شماره 159    |    24 ارديبهشت 1393

   


 

تاریخ شفاهی و روزنامه نگاری


دو انقلاب در یک کتاب (نقد و نظری پیرامون تاریخ معاصر مشهد)


اثرنشان


یادداشت‌های علم(جلد هفتم)


تاریخ شفاهی بزرگان علم و ادب ایران ضرورت عصر باستانی پاریزی


نیروهای مذهبی در دوره پهلوی دوم-۱۳


بررسی انتقادی مبانی نظری و معرفتی دیدگاه‌های همایون کاتوزیان؛


خاطراتی از ایران اواسط قرن بیستم-4


اکتشاف تاریخ شفاهی، کنده‌کاری‌ در ایتالیا را به کهنه‌سربازان جنگ جهانی دوم کنتاکی مرتبط می‌سازد


کو گوش شنوا برای سرگذشت استعمار کنیا


 



پیش خوان شماره 159

ثبت تاریخ شفاهی چهره‌های شاخص در استان‌های خراسان رضوی و بوشهر
رضا پورعبادی، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی خراسان رضوی گفت: «بخش تاریخ شفاهی استان از سال گذشته در این مدیریت فعال شده و در این مدت در قالب 13 جلسه با هفت نفر از چهره‌های شاخص در حوزه‌های مختلف مصاحبه‌های مربوطه انجام شده است. امسال هم در باره انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران فعالیت گسترده‌ای را برای تدوین تاریخ شفاهی انجام خواهیم داد.» غلامحسین نظامی، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر هم گفت: «ثبت تاریخ شفاهی از مسوولیت‌های مدیریت اسناد و کتابخانه‌ ملی استان است که در این بخش در مسایل مختلف تاریخی و اجتماعی با اشخاص مطلع مصاحبه انجام می‌گیرد. در این زمینه تاکنون 50 ساعت مصاحبه دراین مدیریت ثبت و ضبط شده است.»


امضای دو تفاهم‌نامه برای احصاء تاریخ شفاهی
موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت، برای تعامل و همکاری همه جانبه و تبادل اطلاعات، تفاهم نامه همکاری با مرکز مطالعات و امنیت پایدار و سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران امضا کرد. بر اساس این تفاهم نامه‌ها همکاری دوجانبه در راستای احصاء تاریخ شفاهی دفاع مقدس انجام خواهد گرفت.


21 هزار ساعت مصاحبه و بیش از 60 عنوان کتاب خاطرات
مرتضی میردار، معاون تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: «به منظور تدوین کتاب خاطرات راویان در دوران مختلف انقلاب در مجموع 21 هزار ساعت با این افراد گفت‌و‌گو کرده‌ایم و تاکنون این مرکز توانسته است بیش از 60 عنوان کتاب خاطرات افراد مختلف دوران انقلاب را به چاپ برساند.»


انتشار سه جلد دیگر از «روزشمار 15 خرداد»
سه جلد از «روزشمار 15 خرداد» که در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، تالیف و تدوین می‌شوند، به صورت همزمان توسط انتشارات سوره مهر منتشر شدند. این روزشمار فاصله زمانی سال‌های 1340 تا 1343 شمسی را در بر می گیرد. عناوین مجلدات تازه‌ منتشر شده که به ترتیب چهل‌ونهمین، پنجاهمین و چهل‌وچهارمین کتاب‌های تحقیقی تولید شده در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی هستند، عبارتند از: «روزشمار 15 خرداد: جلد اول سال 1341ـ بهار 1341» به کوشش محمد قبادی، «روزشمار 15 خرداد: جلد سوم سال 1341ـ پاییز 1341» به کوشش واحد تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، «روزشمار 15 خرداد: جلد اول سال 1343ـ بهار 1343» به کوشش سیدمحمد صادق فیض. پیش از این مجلدات اول و دوم و سوم از «روزشمار 15 خرداد – سال 1340» مربوط به وقایع بهار و تابستان و پاییز سال 1340 به کوشش احد گودرزیانی منتشر شده‌اند. تالیف بیشتر مجلدات دیگر این مجموعه به پایان رسیده و در مراحل آماده‌سازی نهایی و یا در دست چاپ قرار دارند تا توسط انتشارات سوره مهر راهی بازار کتاب شوند. کتاب «تاریخ حرکت اسلامی در عراق: ریشه‌های فکری و وقایع تاریخی آن (1900 ـ 1924)» نوشته عبدالحلیم الرهیمی و ترجمه محمدنبی ابراهیمی به چاپ دوم رسید. کتاب «تاریخ حرکت اسلامی در عراق» سومین کتاب تحقیقی تولید شده در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی است که نخستین بار در سال 1375 از سوی انتشارات حوزه هنری منتشر شد و هم‌اکنون از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ دوم رسیده است.


خاطراتی از تاریخ هنر انقلاب کتاب می‌شود
مجید دلدوزی، روزگاری در نشریات «پیام انقلاب» و «امید انقلاب» طرح می‌کشید و آرم‌ها و نشانه‌های متعددی که او برای نهادهای انقلابی و یادواره‌های شهدا طراحی کرده و پوسترهایی که برای اشاعه‌ ارزش‌های انقلابی خلق کرده، بسیار است. خاطرات این هنرمند، پس از ده‌ها ساعت مصاحبه، در واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی گردآوری شده و به‌زودی در قالب کتابی عرضه می‌شود. تصویری که در این کتاب، از زندگی مجید دلدوزی ارائه می‌شود، علاوه ‌بر اینکه گویای حیات فکری و هنری یک هنرمند است، انعکاس‌دهنده‌ بخش‌هایی از تاریخ هنر انقلاب نیز هست.


خاطرات آیت‌الله حسینی شاهرودی در کتاب «تداوم اندیشه»
کتاب «تداوم اندیشه: خاطرات و مبارزات آیت‌الله سیدعبدالهادی حسینی شاهرودی» با تدوین بنیامین شیرخانی از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد. راوی این خاطرات، نوه‌ آیت‌الله شاهرودی بزرگ است كه با اوج‌گیری مبارزات علیه رژیم بعثی در عراق به توصیه شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر به لبنان رفت. او كه حامل پیامی از سوی شهید صدر به امام موسی صدر بود، پس از انجام وظیفه به ایران آمد و به پیروزی انقلاب اسلامی مدد رساند.


باقی‌ماندن 24 هزار پرونده اسناد ممیزی در دوره پهلوی
فریبرز خسروی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و فناوری اطلاعات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در مراسم روز ملی اسناد که 17 اردیبهشت 1393 و همزمان با برپایی نمایشگاهی از اسناد وزارت امور خارجه به مناسبت یکصدمین سال آغاز جنگ جهانی اول، در محل آرشیو ملی ایران برگزار شد، باقی ماندن 24 هزار پرونده اسناد مربوط به ممیزی در دوره پهلوی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی را نتیجه یک شانس و اقبال خواند و گفت: «این اسناد در همان اوایل انقلاب در حال حمل برای زباله دانی بود اما آقای علیمحمدی به اهمیت آنها پی برد و این اسناد را نجات داد و بخت یار ما بوده است که توانستیم اسناد ممیزی در دوره پهلوی را در این سازمان داشته باشیم.»


ارایه نسخه الکترونیک آثار شهید حسن باقری
موسسه شهید حسن باقری از انتشار نسخه الکترونیک دو مجلد از مجموعه سه جلدی کتاب «روایت زندگی شهید حسن باقری» نوشته سعید علامیان و جلد نخست کتاب «روزنوشت شهید حسن باقری» با تدوین احمد دهقان در سایت نشر آفا خبر داد. دومین مجلد از کتاب «روز‌نوشت» نیز با عنوان «یادداشت‌های روزانه شهید حسن باقری» تا پایان سال 1393 منتشر می‌شود و تا دو ماه آینده پنج جلد lجموعه «گزارش روزانه جنگ» از آثار شهید حسن باقری با تدوین احمد دهقان هم به صورت الکترونیکی ارایه می‌شود.


زندگینامه علی پروین و این صد نفر
انتشارات نوید صبح به زودی زندگینامه علی پروین، بازیکن و سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران و پرسپولیس را به قلم اصغر آزادبخت منتشر می‌کند. بخشی از این زندگینامه به خاطرات دوستان و هم‌بازیان علی پروین اختصاص دارد و قرار است گفت‌وگویی هم با او انجام و ضمیمه این زندگینامه شود. حمیدرضا صدر، نویسنده و پژوهشگر هم اعلام کرد بیشترین وقتش را به نوشتن کتاب «این صد نفر»‌اختصاص داده است و در این اثر کوشیده ‌است یکصد بازیکن به یادماندنی فوتبال ایران را معرفی کند.


اسناد بریتانیایی درباره تحولات ایران کتاب شدند
مجید تفرشی، سندپژوه و پژوهشگر تاریخ، درباره تازه‌ترین کتاب‌هایش اظهار کرد: «کتابی با عنوان «صدای پای دگرگونی» را که شامل اسناد محرمانه آزاد شده بریتانیا درباره تحولات ایران در دوره پهلوی تا انقلاب اسلامی ایران است به تازگی نوشته‌ام که از سوی نشر خجسته در حال آماده‌سازی برای چاپ است. همچنین کتاب دیگرم «تاریخ روابط ایران و بریتانیا» نام دارد و روابط ایران و بریتانیا را از دوره پهلوی تا آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را در چهار جلد مورد بررسی قرار می‌دهد.»


پرفروش‌های خاطرات جنگ در نمایشگاه کتاب تهران
تازه‌ترین كتاب ساسان ناطق با عنوان «سید آسایشگاه 15» توسط انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود. این كتاب از خاطرات سید جمال ستاره‌دار، از آزادگان اردبیلی و در 7 فصل تدوین شده است. انتشارات سوره مهر در ایام برگزاری بیست‌وهفتمین نمایشگاه ‌بین‌المللی کتاب تهران بیش از50 هزار نسخه کتاب را به فروش رساند. این موسسه در ایام نمایشگاه 800 عنوان کتاب را ارائه کرد از میان آثار ارائه شده در بخش مکتوب کتاب «پایی که جا ماند» با خاطرات سید ناصر حسینی پور از دفاع مقدس و نیز کتاب «لشکر خوبان» شامل خاطرات مهدی قلی رضایی از پرفروش‌ها بودند. سوره مهر الکترونیک نیز که شامل بخش فروش کتاب‌های دیجیتال این موسسه نشر می‌شود در ایام نمایشگاه  کتاب نسخه متنی دیجیتال برخی از آثار این موسسه را به مخاطبان خود عرضه کرد و کتاب‌های «لشکر خوبان»، «نورالدین پسر ایران» شامل خاطرات نورالدین عافی از دوران دفاع مقدس، «پایی که جا ماند»، «کالک‌های خاکی» شامل خاطرات سرلشکر جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «دا» شامل خاطرات زهرا حسینی از پرفروش‌ترین‌ها بودند. بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 20 اردیبهشت  1393 پایان یافت.


یک زندگینامه خودنوشت از بازیکن مشهور فوتبال انگلیس
انتشارات بلینک اعلام کرد یک زندگینامه خودنوشت از ریو فردیناند، بازیکن مشهور فوتبال انگلیس در دست انتشار دارد. فردیناند در این زندگینامه از افکارش درباره فصل گذشته در تیم منچستر یونایتد با مدیریت دیوید مویس نوشته است. این کتاب با عنوان «دو وجه: ریو فردیناند- زندگی خودنوشت من» منتشر می‌شود و کتاب این فوتبالیست با توجه به حضور او در جام جهانی امسال در برزیل می تواند دربرگیرنده مطالبی در این باره نیز باشد. فردیناند کتاب «ریو: داستان من» را در سال 2007 با همکاری انتشارات هدلاین منتشر کرد و انتشارات بلینک سال پیش کتاب دیگری از او را با عنوان «ریو: یک دهه از زندگی‌ام به عنوان یک سرخ پوش» که شامل تصاویر و شرح عکس‌هایی از این بازیکن تیم منچستر یونایتد بود به بازار فرستاد.


جایزه نان و گل‌های رز به کتاب «اتاقک سرباز» رسید
جایزه موسوم به نان و گل‌های رز که هر سال به رادیکال ترین کتاب منتشر شده در انگلیس داده می‌شود از سوی اتحادیه فروشندگان کتاب‌های رادیکال (کتاب‌های تند سیاسی، آنارشیستی، ضد نژاد پرستی) به کتاب «اتاقک سرباز: چرا نمی‌خواهم دوباره به جنگ علیه ترور بازگردم؟» نوشته جوئی گلینتون و چاپ انتشارات ورسو بوکس رسید. کتاب مذکور تجربه شخصی جوئی گلینتون از ورود ناخواسته‌اش به جنگ در افغانستان به عنوان سرباز ارتش بریتانیا در سال 2006 است که با گذراندن دوره آموزشی به جنگ به اصطلاح علیه ترور می‌رود. داور مهمان، نینا پاور در مراسم اهدای جایزه گفت: «آقای گلینتون داستان تحول سیاسی خود را به زبان خوبی پیاده سازی کرده است و صادق و عمیقا پرشور زندگی روزانه خود در جنگ و دادگاه را به تصویر کشیده است.»


نشانی:
تازه‌ترین کتاب مورد اشاره و تحسین رهبر انقلاب
http://farsi.khamenei.ir/book-content?id=26311
تاریخ شفاهی هر ملتی خلاءهای تاریخ معاصر را پر می‌کند
http://ibna.ir/vdcevo8zpjh8oei.b9bj.html
معرفی کتاب «تاریخ شفاهی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران»
http://www.ical.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=17357
آیین رونمایی از «دایرة‌المعارف مصور زندگی امام خمینی(ره)»
http://ibna.ir/vdcgwy9qwak9yt4.rpra.html
نشست نویسنده کتاب‌های «احمد احمد»، «خاطرات مرضیه حدیدچی‌« و «سال‌های بی‌قرار» با اهالی رسانه
http://www.mehrnews.com/detail/News/2287346
و                      http://mobile.tasnimnews.com/fa/%D8%AE%D8%A8%D8%B1/1393/02/17/363127
آیین رونمایی و معرفی کتاب «دیپلماسی ایران و توافقنامه 598»
http://ibna.ir/vdcexo8zwjh8oxi.b9bj.html
گفت‌وگوهایی با نویسنده «سید موسی صدر؛ هفت روایت خصوصی»
http://www.imam-sadr.com/tabid/99/ArticleId/9517
و http://ibna.ir/vdcf11dycw6d10a.igiw.html
و http://www.khabaronline.ir/%28X%281%29S%28b1vs0vpw1htnjjgjqwrxxbzk%29%29/detail/353732/culture/religion
 از پاریز تا پردیس: یادمان استاد فقید دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی
http://www.ical.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=17401
سیمای ایرانیان از نگاه جهانگردان فرانسوی قرن هفدهم
http://www.mehrnews.com/detail/News/2291008



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'