شماره 128    |    30 مرداد 1392

   


 

جامعه روحانیت مبارز


در جستجوی مفاخر پزشکی نوین در مشهد


نخست وزیرِ پیژامه پوش -1


اینجا اصفهان، ۲۸ مرداد ۱۳۳۲


درباره سفر مرتضی سرهنگی و هدایت الله بهبودی به هیروشیما


طعم شیرین نوشتن زیر حس تلخ اسارت


تاسیس دفتر اسرای جنگی ایران و عراق در آینده نزدیک


تاریخ نویسی جز با تکیه بر آگاهی ملی امکان پذیر نیست-5


طرح بررسی تاريخ شفاهی حقوق مدنی


یکی از اهالی آلبرتا ثبت و ضبط سرگذشت کهنه‏سربازان را رسالت خود می‏داند


برنامه هیئت تاریخ تگزاس برای برپایی دوره تاریخ شفاهی درباره جنگ سرد


 



پیش خوان شماره 128

ـ بعد از گذشت 60 سال از کودتای 28 مرداد 1332، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) همزمان با سالروز این واقعه تاریخی علیه ملت ایران، به نقش خود در برنامه‌ریزی و اجرای این کودتا که به برکناری محمدمصدق، نخست وزیر وقت منجر شد، اعتراف کرد. اسناد مربوط به این مداخله بر روی وب سایت آرشیو ملی آمریکا قرار گرفته است. آن‌چه در این وب سایت منتشر شد، چکیده‌ای است از یک گزارش داخلی با عنوان «مبارزه برای ایران» که یک مورخ داخلی سیا در نیمه سال 1970 آن را تهیه کرد و بر اساس قانون آزادی اطلاعات علنی شده است. این سند نخستین بار در 1981 منتشر شد اما بخش اعظم آن حذف شده بود. نسخه جدید برای اولین بار به طور رسمی واقعیت مشارکت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در کودتا را علنی می‌کند.


ـ موزه پانورامای عملیات آزادسازی خرمشهر با نمایش آثاری از ناصر پلنگی در محیطی دورانی و در یک گوی 40 متری در باغ موزه دفاع مقدس تهران افتتاح خواهد شد. این موزه سه گالری دارد و در جنوب شرقی باغ موزه دفاع مقدس به شکل کره ساخته شده است. درون این موزه حدود 2000 متر نقاشی نصب خواهد شد که روایت خرمشهر از تسخیر این شهر توسط ارتش صدام تا آزادسازی و فتح خرمشهر توسط رزمندگان کشورمان است.


ـ نمايشگاهی از اسناد كودتاي 28 مرداد 1332 روز 28 مرداد 1392 در مركز نمايشگاه‌هاي ساختمان آرشيو ملي سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد و تا 4 شهریور ماه برپاست. سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، نمايشگاه‌های مجازي شصتمين سالگرد وقوع كودتاي 28مرداد و اسناد مربوط به همه‌پرسي انحلال يا ابقاي مجلس هفدهم شوراي ملي در 19مرداد 1332ش را هم به صورت مجازی در نشانی‌های اینترنتی

http://www.nlai.ir/tabid/2598/mid/5853/ctl/asnad/Default.aspx?Subjectmid=5850&SubjectID=12327  http://www.nlai.ir/tabid/2598/mid/5853/ctl/asnad/Default.aspx?

Subjectmid=5850&SubjectID=12344  قرار داده است.


ـ خاطرات خودنوشت احمد یوسف‌زاده از دوران اسارت در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در کتابی با عنوان «آن بیست و سه نفر» به رشته تحریر درآمده و به زودی از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب می‌شود. کتاب «گمشده من» برگرفته از خاطرات محسن رضایی درباره سردار شهید علی هاشمی هم به زودی از سوی این ناشر به هفتمین چاپ می‌رسد. دومین چاپ كتاب «آسمان مال من بود» که به خاطرات سرهنگ صمدعلی بالازاده با تدوین ساسان ناطق اختصاص دارد نیز توسط انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود.


ـ بهمن کارگر، رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: عکس‌ها خاطرات را زنده می‌کند و در تاریخ شفاهی نیز اگر عکس داشتیم برای ثبت وقایع بسیار مفید واقع می‌شود. با تشکیل اتاق فکر به عنوان شورای راهبردی در بنیاد حفظ آثار می‌توان از تجربیات عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در این زمینه استفاده کرد.
گلعلی بابایی، رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هم از انتشار کتاب عکس «آزادگان»‌ در سال ۹۳ با همکاری آن سازمان و انجمن عکاسان دفاع مقدس خبر داد. وی گفت:‌ برخی از عکس‌های دفاع مقدس در دست عکاسان حرفه‌ای ایرانی و خارجی است و برخی نیز در بین مردم عادی پراکنده شده است‌ که باید این عکس‌ها را سامان داد. این تفاهمی است بین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و انجمن عکاسان دفاع مقدس که نتیجه آن تاکنون انتشار 9 جلد کتاب عکس دفاع مقدس بوده است. هم‌اکنون نیز درصدد جمع‌آوری عکس‌ها برای جلد دهم هستیم که با موضوع «آزادگان» منتشر خواهد شد.


ـ مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت گفت: کتاب «زندان الرشید» شامل خاطرات سردار علی‌اصغر گرجی‌زاده که به کوشش محمد محمدی بهداروند تدوین شده، در مرحله نهایی چاپ قرار دارد. این کتاب به خاطرات راوی در زمان اسارت مربوط  می‌شود. علی‌اصغر گرجی‌زاده در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، رئیس ستاد سپاه امام جعفر صادق (ع) و از همرزمان شهید علی هاشمی بود که در روزهای آخر جنگ یعنی 4 تیر سال 1367 در جزیره مجنون به اسارت بعثی‌های عراق در می‌آید، اما عراقی‌ها این فرد را نمی‌شناسند و او خود را با نام دیگری به آنها معرفی می‌کند. بعثی‌های عراق بعد از گذشت 4 ماه، هویت علی‌اصغر گرجی‌زاده را شناسایی کرده و او را به سلول انفرادی منتقل می‌‌کنند و در نهایت گرجی‌زاده، 2 سال از عمر خود را در این سلول بسیار پرماجرا سپری می‌کند.


ـ کارن همایونفر، جزئیات بسته فرهنگی شامل کتاب و زندگینامه صوتی پرویز پرستویی با صدای این بازیگر و بر زمینه موسیقی‌ای که همایونفر نت‌هایش را نوشته و اجرا کرده است، تشریح کرد. وی گفت: برای نخستین‌بار است که شرح زندگینامه یک هنرمند به این شکل در ایران عرضه می‌شود. شرح زندگی پرستویی را لیلی کریمان نوشته است و در قالب یک کتاب و 2 دی وی دی عرضه می‌شود. اسم این اثر «من، پرویز پرستویی» است.


ـ حوزه هنری استان اصفهان برای خاطره و تاریخ شفاهی فراخوان «خط انار» را منتشر کرد. این کار به منظور ثبت و ضبط خاطرات، رویدادها و روایت‌های هشت سال دفاع مقدس در حیطه ایثارگری رزمندگان استان اصفهان صورت گرفته و در این زمینه كارگاه‌های خاطره نگاری و تاریخ شفاهی هم برگزار می‌شود.


ـ مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری کتاب خاطرات دوران دفاع مقدس خواهران مرکز پشتیبانی پایگاه علم الهدی در اهواز را در 632 صفحه منتشر کرد. مجموعه این خاطرات که به همت محبوبه معراجی پور گردآوری شده است، «چایخانه» نام دارد. چایخانه مکان معروفی در شهر اهواز بوده است که در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به یکی از مراکز پشتیبانی جنگ تبدیل شد و زنان بسیاری از سراسر کشور به این چایخانه که در آن زمان به رختشورخانه معروف شده بود، آمدند و لباس‌های خونی و خاک آلود و پاره رزمندگان و شهدا را شستند و دوختند و وصله زدند و رفو کردند. پیش از این یاسر عرب، فیلم مستندی با نام «ننه قربون» درباره چایخانه ساخته است.


ـ کتاب «همدان در مشروطه؛ پژوهشی در اسناد و منابع» نوشته مجید فروتن، از سوی انتشارات برکت کوثر منتشر شد. همدان قبل از مشروطیت، همدان در مشروطیت، فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، اندیشه‌ها و آراء مشروطه، عناوین بخش‌های کتاب است.


ـ بر اساس تفاهم نامه ای که بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی و مرکز راهبردی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به امضاء رسید، دو طرف متعهد شدند در تبادل و اشتراک منابع اطلاعاتی همکاری کنند. بر اساس این تفاهم نامه که در 4 ماده ، 11 بند و یک تبصره تنظیم شده است، مرکز راهبردی سپاه در تهیه آرشیو شفاهی از خاطرات جنگ تحمیلی عراق علیه ایران همکاری می‌کند.


ـ ویژه برنامه‌های یادواره سرداران و 313 شهید گردان حمزه سیدالشهدا در چهار شهرستان قائم شهر، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی و جنوبی 24 مرداد 92 آغاز شد و با مراسم‌هایی مانند شبي با خاطره و عصري با خاطره تا 31 مرداد ادامه دارد.


ـ سردار علی فضلی، جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین و از فرماندهان سال های دفاع مقدس گفت: ظرف سه سال گذشته عرصه دریا نیز به بحث راهیان نور اضافه شده است و حضور کاروان‌های راهیان نور در مناطق دریایی می‌تواند مجاهدت‌های رزمندگان دفاع مقدس را در دریا بهتر از پیش بشناساند. تاکنون 32 هزار نقطه عملیاتی شناسایی شده است که باید برای بهره‌برداری کاروان‌های راهیان نور از این نقاط حماسی برنامه‌ریزی شود.


ـ وزارت حفاظت از محیط زیست عراق اعلام کرد که در پی درخواست‌های مکرر مردم منطقه کردستان این کشور تصمیم گرفته برای بررسی میزان آلودگی شیمیایی منطقه حلبچه و همچنین بررسی تأثیرات منفی این بمباران بر سلامت مردم منطقه‌، قبرهای دسته جمعی 5000 کشته این بمباران را پس از 25 سال بگشاید. حلبچه در استان سلیمانیه عراق، در سال 1988 و در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران توسط نیروهای رژیم صدام بمباران شیمیایی شد. این بمباران در راستای سلسله عملیات نظامی علیه مناطق کردنشین عراق انجام شد.


ـ غلامحسین ملک عراقی که نزدیک به 70 سال سابقه عکاسی مطبوعاتی دارد، تعدادی از عکس‌های مربوط به نهضت ملی (سال‌های 1329 تا 1332) را در اختیار سایت خبرآنلاین قرار داده است. این عکس‌ها در این نشانی‌ها منتشر شده‌اند:
 http://www.khabaronline.ir/detail/308779/culture/visual
http://www.khabaronline.ir/detail/308802/culture/visual
http://www.khabaronline.ir/detail/308944



ـ روزنامه ایران در گزارشی تحقیقی، نتایج طرح «صد و يك كتابي كه هر ايراني بايد در طي حياتش بخواند» را منتشر کرد. اين طرح كه به همت برخي استادان تراز اول، محققان، نويسندگان و مفاخر فرهنگي و هنري برگزار شد با شركت بيش از 700 نفر از ايشان مورد نظر‌خواهي قرار گرفت و از مجموع آنها بيش از 250 نفر كتاب‌هاي پيشنهادي خود را عنوان كردند. در رده‌بندي صد و يك كتاب، «دا» شامل خاطرات سيده زهرا حسيني از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به قلم سیده اعظم حسینی در فهرست این آثار قرار گرفت.


ـ «به روایت ناصر تقوایی»، گفت‌وگوهای احمد طالبی‌نژاد با این فیلمساز صاحب سبک را دربرمی‌گیرد که با مقدمه و ویرایش جدید از سوی نشر زاوش منتشر می‌شود. طالبی‌نژاد، بیش از یک‌ دهه پیش ساعت‌ها پای گفت‌وگو با ناصر تقوایی نشسته است. همچنین ناصر تقوایی در نشست «تهران، نشانه‌های عاطفی و خاطرات جمعی» که 27 مرداد 92 در باغ موزه قصر تهران برگزار شد، به ساخت مجموعه تلویزیونی «دایی جان ناپلئون» اشاره کرد و گفت: دایی‌جان ناپلئون در خانه‌ای ساخته شد که باخبر شدم هنوز کامل خراب نشده و آن هم به خاطر تعدد مدعی آن بوده است و گرنه مطمئن باشید اگر این همه مدعی برای آن وجود نداشت تاکنون از هم پاشیده بود. ما در پشت صحنه 620 نفر عوامل داشتیم که هم ساخت فیلم و هم اسکان عوامل به محیطی باز و وسیع نیاز داشت. عمارتی که در آن دایی‌جان ناپلئون را ساختم محیطی بود که اگر گیرش نمی‌آوردم مطمئنا ساخت این مجموعه با مشکل مواجه می‌شد. من لوکیشنی می‌خواستم که منزل دایی‌جان، آقاجان و دایی‌جان سرهنگ به هم اشراف داشته باشند که فقط منحصر به این بنا بود.


ـ چهارمین دوره تخصصی آموزش راویان پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس از 27 مرداد‌ماه 1392 در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) آغاز شد و تا 31 مرداد‌ماه ادامه خواهد یافت. در این دوره‌های آموزشی که ویژه استادان روایت‌گری دفاع مقدس برگزار می‌شود، سرداران محسن رضایی، یحیی رحیم‌صفوی و احمد غلامپور، دریادار علی شمخانی، امیر نصر‌الله معین‌وزیری و امیر حسین ولیوند زمانی به عنوان استاد حضور دارند.


ـ کتاب «خاطرات سیاسی قوام‌السلطنه» به کوشش غلامحسین میرزاصالح و از سوی انتشارات معین منتشر شد. این کتاب شامل خاطرات قوام‌السلطنه از دوره‌های دوم و سوم نخست‌وزیری اوست.


ـ وصی قانونی زنده‌یاد محمود گلابدره‌ای (نویسنده کتاب «لحظه‌های انقلاب») از تدوین و نگارش خاطرات پیمان قادری، فرزند محمود گلابدره‌ای، با عنوان «زندگی محمود» خبر داد. علی خلیلی گفت: من مسئولیت جمع‌آوری و تدوین این خاطرات را برعهده دارم و محور آنها در ارتباط با رابطه پیمان و پدرش است.


ـ پخش مجموعه مستند «رویای سیاه» از 26 مرداد 92 و از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. ایمان گودرزی، کارگردان این مستند گفت: این مجموعه مستند 15 قسمت 30 دقیقه‌ای دارد و درباره سازمان مجاهدین خلق ساخته شده که در میان مردم ایران، منافقین نام گرفته است. در این مستند 15 قسمتی همه راویان، پیش از این در سازمان مجاهدین خلق بوده‌اند. همچنین از تصاویر آرشیوی استفاده شده که برای اولین بار از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود. ما برای ساخت این مستند به عراق، اردوگاه اشرف و ده ها شهر و روستا رفتیم و با خانواده‌های این افراد در اردوگاه لیبرتی صحبت کردیم. در این مستند تصاویر منحصر به فردی از توابین که از اعضای بالای سازمان و کسانی‌اند که کادر رهبری آنان را به اسم کوچک می‌شناسد، وجود دارد. علاوه بر مصاحبه با این افراد، لایه‌های پنهانی از تاریخ شفاهی دهه 1360 در این مستند جمع‌آوری شده است.


ـ کتاب «پایی كه جا ماند» شامل خاطرات اسارت سیدناصر حسینی‌پور در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، در قالب برنامه‌ای با همین نام از شبكه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران و در  100 قسمت 7 دقیقه‌ای به كارگردانی حسین بیات و تهیه‌كنندگی سهراب تازیكه در حال خوانده شدن است. این برنامه هر شب بعد از بخش خبری ساعت 22 از شبكه سه سیما پخش می‌شود.


ـ فرزند مهدی اخوان‌ثالث، شاعر ایرانی، از انتشار کتاب «همراه لحظه‌های گریزان» خبر داد. این کتاب مجموعه مقالاتی ا‌ست که دیگران درباره اخوان، اشعار و زندگی‌اش نوشته‌اند و خاطرات دوستان و نزدیکان نیز در این کتاب آمده است. مقالات این کتاب از سال 39 تا 89 نوشته شده‌اند.


ـ موزه سینمای ایران سال آینده وارد دومین دهه از زندگی خود می‌شود اما هنوز بخش‌هایی از این موزه چون تالار کودکان و پژوهشکده تکمیل نشده است. محمدحسن پزشک که چند سالی است اداره موزه سینما را برعهده گرفته، درباره این که زاون قوکاسیان از سوی موزه سینما مشغول ضبط تاریخ شفاهی سینمای ایران است، گفت: تاریخ شفاهی سینمای ایران یکی از سرمایه‌های بزرگ در حوزه سینما است و طی 4 سال تلاش با بیش از 300 نفر از سینماگران مصاحبه شده است. 17 نفر از این تعداد فوت کرده اند که اگر با آنها مصاحبه نمی‌شد همه خاطرات آنها زیر خاک می‌رفت. برخی از سینماگران بیش از 18 جلسه در مورد پیچیده ترین و پنهان‌ترین موضوعات سینما تا آشکارترین مسائل صحبت کرده‌اند و به دلیل اعتمادی که به مجموعه داشته‌اند و فضایی که برایشان ایجاد کردیم از خصوصی‌ترین مسائلشان تا فنی‌ترین امور کاری خود سخن گفته‌اند. همه این فیلم ها به صورت خام هستند و باید به حد نصابی برسند تا براساس موضوع یا شخصیت و یا تاریخ دسته بندی شوند. امیدوارم به زودی هیات تحریریه ای از اهالی علمی سینما، مدرسان و اهالی مطبوعات تشکیل دهیم که این فیلم‌ها را بازبینی و به صورت مناسب طبقه بندی کنند تا آن را به صورت دیجیتال منتشر کنیم. 


ـ عصر 27 مرداد ماه 92، مراسم بزرگداشت محمد کاسبی، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در دومین برنامه «عصر خاطره با هنر مبارزه» برگزار شد. در ابتدای این نشست فیلم سینمایی «شنا در زمستان» به کارگردانی محمد کاسبی و با بازی مجید مجیدی به نمایش در آمد. در ادامه این مراسم محمد کاسبی گفت: «شنا در زمستان» در سال 67 ساخته و در همان سال اجازه نمایش این فیلم سینمایی صادر نشد. این فیلم سینمایی محصول حوزه هنری بود و در آن زمان بیشتر به عنوان بازیگر در تولیدات حوزه هنری حضور داشتم، اما در سال 67 یکی از موضوعات اصلی جشنواره فیلم فجر، نقد بر حکومت قبل از انقلاب اسلامی بود و همین مسئله سبب شد تا فیلمی را درباره سال های قبل از انقلاب بسازم. هسته اولیه این فیلم سینمایی معلمی است که به دلیل فقر شاگردانش غذای خود را با آنها قسمت می‌کند و معلم این فیلم سینمایی برگرفته از شخصیت معلم من در کلاس چهارم دبستان بود. خاطره دوران کودکی من دستمایه‌ای برای نگارش فیلمنامه شد. تمام شخصیت‌هایی که در فیلم حضور دارند برگرفته از دوستان من در دوران دبستان و بچه محل‌های آن زمان من بودند. حتی اسامی که در این فیلم وجود دارد نیز اسامی واقعی دوستان من در آن زمان بود. تمام شاگردانی که در این فیلم بازی کرده‌اند از کانون اصلاح و تربیت تهران بوده و من 45 روز با آنها سر صحنه فیلمبرداری کار کردم و در طول تجربه همکاری خود با این دانش آموزان به این نتیجه رسیدم که اگر افراد مناسبی سر راه این گروه از کودکان قرار بگیرد زندگی آنها تغییر می کند. در آن زمان برای اولین بار حوزه هنری تصمیم گرفت با «شنا در زمستان» در بخش اصلی جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کند، اما هیات انتخاب این جشنواره اجازه حضور این فیلم سینمایی در جشنواره را نداده و این فیلم مانند دیگر تولیدات حوزه هنری در بخش جنبی جشنواره شرکت کرد و تنها یک سانس در سینما آفریقا برای نمایش آن اختصاص دادند.


ـ ابوالقاسم طالبی، کارگردان سینما، این روزها به دنبال دریافت مجوز ساخت برای جدیدترین اثر سینمایی خود با نام «یتیم خانه ایران» است. این فیلم در رابطه با بزرگترین قحطی ایران در جنگ جهانی اول در سال 1295 است. قحطی و خشکسالی عظیم ایران در سال‌های 1295 تا 1297 و در کوران جنگ اول جهانی و در زمان اشغال ایران به دست قوای بیگانه روس و انگلیس رخ داد. این قحطی که همراه با فقر و پیچارگی و در نهایت کاهش جمعیت در ایران همراه بود، در تعیین سرنوشت جامعه ایران به ویژه صعود دیکتاتوری پهلوی نقش بسزایی داشت.


ـ ترجمه عربی کتاب «بررسی و تحلیل جنگ ۸ ساله ایران و عراق: تنبیه متجاوز» به زودی از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس چاپ خواهد شد. محور اساسی کتاب، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های مورد استفاده در 6 سال از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و بررسی تحولات صحنه نبرد از سال 1361 به بعد است.


ـ انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کتاب «خاطرات علی جنتی» درباره مقطع زمانی از قیام 15 خرداد 1342 تا تاسیس حزب جمهوری اسلامی و تالیف سعید فخرزاده را به چاپ جدید می‌رساند. علی جنتی به تازگی از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران مشغول فعالیت شد.


ـ کتاب «سخن از یار آشنا» با خاطراتی از رباب رجب‌زاده، هادی بهجت تبریزی و ابوالفضل علیمحمدی درباره محمدحسین شهریار، شاعر ایرانی از سوی انتشارات آرمان رشد منتشر شد. خاطرات پرستار ویژه استاد شهریار، خاطرات پسر استاد شهریار و خاطرات ابوالفضل علیمحمدی، عنوان‌های سه فصل کتاب است.


ـ گفت‌وگو با محمدعلی همایون کاتوزیان درباره «تاریخچه روشنفکری در ایران» در بخش «کندوکاو»  شماره‌ 39 فصلنامه «نقد و بررسی کتاب تهران» با تاریخ انتشار تابستان 1392 منتشر شده است.


ـ علیرضا نوروزی، رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی با همراهی چند نفر از کارکنان و هنرمندان حوزه هنری استان با حضور در منزل حاج حمید فاسونیه‌چی، ضمن تقدیم کتاب خاطرات وی، با این مبارز پیشگام انقلاب اسلامی در ارومیه دیدار کردند. کتاب خاطرات فاسونیه‌چی که با عنوان «پیر پیشگام» از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده را مصطفی قلیزاده علیار نوشته است. وی پیش از این درباره این اثر گفت: حاج حميد فاسونيه‌چي از نخستين فعالان انقلابي و مذهبي در اروميه و استان آذربايجان غربي و خرم‌آباد در استان لرستان بوده که در لباس يک ژاندارم مسلمان و متدين، در جريان ضد رژيم پهلوي حرکت کرد. او پدر شهيد، پدر بزرگ شهيد و برادر شهيد هم هست و بخشي از خاطرات وي به هشت سال دفاع‌مقدس مربوط می‌شود. كتاب «پير پيشگام» حاصل 25 ساعت مصاحبه با حميد فاسونيه‌چي است.


ـ خاطراتی از حجت‌الاسلام سید محمد حسین ابوترابی فرد، درباره شهید کریم قفلی که اولین شهید انقلاب اسلامی در شهر قزوین نام گرفته، به زودی منتشر خواهد شد. کریم قفلی ۲۲ مرداد ماه سال ۱۳۵۷ با زبان روزه و به ضرب گلوله نیروهای رژیم شاه به شهادت رسید.


ـ با تولید فیلم مستند «تیتری بر کاغذ کاهی» به کارگردانی عباس شافعی، محمد دهقانی آرانی تجربیات مطبوعاتی‌اش را روایت می‌کند. عباس شافعی گفت: افرادی مثل استاد دهقانی، تاریخ شفاهی معاصر کشور هستند و اطلاعات و استنادات باارزشی را در سینه دارند که باید هرچه زودتر فرصت و امکان بیان و انتشار آن‌ها را فراهم کرد. فیلم مستند، اولین و کارآمدترین قالب برای این کار است و علاوه بر انتقال تجربیات، زمینه ثبت گنجینه ارزش‌مندی از تاریخ شفاهی معاصر کشور را فراهم می‌کند.
محمد دهقانی آرانی از خردادماه ۱۳۳۹ تا مهرماه ۱۳۷۳ به مدت ۳۴ سال عضو تحریریه روزنامه کیهان بوده و دوره ۴ سردبیر را در این روزنامه پشت‌سر گذاشته است. دهقانی پس از بازنشستگی از کیهان در روزنامه‌های نشاط، عصر آزادگان، جام‌جم، صدای عدالت و … با عناوین مدیر تحریریه، معاون تحریریه و سردبیر فعالیت داشته است.


ـ مقاله «نگاهی بر اندیشه تاریخ نگاری ظفرنامه شامی» نوشته یحیی آریا بخشایش که در شماره 53 فصلنامه علمی - پژوهشی تاریخ پژوهی به چاپ رسیده است در نشانی  http://www.ical.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=14008 و مقاله «سیر تاریخی دیوارنگاری در ایران» نوشته مهناز علیخانی که در شماره اول فصلنامه پژوهش هنر به چاپ رسیده است در نشانی http://www.ical.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=13995 در دسترس قرار دارد.


ـ مجموعه مقالات عبدالحسین زرین کوب که تا به حال چاپ نشده یا در نشریات و کتاب‌هایی منتشر شده است که که دسترسی به آنها ساده نیست به زودی در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد. روزبه زرین کوب، برادرزاده عبدالحسین زرینکوب در حال استخراج مقالات است.


ـ حاصل طرح مستندسازي تاريخ اقتصادي ايران منتشر شد. اين طرح در مرحله پژوهش و تدوين از همكاري اساتيد صاحب نام در اين زمينه و همراهي 7 نفر از پژوهش‌گران كشور براي گردآوري اطلاعات بهره گرفت. اين اثر كه در نوع خود بزرگ‌ترين اثر مستند‌سازي تاريخ اقتصاد ايران به‌شمار مي‌آيد از قريب به 100 منبع در 6 گروه آرشيو و مركز اسناد، روزنامه، مجلات، منابع فارسي، كتب فارسي و لاتين و نظارت علمي معتبر بهره جسته است. هم‌چنين در اين كتاب 80 قطعه عكس و سند تاريخي مربوط به پيشينه بخش خصوصي كشور ارائه گرديده است. کتاب «از مجلس وکلای تجار تا اتاق ایران: پیدایش و تحول اتاق ایران از آغاز تا انقلاب اسلامی (1263-1357 خورشیدی)» تاریخ پیدایش اتاق ایران را از مجلس وکلای تجار تا مقطع انقلاب اسلامی با ارائه اسناد و مدارک در بر می‌گیرد. این اثر براساس روش سال‌شمار و حتی با رعایت تقدم و تأخّر وقایع براساس ماه‌های سال تنظیم و با همکاری مرکز امور فرهنگی و نشر و کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به مناسبت یادمان یکصد و سی‌امین سال تأسیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران منتشر شده است. مجری طرح این اثر دکتر سهیلا ترابی فارسانی، مشاور دکتر منصوره اتحادیه، ناظران علمی دکتر علی ططری و دکتر فاطمه ترکچی و مدیر طرح ایمان فرجام‌نیا بوده‌اند.


ـ کتاب «تاریخ عکاسی بوشهر» نوشته حمید موذنی از سوی نشر بامداد نو منتشر شد. در این کتاب مجموعه‌ای از نقاشی‌ها و عکس‌های تاریخی سفرنامه‌ها، عکاس‌خانه‌ها و آرشیو‌های دولتی جمع‌آوری و ارایه شده است.


ـ سومین شماره ماهنامه «کاغذ اخبار» نشریه داخلی کاخ گلستان، شامل مصاحبه اختصاصی با جمشید مشایخی، گزارش مراسم ثبت جهانی کاخ گلستان، مقاله فهرست کتاب‌های خارجی کتابخانه سلطنتی، معرفی آلبوم 124 اثر عبدالله قاجار و خاطرات وقایع کاخ گلستان به روایت اعتمادالسلطنه، در نشانی اینترنتی www.golestanpalace.ir/research.html قابل دسترسی است.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'