شماره 161    |    7 خرداد 1393

   


 

استفاده از ظرفیت‏ها‏ی پنهان برای گسترش تاریخ شفاهی در ایران


برگزاری کارگاه «تاریخ مکتوب، خاطره‌نویسی و تاریخ شفاهی» همراه با «شازده حمام»


جست‌وجوی اهداف عام‌تر در ورای روایت رخدادهای جنگ عراق و ایران


تروتسکی؛ زوال یک انقلابی


نیروهای مذهبی در دوره پهلوی دوم-۱۵


گفت‌و‌گوی تفصیلی تسنیم با سردار گرجی‌زاده: ــ ۲


نمایشگاه موقت بر اساس خاطرات اهالی ویندرمر آغاز به کار کرد


10 سال در ایران؛ چند نکته برجسته-1


جابجایی و نابرابری‏ها در فلسطین


 



پیش خوان شماره 161

درباره نخستین کتاب مردمی جهان با عنوان «فرهنگ ایثار و مقاومت»
سعید الفتی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران گفت: «مرحله نخست بازنگری و تدوین کتاب «فرهنگ ایثار و مقاومت» به پایان رسید. با توجه به ثبت دو‌هزار اثر برای این کتاب با صاحبان اثر تماس می‌گیریم و متن آثار آنان را با مشارکت خودشان بررسی می‌کنیم تا با تایید نهایی نویسندگان و پدیدآورندگان آثار منتشر شود.» کار نگارش نخستین کتاب مردمی جهان با عنوان «فرهنگ ایثار و مقاومت» اردیبهشت‌ امسال (1393) در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد و تا بیستم این ماه، حدود دو هزار نفر از ایرانیان و تعدادی از بازدیدکنندگان خارجی نمایشگاه کتاب دیدگاه‌های خود را درباره مفهوم ایثار ثبت کردند. کتاب «فرهنگ ایثار و مقاومت» را خانه فرهنگ ایثار و مقاومت منتشر خواهد کرد. الفتی به عنوان رییس خانه فرهنگ ایثار و مقاومت همچنین از تصویب اختصاص پنج درصد از بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این خانه خبر داد و افزود: «این بودجه صرف برپایی نشست‌های تخصصی حوزه ایثار و مقاومت و حمایت و پشتیبانی از نشر فرهنگ ایثار خواهد شد.»


معرفی برگزیدگان چهارمین جشنواره خاطره‌نویسی خوزستان
اختتامیه چهارمین جشنواره خاطره نویسی نقش زنان در دفاع مقدس خوزستان، اول خرداد 1393 برگزار شد. آقایان عبدالصاحب رومزی پور، محمود زهرتی، اسلامی‌پور، محمدنژاد، خلیلی و جعفر صادقی و خانم قاسمی از اعضای هیات داوران این جشنواره بوده‌اند. در این مراسم از عبدالصاحب رومزی پور، گردآورنده خاطرات کتابی دو جلدی درباره نقش زنان خوزستان در دفاع مقدس با عنوان «شهرم در امان نیست» تقدیر و کتاب وی رونمایی شد. همچنین از چیتا مزرعه، پری حورسی، کبری عارف‌زاده، صفیه ایران، سنیه ثامری، شوکت ناطق، آمنه داوری، مهین سخاوت، فاطمه چهره‌گشا، معصومه شهابی و بتول سعادت خواه به عنوان زنان ایثارگر هشت سال دفاع مقدس تجلیل شد. در اختتامیه چهارمین جشنواره خاطره نویسی نقش زنان در دفاع مقدس خوزستان در بخش خاطرات پزشکی، امدادرسانی و پرستاری از نفر اول نرگس بندری‌زاده از خرمشهر، نفر دوم به صورت مشترک مهرنوش گرجی از اهواز و فخریه اعتباریان از دزفول و نفر سوم زکیه مرعی از خرمشهر تقدیر شد و سلوه سیلاوی و زهرا یعقوبی از اهواز نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.در بخش عمومی جشنواره نیز نفر اول مرجان دورودی از آبادان، نفر دوم سیده نجات سید حسینی از اهواز و نفر سوم عصمت مکرمی از دزفول تقدیر شدند و حسین بذرافکن از اندیمشک و بتول کرامتی مقدم از بهبهان به صورت مشترک شایسته تقدیر معرفی شدند. در بخش دفاع و مقاومت، نفر اول مریم آقاسلیمان از دزفول، نفر دوم اسما شریفی از خرمشهر و نفرات سوم به صورت مشترک ناصر آیرمی از دزفول و حکیمه کمایی از امیدیه تقدیر شدند و الهه فیض از دزفول و فریبا عساکره از خرمشهر شایسته تقدیر شناخته شدند. همچنین در بخش پزشکی، امدادرسانی و پرستاری نسرین فرجوانی از اهواز، در بخش عمومی رحیم جلیزی از شوش و در بخش دفاع و مقاومت مریم ترکی‌زاده از خرمشهر به صورت ویژه مورد تقدیر قرار گرفتند.


بررسی تاریخی تعامل روحانیت و بازار
کتاب «تعامل روحانیت و بازار» نوشته مهدی حسین‌زاده در 210 صفحه از سوی انتشارات سخنوران منتشر شده است. در فهرست مطالب کتاب عنوان‌هایی مانند کاربرد نظریه کارکردگرایی در بررسی تعامل روحانیون و بازاری‌ها، روش و چگونگی بررسی تعامل روحانیت و بازار و تعامل روحانیون سیاسی با بازاری‌های سنتی دیده می‌شوند.


کتاب «جنگ تحمیلی از شروع تا پذیرش قطعنامه 598» منتشر شد
کتاب «جنگ تحمیلی از شروع تا پذیرش قطعنامه 598» از سوی مؤسسه فرهنگی و هنری قدر ولایت در 328 صفحه تدوین و منتشر شده و فهرست آن چنین است: فصل اول: تهاجم نظامی عراق علیه ایران، توطئه‌ای جهانی، فصل دوم: مواضع امام خمینی (ره) و مراجع عظام در برابر تهاجم ارتش عراق، فصل سوم: مواضع احزاب و گروه‌ها در مساله جنگ (مواضع نهضت آزادی ایران، مواضع سازمان مجاهدین خلق، مواضع فدائیان خلق (اقلیت و حزب اکثریت و ...)، فصل چهارم: اوضاع جبهه‌ها از آغاز تا دفع تجاوز دشمن، فصل پنجم: عملیات محدود و گسترده ایران در جنگ تحمیلی با صدام (عملیات شکست حصر آبادان، عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر، پس از فتح خرمشهر)، فصل ششم: توطئه آتش بس و مذاکرات با عراق بعد از فتح خرمشهر، فصل هفتم: ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر، فصل هشتم: استفاده صدام از سلاح‌های شیمیایی و فرسایشی شدن جنگ، فصل نهم: حمله به شهرها و صدور قطعنامه 598، فصل دهم: قطعنامه 598 و مواضع ایران و عراق، فصل یازدهم: قطعنامه‌های سازمان ملل، پیوست‌ها (شامل پیمان 1975 الجزایر، سال شمار هشت سال جنگ تحمیلی از سال 1359 تا سال 1367، متن نامه‌های رئیس جمهوری عراق و رئیس جمهوری ایران، متن قطعنامه‌های 479 سال 1980 و قطعنامه 514 سال 1982 و چندین قطعنامه دیگر که تا سال 1987 منتشر شده و...). این کتاب پنجمین اثر مجموعه‌ای با عنوان «تاریخ انقلاب اسلامی» است.




نمایش ناديده‌هاي مناطق مسكوني بمباران شده در جنگ
نمايشگاه عکس «خانه در آتش» چهارم خرداد 1393 با نمايش آثار 50 عكاس در موزه هنرهاي معاصر فلسطين افتتاح شد. نمايشگاه عکس «خانه در آتش» شامل 70 عکس برگزيده از 50 عكاس است كه ناديده‌هاي مناطق مسكوني بمباران شده در 8 سال دفاع مقدس و جنايت‌هاي رژيم بعث عراق را در بمباران شيمیايي حلبچه و بستان تا حملات ناجوانمردانه به خانه‌هاي بي‌دفاع تهران، خرمشهر، آبادان و اهواز به تصوير كشيده است. آثار عكاساني چون سعيد صادقي، مهدي منعم،علي كاوه، محسن راستاني، بهروز مرادي، زنده ياد بهمن جلالي، مجتبي آقايي و جاويدالاثر کاظم اخوان و نيز تعدادي از تصاوير آرشيو وزارت نفت در نمايشگاه عکس «خانه در آتش» به معرض نمايش گذاشته شده است. اين نمايشگاه تا 31 خرداد ماه در موزه هنر‌هاي معاصر فلسطين برپاست. ساعات بازديد از اين نمايشگاه به غير از روزهاي تعطيل، شنبه تا چهارشنبه ساعت 10 تا 17 و روزهاي پنجشنبه ساعت 10 تا 15 است. موزه هنرهای معاصر فلسطین در تهران، خیابان برادران شهید مظفر شمالی، تقاطع خیابان بزرگمهر واقع است.


بررسي دست‌نوشته‌هاي پيدا شده از خانه سيمين دانشور
محمدحسن دانايي، خواهرزاده جلال آل‌احمد مي‌گويد که مشغول بررسي دست‌نوشته‌هاي پيدا شده از خانه سيمين دانشور (همسر جلال آل‌احمد) است و به زودي در نشستي خبري درباره صحت و محتواي آنها اظهار نظر خواهد کرد. پس از اظهار نظر ويکتوريا دانشور، خواهر سيمين دانشور و همسرش مبني بر پيدا شدن دست‌نوشته‌هايي از سيمين دانشور و جلال آل‌احمد در منزل مسکوني آنها که بنا بر اظهار نظر وي شامل دست‌نوشته‌هاي سيمين دانشور و مرتبط با کتاب‌هايي مي‌شود که از او منتشر شده و نيز سه دفترچه دست‌نويس از آل‌احمد و همچنين وصيت‌نامه او پيش از سفر حج خطاب به همسر و برادرش و نيز پرويز داريوش، از سوي وي اعلام شد که اين يادداشت‌ها براي بررسي در اختيار دانايي‌فر قرار گرفته است. محمدحسن دانايي‌فر نيز اين روزها مي‌گويد که مشغول بررسي اين يادداشت‌هاست و هنوز نمي‌تواند نظر جامع و کاملي در مورد آنها بدهد اما با اين حال تاکيد دارد که بخشي از اين دست‌نوشته‌ها متعلق به جلال آل‌احمد است. دانايي‌فر تاکيد دارد که تا چند هفته آينده و پس از پايان بررسي‌هايش نظر خود درباره اين يادداشت‌ها و محتواي آنها را اعلام خواهد کرد.


خاطرات «این پسر» دو جایزه گرفت
جایزه جورج اورول که به بهترین کتاب سیاسی سال اهدا می شود، آلن جانسون را با کتاب «این پسر» به عنوان بهترین نویسنده و کتاب سال انتخاب کرد. آلن جانسون دو روز پس از این که با همین کتاب به عنوان برنده جایزه اونداتیه انتخاب شد، موفق به کسب جایزه 3 هزار پوندی جورج اورول هم شد. جایزه انجمن ملی ادبی اونداتیه به کتاب‌هایی تعلق می‌گیرد که توصیف‌گر یک مکان باشند. جایزه اورول هم به نوشته‌هایی تقدیم می‌شود که به آرزوهای اورول مبنی بر خلق آثار در قالب هنر سیاسی نزدیک شوند. کتاب خاطرات جانسون از بین شش عنوان دیگر، از جمله بیوگرافی مارگارت تاچر نوشته چارلز مور که در لیست نهایی جای داشتند به عنوان برنده انتخاب شد. «این پسر» خاطرات آلن جانسون، سیاستمدار حزب کار انگلیس را از دهه‌های پنجاه و شصت میلادی لندن تعریف می‌کند.


زندگینامه خودنوشت ستاره سابق تنیس، کتاب سال شد
برندگان هشت بخش جوایز بهترین کتاب ورزشی سال 2014 بریتانیا، انتخاب و معرفی شدند. جیمی کانرز، ستاره سابق تنیس، یکی از برندگان بود. کتاب زندگینامه خودنوشت او که «بیگانه» نام دارد، در بخش کتاب اتوبیوگرافی/بیوگرافی سال که دوازدهمین سال خود را پشت سر گذاشت، جایزه اول را به خود اختصاص داد. همچنین با یک رای گیری آنلاین، برنده نهایی و کلی کتاب ورزشی سال بریتانیا مشخص خواهد شد. در این مرحله برای هر یک از برندگان هشت بخش، در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود و با اطلاع رسانی عمومی، مردم می‌توانند به صورت آنلاین برای انتخاب برنده نهایی کتاب سال ورزشی بریتانیا رای بدهند.


نشانی:
کتاب صوتی خاطرات احمداحمد
http://www.zahra-media.ir/?p=72430
سیر مطالعاتی ادبیات پایداری به پیشنهاد مرتضی سرهنگی
http://rahbordi.ir/archives/8618
نقد كتاب «تحرير تاريخ شفاهي انقلاب اسلامي ايران»
http://dowran.ir/show.php?id=210747008
گفت‌وگو با نويسنده کتاب «دا»
http://mehrkhane.com/fa/news/11296
تاريخ شفاهي دانشگاه به روايت تصوير: ورزش بسكتبال در دانشگاه مشهد
https://adabiyat.um.ac.ir/index.php/archive-news/919--11-
تاريخ شفاهي: جليل طائفي؛ آپارات‌ بر دوش، از شهر تا روستا
http://rahnet.ir/news/995
ساده‌زيستي، کليدواژه خاطرات جنگ است
http://www.hamshahrionline.ir/%28S%28bhyusyrjhu0kae553r4wmi45%29%29/details/260656
گفت‌وگو با ملاصالح قاری، از اسیران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران
http://www.iricap.com/dialogcontent.asp?id=396
علي فريدوني و عکسي از جنگ
http://ibna.ir/vdcdsz0x5yt0zo6.2a2y.html
خاطرات فاطمه (فرزانه) جليليان رستمي از خرمشهر
http://www.mehrnews.com/detail/News/2297563
جلوه‌هایی از آزادی خرمشهر در آثار علیزاده نوحی
http://ibna.ir/vdcgxz9xwak9zx4.rpra.html
نگاهی به مدخل خرمشهر در دانشنامه جهان اسلام
http://www.mehrnews.com/detail/News/2298117
ایران نیازمند موزه عکس جنگ است
http://www.mehrnews.com/detail/News/2297182
گفت‌وگو با محمد درودیان، نویسنده و پژوهشگر تاریخ جنگ
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=26476
گفت‌وگو با راوی کتاب «یاور صادق»
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930230000468
آیا همه خاطرات دفاع مقدس قابلیت فیلمنامه شدن را دارند؟
http://ibna.ir/vdciruarwt1aur2.cbct.html
برای ثبت خاطرات دفاع مقدس خیلی زود دیر می‌شود
http://www.tasnimnews.com/Home/Single/379715?ref=ghatreh
پرتال جامع سرداران شهید اصفهان
http://anha.ir
درباره جلد هفتم یادداشت‌های اسدالله علم
http://www.tarikhirani.ir/fa/files/All/bodyView/785/index.html
خاطره زیباکلام از کودتای ۲۸ مرداد
http://www.tarikhirani.ir/fa/news/4/bodyView/4332
درباره کتاب خاطرات محافظ سابق فیدل کاسترو
http://ibna.ir/vdcfexd0cw6dxya.igiw.html



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'