شماره 139    |    29 آبان 1392

   


 



پیش خوان شماره 139

ـ به همت باغ موزه دفاع‌مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت و با حضور امیران، سرداران و رزمندگان دوران دفاع مقدس تاکنون 689 جلسه ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس برگزار شده است. سردار جواد خضرایی مشاور شهردار تهران و مدیرعامل باغ موزه با اعلام این خبر، اظهار کرد: «یکی از ماموریت‌های باغ موزه دفاع‌مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت این است که تاریخ شفاهی سال‌های دفاع مقدس را احصا و تدقیق کند تا مورد استفاده مخاطبان و بازدیدکنندگان واقع شود. این اقدام دارای کارکردی عملی است و با استفاده از فناوری‌های روز به مخاطبان ارائه و توسط راویان تالارها بازگو می‌شود. تاکنون 133 جلسه با حضور امیران و سرداران دفاع مقدس و همچنین 500 جلسه گروهی با حضور رده‌های مختلف و نیروهای شرکت‌کننده در دوران دفاع مقدس و 56 جلسه انفرادی با حضور فرماندهان، رزمندگان و آزادگان برگزار شده است که جمعاً بیش از 10 هزار نفر ساعت جلسه می‌شود. احصای تاریخ شفاهی دفاع مقدس در گفت‌و‌گو با فرماندهان، رزمندگان و آزادگان از اولویت‌های باغ موزه است و این اقدام می‌تواند منشاء آثار مهمی در جامعه باشد. در راستای همکاری و تبادل اطلاعات با سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها هم تاکنون 14 تفاهم‌نامه بین باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت و این سازمان‌ها به امضا رسیده است.»



ـ جلسه‌های تدوین تاریخ شفاهی گردان مالک‌ اشتر لشکر 27 محمدرسول‌الله(ص) در سال‌های دفاع مقدس، از تاریخ سوم مرداد سال ۱۳۸6 توسط مسئولین و فرماندهان وقت گردان و به میزبانی فرمانده وقت گردان سردار حاج نصرت الله اکبری و کارشناسی مصطفی رحیمی تشکیل شده است. با توجه به گذشت بیش از شش سال از شروع جلسات، گوشه‌هایی از این جلسه‌ها در نشانی اینترنتی  http://www.maleke27.ir/isaar ارایه شده است.


ـ واحد ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری استان چهارمحال و بختیاری با همکاری سازمان مردمی خاتم‌الاوصیاء(ص)، نشست سه روزه‌ای با عنوان «آموزش تاریخ شفاهی» در ایام هفته کتاب برگزار می‌کند. اصول و چارچوب مصاحبه و پیاده‌سازی آن و چگونگی کاوش درباره جزییات زندگی رزمندگان، آزادگان و شهیدان و شیوه بررسی ابعاد مختلف شخصیت آنها از مباحثی‌اند که در این نشست مطرح خواهند شد.


ـ حوزه هنری قزوین اقدام به برگزاری کلاس‌های تاریخی با موضوع تاریخ شفاهی کرده و برای شرکت کنندگان این دوره 6 جلسه‌ای گواهی حضور و دانش افزایی صادر خواهد شد. دومین جلسه ساعت 6 بعد از ظهر 29 آبان 92 در محل حوزه هنری قزوین، واقع در بلور شهید مدرس، روبه‌روی پارک ملت آغاز می‌شود.


ـ پانزدهمین جلسه کارگروه آموزش تاریخ شفاهی حوزه هنری استان هرمزگان 18 آبان‌ماه 1392 با هدف تربیت نویسندگان حرفه‌ای در حوزه ادبیات پایداری و با حضور 32 نفر از شهرستان‌های میناب، رودان، بندرلنگه و بندرعباس برگزار شد. حوزه هنری استان هرمزگان در حوزه ادبیات پایداری تعداد بسیار اندکی مصاحبه‌کننده حرفه‌ای دارد و بنابراین، در جلسه‌های مذکور روش‌های مصاحبه حرفه‌ای و نحوه برقراری ارتباط صحیح با مصاحبه‌شونده ارایه می‌شود.


ـ مهدی کاموس، دبیر مجموعه 9 جلدی «تاریخ شفاهی ادبیات کودک و نوجوان» از انتشار 5 مجلد آن تا پایان سال جاری توسط موسسه خانه کتاب خبر داد و افزود: «برای این مجموعه، تاکنون گفت‌وگو با محمود حکیمی، غلامرضا امامی، محمد میرکیانی و محمدرضا سرشار انجام شده و به تایید مصاحبه‌شوندگان و امضای ایشان رسیده است؛ افسوس که گفت‌وگو با امیرحسین فردی به امضای او نرسید و پس از رفتن او منتشر می‌شود. با مصطفی رحماندوست، نوش‌آفرین انصاری، فریدون عموزاده خلیلی و مهدی حجوانی هم گفت‌وگو شده که امید می‌رود همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال آینده (اردیبهشت 93) منتشر شود.»
کاموس درباره نحوه انتخاب این افراد توضیح داد: «سال 1385 که پژوهش درباره تاریخ ادبیات کودک و گردآوری تاریخ شفاهی را آغاز کردم، ابتدا بر آن شدم تا به گفت‌وگو با کسانی بنشینم که 25 سال حضور پایدار در چهار حوزه مدیریت فرهنگی، مطبوعات، مبانی نقد ادبیات کودک و نوجوان و تالیف (شعر یا داستان) داشته‌اند. برای مثال کسی چون مصطفی رحماندوست، هر چهار شاخه را آزموده یا نوش‌آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک است؛ نهادی که بیش از 30 سال نهاد پایدار در زمینه ادبیات کودک و نوجوان بوده است.»
وی به این ‌که نمی‌توان، گفت‌وگو با یک شاعر و نویسنده و بیان خاطرات آنها را تاریخ شفاهی نامید، اشاره و بیان کرد: «درباره تاریخ شفاهی، بحث‌های بسیاری وجود دارد. خیلی‌ها اسم گفت‌وگو را تاریخ شفاهی گذاشته‌اند؛ در صورتی‌ که اصل در تاریخ بر «بیان» و «تبیین» است؛ به این معنی که روایت تاریخی باید نظم و نظامی داشته باشد و به دقت و روشنی مطرح شود.»
کاموس با اشاره به این‌ که دو روش  به شکل همزمان در «تاریخ شفاهی ادبیات کودک و نوجوان» دنبال شده است، گفت: «در این مجموعه به چگونگی شکل‌گیری نهاد نوپای ادبیات کودک و نوجوان از دهه 1320 به این سو، آموزش و پرورش به شیوه نو و مدرن آن در ایران، مهدکودک‌ها و مدارس نو چون «جامعه تعلیمات اسلامی» اشاره شده است. یکی دیگر از دو روشی که در این مجموعه به آن پرداخته شده، طرح موضوعات بنیادین ادبیات کودک و نوجوان است که از آن جمله می‌توان به چگونگی پیدایش نهادهای کودک و نوجوان در ایران چون کانون پرورش فکری و شورای کتاب کودک و آغاز به کار شاعران و نویسندگان، جوایز، مطبوعات و موج‌های ادبیات این گروه سنی چون ادبیات فانتزی و دفاع مقدس اشاره کرد که همه این موضوعات از راویان مختلف پرسیده شده است. برای مثال همه 9 نفر (عموزاده خلیلی، سرشار، میرکیانی، امامی، حجوانی، رحماندوست، فردی و ...) درباره شورای کتاب کودک صحبت کرده‌اند.»
وی درباره ویژگی‌های مجموعه 9 جلدی «تاریخ شفاهی ادبیات کودک و نوجوان» افزود: «من گرچه تلاش کرده‌ام شیوه بینابین را برگزینم اما به تاریخ‌نگاری هاروارد نزدیک‌ترم تا آکسفورد. در تاریخ‌ شفاهی هاروارد، عین گفته‌ها، بی‌کم و کاست روایت می‌شود، اما در شیوه آکسفورد، مطالب بازنویسی و ویرایش می‌شوند. من تلاش کرده‌ام رویدادهای تاریخی را روشن و جانب انصاف را رعایت کنم.»


ـ سرتیپ محمدحسن نامی، جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از ثبت و ضبط ۲۴ هزار خاطره از رزمندگان دوران دفاع مقدس خبر داد و افزود که 34 هزار خاطره نیز برای ثبت و ضبط آماده است. وی گفت که مرکز فرهنگی دفاع مقدس در همه استان‌های کشور راه‌اندازی می‌شود و از راه اندازی سایت مرکزی دفاع مقدس خبر داد که همه افراد می‌توانند اطلاعات مورد نظر خود را از طریق این سایت دریافت کنند.


ـ حمید حسام از انتشار کتاب «وقتی که مهتاب گم شد» با موضوع خاطرات شفاهی جانباز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، علی خوش لفظ از استان همدان خبر داد. وی گفت: «نگارش خاطرات شفاهی خوش لفظ به اتمام رسیده و آن را برای چاپ و انتشار به حوزه هنری سپرده‌ام. او در جنگ حدود یازده مرتبه مجروح شده و روایت پرفراز و نشیبی از آغاز جنگ دارد. در فتح خرمشهر، همراه حاج احمد متوسلیان به عنوان نیروی اطلاعات و عملیات برای شناسایی جاده اهوازـ خرمشهر بوده و در عملیات‌های دیگر نظیر رمضان، مسلم‌بن‌عقیل، والفجر 5، کربلای 4 و کربلای 5 حضور داشته است. وی با حدود 90 نفر عهد اخوت می‌بندد و شاهد شهادت بیشتر آنها در عملیات‌ها بوده است.»


ـ میثم رشیدی مهر‌آبادی از تالیف کتابی درباره خاطرات شهید حاج محسن دین شعاری، جانشین فرمانده گردان تخریب لشکر 27 محمدرسول الله (ص) خبر داد که به گفته وی در ادامه سلسه کتاب‌های یاران ناب، توسط نشر یا زهرا منتشر می‌شود. در این کتاب، هر صفحه از خاطرات در مقابل یک صفحه عکس قرار می‌گیرد و عکس‌های رنگی، خواننده را با سیر زندگی و فعالیت‌های شهید پیش می‌برد. رشیدی همچنین از تالیف کتاب خاطرات یکی از رزمندگان دفاع مقدس به نام فؤاد مطاعی از دو سال حضور او در جبهه‌های غرب و جنوب خبر داد و افزود: «این خاطرات کنکاشی است در زندگی یک دانش آموز که درس و زندگی را رها کرده و به رغم این که پدرش هم برگه اعزام به جبهه گرفته، زودتر از وی سوار قطار و عازم جبهه می‌شود. این کتاب پس از تالیف با تصویرسازی برای انتشار نیز همراه خواهد شد تا اتفاقات ذکر شده در کتاب برای خواننده ملموس‌تر شود.»


ـ حوزه هنری استان گیلان به زودی سه کتاب با عناوین «جمعاً 10 سال و 39 روز»، «شب‌هایم را گرفتند» و «شب‌ها برمی‌گردم» را راهی بازار نشر خواهد کرد. شهاب احمدپور، نویسنده این آثار گفت: «کتاب «جمعاً 10 سال و 39 روز» خاطرات چهار تن از آزادگان شهر شَفت به نام‌های بشیر خداپرست، غفار شیردل، اسماعیل فرمانی و ایرج مظلوم را در بردارد. مجموع دوران اسارت این چهار رزمنده و سرباز ارتش، 10 سال و 39 روز بوده است. کتاب «شب‌هایم را گرفتند» خاطرات ناصر روحی سفیدمزگی، رزمنده شَفتی را در خود جا داده است. وی 10 شهریور سال 1365 در عملیات کربلای دو در منطقه حاج عمران اسیر می‌شود و دوران اسارت او با سایر اسرا متفاوت است؛ در این دوران هم زبان انگلیسی یاد می‌گرفت و هم آن را به سایر اسیران آموزش می‌داد. کتاب «شب‌ها برمی‌گردم» خاطرات نعمت‌الله قائدی، رزمنده دیگری از شَفت را در بر دارد. وی سرباز ارتش بود و در سال 1360 اسیر شد و دوران اسارتش حدود 10 سال طول کشید.


ـ بنیاد ایرانشناسی کتاب‌های «بازار بزرگ تبریز و بازارچه‌های پیرامونی آن در دویست سال اخیر»، «سرگذشت تقسیمات کشوری ایران 1385- 1285 ه. ش. (جلد ششم: کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان و لرستان)» و جلد ششم «شهرهای ایران‌شهر» را منتشر کرد.


ـ سيدناصر حسيني‌پور در نخستین نشست عصرانه با طعم کتاب که عصر روز سه شنبه 14 آبان در فرهنگسرای فردوس و به منظور بررسي كتاب «پايي كه جاماند» برگزار شد، گفت: «من دو سال و چند ماه ديده‌بان رفتار عراقي‌ها و ايراني‌ها در زندان بودم و هم سپيدي و سياهي عراقي‌ها را نوشتم، هم سياهي و سپيدي اسراي ايراني‌ها را. پيش از اسيرشدن ديده‌بان بودم و ديده‌بان در جبهه با كاغذ و قلم سر وكار دارد و بايد از همه چيز گزارش تهيه كند. من پس از اسير شدن هم ديده‌بان حوادث و اتفاقاتي كه مي‌افتاد بودم و به وظيفه‌ام عمل كردم. آن زمان که خاطراتم را می‌نوشتم هرگز تصور من این نبود که تبدیل به کتاب شود. زمانی که کتاب چاپ شد گفتم ای کاش به جای 800 صفحه 200 صفحه بود تا مردم بخوانند، اما دیدم که مردم کتاب را خواندند.» مرتضي سرهنگي، مدیر دفتر ادبيات و هنر مقاومت حوزه هنري نيز در بخش ديگري از این نشست گفت: «جنگ در هر كشوري منجر به ايجادشدن ادبياتي نو مي‌شود. جنگ ايران هم سه ‍ژانر مختلف را ايجاد كرد: ادبيات خود نگاشت، خاطرات همراه با مصاحبه و تدوين و خاطرات مبتني بر يادداشت‌هاي روزانه. در ميان 300 كتابي كه از اسراي ايراني منتشر شده ‌است، تنها دو جلد از آنها بر اساس يادداشت روزانه است. يكي خاطرات جواد محمدپور در كتاب «ديوارهاي بغداد» و ديگري كتاب «پايي كه جاماند» اثر سيدناصر حسيني‌پور. به همين دليل مي‌توان خاطرات بر اساس يادداشت روزانه را يكي از گونه‌های ادبي نادر در ايران دانست. سیدناصر حسینی‌پور از اسرای ثبت‌نام نشده بوده و به صورت پنهانی در زندان‌های عراق به سر می‌برده‌است. در چنین زندانی که هیچ‌کس از حال یک اسیر ایرانی باخبر نیست، این نوجوان 16 ساله به جای اینکه به فکر نوجوانی خود و پایی که قطع شده، باشد به فکر ما بوده‌است. او یادداشت‌های خود را در عصایش پنهان می‌کند و سوغاتی برای ما می‌آورد که تاریخ ادبی مملکت ماست و در قفسه‌های کتاب ماندگار می‌شود.»


ـ سردار سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی، رئیس سازمان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: «هم اکنون 1800 افسر از تمام نیروهای مسلح مشغول جمع آوری دقیق اسناد و مدارک جنگ تحمیلی عراق علیه ایران برای این موزه هستند.» امیر سرتیپ خلبان حبیب بقایی، مسئول بخش نیروی هوایی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هم با بیان این که خاطرات جنگ باید روی کاغذ بیاید، گفت: «بیش از ده فرمانده نیروی هوایی را می‌شناسم که به طور مستقیم در اجرای عملیات‌های سخت و دشواری همچون والفجر8، کربلای 4 و 5 علیه نیروهای دشمن بعثی حضور داشتند، اما متأسفانه ناشناس مانده‌اند. این رویداد ضرورت آن را بیان می‌کند که تاریخ شفاهی جنگ باید به تاریخ کتبی تبدیل شود.» موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با همکاری نیروهای زمینی، هوایی و دریایی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جوار حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در حال احداث است.


ـ محمد‌علی آقامیرزایی درباره کتاب «لطیف عشق» که به تازگی از سوی انتشارات شاهد روانه بازار نشر شده‌است، گفت: «این کتاب درباره سروان شهید، لطیف رنجبری است. خانواده شهید آرشیو کامل و منظمی از او در اختیار داشتند که در تالیف کتاب بسیار از آن سود بردم. شهید رنجبری از اهالی کُردستان بود که در کاهش کاشتن مین‌ از سوی  گروهک دموکرات‌، نقش موثری ایفا کرد. با تدبیر وی، مردم یکی از آبادی‌های کردستان برای تهیه نفت، به پایگاه ولی‌آباد مراجعه می‌کردند و به این ترتیب، دموکرات‌ها دیگر در این مسیر مین نمی‌کاشتند و نظامیان ارتشی کمتری به شهادت می‌رسیدند.»


ـ شهاب اسفندیاری، کارگردان، مجموعه دوم مستند «جهانشهری‌ها» را با محوریت زندگی و فعالیت‌های ادگاردو اسعد، مبلغ شیعه و در 20 قسمت در دست تدوین دارد. این مستند در واقع سفرنامه ادگاردو است. وی 15 سال است که به عنوان مبلغ شیعه در 20 کشور آمریکای لاتین به تبلیغ اسلام مشغول است و چندین مرکز اسلامی و شیعی در کشورهای مختلف راه‌اندازی کرده و صدها نفر را به اسلام دعوت کرده است. محسن یزدی هم مستند «مسافر ایران» را ساخته که سرگذشت بانویی لبنانی را به نام عبده خلیل قاسم در بر دارد. فرزند او، محمدحسن هاشم در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران همراه با رزمندگان ایرانی جنگیده و در عملیات والفجر 8 به شهادت رسیده است. همچنین تولید فیلم مستندی درباره کم‌سن‌ترین شهید دفاع مقدس با نام «زمستان آن سال‌ها» به نویسندگی و كارگردانی احمد صراف یزد در میبد كلید خورد. این مستند روایتی از زندگی شهید دانش‌آموز محمد حسین ذوالفقاری است كه در 28 دی ماه سال 1360 در سن 12 سالگی در جبهه منطقه شوش به شهادت رسید. خانواده ذوالفقاری، دو شهید تقدیم انقلاب اسلامی كرده است. مجموعه مستند «در ستایش عشق» ساخته وحید مهدی‌زاده هم در چهار قسمت 60 دقیقه‌ای آیین‌های عزادی 10 روز اول محرم در شهر تهران را به تصویر می‌کشد. این مجموعه همزمان با ایام اربعین حسینی امسال از شبکه مستند سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود.


ـ روایت‌های تاریخی روابط مردم ایران با شهر پاریس در قالب کتابی با نام «ما و پاریس» با تدوین امیرسعید الهی گردآوری شد. اولین سفیران ایران در عهد صفویه که پاریس رفتند، ایرانیان زمان افشاریان، زندیه، قاجاریه و حتی اتفاقاتی که در زمان حضور امام خمینی (ره) ‌در زمان تبعیدشان در فرانسه،‌ در شهر پاریس رخ داده است، از موارد مختلفی هستند که مطالب این کتاب را تشکیل می‌دهند. نویسنده این کتاب، علاوه بر مطالبی که تا مقطع تاریخی انقلاب اسلامی در این کتاب وجود دارد، به حضور ایرانیان، پس از انقلاب هم در شهر پاریس نیز پرداخته است. این کتاب توسط انتشارات آبادبوم چاپ می‌شود.


ـ کتاب «خاطرات دوران جهاد و حماسه» با موضوع دوران اشغال افغانستان توسط شوروي سابق، به قلم غلامحسين صادقي و از سوی انتشارات مهر اميرالمومنين (ع) در 256 صفحه و در شهر قم منتشر شد.


ـ جلد سوم «دایرة‌المعارف انقلاب اسلامی ویژه نوجوانان و جوانان» آذر ماه سال جاری از سوی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی به انتشارات سوره مهر ارسال خواهد شد. تاکنون دو جلد از مجموعه سه جلدی «دایرة‌المعارف انقلاب اسلامی ویژه نوجوانان و جوانان» در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی و به عنوان سی‌وششمین و چهل‌ودومین آثار تحقیقی این مجموعه تولید و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. این مجلدات به ترتیب به چاپ‌های ششم و چهارم رسیده‌اند و تعدد چاپ جلد اول باعث شده تا در رده کتاب‌های نقره‌ای انتشارات سوره مهر قرار بگیرد. جلد نخست مجموعه سه جلدي دايرة‌المعارف انقلاب اسلامي ويژه نوجوانان و جوانان شامل مداخل حرف آ تا حرف ث می‌شود و دربردارنده 260 مدخل است. جلد دوم دایرة‌المعارف انقلاب اسلامی كه مداخل حرف ج (جاما) تا ش (شیمیایی) را شامل می‌شود همراه با 252 مقاله و 260 عكس است. جلد سوم دایرة‌المعارف انقلاب اسلامی با مداخل حرف ص (صبرا و شتیلا) تا ی (یوم‌الله) در حدود 450 صفحه و به همراه 350 عکس در مراحل آخر صفحه‌آرایی است.


ـ محمدعلی ابرآویز، خالق سرودهای انقلابی مانند «بوی گل سوسن و یاسمن آید» 23 آبان‌ماه 1392 در تهران درگذشت. مرتضی قاضی، محقق تاریخ شفاهی و خاطره‌نگار ابرآویز در یادداشتی،‌ زندگی‌نامه‌ مختصری از این موسیقیدان برجسته را منتشر کرد و یادآور شد، محمدعلی (منوچهر) ابرآویز در سال 1317 در محله عودلاجان تهران متولد شد. تحصیلات خود را تا اخذ دیپلم در تهران انجام داد. سپس برای ادامه تحصیل در رشته رفتارشناسی به آلمان و سپس کانادا سفر کرد. در حدود سال 1341 به ایران مراجعت کرد و در طی 7 سال به فعالیت در مطبوعات و رادیوی آن زمان پرداخت. در سال 1342 با مشاهده صحنه شهادت یکی از جوانان انقلابی در حوالی میدان ارک تصمیم به ترک رادیو گرفت و دیگر به آن سازمان بازنگشت و تنها به فعالیت‌های مطبوعاتی خود ادامه داد. ابرآویز از سال 1347 سازمان تبلیغاتی پرقدرتی را راه‌اندازی کرد که این سازمان تا زمان پیروزی انقلاب در سال 1357 پابرجا بود. در طی این دوره ابرآویز به واسطه فعالیت‌های موفق تبلیغاتی فرهنگی‌‌اش در زمینه جمع‌آوری کمک برای زلزله بوئین زهرا موفق به دریافت جایزه جهانی تبلیغات از سازمان بین المللی تبلیغات، IAA، می‌شود. وی در سال 1357 با مشورت گرفتن از مبارزان انقلاب تصمیم گرفت بضاعت هنری خود را در پیشبرد اهداف انقلاب به خدمت بگیرد. ابرآویز اعضای گروه سرود خود را با هم‌فکری شهید دکتر مفتح و مرحوم آیت‌الله طالقانی از جوانانی که در مجالس آنان شرکت داشتند، انتخاب و فعالیت خود را شروع کرد. در اوج روزهای حکومت نظامی با هزینه شخصی خود استودیوی موسیقی اجاره کرد، اعضای گروه سرود را در آنجا گرد آورد و به شکل مخفیانه و به دور از چشم نیروهای اطلاعاتی و نظامی رژیم پهلوی، به تولید و ساخت سرودهای انقلاب پرداخت. حاصل این دوره از فعالیت‌های ابرآویز و گروه وی، تولید 18 کاست موسیقی انقلابی ماندگار در ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب بود؛ سرودهایی که بعضاً با ذائقه و هنرمندی خود وی در مقام شاعر و تنظیم‌کننده به گوش مردم رسید و جاودانه‌هایی همچون «بوی گل سوسن و یاسمن آید»، «معمار و طراح حرم» و «سمفونی 17 شهریور» را آفرید. طنین صدای او در قطعه طراح حرم تا همیشه در گوش‌های مخاطبان خواهد ماند که مؤمنانه می‌خواند: «لاتخف مسلمان... لاتخف». ابرآویز در سال‌های پس از پیروزی انقلاب چند سالی در خارج از کشور زندگی کرد و چند سال قبل به ایران بازگشت و برای مدتی مشاور فرهنگستان هنر بود. خاطرات و زندگی هنری او در سال‌های اخیر به همت واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به صورت تصویری ضبط و ثبت شده است و قرار بود در ایام فجر امسال کتاب خاطراتش رونمایی شود. صبح روز یکشنبه 26 آبان‌ماه 1392 پیکر زنده‌یاد محمدعلی ابرآویز از مقابل تالار وحدت برای خاکسپاری به سمت قطعه هنرمندان بهشت‌ زهرا (س) تشییع شد.


ـ حسین نصرالله زنجانی، مدیر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اداره كل امور استان‌های حوزه هنری از انتشار كتاب خاطرات آیت‌الله سید عبدالكریم موسوی اردبیلی، از اعضای اولیه شورای انقلاب اسلامی، توسط این دفتر خبر داد. زنجانی، كتاب خاطرات آیت‌الله سید عبدالكریم موسوی اردبیلی را در دو جلد مشتمل بر خاطرات شفاهی در یك جلد و مصاحبه با همراهان و شخصیت‌هایی كه سابقه آشنایی و همكاری را با ایشان داشته‌اند در جلد دیگر معرفی كرد. وی گفت: «جلد اول كتاب خاطرات آیت‌الله موسوی اردبیلی كه شامل خاطرات شفاهی ایشان است، در مدت دو سال با توجه به وضعیت جسمانی‌شان و با انجام 50 ساعت مصاحبه تدوین شد و تا پایان سال جاری آماده چاپ و به انتشارات سوره مهرسپرده می‌شود. نگارش و مصاحبه جلد اول كتاب به سرپرستی علی درازی به همراه یك تیم تحقیق و پژوهش انجام گرفته است. این كتاب نزدیك به 700 صفحه و شامل بخش‌های مختلفی از جمله خاطراتی درباره امام موسی صدر و مراجع بزرگ تقلید خواهد بود.در جلد دوم كتاب خاطرات آیت‌الله موسوی اردبیلی با 120 نفر از كسانی كه با ایشان همدرس و همرزم بودند و شخصیت‌های درجه اول مملكت كه در شورای انقلاب و قوه قضائیه در دهه اول انقلاب حضور داشتند، مصاحبه شده كه آن نیز تا سال آینده آماده چاپ و انتشار خواهد شد.» آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی در سال 1305 در شهرستان اردبیل دیده به جهان گشود. پس از تحصیل در حوزه‌های علمیه قم و نجف، در حوزه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نیز حضور فعال داشت و در نتیجه فشارهای ساواک ‏مجبور به ترک زادگاهش شد و راهی تهران گردید. ایشان از اعضای اولیه شورای انقلاب اسلامی در دوران شكل گیری انقلاب بوده و بعد از شهادت شهید آیت‌الله بهشتی به ریاست دیوانعالی کشور منصوب شد و هم اكنون یكی از مراجع تقلید است.


ـ دفتر مطالعات و ادبیات پایداری حوزه هنری استان بوشهر خاطرات موجود از چنگیز اصلانی معروف به حاج تبریزی، از مبارزان انقلابی و یار شهید نواب صفوی را در دست تدوین دارد. مرحوم حاج تبریزی در دوران قبل از انقلاب بارها از سوی ساواک دستگیر و شکنجه ‌و در نهایت به جزیره خارک تبعید شد. سیدمحمد سیدزاده، رییس حوزه هنری استان بوشهر هم از آماده‌سازی کتاب «انقلاب اسلامی در بوشهر» تا سطح 60 درصد  خبر داد و گفت که کتاب تاریخ انقلاب به روایت اسناد و مدارک موجود دوران قبل از پیروزی انقلاب و پس از پیروزی انقلاب از دیگر آثاری به شمار می‌آید که در دستور کار حوزه هنری استان بوشهر قرار گرفته است. تعدادی از مبارزان انقلاب اسلامی استان بوشهر هم راویان این کتاب را تشکیل می‌دهند.


ـ کتاب «بچه‌های تپه سوم» با روایتی از عملیات والفجر دو در دوران دفاع مقدس برای نوجوانان، توسط انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود. حمیدرضا طالقانی این کتاب را بر اساس اثر مشهور خود با نام «حماسه تپه برهانی» نوشته است. سیدحسن حسینی ارسنجانی هم خاطرات سردار حاج احمد مسعودی را در کتابی با عنوان «چفیه زخمی» به نگارش درآورده و قرار است به زودی به انتشارات سوره مهر سپرده شود. مسعودی، جانباز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است و در عملیات‌هایی مانند بدر و خیبر و کربلای 4 حضور داشته است. همچنین کتاب «به خاطر پدرم» نوشته محمد علیزاده به زودی به کوشش حوزه هنری استان گیلان و از سوی انتشارات سوره مهر راهی بازار نشر خواهد شد. این اثر خاطرات رضا مرادی، از آزادگان دفاع مقدس را در بر دارد.


ـ دفتر پژوهش‌های نظری و مطالعات راهبردی نيروی دريايی ارتش جمهوری اسلامی ایران از انتشار جلد‌های 14 تا 17 «تقویم تاریخ دفاع مقدس نداجا» خبر داد. این مجموعه تا پایان سال جاری (1392) به 25 جلد می‌رسد تا تمامی وقایع سال 1360 به صورت کامل روایت شوند.


ـ کتاب «تجلی باورها در خانه‌های زرتشتیان یزد» تالیف مشترک طاهره شیشه‌بری و سید احمد سید علی‌زاده، معماری خانه‌ها و محله‌های زرتشتی‌نشین یزد را از دو دیدگاه تاریخی و مردم‌شناسی بررسی می‌کند. چاپ نخست این کتاب از سوی انتشارات سید علی‌زاده روانه کتاب‌فروشی‌ها شد.


ـ اکبر صحرایی، نویسنده دفاع مقدس، حواشی و خاطرات سفرش به نمایشگاه کتاب فرانکفورت در مهرماه امسال را در قالب یک کتاب گردآوری و منتشر می‌کند. وی درباره کتاب دیگری در این زمینه گفت: «اتفاق دیگری که برای من رخ داد، کشف یک سوژه برای نوشتن رمانی طنز درباره جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، در مدت حضورم در فرانکفورت بود. تصمیم دارم این سوژه را به رمانی تبدیل کنم که بر پایه ماجرایی رخ می‌دهد که من در آلمان با آن مواجه شدم.»


ـ محمود حکیمی کتاب سه‌جلدی «تاریخ مطبوعات ایران» را ویژه نوجوانان و جوانان در دست نگارش دارد. وی گفت: «در این کتاب مطبوعات ایران را از ابتدای دوره قاجاریه و انتشار کاغذ اخبار تا پایان دوره پهلوی مورد بررسی قرار می‌دهم.»


ـ کتاب «درس‌های دیپلماسی» اثر جان بردی کیسلینگ، دیپلمات آمریکایی با ترجمه غدیر نبی‌زاده از سوی انتشارات سروش منتشر شد. این اثر خاطرات شغلی جان بَردی کیسلینگ از دوران بیست ساله فعالیتش در سمت دیپلمات وزارت امور خارجه امریکا در چند کشور خاورمیانه و خاور نزدیک است.


ـ دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اداره كل امور استان‌های حوزه هنری خاطرات روزنوشت مرحوم حجت‌الاسلام فتح‌الله عسگری كه امامت جمعه شهر گیلان غرب را در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به عهده داشت، تدوین و منتشر می‌كند. برای تكمیل كتاب، مصاحبه‌هایی با خانواده و دوستان وی انجام گرفته و بازنویسی بخش‌هایی از این مصاحبه‌ها نیز به پایان رسیده است. كتاب خاطرات رضا آقامحمدی، از آزادگان دوران دفاع مقدس هم با عنوان «كمی تا آخر دنیا» توسط دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری امور استان‌های حوزه هنری گردآوری و برای چاپ به انتشارات سوره مهر سپرده شد. آقامحمدی در سال 1362 به اسارت ارتش صدام در می‌آید و در دوران اسارت به پیشنهاد مرحوم حجت‌الاسلام علی‌اکبر ابوترابی‌فرد، در حالی كه بسیاری از روزها را روزه دار بوده، به حفظ قرآن اهتمام می ورزد. كتاب «كمی تا آخر دنیا» شرحی از خاطرات آقامحمدی از ایام اسارت و چگونگی حفظ قرآن در شرایط اردوگاهی است.


ـ جلد دوم کتاب «راز ماندگاری» که شامل خاطرات قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی در مسابقات بین‌المللی است، به همت وزارت ورزش و جوانان رونمایی می‌شود. جلد نخست کتاب «راز ماندگاری» شامل 167 خاطره فرهنگی از ورزشکاران، پیش از این منتشر شد.


ـ کتاب «غازها گاز می‌گيرند» نوشته فريبا مکارمی از سوی نشر تخت‌ جمشید منتشر شد. این کتاب شامل بخشی از خاطرات 30 ساله این دامپزشک شیرازی است.


ـ کتاب «استادان و نااستادانم» نوشته عبدالحسین آذرنگ توسط موسسه انتشارات جهان کتاب به چاپ سوم رسید. این کتاب شرحی از تجربه‌های آذرنگ، محقق و مترجم است و درباره این اثر اشاره شده که نویسنده قصد قصه‌گویی یا بیان خاطره ندارد، اما چون محور اصلی مطالب کتاب، خاطرات شخصی وی است، این اثر ناگریز به سمت خاطره و در واقع خاطرات فرهنگی تمایل پیدا می‌کند. «استادان و نااستادانم» روایتی انتقادی از تجربه‌های شخصی آذرنگ از نظام‌ها و روابط آموزشی در ایران و خارج از ایران است. خاطرات وی هم شامل محیط‌های آموزشی رسمی چون دبستان و دبیرستان و دانشگاه می‌شود و هم شامل محیط‌های دیگری که رابطه استاد و شاگردی در عرصه‌های مختلف دانش و حرفه و هنر در آنها وجود دارد.


ـ نگارش سفرنامه هرات توسط علی‌اکبر والایی در مراحل پایانی به سر می‌برد و به زودی به اتمام خواهد رسید. وی گفت: «طی سفری که تابستان دو سال پیش با اهالی قلم به افغانستان و شهر هرات داشتیم، تصمیم به ثبت وقایع و خاطرات و یک سفرنامه گرفتم. سفری که به افغانستان داشتیم، به همت مرحوم امیرحسین فردی و مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری انجام شد و در نوشتن این اثر، سعی کردم از زاویه جدیدی به هرات نگاه کنم. هنوز با ناشری درباره انتشار این کتاب صحبت نکرده‌ام و عنوان موقت «عروس هزاره حاکمان» را برای آن انتخاب کرده‌ام.»


ـ یاسر احمدوند، مدیرعامل شرکت ترنج از توزیع گسترده کتاب «لشکر خوبان» به همراه تقریظ مقام معظم رهبری بر این اثر، همزمان با هفته کتاب توسط این مرکز خبر داد. وی گفت: «بنا بر درخواست بسیاری که برای تهیه این کتاب در سطح کشور وجود داشت، تصمیم گرفتیم تا کتاب را در سطح گسترده توزیع کنیم.» کتاب «لشکر خوبان» با خاطرات مهدی‌قلی رضایی به قلم معصومه سپهری، تاکنون توسط انتشارات سوره مهر به 15 چاپ رسیده است.


ـ سیدعظیم فاطمی، معاون فرهنگی حوزه هنری استان اصفهان گفت: «این استان سوژه‌های زیادی از دوران جنگ دارد که متاسفانه کمتر به آنها پرداخته شده است. حوزه هنری در این راستا کارگروهی متشکل از 30 نفر از افراد علاقه‌مند و دست به قلم در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تشکیل داده است. هر یک از این افراد مسوولیت جمع‌آوری اطلاعات و خاطرات مربوط به یک سوژه از دوران جنگ در استان اصفهان را بر عهده دارند و رزمندگانی که به عنوان مصاحبه‌شونده انتخاب شده‌اند، نقش بسیار مهم و به‌سزایی در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران جنگ در استان اصفهان داشتند. افراد حاضر در این کارگروه اکنون به مناسبت بیست‌ویکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، کار مصاحبه و جمع‌آوری اطلاعات را آغاز کرده‌اند.» 


ـ مصطفی جمشیدی، از نویسندگان حاضر در شب نخست دومین دوره شب‌های داستان برج میلاد که 26 آبان 1392 برگزار شد، بخشی از رمان جدید خود را با نام «وقایع‌نگاری یك زندیق» ‌خواند و درباره برهه تاریخی وقایع این رمان گفت: «این كتاب درباره مرگ خاموشی است كه در جنگ جهانی اول برای ایران اتفاق می‌افتد و جمعیت كشور در این دوره زمانی، از 27 میلیون به 10 میلیون نفر می‌رسد؛ اتفاقی كه اگر در یكی از كشورهای اروپایی می‌افتاد، سر و صدای بسیار زیادی به پا می‌كرد و سال‌ها درباره‌اش می‌گفتند و می‌نوشتند.» وی به قحطی و گرسنگی زمان این جنگ در ایران اشاره كرد و افزود: «در سال 1297 و زمانی كه جنگ شروع می‌شود، انگلستان وارد ایران شده و غلات را می‌خرد و همین مساله، اسباب قحطی در كشور را فراهم می‌آورد.»


ـ یکی از دختران مالکوم ایکس، نماد مبارزه سیاهپوستان آمریکا، نشر ترد وورلد پرس را برای انتشار بدون مجوز خاطرات پدرش به دادگاه فراخواند. این کتاب با عنوان «خاطرات مالکوم ایکس» مشتمل بر خاطرات خصوصی این رهبر مبارزات مدنی در سفر به خاورمیانه و آفریقا است که اندکی پیش از ترورش نوشته بود. این کتاب در دست انتشار است، اما در اوراقی که به دادگاه فدرال منهتن ارایه شد، ورثه مالکوم ایکس می‌گویند ناشر، حق انتشار این کتاب را از آنان به دست نیاورده است. البته بنت جانسون، مدیر عامل موسسه نشر این کتاب می‌گوید قراردادی با لیاسا شباز، یکی از دختران مالکوم ایکس به این منظور امضا کرده و ویدیویی نیز روی وب سایت این موسسه گذاشته شده که نشان می‌دهد شباز در حال صحبت درباره این کتاب است و هرب بوید، روزنامه‌نگار نیز به عنوان یکی دیگر از کمک ویراستاران در کنار او حضور دارد. شباز درباره این کتاب می‌گوید: «واقعا زیباست که بتوانید به صدای مالکوم ایکس با کلمات خودش گوش فرادهید؛ بدون دخل و تصرفی از سوی دانشگاهیان، بدون اظهار نظر تاریخ‌نگاران و اینطوری می‌توانید ببینید که او چگونه فکر می‌کرد و یا مشغول انجام چه کاری بود و قصد داشت به کجا برسد.»


ـ مقامات آموزشی پاکستان اعلام کردند، تدریس کتاب خاطرات ملاله یوسف زی، نوجوان پاکستانی که اکنون به چهره‌ای در دنیای حقوق بشر تبدیل شده، در مدارس خصوصی این کشور ممنوع است. این دختر نوجوان پاکستانی سال گذشته پس از مورد اصابت گلوله قرار گرفتن از سوی نیروهای طالبان به شهرت بین‌المللی رسید. وی اعمال محدودیت برای تحصیل کردن دختران پاکستانی را مورد انتقاد قرار داد و نظامیان طالبان هم به سر وی شلیک کردند. او برای درمان راهی انگلیس شد و کتاب خاطرات خود را با عنوان «من ملاله هستم» منتشر کرد. کریستینا لمب، خبرنگار انگلیسی در نگارش این کتاب یوسف زی را همراهی کرد. در حالی که ملاله به عنوان قهرمان از سوی بسیاری از مردم و افراد ضد طالبان شناخته شده، نظرات مبتنی بر توطئه نیز معتقدند او ترور شد تا بتواند به این شهرت برسد.


ـ جایزه ساموئل جانسون 2013 برای نوشتن زندگینامه یک شاعر و سیاستمدار ایتالیایی، به لوسی هیوز هالت تعلق گرفت. گروه داوری، زندگینامه گابریله دانونزو در کتاب «قله: گابریله دنونزو، شاعر، گمراه کننده و واعظ جنگ» و چاپ انتشارات فورت استیت را جذاب‌تر از یک رمان خواند و به همین دلیل از میان فهرست نهایی که دربرگیرنده کتاب‌هایی چون زندگینامه رسمی مارگارت تاچر به قلم چارلز مور بود، این کتاب را شایسته دریافت جایزه 20 هزار پوندی سال 2013 خواند. دانونزو که در فاصله سال‌های 1863 تا 1938 زندگی می کرد، در میان مردم به عنوان فردی تاثیرگذار شناخته می‌شد، او از این قدرت برای حمایت از جنگ استفاده کرد و مردان جوان زیادی را به مسلخ جنگ فرستاد. در پایان جنگ جهانی اول، او که یک چشمش را از دست داده بود به قهرمانی ملی بدل شد و از این قدرت برای گسترش قدرت دیکتاتوری خویش استفاده کرد. وی که عقاید ناسیونالیستی افراطی داشت سرانجام به یکی از فاشیست‌های ایتالیایی بدل شد و راه را برای روی کارآمدن موسولینی باز کرد و بدترین دوره تاریخی کشورش را رقم زد. لوسی هیوز هالت، نویسنده کتاب «قله»،  62 ساله، تاریخ‌نگار و زندگینامه نویس بریتانیایی است.


ـ دیوید فینکل، برنده جایزه پولیتزر و گزارشگر روزنامه واشنگتن پست در کتابش تحت عنوان «سربازان خوب»، روزگار سپری شده یک گردان آمریکایی مستقر در عراق در طول سال‌های 2007 تا 2008 را روایت می‌کند. در بخش بررسی کتاب نیویورک تایمز، داگ استنتون چنین درباره این کتاب اظهارنظر می‌کند: «کتابی آکنده از تجربیات ناب و دارای طنزی تلخ وگزنده.» اکنون فینکل در کتاب تازه‌اش با نام «سپاس از خدمتتان» سربازانی که به خانه برگشته‌اند را دستمایه نوشتن قرار داده است. سربازانی که از یک سو غرق در خاطرات جنگ هستند و از دیگر سو باید به زندگی عادی و خانوادگی‌شان رجعت کنند. فینکل در گفت‌وگویی با روزنامه نیویورک تایمز گفت: «زمانی که مشغول تهیه گزارش برای کتاب اولم بودم، با مانع بزرگ عدم همکاری سربازان مواجه بودم. سربازها به من اعتماد نداشتند، فی‌الواقع آنان نمی‌دانستند که کار یک روزنامه‌نگار چیست و شایعات زیادی پیرامون کاری که من قرار بود انجام بدهم پیچیده بود، اما هرچه بیشتر ممارست به خرج دادم و زمان بیشتری سپری شد، اوضاع هم بهتر شد و زمانی که حادثه ناگواری مانند انفجار بمب رخ می‌داد من آنجا بودم و اصلا هم این احساس را نداشتم که دست و پاگیر سربازان هستم و به راحتی می‌توانستم گزارش تهیه کنم و یادداشت‌برداری کنم که کمک بزرگی برایم به حساب می‌آمد. وقتی نوشتن «سربازان خوب» به اتمام رسید با خودم فکر کردم که هر آنچه می‌بایست را نوشته‌ام، اما وقتی ارتباطم را با سربازان برقرار نگاه داشتم، بسیاری از آنان به من می‌گفتند که چقدر مضطرب و افسرده هستند و گاهی فکر خودکشی به سرشان می‌زند. با خودم فکر کردم که جلد دومی هم باید در کار باشد تا از احوالات سربازان پس از بازگشتشان به وطن روایت کند. پس از شنیدن حرف‌های این سربازان که تعدادشان کم هم نبود تازه متوجه شدم که پرداختن به احوالات این سربازان پس از اتمام خدمتشان در منطقه جنگی چقدر ضروری است. آنچه سرانجام مرا واداشت تا کتابی دیگر پیرامون احوالات سربازان بنویسم گفت‌وگوی من با یکی از این سربازان بود که به من گفت «قبل از رفتن به عراق سالم و عادی بودم، در عراق دیوانه شدم، مرا به آمریکا فرستادند تا دوباره عاقل شوم و حالا این بودن در آمریکاست که دارد دیوانه‌ام می‌کند.» من با همه شخصیت‌های کتاب‌هایم در تماس هستم و امید‌وارم این ارتباط برقرار بماند. چند هفته پیش برای هر کدامشان یک نسخه از کتابم را فرستادم. یکی از آنها واکنش نشان داد و برایم نوشته بود که خودش در فصل یک کتاب حضور دارد و نوشته بود که با خواندن این فصل از کتاب هم گریسته و هم خندیده بوده و آنقدر تحت تاثیر قرار گرفته بوده که دیگر نتوانسته مابقی فصول کتاب را بخواند. بی‌صبرانه انتظار می‌کشم تا بیشتر از او و از بقیه‌شان بشنوم.»


ـ چهار ماه پیش وارثان فریدریش ورنر گراف فون دِر شولنبرگ، دیپلمات آلمانی اعلام کردند در نظر دارند تا هزاران کتاب تاریخی را که در تملک او بوده، به روسیه بازگردانند و 125 جلد کتاب تاریخی، 18 نوامبر (27 آبان) در شهر لایپزیک به مقامی روسی تحویل داده شد. در این روز به مناسبت چهارمین کنگره سالیانه گفت‌وگوی کتابخانه‌های آلمان و روسیه جشنی برپا شد و وارثان شولنبرگ 125 جلد کتاب تاریخی را به الکسی گوسانوف، متصدی اصلی قصر موزه پاولوفسک تحویل دادند. این ماجرا به زمانی بازمی گردد که ارتش آلمان هزاران نسخه کتاب را از قصر پاولوفسک واقع در سن پترزبورگ به سرقت برد. تعدادی از آنها را شولنبرگ، سفیر وقت آلمان که بعدها به یک رزمنده مقاومت تبدیل شد به عنوان هدیه دریافت کرد. این کتاب‌ها سالیان دراز در کتابخانه فون بورگ فالکنبرگ در اوبرفالتس که توسط شولنبرگ نوسازی شد باقی ماندند و بدین ترتیب به نسل‌های‌ بعدی رسیدند. خانواده شولنبرگ در سال 2013 مطلع شد که این کتاب‌ها از کجا آمده‌اند و در پی آشکار شدن این موضوع اعلام کرد این آثار مسروقه‌اند و ما اجازه تصاحب آنها را نداریم.


ـ کتاب «زندگینامه خودنوشت من» درباره سر آلکس فرگوسن، سرمربی پیشین تیم فوتبال منچستر یونایتد، در راس فهرست پرفروش‌های بریتانیا قرار گرفت. این کتاب موفق شده به عنوان سریع‌ترین کتاب غیرداستانی از نظر فروش از سال 1998 تاکنون نیز مطرح شود. با این حال سر آلکس فرگوسن هنوز آرزوی بزرگ‌تری دارد و آن این است که موفق شود تا کتاب خاطرات ورزشی دیوید بکهام را که رکورد فروش در تاریخ کتاب‌های ورزشی را در دست دارد، پشت سر بگذارد.به گفته اتحادیه کتابفروشان بریتانیا، کتاب بکهام با عنوان «سمت من» با فروش 635 هزار نسخه از زمان انتشارش در سال 2003 تاکنون، پرفروش ترین کتاب ورزشی بریتانیا بوده است. کتاب «زندگینامه خودنوشت من» با بخشی از خاطرات ورزشی سر آلکس فرگوسن، تاکنون 218 هزار و 385 نسخه فروش کرده است. دیوید مویس، مربی فعلی تیم منچستر یونایتد نیز قصد دارد تا کتاب زندگینامه‌اش را درباره مقطعی که او باید برای کسب مقام قهرمانی در اسپانیا در برابر تیم رئال سوسیداد ایستادگی می‌کرد، منتشر کند.  


ـ یک سارق بانک در کانادا که برای گذراندن محکومیتش در زندان به سر می برد، جایزه کتاب این کشور را برد. وی که در کتاب «اهرمی در باغ بودایی: نوشته‌هایی از زندان» به توصیف تلاش برای مبارزه با اعتیاد و زندگی در زندان پرداخته است، موفق شد تا جایزه پنج هزار دلاری کتاب ویکتوریا را ببرد. گروه سه نفره هیات داوران با تحسین نوشته‌های راید، آنها را قوم‌نگاری جدی همراه با لطافت طبع با دیدی انسانی خواندند. جایزه کتاب را انتشارات تیستلداون که آن را منتشر کرده به نیابت از سوی نویسنده اش دریافت کرد. این زندانی در سال 1987 نیز یک رمان با تمرکز بر زندگینامه خودش با عنوان «قول شرافت جک ربیت» منتشر کرده بود. استفن راید از اعضای گروه تبهکار استاپ واچ و سارق 15 میلیون دلار از 100 بانک در کانادا و آمریکا در دو دهه 70 و 80 میلادی بوده و اکنون 18 سال است که در زندان به سر می‌برد.


نشانی‌ها:


«پايي كه جا ماند» جهان‌شمول است
http://www.tehrooz.com/1392/8/26/TehranEmrooz/1317/Page/7
نگاهی به کتاب خاطرات حبیب‌الله عسگراولادی مسلمان
http://www.cgie.org.ir/fa/news/6577
گزارشی از خاطره گویی حبیب‌الله عسگراولادی در جماران
http://jamaran.ir/fa/NewsContent-id_32640.aspx
درباره حاشیه‌نویسی رهبر انقلاب بر کتاب‌ها
http://www.tasnimnews.com/Home/Single/194109
گزارشی از قهرمان سوسنگرد: راز سکوت جلیل موتورساز
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920825000933
زنان در سفرنامه‌های دوره قاجار
http://www.ibna.ir/vdcc00qsx2bq448.ala2.html
گفت‌وگویی با حسین‌ شاه‌حسینی درباره برادران زنجانی
http://www.cgie.org.ir/fa/news/6644
تاریخ شفاهی روستای تاریخی خوئین
http://khuein.blogfa.com
درباره کتاب «تاریخ شفاهی دانشجویان پیرو خط امام : دانشجویان و گروگان‌ها»
http://farsnews.com/newstext.php?nn=13920816001138
وبلاگ آزادگان اردوگاه 16 تکریت
http://takrit16.blogfa.com
تاریخ تهران و باغ‌های شمیران
http://isna.ir/fa/news/92081912405
درباره کتاب «کشف حجاب؛ بازخوانی یک مداخلۀ مدرن»
http://www.cgie.org.ir/fa/news/6647
خاطره‌ای از محمدعلی ابرآویز: روز 15 خرداد در ساختمان رادیو بودم...
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920825000924
در حال ساختن يك تاريخ شفاهي
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2845626
اوراقی از تاریخ شفاهی فوتبال و رسانه
http://www.hamshahrimags.com/NSite/FullStory/News/?Id=27845
درباره «خاطرات سیاسی قوام‌السلطنه»
http://www.khabaronline.ir/detail/321572
حافظه جمعی و تاریخ شفاهی
http://ejtemaee.ir/1392/08/32469.html
نگاهی به کتاب «پوتین‌های ساق بلند»
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920826000283
رونمایی از کتاب دو جلدی «چون اسفنج نرم»
http://www.cgie.org.ir/fa/news/6649
کتاب‌های منتشر شده گروه تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی
http://www.irdc.ir/fa/books/OralHistory/default.aspx
مطالعات مردم‌شناسی تاریخی با فقر کتاب مواجه است
http://ibna.ir/vdcaimn6w49nae1.k5k4.html
آشپز روستایی، ایران را به دنیا معرفی کرد
http://www.mehrnews.com/detail/News/2173845
درباره كتاب «خرده خاطرات» ژوزه ساراماگو
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2846838
انتشار خاطرات محرمانه یک زندانی گوانتانامو
http://isna.ir/fa/news/92081811567
زندگینامه جدیدی از آدولف هیتلر
http://ibna.ir/vdcjoievyuqeoyz.fsfu.html
26 روز کار مداوم در اتاق ترجمه
http://www.mehrnews.com/detail/News/2174336



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'