شماره 148    |    16 بهمن 1392

   


 



پیش خوان شماره 148

برگزاری کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی در شیراز
دومین دوره کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی 23 تا 25 بهمن ماه 1392 در حوزه هنری فارس برگزار می‌شود. دفتر مطالعات و ادبیات پایداری این مجموعه، این کارگاه را با هدف ارتقاء سطح دانش علاقمندان به حفظ اسناد و خاطرات انقلاب اسلامی و با سرفصل‌های ریخت شناسی مصاحبه، مفهوم و اهمیت مصاحبه‌گر در مصاحبه تاریخ شفاهی، خلاقیت‌ها و کارکردها، نقد بر روایی مصاحبه در تاریخ شفاهی، مصاحبه‌های تاریخ شفاهی هنر انقلاب، تعاملات مصاحبه‌گر و مصاحبه شونده در تاریخ شفاهی و مراحل انجام مصاحبه از دیدار نخست تا پایان مصاحبه، مصاحبه و تاریخ شفاهی با نگاهی بر ثبت خاطرات و مأخذ شناسی و روش پژوهش برگزار می‌کند. علاقمندان جهت ثبت نام می‌توانند تا تاریخ 20 بهمن ماه از طریق سایت www.artfars.ir یا روابط عمومی حوزه هنری فارس واقع در شیراز، چهار راه خیرات، جنب بانک ملی اقدام کنند.



طرح سوال بر پایه مبانی علمی خاطره نویسی و تاریخ شفاهی
پنجمین جلسه شورای تخصصی و سیاست‌گذاری خاطره 12 بهمن 1392 در سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس با حضور گلعلی بابایی، حسن رسولی، محسن شاه رضایی، قاسم فروغی، مسعود امیرخانی، سید رضا میربابا و معصومه رامهرمزی برگزار شد. در این جلسه درباره چگونگی طرح سوالات تخصصی جهت ارایه به علیرضا کمری، نویسنده و پژوهشگر تاریخ و ادبیات برای ارایه در در جلسه پرسش و پاسخ، بحث و تبادل نظر شد. طبق این تصمیم اعضای شورا تصویب کردند تا سوالات بر مبنای انتخاب سرفصل‌های مجزا و اصولی و بر پایه مبانی علمی خاطره نویسی و تاریخ شفاهی تدوین شود. در این نشست همچنین تاکید شد تا بررسی آثار خاطره در استان‌ها، قبل از مراحل چاپ به تایید اعضای شورای خاطره در استان و همچنین اساتید و کار‌شناسان بومی در حوزه خاطره برسد. در پایان مقرر شد، سوالات متنی و محتوایی در خصوص مباحث و مبانی تاریخ شفاهی و خاطره نویسی نیز در جلسه بعدی شورا طرح شود.



اجرای طرح تدوین تاریخ شفاهی موسیقی انقلاب
مهدی رمضانی، مدیر عامل موسسه فرهنگی و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به آغاز اجرایی شدن طرح تدوین تاریخ شفاهی موسیقی انقلاب اسلامی در این مرکز گفت: «در راستای این طرح و در ایام دهه فجر 5 سرود از آثار انقلابی تولید شده در دهه فجر که کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته‌اند بازنشر خواهد شد.»



«ساحت‌های مطالعاتی انقلاب اسلامی» و تاریخ شفاهی
کتاب «ساحت‌های مطالعاتی انقلاب اسلامی» به قلم محمدرضا سنگری از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. این پژوهش قلمروهای ادبیات انقلاب را بررسی و به معرفی پژوهش‌ها و تحقیقاتی که در این زمینه امکان انجام دارند،‌ پرداخته‌ است. در این کتاب گونه‌هایی مانند خاطره‌،‌ یادداشت روزانه،‌ تاریخ شفاهی و‌ زندگینامه بررسی شده‌اند.



خاطرات دفاع مقدس در ۷۰ جلد کتاب
حجت‌الاسلام علی شیرازی از انتشار خاطرات دفاع مقدس در ۷۰ جلد و توزیع آن در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد. وی گفت: «با راه‌اندازی بنیاد فرهنگی شهید حجت‌الاسلام عباس شیرازی کار جمع‌آوری و تدوین خاطرات فرماندهان دفاع مقدس آغاز شده است. این اثر که با عنوان «فرماندهان» به چاپ خواهد رسید، خاطرات تمامی فرماندهان جنگ را در بر دارد. در کنار این، چند مجموعه با عناوین «شجاعت»، «هدایت سوم» و «وداع شهدا» و ... نیز جمع‌آوری و تدوین می‌شود و در مجموع تمامی این آثار در 70 جلد احتمالاً توسط انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب خواهد شد.

 


خاطره‌خوانی از کتاب «44 روز»
منصور ضابطیان، مجری و کارگردان برنامه «رادیو هفت» با اشاره به ویژه برنامه‌ای که برای ایام دهه فجر از این برنامه شبکه آموزش پخش می‌شود، گفت: «ما آیتم ویژه ای در برنامه «رادیو هفت» داریم که در آن به سراغ دیوید بارنت خبرنگار مجله تایم می‌رویم. وی سال 1357 برای عکاسی به ایران آمد و خاطراتش را در کتاب «44 روز» ثبت کرده است. ما بخش‌هایی را از ترجمه این کتاب با روایت محمود کلاری پخش می کنیم. انتخاب کلاری از این جهت است که خودش هم در آن روزها عکاسی می‌کرده است. وی کتاب عکسی با عنوان «میدان انقلاب» دارد و از سرشناس‌ترین چهره‌ها در عرصه بین‌الملل در این حوزه است. شاید بعضی از خاطرات و مطالب مربوط به انقلاب زیاد نقل شده باشد اما این کتاب برای اولین بار است که مطالب و خاطراتش منتشر می‌شود.» وی به بازسازی تعدادی از سرودهای انقلابی اشاره و بیان کرد: «بخشی از مخاطبان این برنامه نسلی هستند که انقلاب را ندیده‌اند و برای همین منظور است که ما تصمیم گرفتیم بعضی از این آهنگ‌ها را که ارزش شنیداری دارند تنظیم دوباره کنیم و به نوعی نشانه‌های انقلاب را در برنامه بیاوریم.» برنامه «رادیو هفت» هر شب ساعت 23 از شبکه آموزش به صورت زنده روی آنتن می‌رود.

 


سعید فخرزاده دو کتاب خاطره تدوین می‌کند
حجت‌الاسلام سعید فخرزاده پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در زمینه‌ نویسندگی اظهارداشت: «تمام مصاحبه‌ها برای چاپ کتابی با موضوع خاطرات امیر حسام هاشمی که در زمان دفاع مقدس در ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور فعالی داشت و از اوایل جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به همراه شهید چمران در کردستان به مبارزه مشغول بود، گرفته‌ شده‌است، اما به دلیل مسئولیت‌های اجرایی هنوز فرصت نکرده‌ام این مصاحبه‌ها را پیاده ‌کنم. این اثر توسط انتشارات معارف جنگ منتشر خواهد شد. همچنین در حال آماده‌‌سازی کتابی با موضوع خاطرات امیر عابدی هستم. او از خلبانان برجسته دفاع‌مقدس و از قدیمی‌ترین افراد هوانیروز محسوب می‌شود. احتمالا این کتاب توسط انتشارات سوره مهر به چاپ برسد.»

 


«خاطرات احمد احمد» در آستانه چاپ هفدهم
چاپ هفدهم «خاطرات احمد احمد» به زودی توسط انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود. این کتاب از مجموعه کتاب‌های نقره‌ای سوره مهر است که محسن کاظمی با بیش از 70 ساعت مصاحبه و بیش از دو سال کار و تحقیق آن را گردآوری و تدوین کرده است. «احمد احمد» از مبارزان دوره رژیم پهلوی است که با گروه‌های مبارز بسیاری همکاری و فعالیت داشته و به همین سبب چندین بار دستگیر، شکنجه و زندانی شده است.

 


هزارصفحه‌ از خاطرات 40 فرمانده
رحیم مخدومی، مدیر انتشارات و موسسه فرهنگی، هنری رسول آفتاب با اشاره به ‌آغاز فعالیت این موسسه از سال 1388 و عرضه 18 عنوان کتاب به بازار نشر کشور گفت: «در این موسسه تیم‌های مصاحبه، گردآوری اطلاعات، مستندسازی و مولفان زبده مشغول به ‌فعالیت هستند که موفقیت‌های امروز ما مرهون تلاش‌های چهارساله این گروه‌هاست. موسسه ‌رسول آفتاب 20 عنوان کتاب در دست انتشار دارد و مهم ترین اثری که در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد کتابی با عنوان احتمالی «بچه‌های ورود ممنوع» است که به خاطرات فرماندهان واحدهای تخریب در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران می‌پردازد. این کتاب هزارصفحه‌ای گوشه‌ای از خاطرات 40 فرمانده را روایت می‌کند و بنا داریم در آینده، خاطرات هر فرمانده را هم به ‌صورت مجزا در یک کتاب منتشر کنیم.»

 


آیت‌الله طالقانی و گروه‌های سیاسی
مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامی كتاب «آیت‌الله طالقانی و گروه‌های سیاسی» تألیف علی كردی را منتشر کرد. زندگینامه، مبارزات سیاسی و اجتماعی، رابطه با گروه‌ها و سازمان‌های سیاسی و مباحثی درباره مسایل كردستان و تركمن صحرا، شورای انقلاب، احیای نماز جمعه و مجلس خبرگان و به طور كلی فعالیت‌های آیت‌الله طالقانی از زمان آزادی از زندان رژیم پهلوی در سال 1357 تا زمان رحلت ایشان، آراء و اندیشه‌ها و دیدگاه‌های آیت‌الله طالقانی درباره اصل شورا، حكومت و حاكمیت، آزادی و استبداد، قرآن و روحانیت و آیت‌الله طالقانی از نگاه دیگران در این کتاب تدوین و بررسی شده است. مرکز اسناد انقلاب اسلامی همچنین کتاب «آئینه‌دار مهر» را به قلم محمدرضا سرابندی برای دومین بار منتشر کرد. این کتاب به خاطرات آیت‌الله غیوری، از شاگردان آیت‌الله بروجردی و امام خمینی (ره) اختصاص دارد.

 


انتشار زندگینامه شهید محمد ابراهیم همت
محمد عزیزی با اشاره به انتشار کتاب «همت: زندگینامه سردار شهید محمد ابراهیم همت» به قلم وی از سوی نشر روزگار گفت: «اسناد مربوط به زندگی شهید همت را از 15 سال قبل از نهادهای مختلف گرفتم و خواندنم. این اسناد شامل مصاحبه‌های مفصل و مکرر با خانواده‌اش بود و در کنار اینها همرزمانش درباره او صحبت کرده بودند و جدای از این، فیلم‌های بر جای مانده از ایشان و اسناد و کتاب‌ها و... هم بود که آنقدر خواندمشان و دیدمشان که ملکه ذهنی ‌من شدند و بازآفرینی آنها مبدل به این کتاب شد. این کتاب را با ماجرای سفر پدر و مادر محمد ابراهیم همت به کربلا قبل از تولد او شروع کرده‌ام و تا شهادت همت که پایان کتاب است. جدای از این، کتاب به نوعی روایتی از تاریخ انقلاب هم ارائه می‌دهد که از سال 1326 تا پایان 1363 را در برگرفته و در بستر خود به بیان چگونگی میزان رشد و بالندگی یک انسان و سیر در تاریخ معاصر می‌پردازد.»

 


آلبوم «قزوین 57» منتشر شد
مجموعه تصاویری از مردم انقلابی قزوین در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به کوشش حسن شکیب‌زاده در قالب کتاب «قزوین 57» توسط معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین و انتشارات دانش امروز منتشر شد. این کتاب در بر گیرنده 175 تصویر و آثار 12 عکاس قزوینی است که 2 تن از آنها در دفاع مقدس به شهادت رسیده‌اند. در این مجموعه، تصاویر و خلاصه‌ای از سرگذشت 50 شهید استان قزوین که در ایام پیروزی انقلاب اسلامی به شهادت رسیده‌اند نیز مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین خلاصه‌ای از روزشمار انقلاب اسلامی، شامل رخدادهای قزوین در سال‌های 1341 تا پایان بهمن ماه 1357 درج شده است.

 


ایران و اسرائیل در دوران پهلوی
محمدتقی تقی‌پور از انتشار جلد دوم کتاب «ایران و اسرائیل در دوران سلطنت پهلوی» خبر داد و گفت: «این کتاب به روابط اقتصادی، بازرگانی و تجاری رژیم اشغالگر قدس و ایران در دوران حکومت رضاشاه و محمدرضا شاه پهلوی می‌پردازد و جلد دوم به نقش کارشناسان و فعالان اسرائیلی در عرصه‌های مختلف اقتصادی کشور ایران اختصاص دارد و نشان می‌دهد که نفوذ اسرائیلی‌ها در داخل ایران در حوزه‌های مختلف اقتصادی مشهود بوده است. بخش عمده این فعالیت‌ها از نگاه ایرانیان،‌ مورخان و علاقه‌مندان تاریخ پنهان بوده است و با توجه به این‌که در داخل ایران منابع تاریخی مستندی در این حوزه نداریم، تمام موارد و مسایلی که در این کتاب به آنها اشاره می‌شود همگی مبتنی بر اسناد دوره پهلوی در دربار، ساواک، نمایندگی‌های دیپلماتیک ایرانی یا نوشته‌ها و اسناد اسرائیلی‌هاست.» وی زمان انتشار این اثر را بهار سال 1393 و ناشر آن را موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی اعلام کرد.

 


جشن سالروز تسخیر مخوف‌ترین شكنجه‌گاه رژیم پهلوی
به مناسبت سالگرد تسخیر كمیته مشترك ضد خرابكاری ساواك - شهربانی به دست ملت ایران در ساعت 16 روز بیست و دوم بهمن سال 1357، جشن باشكوهی در محل موزه عبرت ایران برگزار خواهد شد. این موزه در نظر دارد به رسم هر ساله، همزمان با سالروز تسخیر مخوف‌ترین شكنجه‌گاه رژیم شاهنشاهی پهلوی، در روز بیست و دوم بهمن 1392 رأس ساعت 16 و با حضور اقشار مختلف مردم به ویژه زندانیان سیاسی قبل از انقلاب، این جشن را همراه با برنامه‌های متنوع وهنری برگزار نماید. موزه عبرت ایران با بازسازی فضا و ارایه اسناد و مدارک مخوف‌ترین شکنجه‌گاه تاریخ ایران در رژیم پهلوی (زندان کمیته مشترک و ساواک) جنایات آن رژیم را به تصویر کشیده است. این روزها و در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، وقت مناسبی برای بازدید از موزه عبرت ایران واقع در تهران، میدان امام خمینی(ره)، ابتدای خیابان فردوسی جنوبی، خیابان كوشك مصری، خیابان شهید یارجانی، شماره۱۱است.

 


تدوین دو دایره‌المعارف درباره امام خمینی‌(ره) و رهبر انقلاب
انتشارات عابد از آماده‌سازی دو دایره‌المعارف پیرامون ابعاد شخصیتی و زندگی حضرت امام خمینی‌(ره) و مقام معظم رهبری خبر داد. گروهی از نویسندگان به سرپرستی حامد کفاش نگارش و تدوین این دو دایره‌المعارف را به‌پایان رسانده‌اند تا در نمایشگاه کتاب تهران در سال آینده عرضه شوند.
 



ایجاد بانک‌های اسناد و منابع خارجی درباره تاریخ انقلاب
علی تکلو، دبیر پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی (http://www.22bahman.ir) گفت که این پایگاه در نظر دارد تا بانک‌های اطلاعاتی تازه‌ای همچون بانک اسناد و بانک منابع خارجی را به این مجموعه اضافه کند. پایگاه اطلا‌ع‌رسانی انقلاب اسلامی، پایگاه ارائه اطلاعات و داده‌های تحقیقاتی در زمینه ابعاد مختلف انقلاب است که به همت دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری راه‌اندازی شده است.

 


بررسی ممیزات تاریخ‌نگاری در ایران
کتاب «ممیزات تاریخ‌نگاری در ایران» تالیف رضا شعبانی از سوی انتشارات قومس منتشر شده است. این کتاب به بررسی شیوه‌های تاریخ‌نگاری ایرانیان و خصوصیات عمومی تاریخ‌های نوشته شده در 14 قرن اخیر می‌پردازد. عناوین فصل‌های کتاب «آغاز تاریخ‌نویسی فارسی»، «ممیزات تاریخ‌نگاری»، «ورود لغات بیگانه به زبان فارسی» و «نمونه‌های تاریخ‌نگاری» است.

 


سه جلد روزشمار انقلاب در دست انتشار
جلد چهاردهم روزشمار انقلاب اسلامی که به حوادث پنجم تا هشتم بهمن 1357 اختصاص دارد در 393 صفحه و شامل 140 عکس توسط انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود. این اثر در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، با کارشناسی هدایت الله بهبودی، به کوشش میرزاباقر علیان‌نژاد تدوین و نگارش شده است. مجموعه «روزشمار انقلاب اسلامى» به دوره زمانى اول فروردين 1356 تا 22 بهمن 1357 اختصاص دارد و تاکنون یازده جلد آن منتشر شده است. جلدهای دوازدهم و سیزدهم این مجموعه نیز همچون جلد چهاردهم در دست انتشار است.

 


روایت زندگی اولین شهید انقلاب در کرج
اسماعیل آجرلو، معاون فرهنگی حوزه هنری استان البرز از رونمایی کتاب تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در این استان خبر داد و گفت: «این کتاب در سه جلد و با محوریت وقایع 19 بهمن (جلوگیری از ورود لشکر زرهی قزوین به کرج)، سکونت امام خمینی(ره) در کرج وهمچنین روایت زندگی اولین شهید انقلاب اسلامی کرج (شهید حمید ادیبی) منتشر می‌شود. این مجموعه سه جلدی هم اکنون در مرحله انتشار قرار دارد و با برنامه‌‌ریزی‌های انجام شده در روزهای آخر ایام دهه فجر رونمایی می‌شود.»

 


تاریخ و فرهنگ ارمنیان اراک و منطقه کزاز مکتوب شد
«تاریخ و فرهنگ ارمنیان اراک و منطقه کزاز» عنوان کتابی است که به تازگی به قلم نویسنده و پژوهشگر ارمنی، هویک میناسیان از سوی انتشارات ناییری به زبان ارمنی به چاپ رسیده است. این کتاب 20 سال پژوهش نویسنده را به تصویر می‌کشد. در این کتاب آمده است: «طبق اسناد موجود، در سال 1894 میلادی (برابر با 1273 هجری شمسی) شخصی ارمنی به نام آودیس توروسیان از شهر جلفای اصفهان جهت کار در شرکت هادسن به شهر اراک آمده است. سپس ارامنه به تدریج بین سال‌های 1902 - 1903 میلادی به این شهر آمده و در آن سکونت گزیدند.» حضور ارامنه شهر اراک در صحنه‌های پیروزی انقلاب اسلامی و نقش آنها در پشتیبانی جبهه‌های دفاع مقدس از دیگر موضوع‌های مورد بحث در این کتاب است.

 


90 مصاحبه در یک کتاب
مجموعه 90 مصاحبه از خوآن رامون خیمنس، شاعر اسپانیایی و برنده نوبل ادبیات سال 1956 در اسپانیا منتشر شد. این مجموعه با نام «خوآن رامون خیمنس، مصاحبه‌ها» توسط بنیاد خوسه مانوئل لارا منتشر شده و دربرگیرنده مصاحبه‌هایی از سال 1901 تا 1958 است. این مصاحبه‌ها شامل مجموعه‌ای از اطلاعات شخصی از خوآن رامون خیمنس هستند که تاکنون بیان نشده‌اند.



نشانی‌ها:
تاریخ شفاهی طراحی صنعتیِ دانشگاهی در ایران
http://www.idreporter.com/article-archive/item/1310
تاریخ شفاهی برنامه درسی ریاضی
http://www.roshdmag.ir/fa/magazine2/showissue/%5Cfa%5Carticle%5C9787
تاج‌السلطنه، قديمي‌ترين خاطره‌نويس دربار قاجاریه
http://ibna.ir/vdcf00dycw6d1va.igiw.html
روایت زنان دربار پهلوی از ناگفته‌های تاریخ ایران
http://ibna.ir/vdcdox0foyt0n96.2a2y.html
فراتحلیل مجموعه پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها و مصاحبه‌ها در خصوص كتاب «دا»
http://www.hhnews.ir/fa/news/12791
آشنایی با ۱۰ شهید انقلاب شهرستان تویسرکان
http://roodavar.ir/?p=10963
ويژه نامه ادبيات انقلاب
http://khorasannews.com/Special.aspx?type=9&year=1392&month=11&day=12
انقلاب اسلامی در تبریز؛ گفت‌وگو با سید محمد الهی
http://dana.ir/News/56725.html
گزارش تصویری از موزه‌ نیروی هوایی ارتش
http://farsnews.com/newstext.php?nn=13921112000522
نقش اصحاب چاپ و نشر در پیروزی انقلاب اسلامی
http://www.ibna.ir/vdcja8evmuqehaz.fsfu.html
و http://www.ibna.ir/vdcgzx9q7ak9yy4.rpra.html
و http://www.ibna.ir/vdcaaun6a49nom1.k5k4.html
و http://ibna.ir/vdcj88evtuqehiz.fsfu.html
درباره کتاب‌های خاطرات «پل آستر»
http://www.ibna.ir/vdcji8evmuqehhz.fsfu.html
و http://www.ibna.ir/vdcamun6049noo1.k5k4.html

 



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'