شماره 145    |    11 دي 1392

   


 



پیش خوان شماره 145

انتشار «تاریخ شفاهی تشکیل سازمان آب و برق خوزستان»
نخستین کتاب مجموعه‌ «عمران خوزستان» با عنوان «تاریخ شفاهی تشکیل سازمان آب و برق خوزستان» با بازنویسی‌ سید احمد حسینی در صفحه‌ای از تارنمای مدیریت پایدار آب با این نشانی  منتشر شده است.



گردآوری خاطرات همراهان و خانواده مرحوم پرورش
حوزه هنری استان اصفهان از گردآوری و تدوین خاطرات موجود درباره مرحوم سید علی‌اکبر پرورش خبر داد. برای تدوین این کتاب با همراهان و خانواده این فعال انقلابی گفت‌وگو خواهد شد. سید علی‌اکبر پرورش، متولد سال 1321 در زرین‌شهر اصفهان، ششم دی 1392 درگذشت. وی از مبارزان انقلاب اسلامي بود و پس از پيروزي انقلاب سمت‌هایی مانند عضويت در شوراي مركزي حزب جمهوري اسلامي، عضويت در مجلس خبرگان قانون اساسي، عضویت در شوراي عالي دفاع، نمايندگی مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي در سه دوره، نايب رئيسی مجلس شوراي اسلامي در دوره نخست و وزارت آموزش و پرورش در سه دولت نخست‌ جمهوري اسلامي ايران را بر عهده داشت. پیکر سید علی اکبر پرورش، هشتم دی ماه 1392 با حضور مردم اصفهان، از میدان فیض این شهر به سوی گلستان شهدای اصفهان تشییع شد.



تاریخ انقلاب اسلامی در مشهد به روایت 1500 ساعت مصاحبه
به همت سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي، نشست تخصصي بررسي قيام 9 و 10 دي سال1357 مشهد، برگزار شد. در اين نشست جمعي از افراد موثر در انقلاب اسلامي شهر مشهد و نيز پژوهشگران اين حوزه از جمله شمقدري، صابري فر، چشمه نور، نعميم آبادي، تيمسار هاشمي و هزاره به واكاوي و بيان خاطرات پرداخته و نقش مردم و رهبر معظم انقلاب، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در حفظ همدلي و همفكري قيام را مردم مورد بررسي قرار دادند. در پايان مراسم، زاهدي، رئیس سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي گفت: «1500ساعت مصاحبه تاريخ شفاهي، 200ساعت منابع صوتي و تصويري، 700 قطعه عكس و 30 هزار برگ سند در حوزه انقلاب اسلامي در مركز اسناد آستان قدس رضوي موجود و امكان ارائه خدمات، مشاوره، توان برگزاري نشست و اجراي طرح‌هاي تخصصي و پژوهشي در اين زمينه‌ها را داراست.» در اين نشست تخصصي پس از جلسه پرسش و پاسخ پژوهشگران و سخنرانان، حاضران از نمايشگاه عكس انقلاب اسلامي نيز بازديد كردند.



پایان نگارش خاطرات محمدنبی رودکی
محمدمهدی بهداروند، نگارش خاطرات سردار محمدنبی رودکی را با عنوان «تا صبح اشراق» و در حدود 500 صفحه به پایان رسانده است. رودکی از فعالان انقلابی است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال 1359 مبارزه‌هایی با گروهک‌های ضد انقلاب در غرب کشور داشت که در جریان آنها مجروح شد. وی در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران فرماندهی تیپ امام سجاد(ع) استان فارس، فرماندهی لشکر 19 فجر و فرماندهی لشکر7 ولی‌عصر(عج) استان خوزستان را برعهده داشت.



دانشنامه زندان سیاسی پهلوی در مرحله ویرایش نهایی
ناصر تفرشی، مسوول بررسی و ویرایش مقالات دانشنامه زندان سیاسی عصر پهلوی گفت: «مقالات این دانشنامه در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی تولید شده و این اثر در مرحله ویرایش نهایی قرار دارد. این دایره المعارف درباره وقایعی است كه در زندان‌های سیاسی پهلوی اول و دوم رخ داده است.» واحد دایره ‎المعارف زندان سیاسی عصر پهلوی از سال 1386 در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری شروع به كار كرد و این دانشنامه با هدف آگاه‎سازی اذهان با فضای اختناق و استبداد حاكم بر دوره پهلوی، آشنایی خوانندگان با واژگان، اصطلاحات و تعاریف متداول و مرسوم بین زندانیان سیاسی، واگویی برخی وقایع و رویدادهای تاریخی مرتبط با زندان سیاسی و در نهایت زندگینامه مجریان، دست‎اندكاران و عوامل این پدیده سیاسی تدوین شده است. این پژوهش حدود 600 مدخل را به قلم 55 نویسنده در بر دارد.



برگزاری 189 جلسه کارشناسی دایره‌المعارف انقلاب اسلامی
میرزا باقر علیان‌نژاد، مسئول واحد تدوین تاریخ دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، از آماده چاپ بودن جلد سوم دایره المعارف انقلاب اسلامی ویژه نوجوانان و جوانان خبر داد. وی گفت: «این دایره المعارف سه جلدی در 885 مدخل نوشته شده و مداخل از سال 1340 تا 1357 گردآوری شده است. البته برخی مداخل مربوط به تاریخ قبل و بعد از این هم مد نظر قرار گرفته شده و به طور مثال مداخل شاخص دوران دفاع مقدس در این اثر گنجانده شده است. جلد سوم دایره المعارف انقلاب اسلامی حجیم‌تر از دیگر جلدها و شامل 315 مدخل و 505 صفحه و 433 عكس است.» علیان‌نژاد با بیان این كه برای گردآوری مجموعه سه جلدی دایره المعارف انقلاب اسلامی از سال 1379 در 55 نشست 885 مدخل انتخاب شده و در 134 جلسه بعدی هم مداخل كارشناسی شده‌اند، عنوان كرد: «این دایره المعارف زیر نظر شورای 5 نفره‌ای متشكل از هدایت الله بهبودی، محسن غنی‌اری، محمد كریمی، سید محمدصادق فیض و بنده گردآوری شده است.» وی اعلام کرد كه در سال‌های آینده سه جلد دایره المعارف انقلاب اسلامی ویژه نوجوانان و جوانان در یك مجلد كه نزدیك به یك هزار صفحه است منتشر می‌شود.



«مطالعات تاریخی» دوره رضاخان را بررسی می‌کند
شماره 39 فصلنامه «مطالعات تاریخی» ویژه‌ بررسی ابعاد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دوره رضاخان از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به چاپ سپرده شد. در این شماره 39 از فصلنامه «مطالعات تاریخی» مقاله‌هایی از سیدمصطفی تقوی با عنوان «ایران و رضاخان؛ به روایت انگلیسی‌ها و به رضایت رضاخان (نقدی بر کتاب: ایران؛ برآمدن رضاخان، برافتادن قاجار و نقش انگلیسی‌ها)»، مقاله محرم قلی‌زاده درباره «بازکاوی ریشه‌های تئوریک سیاست‌های فرهنگی حکومت رضاشاه در اندیشه روشنفکران بومی»، مطلبی از محمد حسن‌نیا با عنوان «قرارداد نفتی 1933» ، همچنین مقاله «مجالس پهلوی اول راهرویی برای دیکتاتوری» به‌قلم نادر پروانه آمده است. در ادامه نیز مقاله‌هایی از رضا معینی‌رودبالی، سید صاحب برزین و فاطمه نجفی‌کشکولی با عنوان «جمهوری رضاخانی و پیامدهای آن به روایت اسناد تاریخی و مطبوعات»، نوشته نیلگون دریایی با نام «کاپیتولاسیون از مشروطه تا پهلوی» و اسنادی درباره تبعید سیدیحیی روضه‌خوان از یزد به‌دلیل مباحثه با یک بهایی، جمع شدن مردم و ایجاد اغتشاش با عنوان «اسناد بدون شرح» تدوین شده‌اند. شماره 39 فصلنامه «مطالعات تاریخی» به ‌زودی منتشر خواهد شد.



انتشار زندگینامه شیخ حسینعلی راشد
چهارمین کتاب از مجموعه «صاحبدلان» با موضوع زندگینامه مرحوم حجت‌الاسلام شیخ حسینعلی راشد، به قلم محسن حسام مظاهری و با عنوان «کتاب راشد» از سوی نشر خیمه منتشر شد. روایت مظاهری از زندگی راشد، از ولادت وی در سال 1284 در تربت حیدریه آغاز می‌شود و به اقامت او در مشهد برای تحصیل و سپس سفر به نجف و بازگشت به ایران و اقامت در شیراز می‌رسد. سفر به اصفهان و اقامت در تهران به منظور تالیف فهرست کتب ادبی برای کتابخانه مجلس شورای ملی بخش دیگر این کتاب را تشکیل داده و در ادامه ماجرای سلسله سخنرانی‌های او در رادیو از سال 1320 تا 1357 ذکر شده است. ماجرای تدریس در مدرسه عالی سپهسالار، سفر به عراق و سوریه و بیروت و فلسطین و مصر و در نهایت اروپا و وفات در سال 1359 نیز در ادامه این کتاب ذکر شده است.



تجدید چاپ خاطرات فیروزه جزایری دوما
ترجمه غلامرضا امامی از خاطرات فیروزه جزایری دوما با عنوان «لبخند بی‌لهجه» و «بامزه در فارسی» توسط نشر هرمس برای چهارمین و پنجمین نوبت تجدید چاپ شد. کتاب «لبخند بی‌لهجه» در برگیرنده خاطراتی از زندگی در ایران و مهاجرت به آمریکاست که با زبانی طنز‌آمیز نوشته شده است. کتاب «بامزه در فارسی» نیز روایت دیگری است از جزایری که شرح دهنده بخشی از زندگی مهاجران ایرانی در آمریکاست و پس از انتشار یکی از سه نامزد نهایی دریافت جایزه «تربر» و نیز نامزد جایزه «پن» در بخش آثار خلاقه غیرتخیلی شد.



خاطرات یک خلبان در «پرواز ناتمام»
کتاب «پرواز ناتمام» نوشته بیژن کیا، به سرگذشت خلبان، سروان عليرضا شيرازی می‌پردازد. این کتاب حاصل گفت‌وگو‌های نویسنده با این افسر نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و در سه بخش با عنوان‌های «جنگ»، «مقاومت» و «صلح» نوشته شده است. «پرواز ناتمام» را نشر شاهد با همكاری بنياد شهيد و امور ايثارگران استان فارس منتشر کرده است.



«لشکر خوبان» به چاپ سی‌وهفتم رسید
چاپ سی‌وهفتم کتاب «لشکر خوبان» شامل خاطرات مهدی‌قلی رضایی، از رزمندگان اطلاعات عملیات در دوران دفاع مقدس به تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد. این اثر را معصومه سپهری، نویسنده خاطرات نورالدین عافی در کتاب «نورالدین پس ایران» تدوین کرده است.



جان. اف. کندی و کتاب‌های درباره او
کتاب استفن کینگ درباره ترور جان. اف. کندی، با وجود گذشت مدتی از پنجاهمین سالگرد ترور این رییس جمهوری آمریکا، همچنان در فهرست پرفروش‌ها جای گرفته است. کتاب کینگ با عنوان «63/22/11» که دو سال پیش منتشر شد درباره آموزگاری است که در زمان سفر می‌کند و تلاش دارد تا جلوی این ترور را بگیرد. درباره کندی، جایگاه اجتماعی، زندگی و سیاست‌هایش تاکنون بیش از 40 هزار عنوان کتاب منتشر شده است و در این میان کتاب‌هایی چون «نیم قرن پس از کندی» نوشته لاری ساباتو، «اگر کندی زنده می‌ماند» نوشته جف گرینفیلد، «22 نوامبر 1963: مردم معمولی و خاص آمریکا از عکس‌العمل‌هایشان درباره شنیدن این خبر می‌گویند» نوشته جودی و لورا الیوت‌هانسن از جمله کتاب‌هایی هستند که امسال به این مجموعه افزوده شده‌اند.



روایتی از آستانه جنگ جهانی اول
در سال 2013 کتاب «1913: تابستان قرن» اثر فلوریان ایلیس در صدر فهرست کتاب‌های پرفروش غیر داستانی در کشور آلمان قرار گرفت و بیش از یک میلیون نسخه فروش داشته است. موضوع کتاب روایتی از سال پیش از بروز جنگ اول جهانی است و ماجرای این کتاب به روی صحنه هم رفته است.



نشانی‌ها:
ضرورت تدوین تاریخچه‌ آموزش و پرورش در دیلم
http://dilom.blogfa.com/post-1988.aspx
درباره محمد روشن، مصحح «جامع التواریخ»
http://ibna.ir/vdceeo8zojh8vpi.b9bj.html
گفت‌وگویی درباره قحطی بعد از جنگ جهانی دوم در تبریز
http://dana.ir/News/43259.html
تحليل يرواند آبراهاميان از كودتاي 28 مرداد
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2873371
غارت خانه مصدق در ۲۸ مرداد را دیدم
http://www.tarikhirani.ir/fa/files/All/bodyView/728/index.html
اعدام صدام به روايت شاهد عيني
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2874582



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'