شماره 143    |    27 آذر 1392

   


 



پیش خوان شماره 143

فراخوان نشست سالانه انجمن تاریخ شفاهی دانشگاه جورجیا
انجمن تاریخ شفاهی دانشگاه ایالتی جورجیا خبر داد که برای نشست سالانه‌ خود در سال ۲۰۱۴، پذیرای مقالاتی با موضوع «تاریخ شفاهی در حرکت است: جنبش‌ها، دگرگونی‌ها و قدرت داستان‌ها» است. این نشست ۸ تا ۱۲ اکتبر 2014 (۱۶ تا ۲۰ مهر۱۳۹۳) در شهر مدیسون، مرکز ایالت ویسکانسین برگزار خواهد شد. تمام مقاله‌های پیشنهادی باید از طریق وب‌گاه http://convention2.allacademic.com/one/oha/oha14 ارسال شود و آخرین مهلت ارسال آثار، اول فوریه 2014 (۱۲بهمن ۱۳۹۲) است. برای کسب اطلاعات بیشتر دربار این نشست، می‌توان به وب‌گاه http://www.oralhistory.org/2014-call-for-papers مراجعه یا به نشانی oha@gsu.edu برای دفتر انجمن تاریخ شفاهی دانشگاه ایالتی جورجیا رایانامه ارسال کرد.


ترجمه «راهنمای تاريخ شفاهی» منتشر شد
کتابخانه ملی در روز بیست و پنجم آذر 1392 شاهد رونمایی از شش عنوان کتاب جدید بود که توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران چاپ شده و «راهنماي تاريخ شفاهي» یکی از این کتاب‌هاست. این کتاب تالیف باربارا دبلیو سامر و مری‌کی کوینلن و ‏‫ترجمه رضا مهاجر است. عنوان اصلی کتاب ‬ The oral history manualو چاپ سال 2002 میلادی است.


رونمایی از كتاب‌هاي تاريخ شفاهي رايزنان فرهنگي
مراسم رونمايي از يكصد اثر پژوهشي و تقدير از پژوهشگران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي 25 آذرماه 92 برگزار شد. بيش از بيست عنوان كتاب‌هاي تاريخ شفاهي رايزنان فرهنگي جمهوری اسلامی ایران در این مجموعه رونمایی شد. تاکنون 32 مجلد از تاریخ شفاهی رایزنان فرهنگی، شامل تجربیات آنها و اطلاعات و اخبار از کشورهایی که در آنها حضور داشته‌اند، تدوین شده است.


جلسه‌های هفتگی تدوین تاریخ شفاهی در البرز
جلسه‌های هفتگی تدوین تاریخ شفاهی نقش رزمندگان دفاع مقدس استان البرز در جبهه‌های غرب کشور به طور مرتب برگزار می‌شود. این جلسات با حضور رزمندگان اعزامی از استان البرز در آن ایام برگزار می‌شود و حاضران با ذکر خاطرات و دیده‌های خود از شهدا و همسنگران و همرزمان به تبادل اطلاعات و جمع‌آوری و طبقه‌بندی اسناد می‌پردازند. در این زمینه پروژه جمع‌آوری خاطرات رزمندگان استان البرز در گیلان‌غرب به زودی وارد مرحله تدوین و چاپ می‌شود.


کارگاه تاریخ شفاهی در اصفهان
واحد ادبیات پایداری حوزه هنری استان اصفهان چهارمین و پنجمین کارگاه آموزش مصاحبه و تاریخ شفاهی را با حضور حسین نصرالله‌زنجانی و محمد قاسمی‌پور برگزار می‌کند. این کارگاه دو روزه از ساعت ۹ صبح الی ۱۷ پنج شنبه و جمعه ۲۸ و 29 آذرماه 1392 در خانه هنرمندان اصفهان برگزار خواهد شد.


تنطیم شیوه‌نامه «تاریخ شفاهی زنان مقاومت»
یحیی نیازی، مدیر گروه بررسی مطالعات جامعه‌محور مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: «مجموعه «فرماندهان جوان» به عنوان نخستین مجموعه‌ در دست انجام این گروه، به فرماندهان جوان دوران دفاع مقدس که کمتر از 35 سال سن داشتند، می‌پردازد. از این مجموعه تاکنون کتاب‌های «شهید ابراهیم همت» و «یوسف کلاهدوز» تدوین و منتشر شدند و اکنون دو کتاب دیگر درباره شهیدان «حسین خرازی» و «احمد کاظمی» نیز در دست تدوین و انتشارند. همچنین آثاری درباره شهیدان کلهر، دستواره و زین‌الدین هم در حال نگارش است. «جنگ شهر‌ها» دیگر موضوع مورد توجه این گروه مطالعاتی است و از این مجموعه کتاب‌های «تهران در جنگ» و «جنگ شهر‌ها» مراحل پایانی ویرایش را سپری می‌کنند و کتاب «دزفول» نیز در مرحله پایانی نگارش است. این گروه مطالعاتی در نظر دارد که کار نگارش آثاری درباره 17 شهید راوی دفاع مقدس را هم تا پایان سال 1392 به انجام برساند.» وی افزود: «در موضوع «تاریخ شفاهی زنان مقاومت» شیوه‌نامه خاص تاریخ شفاهی را تنظیم کرده‌ایم.»


تاريخ شفاهي عرفان شيعي در «حديث سرو»
مجتبی راعي، کارگردان سینما و تدوین‌کننده مجموعه مستند «حديث سرو» گفت: «با مجموعه «حديث سرو» يك تاريخچه شفاهي از علما تدوين شده كه بسيار ارزشمند است. براي برخي از دوره‌های اين مجموعه، چهار سال تكه تكه‌ها را از همه جا جمع كرده‌اند. تعدادي از علمایي كه در مجموعه «حديث سرو» به آنها پرداخته شده است چند سال پيش فوت كرده‌اند و به نظرم ساخت اين مجموعه به موقع بوده است. اين مجموعه در واقع يك مجموعه تاريخ شفاهي در مختصات خودش با محوريت عرفان شيعي است.» مجموعه مستند «حديث سرو» با تهیه‌کنندگی عبدالکریم عرشی و کارگردانی عبدالرسول گلبن از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود.


«شریعتی» در آینه تاریخ شفاهی
 ویژه‌نامه «شریعتی و دانشگاه مشهد» کاری مشترک از نشریات تاریخ پژوهی و کوچه‌های تاریخ به صورت ضمیمه نشریه  انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد منتشر می‌شود. فهرست مطالب ویژه‌نامه چنین است: رجال محلی، هویت منطقه‌ای و اهمیت ملی/ ابوالفضل حسن‌آبادی، تأملی بر نقش و جایگاه دکتر علی شریعتی در مبارزات انقلابی مردم مشهد/ یوسف متولی حقیقی، شریعتی از تولد تا مرگ، شریعتی در آینه تاریخ شفاهی/ غلامحسین نوعی، چکیده اولین کتاب به زبان چینی در خصوص افکار دکتر شریعتی/ ژ. ژان وان، لزوم تأسیس مرکز تاریخ شفاهی دانشگاه فردوسی/ غلامرضا آذری خاکستر.


راه‌اندازی مرکز تاریخ شفاهی گرگان
احمد خواجه نژاد، قائم مقام موسسه میرداماد گرگان، شامگاه 25 آذر در آیین گرامیداشت سید ابوالقاسم امیرلطیفی، بنیانگذار گرگان پژوهی گفت: «موسسه فرهنگی میرداماد یک موسسه غیر دولتی است که توسط آیت الله نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان راه اندازی شده است. امسال مرکز تاریخی شفاهی مربوط به این منطقه را راه اندازی کردیم که مربوط به حوادث تاریخی است. اطلاعات مربوط به حوادث تاریخی در اختیار بزرگان است و اگر اقدامی برای ثبت آنها صورت نگیرد بخشی از تاریخ دچار آسیب شده و از بین خواهد رفت و آیندگان را دچار مشکل خواهد کرد. هدف از راه اندازی مرکز تاریخ شفاهی در موسسه میرداماد داشتن یک محور برای ثبت وقایع تاریخی بوده است.»
 



برگ‌هایی از ادبیات شفاهی در فرهنگ عامیانه اردبیل
جلد نخست «برگ‌هایی از ادبیات شفاهی در فرهنگ عامیانه دارالارشاد اردبیل» تالیف موسی اصغرزاده از سوی نشر نیک‌آموز منتشر شد. برخی سرفصل‌های بخش نخست این کتاب شامل «مسکن»، «غذا‌های مرسوم در اردبیل»، «پوشاک قدیمی‌ها»، «تولد نوزاد»، «خواستگاری و ازدواج»، «زمستان» و «عید نوروز» است. سرفصل‌های بخش دوم این کتاب شامل «سوگواری»، «مراسم کفن‌ودفن»، «دعا، نفرین و فال‌بینی»، «مراسم ماه مبارک رمضان» و «اعیاد اسلامی» است. مولف کتاب در پیش‌گفتار نوشته است: « از سال 1340 به تهیه یادداشت‌های مختلف همت گمارده تا فرهنگ اصیل بومی و عامیانه ما از اذهان زدوده نشود و به ‌طور مکتوب باقی بماند.»


ساماندهی 2200 روایت‌گر
اسکندر یارنسب، مدیرکل تبلیغات بنیاد شهید گفت: «بیش از 2 هزار و 200 روایتگر و سخنور دفاع مقدس ساماندهی و آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند که در مناسبت‌های مختلف اقدام به روایتگری حماسه ایثارگران می‌کنند.» وی افزود: «دست نوشته‌های شهدا در نقاط مختلف کشور جمع‌آوری و تدوین شده و حدود هشت میلیون برگ است. بررسی‌های نشان داده که همین اندازه آثار و سند نیز در اختیار نهادها و یا خانواده‌های شهدا در استان‌های مختلف کشور قرار دارد.» یارنسب خواستار همکاری نهادها و خانواده‌های شهدا برای ارایه آنها به بنیاد شهید شد و گفت: «دیگر برنامه‌های بنیاد در این خصوص مربوط به تاریخ شفاهی و روایت‌های خانواده‌های شهدا و آزادگان است و اولویت اصلی در زمینه تاریخ شفاهی، والدین شهدا هستند.»


گردآوری عملکرد جهاد سازندگی براساس صوت و سند
مسعود کوثری، استاديار و مدير گروه ارتباطات اجتماعی دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، بخشی از نحوه عملکرد جهاد سازندگی استان‌های خراسان را در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، در همکاری با جهاد سازندگی این استان‌ها گردآوری و تدوین کرده است. وی با بیان این‌ که از نوار‌های صوتی، کالک‌های جنگی و اسنادی از نحوه عملکرد جهاد‌ سازندگی در تالیف این اثر بهره برده است، نگارش این کتاب را تجربه جالبی دانست و افزود: « تدوین و دسته‌بندی این خاطرات باید از سوی نویسندگان توانمند صورت گیرد تا بازسازی مناسبی از عملیات‌ها ارایه شود. من بخشی از اسناد را گردآوری و براساس روز‌های عملیات‌ها، نحوه تصمیم‌گیری و چگونگی حرکت تجهیزات ساخت سنگر و پناهگاه، تعداد شهیدان و ترکیب آنها با کالک‌ها و نقشه‌های عملیاتی دسته‌بندی کرده‌ام. متاسفانه هنوز سازمان‌ها و نهاد‌ها به صورت جدی روی این اسناد کار نکرده‌اند. پیاده‌سازی این اسناد کاری شبیه به تاریخ‌نگاری است و باید با دقت انجام شود.»


«فرهنگ اعلام شهدا» نرم‌افزار می‌شود
حجت‌الاسلام‌  احمد مازنی، معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید درباره «فرهنگ اعلام شهدا» گفت: «این پژوهش در مدت 10 سال با  اطلاعات مربوط به زندگی شهیدان شامل اطلاعات شناسنامه‌ای، تحصیلی، شغلی و نظامی و درباره شهیدان انقلاب اسلامی از سال 1342 به بعد و دفاع مقدس تدوین شده است. به زودی مجموعه کامل آن منتشر می‌شود و همزمان، نرم‌افزار این اثر هم ارایه خواهد شد.»


انتشار زندگینامه حجت‌الاسلام محمدتقی فلسفی
نخستین مجلد از مجموعه کتاب‌های «صاحبدلان» با موضوع زندگینامه حجت‌الاسلام محمدتقی فلسفی و با نام «کتاب فلسفی» نوشته علیرضا مازاریان، توسط نشر خیمه منتشر شد. روایت کتاب از ماجرای تولد این روحانی در سال 1286 شروع و در ادامه به موضوعاتی مانند شرح اولین سفر فلسفی به حج و پاکستان می‌پردازد. همچنین سلسله سخنرانی‌های او علیه بهائیت و آغاز منبرهای انقلابی از دیگر بخش‌های این کتاب است. ماجرای اولین و دومین بازداشت و ممنوع‌المنبر شدن فلسفی و نیز فعالیتش در سال‌های پس از انقلاب اسلامی تا درگذشت او در سال 1376 نیز در ادامه این کتاب مطرح شده است.


«ياد مانا» به چاپ چهارم می‌رسد
کتاب «ياد مانا» نوشته عليرضا کمري که حاوي پنج مقاله درباره خاطره نويسي و خاطره نگاشته‌هاي جنگ و جبهه و دفاع مقدس است، به زودی توسط انتشارات سوره مهر به چاپ چهارم می‌رسد. کمري در مقدمه کتاب هدف از نگاشتن اين مقاله‌ها را مشخص ساختن سیر و سابقه‌ پژوهش در این مقوله و فقر و فقدان مباحث نظری در زمینه خاطره‌نویسی جنگ عنوان کرده است. نویسنده «یاد مانا» در نشست مسوولان واحد آفرینش‌های ادبی مراكز استانی حوزه هنری با مدیران و اساتید گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان که 19 آذر 92 در شهر سمنان برگزار شد، گفت: «در حال حاضر كلمات خاطرات، خاطره نوشته‌ها و یا خاطره نگاشته‌ها و گفته‌ها كفایت از گونه‌هایی‌ كه در ذیل آنها قرار می‌گیرد، نمی‌كند.» وی با انتقاد از این كه در حوزه خاطرات، زندگینامه و زیست‌نامه نویسی كار نظری و پژوهشی صورت نگرفته است، عنوان كرد: «اولین تلاش‌هایی كه در حوزه مطالعه ادبیات انقلاب اسلامی شد را كسی ندیده است و به دلیل این كه این فعالیت‌ها سازماندهی شده و ساختارمند صورت نگرفته راه به جایی نبرده است. بین نهادی مثل حوزه هنری و نهاد دانشگاه باید وفاق و دوستی اندیشیده، روشمند و ساختارمندی شكل بگیرد تا جایی كه حوزه هنری معاونت دانشگاهی داشته باشد.»


روزشمار مواضع جانبدارانه آمریکا در جنگ ایران و عراق
کتاب «قوی‌ترین شریک جرم: مواضع جانبدارانه آمریکا در جنگ ایران و عراق» نوشته مارین ویلمسه، با ترجمه محمدعلی خرمی و به اهتمام نشر مرز و بوم منتشر و روانه بازار کتاب شد. نویسنده با تمرکز بر مداخله‌های آمریکا در جنگ ایران و عراق، می‌کوشد زمان‌بندی دقیق رویدادهای جنگ و رویکرد آمریکا را در این باره به تفصیل توضیح دهد. مترجم این اثر معتقد است که این کتاب یکی از معدود کتاب‌هایی است که در غرب با نگاهی نسبتا منصفانه و محققانه درباره جنگ ایران و عراق نوشته شده ‌است. هر چند نویسنده به تحلیل همه وقایع و رویدادهای جنگ نمی‌پردازد، اما سیاست و عملکرد آمریکا را در این جنگ به طور نسبتا دقیق بررسی و تحولات جنگ را پیگیری می‌کند.


خاطرات «آتش‌نشین‌ها» و «در اسارت فقط خدا بود»
کتاب «آتش‌نشین‌ها» با موضوع خاطرات ایثارگران شرکت پالایش گاز پارسیان از سال های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران رونمایی شد. این کتاب را سیدمجتبی هاشمی تدوین کرده و در قم توسط انتشارات حماسه قلم به چاپ رسیده است.‬ انتشارات دارخوین هم خاطرات یکی از آزادگان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به نام ماشاءالله عسکری‌زاده را در قالب کتاب «در اسارت فقط خدا بود» نوشته فاطمه علی‌پور دهاقانی منتشر کرد. عسکری‌زاده در عملیات والفجر مقدماتی به اسارت دشمن در آمد و پس از سپری کردن هشت سال در اردوگاه‌های موصل، در سال 1369 به میهن بازگشت.


شناخت و بازخواني تاريخ معاصر با نرم‌افزار
نرم‌افزار تاريخ معاصر ايران به منظور معرفي، شناخت و بازخواني تاريخ معاصر کشورمان از دوران صفويه تا انقلاب اسلامي ايران، به همت موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران و در دو لوح فشرده منتشر شد. اين نرم‌افزار در سه بخش اصلي رويدادها، جريان‌ها و شخصيت‌ها به بازگو کردن وقايع تاريخ معاصر کشور مي‌پردازد و با اطلاعات نوشتاري، مقالات، اسناد، تصاوير، مجموعه فيلم‌ها و بهره‌گيري از تکنولوژي‌هاي روز در توليد نرم افزارهاي چند رسانه تهيه شده است.


انتشار «خاطرات محمد هاشمی»
جلد نخست کتاب «خاطرات محمد هاشمی» برادر آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی با تدوین فاطمه یابنده توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد. این کتاب در 3 بخش و 9 فصل نوشته شده است و حجمی نزدیک به 320 صفحه را در بر می‌گیرد که شامل خاطرات محمد هاشمی تا سال 1360 است. مجلد دوم که در دست تدوین است خاطرات وی در سال‌های بعد از 1360 را نیز شامل خواهد شد. زندگینامه‌ خانواده‌ محمد هاشمی، دوران کودکی، نوجوانی و جوانی راوی، دوران تحصيل در قم و تهران، ورود او به مدرسه حجتیه برای تحصیل و نخستین دیدارش با حضرت امام خمینی (ره)، نمایی از وضعیت شهر قم پیش از آغاز نهضت امام خمینی (ره)، فعاليت در دانشگاه صنعتی آريامهر (صنعتي شريف فعلی) و سال‌های فعاليت وی در آمريکا، بازگشت امام(ره) و همراهانشان و محمد هاشمی به ايران و ايام پرالتهاب روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی و مهم‌ترين وقايع و رويدادهاي از زمان تشکيل دولت موقت و نيز چالش‌هايی که نظام نوپای جمهوری اسلامی با آن مواجه بود، در جلد نخست کتاب «خاطرات محمد هاشمی» مطرح شده است.


«خاطرات سید مرتضی نبوی» به چاپ سوم رسید
کتاب «خاطرات سید مرتضی نبوی» توسط انتشارات سوره مهر به چاپ سوم رسید. خاطرات نبوی در گفت‌وگوهای محمد زین‌العابدینی با او در فاصله سال‌های 1373 و 1374 ضبط و توسط جواد کامور بخشایش تدوین شده ‌است. وی در سال 1326 در قزوین متولد شده و در این کتاب از خاطرات فعالیت‌ها و مبارزات سیاسی، دستگیری و زندانی شدن در دوران رژیم پهلوی گفته است.


خاطرات حیدرخان عمواوغلی و زندگی و زمانه عباس اقبال‌آشتیانی
کتاب‌های «خاطرات حیدرخان عمواوغلی: همراه با تقریرات منتشر نشده حیدرخان به خط علی‌اکبر داور» با تصحیح ناصرالدین حسن‌زاده و «زندگی و زمانه عباس اقبال‌آشتیانی» پژوهشی از لیدا اندیشه با ترجمه جلال‌الدین افضل، از سوی انتشارات نامک راهی بازار کتاب خواهند شد. حیدرخان عمواوغلی در بسیاری از رویدادهای انقلاب مشروطه شرکت داشت و از موسسان حزب کمونیست در ایران به ‌شمار می‌رفت. عباس اقبال آشتیانی هم مورخ و محقق و پایه‌گذار تصحیح متون تاریخی بر اساس شیوهای جدید به‌شمار می‌رود.


تدوین خاطرات خنده‌دار بانوان ورزشکار
پدیده بلوری‌زاده، مولف و مترجم از گردآوری و تالیف خاطرات خنده‌دار بانوان ورزشکار خبر داد و گفت: «با چند تن از خانم‌های ورزشکار قرار گذاشته‌ایم خاطرات ورزشی خنده‌دارمان را بنویسیم. این‌که می‌گویم خاطرات خنده‌دار، مربوط به الان می‌شود وگرنه برخی از آن‌ها در زمان وقوع خیلی هم خاطرات سختی بودند. اگر به یک جمع‌بندی مناسب برسیم، حتما آن‌ها را چاپ خواهیم کرد. گردآوری و انتشار این خاطرات می‌تواند مکتوبی خواندنی و جذاب را برای اهالی ورزش و حتی غیرورزشی‌ها فراهم آورد.»


بازدید جهانگردان از موزه عبرت در هفتصد هزار دقيقه
روابط عمومي موزه عبرت ايران خبر داد که از سال 1388 تا به امروز براي آشنايي جهانگردان و ميهمانان خارجي با تاريخچه اين محل زندانی شدن و شکنجه مبارزان انقلاب اسلامی در حکومت رژيم پهلوي كوشش‌هاي بسياري صورت گرفته و به تابلوهايی با زبان انگليسي و فيلم با زير‌نويس انگليسي مجهز شده است. موزه عبرت ايران از پنج قاره و كشوهایي چون استراليا، نيوزلند، آلمان، انگلستان، آرژانتين، كلمبيا، آمريكا، كانادا، الجزاير، آفريقاي جنوبي، كره، ژاپن و کشورهای آسياي ميانه بازدیدکننده داشته است. هر بازديدكننده حداقل براي بازديد از اين مكان به همراه راهنماي موزه كه خود از زندانيان سياسي قبل از انقلاب است، نيازمند صرف دو ساعت زمان است تا قسمت‌هاي مختلفي شامل اتاق‌هاي بازجويي و شكنجه، سلول‌هاي عمومي وانفرادي، اتاق رئيس زندان و افسر نگهبان و حياط وحمام زندان را ببیند و راهنما در هريك از اين قسمت‌ها به بيان خاطرات بپردازد. بنابراین موزه عبرت ايران توانسته 707400 دقيقه از وقت جهانگردان را به بازديد از مكان اختصاص دهد.


خاطرات «دا» صد ثانیه‌ای می‌شود
فیلم صد ثانیه‌ای «دا» به نویسندگی و كارگردانی امید میرزایی در حوزه هنری استان كرمان تولید می‌شود و در نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم 100 شركت می‌كند. این فیلم برگرفته از مضمون خاطرات سیده زهرا حسینی از دوران دفاع مقدس به قلم سیده اعظم حسینی در کتاب «دا» است.


گفت‌وگویی درباره زندگی یک کارگردان
مهدی مظفری ساوجی تدوین کتاب گفت‌وگوی مفصل خود با عباس کیارستمی درباره زندگی و آثار این کارگردان سینما را با عنوان «یک گفت‌وگوی ناتمام» به پایان رساند. وی گفت: «این کتاب محصول 8 ساعت گفت‌وگویم با عباس کیارستمی است که بیشتر درباره زندگی‌اش و کم و بیش درباره سینمای این هنرمند است. حجم این کتاب حدود 180 صفحه شده و هنوز ناشر قطعی برای آن انتخاب نکرده‌ام.»


خاطره‌خوانی در «رادیو هفت»
منصور ضابطیان، کارگردان و مجری «رادیو هفت» از برنامه ویژه‌ای در شب یلدا خبر داد. وی با اشاره به سنت‌های ایرانیان در این شب گفت: «در شب یلدا بزرگ‌ترهای ما همیشه از خاطرات خود می‌گفته‌اند و ما هم قرار است در این شب به سراغ خاطرات شخصیت‌ها و چهره ها برویم که در این برنامه بازنویسی شده و توسط چهره‌های دیگر بازخوانی می‌شود. از جمله اینها بازنویسی و بازخوانی خاطرات رضا کیانیان، ابوالفضل جلیلی، حمید استیلی و همچنین خاطرات رزمندگان از شب‌های یلدا خواهد بود.» ویژه‌برنامه «رادیو هفت» در شب یلدا، شنبه شب 30 آذر ماه 92 از ساعت 23 الی 1 بامداد از شبکه آموزش سیمای جمهوری اسلامی ایران روی آنتن می‌رود. برنامه «رادیو هفت» هر شب ساعت 23 از شبکه آموزش به صورت زنده پخش می‌شود.


گردآوری خاطرات رزمندگان افغان از دفاع مقدس
خاطرات رزمندگان افغان حاضر در دفاع مقدس به قلم محمد سرور رجایی در قالب مجموعه‌ای با عنوان «مبارزان بی‌مرز» از سوی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر می‌شود. این اثر روایت‌هایی از 16 رزمنده افغان حاضر در دفاع مقدس ایران را در بر دارد.‌ این رزمندگان مدت‌ها پیش از شرکت در دفاع مقدس در جنگ افغانستان در برابر روس‌ها نیز حاضر بوده و در میان آنها از پزشک اورژانس گرفته تا تعمیرکار تانک ‌نیز وجود داشته است.


گروهک فرقان و انجمن حجتیه در «بادبان‌های شکسته»
محمد میرکانی، مستند‌ساز گفت: «مجموعه مستند «بادبان‌های شکسته» را برای شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران آماده می‌کنم. این مستند از دو بخش تشکیل شده كه قسمت اول به تاریخچه و فعالیت‌های گروهک فرقان می‌پردازد و قسمت دوم هم مبانی فکری انجمن حجتیه را به تصویر می‌کشد. ساخت این مجموعه دو سال طول کشید و تا آخر سال آماده می‌شود. نام مستند دیگرم «یک شناسایی ناتمام» است که زندگی شهید محمودشهبازی، فرمانده سپاه همدان و جانشین تیپ محمد رسول‌الله(ص) را روایت می‌کند. او نقشی اساسی در آزادسازی خرمشهر داشته است.» 



ترجمه زندگينامه مربی منچستر يونايتد
زندگينامه سر آلکس فرگوسن، مربی پيشين تيم فوتبال منچستر يونايتد انگلیس با ترجمه ياسين قاسمي روانه بازار كتاب مي‌شود. این کتاب كه پس از انتشار در كشور بريتانيا رکورد سریع‌ترین فروش کتاب را شکست، به زودي از سوي انتشارات البرز منتشر خواهد شد.


خاطراتی که انیمیشین می‌شود
آن فرانک، دختر نوجوان یهودی آلمانی و متولد شهر فرانکفورت که به واسطه انتشار خاطراتش از تجربه پنهان شدن وی و خانواده‌اش در طول اشغال هلند توسط آلمان نازی در جنگ جهانی دوم و برخوردی که در اردوگاه نازی‌ها با وی و خانواده‌اش شد به شهرت رسید، در قالب یک انیمیشن کودکانه مطرح می‌شود. ساختمانی که خانواده فرانک به همراه چهار تن دیگر در حدود دو سال در اتاق‌های مخفی آن زندگی می‌کردند، در ماه می سال 1960 به موزه تبدیل شد و هم اکنون یکی از پربازدیدکننده‌ترین موزه‌های آمستردام به‌شمار می‌آید. آری فولمن، کارگردان این انیمیشن برای کودکان و نویسنده چپ‌گرای اسرائیلی گفت: «ضرورت داشت تا از یک رسانه جدید هنری برای یادآوری و حفظ این خاطرات استفاده شود.» فولمن برای انیمیشن «والس با بشیر» به شهرت رسید که در سال 2008 چندین جایزه دریافت کرد و نامزد اسکار برای بهترین فیلم خارجی‌زبان نیز بود. این اثر در قالب انیمیشن مستند ارایه شد و در آن کارگردان تلاش داشت خاطرات از دست رفته اش را به عنوان یک نوجوان در دوره جنگ لبنان و رژیم صهیونیستی در سال 1982 بازسازی کند.


نشانی‌ها:
درباره اسناد مربوط به ایران در خارج از کشور
http://www.mehrnews.com/detail/News/2196905
نشست تخصصی شریعتی و دانشگاه مشهد
http://farhangi.um.ac.ir/portal/?q=node/22554
گزارش سفر عمره از تیرماه 1381 ش
http://historylib.com/index.php?action=article/view/1421
خاطرات نجف دریابندری از آبادان
http://feydus.ir/Pages/Cats-50-1.aspx
خاطرات جنگزدگی
http://feydus.ir/Pages/News-4798.aspx
نگاهي به كوچه‌‌ای در همدان
http://www.cgie.org.ir/fa/news/7544
تاريخ شفاهي سليقه ايراني‌ها در بستر زمان
http://hamshahrionline.ir/details/242231
خاطرات از مرند
http://www.bultannews.com/fa/news/181615
درباره اثر برگزيده سال خراسان رضوي
http://www.khorasannews.com/News.aspx?id=5454614
خاطرت هست؟ خاطراتت چطور؟!
http://www.akkasee.com/articles/12836
ساختماني که بیش از سه دهه است متروک مانده
http://www.taamolnews.ir/fa/news/62201
تاریخ مردم اصفهان
http://esfahanpeople.persianblog.ir
گفت‌وگو با فرهاد فخرالديني به بهانه انتشار خاطراتش
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2866639
درباره خاطرات دکتر عنایت‌الله رضا
http://www.cgie.org.ir/fa/news/7537
عکس‌هاي تاريخي دوره قاجار
http://iichs.org/index.asp?img_cat=189&img_type=0



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'