شماره 156    |    3 ارديبهشت 1393

   


 



پیش خوان شماره 156

انتشار تاریخ شفاهی تأسیس سپاه پاسداران، شورای نگهبان و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کتاب «تاریخ شفاهی تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» که زیر نظر جواد منصوری نوشته شده را منتشر می‌کند. این کتاب به روایت سال‌‌های 1357 تا آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران می‌پردازد. مرکز اسناد انقلاب اسلامی همچنین از ارائه کتاب‌های جدیدی در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داده که دو عنوان کتاب خاطرات و کتاب‌های «تاریخ شفاهی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» و «تاریخ شفاهی شورای نگهبان» و چاپ دوم کتاب خاطرات علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله آنهاست.


توجه جدی‌تر به حوزه تاریخ شفاهی در کتابخانه ملی
سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، تدوین دانشنامه اسناد، پویاسازی و فعال‌سازی پژوهشکده اسناد و نیز مرکز ایرانشناسی و اسلام‌شناسی با هدف تشکیل پژوهشگاهی بزرگ ذیل سازمان متبوعش، گسترش سطح تولیدات و انتشارات علمی و پژوهشی و تاریخ، توجه جدی‌تر به حوزه تاریخ شفاهی، کتابشناسی نسخ خطی، جمع‌آوری نسخ خطی و نیز اسناد ملی را از برنامه‌های این سازمان در سال جدید عنوان کرد. به گفته صالحی امیری، کار دیجتال سازی منابع موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت. همچنین تلاش خواهد شد ظرفیت منابع کتابخانه و نیز آرشیو ملی ایران از طریق تفاهم‌نامه با کشورهای مختلف، افزایش یابد. به علاوه یادمان و پاسداشت مراجع معظم تقلید در مرکز اسناد کتابخانه ملی از دیگر برنامه‌های این سازمان در سال جدید خواهد بود. وی همچنین گفت: «درباره اسناد در کشور نوعی اغتشاش در گذشته وجود داشته است که البته با شکل‌گیری تشکلی که نام اختصاری آن «مهتاب» است، تا حدودی نوعی همگرایی بین مراکز اسناددی کشور شکل گرفته است. اما واقعیت قضیه این است که هر سازمانی که امروز اسنادی را در مجموعه خودش نگهداری می‌کند، آنها را حریم شخصی خودش تعریف می‌کند و عملاً بخش زیادی از جامعه را که غالباً هم پژوهشگران هستند، از دسترسی به آن محروم کرده است. البته قانون، قضیه را روشن کرده است و مستثنیات را هم بیان کرده است. بنای ما در دوره جدید بر اجرای قانون مصوب است که بر اساس آن سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی موظف هستند امکان استفاده از این اسناد را با در اختیار قرار دادن آنها به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، برای پژوهشگران فراهم کنند البته بجز دستگاه‌هایی که قانون مشخص کرده است. اما این دستگاه‌ها هم می‌توانند مثل همه مراکز دیگر، تاریخی را تعریف و اعلام کنند که بعد از آن تاریخ، دسترسی به اسناد مربوطه ممکن خواهد بود. به طور طبیعی بخش زیادی از اسناد معاصر، مربوط به تاریخ پهلوی است و دسترسی به آنها برای پژوهشگران هی چگونه ملاحظه‌ امنیتی ندارد.»


ثبت تاریخ شفاهی تئاتر خراسان
هنرمندان تئاتر دهه‌های 1350 و 1360 که تاکنون فعالیت مستمری در عرصه تئاتر مشهد دارند، در کتابخانه رویش این شهر برای ثبت تاریخ شفاهی تئاتر خراسان حضور یافتند. در این نشست با مدیریت تیمور قهرمان، پیشکسوت تئاتر تربت حیدریه و مشهد و با حضور علی آزاد نیا، حسین طاهری، خسرو نایبی‌فر، جواد محمدزاده، امیر محاسبتی، محمد تقی‌نژاد، علی جوانمرد، محمد روزبهی و حسن روزبهی مطرح شد که  اولین گروه تئاتری کارگری در مشهد به همت علی آزادنیا شکل گرفت که همه هنرمندان این گروه تئاتری کارگر بودند و با گروه تئاتر پارت مشهد شروع به فعالیت کردند. در این نشست حسین طاهری که تئاتر را با عنایت بخشی در نیروی هوایی شروع کرده، از گذشته گفت. سایر هنرمندان تئاتر نیز خاطرات و تجربیات اجتماعی و فرهنگی خود را بیان کردند.


انتشار خاطرات شفاهی آزادگان
کتاب «جمعا ده سال و سی و نه روز» با خاطرات شفاهی چهار تن از آزادگان شهرستان شفت، توسط انتشارات سوره مهر و به همت واحد ادبیات پایداری حوزه هنری گیلان همزمان با روز هنر انقلاب اسلامی (20 فروردین) منتشر و رونمایی شد. این کتاب در چهار فصل «تکیه داده بودند به هم» خاطرات بشیر خداپرست، «سه سال بعد ساعت سه صبح یک قهقه بلند» خاطرات غفار شیردل، «چیزهایی به زبان عربی فریاد می زد» خاطرات اسماعیل فرمانی و «من اسیرم شما آزاد» خاطرات ایرج مظلوم و به کوشش شهاب احمدپور تدوین شده است. کتاب «شب‌ها بر می‌گردم» شامل خاطرات شفاهی نعمت‌الله قائدی از آزادگان شهرستان شفت با تدوین احمدپور هم که توسط انتشارات سوره مهر و به همت واحد ادبیات پایداری حوزه هنری گیلان منتشر شده، در این روز رونمایی شد.


مصاحبه با 500 بانوی ایثارگر در آذربایجان غربی
تاکنون پنج حلقه فیلم مستند با عنوان «بی‌نشانه‌ها» با روایت ایثارگری‌ بانوان آذربایجان غربی در دوران دفاع مقدس و روزهای انقلاب، توسط اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی تهیه و آماده پخش شده است. فاز اول طرح ثبت خاطرات بانوان ایثارگر در قالب مصاحبه با 500 بانوی ایثارگر در استان به انجام رسیده و قرار است با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان غربی، بخش‌های دیگری از این مجموعه نیز در استان تولید و پخش شوند.


خاطره‌‌نویسی درباره اصفهان
مقارن با هفته اصفهان کتاب خاطره نویسی اصفهان که شامل نقاشی‌هایی از اماکن، ابنیه و آثار تاریخی اصفهان است در میدان امام خمینی (ره) این شهر توزیع می شود و کودکان زیر۱۲ سال خاطراتشان را از اماکن تاریخی، ابنیه و ... در بخش خاصی که برای خاطره نویسی دراین کتاب طراحی شده می‌نویسند و برگزیدگان آنها جوایزی دریافت می‌کنند.علاقمندان به شرکت کودکانشان در این مسابقه می‌توانند از ۳ تا ۱۰ اردیبهشت ماه 1393 در میدان امام (ره) حضور یابند.


«معراج» خاطراتی از جست‌وجوی پیکر شهیدان دارد
کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح کتاب «معراج» را با موضوع تفحص شهدا منتشر کرد. این کتاب بخش‌های گوناگونی از جمله معرفی معراج شهدای اهواز واقع در پادگان شهید علی محمودوند، شرح کوتاهی از زندگی شهید علی محمودوند، فرمانده تفحص لشکر 27 محمد رسول الله (ص)، خاطراتی درباره شهدای گمنام و چگونگی شناسایی آنها از سوی خانواده‌هایشان، خاطراتی از شهیدان عبدالحسین عرب‌نژاد، حمید ابوطالبی و حمیدرضا ملاحسنی و خاطرات جست‌وجوگران شهیدان به روایت شهیدان علی محمودوند، مجید پازوکی و علی‌رضا غلامی در بر دارد.


خاطر‌ه‌گویی مسافران كاروان صلح سوریه
دویست و چهل و پنجمین برنامه «شب خاطره» ساعت 17 روز پنج شنبه چهارم اردیبهشت ماه 93 در حوزه هنری، واقع در تهران، خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ، با بیان خاطرات ادیبان و نویسندگان كاروان زائران صلح سوریه برگزار می‌شود. برنامه «شب خاطره» كه كاری از دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری است، این ماه به بیان خاطراتی از شاعران و ادیبان حوزه هنری و همچنین شخصیت‌های فرهنگی و ادبی كشور اختصاص دارد كه در اواخر فروردین 93 به سوریه و برای همدردی با مردم آن كشور سفر كرده بودند. در این شب خاطره، محسن مومنی شریف، علیرضا قزوه، محمد حسین جعفریان،  ناصر فیض، فیروز رجایی‌فر، و حجت‌الاسلام زائری به بیان خاطرات خود خواهند پرداخت.


بازدید نماینده سازمان ملل از مناطق یادمانی آبادان و خرمشهر
گری لوییس، نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران به همراه همسر و دو دخترش به مدت دو روز از جبهه‌های نبرد آبادان و خرمشهر در دوران دفاع مقدس بازدید کردند. در اولین روز این سفر، لوییس و خانواده‌اش ابتدا از موزه جنگ خرمشهر بازدید کردند. بعد از ظهر همان روز به منزل ملاصالح قاری، از آزادگان رفته و پرسش‌هایی درباره ماجرایی که فیلم مستند آن را با عنوان «بیست‌وسه و آن یک نفر» قبل از سفر مشاهده کرده بودند مطرح کردند. آنها ضمن بازدید از جبهه‌های آبادان در زمان محاصره شهر با روایت‌گری مکی یازع، راوی کتاب «بچه‌های کفیشه» و مترجمی شهریار خاطری، رئیس انجمن دفاع از قربانیان سلاح‌های شیمیایی، در محل کوی ذوالفقاری، جبهه‌های اروندرود و میدان مجسمه دریاقلی حضور پیدا کردند. در روز دوم سفر با حضور در منطقه اروندکنار از چگونگی تاثیر جنگ در ایجاد فاجعه زیست محیطی و شوری آب و نابودی نخلستان‌ها مطلع شدند.


سفرنگاری کودکان و نوجوانان
بخش ویژه‌ سومین جشنواره سفرنگاری ناصرخسرو به کودکان و نوجوانان اختصاص دارد و علاقه‌مندان تا پایان اردیبهشت 1393 مهلت دارند آثار خود را در قالب نوشته، فیلم، عکس و نقاشی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. کودکان و نوجوانان بین 8 تا 15 سال می‌توانند خاطرات سفر خود را ثبت و آن را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. سفرنامه‌های نوروزی و تورکارگاهی از بخش‌های دیگر سومین جشنواره سفرنگاری است. قرار است در طول روزهای جشنواره، از 17 تا 27 خردادماه، تورهای تهران‌گردی برگزار شود و شرکت‌کنندگان در آن عکس و فیلم و نوشته تهیه و در جشنواره شرکت کنند. علاقه‌مندان به شرکت در بخش‌های مختلف جشنواره می‌توانند به سایت www.safarnegar.com مراجعه کنند.


«مساله زن در روزنامه مظفری» کتاب شد
کتاب تازه سیدقاسم یاحسینی با عنوان «مساله زن در روزنامه مظفری» که به انعکاس اخبار زنان در روزنامه مظفری می‌پردازد، توسط انتشارات شیرازه منتشر می‌شود. روزنامه مظفری یک نشریه محلی بوده که در فاصله سال‌های 1319 تا 1330 هجری قمری در بوشهر منتشر می‌شده و این کتاب به شکل‌گیری جنبش فمینیستی در بوشهر توجه می‌کند و موج اول فمینیسم در ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد.


اتفاقات همه شهرآوردها در یک کتاب
نشر ورزش، کتاب «داستان شهرآورد» نوشته مزدک میرزایی، گزارشگر فوتبال و مجری برنامه‌های ورزشی سیمای جمهوری اسلامی را به زودی منتشر می‌کند. این کتاب به 78 مسابقه بین تیم‌های استقلال و پرسپولیس از نخستین رویارویی این دو تیم در 16 فروردین 1348 تا آخرین شهرآورد پایتخت در زمستان 1392 می‌‌پردازد و میرزایی پس از تهیه مجموعه تلویزیونی «تاریخچه شهرآورد» که سال گذشته پخش شد، تصمیم گرفت وقایع دیدارهای دو تیم پرطرفدار تهرانی را این بار در قالب کتاب بازگو کند. وی گفت: «سعی کردم در «داستان شهرآورد» نگاه متفاوتی به دربی‌های پایتخت داشت باشم و گزارش‌نویسی صرف نیست. اتفاقات همه شهرآوردها جداگانه شرح داده شده است.»


خاطراتی از سفر به 112 کشور در کتاب «انتخاب‌های سخت»
هیلاری کلینتون نامزد پیشین و احتمالا آینده ریاست جمهوری آمریکا گفت که کتاب جدیدش را با عنوان «انتخاب‌های سخت» به زودی در 688 صفحه از سوی انتشارات سیمون اند شوستر و به قیمت 22 دلار منتشر منتشر می‌کند. این کتاب قرار است دهم ژوئن (20 خرداد 93) منتشر شود و راه‌اندازی توری متعاقب انتشار آن برای معرفی کتاب نیز به این بستگی دارد که آیا کلینتون قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری برای سال 2016 را در سر دارد یا خیر. کلینتون در این کتاب از همکاری نزدیکش با اوباما، بحران اقتصادی جهان، چین به عنوان یک قدرت جدید جهانی و انقلاب‌های منطقه خاورمیانه سخن گفته است. در این کتاب خاطراتی از سفر به 112 کشور و نزدیک به یک میلیون مایل سفر کلینتون نیز آمده است. این کتاب اولین شرح حال هیلاری کلینتون نیست و اولین کتاب شرح حال او با عنوان «تاریخ زنده» سال 2003 منتشر شد.



 
نشانی:

برنامه «مناظره» با موضوع شهید آوینی
http://www.mehrnews.com/detail/News/2273442
و http://www.mehrnews.com/detail/News/2273500

مروری بر پژوهشنامۀ انقلاب اسلامی ایران
http://www.ical.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=17033

نگاهی به «کانون نشر حقایق اسلامی»
http://shahrara.com/js,text.ajax?y=1393&m=2&d=2&p=11&n=00

امیرحسین فردی به روایت پنج نفر
http://kayhan.ir/fa/news/10364

غلبه بر وحشت موشک‌باران با «خونه مادربزرگه»
http://www.mehrnews.com/detail/News/2272621

 



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'