شماره 136    |    1 آبان 1392

   


 



پیش خوان شماره 136

ـ واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری در نظر دارد کتاب خاطرات جواد منصوری از سال‌های پس از انقلاب به قلم محمدمحسن مصحفی را در هفته کتاب امسال که اواخر آبان‌ ماه 1392 برگزار می‌شود، به چاپ برساند. این اثر شامل خاطرات و دست‌نوشته‌هایی از منصوری درباره برهه زمانی سال‌های 1357 تا 1372 است. مراحل تدوین این اثر یک سال و نیم زمان برده و مصاحبه آن نیز برعهده محسن کاظمی بوده است. منصوری پیش از این خاطرات خود از سال‌های پیش از انقلاب را به کوشش محسن کاظمی در کتاب «سال‌های بی‌قرار» ثبت کرده است.


ـ دومين جلد از كتاب «تاريخ شفاهي بانك كشاورزي به روایت مدیران عامل» با حضور مديران و پيشكسوتان اين بانك رونمايي شد. این کتاب در دو جلد به کوشش نرگس آقایان نگاشته و از سوی اداره کل آموزش و بهبود مدیریت معاونت کتابخانه و مرکز اسناد و مدارک بانک کشاورزی منتشر شده است. «خاطرات دوران خدمت در بانک کشاورزی» نوشته درویش کسرایی هم به بیان خاطرات وی در طول خدمت در بانک کشاورزی می‌پردازد که از سوی اداره کل روابط عمومی این بانک منتشر شده است.


ـ حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند، نویسنده دفاع مقدس،‌ با انتقاد از جریانی که اخیراً‌ تاریخ شفاهی دفاع مقدس به آن گرفتار آمده است،‌ گفت: «اخیراً‌ تاریخ شفاهی عرصه دفاع مقدس به عنوان یک محل درآمدزایی برای عده‌ای که اصلا زیبنده این عرصه و مقام نیستند،‌ شده است و در حقیقت باید یک ساز و کار و راهکاری برای حل این معضل دیده شود. هم‌اکنون بسیاری از نویسندگان و ناشران دفاع مقدس روی به تولید آثاری می‌آورند که از محتوای لازم برخوردار نیستند،‌ این ناشران و نویسندگان صرفا‌ً به دنبال کار اقتصادی هستند‌ و خروجی کار آنها کمکی به نشر فرهنگ اصیل دفاع مقدس نمی‌کند. این در حالی است که اگر کارهای استاندارد و شاخصی در این زمینه انجام شود،‌ محصولات آن بسیار پربار و موثر خواهند بود.» وی با بیان این که تاریخ شفاهی دفاع مقدس از طرفی متولی اصلی ندارد‌ و از طرف دیگر آن قدر کسانی که خود را متولی‌ می‌دانند‌، زیادند که گاهی خود این متولی‌ها آسیب‌رسان این عرصه می‌شوند، افزود:‌ «نبود یک متولی قانونی در این زمینه موجب شده تا هر کس هر خاطره‌ای را به هر شکلی که می‌خواهد منتشر کند و این چالشی است که امروز با آن مواجه هستیم و در آینده نزدیک لطمات جبران‌ناپذیری را به تاریخ شفاهی دفاع مقدس ما وارد می‌کند. البته عمده این لطمات به دنبال همان نگاه تجاری داشتن به دفاع مقدس ایجاد می‌شود، چرا که ناشر توجهی به تبعات اثری که منتشر می‌شود ندارد، تنها به سود اقتصادی خود می‌اندیشد.» متن کامل‌تری از گفته‌های حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند در نشانی http://www.tasnimnews.com/Home/Single/159395  قرار دارد.


ـ دومین نشست تخصصی تاریخ شفاهی حوزه هنری استان فارس با موضوع «سوژه‌یابی در تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس» با هدف ارتقای سطح علمی دانش‌آموختگان دوره‌های تاریخ شفاهی، نویسندگان و مورخان حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با حضور هادی بهروز، نویسنده استان فارس و جمعی از علاقه‌مندان به تاریخ شفاهی، 29 مهر 1392 در حوزه هنری این استان برگزار ‌شد. نخستین نشست تخصصی تاریخ شفاهی حوزه هنری استان فارس شهریور گذشته با موضوع «آشنایی با مقدمات و اصول کلی نگارش تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس» برگزار شد. حوزه هنری استان فارس هر ماه چنین نشستی‌ را برگزار می‌کند.


ـ پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در راستای تحقق اهداف ترویج فرهنگ دفاع مقدس و تدوین و ثبت خاطرات هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، دوره‌ آموزش تاریخ شفاهی دفاع مقدس ویژه روحانیون و طلاب را از 20 مهر 1392 به مدت دو روز برگزار کرد. در این دوره آموزشی 60 نفر از طلاب معرفی شده از حوزه علمیه قم حضور داشتند. پرداختن مبلغین به مقوله دفاع مقدس، روایتگری این طلاب آموزش دیده در مناطق عملیاتی کشور و سفرهای راهیان نور از جمله رویکردهای این دوره آموزشی بوده است.


ـ شماره تابستان 1392 نشریه «صدا، جُنگ خبري تاريخ شفاهي» در نشانی http://www.nlai.ir/Default.aspx?tabid=2824 منتشر شد. تاريخ شفاهي راهپيمایي 28 اوت 1963، تاريخ شفاهي كاخ گلستان، نوار كاست پنجاه ساله شد، درگذشت جيمز استرلينگ يانگ (پيشكسوت تاريخ شفاهي)، تاريخ شفاهي پارك ژوراسيك، مصاحبه‌هاي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران در تابستان 1392، معرفي طرح تاريخ شفاهي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، از تعمير دستگاه تا آهنگسازي (خاطره‌ای داریوش طلایی)، مشق روي ورق‌هاي حلبي (خاطره‌ای از مرتضی حقوقی اصفهانی)، سيني چاي (خاطره‌ای از فهمیه راستکار)، دعاي مستجاب (خاطره‌ای از ناصر میناچی)، فيلم هندي (خاطره‌ای از کمال مصفای تبریزی) عنوان‌هایی از مطالب این نشریه است.


ـ محمد پورحِلم، معاون فرهنگی حوزه هنری استان گیلان گفت که این مجموعه از سال 1389 اجرای حدود 40 طرح در حوزه تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را در دستور کار خود قرار داده است. تاکنون 13 عنوان کتاب از این طرح، تالیف و راهی بازار نشر شده‌اند و تا پایان سال، تعداد کتاب‌ها به 25 عنوان می‌رسد.


ـ ویدئو کتاب تاریخ شفاهی با عنوان «صلح در اکتبر ۲۰۰۳» در دو نسخه الکترونیکی و کاغذی چاپ و منتشر شد. این کتاب با نگاهی به عملکرد برنده جایزه صلح نوبل 2003 پس از دریافت جایزه، به گام‌هایی اشاره کرده است که شیرین عبادی می‌توانست برای احقاق حقوق ملت ایران بردارد. عاطفه تلقانی در این کتاب با روایت خاطرات خود، از چگونگی آشنایی‌اش با انجمن حمایت از حقوق کودکان و همکاری با آن انجمن همزمان با انتخاب شیرین عبادی به عنوان برنده جایزه صلح در سال 2003 سخن می‌گوید و به عوامل و دلایلی اشاره دارد که سبب شد تا قلم به دست بگیرد و طی یک مقاله مطبوعاتی به نقد عملکرد برنده ایرانی جایزه صلح نوبل بپردازد. بخش عمده کتاب مربوط به خاطراتی است که نویسنده از دانش‌آموزان افغان در خانه کودک ناصرخسروی تهران روایت می‌کند و از آن جا که وی پیش از بازگشت دانش‌آموزانش به افغانستان با ایشان مصاحبه ویدئویی داشته است، نسخه الکترونیکی کتاب شامل ویدئوهای کوتاه مرتبط با مطالب نوشته شده است. کتاب «صلح در اکتبر 2003» که توسط عاطفه عرفانی در دست ترجمه به زبان انگلیسی است، از سوی انتشارات دستان منتشر شده است.


ـ دانشگاه صنعتی شریف در آستانه پنجاهمین سال تاسیس قرار دارد. به همین دلیل، این دانشگاه در نظر دارد گنجینه اسناد مکتوب خود را جمع آوری کند. طبق مذاکرات انجام شده در دانشگاه، این گنجینه با هماهنگی کتابخانه مرکزی دانشگاه در آن محل راه اندازی خواهد شد و اسناد تاریخ نگاری و تاریخ شفاهی مربوط به دانشگاه هم در آن قرار می‌گیرد. دبیرخانه بزرگداشت پنجاهمین سال تاسیس دانشگاه صنعتی شریف، تلفن 5832 و نشانی الکترونیکی 50@sharif.ir را برای هماهنگی در ارایه اسناد اعلام کرده است.


ـ رجبعلی لباف، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در جلسه گردهمایی استادکاران مرمت بناهای تاریخی خراسان گفت: «در تلاش هستیم تا تاریخی شفاهی از فرمایشات و تجربیات استادکاران مرمت ابنای تاریخی ترتیب دهیم و امیدواریم بتوانیم آن را در قالب فیلم مستند و یا کتاب منتشر سازیم.»


ـ محمدجواد مرادی‌نیا، مدیر گروه تاریخ موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت که «روزشمار کامل زندگی امام خمینی(ره)» را در دست تالیف دارد. همچنین آلبوم اسناد و تصاویر آقا مصطفی مجتهد کمره(پدر حضرت امام خمینی(ره)) با تدوین او، قرار است در بهمن‌ماه امسال که سالروز شهادت پدر حضرت امام است و همایشی به منظور بزرگداشت ایشان برگزار می‌شود، عرضه شود.


ـ مهندس رجبعلی طاهری، از مبارزان دوران انقلاب اسلامی 24 مهر 1392 در سن ۷۷ سالگی از دنیا رفت و 26 مهر در شیراز تشییع و به خاک سپرده شد.‏ درباره زندگی و مبارزات رجبعلی طاهری، فقط یک عنوان کتاب در سال 1375 از سوی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری و انتشارات سوره مهر منتشر شده است.  کتاب «خاطرات رجبعلی طاهری» در 143 صفحه به وقایع تاریخی تا پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد. این کتاب، وقایع را از زبان وی در بر دارد و اسناد و مدارک مربوط به آنها به صورت ضمیمه آورده شده است.


ـ محسن رفیق‌دوست، راوی کتاب «برای تاریخ می‌گویم» گفت: «ماه مبارک رمضان، در دیداری که خدمت آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری رسیده بودم به بنده گفتند که خاطرات شما هم شیرین روایت شده و هم خوب نوشته شده است. مقام معظم رهبری در این دیدار به من پیشنهاد کردند که کتاب همراه با لوح فشرده‌ صدای راوی منتشر شود، زیرا ایشان این شیوه را روشی مرسوم در دنیا می‌دانند که خواننده لحن راوی را نیز می‌شنود.» «برای تاریخ می‌گویم: خاطرات محسن رفیق‌دوست (۱۳۶۸ - ۱۳۵۷)» به عنوان سی‌وسومین کتاب خاطرات تولید شده در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی منتشر شده است. خاطرات محسن رفیق‌دوست توسط سعید علامیان تدوین شده و انتشارات سوره مهر آن را منتشر کرده است. این اثر از کتاب‌های پرفروش این انتشارات در نیمه اول سال 1392 بوده است. تصويربرداري مجموعه مستند «ما نیز روزگاری» هم كه در سري جديد به سراغ خاطرات محسن رفیق دوست از زبان خودش رفته است، به پايان رسيد. حاجعلی محمدی، تهیه‌كننده و كارگردان این مجموعه گفت: «در این مستند كه در 42 قسمت آماده پخش می‌شود خاطرات کودکی تا نوجوانی، فعالیت‌های سیاسی، مبارزه‌های انقلابی و فعالیت‌های محسن رفیق‌دوست تصویر می‌شود. ضبط بخش‌های روایتی كار تمام شده و در حال حاضر مشغول تكمیل صحنه‌های بازسازی هستیم. در این صحنه‌ها سعی كرده‌ایم از حضور نابازیگران استفاده كنیم.» وی اظهار امیدواری كرد تا در ادامه این مجموعه با افرادی همچون حبیب‌الله عسگراولادی، ابوالقاسم سرحدی‌زاده و مهدی غیوران گفت‌گو كند و خاطراتشان را به تصویر بكشد. «ما نیز روزگاری» که با هدف ثبت خاطرات شفاهی شخصیت‌های برجسته انقلاب در شبکه مستند سیمای جمهوری اسلامی ایران تولید می‌شود، پیش از این در 30 قسمت 30 دقیقه‌ای روایتی متفاوت از زندگی عزت الله مطهری (عزت شاهی) را به تصویر کشید.


ـ انتشارات سوره مهر کتاب «گمشده من» برگرفته از خاطرات محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران در سال‌های دفاع مقدس، درباره سردار شهید علی هاشمی، فرمانده قرارگاه اطلاعاتی نصرت را به زودی برای هفتمین بار منتشر می‌کند. محمد مهدی بهداروند این کتاب را برای دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری تدوین کرده است. کتاب خاطرات سردار فتح‌الله جعفری با عنوان «دکل ابوذر» هم به زودی توسط انتشارات سوره مهر به چاپ چهارم می‌رسد. در این کتاب، خاطراتی درباره سردار شهيد حسن باقری و هدایت رزمندگان برای آزادسازی خرمشهر نوشته شده است. انتشارات سوره مهر همچنین چاپ‌های یکصد‌وپنجاهم کتاب «دا»، چهل‌وچهارم کتاب «پایی که جا ماند» و سیزدهم کتاب «لشکر خوبان» را به زودی منتشر خواهد کرد.



 
ـ کتاب «خانه هزار فرسنگ از ما دور بود» به کوشش حوزه هنری استان گیلان و انتشارات سوره مهر راهی بازار نشر شد. رزیتا رجایی، نویسنده این اثر، خاطرات جنگ و اسارت محمدرضا نعمتی، رزمنده رودباری را تدوین کرده است. به گفته راوی، مهم‌ترین خاطره این کتاب به زلزله شهر رودبار در دوران اسارت وی مربوط می‌شود. رجایی، به ‌تازگی تالیف کتابی را به پایان رسانده است که خاطرات میرشمس ابوالقاسمی، رزمنده دوران دفاع مقدس را دربردارد. این اثر به ‌زودی از سوی انتشارات ایلیا منتشر خواهد شد.


ـ با انتشار فهرست کتاب‌های پرفروش نیمه اول مهرماه در فروشگاه مرکزی شهر کتاب در تهران، مشخص شد که در حوزه دفاع مقدس، کتاب‌هایی چون «لشکر خوبان»، «بچه‌های کفیشه»، «دایره‌المعارف مصور تاریخ جنگ ایران و عراق»، «گریانه» و «جنگ دوست‌داشتنی» پرفروش بوده‌اند.


ـ کتاب «نبردهای پیروز» با موضوع نقش لشکر 41 ثارالله از استان کرمان به فرماندهی سردار قاسم سلیمانی در شکست حصر آبادان و آزادسازی بستان در سال‌های دفاع مقدس، از سوی انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود. این کتاب حاصل مصاحبه عباس میرزایی با بیش از 110 نفر از رزمندگان شرکت کننده در عملیات ثامن‌الائمه (ع) و نزدیک به 140 مصاحبه با رزمندگان حاضر در عملیات طریق‌القدس است. نویسنده برای مستندکردن روایت این کتاب تنها به انجام مصاحبه‌های حضوری با افراد بسنده نکرده و به منابع تاریخی تکمیل کننده همچون نوارهای ضبط‌ شده از بیسیم عملیات‌ها در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، کتاب‌های منتشر‌شده و مصاحبه‌های صدا و سیمای مرکز استان کرمان با رزمندگان در زمان جنگ نیز رجوع کرده‌ است. کتاب «نبردهای پیروز» به لحاظ زمانی وقایع شهریور سال 1360 تا بهمن ماه همان سال را دربر می‌گیرد.


ـ جلد دوم کتاب خاطرات رزمندگان اشتهارد از دفاع مقدس با عنوان «خاکریز خاطرات» به قلم مجید ملامحمدی منتشر و روانه بازار نشر می‌شود. چندی پیش هم کتاب «مسافران ملکوت» از مجموعه کتاب‌های خاطرات رزمندگان اشتهارد در هشت سال دفاع مقدس» منتشر شد. اشتهارد یکی از شهرستان‌های استان البرز است که در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران جمعیتی کمتر از 10 هزار نفر، اما رزمندگانی در لشکر 10 سیدالشهدا(ع) داشت و 125 شهید، 300 جانباز و 17 آزاده را تقدیم انقلاب اسلامی کرد. همچنین طرح ثبت تاریخ شفاهی خانوادهای شاهد به همت اداره بنیاد شهید شهرستان اشتهارد و با همکاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی اجرا می‌شود. این طرح در مرحله نخست 25 خانواده شهید را شامل و به ثبت خاطرات آنها پرداخته می‌شود.


ـ مجموعه خاطراتی درباره خلبان شهید، سرلشکر حسین خلعتبری به قلم احمد رضایی شرفدار کلایی با نام «شکارچی» با همکاری مشترک نشر مجنون و انتشارات روایت همراه منتشر شد. نویسنده، این کتاب را حاصل 50 ساعت مصاحبه عنوان کرد و گفت: «شهید خلعتبری قهرمان جنگ‌های دریایی لقب گرفت. همچنین در سال 1366 نماینده نظامی ایران در دادگاه لاهه بود و دفاع خوبی از حقوق کشورمان انجام داد.»


ـ مراسم پاسداشت مرحوم شیخ مصطفی رهنما روز 20 آبان ماه 1392 در حوزه هنری برگزار می‌شود. دفتر ادبیات بیداری حوزه هنری علاوه بر برگزاری این برنامه، در نظر دارد برای سال آتی فراخوانی را درخصوص شخصیت مرحوم رهنما اعلام كند تا پژوهشگران و هنرمندان بتوانند آثاری را در خصوص او ارایه دهند. حجت‌الاسلام شیخ مصطفی رهنما، از مبارزان دهه‌های 1330 به بعد و حامیان حقوق مردم فلسطین صبح هفتم مهر 1392 درگذشت. بیست‌ونهمین اثر از سلسله کتاب‌های خاطرات دفتر ادبیات انقلاب اسلامی «خ‍اطرات‌ ش‍ی‍خ‌ مصطفی‌ ره‍ن‍م‍ا ب‍ه‌ ضمیمه‌ ی‍ادداش‍ت‍‌‌های‌ س‍ال 1332» نام دارد که تاکنون در دو نوبت و سال‌های 1384 و 1387 از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.


ـ انتشارات یاس نبی کتابی با عنوان «غواصان» را در دست انتشار دارد که به تصاویری از آموزش غواصی به رزمندگان لشکر 31 عاشورا در سال‌های دفاع مقدس اختصاص دارد. محمد حبیب‌اللهی درباره نحوه گردآوری این تصاویر توضیح داد: «به عنوان عکاس در این لشکر حضور داشتم. همچنین تصاویری را از آرشیو بهزاد پروین‌قدس و امیر فرخنده در این کتاب گنجانده‌ام.»


ـ «ارتش در گذر تاریخ» عنوان اثر تازه‌نشری است که از سوی 22 پژوهشگر دانشکده فرماندهی و ستاد (دافوس) ارتش جمهوری اسلامی ایران نوشته شده و می‌کوشد تاریخچه، ساختار و عملکرد ارتش را در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس  در 10 بخش به مخاطبان ارایه کند. این کتاب را انتشارات دانشکده ستاد و فرماندهی ارتش منتشر کرده است.


ـ دانش‌آموزان کلاس هفتم به تماشای یک فیلم مستند جنگی می‌نشینند. فیلم مستند «23 و آن یک نفر» به کارگردانی مهدی جعفری در کتاب درسی جدیدی با نام «تفکر و سبک زندگی» گنجانده ‌شده و ساعاتی از وقت دانش‌آموزان پایه هفتم را به گفت‌‌وگو درباره رزمندگان دفاع مقدس اختصاص می‌دهد. این مستند، داستان واقعی 23 نوجوان اسیر ایرانی است که در مقابله مستقیم و رودر رو با صدام قرار گرفته و در برابر خواسته رژیم بعث عراق برای اعتراف به اعزام اجباری نوجوانان به جبهه‌های جنگ توسط جمهوری اسلامی ایران می‌ایستند. فیلم سر کلاس نمایش داده می‌شود و سپس دانش‌آموزان ضمن بحث درباره آن، با تجربه نوجوانان همسن و سال خود از جنگ آشنا می‌شوند. خاطرات این 23 اسیر در کتابی با عنوان «آن بیست و سه نفر» و به قلم احمد یوسف‌زاده نوشته شده و به زودی از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب خواهد شد.


ـ امیرشهریار امینیان، نماینده مجمع ناشران دفاع مقدس که در شصت و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت حاضر شده بود، از نهایی شدن مذاکرات برای ترجمه پنج عنوان کتاب از 84 عنوان کتابی که مجمع ناشران دفاع مقدس انتخاب و با خود به فرانکفورت برده بود‌، به زبان‌های عربی و انگلیسی خبر داد و گفت: «برای ترجمه کتاب «ققنوس فاتح» از نشر فاتحان و برگزیده‌های جایزه ادبی شهید آوینی به زبان عربی نیز توافقاتی انجام شد.» «ققنوس فاتح» به قلم گلعلی بابایی خاطرات سردار شهید محسن وزوایی را روایت می‌کند. نماینده مجمع ناشران دفاع مقدس همچنین از راه‌اندازی شبکه توزیع آثار دفاع مقدس برای فارسی‌زبانان و ایرانیان مقیم اروپا و آلمان توسط این مجمع خبر داد. وی گفت: «در این راستا با بیش از ده مرکز گفت‌وگوهایی داشتیم که کتاب‌هایی در حوزه دفاع مقدس برایشان ارسال کنیم تا این کتاب‌ها از طریق آنها در اختیار مخاطبان فارسی‌زبان ساکن در کشورهای اروپایی قرار گیرد.»


ـ دفتر ادبیات و هنر پایداری حوزه هنری آبادان کتاب «ترنم آشیانه سرخ» را منتشر خواهد کرد. این کتاب خاطرات سکینه محمدی، بانوی امدادگر دوران دفاع مقدس را دربردارد. کتاب «ترنم آشیانه سرخ» حاصل بیش از 10 ساعت مصاحبه پروین کاشانی‌زاده با سکینه محمدی است.


ـ رضا برجی، مستندساز گفت: «ساخت مستند «گلوله و زنبق» تیرماه سال 1388 آغاز شد و بنا به دلایلی مانند پیدا کردن مبارزان بوسنیایی، فیلمبرداری این مستند طول کشید. ولی در حال حاضر فیلمبرداری این مستند به پایان رسیده و مشغول نوشتن نریشن آن هستم. این مستند درباره جنگ چهار ساله در بوسنی و مقایسه‌ای بین شرایط فعلی بوسنی و گذشته این کشور است. همچنین در این مستند مروری بر خاطرات مبارزان بوسنی از جنگ و آنچه بر مسلمانان این کشور گذشته است، دارم. علاوه‌ بر مبارزان بوسنیایی، با مردم و هنرمندان و همچنین اعضای انجمن حفظ دستاوردهای جنگ این کشور نیز صحبت کرده‌ام.»


ـ بیش از 5 هزار عنوان کتاب در چهارمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس که در روزهای 6 تا 13 آبان 1392 در مصلای تهران برپا می‌شود، عرضه خواهد شد.


ـ فیلم‌های مستند «یازده مادر» ساخته آرش اسحاقی و «گزارش شنبه» به کارگردانی علی‌محمد قاسمی در اولین حضور جشنواره‌ای خود در بخش مسابقه چهارمین دوره جایزه بزرگ شهید آوینی به نمایش در‌می‌آیند. در «یازده مادر» که تولید سال 1392 است، ناگفته‌های یازده مادر شهید بازگو می‌شود. مستند پرتره «گزارش شنبه» هم علاوه ‌بر بررسی زندگی و شرح حال شهید علی اندرزگو، به نوعی وضعیت نیروهای مبارز دهه 1320 را نشان می‌دهد. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهارمین دوره اهدای جایزه بزرگ شهید آوینی را 12 آبان ماه 1392 در تالار وحدت برگزار خواهد کرد.


ـ کمیته نویسندگان حوزه هنری استان مازندران نگارش کتاب «52 همکلاسی آسمانی» را در دستور کار دارد. این کتاب زندگینامه شهدای روستای شهیدآباد بهشهر را در بر می‌گیرد. این روستا از نظر تعداد شهیدان روستاها در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در رده دوم قرار دارد.


ـ موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چهارمین مجلد از مجموعه «نقد تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» را منتشر کرد. در این اثر، 6 کتاب «دو انقلاب ایران: مدرنیته، جامعه مدنی، مبارزه طبقاتی»، «سروها در باد: یادداشت‌های آخرین رییس تشریفات حکومت پهلوی»، «اقتصاد سیاسی ایران از مشروطیت تا پایان سلسله پهلوی»، «ریشه‌های انقلاب ایران»، «ایستاده بر آرمان» و «فرار فروهر» مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.


ـ برخی سایت‌های خبری از تعطیلی دفتر تاریخ شفاهی ایران‌ در عصر پهلوی دوم خبر دادند و به نقل از یادداشتی از حسین دهباشی، مدیر این دفتر آوردند که اسناد و مکتوبات و فیلم‌ها و مجلدات و عکس‌ها، یک‌جا و مجانی اهدا شد به کتابخانه مجلس شورای اسلامی.


ـ کتاب «مبارزه در تبعید: خارک جزیره سوزان» اثر یعقوب لطفی به‌ تازگی از سوی انتشارات موزه عبرت ایران راهی بازار نشر شده است. این اثر بخشی از خاطرات تبعیدی‌های جزیره خارک در دوران رژیم پهلوی را در بر دارد.


ـ كتاب زندگينامه و معرفی 50 سال فعاليت هنري ناصر طهماسب با عنوان «صدايي در تاريكي» نوشته نيروان غني‌پور در حاشيه بيست و هفتمين دوره جشنواره بين المللي فيلم كودك و نوجوان دراصفهان رونمایی شد. ناصر طهماسب سالهاست در زمره برترين هاي دوبلاژ ايران قرار دارد و به جاي بسياري از ستارگان بزرگ سينماي ايران و جهان حرف زده است.


ـ شماره‌های ۷۷ تا۸۰ مجله تصویر سال (نشریه هنرهای تصویری ایران)، ویژه «شهر تهران در ۳۳ سال گذشته» از نگاه هنرمندان عکاس، طراحان گرافیک، کاریکاتوریست و فیلمساز ایرانی در ۲۱۶ صفحه و با بیش از ۵۰۰ تصویر برگزیده و مقالاتی مانند «نقش آه بر آینه، تهران و تصویر شاعران» به قلم سعیده آبشناسان و «سیری در سلوک تهران با ساکنانش» به قلم عبدالله صمدیان منتشر شد.



 
ـ امیر بهمنش، کارگردان «هویت سرخ» از حضور سه نسل فوتبال ایران در این فیلم مستند خبر داد و گفت: «این اثر هم اکنون در مرحله صداگذاری است و آبان ماه امسال به شبکه نمایش خانگی می‌آید. این مستند به زندگی بزرگان باشگاه پرسپولیس می پردازد.» امیر بهمنش و مهرزاد تفرشی کارگردانی مشترک این مستند را برعهده داشته‌اند و با همکاری باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس ساخته شده است.


ـ کتاب «تاریخ عکاسی بوشهر» با گردآوری حمید موذنی، توسط انتشارات بامداد نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. بندر بوشهر، پس از تهران از جمله نخستین شهرهای ایران است که در آن عکاسخانه دایر شده است. نخستین عکاسخانه بوشهر در سال 1312 هجری شمسی تاسیس شد. این کتاب 12 فصل دارد و «فرهنگ عکاسان بوشهر» یکی از آنهاست.


ـ بیست‌و‌هشتمین شماره ماهنامه «آسمان شب» ویژه‌ هفته جهانی فضا منتشر شد. «فضانوردان خانه‌دار» عنوان یکی از مطالب این شماره است که در آن به تجربه‌های همسران فضانوردان طی ماموریت فضایی آنها پرداخته شده است. این مطلب حاصل مصاحبه تلفنی جنیفر راس، از مورخان مرکز فضایی جانسون ناسا در هوستون با جانت ایوانس، همسر رونالد ایوانس، فضانورد ناو کیهانی آپولو17 است که در آگوست 2003 برای پروژه تاریخ شفاهی این مرکز انجام شده بود. این گفت‌وگو در ژوئن سال جاری در مجله Air and Space به چاپ رسیده و حال و هوای خانواده فضانوردان آمریکایی در خلال سال‌های فتح ماه را نشان می‌دهد.


ـ چاپ دوم کتاب «آقای پروست» اثر سلست آلباره و ژرژ بلومن با ترجمه شهرزاد ماکویی و مینو حسینی از سوی نشر آگه منتشر شد. این کتاب به هشت سال آخر زندگی پروست، نویسنده شهیر فرانسوی و خاطراتی از وی که خدمتکار خانه‌اش روایت کرده، اختصاص دارد. پروست را با رمان «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» می‌شناسند. این رمان در هفت جلد نوشته شده است.


ـ «گفت‌وگو با ژوزف برودسکی» اثر سولومون وولکوف و با ترجمه زهرا قیاسی از انتشارات رشد آموزش منتشر می‌شود. ژوزف برودسکی شاعر روس است که از سوی مسوولان شوروی سابق تبعید شد. این شاعر در سال 1987 نوبل ادبی را به دست آورد. در خلال گفت‌وگوهای کتاب، زندگی برودسکی اعم از کودکی، چرایی و چگونگی تبعید از شوروی و همچنین اتفاق‌های زندگی در اروپا و آمریکا تحلیل شده است.


ـ در سی‌و‌نهمین سال اهدای جایزه کتاب تورنتو، کمال السولایل برای کتاب خاطراتش با عنوان «تحمل‌ناپذیر: خاطراتی از بی‌نهایت» از انتشارات هارپر کالینز به عنوان برنده جایزه 10 هزار دلاری این رقابت انتخاب شد. این کتاب تجربه زندگی این نویسنده در یک خانواده عرب و نیز تلاش برای رسیدن به زندگی بهتر در تورنتو را در بر دارد. السولایل با نوشتن این کتاب تاکنون نامزد دریافت پنج جایزه شده است. وی استاد روزنامه‌نگاری در دانشگاه ریرسون کاناداست و این کتاب را به شهر تورنتو اهدا کرده است.


ـ کریستوفر کلارک با حضور در شصت‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت به اظهارنظر در مورد کتاب تازه‌اش پرداخت. این مورخ استرالیایی ساکن انگلستان درباره کتاب «خوابگرد: چگونه اروپا در سال 1914 درگیر جنگ شد» گفت: «من به هیچ وجه قصد تبرئه کردن آلمانی‌ها را ندارم. آنها هم به اندازه خودشان در این زمینه مقصرند. اما باید نقش آلمان در این جنگ را در مجموعه تصویر اروپا در این جنگ جای داد.» کتاب «خوابگرد» که به سرعت موفق شد در فهرست آثار پرفروش قرار بگیرد، نظریه‌ای را که بیش از چندین دهه متداول بود و آلمان‌ را آغازگر جنگ اول جهانی می‌دانست، تغییر داده است. این کتاب 896 صفحه‌ای با ترجمه نوربرت یوراشیتس در آلمان منتشر شده است.


ـ سوتلانا اکسیویچ، نویسنده اهل روسیه سفید، در مراسم پایانی نمایشگاه کتاب فرانکفورت و با حضور تقریبی هزار میهمان جایزه صلح سال 2013 کتابفروشی‌های آلمان (25 هزار یورو) را به دلیل بخشیدن صدا به افراد خاموش و تحت فشار حکومت کمونیستی دریافت کرد. در این مراسم و در تحسین این بانوی نویسنده گفته شد: «الکسیویچ که از طریق کتاب‌های مبتنی بر مدارک و اسناد، به‌ شهرت رسیده، باستان‌شناس دنیای زندگی کمونیستی است. او پس از فروپاشی شوروی هیچ چیز جز کلماتش را بسیج نکرده است، آن هم کلماتی سرسختانه، بی‌باکانه و تکان دهنده. الکسیویچ که همواره در کتاب‌هایش زنی مهجور و غم‌زده را به‌سخن می‌آورد، به عنوان حافظه اخلاقی امپراتوری در هم فروریخته شوروی محسوب می‌شود. او از طریق پرداختن به موضوع‌هایی همچون چرنوبیل، حضور شوروی در جنگ افغانستان و یا نقش نادیده‌گرفته شده زنان در پیروزی ارتش سرخ در برابر هیتلر به شهرت رسیده است. با اهدای این جایزه به الکسیویچ از نویسنده‌ای تجلیل می‌شود که دنیای زندگی همنوعانش از روسیه سفید، روسیه و اوکراین را توصیف می‌کند و متواضعانه و بزرگ‌منشانه اندوه آنها و نیز عشق و علاقه‌شان را بیان می‌دارد.» این جایزه از سال 1950 به نویسندگان، فلاسفه و دانشمندان اعطا می‌شود.


ـ مجموعه‌ای درباره تاریخ آمریکا، با همکاری کمپانی‌های تام هنکس و کن برنز به کتاب شنیداری بدل می‌شود. این کتاب با روخوانی مقاله «ویتنام درون من» نوشته اوبراین که درباره جنگ ویتنام بیست سال بعد از به پایان رسیدن آن است، همراه می‌شود. تیم اوبراین، خالق این آثار جایزه 100 هزار دلاری ادبیات نظامی پریتسکر را اوایل امسال دریافت کرد. وی که نویسنده رمان و داستان کوتاه است، برای کتاب‌های داستانی‌اش درباره ویتنام که متاثر از تجربیات شخصی خود او نوشته شده‌اند، موفق به کسب این جایزه و جوایز متعددی شده است. کتاب های دیگر این مجموعه شامل خاطرات جنگ جهانی دوم با عنوان «کلاهخودی بر بالشم» نوشته رابرت لکی و «فرزندان قدیم» نوشته ای.بی. اسلج است. روخوانی این کتاب‌ها توسط دو بازیگر انجام می شود.


ـ بوریس بکر، قهرمان اسبق تنیس دنیا هم با حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت دومین کتاب زندگینامه‌اش را رونمایی کرد. در کتاب «زندگی بازی نیست» به نقل از همسر دوم بکر به این موضوع پرداخته شده که بوریس واقعا چگونه مردی است؟ وی در این مراسم گفت: «شبی را که او برای نخستین بار آشپزی کرد، من در تقویم علامت‌ گذاشتم. چنین اتفاقاتی به ندرت رخ می‌دهند.» بوریس بکر هم گفت: «بعد از آن که من حدود 12 ، 13 سال مجبور شدم به قضاوت‌ها در مورد خانواده‌ام گوش بدهم و از آن جا که من سال‌ها سکوت پیشه کرده بودم، گفتن حقیقت برایم تبدیل به یک ضرورت و نیاز مبرم شده بود.» کتاب «زندگی بازی نیست» در 288 صفحه در انتشارات هربیگ منتشر شده است. اولین کتاب زندگینامه بکر در سال 2003 با عنوان «لحظه‌ای، بمان دیگر» در انتشارات برتلسمان به زیر چاپ رفت.


ـ دومین جشنواره نویسندگان زن در فرانسه برگزار شد. تاسیس کنندگان این جشنواره می گویند از آنجا که در اروپا جشنواره ای ویژه نویسندگان زن وجود نداشت، تصمیم به راه اندازی این جشنواره گرفتند. سال پیش این جشنواره با تمرکز بر روزنامه نگاران زن برگزار شد و امسال تمرکز خود را بر نویسندگان کتاب های سفر که خالقشان زن هستند، قرار داد. سال آینده بناست این جشنواره با تمرکز بر نویسندگان زن و جنگ برگزار شود.


ـ نشانی‌ها:
بانک اطلاعات رجال
http://www.rijaldb.com
گرمای آثار دفتر ادبیات و هنر مقاومت در بازار سرد کتاب
http://cinemakhabar.ir/NewsDetails.aspx?ID=56291
علت پاسداشت لشكر خوبان چه بود؟
http://farsi.khamenei.ir/others-report?id=24175
روز‌های تکراری اسارت به دشواری در بطن کتاب می‌گنجد
http://ibna.ir/vdchzvnzq23n6xd.tft2.html
نمايشگاه مجازي اسناد تاريخي جشن‌هاي دو هزار و پانصدساله شاهنشاهي
http://iichs.org/index.asp?img_cat=59&img_type=1
شناخت تاریخی شمیران برای آیندگان
http://www.ibna.ir/vdcfe0dytw6dcta.igiw.html
نگاهی به فولکلور و ادبیات شفاهی
http://sheardoost.ir/Default3.aspx?id=479
از خاطرات «جعفر والی»
http://www.cgie.org.ir/fa/news/5745
سال‌های بی‌قرار(1)/ روایتی از بازداشت گروه زیر زمینی مسلحانه
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920721000288
سال‌های بی‌قرار(2)/ سر دادن شعار علیه رژیم طاغوت در دادگاه
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920629000485
خاطرات شهردار تهران در دوره هویدا
http://www.cgie.org.ir/fa/news/5924
مرگ قهرمان جنگ‌های چریکی و پارتیزانی
http://www.cgie.org.ir/fa/news/5887
بزرگداشت صدا و تاریخ شفاهی تهران
http://tarikhirani.ir/fa/news/4/bodyView/3649
خانه- موزه مردمی
http://chaay.ghoddusi.com/2013/10/post_1353.html
یادگار نویسی روی دیوار
http://historylib.com/index.php?action=article/view/1401
شماره 10 گذرستان (نشریه الکترونیکی تاریخ سیاسی معاصر ایران): جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی
http://gozarestan.ir/?id=10#/start
نسخه الکترونیکی کتاب «لشکر خوبان»
http://sooremehr.avaabook.com/site/view/1226554327
نشست «تاریخ فکری ایران: مولفه‌ها و رویکردها»
http://www.ibna.ir/vdchkxnzz23n6xd.tft2.html
خاطره‌نگاری جنگ در خط مقدم ادبیات انقلاب
http://www.tasnimnews.com/Home/Single/170587
درباره کتاب «حماسه زاگرس»
http://cjmis.ir/?p=3500
خاطرات کتابفروش انقلابی
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920727001259
چگونگی حفاظت از موزه آبادان و هفت‌تپه در زمان جنگ
http://www.ibna.ir/vdcefx8zejh8vei.b9bj.html



اخبار خارجی: 

کنفرانس رقابت خاطرات، در کلیسای Keizersgrachtkerk ( 31 – 29 اکتبر ) و  کمپ مرکز یادبود وستربورگ ( 1 نوامبر ) -  هلند برگزار می شو.د.
برای شرکت در کنفرانس بین المللی " رقابت خاطرات " که  از 29 اکتبر – 1 نوامبر 2013 توسط  دانشگاه آمستردام و دانشگاه VU در آمستردام سازماندهی شده است ، ثبت نام نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این برنامه پایگاه الکترونیکی :  http://competingmemories.tumblr.com/programرا ملاحظه فرمایید . ثبت نام الزامی ولی رایگان است. ( به استثنای سهم هزینه ناهار که معادل 10 یورو / نقد می باشد ) . لطفا جهت دریافت اطلاعات بیشتر با سازمان دهندگان این برنامه با نشانی پست الکترونیک : competingmemories@gmail.com تماس حاصل نمایید.


پایگاه الکترونیک www.sydneyoralhistories.com.au اخیرا (به طور غیر رسمی) راه اندازی شده است. از بازخوردهای سازنده ی شما درباره ی این پایگاه استقبال می شود. علاقه مندیم تا افرادی خارج از سیدنی و استرالیا نیز ما را از نظرات خود در رابطه با این پایگاه بهره مند سازند. 
این کار توسط واحد تاریخ در شورای شهر سیدنی انجام شده که بر حومه ی داخلی و منطقه ی تجاری شهر سیدنی نظارت دارد . http://www.cityofsidney.nsw.gov.au/learn/history
تقریبا 60 مصاحبه در حال حاضر در پایگاه وجود دارند اما چند صد مصاحبه تهیه شده و روند جمع آوری ادامه دارد . در طراحی ساختار این پایگاه تلاش بر این بوده است تا دسترسی برای جستجوگران عادی و محققان تخصصی یکسان باشد. ما را از نظرات خود بهره مند سازید.


اولین مدرسه ی زمستانه ی تاریخ شفاهی از ششم تا پانزدهم نوامبر در بنگلور، هند برگزار می شود. در میان اساتید مدرسه ی زمستانه ی امسال الکساندرو پرتلی (ازایتالیا)، و میروسلاو وانک (از جمهوری چک) و سوزان شریبمان (از ایرلند) حضور دارند. همچنین امید است که تاریخ نویسان شفاهی از هند و پاکستان و بنگلادش به این گروه بپیوندند. انتظار می رود علاوه بر مطالب نظری، فن آوری های ضبط و بایگانی و استفاده از شبکه ها و رسانه های جدید برای نشر تاریخ شفاهی را نیز در این مدرسه پوشش دهند. نشانی پایگاه الکترونیک ذیل مربوط به آگهی مدرسه ی زمستانه است که جزئیات بیشتر در آن منظور شده اند:
http://cphwinterschool.wordpress.com/



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'