شماره 157    |    10 ارديبهشت 1393

   


 

تاریخ شفاهی طب سنتی در ایران


مراسم رونمایی از نقشه‎های ثبت شده تاریخی ایران در برنامه حافظه جهانی یونسکو


بارقه نور: خاطرات سه آمریکایی زندانی در ایران


نیروهای مذهبی در دوره پهلوی دوم-۱۱


يادي از سريال تلويزيوني دليران تنگستان -3


گزارش نشست تاریخ و همکاری‎های میان‎رشته‎ای-2


طرح تاریخ شفاهی بمب‏گذاری سال 1987 دادگاه برنامه ریزی شد


خاطراتی از ایران اواسط قرن بیستم-۲


ثبت تاریخ کوردولین


تاریخ و زبان‌های تاریخ در مصاحبه تاریخ شفاهی-4 و پایانی


 



پیش خوان شماره 157

زمینه‌سازی برای ثبت تاریخ شفاهی تبلیغات در جنگ
تفاهم‌نامه همکاری بین باغ موزه دفاع مقدس و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم امضا شد. باغ موزه دفاع مقدس امیدوار است کرد با امضای این تفاهم نامه زمینه تشکیل جلسات تدقیق اطلاعات و احصاء تاریخ شفاهی و به ویژه بیان نقش تربیتی و تبلیغی روحانیون در دوران دفاع مقدس فراهم شود. نشست پیشکسوتان تبلیغات دفاع مقدس هم در باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت برگزار و در آن بر تدوین تاریخچه تبلیغات در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و تاریخ شفاهی تبلیغات جنگ برای ثبت و ضبط اتفاقات و وقایع و معرفی شهدای تبلیغات تاکید شد.


برگزاری کارگاه تاریخ شفاهی در ساری و خمینی‌شهر
دبیرخانه کنگره سرداران و 2300 شهید شهرستان خمینی شهر روزهای 3 و 4 اردیبهشت 93 میزبان چهارمین نشست تخصصی و کارگاه آموزشی مصاحبه فعال در تاریخ شفاهی دفاع مقدس بود. در این نشست دو روزه جمعی از تاریخ پژوهان شهرهای خمینی شهر، نجف آباد، لنجان و اصفهان حضور داشتند تا پس از طی کردن این دوره در جمع آوری اطلاعات و خاطرات عناصر اصلی و نقش آفرینان عرصه دفاع مقدس یعنی خانواده شهدا، رزمندگان و آزادگان، کنگره شهدا را یاری کنند. دومین کارگاه یک روزه آموزش فن مصاحبه و تاریخ شفاهی دفاع مقدس هم 7 اردیبهشت 1393 با حضور علیرضا کمری، نویسنده و پژوهشگر تاریخ و ادبیات و 50 تن از پژوهشگران دفاع مقدس در ساری برگزار شد. در این کارگاه به مباحث تاریخ شفاهی و کاربرد آن در تدوین تاریخ دفاع مقدس و اهمیت مصاحبه در تاریخ شفاهی پرداخته شد. اولین کارگاه تاریخ شفاهی دفاع مقدس در ساری، با همکاری شرکت لوله و مخابرات نفت شمال کشور در شهریور 1390 برگزار شده بود. دومین کارگاه آموزشی تدوین تاریخ شفاهی دفاع مقدس در استان مازندران در حالی برگزار شد که دبیرخانه ستاد تدوین تاریخ جامع دفاع مقدس مازندران نیز به تازگی آغاز به کار کرد. قرار است نقش مازندران در هشت سال دفاع مقدس در سه حوزه یگان رزم، دولت و نقش مردم در قالب یکصد عنوان کتاب از سوی این دبیرخانه مستند شود.


تاريخ شفاهي «شهري که نيست» کتاب الکترونيکي شد
«شهري که نيست» به عنوان مستند تاريخ شفاهي شهر تون(فردوس) به صورت يک کتاب الکترونيکي در قالب لوح فشرده منتشر شد. احمد ارمغاني، مولف اين کتاب الکترونيکي گفت: «اين مستند تاريخ شفاهي گوشه‌اي از هويت و فرهنگ مردم فردوس را از سال 1308 تا قبل از ويراني اين شهر در زلزله 1347 در قالب تصوير نشان مي‌دهد. اين مستند که تاکنون دو قسمت آن در قالب دو لوح فشرده به اتمام رسيده است، خاطراتي از 40 سال قبل فردوس را شامل مي‌شود که 30 نفر از افراد کهنسال و چهره‌هاي قديمي اين شهر عنوان کرده‌اند. یکی از این مستندها آن با حمايت اداره آموزش و پرورش فردوس به صورت کتاب کار الکترونيکي در اختيار دانش آموزان قرار گرفته است.»


هفت روایت خصوصی و تاریخ شفاهی زندگی امام موسی صدر
موسسه پژوهشی امام موسی صدر کتاب «سید موسی صدر: هفت روایت خصوصی» نوشته حبیبه جعفریان را در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌کند. در این کتاب روایت هفت نفر از نزدیکان امام موسی صدر جمع‌آوری شده است. «عصایت را به میله‌های زندان بزن موسی» از فرشته مرادی و حسن هوشمند، کتاب دیگری است که به زندگی امام موسی صدر می‌پردازد و «حدیث روزگار: خاطرات استاد سید هادی خسروشاهی» به کوشش حمید قزوینی هم دومین کتاب از مجموعه تاریخ شفاهی در موسسه پژوهشی امام موسی صدر است. این کتاب‌ها هم در نمایشگاه کتاب تهران ارایه می‌شوند.
 



بررسی نقش زنان بوشهری در جنگ جهانی اول
«زن بوشهری در جنگ و فرهنگ» عنوان کتابی پژوهشی از سیدقاسم یاحسینی است که به نقش زنان این استان در جنگ جهانی اول می‌پردازد. یاحسینی گفت: «من این مطلب را حدود 20 سال پیش و به صورت یک مقاله در «زن روز» نوشتم. مقاله‌ای که به انگلیسی و آلمانی ترجمه شد. حالا آن مقاله را توسعه داده و به یک کتاب تبدیل کرده‌ام. کتابی که تا خردادماه 1393 آماده می‌شود.» کتاب «زن بوشهری در جنگ و فرهنگ» را نشر شیرازه منتشر می‌کند.


خاطرات دختر آیت‌الله کاشانی کتاب شد
منیژه جانقلی از انتشار کتابش با نام «خوشبوترین گل سرخ برای من» در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد. موضوع این کتاب خاطرات دختر آیت‌الله کاشانی درباره فرزند شهیدش است و به همت بنیاد حفظ آثار و مشارکت زنان دفاع مقدس و امور زنان ریاست جمهوری منتشر شده است. از دیگر آثار جانقلی، کتاب «بهشت مسموم» با موضوع بمباران شیمیایی سردشت توسط رژیم بعثی عراق و کتاب «زانو بزن کوه، عاشقم هنوز» با زندگینامه یکی از زنان فعال دفاع مقدس و مادر چند شهید هم در نمایشگاه کتاب ارایه می‌شوند.


وجود هشت هزار صفحه یادداشت منتشر نشده از جلال‌آل‌احمد
علی دهباشی، منتقد ادبی و سردبیر مجله بخارا از وجود هشت هزار صفحه یادداشت شخصی منتشر نشده از جلال آل احمد خبر داد و گفت: «آل‌احمد در این یادداشت ها جزییات اتفاقاتی  که در سال‌های 1330 تا بعد از آن بر او گذشته را نوشته است. اما متاسفانه این نوشته‌ها در خانواده آل‌احمد باقی مانده و هنوز منتشر نشده است.»


بازخوانی نقش سه شهرستان در تاریخ انقلاب و قیام 15 خرداد
یادواره سراسری طلوع خرداد به منظور پاسداشت قیام 15 خرداد 1342 و با محوریت بازخوانی نقش مهم و تاثیرگذار شهرستان‌های قرچک، پیشوا و ورامین در تاریخ انقلاب اسلامی و قیام 15 خرداد و نقش زنان، روستائیان، کشاورزان، روحانیت و فرهنگ عاشورا در این قیام تاریخی برگزار می‌شود. یکی از بخش‌های یادواره مربوط به خاطرات است. مراسم اختتامیه روز 18 خرداد ماه 1393 در شهرستان‌های پیشوا و ورامین برگزار می‌شود و آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه یادواره اول خردادماه است. هنرمندان سراسر کشور می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه یادواره واقع در اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی ورامین و پیشوا ارسال نمایند و برای کسب اطلاع بیشتر به پایگاه اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران به نشانی Tehran.farhang.gov.ir مراجعه نمایند.


تاکسی‌نوشت‌ها «بنی‌هندل» شد
دومین مجلد از تاکسی‌نوشت‌های محسن حسام مظاهری با عنوان «بنی‌هندل» از سوی نشر آرما منتشر شد. مجموعه نخست از این دست نوشته‌های مظاهری پیش از این به همت نشر افق و با نام  «مامور سیگاری خدا» منتشر شد. وی درباره چیستی متن‌هایش در این کتاب گفت: «تاکسی سوار شدن و در تاکسی با دیگران وارد بحث شدن یا بحث دیگران را دنبال کردن، برای من، حکم یک روش تحقیق را دارد؛ یک نبض سنج برای شهری که در آن زندگی می‌کنیم؛ یک پل برای راه یافتن به ذهن و فکر و دل همشهریانم. مهم‌ترین عاملی که گفت‌وگوهای تاکسی را اهمیت پژوهشی می‌بخشد، صراحت و صداقت طرف‌های گفت‌وگو در بیان نظرات شان است که خود نتیجه بیرون از کنترل و نظارت بودن محیط تاکسی است. به هر میزان که این بکر بودن محیط دستکاری شود، از ارزش و اعتبار گفت‌وگوها هم کاسته خواهد شد. برای همین و به ناگریز، من بدون اطلاع افراد صدای شان را ضبط می کنم.»


«درباره زندگی» به روایت باستانی پاریزی و سیمین دانشور و جلال آل‌احمد
چهل‌و‌سومین شماره‌ ماه‌نامه‌ داستان همشهری با تاریخ انتشار اردیبهشت 1393 منتشر شد. بخش «درباره زندگی» این شماره با روایتی از محمدابراهیم باستانی پاریزی با نام «از تنگ و ننگِ جنگ» آغاز می‌شود که وی در آن با نثری شیرین خاطره‌ای قدیمی را روایت می‌کند. در روایت دیگری با عنوان «چرا گریه می‌کنی؟» سروش صحت از رابطه‌ غریب و دایره‌وار پدرها و پسرها در نسل‌های متوالی سخن گفته است و خاطره‌ای‌ از پدرش، خودش و پسرش را در آن روایت می‌کند. قسمت دوم «خاطرات ایران» از دوریس لسینگ که قسمت اول آن پیش‌تر در شماره‌ نوروزی مجله‌ داستان منتشر شده بود نیز از دیگر مطالب این شماره داستان همشهری است. داستان همشهری در بخش «روایت‌های داستانی»، «دیکسیونر» که گزیده‌ای از دفتر لغت شخصی ناصرالدین‌شاه بوده و لغات فرانسوی را برای حفظ کردن و یادگیری در آن‌ توسط ناصرالدین شاه یادداشت می‌شده را منتشر کرده است. همچنین عنوان «پیغام‌های توی بطری» شامل نامه‌هایی که سیمین دانشور و جلال آل‌احمد درباره‌ کتاب‌ برای هم نوشته‌اند و نیز چند آگهی قاجاری با موضوع کتاب از دیگر مطالب این بخش از داستان همشهری است.


«پادجنبشِ تجديد حيات ملت ايران» بررسی شد
كتاب «بهائيت: پاد جنبشِ تجديد حيات ملت ايران» جديدترين اثر موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي سياسي است. اين كتاب تاليف ميكائيل جواهري و داراي 772 صفحه شامل پيشگفتار، مقدمه و نه فصل است. بررسي زمينه‌هاي بروز فرقه‌هاي شيخيه، بابيه و بهائيه در عصر قاجار و پيش زمينه‌هاي آن مانند ظهور اخباريگري، اوضاع اجتماعي و سياسي، تكاپوهاي استعمار، افكار و عملكرد شاهان قاجار، شرح زندگي شيخ احمد احسايي، علي محمد شيرازي، حسينعلي نوري، عباس و شوقي افندي، تشكيل بيت العدل در اسرائيل، جمعيت ادعايي و واقعي بهائيان، استعمار و عامليت آن در بروز بهائيت، روابط يهوديان و صهيونيسم با بهائيت، وضع بهائيان در دوران پهلوي اول و دوم، بررسي رجال بهائيان در حكومت پهلوي، واكنش‌هاي علما، شخصيت‌ها، نويسندگان، انجمن‌ها، نشريات و مردم در برابر فعاليت‌هاي تبليغي و عملي بابي‌ها و بهائيان، و مبارزه امام خميني (ره) با اين گروه از مباحث اصلي فصول اين كتاب است. درج فهرست منابع و مآخذ، 43 سند ساواك و اسناد لانه جاسوسي آمريكا و فهرست اعلام، صفحات پاياني كتاب را تشكيل مي‌دهد.


ارایه دو مجلد از کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی
«کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی ۱۳۷۰: سازندگی و شکوفایی» شامل مجموعه يادداشت‌هاي روزانه سال 1370 آيت الله هاشمي‌رفسنجاني که به اهتمام عماد هاشمی تدوین شده، توسط دفتر نشر معارف انقلاب در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر و رونمایی خواهد شد. خاطرات دوران جنگ و دفاع مقدس آقاي هاشمي نيز در کتاب «هاشمی رفسنجانی: کارنامه و خاطرات جنگ تحمیلی و دفاع مقدس» زیر نظر محسن هاشمی و ‏‫به اهتمام عباس بشیری گردآمده و کتاب شده است تا در نمايشگاه كتاب امسال ارایه و رونمايي ‌شود.


بررسی رابطه شوروی سابق و جنگ ایران و عراق در دو کتاب
موسسه انتشاراتی اطلاعات، کتاب «عملکرد شوروی در جنگ تحمیلی» را منتشر کرد. این کتاب سهم حزب توده و جنگ سرد را هم در اعطای امتیازات به عراق در جنگ هشت‌ساله عراق علیه ایران بررسی کرده است. نعمت‌الله ایزدی، نویسنده کتاب گفت: «این کتاب را درباره نقش شوروی سابق در تمام سال‌های جنگ نوشتم و این موضوع را در دو مقطع «از ابتدا تا فتح خرمشهر» و سپس «از فتح خرمشهر تا پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت توسط ایران» مورد بحث قرار داده‌ام. در هر مقطع نیز عملکرد شوروی در ارایه کمک‌های سیاسی، نظامی و کمک‌های اقتصادی بررسی شده‌اند. «شوروی و جنگ ایران و عراق» هم عنوان کتابی از جهانگیر کرمی است که به سیاست‌های این کشور در قبال ایران در سال‌های جنگ تحمیلی پرداخته است. انتشارات «صفحه‌ جدید» ناشر این کتاب است. کرمی گفت: «در این اثر به سال‌های جنگ از 1359 تا 1367 در دو بخش کلی پرداختم. در بخش نخست کتاب بپیشینه تاریخی روابط شوروی با ایران و عراق بررسی شده و در بخش دوم تلاش کردم تا به بسترهای بین‌المللی، عوامل منطقه‌ای و جهانی موثر بر تصمیمات کرملین در سال‌های پیش از جنگ نیز بپردازم. در این میان، موضوع حزب توده را صرفاً در مقطع سال 1361 و دستگیری سران توده‌ای به عنوان عاملی برای نومیدی مسکو از التیام روابط با ایران و در نتیجه حمایت جدی‌تر از عراق مورد توجه قرار داده‌ام. در حقیقت شوروی از سال 1361 به گونه‌ای همه جانبه در کنار بغداد قرار گرفت و موضوع حزب توده البته فقط یک عامل بود.»


 
«خیابان 42» و «خداوند اشرف از ظهور تا سقوط»

مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ نخست دو کتاب خاطرات را در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌کند. یکی از این کتاب‌ها «خیابان 42» نام دارد که مجموعه خاطرات مرتضی غرقی، خبرنگار واحد مرکزی خبر در نیویورک، از سال‌های 1383 تا 1389 در آن گردآوری شده است. کتاب «خداوند اشرف از ظهور تا سقوط» هم مسئله‌ فرقه‌گرایی در سازمان مجاهدین خلق (منافقین) را از منظر یکی از اعضای سابق شورای مرکزی این سازمان، مورد بررسی قرار می‌دهد و بر اساس خاطرات حجت سیداسماعیلی تهیه و تدوین شده است.


عرضه چاپ دیگری از آخرین جلد یادداشت‌های علم
هفتمین جلد از یادداشت‌های اسدالله علم به عنوان آخرین جلد از این مجموعه توسط انتشارات کتاب‌سرا هم منتشر شده و در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود. پیش از این و در پیشخوان خواندید که نیما صالح‌رامسري، مدیر انتشارات معين هم از انتشار جلد هفتم «يادداشت‌هاي علم» در نمایشگاه کتاب تهران خبر داده است. اين كتاب شامل خاطرات روزانه اسدالله علم، نخست‌وزیر و وزیر دربار حکومت پهلوی دوم از پیش از سال 1347 است.  شش مجلد منتشر شده «يادداشت‌هاي علم» وقايع و اوضاع تاریخی و سیاسی سال‌هاي 1347 تا 1356 را در بر دارد.


«ایران در گذر روزگاران» هفت مصاحبه دارد
کتاب «ایران در گذر روزگاران» شامل گفت‌وگو با ماشاالله آجودانی، داریوش آشوری، عبدالمجید ارفعی، مرتضی ثاقب‌فر، جلال خالقی‌ مطلق، علی میرفطروس و عباس میلانی، برای نخستین بار از سوی نشر شورآفرین در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود. این کتاب به تاریخ باستان، تاریخ میانه، مشروطه، دوره رضاخان و ملی‌شدن صنعت نفت پرداخته است. مسعود لقمان مصاحبه‌های کتاب را انجام داده است.


خاطرات جواد منصوری به چاپ دوم رسید
چهل‌و‌یکمین کتاب خاطرات تولید شده در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی با عنوان «سال‌های بی‌قرار: خاطرات جواد منصوری» به چاپ دوم رسید. این کتاب با تحقیق و تدوین محسن کاظمی از سوی انتشارات سوره مهر در آخرین روزهای سال 1391 به چاپ نخست رسید. کتاب «سال‌های بی‌قرار» شامل خاطرات، گزارش‌خاطرات، نظرها و تحلیل‌های جواد منصوری و ترکیبی از یادداشت‌های اسلام‌آباد پاکستان وی، چهار ساعت مصاحبه‌ در سال 1373، هشت ساعت مصاحبه در آبان1389 و یادداشت‌های وی بر روی نسخه تدوین شده است. 235 پی‌نوشت‌ نیز حاصل پژوهش محقق و تدوین‌گر کتاب است. این کتاب جدید دارای ده فصل و هر فصل بیانگر خاطرات مقطعی از زندگی منصوری است.


دایره المعارف «نام آوران ایران زمین» در دست انتشار قرار گرفت
دایره المعارف دو جلدی و 1700 صفحه‌ای «نام آوران ایران زمین» تالیف احمد لرستانی با معرفی بیش از یک هزار و 200 چهره سرشناس ایرانی توسط انتشارات عصر گویش در دست انتشار قرار گرفت. جلد نخست این اثر دائره‌المعارفی شامل 6 فصل است که به طور کلی در برگیرنده موضوعاتی چون معرفی فرهنگ، فلسفه، علم و هنر ایرانی، افتخارات و نوع آوری ایرانیان از دوره باستان و از هشت هزار سال پیش تا دوره معاصر، معرفی بزرگان علم، ادب، فرهنگ و فلسفه به همراه زندگی‌نامه، معرفی پزشکان شهید شهیر معاصر و پیشکسوت ایرانی، معرفی معماران برجسته ایرانی و چهره‌های موفق ایرانی مقیم در خارج از ایران است. جلد دوم این اثر هم با 4 فصل معرفی چهره‌های فرهنگی، هنری، ادبی و ورزشی در دوره معاصر را پی می‌گیرد و به تفکیک رشته‌ها و اشخاص به تحلیل افتخارات به دست آمده توسط این بزرگان می‌پردازد. یکی از نکات بارز مجموعه «نام‌آوران ایران زمین» تالیف آن به دو زبان فارسی و انگلیسی است.


معرفی بسته فرهنگی سرگذشت یک بازیگر
نشست خبری معرفی بسته فرهنگی «من پرویز پرستویی هستم» 9 اردیبهشت‌ماه 93 در سرای محله فردوس برگزار شد. در این نشست عنوان شد که این مجموعه از سال 1380 به پیشنهاد امید روحانی شکل گرفت و از پرویز پرستویی، بازیگر سینمای ایران خواسته شد تا زندگی خود را بیان کند. بعد از یکسال بنا به دلایلی این کار متوقف شد و در نهایت بعد از گذشت چند سال با همکاری لیلی کریمان، گفت‌وگوها برای ساخت مستند و نگارش کتاب آغاز شد. اولین قدم با ساخت مستند پرویز پرستویی برداشته شد. این مجموعه شامل کتاب، فیلم مستند و یک آلبوم صوتی است. برای تولید و انتشار این مجموعه 12 سال تلاش و صحبت‌های پرستویی به صورت مستند ارائه شده است. در مستند «ستاره بی نقاب» پرستویی با صدای خود از زندگی‌اش می گوید. موسسه رسانه‌های‌ تصویری مستند «ستاره بی نقاب» و مستند «40 سال فعالیت پرستویی» را خریداری کرده که آنها را منتشر کند. این مجموعه همچنین شامل 12 آلبوم صوتی با صدای پرویز پرستویی و آهنگسازی کارن همایونفر است. بسته فرهنگی «من پرویز پرستویی هستم» را انتشارات توفیق آفرین با همکاری موسسه فرهنگی هنری فرهیختگانن عصر هنر تولید کرده‌اند.


سوابق 400 سال روزنامه‌نگاری در دسترس قرار گرفت
سوابق 400 سال روزنامه‌نگاری از 8 اردیبهشت 1393 در اتاق روزنامه‌خوانی جدید 33 میلیون پوندی کتابخانه بریتانیا قابل دسترس برای مطالعه و مرور شده‌اند. این اتاق خبر بیش از 750 میلیون صفحه روزنامه و مجله و 4.8 میلیون وب‌سایت آرشیو شده را در دسترس مخاطبانش قرار می دهد. قدیمی‌ترین روزنامه زبان انگلیسی این مجموعه مربوط به سال 1620 می‌شود که در آمستردام به چاپ رسیده است. معمولا نویسندگان پای ثابت استفاده از چنین مجموعه‌های عظیم و ارزشمندی هستند و رولی کیتینگ مدیر اجرایی کتابخانه بریتانیا گفت: «روزنامه‌ها معمولا به عنوان اولین طرح نوشته شده تاریخ دیده می شوند. در حقیقت، در بسیاری از مواقع آنها مواد خام تاریخ هستند و در بسیاری از مواقع به عنوان تنها مدرک ثبت شده از یک اتفاق و یا شخص که در هر صورت دیگر فراموش می‌شد، به جای مانده‌اند. مجموعه روزنامه‌های کتابخانه بریتانیا بخشی مهم از خاطرات ملت است که تمامی جنبه‌های محلی، منطقه‌ای و ملی زندگی را ثبت و ضبط می‌کند و هر هفته به میزان هفت متر به طول آن اضافه می شود.»


یادداشت‌های شخصی و خاطرات پاپ ژان پل دوم منتشر می‌شود
انتشارات هارپرکالینز کتاب خاطرات پاپ ژان پل دوم را منتشر می کند. این کتاب «در دستان خدا: یادداشت‌های شخصی 1962-2003» نام خواهد داشت و از زمانی آغاز می‌شود که پاپ ژان پل دوم به عنوان اسقف کمکی شهر کراکو در سال 1962 انجام وظیفه می‌کرد. در ادامه نیز خاطرات دوران اسقفی وی در شهر کراکو، تبدیل شدن او به یک کاردینال و در انتها نیز پاپ شدن او مورد بررسی قرار می‌گیرد. نقل خاطرات او تا دو سال قبل از مرگش در سال 2003 را دربر می‌گیرد. پاپ ژان پل دوم سال ۱۹۲۰ در لهستان به دنیا آمد و سال ۱۹۷۸ به رهبری کلیسای کاتولیک و حاکم واتیکان برگزیده شد و تا زمان مرگش در دوم آوریل سال ۲۰۰۵ در این سمت بود. او با حضور در مسجدی در دمشق در سال 2001 و نیایش در آنجا، نام خود را به عنوان اولین پاپ کاتولیک که وارد محل نیایش مسلمانان شد، در تاریخ ثبت کرد.


نشانی:
هفتمین قسمت از مجموعه خاطرات آیت‌الله خامنه‌ای از امام خمینی (ره)
http://farsi.khamenei.ir/page?id=26180
تاریخ شفاهی وزارت آموزش و پرورش دهه 1360
 http://www.jamaran.ir/fa/NewsContent-id_40513.aspx
تاریخ شفاهی تئاتر در گفت‌وگو با با محمدعلی رازقی
 http://www.theater.ir/fa/conversation.php?id=39301
گزارش شب خاطره کاروان زائران صلح سوریه
http://www.mehrnews.com/detail/News/2277866
گفت‌گویی منتشرنشده با آیت‌الله مسلم ملکوتی
http://farsi.khamenei.ir/others-memory?id=26228
قیصر امین‌پور به روایت دوستان
http://www.ibna.ir/vdcbgwb8arhb95p.uiur.html
و http://www.mehrnews.com/detail/News/2277362
گفت‌وگویی منتشر نشده از امیرحسین فردی
http://www.hhnews.ir/fa/news/13758
روایت باستانی پاریزی از نخود و کشمشی که در جیب هر کسی وجود داشت
http://www.ibna.ir/vdcg779qwak9yz4.rpra.html
روایت‌هایی از به کرسی نشاندن یک نظامی کم سواد
http://www.ibna.ir/vdcfjcdytw6d1ya.igiw.html
گزارش رونمایی کتاب تحلیل جامعه‌شناختی فیلم‌های سینمایی از 1357 تا 1390
http://www.mehrnews.com/detail/News/2277351
روایتی از کودتای 28 مرداد در اصفهان
http://www.ical.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=17113
ایرج افشار، بهترین سفرنامه‌نویس معاصر بود
http://www.mehrnews.com/detail/News/2279045
پرونده‌های تاریخ ایرانی و خاطرات ریچارد فرای
http://tarikhirani.ir/fa/files/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7.html
خاطرات یک هالیوودی از مارکز
http://www.mehrnews.com/detail/News/2279222
کتاب‌های چاپ شوروی در تهران
http://anthropology.ir/node/22751



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'