شماره 147    |    9 بهمن 1392

   


 



پیش خوان شماره 147

انتشار خاطرات رئیس ستاد ارتش صدام از جنگ با ایران
کتاب خاطرات نزار عبدالكريم فيصل الخزرجي، رئیس ستاد ارتش صدام از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با عنوان «الحرب العراقية - الإيرانية: مذكرات مقاتل 1980- 1988» از سوی «المركز العربي للأبحاث و دراسة السياسات» منتشر شد. منابع خبری در کشورهای عربی اعلام کرده‌اند که راوی کتاب «جنگ عراق – ایران : خاطرات یک رزمنده ۱۹۸۸ – ۱۹۸۰» ابتدا به چگونگی شکل گیری شخصیت اجتماعی و سیاسی خویش می‌پردازد وسپس به پیمودن درجات نظامی و جایگاه‌های شغلی تا ریاست عالی‌ترین هیات‌های نظامی اشاره می‌کند. او همچنین پنج عملیات نظامی که خود فرمانده میدان آنها بوده، تجزیه و تحلیل می‌کند. مرکز عربی تحقیقات و مطالعات سیاسی هم به عنوان ناشر کتاب اذعان کرده که این اثر اولین روایتی است که باید آن را «روایت عراقی از جنگ» دانست.


ابلاغ طرح خاطره‌نگاری و ثبت تاریخ شفاهی شهدا و ایثارگران
محسن انصاری، قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: «در حال حاضر تعداد ۷.۵ میلیون سند (عکس شهدا، صدا و تصویر و...) در سایت بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار داده شده است.» وی افزود: «۱۹ هزار گلزار شهدا در کشور وجود دارد که تعداد ۲۲۰ هزار شهید در آنها به خاک سپرده شده‌اند و از این تعداد گلزار شهدا بالغ بر ۵۲ درصد آنها ساماندهی و نوسازی شده است.» همچنین مرحله دوم طرح جامع گردآوری و مستندسازی اسناد شهدا و ایثارگران با عنوان «طرح اسناد افتخار» با ابلاغ معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران آغاز شد. حجت‌الاسلام احمد مازنی، معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اعلام این خبر افزود: «دو دستورالعمل در طرحی تحت عنوان «اسناد افتخار» به تمام واحدهای استانی بنیاد شهید و امور ایثارگران ابلاغ شده است که دستورالعمل اول با رویکرد خاطره‌نگاری به منظور ثبت و ضبط خاطرات والدین شهداست و دستورالعمل دوم با رویکرد تاریخ شفاهی به ثبت و ضبط سبک زندگی ایثارگران می‌پردازد. بنیاد شهید و امور ایثارگران با گردآوری و مستندسازی بیش از هشت میلیون سند مکتوب و دیجیتالی کردن این اسناد، نهادی پیشرو در زمینه نهضت گردآوری اسناد به شمار می‌رود.» مرحله اول طرح جامع گردآوری و مستندسازی اسناد ایثارگران از سال 1384 تا 1391 با تاکید بر اسناد مکتوب اجرا شد و حاصل آن مستندسازی بیش از هشت میلیون سند از 270 هزار ایثارگر است.


جلسه شورای خاطره‌نویسی به تاریخ شفاهی اختصاص یافت
چهارمین جلسه شورای تخصصی و سیاست‌گذاری خاطره‌نویسی با حضور علیرضا کمری، گلعلی بابایی، محسن شاه رضایی، قاسم فروغی جهرمی، معصومه رامهرمزی، مسعود امیرخانی و سید رضا میر بابا در سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس برگزار شد. در ابتدای این جلسه علیرضا کمری با تشریح مشکلات مبنایی که برای ثبت تاریخ شفاهی و خاطره‌نگاری وجود دارد، وجود نهادهای متعدد را یکی از مشکلات مهم و اساسی این حوزه بیان کرد و سیر انجام مطالعات درست در زمینه تاریخ شفاهی و خاطره نگاری و استمرار این حرکت در این حوزه را خواستار شد. در ادامه این جلسه پیشنهاداتی از سوی شورای تخصصی و سیاست گذاری خاطره نویسی در خصوص مباحث نظری تاریخ شفاهی و تفاوت آن با خاطره نویسی به این شرح ارائه گردید: طرح سوال از سوی شورای سیاست گذاری خاطره و پاسخ از جانب اساتید به صورت کتبی و شفاهی، تشکیل کارگاه با حضور اساتید و تعدادی از نویسندگان و منتقدان حوزه خاطره و تاریخ شفاهی، تدوین شیوه نامه (دستینه روشی) که بر مبنای مباحث نظری و علمی خاطره نویسی و خاطره نگاری صورت پذیرد. در پایان این جلسه اعضای شورا تصمیم گرفتند از این به بعد جلسات پرسش و پاسخ مباحث نظری خاطره نویسی و تاریخ شفاهی با حضور اساتید و کار‌شناسان برگزار گردد. هدف این جلسات (پرسش و پاسخ) دستیابی به شیوه نامه‌ای مدون و گفت‌وگو محور است که پس از آماده شدن و تنظیم به استان‌ها ارسال گردد.


برگزاری دوره تخصصی آموزش مصاحبه برای ثبت تاریخ شفاهی
سعید کافی، مسئول مرکزحفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین ‌از برگزاری دوره تخصصی آموزش مصاحبه برای ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس خبر داد. وی خاطرنشان کرد: «دوره آموزش تخصصی مصاحبه در تاریخ شفاهی دفاع مقدس اواسط بهمن ماه در ۱۵ جلسه برگزار می‌شود و افرادی که در این دوره شرکت می‌کنند به صورت تخصصی با این امر آشنا می‌شوند. تاکنون افرادعلاقمند زیادی ثبت نام کرده‌اند و افرادی که این دوره را با موفقیت سپری کنند در پایان دوره بر اساس نظر اساتید در پروژه‌های مختلف به همکاری دعوت می‌شوند. در این دوره علیرضا کمری، نویسنده و پژوهشگر و مهدی فراهانی، نویسنده تدریس را بر عهده دارند.علاقه‌مندان برای ثبت نام می‌توانند به نشانی قزوین، چهار راه نادری، خیابان عبید زاکانی، معراج شهدای استان قزوین یا به نشانی اینترنتی http://yasesorkh.ir مراجعه و برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۲۲۴۸۰۹۸ ۰۲۸۱ تماس حاصل کنند.»


همایش «روش‌شناسی مطالعات تاریخی» به تاریخ شفاهی هم می‌پردازد
همایش «روش‌شناسی مطالعات تاریخی و رهیافت‌های بینارشته‌ای» نیمه دوم مهرماه سال آینده در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد. در محورهای همایش عناوینی مانند حافظه تاریخی، خاطره جمعی، نظریه‌های روایت، تاریخ شفاهی و تاریخ‌نگاری بدون اسناد مکتوب، تاریخ شفاهی و فن مصاحبه  دیده می‌شوند. آخرین مهلت ارسال چکیده‌ها مقالات 15 فرودین 1393 و آخرین مهلت ارسال اصل مقالات، 15 مرداد سال آینده اعلام شده است.علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به گروه روش‌شناسی تاریخ‌نگاری پژوهشکده تاریخ اسلام (http://www.pte.ac.ir) کنند.


750 ساعت مصاحبه با محوریت تاریخ شفاهی انقلاب
فاطمه خندان، کارشناس واحد مطالعاتی انقلاب در مدیریت اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: «در بخش تاریخ شفاهی با محوریت انقلاب اسلامی، مسجد کرامت و نقش اصناف در دوران انقلاب اسلامی در مشهد، با 140 نفر از فعالان انقلابی از طبقات مختلف جامعه در دهه 1340 و 1350 در قالب 750 ساعت مصاحبه انجام گرفته است.علاوه بر آن هزار و 200 ساعت مصاحبه در باره دوران انقلاب در آرشیو بخش تاریخ شفاهی این نهاد موجود است. این مصاحبه‌ها شامل اطلاعاتی از احزاب و گروه‌ها، روحانیت مبارز مشهد و نحوه برنامه‌ریزی و سازماندهی فعالیت‌های انقلابی، نشر نوار و اعلامیه‌ها، تظاهرات و اعتصابات و سخنرانی‌ها و حوادث سال‌های 1356 و 1357 است. همچنین 200 ساعت منابع صوتی و سخنرانی انقلابی و 200 دقیقه تصویربرداری از تظاهرات مردم به مناسبت‌های مختلف در شهر مشهد از دیگر مستندات صوتی و تصویری این مرکز است.»


رونمایی زندگینامه شهید سال
مراسم رونمایی از کتاب «صوفی» نوشته امیرحسین انبارداران که دربرگیرنده زندگینامه شهید حسن صوفی است، سوم بهمن 1392 در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس برگزار شد. شهید حسن صوفی به عنوان یکی از شهدای شاخص در سال جاری انتخاب شده است. وی زمستان 1341 در محله کبابیان همدان به دنیا آمد و 26 اسفند 1363 در جریان عملیات بدر به شهادت رسید. انتشارات فاتحان کتاب «صوفی» را به تازگی منتشر کرده است.


انتشار اسناد ساواک درباره حجت‌الاسلام جمی و آیت‌الله ابوترابی
مرکز بررسی اسناد تاریخی، کتاب‌های پنجاه و پنجاه‌‌ویکم از مجموعه یاران امام خمینی (ره) به روایت اسناد ساواک را منتشر کرد. «حجت‌الاسلام غلامحسین جمی» عنوان کتاب پنجاهم مجموعه یاران امام(ره) به روایت اسناد ساواک و «آیت‌الله سیدعباس ابوترابی» عنوان کتاب پنجاه‌ویکم این مجموعه است.


روایت جنگ برای هنرمندان کانادایی
گروه هنرمندان کانادایی اجرا کننده نمایشی بر اساس کتاب «شطرنج با ماشین قیامت» به آبادان رفتند و از محله‌های واقعی رخدادهای این کتاب رمان بازدید کردند. آنها با حضور در گلزار شهدای آبادان با وقایع دردناک زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و از جمله 177 مزار بدون نام از انبوه زنان و کودکان شهید این وقایع آشنا شدند و به این قهرمانان مظلوم ادای احترام کردند. بازدید از جبهه اروند رود و ذوالفقاری، مجسمه دریاقلی، پل قدیمی خرمشهر و مسجد جامع این شهر و روایت‌گری مکی یازع، راوی کتاب «بچه های کفیشه» و حبیب احمدزاده، نویسنده «شطرنج با ماشین قیامت» از دیگر برنامه‌های آنها بود. نمایش «شطرنج با ماشین قیامت» که به کارگردانی شاهین صیادی در کانادا تمرین و اجرا شده است، ششم وهفتم بهمن 1392 در بخش بین الملل سی‌ودومین جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه رفت.


انتخاب کتاب سال دفاع مقدس از میان کتاب‌های 3 سال
گلعلی بابایی، رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس گفت: «برگزاری انتخاب کتاب سال دفاع مقدس از اولویت‌های سازمان است که شانزدهمین دوره آن بعد از 3 سال توقف در نیمه دوم سال 1393 برگزار می‌شود. در این راستا کتاب‌های‌ انتشار یافته سال‌های 90، 91 و 92 داوری می‌شود.»



 
بررسی پرونده‌های امنیتی در جمهوری اسلامی
محمدحسن روزی طلب درباره کتاب «صخره سخت: بررسی پرونده‌های امنیتی در جمهوری اسلامی (1357- 1359)» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر می‌شود، گفت: «حدود 600 سند منتشر نشده در این کتاب گنجانده شده که برای اولین بار منتشر خواهد شد. شاید بتوان گفت نخستین سندنگاری اسناد امنیتی پس از انقلاب در این تالیف عرضه می‌شود.» وی در توضیح بیشتر کتاب را حدود 1200 دانست و ابراز داشت: «تالیف کتاب «صخره سخت» حدود یک سال و نیم به طول انجامید. تحقیق در راستای تالیف کتاب به شکل کتابخانه‌ای انجام شده و از آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز استفاده کرده‌ام؛ حدود 10 هزار برگ سند برای نگارش این اثر مطالعه شد.»


مسعود فروتن و دیوید برنت از زمستان 1357 گفتند
شماره‌ چهل و یکم مجله‌ داستان همشهری با روایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از روزهای حضور مخفیانه‌اش در نقاط مختلف ایران در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، منتشر شد. در بخش «درباره زندگی» این شماره به مناسبت همزمانی با دهه‌ فجر دو روایت از انقلاب اسلامی منتشر شده است. در مطلب «اسم»، علی جنتی، وزیر ارشاد، روایت گریزها و تغییر هویت‌هایش را در دوران مبارزه‌ با رژیم پهلوی نقل می‌کند و در روایت «واحد سیار» هم روایت مسعود فروتن از حضورش در گروهِ کارکنان اعتصابیِ تلویزیون و پوشش تصویری ورود امام خمینی(ره) به ایران در دوازده بهمن 1357 نقل شده است. در این مجله همچنین تصویر نامه‌ای از امام موسی صدر برای معرفی علی جنتی با نام مستعار «محمد ابرار» به نهادهای لبنانی منتشر شده است. سوگل مهاجری در این شماره از همشهری داستان در مطلبی با عنوان «قفل غریب»، تجربه‌ خودش از سختی‌های زندگی دانشجویی در کشوری دیگر را نوشته و «تشخیص هویت» هم شرح تجربه‌ کار دانشجویی و ماجراجویی‌هایِ پیتر هِسلرِ، نویسنده و روزنامه‌نگار، در اداره‌ پلیس است. «روایت‌های مستند» این شماره هم با مطلبی ویژه‌ انقلاب اسلامی همراه شده است. «غسل تعمید آتش» روایت خواندنی و متفاوت دیوید برنت، عکاسِ مجله تایم است که 44 روز از زمستان 1357 را در ایران بوده و مشاهده‌هایش را در قالب عکس و متن ثبت کرده است. شماره بهمن ماه 1392‌داستان همشهری در 244 صفحه و با قیمت 4000 تومان منتشر شده است.


خاطرات پرفروش
در میان کتاب‌های پرفروش نیمه دوم دی ماه 1392 در فروشگاه مرکزی شهر کتاب در تهران این عناوین دیده می‌شوند: «كودتا (28 مرداد، سازمان سيا و ريشه‌های روابط ايران و آمريكا در عصر مدرن)»، مجموعه‌های عکس «شهدا» و «سال سی» و کتاب‌های خاطرات «برای تاریخ می‌گویم»، «من زنده‌ام» و «لشکر خوبان».


آماری از کتاب‌های دفاع مقدس
نخستین همایش تالیف متون درسی ادبیات دفاع مقدس سوم بهمن 1392 با همکاری پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و سازمان ادبی و هنری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد و محمدرضا سنگری، دبیر علمی همایش، آماری از فعالیت‌های نگارشی در حوزه ادبیات جنگ ارایه داد: «تاکنون در کتابخانه جنگ حوزه هنری 1993عنوان پایان‌نامه و رساله دکترا داریم. در مجموع 9928 جلد کتاب در این کتابخانه موجود است. البته ‌دوهزار جلد کتاب دیگر هم وجود دارد که به گونه دیگری ارتباطی با موضوع دفاع مقدس دارند. این کتابخانه 1451 عنوان کتاب خاطره، 200 عنوان کتاب وصیت‌نامه،2671 عنوان کتاب زندگینامه و 18 عنوان کتاب پژوهش مستندنگاری را داراست.»


خاطرات دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد منتشر خواهد شد
کتاب خاطرات دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد منتشر خواهد شد. مرکز اسناد انقلاب اسلامی جمع‌آوری خاطرات و انتشار این کتاب را برعهده گرفته است. در همین ارتباط روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مشاور سیاسی احمدی‌نژاد در دولت نهم درباره حضور احمدی‌نژاد در مرکز اسناد گفت: «با توجه به این که بنده حدود یک ماه قبل به دیدن احمدی‌نژ‌اد رفته بودم، او نیز با حضور در مرکز اسناد، به بازدید ما آمد و درباره چگونگی، زمان گرفتن و دریافت خاطرات رئیس جمهور سابق کشورمان برنامه‌ریزی شد و مرکز اسناد، این کار را انجام خواهد داد.»


«یادداشت‌های روزانه» و فراز و فرودهای زندگی نجف دریابندری
کتاب «یادداشت‌های روزانه» درباره فراز و فرودهای زندگی نجف دریابندری، دیدگاه‌های او راجع به افراد مختلف، وقایع و اشارات لطیف و طنزآمیزش در باب کتاب‌ها، ویرایش و ترجمه‌ها، به روایت این مترجم پیشکسوت از سوی انتشارات نگاه منتشر شد. این کتاب حاصل گفت‌وگوهای مهدی مظفری‌ساوجی با نجف دریابندری در فاصله 30 روز بین سال‌های 1384 تا 1385 است که در آن، دریابندری از مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و بخشی از خاطرات خود حرف زده است. در واقع این کتاب حاصل صحبت‌های ضبط نشده و در مواردی ضبط شده با دریابندری است که بعد از هر دیدار به روی کاغذ آمده است. در فاصله این یادداشت‌ها، گفت‌وگوهای ضبط‌شده‌ با دریابندری در کتاب «گفت‌وگو با نجف دریابندری» از سوی انتشارات مروارید منتشر شده است.


مصاحبه با یهودی‌های ساکن فلسطین
مرتضی شعبانی، مدیر مرکز مستند حقیقت از پخش مجموعه مستند «قصه‌های قدس» که در آن با یهودی‌های ساکن فلسطین مصاحبه شده، از دوشنبه 14 بهمن 1392 در شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران خبر داد. وی گفت: «این مجموعه در 6 قسمت 25 دقیقه‌ای داخل فسطین اشغالی تهیه شده و در آن محدودیت های شهروندان فسلطینی از زبان خود یهودیان ساکن سرزمین‌های اشغالی بیان می‌شود. در این مستند نشان داده می‌شود که بعضی از این یهودیان اعتراف می‌کنند که ما نباید فلسطین را اشغال می‌کردیم و یا می‌گویند که اسراییل نامی جعلی برای این سرزمین است. این یک مستند کاملا تولیدی است و اصلا در آن از تصاویر آرشیوی استفاده نشده حتی تصاویر آن نیز تولیدی خود مستندسازان است.»


یادداشت‌های روزانه پاپ ژان پل دوم منتشر می‌شود
انتشارات «زاک» کشور لهستان به تازگی از انتشار کتابی بر مبنای یادداشت‌های روزانه پاپ ژان پل دوم که باید بنا به وصیت وی به دست آتش سپرده می‌شد، خبر داده است. این کتاب که در مجموع مشتمل بر 640 صفحه خواهد بود دربرگیرنده گزیده‌هایی کوتاه از مطالبی است که پاپ ژان پل دوم آنها را در دفترچه‌های یادداشت خود در فاصله زمانی سال‌های 1962 تا 2003 نوشته و بخش‌های مناسب آن برای انتشار در قالب یک کتاب گردآوری شده است. پاپ ژان پل دوم ۱۶ اکتبر ۱۹۷۸ به رهبری کلیسای کاتولیک و حاکم واتیکان برگزیده شد و تا زمان مرگش در ۲ آوریل سال ۲۰۰۵ در این سمت باقی ماند. پاپ ژان پل دوم در وصیت نامه خود آورده بود که یادداشت‌هایش باید پس از مرگش نابود شوند اما منشی خصوصی وقت او کاردینال استایسلاو دیویس تصمیم گرفت که این یادداشت‌ها باقی بمانند.


نشانی‌ها:
حاتمی‌کیا از خاطرات نگفته جنگ گفت
http://www.mehrnews.com/detail/News/2222993
و http://www.mehrnews.com/detail/News/2223034
نشست «روایت تاریخ در گفتمان پسااستعماری»
http://ibna.ir/vdca0un6e49no61.k5k4.html
و http://ibna.ir/vdcja8ev8uqehvz.fsfu.html
اعتراف‌گونه‌های رجال قاجاری، رمزگشای تاریخ معاصر ایران
http://ibna.ir/vdcfmydyyw6d1ma.igiw.html
سلطان صاحبقران، نخستين پادشاه خاطره‌نويس ایران
http://www.ibna.ir/vdcaa6n6i49noa1.k5k4.html
سيري در خاطرات پراکنده و گزیده رجال عصر پهلوي
http://www.ibna.ir/vdcc4sqsx2bqoe8.ala2.html
و http://ibna.ir/vdcay6n6649no01.k5k4.html
مستندسازي تجربه در ايران نهادينه نشده است
http://www.magiran.com/ppdf/nppdf/2387/p0238719350071.pdf
نگاهی بر عکاسان سیار و دفاع مقدس در مشهد
http://qudsonline.ir/NSite/FullStory/News/?Id=181738&Titr
«برگی از خطه كشوین» ثبت خاطرات به كمك روش تحقیق كیفی
http://www.hhnews.ir/fa/news/12713
شخصیت‌نگار
http://www.shakhsiatnegar.com
خاطرات عضو جدا شده منافقین
http://www.mehrnews.com/detail/News/2222587



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'