شماره 155    |    27 فروردين 1393

   


 



پیش خوان شماره 155

بازخوانی یادداشت‌های سفر حج
نشست اول «غبار قاف: بازخوانی یادداشت‌های سفر حج» با محوریت کتاب «سفر به قبله: يادداشت‌هاي سفر حج 1370» نوشته هدایت‌الله بهبودی، ساعت 17 روز 28 فروردین 1393 در فرهنگسرای سرو، واقع در تهران، خیابان ولی‌عصر(عج)، بعد از پارک ساعی، کوچه ساعی یکم برگزار می‌شود. «سفر به قبله: يادداشت‌هاي سفر حج 1370» توسط انتشارات سوره مهر چندین نوبت چاپ را پشت سر گذاشته است.


تدوین تاریخ شفاهی تئاتر مدرن دانشجویی
تاریخ شفاهی تئاتر مدرن دانشجویی مشهد توسط احمد عسگرپور در حال پژوهش و تدوین است. او که در این زمینه با عباس جانفدا یکی از بنیانگذران تئاتر دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد گفت‌وگو کرده، گفت: «در این گفت‌وگو چگونگی شروع تئاتر دانشجویی در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ و تدوین نخستین اساسنامه تئاتر دانشجویی، جزئیات و عناصر اصلی بنیانگذاران تئاتر دانشجویی بازگو شد.»


نگارش «کوشک زلزله» به سبک تاریخ شفاهی
اکبر صحرایی، نویسنده دفاع مقدس گفت: «در حال حاضر به نگارش زندگینامه داستانی شهید حسن حق‌نگه‌دار مشغول هستم که از فرماندهان جنگ بوده است. علاوه بر این به تازگی نگارش خاطرات یک جانباز به نام جلیل عابدینی را شروع کرده‌ام؛ برای این کتاب با عنوان «کوشک زلزله» بیشتر از سبک تاریخ شفاهی کمک گرفته‌ام.»


ثبت خاطرات شفاهی انقلاب در مجموعه «ما نیز روزگاری»
حاجعلی محمدی، تهیه کننده و کارگردان مجموعه «ما نیز روزگاری» که با هدف ثبت خاطرات شفاهی شخصیت‌های برجسته در مبارزات انقلاب در شبکه مستند سیمای جمهوری اسلامی ایران تولید می‌شود و پیش از این به زندگی عزت الله مطهری و محسن رفیق دوست پرداخته است، گفت: «قصد داشتیم زندگی آقایان سرحدی‌زاده و احمد احمد را به تصویر بکشیم، اما به خاطر مشکلات جسمی این افراد از ساخت این برنامه‌ها منصرف شدیم. هم اکنون مراحل پیش تولید مستند زندگی سرلشکر محمدعلی جعفری (عزیز جعفری)، فرمانده سپاه پاسداران را سپری می‌کنیم که همانند مستند زندگی محسن رفیق دوست در کنار روایت سردار جعفری از خاطراتش، بخش‌های نمایشی که صحنه‌هایی از این خاطرات را در بر دارد نیز بازسازی می‌شود. همچنین قرار است در قالب «ما نیز روزگاری» به زندگی جواد منصوری نیز بپردازیم و البته با مهدی غیوران و همسر او هم مذاکراتی شده که در صورت موافقت آنها ممکن است به طور همزمان ساخت این سه مجموعه را پیش ببریم.»


انتشار «صدا: جُنگ خبري تاريخ شفاهي»
شماره زمستان 1392 نشریه الکترونیکی «صدا: جُنگ خبري تاريخ شفاهي» با هدف اطلاع رساني در زمينه اخبار و رويدادهاي تاريخ شفاهي در ايران و جهان و با عناوینی مانند برگزاري نهمين نشست تخصصي تاريخ شفاهي، راه‌اندازي واحد تاريخ شفاهي دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه فردوسي مشهد، نگاهي به خاطرات آیت‌الله امینی از ديدگاه حجت‌الاسلام رسول جعفريان، ترجمه كتاب راهنماي تاريخ شفاهي، برنامه تاريخ شفاهي «صداي ارتش»، كارگاه آزاد تاريخ شفاهي در دانشگاه نوادا- رنو، رونمایی از کتاب ۴ جلدی تاریخ شفاهی بانک مرکزی ایران، نقد و بررسی کتاب «مستندسازی تجارب مدیریتی در شهرداری تهران»، دستان ناپيدا (روايت‌هاي كارگران استعمارزده تجارت لباس)، برنامه تاريخ شفاهي تبت، معرفي گرترود بل، حفاظت و نگهداري نوارهاي ويديوئي، مجموعه مصاحبه با تعدادي از پيش‌كسوتان و تأثيرگذاران آموزش و پرورش نوين در ايران، ياد كودكي (خاطره حسن عارفي)، مدرسه علوي (خاطره كمال خرازي)، دوخت چادر (خاطره مريم بهروزي)، متفقين و آموختن زبان انگليسي (خاطره فتح‌الله مجتبايي)، فرار از كودكستان (خاطره مرتضي حاجي) در سایت کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با نشانی http://www.nlai.ir/Default.aspx?tabid=2824 منتشر شد.


تاريخ شفاهي جنگ در افغانستان و استعفای نویسنده
سرانجام پس از قريب دو سال چالش بر سر ممیزی در انتشار كتاب «‌يك جنگ خودماني» در انگليس، كاپيتان ارتش زميني انگليس و نويسنده اين كتاب از سمت خود استعفا داد تا بتواند فارغ از فشارهاي وزارت دفاع اين كشور، كتاب تاريخ شفاهي و انتقادآميز خود از حضور ارتش انگليس و امريكا در جنگ افغانستان را راهي كتابفروشي‌هاي لندن كند. مايك مارتين، پيشتر سفارش نگارش اين كتاب را از وزارت دفاع انگليس دريافت كرده بود اما وزارت دفاع انگليس قائل به اعمال مميزي‌هايي در بخش‌هايي از اين كتاب بود و استعفاي مارتين از ارتش زميني انگليس به آن معناست كه وزارت دفاع اين كشور ديگر نمي‌تواند نظر خود را بر وي تحميل كند. «يك جنگ خودماني» تاريخ شفاهي جنگ در هلمند افغانستان در فاصله زماني سال‌هاي 1978 تا 2012 است و مايك مارتين پس از استعفا از ارتش انگليس كتابش را راهي كتابفروشي‌هاي لندن كرده است. وزارت دفاع انگليس سه سال پيش نيز جلوي انتشار كتاب خبرنگاری از روزنامه ‌ساندي تايمز با عنوان «‌گزارشي از استقرار نيروهاي نظامي انگليس در هلمند» را گرفته بود. همچنين در مخالفت با ساير كتاب‌هاي انتقادآميز مشابه، اقدام به خريداري نسخه‌هاي چاپ اول كتاب‌هايي چون «مردان بيشتري مي‌ميرند: سپاه ولز» و «‌داستان واقعي جنگ انگليس در افغانستان» كرده بود تا پس از اعمال مميزي اين كتاب‌ها ناچار به تجديد چاپ آنها شوند.


 

ثبت نام برای حضور در پنجمین همایش تاریخ مجلس
دبیرخانه پنجمین همایش تاریخ مجلس ثبت نام برای حضور در این همایش را آغاز کرد. برای کلیه کسانی که تا پیش از 29 اردیبهشت ماه 1393 در نشانی http://www.ical.ir/index.php?option=com_aicontactsafe&view=message&layout=message&pf=6&Itemid ثبت نام به عمل آورند و در دو نشست تخصصی همایش نیز حضور یابند، گواهی حضور در همایش صادر خواهد شد. پنجمین همایش تاریخ مجلس با موضوع بررسی ساختار و کارکرد مجالس دوره نوزدهم و بیستم مجلس شورای ملی، سه‌شنبه 30 اردیبهشت ماه از ساعت 13:30 الی 19 در تالار شهید مدرس (مشروطه) مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.


واکاوی تبعید در دوره پهلوی اول از دیدگاه تاریخ محلی
دو پایان نامه تاریخ محلی با درجه عالی پذیرفته شدند.‎ در تاریخ 25 اسفند 1392 دو جلسه دفاع از پایان نامه دکتری تاریخ محلی در دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان برگزار گردید. در جلسه اول سید محمود سادات از رساله خود تحت عنوان «واکاوی تبعید در دوره پهلوی اول از دیدگاه تاریخ محلی 1320 - 1304» دفاع کرد. فصل‌های مختلف این پایان نامه بدین قرار بود: کلیات، تبعید در تاریخ ایران، تبعیدیان سیاست‌های نوسازی رضاشاه، انواع تبعید به لحاظ مکانی، مولفه‌های تبعید. رساله مذکور بیشتر بر مبنای اسنادی بود که از این دوره بر جای مانده بود. رساله دوم تحت عنوان «تحلیل وضعیت نساجی در تحولات شهری اصفهان 1342- 1300» توسط عبدالمهدی رجایی ارائه گردید. فصول مختلف این رساله بدین قرار بودند: فصل اول کلیات و مفاهیم، فصل دوم نساجی ایران در دوره قاجار، فصل سوم تأسیس کارخانه ها و صنعتی شدن نساجی، فصل چهارم علل و پیامدهای بحران اقتصادی و کارخانجات بعد از شهریور 20، فصل پنجم تأثیر اجتماعی کارخانجات نساجی و در فصل ششم تأثیر متقابل شهر و کارخانه مورد بررسی قرار گرفته بود. رساله مذکور بیشتر بر مبنای مطبوعات آن روزگار سعی کرده بود تصویری از روند صنعت نساجی در اصفهان ارائه دهد.


«کمان‌نیوز» فعال شد
سایت «کمان‌نیوز» با نشانی http://kamannews.ir به تازگی فعال شده است. در معرفی این سایت آمده است: «حالا «کمان نیوز» آمده تا شاید زهی بکشد و تیر را در نزدیکی‌های مقصدش بنشاند. آمده‌ایم تا آدم‌های موثر انقلاب و جنگ را؛ حوادث انقلاب و جنگ را؛ آثار تاریخی، ادبی و هنری انقلاب و جنگ را معرفی کنیم، معدن‌چی‌هایی که چراغ‌ خاموش، مشغول کشف این گنج‌ هستند را پیش‌روی شما بنشانیم و خاک از روی شانه‌شان بتکانیم. دل به دل ما دهید و این زه را با ما بکشید...» «کمان‌نیوز» به صورت مستقل و با هدف نقد منصفانه و به امید راهگشایی در حوزه‌های تاریخ و ادب و هنر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، از سوی چند تن از خبرنگاران این حوزه‌ها که پیش از این در مطبوعات و خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) تجربه‌های تاثیرگذاری را در زمینه انعکاس فعالیت‌های مربوط به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پشت سر گذاشته‌اند، تاسیس و فعال شده است.


گردآوری خاطرات واقعه 24 مهر 1357
عباس سالاری، رییس حوزه هنری کرمان از آغاز جمع آوری خاطرات دفاع مقدس به طور جدی و انتشار کتاب‌هایی در این زمینه خبر داد و گفت: «برای 24 مهر، سالروز به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان توسط ماموران حکومت پهلوی، برنامه ویژه‌ای داریم و خاطرات مربوط به آن را جمع آوری و منتشر خواهیم کرد. تاکنون سه دوره برنامه کارگاه تاریخ شفاهی توسط حوزه هنری استان کرمان برگزار شده است و دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری کرمان هم در سال جاری شب‌های خاطره ویژه هنرمندان را برگزار می‌کند.»


شمارگان «شرح اسم» به 60 هزار نسخه رسید
پنجمین جلد از سلسله كتاب‌های «روزشمار تاریخ معاصر ایران» به قلم هدایت الله بهبودی، توسط مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران که اردیبهشت ماه امسال برگزار می‌شود، می‌رسد. این كتاب رخدادهای سال 1304 شمسی را در بردارد و اهمیت آن به جهت تحولات مهم این سال در تاریخ معاصر ایران چون سقوط سلطنت قاجار و روی كار آمدن سلطنت پهلوی است. چاپ دوم كتاب «شرح اسم: زندگی‌نامه آیت‌الله سیدعلی حسینی‌خامنه‌ای (۱۳۵۷ش - ۱۳۱۸ش)» نوشته هدایت الله بهبودی هم در 10 هزار نسخه در نمایشگاه كتاب ارایه می‌شود. چاپ نخست این اثر 50 هزار جلد شمارگان داشت. این کتاب شرحی است بر زندگی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، از تبار و تولد تا سال‌های كودكی و نوجوانی و كارنامه‌ای از آغازین كنش‌های سیاسی اجتماعی ایشان تا پیروزی انقلاب اسلامی است. كتاب «شرح اسم» به همت مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر شده است.


مصاحبه با ارامنه حاضر در دفاع مقدس
کتاب «کردار اهل صومعه» نوشته اعظم حمزه‌ای عنوان اثری است که انتشارات پلاک هشت آن را منتشر خواهد کرد. در این کتاب به هموطنان ارامنه‌ای پرداخته شده که از سوی اتحادیه باطری‌سازان و مکانیکان در پشتیبانی از دفاع مقدس حضور یافتند. موشق‌زرگریان، داوید گالستیان، نیکاقوس باغومیان، آلبرت باغومیان، آرام آوانسیان و سنبات آبکاریان، برخی افراد اعزامی از طریق اتحادیه به جبهه‌ها بودند که در کتاب «کردار اهل صومعه» با آنها مصاحبه شده است.


ترجمه مصاحبه‌های یک نویسنده کانادایی با کودکان افغان
ترجمه شهلا انتظاریان از کتاب «كودكان كابل: شجاعانه زيستن در جنگي بي‌پايان» شامل مصاحبه‌های یک نویسنده کانادایی با کودکان افغان از سوی نشر قدیانی منتشر شد. این کتاب به قلم دبورا الیس، شامل روایت زندگی کودکان ساکن افغانستان در روزهای پر از جنگ و درگیری این سرزمین است. اغلب منتقدان ادبی نوشته‌های الیس را آثاری ضدجنگ می‌دانند. چرا که وی در کتاب‌ها و داستان‌هایش ویرانی‌های جنگ را به تصویر می‌کشد. از جمله ویژگی‌هایی که نوشته‌های الیس را قابل توجه می‌سازد، تجربه‌های نزدیکی است که او از زندگی با زنان و کودکان کابلی به دست آورده است.


مصاحبه با بازیکن‌ها‌ی موثر در فوتبال کشور
سیدهاشم شبیبی از تحویل دومین جلد کتاب «خوزستان، قلب فوتبال ایران» به سازمان ورزش و جوانان خوزستان برای چاپ خبر داد. این کتاب که پیش از این جلد اول آن به چاپ رسیده، درباره تاریخچه ورود فوتبال به ایران است. نویسنده کتاب گفت:‌ «سال‌ها پیش که موضوع نفت در جنوب ایران مطرح شد و انگلیسی‌ها وارد کشورمان شدند، در خوزستان و میان خودشان، مسابقات فوتبال برگزار می‌کردند. کارکنان انگلیسی شرکت نفت، بازی‌هایشان را به مسجد سلیمان و بعد از آن به اهواز منتقل کردند. این موضوع یکی از مسائل تاریخی است که در این کتاب به آن اشاره شده است. به علاوه من به بازیکن‌ها‌یی که از سال 1310 به بعد در فوتبال کشورمان تاثیرگذار بوده‌اند، پرداخته‌ام و با آن‌ها مصاحبه کرد‌ه‌ام. بیوگرافی و شرح ورود بازیکن‌ها به فوتبال کشورمان و همچنین تاریخ تشکیل تیم‌های قدیمی و مطرح کشور، از دیگر موضوعات مطرح شده در این کتاب هستند.»


جلد هفتم «يادداشت‌هاي علم» در نمایشگاه کتاب تهران دیده می‌شود
نیما صالح‌رامسري، مدیر انتشارات معين از انتشار جلد هفتم «يادداشت‌هاي علم» خبر داد. اين كتاب شامل خاطرات روزانه اسدالله علم، نخست‌وزیر حکومت پهلوی دوم از پیش از سال 1347 است. علم تمام يادداشت‌هايش را در بانك سوييس نگهداري می‌کرد و پيرو وصيت خود مبني بر اين كه اين يادداشت‌ها پس از مرگ خود و شاه منتشر شود، از سوي علينقي عاليخاني، وزير اقتصاد دوران پهلوي و از دوستان خانوادگي وي و با اجازه همسر علم از بانك سوييس بيرون آورده و ويرايش شده است. شش مجلد منتشر شده «يادداشت‌هاي علم» وقايع و اوضاع تاریخی و سیاسی سال‌هاي 1347 تا 1356 را در بر دارد. جلد هفتم این کتاب در بيست‌وهفتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران در 750 صفحه، با شمارگان دو هزار نسخه و بهاي 25 هزار تومان عرضه می‌شود.


نشانی:
سینما و سند/ تاریخ شفاهی چه جایگاهی دارد؟
http://anthropology.ir/node/22391
پاسداران تاریخ شفاهی جنگ چه کسانی هستند؟
http://shahraraonline.com/news/37279/
پیراهن آبی شهید آوینی
http://www.hhnews.ir/fa/news/13494
خاطرات رهبر انقلاب از شهید سپهبد علی صیاد شیرازی
http://farsi.khamenei.ir/memory-content?id=6241
مجموعه خاطرات رهبر انقلاب درباره موضوع انرژی هسته‌ای
http://farsi.khamenei.ir/page?id=26095
روز نوشت‌های محسن مومنی از سوریه
http://www.mehrnews.com/detail/News/2270286
و http://www.mehrnews.com/detail/News/2271040
بهروز افخمی از دمشق روایت کرد
http://www.mehrnews.com/detail/News/2271024
سخنرانی رضا امیر‌خانی در دانشگاه دمشق
http://www.mehrnews.com/detail/News/2271214
گاهنامه الکترونیکی «حافظان استقلال»
http://www.jamaran.ir/fa/NewsContent-id_39166.aspx
خاطرات حجت‌الاسلام سید محمود دعایی از باستانی پاریزی
http://www.ettelaat.com/etiran/?p=46005
گفت‌و‌شنودی با شاگرد استاد باستانی پاریزی
http://www.hamshahrionline.ir/details/255710
جواد محقق و خاطره‌ای از دوران کودکی
http://www.mehrnews.com/detail/News/2268035
علیرضا بهشتی از پدر می‌گوید
http://www.jamaran.ir/fa/NewsContent-id_39107.aspx
روایتی از سرگذشت محمدرضا آقاسی
http://farsnews.com/newstext.php?nn=13921213000246
سفرنامه‌نویسی به ویژگی‌های جذاب و نوین احتیاج دارد
http://www.mehrnews.com/detail/News/2269454
گفت‌وگو با ایران ترابی درباره کتاب «خاطرات ایران»
http://www.iricap.com/dialogcontent.asp?id=385
پرونده‌ای درباره شب‌نامه‌نویسی در تاریخ ایران
http://www.magiran.com/ppdf/nppdf/2835/p0283539420101.pdf

 



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'