شماره 149    |    23 بهمن 1392

   


 



پیش خوان شماره 149

زمان همایش سالیانه انجمن تاریخ شفاهی

همایش سالیانه انجمن تاریخ شفاهی با عنوان «صداهای جامعه: تاریخ شفاهی منطقه» در زمان جدیدی، یعنی 18 و 19 جولای 2014 (27 و 28 تیر 1393) در دانشگاه متروپولیتن منچستر در کشور انگلستان برگزار می‌شود. این همایش به نقش تاریخ شفاهی در بین مردم و جوامع می‏پردازد و به دنبال مقالاتی در همه جنبه‌‏های اجتماعی تاریخ شفاهی و در وسیع‏ترین شکل آن مانند یک اجتماع جغرافیایی یا یک علاقه جمعی است. همچنین از مقالاتی که به جای توضیح گام به گام چگونگی انجام یک طرح، انعکاس آن را در بر دارند استقبال می‌کند. برای مقالات و کارگاه‏ها چنین نقطه‌های شروع و ویژگی‌هایی پیشنهاد شده‌اند: کار جمعی ـ چگونه اجتماعات با دیگر بخش‌ها کار می‏کنند/ علاقه جمعی- چگونه یک جامعه را تعریف می‏کنید؟/ استمرار -  بعد از پایان طرح چه اتفاقی می‌افتد؟/ مخاطبین ـ طرح شما مربوط به چه کسانی است؟/ طرح‏های بین‌الملل – توجه خاص به مقالاتی از خارج از انگلستان. هر مقاله باید شامل یک عنوان، یک چکیده بین 250 تا 300 کلمه، نام نویسنده (و دیگر نویسندگان یا فعالان) یا موسسه یا سازمان و نشانی ایمیل باشد. مهم‌تر از همه چکیده باید استفاده از تاریخ شفاهی یا اظهارات شخص را نشان داده و مستقیماً به جنبه اجتماعی مرتبط باشد. مقالات باید به مدیر همایش: بلیندا واترمن در نشانی Belinda@essex.ac.uk ایمیل و یا به نشانی آنلاین http://www.ohs.org.uk/conference.php?conf=4&status=0 مراجعه شود. 


برگزاری سومین و چهارمین دوره کارگاه تاریخ شفاهی و فن مصاحبه
قاسم ساجدی، مسئول واحد ادبیات پایداری حوزه هنری ایلام خبر داد که سومین و چهارمین دوره کارگاه تاریخ شفاهی و فن مصاحبه، دهه اول اسفند ماه سال جاری در این حوزه برگزار می‌شود. دوره‌های اول و دوم این کارگاه بهمن ماه سال جاری و با حضور محمد قاسمی‌پور برگزار شده است.


خاطره‌ سرباز نگهبان از ایام حبس امام خمینی(ره)
یک ترکمن در گفت‌وگو با برنامه پیک بامدادی رادیو ایران به نقل خاطره‌ای از ایام حبس امام خمینی(ره) در پادگان عشرت آباد در سال 1342 و بازدید شبانه ساواک از زندان این پادگان پرداخت. به گفته صاتلق بردی که 73 سال دارد و آن روز سرباز نگهبان بود بی‌اعتنایی و شجاعت امام(ره) در مقابل درجه داران نظامی حکومت پهلوی نوید بخش روزهای پیروزی در بهمن 1357 بود. گفت‌وگوی برنامه پیک بامدادی رادیو ایران با صاتلق بردی 73 ساله را که روز 16 بهمن 1392 برای نخستین بار پخش شد، بشنوید.


فراخوانی خاطرات به مناسبت سومین سالگرد درگذشت ایرج افشار
به مناسبت سومین سالگرد درگذشت استاد ایرج افشار، خاطرات و یادداشت‌های اساتید، دانشجویان و پژوهشگران گردآوری می‌شود. مرکز پژوهشی میراث مکتوب در نظر دارد به این مناسبت خاطرات و یادداشت‌ها را بر روی وب سایت این مرکز قرار دهد. از علاقمندان دعوت شده خاطرات و یادداشت های خود را نهایتاً تا 1000 کلمه برای مرکز پژوهشی میراث مکتوب به نشانی info@mirasmaktoob.ir ارسال کنند. آنان همچنین می‌توانند به همراه خاطرات خود، عکس‌هایی از استاد ایرج افشار را نیز برای انتشار در اختیار مرکز پژوهشی میراث مکتوب قرار دهند.


مصاحبه با ده نفر از بانوان انقلابی شهر قزوین
چهارمین شماره ویژه‌‌نامه استانی سورۀ مهر به همت واحد ادبیات پایداری حوزه هنری قزوین گردآوری و منتشر شده است. در این شماره به خاطرات تعدادی از مبارزان و فعالان دوران انقلاب و نقش زنان در طی سال‌های منتهی به سال 1357 پرداخته شده است. این مجله با مدیر مسئولی محمد کرم‌اللهی و سردبیری حمیدرضا ملازینل در 80 صفحه به گفت‌وگو و مصاحبه با ده نفر از بانوان انقلابی شهر قزوین درباره انجمن حضرت زینب کبری(س)، مسائل و معضلات زنان در دوره منتهی به انقلاب اسلامی و حرکت عمومی جامعۀ ایران در تظاهرات و راهپیمایی‌ها اختصاص یافته است. همچنین در این مجله گفت‌وگوی مبسوطی با یوسف باروتی،  مبارز و زندانی پیش از انقلاب انجام شده است. این گفت‌وگو با بهره‌گیری از روش مصاحبه با رویکرد تاریخ‌شفاهی در فرایند خاطره‌گیری تنظیم شده است.


قدردانی از «نبرد طریق‌القدس» در جایزه کتاب سال
امیر رزاق‌زاده، نویسنده کتاب «نبرد طریق‌القدس» که توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده، به عنوان نویسنده شایسته قدردانی در سی‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در حوزه «مستند‌نگاری» معرفی شد. آیین پایانی این جایزه 19 بهمن 1392 در تالار وحدت برگزار شد. عمليات طريق‌القدس و آزادسازي بستان بوده است. عمليات طریق‌القدس  هشتم آذر ماه 1360 با هدف آزادسازي بستان و رسيدن به مرز چزابه آغاز شد كه نهايتاً پس از 6 روز نبرد، ارتش صدام از 650 كيلومتر مربع از خاك ایران بيرون رانده شد.


زندگی و مبارزات شهید دستغیب به روایت اسناد و خاطرات
کتاب «زندگی و مبارزات آیت‌الله شهید سیدعبدالحسین دستغیب به روایت اسناد و خاطرات» با تدوین حمید سفیدگر شهانقی و محمد چغایی اراکی از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد. این کتابدر دو بخش فراهم آمده و با تأکید بر اسناد به جای مانده از سازمان اطلاعات و امنیت حکومت پهلوی (ساواک) و خاطرات نزدیکان ایشان و انقلابیون شیراز شکل گرفته است.


موزه شخصی راوی جنگ در اصفهان
جلد اول از مجموعه پنج جلدی خاطرات محمود نجیمی با عنوان «2350 روز در جنگ» به زودی توسط انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود.این جلد شامل خاطرات ماه‌های آغازین جنگ تحمیلی عراق علیه ایران تا خرداد سال 1361 در دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اداره كل امور استان‌های حوزه هنری تدوین شده است. راوی كتاب دارای آرشیو خوبی از اسناد و مدارك جنگ است و در این زمینه، در سال‌های اخیر موزه‌ای در روستایی در حومه شهر اصفهان تاسیس كرده است.


«روایت زخم» از والفجر 10 می‌گوید
کتاب «روایت زخم» دربر دارنده گزیده‌ای از خاطرات عملیات والفجر 10 از سوی نشر شاهد منتشر شد. مفید اسماعیلی‌سراجی و سیدحسین مرتضوی‌کیاسری به عنوان تدوین‌گران این اثر، اهداف و اهمیت اجرای این عملیات را بیان کرده‌ و سپس 32 خاطره درباره آن آورده‌اند.


«طلای شهامت» و «عرف و عادت در عشایر فارس»
چاپ سوم مجموعه خاطرات محمد بهمن‌بیگی با عنوان‌های «طلای شهامت» و «عرف و عادت در عشایر فارس» از سوی نشر نوید شیراز آماده انتشار شد. از بهمن‌بیگی که در اردیبهشت ۱۳۸۹ از دنیا رفت، به عنوان بنیانگذار آموزش عشایری در ایران و برنده جایزه سوادآموزی سازمان یونسکو یاد می‌شود.


انتشار مصاحبه‌هایی از دهه 1340
مجموعه گفت‌وگوهاي پرويز ناتل‌خانلري در قالب كتابي به نام «نقد بي‌غش» از سوی انتشارات معين منتشر شد. این کتاب شامل گفت‌وگوهای پرویز ناتل‌خانلری با صدرالدین الهی است كه در فاصله حدود يك سال؛ از اواخر زمستان 1344 تا اوایل بهار سال 1346 و در خانه مسکونی خانلری انجام شده و سپس از ۱۳ مرداد 1346 در مجله «سپید و سیاه» منتشر شده‌اند. در اين كتاب ديدگاه خانلري نسبت به چهره‌های حوزه ادبيات مانند صادق هدایت، بزرگ علوی، ملک الشعرای بهار، نیمایوشیج و صادق چوبک بيان مي‌شود.


کتاب گفت‌وگو با آلبرت کوچویی منتشر شد
«مثل راه رفتن روی تیغ» عنوان کتاب گفت‌وگوی محمدباقر رضایی با آلبرت کوچویی است؛ کسی که حدود پنجاه سال با اهالی هنر و ادبیات و رسانه‌ها سر و کار داشته است. در لابه‌لای این مصاحبه از افراد مختلفی نظیر کاوه گلستان، بهمن عبدی، جواد علیزاده، حسین بهزاد، نجف دریابندری، علی محمد افغانی، آیدین آغداشلو، احمد محمود، هوشنگ گلشیری، احمد شاملو، جواد مجابی و... صحبت به میان آمده است. «مثل راه رفتن روي تيغ: روزنامه‌نگاري، مطبوعات و رسانه‌هاي ايران (قبل و بعد از انقلاب) در گفت و شنود مفصل با آلبرت كوچويي» در 132 صفحه از سوی انتشارات نگاه منتشر شده است.


«سیمای تهران» و «موزه در ایران»
جلد دوم کتاب «سیمای تهران» شامل عکس‌هایی از از سال 1284 قمری تا پایان دوره قاجاریه ، اثر مشترک محمدحسن سمسار و فاطمه سرائیان از سوی انتشارات زریران منتشر شد. این کتاب بیانگر تحولات معماری و شهرسازی در سده‌های یاد شده در شهر تهران است. عکس‌ها و تصاویر این کتاب از آلبوم «کاخ گلستان» انتخاب شده است. کتاب «موزه در ایران» تالیف میلاد جهانگیرفر هم با بخش‌های «نخستین مجموعه‌ها و موزه‌ها تا برپایی انجمن آثار ملی»، «از برپایی انجمن آثار ملی تا انقلاب اسلامی ایران»، «از انقلاب اسلامی به بعد» و «فهرست موزه‌های کشور» از سوی انتشارات سمیرا روانه بازار کتاب شد.


نشانی‌ها:
گزارش میزگرد تخصصی تاریخ شفاهی انقلاب
http://www.hhnews.ir/fa/news/12883
و http://www.hhnews.ir/fa/news/12911


قابليت‌هاي بازآفريني تاريخ شفاهي در قالب‌هاي مختلف تلويزيوني
http://library.tebyan.net/newindex.aspx?pid=102831&MetaDataID=229092


صفحه تاریخ شفاهی در سایت شورای عالی آموزش و پرورش
http://www.sce.ir/index.php/fa/7799.html


روایتی از دوران حضور امام خمینی(ره) در نجف
 http://www.tasnimnews.com/Home/Single/278596


نقش اصحاب چاپ و نشر در پیروزی انقلاب اسلامی
http://ibna.ir/vdccx1qsx2bqoi8.ala2.html
و http://ibna.ir/vdcaiun6a49no01.k5k4.html
و http://ibna.ir/vdciyrazpt1a332.cbct.html
و http://ibna.ir/vdcirpazqt1a3u2.cbct.html

كتاب‌هاي دهه نخست انقلاب نمي‌توانند منابع دقیق تاريخ‌نگاري باشند
http://ibna.ir/vdcjhtevhuqehvz.fsfu.html

آسيب شناسي تاريخ نگاري انقلاب اسلامي
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2901185

تاریخ‎نگاری انقلاب اسلامی نیاز به بازنگری نقادانه دارد
http://ibna.ir/vdccm1qsx2bqop8.ala2.html

استان اصفهان در دهه‌های چهل و پنجاه شمسی
http://www.nlai.ir/tabid/2598/mid/5853/ctl/asnad/Default.aspx?Subjectmid=5850&SubjectID=12989

گفت‌وگو با نورالدین نیک‌روش درباره روزهای سرنوشت‌ساز در نوفل لوشاتو
 http://ghanoononline.ir/news/item/106969/22/106969.html

روایتی از زندا‌ن‌های شاه و شهیدی که به شکست حصر آبادان اطمینان داشت
http://www.tasnimnews.com/Home/Single/279095

کانون شکل‌گیری انقلاب در نهاوند
http://www.mehrnews.com/detail/News/2233231

لحظه به لحظه ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ چگونه گذشت؟
http://www.tasnimnews.com/Home/Single/278913

راویان خاموش انقلاب
http://haashieh.ir/?p=3881

ماجرای سرنگونی مجسمه شاه در اصفهان
http://www.imna.ir/vdcjyievouqetiz.fsfu.html

روایت حسنین هیکل از جشن‌های 2500 ساله
http://www.mehrnews.com/detail/News/2228771



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'