شماره 137    |    8 آبان 1392

   


 

سفرنامه هیروشیما ـ بخش ششم


مرگ سولیوان؛ آخرین سفیر آمریکا در ایران


در جستجوی حقایق شهریور 1320 مشهد، طغیان و شورش‌های محلی (7)


نقش زبان بدن در مصاحبه تاریخ شفاهی


گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمين علي‌رضا رنجبر، درباره شهيد اشرفي اصفهاني


لن ويو در بعد از ظهر: تاريخ شفاهي يک زندگي


طرح‏های تاریخ شفاهی، طوفان سَندی را مستند می‌سازند


دوره‏های جدید آموزشی، تاریخ ‏بومی را زنده نگاه می‏دارند


فراخوان مقاله: گردهمایی سالانه انجمن تاریخ شفاهی آمریکا 2014


درس‌هاي ما از مارتين لوتركينگ-2


 



پیش خوان شماره 137

ـ پایگاه اینترنتی تاریخ محلی ایران با نشانی http://www.localhistory.ir راه‌اندازی شد. این پایگاه وابسته به انجمن تاریخ محلی ایران بوده و هدف خود را پرداختن به تاریخ‌نگاری محلی ایران قرار داده است. اعضای انجمن تاریخ محلی ایران دکتر مرتضی نورایی، دکتر ابوالفضل حسن‌آبادی، دکتر مولود ستوده، فخری رضایی، عبدالمهدی رجایی، سجاد حسینی، سید محمود سادات، مهدی احمدی اختیار، علی رستم‌نژاد، امیر آغایلی، نجم‌الدین گیلانی، غلامرضا درکتانیان، ولی‌الله مسیبی قمبوانی، رضا ولی‌پور، زمانه حسن‌نژاد، مهدی خدامی، محمد افقری و معصومه گودرزی هستند. وب‌سایت تاریخ محلی ایران از پژوهشگران و علاقمندان به تاریخ و فرهنگ ایران دعوت کرده تا تحقیقات خود در موضوعات محلی را با پست الکترونیک info@localhistory.ir به این پایگاه ارسال کنند. مقالاتی که از نظر علمی مورد تایید واقع شوند با نام نویسنده و به صورت دسترسی باز در سایت منتشر می‌شوند.


ـ کتاب «تاريخ شفاهي شركت كنترل ترافيك تهران» نوشته وحيد طبایي وعلي حيدري، توسط نویسندگان این اثر و در 352 صفحه منتشر شده است.


ـ اولین دوره كارگاه تاریخ شفاهی با هدف آشنایی علاقمندان با این موضوع و روش و با حضور مسعود آتشگران به عنوان مدرس در حوزه هنری قزوین برگزار می‌شود. سرفصل‌های این كارگاه شامل ارایه كلیاتی درباره چیستی، كاربرد، تاریخچه و تعاریف تاریخ شفاهی، بررسی تاریخ شفاهی در معنای رشته یا فرارشته، بیان تفاوت‌ها در تاریخ شفاهی و ادبیات شفاهی، تباین خاطره در ادبیات و هنر با اظهارات شفاهی شاهد عینی واقعه برای آشكارسازی واقعه، بررسی فرآیند مصاحبه، تاریخ شفاهی و تمایز آن با سنت‌های شفاهی در ایران، شیوه‌ها و عناصر موجود در تاریخ شفاهی، جایگاه اسناد و مدارك در تاریخ شفاهی و توجه به آرشیوهای شخصی و سازمانی است. این كارگاه 9 آبان ماه جاری ساعت 19 در تالار حافظ واقع در محل حوزه هنری قزوین تشكیل خواهد شد.


ـ هادی بهروز، نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در نشست «سوژه یابی در تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» که در حوزه هنری فارس برگزار شد، گفت: «تاریخ شفاهی روایتی است که مدام در حال تغییر شکل است و ثبت آن باعث می‌شود تا شکل تاریخی ماجرا از بین نرود. البته ثبت تاریخ شفاهی با مخاطراتی نیز روبه‌رو است، زیرا افراد موضوعات را ازدید خود بیان می‌کنند و به همین دلیل ممکن است در مورد یک موضوع واحد نوشته‌های ثبت شده، متفاوت باشد. علاقمندان به تاریخ شفاهی برای موفقیت دراین زمینه باید در بطن موضوع قرار گیرند تا بتوانند به شکل میدانی مصاحبه‌ها را انجام دهند و مطالب را منعکس کنند. افراد فعال در زمینه تاریخ شفاهی باید به جای مصاحبه‌های فراوان به دنبال مطالعه باشند تا بدین وسیله بتوانند به نحوه مطلوب‌تر در این عرصه فعالیت کنند.» وی افزود: «برای ماندگاری خاطرات دوران جنگ و دفاع مقدس و نزدیک‌تر شدن به موجودیت تاریخ شفاهی، ایجاد دایره المعارف در زمینه تاریخ شفاهی ضروری است.»


ـ همزمان با ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی 9 کتاب تاریخ شفاهی انقلاب منتشر و رونمایی می‌شود.عبدالحمید قره‌داغی، رییس حوزه هنری استان البرز از انتشار کتاب دو جلدی «خاطرات شفاهی انقلاب» خبر داد و میثم مرادی‌بیناباج، رییس حوزه هنری استان خراسان شمالی هم گفت: «سال گذشته گروه تحقیقاتی حوزه هنری استان با سرپرستی مهدی الهی‌فرد و با هدف انجام مصاحبه درباره خاطرات و مباحث مربوط به انقلاب اسلامی با اهالی شهرهای این استان تشکیل شد. این گروه پس از تشکیل، کار مصاحبه با مردم شهرهای بجنورد، شیروان، مانه و سملقان، اسفراین، گرمه، جاجرم و فاروج و تدوین آنها را آغاز کرد. مردم درباره جنایت‌هایی که از سوی رژیم شاه صورت گرفته است و مبارزاتی که علیه آن رژیم انجام داده‌اند مطالبی را بیان کرده‌اند که در کتاب‌های «پابرهنه»، «کاخ و کوخ»، «پینه به دست‌ها»، «فریاد در خاموشی»، «رضا و نارضا»، «مُشت و درفش» و «طعم انقلاب» ارایه می‌شوند.» رییس حوزه هنری استان خراسان شمالی از تدوین کتاب دیگری با موضوع شهدای روستای چخماقلو، از روستاهای واقع در استان خراسان شمالی خبر داد و گفت: «روستای چخماقلو به نسبت جمعیتش در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران (حدود یک هزار و 200 نفر) 31 شهید را تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران کرده است. این روستا به دارالشهدا تغییر نام داد و در این راستا، حوزه هنری این استان نیز تصمیم گرفت کتابی را با هدف معرفی موقعیت جغرافیایی و فرهنگی روستای چخماقلو و شناساندن شهدای این روستا تدوین و تا پایان سال جاری منتشر کند.»


ـ هیاتی از شاعران، اصحاب رسانه و اساتید دانشگاه‌های كویت، عصر یكشنبه 5 آبان 1392 از حوزه هنری بازدید كردند. مرتضی سرهنگی، مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری و دفتر ادبیات و هنر مقاومت در جمع آنان با بیان این كه جنگ‌ها خیلی چیزها را از بین می‌برند و تغییر می‌دهند و خیلی چیزها را به وجود می‌آورند، گفت: «یكی از چیزهایی كه جنگ‌ها تغییر می‌دهند ادبیات و هنر است. می‌دانیم كه عراقی‌ها در كویت چه كردند و هر دو ملت ایران و كویت در جنگ عراق علیه آنها تجربه تقریبا مشتركی را به دست آورده‌اند.» وی با بیان این كه در حوزه هنری در زمینه ادبیات جنگ تا به حال حدود یك هزار كتاب منتشر شده است، افزود: «این آثار شامل گونه‌های مختلف ادبی است كه مهم‌ترین آن ها خاطرات دوران مبارزات بر علیه شاه و دوران دفاع مقدس است و خاطرات نیروهای ایرانی كه در برابر نیروهای عراقی مقاومت كردند. تا به حال در حوزه هنری 2 كتاب از افسران عراقی درباره جنگ عراق و كویت منتشر شده است كه یكی عنوانش «كویت در روزهای اشغال» و دیگری «اشغال و مدال» است و وقتی این كتاب‌ها را می‌خواندم در قلبم دفاع مردمی كویت را تحسین می كردم چرا كه این دفاع مردمی اصلا در اخبار دنیا بازتاب نداشت و غالب مردم فكر می‌كنند كه عراقی‌ها خیلی راحت كویت را اشغال كردند و كویتی‌ها هیچ مقاومتی نشان ندادند.» 


ـ حجت‌الاسلام علی شیرازی، از اتمام اثری با عنوان «مثل خمینی» با محوریت زندگی مقام معظم رهبری و انتشار آن توسط انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در آینده نزدیک خبر داد. در این کتاب مجموعه‌ای از خاطرات نزدیکان و افرادی که با آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری ارتباط داشته‌‌اند، جمع‌آوری شده است.


ـ فاطمه طباطبایی، همسر مرحوم سیداحمد خمینی درباره جلد دوم کتاب «اقلیم خاطرات» گفت: «مضمون این کتاب به خاطراتم از سال 1357 تا رحلت سیداحمد خمینی مربوط می‌شود. هنوز نگارش جلد دوم  این اثر را آغاز نکرده‌ام اما یادداشت‌های آن موجود است. جلد دوم کتاب «اقلیم خاطرات» ادامه جلد نخست آن است و موضوعاتی که با آنها مواجه بوده‌ام و همه وقایعی که اتفاق افتاده را در آن بیان خواهم کرد. جلد اول کتاب به خاطرات بنده تا سال 1357 اختصاص دارد.»


ـ طی حکمی از سوی سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، مریم مجتهدزاده لاریجانی به عنوان رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس منصوب شد.


ـ چاپ چهاردهم کتاب «لشکر خوبان» شامل خاطرات مهدی‌قلی رضایی و چاپ پنجاه‌ونهم کتاب «نورالدین پسر ایران» با روایت خاطرات نورالدین عافی به قلم معصومه سپهری، چاپ دهم کتاب «دختر شینا» شامل خاطرات قدم‌خیر محمدی‌کنعان به قلم بهناز ضرابی‌زاده، چاپ سوم کتاب «کالک‌های خاکی» با خاطرات سرلشکر جعفری، فرمانده سپاه پاسداران به قلم گلعلی بابایی و قریب به 300عنوان کتاب دیگر از انتشارات سوره مهر در چهارمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع ملی مقدس عرضه شد. این نمایشگاه تا 13 آبان ماه 1392 در مصلای تهران برپاست.


ـ خاطرات ایرج افشار در کتابی 700 صفحه‌ای به نام «این دفتر بی‌معنی» و دارای 486 عکس و سند، از سوی انتشارات سخن منتشر می‌شود. علی دهباشی با همکاری پژمان فیروزبخش و زیر نظر آرش افشار به نمایندگی از بهرام و کوشیا افشار، فرزندان ایرج افشار، کار گردآوری و تدوین خاطرات این ایرانشناس فقید را بر عهده داشته‌اند. حبیب یغمایی، مجله مهر، انتشارات دانشگاه تهران، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، مرتضی کیوان، نه گفتن‌های من، ترس‌های من، کتاب‌های من، محمدتقی دانش‌پژوه، اللهیار صالح، علی‌اکبر سیاسی، جلال آل‌احمد، رضا گنجه‌ای‌، ماجرای اسماعیل رائین، ماجرای سانسور و دیدار با هویدا، درگیری با سانسور و ماجرای امتیاز مجله آینده از جمله مدخل‌های موضوعی در این خاطرات است. در کتاب «این دفتر بی‌معنی» حوادث 70 سال مسائل فرهنگی ایران بازگو شده است. ایرج افشار از 17 سالگی در کنار پدرش با شخصیت‌های فرهنگی ایران آشنا شد.


ـ سایت دانشگاه فردوسی مشهد با انتشار عکس از سفر علمي دانشجويان این دانشگاه به تركمنستان در سال 1372 یادآور شده که دانشگاه فردوسي مشهد در سال 1391 تدوين تاريخ شفاهي خود را آغاز کرده و واحد تاريخ شفاهي دانشگاه آمادگي بهره‌مندي از نظرات و پيشنهادات سازنده است.


ـ انسیه شاه‌حسینی، کارگردان، درباره این که قرار است فیلمی بر اساس کتاب «لشکر خوبان» بسازد، گفت: «لشکر خوبان» درباره عملیات های گوناگونی از جمله والفجر 8 است و ساخت فیلمی با این مضمون هزینه زیادی طلب می‌کند، با این وجود اگر از من حمایت شود و از من بخواهند آن را خواهم ساخت. من درباره کتاب «لشکر خوبان» با معصومه سپهری، نویسنده کتاب، صحبت کردم و او اظهار علاقه و امیدواری کرد که من فیلمی را از این کتاب بسازم.»


ـ با انتشار فهرست کتاب‌های پرفروش فروشگاه مرکزی شهر کتاب تهران در نیمه دوم مهر ماه 1392 مشخص شد کتاب‌های خاطرات «برای تاریخ می‌گویم»، «جنگ دوست‌داشتنی» و « بابانظر» ‌پرفروشند.


ـ خانواده مرحوم مهندس رجبعلی طاهری در سایت abashahid.ir زندگینامه و خاطرات او را دسترس همگان قرار می‌دهد. وی که از مبارزان دوران انقلاب اسلامی بوده، 24 مهر 1392 در سن ۷۷ سالگی از دنیا رفت.


ـ جلد اول از مجموعه دو جلدی خاطرات جلال طالبانی، رییس‌جمهور عراق با عنوان «پس از ۶۰ سال» و نوشته عرفان قانعی فرد، از سوی موسسه دارالعرفای لبنان به زبان‌های عربی و کردی منتشر شده است. این کتاب اول شهریور ۱۳۸۷ در دفتر اتحادیه میهنی کردستان عراق رونمایی و فروردین ۱۳۸۸ به زبان فارسی توسط نشر علم منتشر شد و سه نوبت تجدید چاپ شده است. دومین مجموعه خاطرات جلال طالبانی شامل ۱۶۷ مصاحبه و بیش از ۲۳۰۰ سند، هنوز منتشر نشده است.


ـ ابراهیم گله‌دارزاده، نویسنده و کارگردان نمایش در حال اجرای «دش من» و ایده نوشتن آن گفت: «زمانی یک کتاب تاریخی با عنوان «قحطی بزرگ و نسل‌کشی در ایران» به نویسندگی محمدقلی مجد که روی قحطی بزرگی که در دوره‌ای از تاریخ ایران در اواخر قاجار و اوایل پهلوی اتفاق افتاد تمرکز کرده بود، می‌خواندم و به نظرم رسید این اتفاق مسایلی در ایران ایجاد کرده که به نمایش درآوردن آن یک ضرورت است. در این کتاب یادداشت‌ها و مشاهداتی از کنسولگری‌های خارجی در ایران تدوین شده بود که برگرفته از زندگی روزمره مردم کوچه و بازار و احوال آن دوران بود. از مستندات این کتاب در طول نمایش «دش من» استفاده کردم. داستان نمایش درباره دو زن رختشوی است که در ازای نان باید رخت اجنبی را بشویند. آنها شبی با پیکر نیمه جان روزنامه‌نگاری که با خود رازی دارد مواجه می شوند. آنها تلاش می کنند این راز را بفهمند و بعد این راز باعث تغییر در زندگی آنها می‌شود.» «دش من» هر روز ساعت 19:30 در تالار انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه می‌رود. وحید آقاپور، یاسمین نصرتی، سعیده آجرلی و محمد عسکری گروه بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند.


ـ طرح پژوهشی «تاریخ نفت ایران از قرارداد 1933، ملی شدن صنعت نفت در ایران، با تاکید بر اسناد و صورت مذاکرات مجلس» از سوی مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی منتشر خواهد شد. محمد حسن‌نیا مجری این طرح پژوهشی متعهد شده تا در مدت یکسال و به صورت عمده با با استفاده از اسناد آرشیو مجلس، آن را آماده کند. بیش از 13 میلیون برگ سند در مخزن اسناد کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی نگهداری‌ می‌شود. اسناد دوره اول مجلس شورای ملی در حادثه تاریخی به توپ بستن آن از بین رفته، اما اسناد دوره‌های بعد در قالب دسته‌بندی: اسناد کمیسیون عرایض، اسناد انتخابات بیست و چهار دوره مجلس، اسناد کمیسیون‌ها، اسناد قوانین، اسناد مجلس سنا، اسناد مجلس موسسان، اسناد اتحادیه بین‌المجالس، اسناد کارگزینی، اسناد حسابداری و مالی مجلس، اسناد مربوط به پرونده پرسنلی نمایندگان، اعتبارنامه‌ها، اسناد بودجه، لوایح چاپی، مشروح مذاکرات خطی، اسناد متفرقه، اسناد اهدایی خاندان فرمانفرما، اسناد اهدایی برخی از نمایندگان و اسناد اهدایی و خریداری شده دیگر با موضوعات مختلف در مخزن اسناد کتابخانه مجلس موجود است. اسنادی که فهرست‌نویسی شده است هم‌اکنون در درگاه کتابخانه مجلس موجود است و مراجعین می‌توانند چه در کتابخانه و چه در خارج از کتابخانه از طریق نرم افزار آذرسا سند مورد نظر خود را یافته و برای دریافت آن به کتابخانه مجلس شورای اسلامی مراجعه کنند.


ـ شماره پنجم از دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی «تحقیقات تاریخ اجتماعی» با 6 مقاله از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد. «اعتصاب غذا: کنشی نوین در ساختار زندان مدرن (1304-1320 ش)»، «حوادث و بلایای طبیعی در قرون میانه تاریخ ایران»، «تاریخ صورتی: نگاهی به برخی موانع و ظرفیت‌ها در دانش تاریخی زنانه» و «نقش و جایگاه زنان در بسط فرهنگ محرم و سوگواری در عصر ناصری» از جمله این مقالات است.


ـ حاصل پژوهش چهار ساله جمعی از محققان ایرانی و غیر ایرانی در معرفی شخصیت‌های مؤثر منطقه پیرامونی و تمدنی ایران، با آغاز به کار «بانک اطلاعات رجال خاورمیانه» در نشانی http://www.rijaldb.com رونمایی شد. در حال حاضر این سایت با ارائه مشخصات قریب به هفت هزار شخصیت اجتماعی از معاصران که عموما در عرصه‌های فرهنگی، علمی، اقتصادی، صنعتی، سیاسی، اجتماعی، رسانه‌ای، هنری، ورزشی و... به تعبیری در ساخت کشور و جامعه خویش ایفای نقش می‌نمایند، فعالیت خود را آغاز کرده و طی شش ماه آینده تعداد منابع اطلاعاتی آن به 20 هزار رکورد افزایش می‌یابد. سید علی موجانی، مدیر علمی این منبع اطلاعاتی و سید محمد صادق خرازی، موسس و حامی اجرای این طرح علمی هستند.


ـ کتاب «روشنایی‎ها و سایه‌ها» شامل گفت‌وگوهای علی میرزایی با سرآمدان فرهنگ، هنر، اقتصاد و توسعه ایران از سوی نشر نگاره آفتاب منتشر شد. پشت جلد این کتاب آمده است: «سیزده گفت‌وگویی که این کتاب را تشکیل داده‎اند، موضوع واحدی ندارند و با حوزه‌های متفاوت فرهنگ، هنر، علوم اجتماعی، علوم انسانی، تکنولوژی و عمران در پیوندند. این گفت‌وگوها پیدا و پنهان، در این مشترکند که پاسخگو نخست از آن می‌گوید که با شور و شوق درس خوانده، کار یا کارهایی را با اشتیاق آغاز کرده، هدفش پیش بردن امور جامعه و برداشتن باری از دوش مردم و گذاشتن راهی پیش پای آنان برای بهروزی و نیکبختی بوده و بارقه‌های امید و عشق و شور، گاه با وجود گذشت زمانی دراز، در سخنانش موج می‎زند.»


ـ «سفرنامه آلفونس گابریل» با ترجمه فرامرز نجد سمیعی، گزارشی از سفر گابریل، پزشک اتریشی و هیات همراه او به صحراهای ایران است. وی سه بار به همراه همسرش به دست نیافتنی‌ترین مناطق کویری ایران رفت و حاصل این سفرهای اکتشافی انتشار بیش از 30 جلد کتاب و مقاله بود. گابریل، گذشته از بررسی جنبه‌های جغرافیایی و تاریخی کویرهای ایران، تحقیقات مردم‌شناختی مفصلی نیز درباره ساکنان مناطق کویری و فرهنگ آن‌ها انجام داده و در تحقیقاتش توجه ویژه‌ای به سیاحان پیش از خود که از ایران عبور کرده بودند، نشان داده است. چاپ نخست «سفرنامه آلفونس گابریل» از سوی انتشارات ایرانشناسی روانه بازار کتاب شد.


ـ نمايشگاه گروهي عكس با عنوان «گوشه‌ای از مستندنگاري 1392-1357» در گالري راه ابريشم، واقع در تهران، خيابان شهید لواساني (فرمانيه)، شماره 103 برپا شد و تا 27 آبان 1392 ادامه دارد. تهمينه منزوي، عكاس مستند اجتماعي، گردآوري اين آثار را برعهده داشته است.


ـ نسخه کیندل و چاپی کتاب «آقای سفیر» شامل گفت‌وگوی 40ساعته با محمد جواد ظریف و خاطرات وزیر امور خارجه ایران در سایت آمازون و نشانی http://www.amazon.com/Aghaye-Safir-Persian-Edition-Mohammadmehdi/dp/9641852981/ref=sr_1_sc_1?ie=UTF8&qid=1382863394&sr=8-1-spell&keywords=aghay+safir قرار گرفت تا ایرانیان سراسر جهان بتوانند آن را خریداری و مطالعه کنند. چاپ دوم کتاب «آقای سفیر» دربرگیرنده مصاحبه محمدمهدی راجی با محمدجواد ظریف، در کمتر از یک ‌ماه به فروش رسید و نشر نی آن را به چاپ سوم می‌رساند.


ـ «مین» عنوان کتابی است که به کوشش رحمان آماده، گردآوری شده و حوزه هنری استان چهارمحال و بختیاری به زودی این اثر را راهی بازار نشر خواهد کرد. این کتاب مجموعه مصاحبه‌هایی با فرماندهان و سرداران تیپ 44 قمربنی‌هاشم در سال‌های دفاع مقدس و خاطراتی از 10 عملیات را در بر دارد. حوزه هنری استان چهارمحال و بختیاری در قالب طرح تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی هم تاریخ استان از دوره مشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی را در دست گردآوری و تدوین دارد.


ـ «گذر از رنج‌ها» نوشته بهزاد شیخی، کتابی است که به عملکرد مهندس حیدر بهمنی، مدیر عامل سابق شرکت ملی حفاری ایران، چهره علمی دوران دفاع مقدس و مهارکننده چاه‌های نفت در این دوران می‌پردازد. تاسیسات پالایشگاهی بمباران شده در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با اقدام‌های گروه تحت مدیریت مهندس بهمنی بازسازی می‌شدند تا صادرات نفت در آن دوران بحرانی لحظه‌ای قطع نشود. «گذر از رنج‌ها» را انتشارات زلال کوثر منتشر کرده‌ است.


ـ متین رضوانی‌پور گفت: «به تازگی جمع‌آوری اشعار و نوحه‌های کتاب نوحه نواحی رشت را به پایان رسانده‌ام و در نخستین مرحله نگارش آن 244 نوحه از 29 مداح را ضبط کرده‌ام. نکته قابل توجه در نوحه‌های رشت، استفاده بیشتر مداحان از دستگاه‌های گوشه شهناز شور و آوازهای دشتی است. همچنین نوحه‌خوانان سنتی در رشت به زبان‌ فارسی و لهجه گیلکی می‌خوانند. بر اساس تحقیقاتی که انجام داده‌ام، دریافته‌ام که خواندن نوحه به لهجه گیلکی از 50 سال اخیر در رشت متداول شده‌است.» وی با اشاره به این‌که مراحل تالیف و نگارش کتاب نوحه نواحی شیراز را هم به پایان رسانده ‌است و می‌خواهد نوحه نواحی منطقه رودبار را هم گردآوری کند، از عرضه کتاب «نوحه نواحی گرگان» در همایش پیرغلامان حسینی گرگان با همکاری بنیاد دعبل خبر داد.


ـ بیست‌ونهمین شماره‌ ماهنامه‌ داستان همشهری با تاریخ انتشار‌ آبان‌ماه 1392 مطلبی با عنوان «دَخل» از ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان سینما دارد که نوجوانی و جوانی و رابطه او را با پدرش روایت کرده است.


ـ کتاب «جادوی صحنه» شامل گفت‌وگوی مفصلی با عزت‌الله انتظامی، بازیگر تئاتر و سینمای ایران و روایتی از زندگی تئاتریِ وی به قلم اعظم کیان افراز، از سوی انتشارات افراز به چاپ چهارم رسید. این کتاب اولین اثر مجموعه «تئاتر ایران در گذر زمان» است که با هدف مکتوب کردن تاریخ شفاهی تئاتر ایران تاکنون هشت جلد آن مانند «تئاتر ایران در گذر زمان: از 1342 تا 1357»، «اکسیر نقش: زندگی هنری محمدعلی کشاورز»، «کارگاه نمایش از آغاز تا پایان»، «غریبه‌ای در تئاتر ایران: زندگی و آثار مایل بکتاش» و «ستیغی در مه: زندگی هنری و ادبی حسن ره‌آورد» منتشر شده است.


ـ محمد قائد از به پایان رساندن ترجمه کتاب «توپ‌های ماه اوت» خبر داد و گفت که این نوشته باربارا تاکمن، نویسنده آمریکایی به زمینه‌های جنگ جهانی اول پرداخته است. وی افزود: «می‌خواهم کتاب «آیندگان» را منتشر کنم که 160 شماره آخر روزنامه «آیندگان» است.»


ـ زندگینامه خودنوشت سر آلکس فرگوسن، مربی پیشین تیم منچستر یونایتد رونمایی شد. این مربی در این کتاب نشان می‌دهد که چگونه ستارگانی چون دیوید بکام، کریستیانو رونالدو، روی کین و وین رونی را هدایت می‌کرد و ادامه‌ای بر ماجراهای زندگی اوست که در شانزده زندگینامه و زندگینامه خودنوشت دیگر که تاکنون منتشر شده، نوشته شده است.او که بیست و هفت سال سرمربی منچستر یونایتد بود قرار است برای معرفی کتاب زندگینامه‌اش که با عنوان «آلکس فرگوسن: زندگینامه خودنوشت من» از سوی انتشارات هودر و استاتون به بازار آمده، راهی نقاط مختلف بریتانیا شود. تمام بلیت‌های شرکت در این برنامه‌ها در کمترین زمان ممکن فروخته شد.


ـ کتاب «ماشین سرخ: تاریخ لیورپول در دهه 80 هزاره دوم میلادی و سرنوشت بازیکنان آن زمان این تیم» اثر سیمون هیوز، روزنامه‌نگار و ورزشی‌نویس انگلیسی از کتاب‌هایی است که در سال جاری میلادی با استقبال فوتبال دوستان مواجه شده است. هیوز در این کتاب و در مصاحبه‌هایش با بسیاری از بازیکنان ادوار گذشته این تیم، خاطرات آنان را از لیورپول آن سال‌ها نوشته است. لیورپول طی دهه 80 هزاره دوم میلادی هفت جام قهرمانی باشگاه‌های انگلیس، دو جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا، دو جام حذفی باشگاه‌های انگلیس و چهار جام اتحادیه باشگاه‌های این کشور را به دست آورد و به همین دلیل به «ماشین سرخ» معروف شد. از سوی دیگر جایزه کتاب‌های ورزشی ویلیام هیل در انگلیس، فهرست نهایی آثار راه یافته به این رقابت را که دربرگیرنده نام 6 اثر است، اعلام کرد. «من زلاتان ابراهیموویچ هستم» زندگینامه زلاتان ابراهیموویچ فوتبالیست سوئدی که با همکاری دیوید لاگرکرانتس، روزنامه نگار و نویسنده آثار ورزشی نوشته و توسط روت اوبروم از زبان سوئدی به انگلیسی ترجمه شده است، «پسرها در قایق: یک سفر واقعی حماسی به قلب برلین هیتلر» نوشته دایل جیمز بارون و «نتیجه مسابقه: زندگی واقعی تبهکاران مسابقات اسبدوانی در دهه شصت» نوشته جیمی راید از جمله این آثار است. جایزه کتاب ورزشی ویلیام هیل به مبلغ 25 هزار پوند از سال 1989 برای حمایت از نوشته‌های ورزشی تاسیس شده است.


ـ جان الیوت گاردینر، رهبر ارکستر انگلیس، به تازگی زندگینامه جدیدی را در مورد یوهان سباستیان باخ، آهنگساز مشهور آلمانی منتشر کرده است. گاردینر برای نگارش کتاب «موسیقی در قلعه آسمان: پرتره سباستیان باخ» به بررسی اسنادی از مدرسه‌های محل تحصیل باخ پرداخته و از آنها بهره برده‌ است. به گفته وی این اسناد از محیطی متاثر از خشونت حکایت دارند برای او یک معماست که چرا بیوگرافی‌های استاندارد به سادگی این مساله را نادیده گرفته‌اند. باخ حتی در  15 سالگی با یک گروه افراد شرور خیابانی درگیر شده و سه سال بعد به روی یک نوازنده ویولون نالایق شمشیر کشیده است.


-بیش از 400 عنوان مقاله جهت هیجدهمین همایش بین المللی انجمن بین المللی تاریخ شفاهی که سطح بالای علمی دربردارد دریافت شده است. اشخاصی که پیشنهاد مقاله خود را تحویل داده اند در مورد پذیرفته شدن یا نشدن پیشنهادشان، قبل از 15 نوامبر، توسط ایمیل مطلع خواهند شد.


نشانی‌ها:
دومین قسمت خاطراتی از حضرت امام خمینی (ره) به روایت رهبر انقلاب
http://farsi.khamenei.ir/page?id=24276
مسیر تاریخ‌نویسی و نهضت رجال‌نویسی
 http://www.tasnimnews.com/Home/Single/169998
تفاوت تاریخ شفاهی و خاطره نگاری
http://www.hhnews.ir/fa/news/11332
تاريخ شفاهي بانكداري الكترونيك در ایران
http://www.malipress.ir/news/detail/7329
خاطرات مشاور سابق رئیس‌جمهور بوسنی از ایران
http://www.cgie.org.ir/fa/news/6156
نقش بازار در عرصه‌ علم و فرهنگ در دوران پهلوی دوم
http://borhan.ir/NSite/FullStory/News/?Id=5893
و
http://borhan.ir/NSite/FullStory/News/?Id=5941
نقاش بی‌سوادی که به شهرت جهانی رسید
http://isna.ir/fa/news/92080100056
حراج خاطره‌هاي شهر در بهارستان
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2834733
گفت‌وگو با عبدالمحمد آيتي: در شهر معروف شده بودم
 http://www.cgie.org.ir/fa/news/6273
سرگذشت يك موقوفه در اصفهان
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2831270
و
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2833292
سفر به ایران با اندی وارهول؛ نقاشی فرح و شام هویدا
http://www.cgie.org.ir/fa/news/6241
از افغانستان تا ایران: خاطرات پزشک مهاجر افغان
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920729000793
صفحه آخر امتحان طیب
http://www.shoma-weekly.ir/fa/news/8081
گفته‌های شاه‌حسینی دربارۀ اخوان زنجانی
http://www.cgie.org.ir/fa/news/6330
صفحه تاریخ شفاهی سایت «جوان و تاریخ»
http://www.yandory.com/index.php?option=com_k2&view=itemlist&task=category&id=58



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'