شماره 165    |    11 تير 1393

   


 



پیش خوان شماره 165

بزرگ‌ترین آرشیو تاریخ شفاهی شهری در سطح خاورمیانه
ابوالفضل حسن‌آبادی، مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی عصر 7 تیر 1393 در نشست کارگاه تخصصی روابط‌عمومی‌های آستان قدس رضوی اظهار کرد: «مرکز اسناد آستان قدس رضوی تنها مرکزی است که مسئولیت نگهداری کلیه اسناد آستان قدس را اعم از مکتوب و غیر مکنوب و همچنین اسناد اداری، از گذشته تا حال و در آینده بر عهده دارد. قصد داریم تا با همکاری موسسات وابسته به این سازمان، در جهت مستندسازی هرچه بهتر اسناد امروز گام برداریم تا مشکلاتی چون عدم آگاهی دقیق که نسبت به اسناد گذشته وجود دارد، در آینده، برای اسناد امروز وجود نداشته باشد. این مرکز، در واقع، یک آرشیو منطقه‌ای، محلی و خصوصی است که تا حدی نیز کارکرد ملی را دارد. مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با هدف نگهداری حدود 180 هزار برگ اسناد تشکیلات اداری آستان قدس رضوی در سال 1376 ایجاد شد. این مرکز، در دو گروه اسناد و مطبوعات، مشغول فعالیت است، مسئولیت گروه اسناد در بیشتر موارد، در حوزه اسناد آستان قدس رضوی و استان‌های خراسان است. همچنین گروه مطبوعات، از مناطق گوناگون کشور، مطبوعات و نشریات با ارزشی در اختیار دارد که شمار آنها از 1 میلیون و 500 هزار نسخه فراتر است و از این رو جنبه ملی دارد.اسناد موجود در  این مرکز حدود 13 میلیون برگ و بیش از 40 هزار قطعه عکس است و این مرکز با افزون بر 10 هزار ساعت مصاحبه شفاهی در ارتباط با مشهد و تاریخ آستان قدس رضوی، بزرگ‌ترین آرشیو تاریخ شفاهی شهری را در سطح خاورمیانه در اختیار دارد.»


برگزاری کارگاه تاریخ شفاهی در استان گلستان
کارگاه تخصصی تاریخ شفاهی با تلاش واحد مطالعات و ادبیات پایداری حوزه هنری استان گلستان، هفتم تیرماه 1393 در محل سالن اجتماعات این مجموعه در گرگان برگزار می‌شود. محمود خواجه‌نژاد، معاون فرهنگی، هنری حوزه هنری استان گلستان گفت: «این کارگاه تحت عنوان «تاریخ شفاهی» به صورت هفتگی و با حضور نویسندگان و محققان حوزه‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. حضور علاقمندان در این کارگاه آزاد است و جمع‌آوری مستندات و شناسایی موضوعاتی از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از مهم‌ترین اهداف واحد مطالعات و ادبیات پایداری حوزه هنری استان گلستان به شمار می‌رود و سعی خواهد شد که در این راستا آثار فاخر هنری تولید و ارائه شود. مسئولیت واحد مطالعات و ادبیات پایداری به عهده اعظم‌السادات حسینی از پژوهشگران جوان استان گلستان است و طی ماه‌های گذشته برنامه‌ریزی ویژه‌ای در بحث تربیت هنرمندان متعهد و تولید محتوا و همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزش تخصصی تاریخ شفاهی صورت گرفته است.»


«یك روز از تاریخ ایران» با خاطرات شفاهی می‌آید
دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان سمنان از تهیه و تدوین دو كتاب در حوزه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خبر داد. كتاب‌های «سرو سور» و «رد پایی بر آسمان» شامل خاطرات یكی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و مبارزان دوران انقلاب اسلامی مراحل چاپ را سپری می‌كنند. «سرو سور» خاطرات خلیل نجار از فعالان و مبارزان دوران انقلاب اسلامی در استان سمنان را در بر دارد كه به كوشش محمود امامی تهیه و تدوین شده و «رد پایی بر آسمان» شامل خاطرات خودنوشت عبدالوهاب ناظمیان، از رزمندگان دفاع مقدس است که توسط مرتضی حاجیان نژاد تصحیح و بازنویسی شده است. حوزه هنری اردبیل هم از انتشار جلد اول مجموعه «یك روز از تاریخ ایران» در روزهای آینده خبر داد. جلد اول این مجموعه 5 جلدی، تحقیقی درباره حمله قشون روس از مرز بیله‌سوار از توابع استان اردبیل در سوم شهریور سال 1320 است و احد بیوته، تحقیق و گردآوری آن را انجام داده است. ویژگی این كتاب احیای یاد شهدای شهر بیله‌سوار در جریان حمله روسیه بر اساس خاطرات شفاهی مفصلی است كه توسط نسل‌های دوم و سوم افراد زنده مانده از آن ماجرا روایت شده است.


خاطرات جواد منصوری «خاطرات یک دیپلمات» شد
دو جلد از خاطرات جواد منصوری به کوشش محمدمحسن مصحفی و توسط دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری و انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود. این اثر با عنوان «خاطرات یک دیپلمات» به بازار کتاب راه می‌یابد و خاطرات راوی از روزهای فعالیتش به عنوان دیپلمات سیاسی جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها و از سال‌های 1357 تا 1372 را دربرمی‌گیرد. منصوری پیش از این خاطرات خود از سال‌های پیش از انقلاب را به کوشش محسن کاظمی در کتاب «سال‌های بی‌قرار» ثبت کرده و مصاحبه کتاب‌های در دست انتشار نیز برعهده محسن کاظمی بوده است.


روایت رحیم افشاری از تیپ 55 هوابرد در «سایه تاک»
وضعیت تیپ 55 هوابرد شیراز در عملیات مرصاد، سوژه کتاب راحله صبوری است. وی گفت: «بعد از کتاب «مهمان صخره‌ها»، این اثر، دومین اثری است که درباره ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌نویسم و «سایه تاک» نام دارد. خاطرات از زبان یکی افراد قدیمی دفاع مقدس به نام رحیم افشاری که در ارتش خدمت کرده، روایت می‌شود. او از سال 1362 به عنوان دیده‌بان وارد تیپ 55 شد و در عملیات‌های مهمی مانند بدر و والفجر 8، عملیات تپه‌ 60 و عملیات تپه 402 شرکت کرد که برخی از آنها تاثیر خاصی بر زندگی شخصی او گذاشت و زندگی عاطفی او را دچار کشمکش‌های بسیار کرد. افشاری در این روایت هم از کودکی، جوانی و فراز و نشیب زندگی خویش سخن گفته و هم از همرزمان و دوستان صمیمی‌اش که برخی از آنها به شهادت رسیدند. خوانندگان در قالب این روایت با تاریخچه تیپ 55 هوابرد که یکی از قدیمی‌ترین تیپ‌های ارتش است هم آشنا می شوند. بیشتر از دو سال است که مشغول نوشتن این اثر هستم و زمان زیادی از انجام مصاحبه‌ها و تدوین آنها گذشته است اما در مرحله پژوهش دست‌اندازهای متعددی وجود دارد. به عنوان مثال در حال حاضر برای پیدا کردن برخی اسناد که مربوط به فرار از محاصره و عملیات تپه 402 است با مشکل مواجه شده‌ام. از آن‌جایی که در کار خاطره نویسی، مرجع جمع‌آوری خاطرات، اطلاعات شفاهی است، مستند بودن آنها حائز اهمیت بوده و تردیدهایی در این خصوص وجود دارد که مانع از پیش رفتن کار می‌شود. ادامه کار، مستلزم همکاری راویان است. آنها باید بپذیرند که این اثر،‌ خاطره محض نبوده و به‌نوعی پژوهش به حساب می‌آید. راویان چون انسان‌های رنج‌کشیده‌ای هستند و سختی زیاد دیده‌اند، گاهی از دادن توضیحات بیشتر درباره یک واقعه ناراحت می‌شوند. همچنین زمان زیادی از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران گذشته است و راویان برخی از وقایع را فراموش کرده‌اند و یا مشغول مشاغل دیگری هستند و فرصت پرداختن به این موضوع‌ها را ندارند. گاهی هم به صحبت کردن در زمینه خاطرات خود علاقه نشان نمی‌دهند.» راحله صبوری درباره ناشر این اثر گفت: «هنوز با هیچ انتشاراتی صبحت نکرده‌ام. اما به احتمال زیاد آن را به انتشارات سوره مهر بسپارم.»


زندگینامه کامل شاعران انقلاب در مجموعه «شخصیت‌های مانا»
اکبر خوش‌زاد، از کارشناسان دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری، با اشاره به برنامه‌های این دفتر در سال جاری گفت: «نگارش زندگینامه یک‌صد تن از اندیشمندان، شاعران و بزرگان در سده اخیر در قالب مجموعه کتاب‌های «شخصیت‌های مانا» از جمله برنامه‌های این دفتر است که از سال 1391 کار نگارش آنها آغاز شده است. در این مدت زندگینامه پنج تن از اهالی فرهنگ و سیاست در قالب پنج عنوان کتاب از سوی نویسندگان و پژوهشگران دفتر ادبیات انقلاب اسلامی نوشته شد و قرار است تا پایان مرداد ماه سال جاری از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ برسند. بررسی زندگی و نگارش زندگینامه مفصل از شاعران انقلاب دومین برنامه این دفتر در این طرح است. از این جهت زندگینامه سلمان هراتی، مهرداد اوستا و قیصر امین‌پور نوشته و قرار است در آینده نزدیک منتشر شود. از این میان زندگینامه هراتی به اتمام رسیده و دو اثر دیگر مراحل نهایی نگارش را پشت سر می‌گذارند. زندگینامه‌های نوشته شده کامل‌ترین زندگینامه‌های مفصل درباره این شاعران است که به جزیی‌ترین مسایل زندگی آنها می‌پردازند. قرار است در این طرح شاعران مهم و تأثیرگذار در جریان ادبی کشور از صد سال گذشته نیز مورد بررسی قرار گیرند.»


برگزاری شب خاطره 247
دویست و چهل و هفتمین مراسم شب خاطره 5 تیرماه 1393 در حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم مهدی رمضانی، بخشی از رازهای كانال كمیل در جبهه‌های دفاع مقدس را بازگو و از شهدای منطقه فكه برای حاضران خاطره گویی كرد. در بخش دیگری از این برنامه خلبان كریم عابدی از یاران شهید دكتر مصطفی چمران از روزهای سخت آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و خیانت‌های گروهک منافقین و رشادت‌های شهید چمران و مقام معظم رهبری در آن سال‌ها خاطره گفت. آخرین خاطره‌گوی این محفل محمود خسروی وفا بود كه از 6 تیر سال 1360 و وقایع پس از حادثه سوءقصد به جان مقام معظم رهبری خاطراتی را بیان كرد. این مراسم ا نمایش فیلم «چ» به كارگردانی ابراهیم حاتمی كیا به پایان رسید.


نقد خاطرات علی امینی
مركز اسناد انقلاب اسلامی، كتاب هفتم از مجموعه «نقد تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» را منتشر كرد. تاكنون شش جلد از این مجموعه منتشر شده و اینك هفتمین كتاب مجموعه مذكور شامل شش مقاله در نقد شش  كتاب مربوط به حوزه انقلاب اسلامی، به چاپ رسیده است. اولین مقاله، نقد كتاب «مقاومت شكننده» تألیف جان فوران به قلم میرحواس احمدزاده است. نقد كتاب «در عرصه‌ اصلاحات و نوگرایی دینی» اثر عبدالعلی بازرگان دومین مقاله‌ كتاب هفتم از مجموعه «نقد تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» توسط یوسف شیرمحمدی نوشته شده است. نقد كتاب «مصدق و مبارزه برای قدرت در ایران» نوشته‌ محمدعلی همایون كاتوزیان، سومین مقاله این مجموعه است كه توسط خدابخش عمادی انجام گرفته است. در چهارمین مقاله كتاب هفتم از مجموعه «نقد تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» نقد خاطرات علی امینی توسط جواد عربانی انجام شده است. پنجمین مقاله از مقالات این مجلد، به  نقد و بررسی كتاب «كنفدراسیون: تاریخ جنبش دانشجویان ایرانی در خارج از كشور ۵۷-۱۳۳۲» نوشته افشین متین اختصاص یافته كه توسط داود قاسم‌پور نوشته شده است. آخرین مقاله این مجموعه، نقد كتاب «فراز و فرود دودمان پهلوی» نوشته‌ جهانگیر آموزگار، برادر جمشید آموزگار، نخست‌وزیر رژیم شاه در فاصله میان تیر 1356 تا مرداد 1357 است كه توسط امین كیایی‌نژاد نوشته شده است.


اگر این عکس نبود...
در آستانه چهلمین روز درگذشت عبدالحسین پرتوی، خالق عکس ماندگار دیدار همافران با امام خمینی (ره)، شامگاه 4 تیرماه 1393 مراسمی در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد. احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران در این مراسم گفت: «در زمانی که وزیر ارشاد بودم با همفکری برخی هنرمندان و عکاسان قرار بود، تعدادی از معروف‌ترین عکس‌های تاریخ انقلاب ایران را در قالب آثار نقش برجسته به دست هنرمندان ایرانی و هنرمندان بلوک شرق و شوروی سابق که تجربه آثار نقش برجسته را داشتند، به تصویر بکشیم که در نقاط مختلف تهران به نمایش گذاشته شود اما در جانمایی این آثار با مدیریت شهر تهران به توافق نرسیدیم. اکنون با درگذشت استاد حسین پرتوی باز این طرح به ذهنم رسید. در کشور ما همه عکس‌های تاریخ کشورمان که جاودانه شده است توسط عکاسان حرفه‌ای به ثبت رسیده است و حسین پرتوی یکی از آنهاست. تأثیر عکس دیدار همافران با امام (ره) بر کسی پوشیده نیست و در ارزش آن همین بس که این تنها عکسی است که به مدت 35 سال هر ساله تکرار می‌شود. چرا که گویی هیچ نوشته، کتاب و مقاله‌ای از عهده نشان دادن این شکوه و عظمت برنمی‌آید. دانش و شجاعت حسین پرتوی عوامل منحصر به فرد بودن این عکسند. این عکس تنها عکسی است که دو روز متوالی در صفحه اول یک روزنامه به چاپ رسید چرا که از سوی فرمانده نظامیان رژیم سابق تکذیب شده بود. اگر این عکس نبود، بخش مهمی از تاریخ انقلاب ایران هیچ گاه به ثبت نمی‌رسید، بنابراین حسین پرتوی را نه تنها یک عکاس دقیق و حرفه‌ای بلکه می‌توان یک مورخ نیز قلمداد کرد.» در ادامه این مراسم لوح تقدیر و هدایایی به همسر زنده یاد حسین پرتوی اهدا شد و رونمایی از اصل عکس دیدار همافران با امام خمینی (ره) بخش بعدی این مراسم بود که همراه با موسیقی جمهوری اسلامی ایران و با حضور خانواده حسین پرتوی و رئیس شورای شهر تهران از این اثر پرده برداری شد.


تاریخچه هنر عكاسی در گیلان کتاب شد
كتاب «عكاسان و عكاسخانه‌های گیلان» از سری كتاب های دانشنامه فرهنگ و تمدن گیلان به همت حوزه هنری گیلان منتشر شد. این كتاب را كفایت آریایی‌فر نوشته و انتشارات فرهنگ ایلیا چاپ کرده است. در این كتاب، نخست به تاریخچه مختصری  از چگونگی ورود هنر عكاسی به گیلان و معرفی نخستین عكاسان این دیار به همراه نمونه‌هایی از عكس‌های بر جا مانده از دوره قاجار پرداخته شده است. در ادامه تلاش شده تا ضمن  معرفی مهم‌ترین عكاسخانه‌های گیلان، نمونه‌هایی از آثار آنها، در دید مخاطبان قرار گیرد.


مسجد جامع بازار تهران به روایت اسناد ساواک
از مجموعه «پایگاه‌های انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک» کتاب چهارم با عنوان «مساجد: مسجد جامع بازار تهران» در دو جلد توسط مرکز بررسی اسناد تاریخی منتشر شد. جلد اول حاوي اسناد مسجد جامع از تاريخ شروع نهضت امام خميني (ره) از سال 1340 تا 1345 و جلد دوم از سال 1346 تا آخرين اسناد به‌دست آمده از پرونده‌هاي موجود در ساواك در بهمن 1357 است. دراین کتاب دوجلدی که جلد اول آن در531 صفحه  و جلد دوم در 541 صفحه  منتشر شده علاوه بر ارائه اسناد که بیشتر آنها برای اولین بار منتشر شده‌اند، فهرست کاملی از نام‌های مطرح شده در کتاب به پژوهشگران ارائه شده است تا در کارهای تحقیقی خود راحت‌تر و دقیق‌تر بتوانند موضوع ها و یا اشخاص مورد نظر خود را در این کتاب پیدا کنند. همچنین عکس‌های رنگی از صحن مسجد و کتابخانه و سایر بخش های تاریخی آن منتشر شده است.


تشکیل قرارگاه مرکزی راهیان نور جهاد سازندگی
جلسه شورای سیاست‌گذاری راهیان نور کشور ۹ تیرماه 1393 به ریاست سرداربهمن کارگر، رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور، حسام‌‌الدین آشنا، نماینده تام‌الاختیار رئیس جمهور در این ستاد، سردار علی فضلی، جانشین ستاد مرکزی راهیان نور کشور و سرهنگ ادیبی، دبیر این ستاد برگزار شد. از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این نشست می‌توان به تشکیل قرارگاه مرکزی راهیان نور جهاد سازندگی برای نشان دادن نقش این نهاد در سال‌های دفاع مقدس اشاره کرد که با اکثریت آرا به تصویب رسید.


گردآوری مستندات نقش ورزشکاران البرزی در پیروزی انقلاب
رضا گل‌محمدی، مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز از تدوین و جمع‌آوری مستندات نقش ورزشکاران البرزی در پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد. وی با بیان این که این مستندات به صورت کتاب منتشر خواهد شد، گفت: «هیات‌های ورزشی، باشگا‌ه‌های خصوصی و دولتی، ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌ها و ورزشکاران می‌توانند برای این کار، مستندات خود اعم از عکس، روزنامه، سوابق زندانی‌های سیاسی در بند رژیم پهلوی را ارایه و همچنین از طریق معرفی ورزشکاران موثر در پیروزی انقلاب اسلامی که در قید حیات هستند و یا معرفی بازماندگان آنان جهت مصاحبه به معاونت فرهنگی و امور جوانان اقدام نمایند. این مستندات باید از سال 1341 تا بهمن 1357 و در خصوص مبارزه با رژیم پهلوی باشد. آخرین مهلت ارسال مستندات اعم از معرفی، مکتوب و یا تحویل اسناد تا 25 تیرماه 1393 است.


پرفروش‌های خاطرات در نیمه دوم خرداد 1393
پرفروش‌های فروشگاه مرکزی شهر کتاب در تهران و در نیمه دوم خرداد 1393 مشخص شدند. در گروه کتاب‌های تاریخی «چکیده تاریخ ایران» از حسن نراقی و انتشارات کتاب آمه و «زندگینامه دکتر محمد مصدق: فولاد قلب» از مصطفی اسلامیه و انتشارات نیلوفر و و در گروه کتاب‌های انقلاب و دفاع مقدس کتاب‌های خاطرات «من زنده‌ام» از معصومه آباد و انتشارات بروج، «لشکر خوبان» از معصومه سپهری، «زندان‌الرشید» از محمدمهدی بهداروند و «آن بیست و سه نفر» از احمد یوسف‌زاده و هر سه از انتشارات مهر و کتاب «همت: زندگینامه شهید محمد ابراهیم همت» از محمد عزیزی و انتشارات روزگار دیده می‌شوند.


اهدای جایزه به نویسنده کتابی با شمارگان 30 میلیونی
به پاس یک عمر نویسندگی در حوزه نظامی، «جایزه 2014 ادبیات پریتزکر» به آنتونی بیوور، تاریخ نویس نظامی تعلق گرفت و قرار است هشتم نوامبر(17 آبان) مراسم اهدای جایزه انجام شود. بنیاد تاوانی که اسپانسر جایزه پریتزکر است در مراسم مذکور 100 هزار دلار جایزه نقدی به آنتونی بیوور خواهد داد. وی عضو ممتاز انجمن سلطنتی ادبیات بریتانیا و افسر سایق ارتش، نویسنده 4 رمان و 10 کتاب غیر داستانی در حوزه نظامی است که کتاب اخیر وی به نام «جنگ جهانی دوم» به 30 زبان ترجمه و تاکنون 30 میلیون نسخه از آن فروش رفته است.


خاطره‌گویی ویدیویی
اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا و همسرش در پیامی ویدیویی خاطرات خود از سال‌ها پیش که فیلم «کار درست را انجام بده» به کارگردانی اسپایک لی را دیده بودند، بیان کردند. اوباما در اين فيلم بیست و پنجمین سالگرد ساخته شدن فیلم را تبریک گفت و تعریف کرد که این فیلم اولین فیلمی بود که به همراه همسرش به تماشایش نشسته بود. وقتی که فیلم مستقل 6 میلیون دلاری «کار درست را انجام بده» با موضوع تنش‌های نژادی در آمریکا یک چهارم قرن پیش اکران شد، کسی فکر نمی کرد روزی به عنوان یکی از شاهکارهای سینما شناخته شود اما این دقیقا اتفاقی است که افتاد، چون اولین رییس جمهور سیاه‌پوست ایالات متحده و اولین رییس سیاه‌پوست آکادمی اسکار از آن تجلیل کردند. اسپایک لی نویسنده و کارگردان و ستاره فیلم در موزه هنر لس آنجلس که پر از طرفداران بود برای حضار کتاب‌هایشان را امضا کرد، در مراسم پذیرایی شرکت کرد و به سوال‌های رسانه‌ها هم پاسخ داد. شریل بون آیزکس رییس آکادمی اسکار هم او را معرفی کرد.


تدوین بیش از 300 مصاحبه درباره مارکز
جرالد مارتین نویسنده بریتانیایی و نویسنده بیوگرافی قبلی گابریل گارسیا مارکز، نویسنده فقید کلمبیایی با عنوان «گارسیا مارکز: یک زندگی» اعلام کرد کتاب کامل زندگینامه مارکز در سال 2017 منتشر می‌شود. وی گفت: «فکر می‌کنم این کتاب در سه جلد منتشر شود و هر جلد در بر گیرنده 850 صفحه باشد. این کتاب دربرگیرنده بیش از 300 مصاحبه است. از جمله مصاحبه‌هایی که در این کتاب ارایه شده مصاحبه‌ای با کارلوس فوئنتس نویسنده بزرگ مکزیکی (2012-1928) و دوست مارکز است.» جرالد مارتین، کتاب زندگینامه قبلی از مارکز را پس از يك كار تحقيقي 17 ساله در اكتبر 2008 در 500 صفحه به زبان انگليسی منتشر کرده بود. نسخه فرانسوی و اسپانیایی آن کتاب نیز بعدا به بازار آمد.


بازسازی محل تولد نویسنده نامدار
مقامات رسمی بیهار هند روز پنجم تیر 1393 اعلام کردند بازسازی خانه‌ای که جورج اورول، نویسنده فقید و نامدار بریتانیایی در آن متولد شد، آغاز شده است. به گفته آبهای کومار سینگ که مسئولیت این کار برعهده اوست، مسئولان این منطقه هر نوع کمک ممکن را برای انجام این کار به نحو احسن انجام می‌دهند تا این خانه یک طبقه نیمه ویران و فروریخته در شهر ساحلی موتیهاری دوباره آباد شود. دیو پریا مخرجی از افراد مرتبط با کمیته یادبود جورج اورول نیز گفت: «یک سازمان دولتی مسئولیت بازسای خانه جورج اورول را با هزینه 4.5 میلیون روپیه برعهده گرفته است.» جورج اورول، خالق آثاری چون «مزرعه حیوانات» و «1984» که هر دو تصویری از آینده جوامع انسانی را تصویر کرده بودند، ارتباطی منحصر به فرد با هند دارد و زاده این کشور است. پدر او ریچارد بلر در بخش مواد مخدر سرویس خدمات اجتماعی در دوره حکومت بریتانیایی‌ها در هند خدمت می کرد.


حرکت انضباطی فیفا و اتوبیوگرافی سوآرز
بعد از محروم شدن سوآرز، فوتباليست تيم ملي اروگوئه در بازی‌‌های جام جهانی فوتبال به خاطر بدرفتاری، ناشران می‌گویند برنامه چاپ کتاب اتوبیوگرافی او عادی و خوب پیش می‌رود. این بازیکن باشگاه لیورپول توسط فیفا از تمامی فعالیت‌های مربوط به فوتبال به مدت چهار ماه محروم شد. این حرکت انضباطی فیفا که شامل محرومیت از تمامی فعالیت‌هایی که حتی مربوط به مدیریت فوتبال هم می‌شوند نیز هست، بعد از این تصویب شد که سوآرز در بازی تیم ملی‌ كشورش مقابل تیم ایتالیا، جیورجیو چیلینی را گاز گرفت! به این ترتیب او بقیه بازی‌های جام جهانی و ماه اول بازی‌های افتتاحیه لیگ برتر انگلستان را نیز از دست داد. همچنین بعد از این اتفاق، کمپانی‌هایی که از سوآرز برای تبلیغاتشان استفاده می‌کنند نیز تمامی قراردادهایشان با او را به سرعت فسخ کردند. کتاب اتوبیوگرافی سوآرز که «اتوبیوگرافی من: ال پیستولرو» نام دارد روز بیست و پنجم ماه سپتامبر 2014 توسط خانه نشر هدلاین منتشر می‌شود؛ در حالی که سوآرز هنوز هم از فعالیت‌های ورزشی محروم خواهد بود. فیفا هنوز هم به سوالاتی مبنی بر اینکه این محرومیت شامل فعالیت سوآرز بر روی نوشتن و تبلیغ کردن برای کتابش هم می‌شود یا خیر پاسخی نداده است، اما به گفته هدلاین همه چیز عادی پیش می‌رود.کتاب اتوبیوگرافی سوآرز درباره مسیر حرفه‌ای ورزشی بحث برانگیز او صحبت می‌کند. جاناتان تیلور، ناشر بخش غیرداستانی هدلاین درباره این کتاب گفته است: «مسیر حرفه‌ای ورزشی سوآرز بدون بحث و جدل نبوده است. در این کتاب، او کاملا باز و صادقانه درباره زندگی‌ حرفه‌ای‌اش صحبت می‌کند.»


نشانی:
صفحه‌ای از روزنامه شهرآرا درباره خاطره‌نویسی و تاریخ شفاهی
http://shahrara.com/page,1393,4,7,11,01.html
تاریخ شفاهی در افغانستان
http://yon.ir/otL9
آنچه در سفر قبله بر ما گذشت: گزارشی از اقامت ده روزه در مکه و مدینه (رسول جعفریان)
http://historylib.com/index.php?action=article/view/1482
گفت‌وگو با راوی کتاب «هلال سرخ»
http://www.hhnews.ir/fa/news/14534
ناگفته‌های جمع‌آوری اجساد ایرباس ایرانی در گفت‌وگو با دریادار سرنوشت
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930408001389
درباره شهید سید فخرالدین رحیمی
http://www.tasnimnews.com/Home/Single/414769
نقش و جايگاه ارتباطات سنتي در شکل‌گيري انقلاب اسلامي ايران
http://yon.ir/9RRY
گزیده کتابشناسی تاریخ و جغرافیا: بازچاپ‌های خرداد 93
http://ibna.ir/vdccxsqi12bqxo8.ala2.html
گزیده كتابشناسي تاريخ و سياست در هفته نخست تيرماه 93
http://ibna.ir/vdccsiqi42bqxi8.ala2.html



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'