شماره 164    |    4 تیر 1393

   


 



پیش خوان شماره 164

هم‌اندیشی بررسی نحوه تدوین تاریخ شفاهی لشکر 10 سیدالشهدا(ع)
هم‌اندیشی رزمندگان و فرماندهان ادوار لشکر 10 سیدالشهدا(ع) به منظور بررسی نحوه تدوین تاریخ شفاهی این لشکر 28 خرداد 1393 در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد. سردار علی فضلی، جانشین سازمان بسیج مستضعفین و فرمانده لشکر 10 سیدالشهدا(ع) در دوران دفاع مقدس در جمع فرماندهان و رزمندگان این لشکر با اشاره به ثبت و ضبط خاطرات گفت: «برابر سازماندهی انجام شده انتظار است همه ما مانند دوران هشت سال دفاع مقدس ادای دین کنیم و به ثبت خاطرات و وقایعی که اتفاق افتاد بپردازیم و عضویت در کارگروه‌های ایجاد شده برای استخراج از گنجینه دفاع مقدس نیاز است تا بتوانیم هرچه سریعتر به خروجی خوبی برسیم. کارگروه‌ها عملیاتی هستند و عضویت شما باعث می‌شود رشد و شکوفایی پیدا کند.» علی مطیعیان، دبیر مجمع هم اندیشی رزمندگان هم هدف از این نشست را تجمیع نظر در زمینه تدوین کتاب تاریخ شفاهی لشکر سیدالشهدا(ع) عنوان کرد و گفت: «در این  راستا هیئت امنا با حضور فرماندهان ادواری این لشکر تشکیل و دستور‌العمل‌های لازم برای اجرای سیاست‌ها صادر شده است. شورای راهبردی این مجمع متشکل از رؤسای کمیته‌های 9 گانه اعم از کمیته تدوین حماسه رزم، کمیته فرهنگی و هنری، کمیته ستاد کنگره شهدا، کمیته طرح و هماهنگی، کمیته موزه و گنجینه آثار دفاع مقدس، کمیته امور جانبازان و پیشکسوتان، کمیته مالی و پشتیبانی، کمیته حمایت هیات‌ها، کمیته علمی بوده که به بررسی عملکردها و دستوروالعمل‌ها می‌پردازند.» امیر اسلامی، مسئول کمیته تدوین حماسه رزم و تاریخ شفاهی لشکر ۱۰ سیدالشهدا(ع) هم گفت: «کار تدوین تاریخ شفاهی لشکر۱۰ سید الشهدا(ع) از سال ۱۳۷۱ با دستور سردار فضلی که فرماندهی لشکر را بر عهده داشت، آغاز شد به نحوی که تاکنون ۳۰ عنوان کتاب در این زمینه منتشر شده است. این ۳۰ عنوان کتاب اکنون تبدیل به یک جلد شده است و در این کتاب تمام اطلاعات مورد نیاز جهت تدوین تاریخ شفاهی لشکر وجود دارد. به عبارت دیگر این کتاب در خصوص هر عملیات به صورت جداگانه اسناد نظامی، دستورات ابلاغی قرارگاه مرکزی کربلا به لشکر، دستورات لشکر به یگان‌های تابعه، آمار به روز لشکر از ۱۵ روز قبل از هر عملیات تا ۱۵ روز بعد از هر عملیات را منتشر کرده است. با توجه به این که کتاب مورد اشاره به لحاظ اینکه حتی اسامی افراد حاضر در یگان‌ها را نیز به ریز دارد، برای تدوین تاریخ شفاهی لشکر احتیاج به کار پژوهشی زیادی نیست. از سوی دیگر این کمیته کار خود را در ۱۵ کار گروه مانند کارگروه‌های ستاد فرماندهی، اطلاعات ـ عملیات، پشتیبانی، مهندسی رزمی، تخریب، فرهنگی، آموزش، پشتیبانی آتش، عقیدتی، آبی ـ خاکی، تقسیم کرده تا کارها با سرعت بیشتری پی گیری شوند. تدوین و انتشار تاریخ شفاهی و حماسه نبرد این لشکر دو تا دو سال و نیم زمان می‌برد.»


تدوين تاريخ شفاهي شركت برق استان یزد
محمدرضا ملک‌ثابت، مدير سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان یزد با فرماندار یزد و معاونين وی ديدار كرد و گفت: «يكي از پيشنهادات ما اين است كه هر مديري كه در آستانه بازنشستگي قرار مي‌گيرد يك ماه قبل از بازنشستگي به  اين سازمان معرفي شود تا گنجينه سوابق و تجربيات ارزنده خود را در واحد تاريخ شفاهي سازمان ثبت و ضبط كند و تجارب سي و چند ساله او  چراغ راه مديران آينده و برنامه ريزان استان باشد. با توجه به خلاء وجود تاريخچه در ادارات استان و كمبود اسناد مكتوب در اين زمينه ها، تصميم داريم از طريق مصاحبه با پيشكسوتان هر اداره و مديران و كارشناسان آگاه و البته به مدد اسناد موجود در هر اداره تاريخ شفاهي آن اداره را تدوين كنيم. در اين راستا و به عنوان اولين اداره، تدوين تاريخ شفاهي شركت برق استان است كه رايزني‌هاي مقدماتي آن انجام شده است.»


پیشنهاد تاسیس دپارتمان تاریخ شفاهی در دانشگاه شهید چمران
لفته منصوری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان، بر تاسیس انجمن همکاری نویسندگان بومی و اساتید دانشگاه‌های خوزستان با عنوان «انجمن تاریخ شفاهی دفاع مقدس خوزستان» در دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد. وی گفت: «به دانشگاه شهید چمران به عنوان رزمنده‌ترین و ایثارگرترین دانشگاه کشور در دوران دفاع مقدس پیشنهاد می‌کنم دپارتمان تاریخ شفاهی را در دانشکده ادبیات تاسیس تا حداقل به تاریخ پرافتخارش ادای دین کند. در این انجمن می‌توان نقش مردم عادی را در شهرها و روستاهای خوزستان از طریق جمع آوری مصاحبه‌های روش مند و فعال تدوین کنیم.»


حضور نمایندگان آموزش و پرورش خراسان جنوبی در کارگاه تاریخ شفاهی 
با هدف تبیین نقش آموزش و پرورش خراسان جنوبی در هشت سال دفاع مقدس، کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی در بیرجند برگزار شد. حسن مجنونی، مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی در حاشیه برگزاری این کارگاه آموزشی گفت: «انتقال تجربیات و چگونگی مصاحبه تاریخ شفاهی از مهم‌ترین مباحث آموزشی در این کارگاه بود. 12 نفر از نمایندگان آموزش و پرورش شهرستان‌ها در این دوره یک روزه شرکت داشتند که پس از توجیه توسط اساتید و مسئولین ذی‌ربط و آماده شدن استودیوی مصاحبه در شهرستان‌ها، با فرهنگیان آموزش و پرورش که زمان جنگ در عملیات‌ها حضور داشتند مصاحبه و خاطرات آنان گردآوری خواهد شد. در این زمینه تاکنون حدود 50 هزار سند از شهرستان‌های استان جمع‌آوری شده و این امر در شهرستان‌های طبس و نهبندان در حال انجام است.»


رونمایی از کتاب «خاندان امام خمینی (ره) به روایت اسناد»
مراسم رونمایی از دو کتاب «خاندان امام خمینی(ره)» و «خاندان امام خمینی (ره) به روایت اسناد» در قالب همایشی با عنوان بازشناسی اندیشه فرهنگی حضرت امام خمینی (ره) ظهر 31 خرداد 1393 در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، فرزند مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خمینی از این دو کتاب نوشته محمد جواد مرادی‌نیا و چاپ دانشگاه آزاد اسلامی رونمایی کرد. مرادی‌نیا گفت: «این دو کتاب با هدف شناسایی افراد اثرگذار خاندان امام خمینی(ره) و تأثیر آنها بر شکل‌گیری شخصیت امام(ره) تدوین شده است. کتاب «خاندان امام خمینی(ره) به روایت اسناد» شامل 80 سند معتبر و ارزشمند است.»


بررسی تولید مستندات مكتوب در دفتر ادبیات و هنر مقاومت
پروین مؤمن زحمتكش، مدیر ادبیات، هنر و رسانه سازمان نشر ارزش‌های مشاركت زنان در دفاع مقدس با مرتضی سرهنگی، رئیس دفتر ادیبات و هنر مقاومت حوزه هنری دیدار و گفت‌وگو كرد. موضوع این دیدار تولید مستندات مكتوب بود و مومن بر لزوم هم افزایی و تعامل دوسویه سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشاركت زنان در دفاع مقدس و دفتر ادبیات ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری تاكید كرد. سرهنگی نیز به فداكاری‌ها و اقدامات بزرگ و شگفت انگیز زنان در دوران دفاع مقدس به ویژه در 5 استان مرزی اشاره كرد و مستند‌نگاری از زندگی و خاطرات زنان این استان‌ها را  به عنوان خلق آثار ماندگار و فاخر پیشنهاد كرد. سرهنگی بر ضرورت  تولید متون با كیفیت و پرمحتوا از سوی سازمان مشاركت زنان در دفاع مقدس به عنوان مرجع برای رجوع هنرمندان در عرصه‌های مختلف تاكید كرد و گفت: «تمامی محاسبات دشمن برای حمله به ایران درست بود به جز اینكه مردم اعم از زن و مرد به یك باره سرباز شدند. دشمن در این جنگ در حقیقت از مادران ایرانی شكست خورد.» وی همكاری‌های متقابل و همسو دستگاه‌های متولی و به ویژه دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری با سازمان نشرآثار و ارزش‌های مشاركت زنان در دفاع مقدس را در خلق آثار و ایده‌های جدید و ایجاد زمینه لازم در جهت ماندگاری اسناد مكتوب موثر خواند. این نشست، چهارمین جلسه سازمان نشرآثار و ارزش‌های مشاركت زنان در دفاع مقدس با دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری بوده است.


اعلام عناوین پژوهشی جدید در مركز اسناد انقلاب اسلامی
عناوین پژوهشی جدید و تصویب شده در موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامی اعلام شدند. پژوهشگران جهت كسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ارائه طرح جهت نگارش این آثار می‌توانند با دفتر فرهنگی موسسه به شماره 22685909 ( آقای یوسف سرشار) تماس حاصل نمایند.موضوعات تصویب شده: 1ـ زندگی نامه شهیدان باكری 2ـ دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگی 3ـ زندگینامه سیاسی، ادبی و اجتماعی سید جلال آل احمد 4ـ زندگینامه شهریار (محمد حسین بهجت تبریزی) 5ـ سیر مطالعاتی تاریخ معاصر ایران و انقلاب اسلامی 6ـ انجمن حجتیه 7- زندگی و آثار احمد عزیزی (شاعر) 8ـ شهدای امر به معروف و نهی از منكر (پس از انقلاب اسلامی در ایران) 9ـ من یك انقلابی ام (بررسی مواضع انقلابی مقام معظم رهبری) هستند.


روایت داوود غفارزادگان از ماه رمضان‌های دوران کودکی‌اش
چهل‌ و ‌پنجمین شماره‌ ماهنامه‌ داستان همشهری با تاریخ انتشار تیر 1393 عرضه شد. بخش «درباره زندگی» این شماره با «ماه نو» آغاز می‌شود که شامل روایت داوود غفارزادگان از ماه رمضان‌های دوران کودکی‌اش است. در روایت دوم با عنوان «آن ماهی کوچک که می‌خواهد بازیگوش بماند» حمیدرضا صدر از دل‌بستگی هواداران فوتبال می‌گوید. «چهل سنت برای چای» نوشته‌ سوگل مهاجری نیز روایتی است از تحصیل در غربت با مضمونی پیرامون هم‌نشینی اتفاقات خوب و بد. در ادامه این شماره از داستان همشهری نیز روایتی آمده است از پِله، اسطوره‌ فوتبال برزیل که خاطره‌ خود را از بازی فینال تیم ملی برزیل مقابل اروگوئه در جام جهانی 1950 وقتی 9 ساله بوده، بیان می‌کند. «روایت‌های داستانی» این شماره به ورزش اختصاص دارد. «تنهایی دونده‌ دوی استقامت» توصیف ژان شاردن است از شاطران (نامه‌رسانان) عصر صفوی. «بازی‌های دوران نو» نیز گزیده‌ای از آگهی‌های ورزش در مطبوعات معاصر ایران است. بخش «روایت‌های مستند» این شماره نیز با خاطرات شغلی یک نجات غریق همراه می‌شود.


وقایع كردستان از سال 1358 تا سال 1388
حسین نصرالله‌زنجانی، مشاور فرهنگی مدیر كل امور استان‌های حوزه هنری از نگارش خاطرات حجت‌الاسلام و المسلمین سید موسی موسوی، نماینده سابق حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در منطقه كردستان خبر داد. وی گفت: «این خاطرات در چند محور قابل ارزیابی و توجه است. این محورها شامل وضعیت حوزه علمیه اصفهان در پایان دهه 30، وضعیت حوزه علمیه قم در دهه 40، فعالیت‌های انقلابی و روشنفكری در كرمانشاه تا پیروزی انقلاب اسلامی و حوادث و وقایع كردستان از سال 1358 تا سال 1388 خواهد بود. برای گردآوری خاطرات تا به حال حدود 100 ساعت مصاحبه شده است وبه سفارش دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری منتشر می‌شود.»


پرفروش‌های خاطرات و سفرنامه‌ها ‌ در بهار 1393
فهرست کتاب‌های پرفروش‌ در بهار 1393 و در فروشگاه اینترنتی شهرکتاب تهران اعلام شد. کتاب‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران و خاطرات دکتر ظریف، وزیر امور خارجه در فهرست پرفروش‌ترین‌ها قرار دارند. در گروه کتاب‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی هم «دایره‌المعارف مصور تاریخ جنگ ایران و عراق» اثر جعفر شیرعلی‌نیا و کتاب خاطرات «من زنده‌ام» نوشته معصومه آباد، در گروه کتاب‌های تاریخ معاصر «خاطرات سیاسی قوام‌السلطنه» به کوشش غلامحسین میرزاصالح و در گروه کتاب‌های خاطرات و سفرنامه‌ها کتاب‌های «گلبرگ مغرور (زندگی و زمانه ناصر حجازی)» نوشته فرید مرادی و «مارک دو پلو» اثر منصور ضابطیان پرفروش بوده‌اند.


کتاب دیگری از مجموعه تاریخ دفاع مقدس در همدان
«رمضان در کوچ» عنوان اثری از ابو‌الفتح مومن است که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان آن را منتشر می‌کند. کتاب «درد شیرین» این نویسنده نیز مراحل ویرایش نهایی را می‌گذراند. «رمضان در کوچ» وقایع چهار ماه دوران دفاع مقدس از عقب‌نشینی عراق از قصر شیرین تا پایان عملیات محرم را در بر دارد و یکی از آثار مجموعه 12 جلدی تاریخ دفاع مقدس در همدان است. «درد شیرین» هم سرگذشت برخی جانبازان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در استان همدان را در بر دارد که شرایط ویژه‌ای را سپری می‌کنند و قرار است این کتاب از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران منتشر شود.


گردآوری عمومی خاطرات زندگی شهیدان در اصفهان
فرهنگسرای پایداری شهر اصفهان همزمان با ماه مبارک رمضان٬ برای سومین سال متوالی جهت فعالیت بیشتر شهروندان در عرصه ‏دفاع مقدس در کانون خادمان شهدا به جذب نیرو می‌پردازد. خادمان در این طرح به دو کارگروه فرهنگی و علمی تقسیم می شوند که ‏یک گروه به جمع آوری وصیت نامه و خاطرات و مطالب متنوع از زندگی شهدا پرداخته و کارگروه دیگر نیز کار ‏طراحی و تنظیم موارد جمع آوری شده را به عهده دارد. علاقه مندان به ثبت نام در این کانون می‌توانند در مدت 30 شب ماه مبارک رمضان از ساعت ‏‏21:30 ‏الی 23:30 به فرهنگسرای پایداری واقع در گلستان شهدای اصفهان و یا با ‏شماره 36622160 تماس برقرار کنند.‏


روایت زندگی شهید اروپایی دفاع مقدس
روایت زندگی و رزم تنها شهید اروپایی دفاع مقدس در قالب کتاب «کمال کورسل» با پژوهش و تحقیق سید محمدصادق حسینی‌مقدم، با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و موسسه مالی و اعتباری کوثر استان قم چاپ شد. این کتاب شامل زندگینامه «ژروم ایمانوئل کورسل» متولد فرانسه است که پس از تشرف به دین مبین اسلام به کمال کورسل تغییر نام داد و به تحصیلات دینی در یکی از مدارس علمیه قم پرداخت. وی سپس عازم جبهه‌های دفاع مقدس شد و پس از شهادت در عملیات مرصاد، پیکرش در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) قم به خاک سپرده شد.


خاطرات شفاهی عکاسی از استان مرکزی منتشر می‌شود
خاطرات شفاهی محمدحسین جمال‌زاده که بیش از ۴۰ سال سابقه عکاسی در اراک دارد به کوشش یوسف نیک‌فام منتشر خواهد ‌شد. کتاب «گردش روزگار برعکس است» عکس‌هایی از دوران مختلف زندگی جمال‌زاده و تصاویری که او عکاسی کرده است هم در بر دارد. عکس‌هایی از روزهای تظاهرات انقلاب در اراک، اولین نمازجمعه رسمی در اراک، مدرسه عالی علوم اراک (دانشگاه اراک)، دومین جشن فرهنگ و هنر در موزۀ چهارفصل اراک و اجرای نمایش«شنل» در تالار نمایش ماشین‌سازی نمونه‌هایی از آنهاست.


مشاهدات و مستندات 27 سال همكاری با مجاهدين خلق (منافقین)
مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب «خداوند اشرف، از ظهور تا سقوط» را به قلم حجت سید اسماعیلی، عضو پیشین شورای مرکزی مجاهدین خلق (منافقین) منتشر کرد. این کتاب شامل نگاهی مستند و تاریخی به روند فرقه گرایی سازمان مجاهدین خلق است. حجت سيداسماعلی متولد 1339، عضو پيشين شورای مركزی سازمان مجاهدين است که در سال 1357 با پيروزی انقلاب به تشكيلات مجاهدين پيوست و پس از 27 سال همكاری حرفه‌ای با تشكيلات مجاهدين خلق با پی‌بردن به مناسبات فرقه‌ای و ضدمردمی اين گروه، تشكيلات مجاهدين را ترك و در اسفند سال 1383 به ايران بازگشت. کتاب تالیف شده توسط وی حاصل چهار سال کار مستمر در ثبت مشاهدات و مستندات در خصوص بررسی علل و چگونگي بروز و تشريح ساختارهای فرقه‌ای و فعاليت‌های جاسوسی در تشکيلات مجاهدين خلق است.


انتشار خاطرات منشی نلسون ماندلا
پس از انتشار کتاب «صبح به خیر آقای ماندلا» یکی از دختران وی از نویسنده کتاب شکایت کرده است. این کتاب که اخیرا به زبان انگلیسی منتشر شده است، درباره رئیس جمهور فقید آفریقای جنوبی و مبارز مشهور علیه رژیم آپارتاید، یعنی نلسون ماندلا است و منشی سفید پوست او یعنی زلدا لاگرانژ دست به نگارش این خاطرات زده است. او سابقه 19 سال همراهی با ماندلا را داشته است. لاگرانژ در کتابش از ابتدای آشنایی خود با ماندلا گفته و اینکه یکی از موافقان رژیم آپارتاید بوده و اولین برخوردش با ماندلا منجر به مشاجره و درگیری شده است. اما بعد از مدتی تبدیل به یکی از امین‌ترین نزدیکان وی می‌شود. خاطرات لاگرانژ تا زمان مرگ ماندلا و موقع وخامت حال او ادامه پیدا می‌کند و او در میان خاطراتش علاوه بر انتقاد از خانواده ماندلا آنها را افرادی خطاب می‌کند که صرفا از موقعیت او سواستفاده می‌کردند و در حقیقت توجهی به او و وضع بیماری‌اش نداشتند و همین وضعیت باعث شد که در مراسم تدفین رئیس جمهور پیشین آفریقای جنوبی تنها 4 نفر از اعضای خانواده او حاضر شوند. از سوی دیگر درباره بخش‌های دیگری از محتوای این کتاب بعضی رسانه‌ها معتقد هستند که خاطرات لاگرانژ، وجهه اسطوره‌ای ماندلا را شکسته و او را فردی همراه با خطا و ضعف‌های شخصیتی معرفی کرده است. به جنجال‌ها درباره واقعی یا غیر واقعی بودن این کتاب باید شکایت یکی از دختران ماندلا یعنی ماکازیوه ماندلا را هم اضافه کرد که از نویسنده کتاب شکایت کرده و خواستار اعاده حیثیت خانواده ماندلا شده است. این ماجرا آنجا جالب می‌شود که دختر دیگر ماندلا یعنی زیندزی در شبکه‌های اجتماعی از انتشار این کتاب دفاع کرده و شکایت خواهرش را بی‌اساس خوانده است.


نشانی:
یک زندگینامه قدیمی از امام خمینی(ره)
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/318855
آیین رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «من زنده‌ام»
http://mehrnews.com/detail/News/2314623
نشست رونمایی نسخه عربی کتاب «پایی که جا ماند»
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930403001322
و http://mehrnews.com/detail/News/2318916
رونمایی كتاب «اثر نشان» در كتابخانه ملي
http://www.nlai.ir/tabid/2722/mid/6372/ctl/news/Default.aspx?Subjectmid=5856&SubjectID=13370
نمايشگاه مجازي گروه پيايندها درباره دکتر علی شریعتی
http://www.nlai.ir/Default.aspx?tabid=351&ctl=Details&mid=5857&ItemID=13349
داستان‌نویسان و تاریخ شفاهی دفاع مقدس
 http://www.iqna.ir/fa/News/1420286
آیین رونمایی کتاب «تاریخ فرهنگی ایران مدرن»
http://ibna.ir/vdcbf8b59rhbg9p.uiur.html
گزارش همایش «تاریخ و علوم سیاسی»
http://ibna.ir/vdcd9f0xfyt0z96.2a2y.html
و http://ibna.ir/vdcgyq9xxak9zn4.rpra.html
و http://ibna.ir/vdce7z8wvjh87pi.b9bj.html
و http://ibna.ir/vdcgwq9xuak9z34.rpra.html
نشست معرفی و بررسی کتاب «آمال ایرانیان - از صلح پاريس تا 1919»
http://ibna.ir/vdcdnf0x9yt0zj6.2a2y.html
نشست «کج‌تابی روايت تاريخی و کاربرد روش‌شناختی آن»
http://ibna.ir/vdcb88b58rhbg9p.uiur.html
13 سال است که از سنگ قبرها عکاسی می‌کنم...
http://ibna.ir/vdcgwq9xnak9z74.rpra.html
نشست «شریعتی و آینده تفکر ما»
http://ibna.ir/vdchxzni623nv-d.tft2.html
و http://ibna.ir/vdcay6nuw49nwi1.k5k4.html
نشست نقد و بررسی کتاب «از جامعه ایرانی تا میهن ترکی: زندگینامه فکری و سیاسی احمد آقایف»
http://ibna.ir/vdcf0yd0tw6dxca.igiw.html
نگاهی به کتاب «سیری در نمایش رادیو»
http://ibna.ir/vdcb98b5srhbgzp.uiur.html
درباره کتاب «من عزتم، بچه سنگلج»
http://ibna.ir/vdcfvyd0mw6dxva.igiw.html
درباره کتاب «پرسه‌زنی و زندگی روزمره ایرانی»
http://ibna.ir/vdcjmye8ouqeymz.fsfu.html
معرفی مهدی آذر در لابه‌لای متون تاریخی
http://ibna.ir/vdcgyz9xnak9zw4.rpra.html
گزیده کتابشناسی خرداد 1393 در حوزه تاریخ ایران و جهان
http://ibna.ir/vdcizzar3t1auv2.cbct.html
روایت پنج کوبایی که در دوران کلینتون دستگیر شدند
http://ibna.ir/vdcb88b5wrhbg5p.uiur.html



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'