشته و توسط آرش پارساخو تنظیم رادیویی شده است. ما کتاب را با مدیوم رادیو تطبیق و جنبه‌های نمایشی آن را برای اجرای نمایش رادیویی پررنگ‌تر کرده‌ایم. در این اثر بیش از 40، 50 نفر از بازیگران نمایش‌های رادیویی حضور داشتند و شخصیت‌های اصلی این نمایش را ایوب آقاخانی و فریبا طاهری ایفا می‌کنند. این دو هنرمند نقش مهدی قلی رضایی  و معصومه سپهری را برعهده دارند. بسیاری از دیگر دوستان حرفه‌ای همچون میرطاهر مظلومی، بیوک میرزایی، رحمان باقریان، مهدی طهماسبی، عرفان ابراهیمی، محمدرضا قلمبر، قربان نجفی، غلامحسن تسعیری، بهرام سروری‌نژاد، محسن بهرامی، مهدی نمینی مقدم، عبدالعلى کمالی، احمد گنجی و شمسی صادقی نیز در این کار حضور دارند. ضبط این نمایش در 24 قسمت 30 دقیقه‌ای دو هفته به طول انجامیده است.»



ترجمه خاطرات جنگ به همت یك گروه خودجوش
کتاب «كالك‌های خاكی» نوشته گلعلی بابایی و حسین بهزاد، روایت خاطرات سردار عزیز جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران از روزهای دانشجویی تا زمان آزاددسازی خرمشهر است كه قرار است به زبان‌های مختلف از جمله انگلیسی و عربی برگردانده و در كشورهای زبان مقصد توزیع شود. متن فارسی این اثر از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است. قرار است این کتاب به همت یك گروه خودجوش فرهنگی به زبان‌های عربی، انگلیسی، روسی، اسپانیولی و تركی استانبولی ترجمه شود. این گروه خودجوش تاكنون ترجمه تعدادی دیگر از آثار شاخص دفاع مقدس را نیز انجام داده است كه از این جمله می‌توان به برگردان کتاب «پایی كه جاماند» به زبان عربی اشاره كرد. این اثر در عراق و لبنان چاپ و در میان مخاطبان توزیع شد.»



خاطرات جراحان از جنگ مستند می‌شود
امین قدمی، تهیه‌کننده و کارگردان مستند «سپیدجامگان» از تولید و ساخت این مستند در هفت قسمت 25 دقیقه‌ای خبر داد و گفت: «این مستند قرار است با حضور هفت جراحی که در هشت سال دفاع مقدس حضور داشته‌اند، تولید شود. از جمله کسانی که فعلا برای حضور در این پروژه قطعی شده‌اند می توان به علی اکبر ابوترابی، سیداسماعیل اکبری، محمدرضا کلانترمعتمد و غلامعلی عکاشه اشاره کرد. در هریک از قسمت‌ها با یک پزشک جراح همراه می‌شویم و خاطرات او را که چطور با جنگ و مجروحان روبه‌رو می‌شده است، می‌شنویم. این جراحان تیم‌های اضطراری تشکیل داده بودند که هر پزشک یک ماه فعالیت داوطلبانه در جبهه‌ها داشته باشد. بسیاری از اقدامات و ایده‌های آنها در آن زمان، بعدا تبدیل به مقالات علمی و به عنوان مدل‌های پزشکی در دنیا مطرح شد. بعد از ماه رمضان تصویربرداری کار شروع می‌شود و احتمالا مراحل تولید و تدوین نیز حدود 4 ماه طول می‌کشد. در حال حاضر ما جلسات گفت‌وگویی با این جراحان داریم که در آنها درباره کلیت خاطرات این افراد صحبت می‌شود. بعد از این فیلمنامه‌ تنظیم شده و بعد تصویربرداری مستند شروع می‌شود.»



نشانی:
اسناد جدید: مشورت شاه با آمریکا قبل از کودتای ۲۸ مرداد
http://www.tarikhirani.ir/fa/news/30/bodyView/4470
یادداشتی از مولف کتاب «دا»‌
http://ibna.ir/vdciprarvt1auq2.cbct.html
خاطرات خواهران شریف واقفی
http://www.tarikhirani.ir/fa/news/4/bodyView/4467
دفاع مقدس در امر تاریخ شفاهی متولی خاص ندارد
http://www.tasnimnews.com/Home/Single/422879
تاریخ شفاهی دولت دهه 60
http://www.jamaran.ir/fa/NewsContent-id_46831.aspx
و http://www.jamaran.ir/fa/NewsContent-id_47557.aspx
حبیب احمد‌زاده و پژوهشی به بهانه سالگرد سقوط هواپیمای مسافربری توسط ناوگان آمریکا
http://www.mehrnews.com/detail/News/2323907
زندگی در «هفت روایت خصوصی» جاری است
http://www.mehrnews.com/detail/News/2323725
گزارش نشست ماهانه انجمن زنان پژوهشگر تاریخ
http://ibna.ir/vdcc4iqio2bqx08.ala2.html
 درباره کتاب «تاریخ ما هنوز دارد نوشته می‌شود»
http://ibna.ir/vdcaeunum49nw61.k5k4.html
نگاهی به کتاب «استان سمنان در سفرنامه‌های سیاحان خارجی»
http://ibna.ir/vdcdjf0x5yt0zj6.2a2y.html
اسنادی از نویسندگان، روزنامه نگاران و موضوعات مربوط به اهل قلم
http://nlai.ir/tabid/2598/mid/5853/ctl/asnad/Default.aspx?Subjectmid=5850&SubjectID=13422
آیا «چاووش» موسیقی انقلاب بود؟
http://www.tarikhirani.ir/fa/news/30/bodyView/4475
نگاهی به کتاب «جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی - سیاسی در ایران»
http://www.ibna.ir/vdcfj0d0mw6dxea.igiw.html
سال هاي دانشجويي من (گفت‌وگو با دكتر مهدي گلشني)
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2985427
چاپ اولي‌هاي حوزه تاریخ در هفته دوم تيرماه
http://ibna.ir/vdcgtx9x3ak9zn4.rpra.html



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'