شماره 130    |    13 شهريور 1392

   


 



پیش خوان شماره 130

  ـ ثبت تاریخ شفاهی، در سیر داستان یک مجموعه تلویزیونی مطرح شد. سریال «نوشدارو» به تهیه کنندگی علی لدنی و کارگردانی جواد اردکانی از شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال پخش است. داستان سریال درباره کسانی است که در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و در نهاد جهاد سازندگی، همسنگر بوده‌اند و بعد از جنگ در صنعت نفت مشغول فعالیتند. در قسمتی از این سریال که دهم شهریور 92 پخش شد، یک دانشجوی ایرانی مقیم خارج کشور وارد داستان می‌شود و از یکی از شخصیت‌های اصلی سریال می‌خواهد که درباره فعالیتش در جهاد سازندگی در سال‌های دفاع مقدس با او صحبت کند. این دانشجو قرار است حاصل گفت‌وگو را در قالب تاریخ شفاهی ارایه کند.


 ـ چهارمین شماره از ویژه‌نامه تخصصی نقش مشهد در انقلاب اسلامی از سوی فصلنامه تاریخ پژوهی (مجله انجمن علمی دانشجویان تاریخ) در دی ماه سال 1392 منتشر می‌شود. پژوهشگران برای ارسال آثار تا آبان ماه امسال فرصت دارند مقالات خود را به دفتر مجله تاریخ پژوهی در دانشكده ادبيات و علوم انساني دكتر علي شريعتي در دانشگاه فردوسی مشهد ارسال کنند. محورهای پیشنهادی مقالات چهارمین شماره از ویژه‌نامه تخصصی نقش مشهد در انقلاب اسلامی، وقایع و تحولات دانشگاه مشهد در سال 1357، نقش فرهنگیان مشهد در مبارزات انقلاب اسلامی از سال 1342 تا 1357، اعتصاب کارکنان دادگستری همزمان با تحولات سال 1357، تاریخ شفاهی دانشگاه علوم پزشکی مشهد (دکتر فضلی نژاد، دکتر فتاحی، دکتر فرهودی و ...)، کارناوال‌های انقلاب در مشهد، حضور انقلابیون مشهدی در قوچان، آتش‌سوزی زندان مرکزی مشهد در سال 1357، نقش ارتش در تحولات انقلاب اسلامی در مشهد، شهدای ترور در مشهد، مروری بر زندگی شهید کاشانی و نقش او در حوادث انقلاب اسلامی مشهد و سایر موضوعات مرتبط با بحث مشهد در انقلاب اسلامی اعلام شده است.


ـ مدیر بخش الکترونیک انتشارات سوره مهر از رونمایی کتاب الکترونیک «خاطرات احمد احمد» بعد از طراحی پایگاه اطلاع‌رسانی سوره مهر برای آثار چندرسانه‌ای این نشر در آینده نزدیک خبر داد. ابراهیم اسکندری‌پور گفت که در این نسخه علاوه بر متن دیجیتال کتاب، امکانات دیگری چون فیلم اثر، روایت کتاب به صورت صوتی، الصاق تصاویر جدید و... نیز لحاظ شده است.  «خاطرات احمد احمد» بیست و ششمین مجموعه خاطرات تولید شده در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی است. محسن کاظمی این کتاب را براساس خاطرات احمد احمد، یکی از مبارزان نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی نوشته است.


ـ پرویز شیخ طادی، نویسنده و کارگردان سینما، درباره ساخت مستند زندگی آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری گفت: ساخت این مستند همچنان در مرحله پژوهش و تحقیقات قرار دارد و پس از انجام پژوهش‌های میدانی و کتابخانه‌ای قرار است با افراد مرتبط با زندگی رهبر انقلاب که خاطرات ناگفته بسیاری از ایشان دارند گفت‌وگو شود. بخش زیادی از تحقیقات و پژوهش این پروژه انجام شده است ودر حال حاضر به مرحله‌ای رسیده‌ایم که به جمع‌آوری فیلم‌ها و آرشیوهای سال‌های گذشته نیاز داریم تا با تماشا و کدبرداری از آنها پژوهش، کامل و فضای تاریخی، سیاسی و اجتماعی دوران زندگی رهبر انقلاب هم نمایش داده شود. طرح مستند زندگی مقام‌معظم رهبری از دو سال گذشته مطرح و با توافق سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، تولید آن در سیمافیلم انجام می‌شود. این مستند در 3 قالب مجموعه تلویزیونی، ‌مستند بلند و مستند آموزشی و مجموع آن در 8 قسمت ساخته شود. یک مستند 90 دقیقه‌ای براساس شرح زندگی مقام معظم رهبری ساخته می‌شود که جزئیات سیاسی و اجتماعی آن بیشتر است. فیلم مستند مقام معظم رهبری با زبانی ساده برای دانش‌آموزان و آموزش و پروش هم تهیه می‌شود که حدود 80 دقیقه زمان دارد و برای نمایش در مدارس و محیط‌های آموزشی برای کودکان و نوجوانان ساخته می‌شود.


ـ جعفر نجیبی، هنرمند مجسمه‌ساز از ساخت مجسمه برنزی امیرکبیر برای نصب در خانه این شخصیت سیاسی در تبریز خبر داد و گفت: برای ساخت این مجسمه به چهره‌ها و مواردی که در مورد شخصیت امیرکبیر هست بسنده نکردم بلکه با تحقیق زیاد نوه ایشان را در تبریز یافتیم که آقای طباطبایی نام دارد. با همت و نظر نوه امیرکبیر عکسی از وی به دست آوردیم که در حیاط خانه‌اش و بر روی تخت نشسته است و این عکس به مدل من برای ساخت مجسمه تبدیل شد. مجسمه از روی عکسی ساخته می‌شود که آن را تاکنون کسی ندیده است.



ـ آخرین مهلت ارسال اصل مقالات برای نخستین همایش «اسناد ایرانی» که توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود، 15 شهریور 92 اعلام شد. این همایش، نخستین گام در حوزه اطلاع رسانی اسناد ایرانی در آرشیوهای مختلف جهان است و با هدف تبادل اطلاعات و تمرکز مدیریت اسناد در کشور ساماندهی شده است.اسناد در فرايند تاريخ ‌نگاري و يا به مثابه تاريخ مجسم در ميان مدارك تاريخي و لهجه‌‌ها و هجاهاي مناطق مختلف جغرافياي فارسي زبان در اسناد ايراني از محورهای همایش برای ارسال مقاله است. علاقه مندان می توانند اصل مقالات خود را به پست الکترونیکی asnad@nlai.ir ارسال نمایند. نخستین همایش اسناد ایرانی، 17 مهرماه سال جاری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می شود.


ـ علیرضا کیخا کتابی با عنوان «مرداب انتحار» نوشته و توسط انتشارات سپهر آذین قم منتشر کرده است که به بررسی عملیات‌های انتحاری و به ویژه اقدامات گروهک ریگی می‌پردازد. وی گفت: این کتاب ادامه کتاب دیگرم یعنی «گروهک مالک، قطعه پازل جنگ نرم» است که چند سال پیش درباره عبدالمالک ریگی و گروهک او نوشته بودم. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این کتاب مقایسه بین عملیات استشهادی و عملیات انتحاری است تا در ذهن خوانندگان تفاوت‌ها مشخص شود. در این کتاب شخصیت 7 عامل انتحاری که در سال‌های اخیر دست به انتحار زده بودند، به همراه شخصیت عبدالمالک ریگی تحلیل شده است و در پایان کتاب نیز کارنامه رفتاری این افراد ضمیمه شده است. از سوی دیگر در کنار اینها به تحلیل 4 شخصیت عملیات‌های استشهادی پرداخته‌ام که از سنی مذهبان حماس بوده‌اند تا در یک مقایسه، خواننده تفاوت این دو گونه از افراد را ببیند.


ـ غلامحسین دولت‌آبادی، مترجم، نویسنده و محقق حوزه تئاتر گفت: در انتشارات افراز مجموعه‌ای تحت عنوان تئاتر ایران در گذر زمان را شروع کردیم. برای این مجموعه به سراغ داریوش اسدزاده رفتیم و با همراهی اعظم کیان‌افراز بیش از 10 جلسه گفت‌وگو و مصاحبه با وی داشتیم. پیاده‌سازی این گفت‌وگوها به پایان رسیده است و در مراحل نهایی به سر می‌برد. این گفت‌وگو بیشتر حول محور تماشاخانه‌ تهران است که در حال حاضر تعطیل شده است و این مصاحبه‌ها باعث شد تا حدی نگاهمان نسبت به موضوعات اثر گذار بر این تماشاخانه تغییر کند. هدف از تولید این مجموعه جمع‌آوری تاریخ شفاهی تئاتر ایران است. در خلال گفت‌وگوها مواردی که پیش از این مورد توجه چندانی قرار نمی‌گرفتند بررسی شده و هر کدام می‌تواند محوری برای پژوهش‌های دیگر باشد.


ـ كتاب خاطرات علی خوش لفظ با نام «وقتی كه ماه غروب كرد» به همت دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اداره كل امور استان‌های حوزه هنری آماده چاپ شده است. علی خوش لفظ از نیروهای واحد اطلاعات و عملیات لشکر انصارالحسین همدان در سال‌های دفاع مقدس بوده و خاطرات او توسط حمید حسام تدوین شده است. خاطرات خود نوشت قاسم علی زارعی از رزمندگان قرارگاه قدس سپاه پاسداران و لشکر انصارالحسین هم با عنوان «دست خدا» از سوی دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری امور استان‌های حوزه هنری برای چاپ آماده شده است.


ـ کتاب «خوابگردها؛ ارتباط رهبران سازمان مجاهدین خلق با نهادهای اطلاعاتی و نظامی عراق از سال 1358 تا 1380» اثر صفا‌ءالدین تبرائیان، 6 شهریور ماه 92 به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی رونمایی شد. این کتاب متن مذاکرات مسعود رجوی، رهبر سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و معاونانش در سازمان با صدام، دیکتاتور عراق و فرمانده سیستم اطلاعاتی ارتش صدام  و اسناد طبقه‌بندی شده‌ای را درباره اقدام‌هایی که منافقین در ایران انجام داده‌اند، در بر دارد.


ـ فراخوان دومین همایش علمی‌- پژوهشی پیشکسوتان دفاع مقدس با شعار قلم حماسه‌ساز و با هدف ارایه تجربه‌های پیشکسوتان دفاع مقدس به نسل جدید و تقویت بنیان‌های پژوهشی دفاع مقدس منتشر شد. سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح با همکاری پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و مراکز آموزش عالی نیروهای مسلح این همایش را برگزار می‌کند. سایت www.ghalamhamaseh.com  اطلاعات بیشتری در این زمینه ارایه می‌کند.


ـ مجسمه مومیایی آیت‌الله هاشمي رفسنجانی اثر حمید کنگرانی، در موزه شهيد آیت‌الله بهشتي رونمایی شد. کنگرانی درباره چگونگی ساخت این اثر توضیح داد: این اثر با توجه به عکسی که از ایشان دیده بودم و نشان می داد در حال صحبت کردن با تلفن هستند ساخته شد البته اندازه ها و سایز این مجسمه مومی را با حضور در منزل ایشان و اندازه گیری دقیق ساختم. به سفارش همین موزه قرار است مجسمه‌های مومیایی آیت‌الله طالقانی، مهندس بازرگان و دکتر مصدق را نیز بسازم.


ـ هجدهمین كارگاه آموزش تاریخ شفاهی پنج شنبه 14 شهریور ماه 92 به همت دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری اصفهان و در خانه هنرمندان این مجموعه، با حضور محمد قاسمی‌پور و حسین نصراله زنجانی برگزار می‌شود. موضوع این کارگاه تدوین و حدود ویراستاری در متون تاریخ شفاهی است.


ـ مجموعه تحقیقات و پژوهش‌های مربوط به روزشمار تاریخی حوادث مربوط به مرقدهای عتبات عالیات از زبان فارسی به انگلیسی ترجمه می‌شود. «روزشمار حوادث عتبات عالیات» عنوان تحقیق و پژوهشی است که توسط محققی به نام سید علی مُجانی انجام شده و در آن حقایق و اتفاقات تاریخی که برای مرقد و حرم‌های عتبات عالیات در طول تاریخ رخ داده، ثبت و گردآوری شده است.


ـ همايش توجيهي نويسندگان جشنواره «خط انار» برگزار شد. ۱۵۰ نويسنده اصفهاني در این جشنواره شركت كرده‌اند و از ۱۵ شهريور جاري به مدت سه روز از مناطق یادمانی دفاع مقدس بازديد مي كنند. كارگاه‌هاي آموزشي در رشته‌هایی مانند خاطره نويسي و تاريخ شفاهي هم از اول مهر 92 براي این نويسندگان برگزار می‌شود. زمان اختتامیه این جشنواره سوم خرداد ماه سال آینده است.


ـ با تلاش دفتر مطالعات و فرهنگ پایداری حوزه هنری فارس کتاب‌های خاطرات حاج غلامعلی مهربان جهرمی با عنوان «خاطرات آقای مهربان» تدوین وحید کارگر، خاطرات فرمانده وقت تیپ 37 زرهی شیراز، امیر سرتیپ مجید صارمی با عنوان «خاطرات ژنرال» تدوین هادی بهروز جهرمی، خاطرات اسارت رمضانعلی زارعی با تدوین محمد محمودی نورآبادی و با عنوان «شب‌های آسمان» چاپ می‌شود.


ـ مرحله دوم داوری آثار شرکت‌کنندگان در دومین جشنواره «راز ماندگاری» به زودی انجام خواهد شد. در مرحله نخست داوری این جشنواره، آثار ورزشکارانی مانند علیرضا دبیر، علیرضا حیدری، آرش میراسماعیلی، احسان لشکری و مهدی بی‌باک جواز حضور در دور بعدی را به دست آوردند. از بین خاطرات برگزیده در مرحله نخست، تعدادی برای انتشار در کتاب «راز ماندگاری» که قرار است پس از پایان جشنواره منتشر شود، انتخاب می‌شوند و برخی آثار هم برای قرائت در مراسم شب خاطره که از سوی وزارت ورزش و جوانان برگزار خواهد شد، در نظر گرفته می‌شوند. چهره‌های سرشناس ورزشی با ارسال خاطرات فرهنگی‌شان به دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان، باعث رونق جشنواره شده‌ند. دومین جشنواره سراسری «راز ماندگاری» به خاطرات فرهنگی ـ تربیتی پیشکسوتان، مربیان، داوران، مدرسان و قهرمانان ورزش کشور اختصاص دارد.


ـ مجموعه خاطرات برخی کارکنان پدافند هوایی در سال‌های دفاع مقدس، در کتابی با عنوان «شانه به شانه با خورشید» منتشر شد. رضا جهانفر، محمود حجامی و عباس فرجپور علمداری، تدوینگران خاطرات، این کتاب را به شهیدان پدافند‌ هوایی تقدیم کرده‌اند. «شانه به شانه با خورشید» را انتشارات روناس با همکاری مرکز مطالعات، تحقیقات و تدوین آیین‌نامه‌های رزمی پدافند هوایی آجا (ارتش جمهوری اسلامی ایران) به چاپ رسانده است.


ـ محسن مؤمنی شریف، رئیس حوزه هنری از تشکیل کارگروه نظریه‌پردازی ادبیات مقاومت و انقلاب اسلامی در این مرکز به منظور پردازش نظریات ادبی در دانشگاه‌ها خبر داد. بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و حوزه هنری، به تازگی گذشته تفاهم‌نامه‌ای به منظور توجه جدی به نظریه‌پردازی در حوزه ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها و محیط‌های علمی به امضا رساندند.


ـ نمایشگاه - موزه «تاریخ کودک فرهنگی و فرهنگ کودکی» از ۱۳ شهریور 92 آغاز شده و تا ۲۲ شهریور در سرای سعدالسلطنه قزوین برپاست. این گنجینه حاصل یک دهه تلاش موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و نیروهای داوطلبی است که گوشه گوشه ایران را برای یافتن گذشته کودکان ایرانی جست‌وجو کرده‌اند و شامل میراث فرهنگی و معنوی کودکان از جمله ادبیات کودکان، نوشت‌افزار، پوشاک، عکس‌ها و اسباب بازی‌های کودکان ایرانی است.


ـ گلعلی بابایی، رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس رئیس از اعلام فراخوان شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس تا ماه آینده خبر داد و گفت: در نظر داریم ۵۰ اثر برگزیده سالیان اخیر این جایزه را ترجمه و در خارج از کشور توزیع کنیم. البته باید در نظر داشت زودتر از نیمه دوم سال 93 نمی‌توان جشنواره را برگزار کرد،‌ چرا که عقب افتادن سه دوره برگزاری جشنواره، رصد و بررسی آثار را با دشواری روبه‌رو کرده است،‌ هم‌چنین در نظر داریم تغییر و تحولاتی در روش برگزاری و نوع تشویقات ایجاد کنیم که رسیدن به آن ها زمان‌بر است. انتصاب دبیران علمی و اجرایی و تشکیل تیم داوری جشنواره نیز پس از اعلام فراخوان انجام می‌شود‌، اکنون در حال رایزنی با دبیرانی که سال‌های گذشته عهده‌دار برگزاری جشنواره بوده‌اند، هستیم.


ـ حسن کلامی، تهیه‌کننده سریال «شهیدباکری» گفت: نگارش فیلمنامه این سریال از اول شهریور 92 آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا شش ماه دیگر ادامه داشته باشد. طرح فیلمنامه از سوی کارگردان سریال، احمد مرادپور ارائه شده و منابع ما بیشتر از مصاحبه‌ با همرزمان، خانواده، دوستان و همشهریان شهید باکری و همچنین مطالعات کتابخانه‌ای است.


ـ كپي 5 نامه ارسالي به امام خمینی (ره) كه ايشان نيز در حاشيه نامه‌ها، پاسخ هايي را نگاشتند، فهرست نویسی شد. در اين نامه‌ها كه از سوي دفتر مقام معظم رهبري به سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران اهدا شده است، نامه دختر 8 ساله‌اي از خراسان و نامه اسيري از اسراي جنگ تحميلي عراق علیه ایران كه در آن از دوري امام(ره) ابراز دلتنگي مي‌کند، به چشم مي خورد.


ـ ساسان ناطق، رییس حوزه هنری استان اردبیل گفت: با وجود اعتبار اندکی که همه ساله به حوزه هنری اختصاص داده می‌شود، پوشش فعالیت‌ها و حمایت از هنرمندان متعهد شهرستان‌ها را از وظایف مهم خود می‌دانیم و نسبت به برگزاری کارگاه‌های تکمیل دانش علمی و عملی هنرمندان اقدام می‌کنیم. به همین منظور، امسال سعی کرده‌ایم توجه ویژه‌ای به شهرستان‌های مرزی داشته باشیم و در این جهت، کارگاه تاریخ شفاهی(خاطره نویسی دفاع مقدس) را در شهریورماه 92 برای هنرمندان و ادب‌دوستان شهرستان پارس‌آباد برگزار خواهیم کرد.


ـ مجموعه رسانه‌اي «نيمه پنهان» با كارگرداني ياسر انتظامي و تهيه‌كنندگي گروه مستندسازي روايت فتح در دو حلقه لوح فشرده با زمان 489 دقيقه از سوي انتشارات روايت‌فتح منتشر شد. در اين مجموعه شهيدان محمد آ‌بنيكي، حسن آبشناسان، محمدجواد تندگويان، منصور ستاري، مصطفي طالبي، محمد عباديان، محمود كاوه، محمد اصغري‌خواه،‌ علي تجلايي، منوچهر مدق و سيدعليرضا ياسيني با نقل خاطراتی از همسر هر یک از آنها معرفي مي‌شوند.


ـ کتاب «خرمشهر» از مجموعه «روایت نزدیک» به‌زودی از سوی انتشارات روایت فتح منتشر می‌شود. این اثر که با همکاری سیدحسین یحیوی و مرتضی قاضی به رشته تحریر درآمده است، نکات ناگفته‌ای از 35 روز مقاومت خرمشهر در نخستین روزهای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از زبان عبدالله صالحی و محمدرضا ابراهیم‌دخت را در بر دارد.


ـ مجموعه هفت‌جلدی «نغمه‌های سرخ» از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) در هفته دفاع مقدس رونمایی می‌شود. این آثار به زندگینامه و تحلیل محتوای وصیتنامه 35 دانشجوی شهید این دانشگاه می‌پردازد. کار گردآوری اسناد و مصاحبه برای تالیف اثر از سوی مسعود رحمتی و مهدی عبد‌الهی و با همکاری دبیرخانه طرح تکریم شهدای دانشگاه امام صادق(ع) و دفتر پایداری و مقاومت این دانشگاه به انجام رسیده است. تحلیل محتوای وصیت‌نامه‌های این اثر را محمد جانی‌پور انجام داده و سعید آریا‌نژاد مهم‌ترین جنبه‌های زندگی هر شهید را نوشته است.


ـ کتاب تاریخ شفاهی شورای کارگران نفت در نشانی http://ketabnak.com/comment.php?dlid=50822  در دسترس قرار دارد.


ـ میشل ستبون، عکاس فرانسوی که برای داوری آثار جشنواره عکس رژان و تهیه فیلم مستندی از او به ایران سفر کرده است، گفت: من از اولین عکاسانی بودم که اسفندماه سال ۱۹۷۸ به ایران آمدم و این زمانی بود که هیچ کس در غرب نمی‌دانست که قرار است شاه سقوط کند. من به مدت سه سال در ایران عکاسی کردم و از اولین تظاهرات مردم و اولین کشتار مردم حضور داشته‌ام و اولین نفری بودم که در نوفل لوشاتو از امام خمینی (ره) عکاسی کردم. بعد از آن همراه ایشان با هواپیما از فرانسه به ایران آمدم و در هواپيما، مدرسه رفاه، قم و تا لحظه پيروزي انقلاب همواره كنار ايشان بودم. حتي عكس‌هايي از تسخير سفارت آمريكا دارم كه تا به حال كسي آنها را نديده است. این تصاویر متعلق به مردم ایران است و مایلم که این خاطرات را با مردم ایران تقسیم کنم و به همین دلیل دوست داشتم که عکس‌هایم را روی اینترنت قراردهم تا همه به آن دسترسی داشته باشند.


ـ نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در نشست علنی سه شنبه 5 شهریور 92، با دو فوریت طرح پیگیری حقوقی و سیاسی دریافت خسارت ناشی از کودتای 28 مرداد از سوی دولت آمریکا و انگلیس علیه دولت ملی ایران، با 173 رأی موافق، 16 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. در ادامه بررسی این طرح، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی چهارشنبه 6 شهریور 92 با 167 رای موافق، 5 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر با کلیات این طرح دوفوریتی‌ موافقت کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی 10 شهریور 92 ماده یک طرح پیگیری حقوقی وسیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد 1332 علیه دولت ملی ایران را با 144 رای موافق، 4 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر تصویب کردند. در این ماده تصریح شده است که با توجه به افشا و اعلام اسناد رسمی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مبنی بر دخالت‌ دولت‌های آمریکا و انگلیس در طراحی و اجرای کودتای 28 مرداد 1332 علیه دولت ایران و نقض حاکمیت ملی و ورود خسارات سنگین مادی و معنوی به کشور، دولت جمهوری اسلامی ایران با تشکیل کمیته‌ای حداکثر ظرف مدت 6 ماه موظف می‌نماید: الف- کارگروهی را به منظور برآورد خسارات مادی و معنوی وارده به ملت ایران فوراً تشکیل دهد و هر سه ماه یک‌بار گزارش اقدامات این کارگروه را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. اعضای کارگروه پیگیری جبران خسارات کودتای 28 مرداد عبارتند از: 1- وزیر امور خارجه (رئیس کارگروه) 2- دادستان کل کشور3- وزیر اطلاعات 4- نماینده تام‌الاختیار فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 5- وزیر امور اقتصاد و دارایی 6- رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی 7- رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی 8- رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی. ب- این کارگروه موظف است راهکارهای پیگیری خسارت‌های مادی و معنوی را به مجلس ارائه دهد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین ماده 2 طرح پیگیری حقوقی و سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد 1332 علیه دولت ملی ایران را با 151 رای موافق، 3 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر تصویب کردند. براساس ماده 2 این طرح دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است پس از برآورد خسارات نسبت به پیگیری و احقاق حقوق ملت ایران از طریق مجامع و نهادهای ذی‌ربط داخلی و بین‌المللی اقدام کند.


ـ کتاب «در كشاكش سیاست و فرهنگ (خاطرات محمدجواد صاحبی)» با تدوین حجت‌الله علیمحمدی در296 صفحه از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد. در فصلی از کتاب با عنوان «درباره قبل از پیروزی» از وقایع و حوادث و شخصیت‌ها در پیش از انقلاب سخن به میان آمده است. وقایع مربوط به پیروزی انقلاب و فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و انتشاراتی راوی در فصل‌های دیگری از کتاب گنجانده شده است.  کتاب «خاطرات جواد مقصودی» با تدوین فاطمه نظری كهره در 316 صفحه هم از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است. این کتاب اطلاعاتی از وقایع دهه‌ 1330 و فعالیت‌های «گروه شیعیان» در اختیار پژوهشگران تاریخ انقلاب اسلامی می‌گذارد. با توجه به مسئولیت راوی در مدرسه‌ رفاه و مدرسه‌ علوی، خاطراتی از نخستین روزهای ورود امام خمینی(ره) به ایران و فضای سیاسی نخستین سال‌های انقلاب هم در اختیار خوانندگان قرار گرفته است. همچنین با توجه به اداره‌ ستاد نماز جمعه توسط راوی به‌مدت 27 سال، خاطراتی در این زمینه نیز ارائه شده ‌است.


ـ انتشارات سوره مهر کتابی دیگر از مجموعه آموزش نویسندگی را با عنوان «زندگی‌نامه خودتان را بنویسید» منتشر می‌کند. این کتاب را استیو زوسمِر که حرفه اصلی وی خبرنگاری و مستندنگاری برای تلویزیون است در سال 2007 نگاشته و ترجمه حسن هاشمی میناباد از این کتاب دارای 300 صفحه است.


ـ كتاب «دا» به همت خانه فرهنگ ایران در كراچی به زبان اردو ترجمه شد. مترجم این كتاب به زبان اردو، بشیر عالمی است. كتاب «دا» خاطرات سیده زهرا حسینی از دوران دفاع مقدس را به قلم سیده اعظم حسینی در بر دارد . یكی از پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین كتاب‌ها در چند سال اخیر در ایران است. به گفته مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در كراچی، ترجمه كتاب «دا» به زودی منتشر می‌شود. انتشارات سوره مهر در سال‌های اخیر اعلام كرده بود كه «دا» قرار است به زبان اردو ترجمه شود و صادق رضا تقوی به عنوان مترجم كتاب معرفی شده بود، اما ظاهرا با به نتیجه نرسیدن كار ترجمه كتاب توسط مترجم ذكر شده، این كار به همت خانه فرهنگی ایران در كراچی و توسط مترجم دیگری انجام شد. «دا» به زبان اردو «ما» خوانده می‌شود و قرار است با همین نام «ما» منتشر و روانه بازار كتاب شود.


ـ کتابخانه و موزه عبرت ابرکوه یزد، 9 شهریور 92 افتتاح شد. این موزه، خانه‌ای است که در آن شش نفر از شیعیان به دست سه نفر از اعضای فرقه بهائیت در تاریخ ۱۳ دی ۱۳۲۸ به شهادت رسیدند و تنها بازمانده این واقعه دختر این خانواده، رقیه حسینیان است که جان سالم به در برده و روایت‌گر این موزه شده است. کتابخانه و موزه عبرت ابرکوه فضایی به وسعت 400 متر و هفت هزار جلد کتاب دارد.


ـ «باران سیاه» رمانی از ماسوُجی ايبوُسه، نویسنده‌ سرشناس ژاپنی و درباره بمباران اتمی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی، توسط قدرت‌الله ذاکری به فارسی ترجمه شده و به زودی توسط نشر گیشا منتشر خواهد شد. این اثر براساس مستندات تاریخی درباره مردم منطقه هیروشیمای ژاپن نوشته شده  و براساس این رمان فیلمی هم به کارگردانی ايماموُرا شوهه ساخته شده است که در سال 1989 جوايزی از جشنواره‌ کن دريافت کرد.


ـ اعتراض مردم و کارشناسان به نظر مسوولان آموزشی شهر ماتسوی ژاپن که یک مجموعه کتاب مانگا(کمیک استریپ ژاپنی) را از کتابخانه های این شهر جمع کرده بودند، موجب شد تا تصمیم آنها عوض شود و این مجموعه، دوباره در دسترس دانش‌آموزان قرار گیرد. مخالفان این نظر، در برابر ادعای خشونت بار بودن کتاب معتقدند، این مجموعه که تصویرگر فاجعه جنگ دوم جهانی، به ویژه در جریان بمباران شهر هیروشیماست، محتوایی ضدجنگ دارد و برای کودکان و دانش آموزان زیانبار نیست. این کتاب مصور 40 ساله که نخستین بار در دهه 70 میلادی منتشر شده، «هاداشی نو ژن» (ژن پابرهنه) نوشته کیجی ناگازاوا، عنوان 10 مجموعه داستان انیمیشنی است.


ـ فیلم «پیش‌خدمت» که وقایعی از زندگی در کاخ سفید را از زبان پیش‌خدمت رسمی آن بیان می‌کند، جدیدترین فیلم لی دانیلز است و فروش خوبی در آمریکا دارد. این فیلم  با بازی فارست ویتاکر و اوپرا وینفری بر اساس زندگی ایوجن آلن یکی از پیش‌خدمت‌های کاخ سفید ساخته شده که از سال 1952 تا 1986 به هشت رییس جمهور خدمت کرد. فیلم «پیش‌خدمت» رونالد ریگان، یکی از روسای جمهور آمریکا را نژادپرست معرفی کرده است.


پنجمین شماره از فصلنامه اینترنتی 15 خرداد 42  (ویژه مهاجرت علما و زلزله بوئین زهرا) در نشانی  http://15khordad42.ir/faslname منتشر شد. در این شماره: سرسخن رضا امیریان، مجمد عروس که بود؟ گفتگو با آقای جواد باقریان، مواضع علمای تهران نسبت به نهضت اسلامی، بررسی نقش روحانیون در تحریم انتخابات مجلس بیست و یکم شورای ملی، تئوری حزب توده در مورد اصلاحات ارضی، سربازگیری طلاب علوم دینی در سال1342 ، مصاحبه با وقایع نگار تابستان 1341 و زلزله بوئین زهرا، درباره نشریات مخفی حوزه علمیه قم و شبکه پیام رسانی در نهضت امام خمینی دیده می‌شود.


-طرح جوک باکس، مصاحبه‏هایی را که با ساکنان قدیمی سیوارد Seward، آلاسکا در مورد زندگی و فعالیت‏های سنتی‏شان در منطقه اطراف اگزیت گلاسیر Exit Glacier بین سال‏های 1950 تا 1980 انجام داده‏اند، به نحو برجسته ای مطرح می کند.
افرادی که مصاحبه شدند گروه‏های مختلفی چون اسکی بازان، کوه نوردان و پیاده رونده‏ها و هم چنین شکارچیان، سورتمه‏رانان و دارندگان ماشین برفی، مدیران خدمات پارک و کارگران ساختمانی که برای ساخت جاده اگزیت گلاسیر کار می‏کردند و اکنون دسترسی به گلاسیر و مرکز بازدید پارک را آسان کرده را در بر می گرفت.
موضوعات دیگری که در مصاحبه‏ها از آنها صحبت شد شامل: زندگی در سیوارد و تغییرو تحولات مربوط به آن، زمین‏لرزه سال 1964، ساخت جاده اگزیت گلاسیر، تغییرات در گلاسیر و جمعیت جانوری محلی، عملیات گردشگری در هاردینگ آیسفیلد Harding Icefield، شکارو اثرات تأسیس پارک ملی کنای جوردز  Kenai Fjors National Park در سال 1980 بودند. در هنگام مصاحبه، مردم مداد رنگی در دست داشتند تا مناطقی را که در آنجا از نقشه‏های زمین شناسی آمریکا استفاده کرده بودند،مشخص کنند. این نقشه‏ها در وب سایت به عنوان نقشه‏های تعاملی گوگل قابل مشاهده هستند.
برای فهرستی از تمام منابع مربوط به اگزیت گلاسیر و سیوارد در آلاسکا که درفهرست آنلاین کتابخانه دانشگاه راسمونسن فایربانکس آلاسکا Alaska Fairbanks Rasmuson Libraryدر دسترس هستند اینجا را کلیک کنید تا تحقیقات خود را با استفاده از جعبه ای که در پایین صفحه وجود دارد، اصلاح کنید. منبع: jukebox



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'