شماره 127    |    23 مرداد 1392

   


 



پیش خوان شماره 127

ـ انتشار کتاب گویای «شرح اسم: زندگینامه آیت‌الله سید علی حسینی خامنه‌ای (1357- 1318)» در رادیو اینترنتی ایران صدا آغاز شد. این کتاب در گروه اندیشه و معارف اسلامی رادیو اینترنتی ایران صدا با گويندگی حسن خلقت دوست و تهیه‌کنندگی هدي مرادي تولید می‌شود و در رادیو اینترنتی ایران صدا* در دسترس قرار دارد. کتاب «شرح اسم» نوشته هدایت‌الله بهبودی که از سوی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر شده، اسناد ساواک، شهربانی و دادرسی ارتش شاه درباره دوران مبارزه و تبعید آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای را در بر دارد. چاپ نخست کتاب با شمارگان 50 هزار نسخه عرضه شده است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*این سایت، با مرورگر اینترنت اکسپلورر باز می شود.


ـ شماره‌های 92 و93 ماهنامه شاهد ياران با تاریخ انتشار خرداد و تير 1392 ویژه زندگي و كارنامه سرلشكر شهيد اقارب پرست، جانشين لشكر 92 زرهي اهواز و شامل گفت‌وشنودهایی با حسن فروزان، محمدرضا رحيمي، مهدي كتيبه، حسين حسني سعدي، سيدمحمدعلي شريف النسب، مرتضي قرباني، علي محمدي، حسن كامران، محمد اقارب پرست، خانم كلاهدوز (همسر شهید)، عبدالله نجفي، يدالله فرازيان، عماد تنها، غلامحسين دربندي، رحيم ابراهيمي، غفار رامين، محمود قمري، غلامرضا سروري و مجتبي شكراللهي و سخنراني منتشر نشده شهيد حسن اقارب پرست پيرامون تحليل جنگ تحميلي عراق علیه ایران، از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران منتشر شد.


ـ مصطفی رزاق کریمی، کارگردان مستند «خاطراتی برای تمام فصول» با موضوع جانبازان شیمیایی، از اکران این مستند در هیروشیما خبر داد. وی گفت: حبیب احمدزاده، نویسنده و مستندساز به همراهی چند نفر دیگر این فیلم را در شهرها و کشورهای مختلف اکران می‌کنند. نزدیک دو سال با جانبازان شیمیایی زندگی کردم. احساس کردم اشتباه بزرگی است اگر از آن دوره فیلم نسازم. با خودم گفتم بگردم و بعد از حدود 30 سال افرادی را که از آنها تصویر گرفته‌ بودم پیدا کنم. آنها را پیدا کردم و فیلم را ساختم.


ـ «خاطرات ایران» عنوان اثری است از خاطرات یک تکنسین بیهوشی (ایران ترابی) که روایت وی از روزهای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را شامل می‌شود. سومین چاپ این اثر به زودی توسط انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود. این کتاب توسط شیوا سجادی تدوین شده است.


ـ اردلان عاشوری، کارگردان و مستندساز درباره ساخت سریالی در مورد قحطی سال ۱۹۱۷ در ایران که منجر به کشته شدن ۱۰ میلیون ایرانی شد، گفت: در حال نوشتن طرح اولیه این سریال ۷ قسمتی هستم. ابتدا طرح یک مستند داستانی به نام «قحطی بزرگ» را به سیما فیلم دادیم و قرار شد یک تله فیلم و پس از آن یک سریال کوتاه بر اساس آن ساخته شود. در سال‌های 1917 تا 1919 قحطی بزرگی ایران را فراگرفت. در آن سال‌ها تنها میرزا کوچک خان بود که فعالیت‌های موثری برای کمک به مردم انجام داد. دولت مرکزی ضعیف و کشور تحت سیطره متفقین بود. میرزا کوچک خان در گیلان دولت مستقل  تشکیل داده بود. به دلیل آب و هوای مناسب قحطی دیرتر به گیلان رسید و مردم برای نجات از قحطی به گیلان می‌رفتند و میرزا کوچک خان ماهانه مبلغ ده هزار تومان را برای کمک به مردم هزینه کرد. او مردم را تیمار می‌کرد و به خانواده‌های گیلانی روستاهای اطراف رشت می‌سپرد تا از آنها مراقبت کنند.


ـ وب‌سایت مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران با ظاهر جدید طراحی و راه اندازی شد. با مراجعه به این وب‌سایت در نشانی www.niavaranmu.ir می‌توان به گشت و گذار مجازی در محوطه باغ و کاخ موزه‌های این مجموعه پرداخت.


ـ در فهرست عناوین پرفروش شهر کتاب مرکزی تهران در نیمه اول مردادماه 1392 کتاب‌های دفاع مقدسی «دايره‌المعارف مصور تاريخ جنگ»، «همپای صاعقه»، «لشكر خوبان» و «شُنام» قرار دارد.


ـ گلعلی بابایی، نویسنده چندین کتاب خاطرات جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، حکم ریاست سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس را از دست سرلشکر فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دریافت کرد. گلعلی بابایی درباره برنامه‌های آینده سازمان تحت مدیریتش گفت: سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس تلاش می‌کند در راستای گسترش انتشار کتاب‌های دفاع مقدس و کتابخوانی در این زمینه و حمایت از نویسندگان گام بردارد و از موسیقی و نواهای حماسی در حوزه دفاع مقدس و نیز عکس و گرافیک و نقاشی حمایت خواهد کرد. برگزاری جشنواره دوسالانه کتاب سال دفاع مقدس، جایزه ادبی یوسف و کنگره شعر دفاع مقدس جزو برنامه‌های اصلی ماست اما فرصت اندکی برای برگزاری جشنواره کتاب سال تا پایان سال جاری داریم. می‌کوشیم این جایزه را در خرداد سال آینده برگزار کنیم. معتقدم که جشنواره‌هایی مانند کتاب سال دفاع مقدس نباید از نظر ریالی تفاوت زیادی با جایزه کتاب سال یا جایزه جلال آل احمد داشته باشند. سعی ما این است که جوایز کنگره‌ها از نظر ریالی افزایش پیدا کنند؛ چرا که یکی از شرط‌‌های من برای پذیرش این مسوولیت همین بود.
بابایی گفت: معاونت ادبیات و انتشارات و نیز معاونت مربوط به امور موسیقی و گرافیک بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با یکدیگر ادغام و سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس پدید آورده‌اند.


ـ شماره 113 مجله همشهری پایداری با موضوع آزادگی و سال‌های اسارت منتشر شد. گفت‌وگو با سردار فتح‌الله جعفری، سرتیپ خلبان ولی‌الله اویسی، سید ابوالفضل کاظمی راوی کتاب «کوچه نقاش‌ها» و سید ناصر حسینی‌پور نویسنده کتاب «پایی که جاماند» بخش‌هایی از این نشریه است.


ـ آلبوم «یک خیابان سهم یک افسانه نیست» از تولیدات موسسه فرهیختگان عصر هنر، با طرح، شعر و اجرای اندیشه فولادوند و آهنگسازی کارن همایون‌فر روانه بازار موسیقی شد. این آلبوم تلفیقی از ادبیات و موسیقی و بیانگر سه فضای متفاوت از جنگ، مذهب و اجتماع است که با صدای صادق آهنگران آغاز و رفته رفته به سمت یک فضای اجتماعی روز جامعه هدایت می‌شود.


ـ کتاب «سیری در زندگی علمی و خاطرات سیاسی آیت‌الله سیدعلی شفیعی» از چهره‌های روحانیت استان خوزستان به زودی توسط انتشارات نیلوفران به چاپ خواهد رسید. این کتاب به همت حمید طرفی گردآوری و تدوین شده و در قالب دو جلد به چاپ می‌رسد. جلد اول این کتاب از مقطع تولد آیت‌الله شفیعی تا زمان آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را شامل می‌شود.


ـ جلال ستاری، اسطوره‌پژوه و محقق در زمینه تئاتر، ادبیات و تاریخ از آماده‌سازی مصاحبه مشروح ناصر فکوهی با وی درباره زندگی و آثارش برای چاپ در قالب یک کتاب خبر داد و گفت: این کتاب در واقع حاصل گفت‌وگوی بسیار دراز نفسی است. من این مصاحبه را ادیت کرده‌ام و فکر می‌کنم تا دو ماه دیگر آماده تحویل به ناشر کتاب‌هایم، نشر مرکز خواهد شد.


ـ شماره 101 از ماهنامه «خیمه» منتشر شد. این نشریه گفت‌وگو با حجت‌الاسلام بی‌آزار تهرانی، از روحانیون و اهل منبر تهران که پیش از ورود به حوزه علمیه به ورزش بوکس مشغول بوده است و همچنین صفحات ویژه‌‌ای برای یادکرد مرحوم حبیب‌الله معلمی، شاعر نوحه‌های دفاع مقدس در بر دارد. ماهنامه «خیمه» با مدیر‌مسئولی محمدرضا زائری منتشر می‌شود.


ـ جمال عودسیمین، تهیه‌كننده مستندی درباره مسجد جواد الائمه(ع) در محله جی تهران گفت: این مسجد در زمینه فرهنگی از سالهای قبل از انقلاب فعال بوده و افراد زیادی در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی هستند كه از این مسجد كار خود را شروع كردند. حدود 40 چهره فرهنگی شاخص در مسجد جوادالائمه(ع) فعالیت می‌كردند. این مستند بلند 40 دقیقه‌ای به كارگردانی و تصویربرداری سیامك مختاری برای موسسه فرهنگی، هنری نجوای زلال هنر ساخته می‌شود.


ـ حوزه هنری كرمان كتاب «برای ترلان» را با روایت متفاوتی از تولد تا شهادت سردار شهید محمد افضلی به قلم عباس افضلی كه توسط دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری تایید شده، برای طی مراحل چاپ به انتشارات سوره مهر سپرد. انتشار كتاب «من هم گریه كردم» با خاطرات جانباز شیمیایی، ابراهیم سعادت‌فر كه توسط عباس میرزایی تدوین شده نیز توسط كارشناسان همین دفتر تایید شد.


ـ پرویز پرستویی، بازیگر سینما که در مراسم سالگرد حمله اتمی آمریکا به هیروشیما در ژاپن حضور داشت، گفت: هر ساله در ششم آگوست (15 مرداد ماه) به مناسبت سالگرد این حادثه، مراسمی در هیروشیما با حضور بازماندگان کشته‌شدگان برگزار می‌شود و از همه نقاط دنیا در این مراسم حضور پیدا می‌کنند و به مناسبت روز جهانی صلح یاد کسانی که جانشان را از دست داده‌اند را گرامی می‌دارند. ای کاش مسئولین ما می‌توانستند در این مراسم شرکت کنند تا ببینند این مراسم هر سال پربارتر می‌شود. امیدوارم ما هم فراخوانی داشته باشیم و به دنیا نشان دهیم که در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران چه بر ما گذشته است.


ـ دفتر اول کتاب «مزارات ایران» زیرنظر غلامرضا جلالی و توسط انتشارات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد. این کتاب به معرفی بخش کوچکی از بقاع مربوط به امامزادگان، عرفاء، حکما، فقها، شعرا و رجال سیاسی 22 استان کشور ایران اختصاص دارد و برای انجام این پژوهش، از 470 ماخذ معتبر و اسناد و مدارک محلی و در مواردی از شفاهیات مردمی استفاده شده است.


ـ تاریخ شفاهی مربیان پرورشی دهه شصت (1360) در نشانی اینترنتی parvareshi60.ir در دسترس قرار می‌گیرد.


ـ آرشیو تخصصی تحقیقات دفتر پژوهش‌های فرهنگی معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران با در اختیار داشتن حدود دو‌هزار عنوان طرح، آماده خدمات‌رسانی به استادان حوزه و دانشگاه، پژوهشگران و دانشجویان علاقه‌مند به تحقیق در حوزه ایثار و شهادت است. این آرشیو، تحقیقاتی که در حوزه ایثار و شهادت انجام شده را از سال 1360 در اختیار دارد و در سه گروه «بنیاد شهید و امور ایثارگران»، «گروه‌های ایثارگری» و «فرهنگ ایثار و شهادت» دسته‌بندی شده‌ است. امکان جست‌وجو در این منابع آرشیوی از راه مراجعه به پرتال بنیاد شهید و امور ایثارگران وجود دارد و منابع آن با پایان یافتن تحقیقات تازه، به‌ روز می‌شود. آرشیو تخصصی تحقیقات دفتر پژوهش‌های فرهنگی معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در تهران، خیابان طالقانی، خیابان ملک‌الشعرای بهار، ساختمان شماره پنج، طبقه چهارم قرار دارد.


ـ نفیسه ثبات، نگارش زندگینامه مستند فهیمه محبی، مدیر انتشارات شهید سعید محبی را به نیمه رسانده است. وی در این کتاب نگاهی به زندگی مادری دارد که تمام اموال خود را خرج جبهه‌های دفاع مقدس و انتشار دانشنامه تشیع کرد. انتشارات روایت فتح زندگینامه مرحومه فهمیه محبی را در مجموعه کتاب‌های «مادران» منتشر می‌کند.


ـ عزت‌الملک ملک، فرزند ارشد حاج حسین ملک (واقف موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک) گفت: دخترم، فاطمه سود‌آور فرمان فرما در حال گردآوری و تدوین دست‌نوشته‌های پدربزرگش است.


ـ کتاب «هدایت سوم» با خاطرات سردار جعفر اسدی که به قلم سیدحمید سجادی‌منش تدوین شده، توسط انتشارات سوره مهر به چاپ می‌رسد. زمانی که فرماندهان سپاه پاسداران در دفاع مقدس مانند شهیدان همت و خرازی حدود 20 الی 30 سال سن داشتند، سردار اسدی چهل ساله بود و در حال حاضر از مسن‌ترین فرماندهان سپاه پاسداران است. در این کتاب بخش قابل توجهی از خاطرات به شهید حاج داوود کریمی، به عنوان کسی که مسئولیت‌های مهمی در شش ماه آغازین جنگ تحمیلی عراق علیه ایران برعهده داشت، اختصاص دارد.



 
ـ محمدرضا گوهری، نویسنده فیلمنامه‌ای بر اساس کتاب «مهمان صخره‌ها» شامل خاطرات محمد غلامحسینی با تدوین راحله صبوری که توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده، گفت: چون گوینده خاطرات و تدوین‌گر کتاب، به واقعیت پایبند بوده‌اند، نه تنها مایه‌های داستانی به آن اضافه نکرده‌اند که در بسیاری موارد که وقایع ظرفیت داستان‌پردازی داشته، به درستی از قصه‌پردازی فاصله گرفته‌اند. کاری که من و آقای روح‌الله صدیقی (همکار فیلمنامه نویس) انجام داده‌ایم پر رنگ کردن همین ظرفیت‌ها بوده است. اما نکته‌ای که در اقتباس باید در نظر گرفته شود این است که روح حاکم بر اثر را نباید تغییر داد، به این معنی که پیام اصلی کتاب برسرجای خود باقی بماند و خدشه‌ای به آن وارد نشود. چندین جلسه با آقای غلامحسینی، راوی کتاب «مهمان صخره‌ها» گفت وگوهایی انجام دادیم و در مورد بخشی از خاطرات که مربوط به نقش پدر ایشان می‌شد، سفری به بروجرد داشته و با پدر آقای غلامحسینی هم گفت‌وگوی مفصلی انجام دادیم. در کنار این گفت‌وگوها، به یک سری تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای برای شناخت فرهنگ بومی و اتکا به استنادات تاریخی و حال و هوای دهه 1360 کردستان نیاز بود.


ـ کتابی با عنوان «راز‌های اروند» که به خاطرات سه روز محاصره گردان ابوذر لشکر المهدی(عج) درعملیات کربلای 4 می‌پردازد، از سوی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس در آستانه انتشار قرار گرفت. این کتاب خاطرات مسعود فرشید‌نیا را به اهتمام سوسن رحمانیان در بر دارد. در سال‌های دفاع مقدس، گردان ابوذر لشکر المهدی(عج) را رزمندگان شهر جهرم تشکیل می‌دادند.


ـ کامران عدل، برای شصتمین سالگرد عکاس شدنش یک نمایشگاه از کارهای دیده‌نشده‌اش برگزار می‌کند. وی گفت: قصد دارم عکس‌هایی را که در بین سال‌های 1348 تا 1350 در ایران گرفته‌ام و تاکنون هیچ‌کس آنها را ندیده‌ است در یک گالری به نمایش بگذارم. آن روزها کسی سوژه‌های عکاسی من را نمی‌فهمید. همه منظره دوست داشتند و فکر می‌کردند یک عکس حتما باید رئال باشد و سایر سوژه‌ها مقبول نمی‌افتاد، به همین خاطر این سری عکس‌ها را نگه داشته‌ام تا امروز به نمایش بگذارم.


ـ امیرالله شمقدری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی از تهیه بسته‌های 26 عنوان کتاب، ویژه اقشار فاقد مطالعه و برای ترغیب گام به گام آنها به مطالعه خبر داد. بخشی از این بسته‌ها به تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی اختصاص دارد. این طرح 32 هفته را پوشش می‌دهد.


ـ کتاب «آتش در آب» تألیف احمد حسینیا با موضوع تاریخ‌نگاری دفاع از حریم آبی ایران در دفاع مقدس توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و روانه بازار نشر شد. این کتاب یکی از موضوعات طرح تاریخ انقلاب اسلامی به زبان ساده با عنوان «دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان» است.


ـ مجموعه کتاب‌های راویان دفاع مقدس به زندگی و یادداشت‌های رزمندگان راوی می پردازد. این کتاب‌ها درباره افرادی است که پا به پای فرماندهان در صحنه‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران حضور داشتند و به ثبت رویدادها می‌پرداختند. حدود200 راوی در جنگ، حضوری فعال داشتند و از این تعداد 15نفر به شهادت نائل رسیدند. در حال حاضر بیشتر از یک و نیم میلیون برگ سند، نقشه‌های عملیات، دفترچه راویان و تحلیل آنان از هر حادثه و نوار بی سیم در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس وجود دارد که همه آنها به زودی در قالب کتاب و اسناد تحقیقاتی به چاپ می‌رسد. از مجموعه کتاب‌های روایان دفاع مقدس، «راویان صحنه جنگ: شهید محمد رضا ملکی» و «گزارش‌های روزانه صحنه نبرد: لشکر17علی‌بن‌ابیطالب در عملیات بدر» به چاپ رسیده است.


ـ فرهاد درودگر، کارشناس هنری و امور کتاب اداره کل زندان‌های استان تهران گفت: در کتابخانه زندان‌های استان تهران مسابقات خاطره نویسی برگزار می‌کنیم و برای برای مددجویان، سربازان و پرسنل اداره کل زندان‌ها در نظر گرفته شده است. برای سربازان و پرسنل این مسابقه با موضوع «اولین روزی که به زندان آمدید» و برای مددجویان با موضوع آزاد برگزار شده است. داوری بخشی از این آثار به پایان رسیده و از برگزیدگان تجلیل به عمل می‌آید.


ـ خاطرات سیاسی قوام السلطنه به همراه عکس‌های منتشرنشده وی منتشر می‌شود. انتشارات معین این کتاب را که به همت و تصحیح غلامحسین میرزا صالح آماده شده، منتشر می‌کند.


ـ کتاب «سفیدپوشان قبله» شامل خاطرات روحانیون و مدیران کاروان‌های عمره دانشجویی از سوی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان و نشر معارف چاپ می‌شود.


ـ کتاب «بررسی و نقد تئوری‏های انقلاب اسلامی ایران: تئوری یرواند آبراهامیان و جان فورن» به عنوان نخستین اثر از مجموعه‌ «تئوری‏های انقلاب» به قلم عبدالرسول یعقوبی و ابوذر مظاهری، از سوی دفتر نشر معارف و معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی قم منتشر شد.


ـ کتاب مقالات سومین نشست تخصصی تاریخ مجلس تحت عنوان «نگاهی به ساختار و کارکرد مجلس شورای ملی: دوره‌های سیزدهم تا شانزدهم» از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شد و شامل این عناوین است: گزارشی از سومین نشست تخصّصی تاریخ مجلس (26 اردیبهشت 1391)، مجلس شانزدهم شورای ملّی و ملّی شدن صنعت نفت، کالبدشکافی تقابل فراکسیون‌های حزب توده و منفردین در دوره چهاردهم مجلس، نشریه توفیق و مجالس دوره پهلوی دوم، عملکرد مجالس پانزدهم و شانزدهم در قبال قرارداد گس ـ ‌گلشائیان، نمایندگان مشروطه‌خواه: مقایسه آماری نمایندگان مجلس شورای ملّی در دوره‌های چهاردهم تا هفدهم با دوره‌های پیش و پس از آن، نقدینگی و سیاست‌های پولی مجلس پانزدهم، بازتاب بحران نان در مجلس سیزدهم، مجلس شورای ملّی و بحران سیاسی ـ اجتماعی کردستان، مجلس سیزدهم و چرخش فکری نمایندگان (بررسی تغییر موضع نمایندگان مجلس نسبت به رضاشاه پهلوی)، تقابل دولت ایران با شرکت نفت ایران و انگلیس از قرارداد 1933 تا ملّی شدن صنعت نفت در ایران، فراکسیون اقلّیت در دوره پانزدهم مجلس شورای ملّی و طرح تغییر قانون اساسی، نقش‌مایه‌های چندگانه مجلس شورای ملّی دوره چهاردهم در بحران آذربایجان، بررسی رابطه مجلس چهاردهم و پهلوی دوم، بررسی اسنادیِ نقش نیروهای مذهبی در انتخابات دوره‌های سیزدهم تا شانزدهم مجلس شورای ملّی، پیشینه سیاسی اردشیر آوانسیان (نماینده ارامنه در مجلس چهاردهم) و نقش وی در اوج‌گیری غائلة آذربایجان، سقوط «قانون‌گذار» و ناتوانی «نهاد» قانون‌گذاری در ایران (1320ـ 1332هـ.ش.)، مجلس شورای ملّی و حاکمیّت ایران بر بحرین، مجلس سیزدهم و مسئله عقد پیمان اتّحاد سه‌جانبه، شورش افسران خراسان و رابطه آن‌ها با حزب توده در دوره چهاردهم مجلس شورای ملّی، شوروی و بحران نفت شمال در مجلس چهاردهم، مجلس پانزدهم و پایان فعّالیت بانک شاهنشاهی در ایران، بررسی تطبیقی قانون انتخابات مصوّب مجلس با طرح‌های پیشنهادی اصلاح قانون انتخابات در دهۀ بیست، فعالیت‌های سیاسی مصطفی مصباح‌زاده نماینده بندرعباس در ادوار پانزدهم و شانزدهم مجلس، جایگاه علوم انسانی در مذاکرات و مصوّبات مجلس شورای ملّی (دوره‌های پانزدهم و شانزدهم)، سوء استفاده سیاسی نمایندگان وابسته به دربار در مجلس سیزدهم ازجریان بلوای نان سال 1321هـ.ش.، کمیسیون نفت و مجلس شانزدهم، مجلس شورای ملّی و بازسازی نیروی دریایی بعد از حملة متّفقین به ایران، رویکرد مجلس شانزدهم در باب اصلاحات ارضی.


ـ سایت دانشنامه نیوز آبادان، وقایع‌نگاری آتش‌سوزی سینما رکس آبادان را منتشر می‌کند. این سلسله مطلب در صفحه اخبار ویژه سایت به ترتیب تاریخ انتشار آرشیو می‌شود و نشانی سایت http://www.newsabadan.ir است.


ـ کتاب «اینجا آلونک ننه علی است» نوشته سیاوش امیری به سرگذشت خانم‌ننه فتح‌اللهی‌مرشت، مادر شهید قربانعلی رخشانی مهماندوست پرداخته است. فرزند او در جریان مبارزات پیش از انقلاب اسلامی، در هنگام حمل و پخش اعلامیه‌های امام خمینی(ره) در شهر اهواز شناسایی و از سوی ساواک (سازمان اطلاعات و امنیت کشور در زمان پهلوی) دستگیر شد. وی پس از تحمل شکنجه‌های بسیار به شهادت رسید و در قبرستان اهواز دفن شد. مادر این شهید، پس از با خبر شدن از شهادت فرزندش عازم اهواز شد و برای یک سال در کنار مزار تنها فرزند پسرش بیتوته کرد. با پیروزی انقلاب اسلامی، این موضوع را به اطلاع امام خمینی(ره) رساندند و به دستور ایشان پیکر این شهید به تهران منتقل شد و این مادر شهید از سال1357 تا یک سال و نیم پیش از وفاتش در سال 1390، در بهشت زهرا(س) و بر مزار فرزندش، شبانه روز زندگی کرد. کتاب «اینجا آلونک ننه‌علی است» را انتشارات فن‌آوران توتیا، منتشر کرده است.


ـ مراسم تقدیر از نویسندگان و همکاران سومین شماره از ویژه نامه تخصصی نقش مشهد در انقلاب اسلامی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. سومین شماره از ویژه نامه نقش مشهد در انقلاب اسلامی توسط فصلنامه تاریخ پژوهی، مجله انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشگاه فردوسی و با حمایت مدیریت فرهنگی دانشگاه، فرهنگسرای انقلاب اسلامی، حوزه هنری خراسان رضوی، بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و معاونت فرهنگی دانشکده ادبیات و علوم انسانی در دی ماه سال 1391 و همزمان با سالگرد وقایع تاریخی شهر مشهد در مبارزات انقلاب اسلامی منتشر و رونمایی شد. غلامحسین نوعی، مدیر مسئول و سردبیر ویژه نامه ضمن خیر مقدم به میهمانان حاضر در جلسه و با اعلام راه اندازی کتابخانه تخصصی نقش مشهد در انقلاب اسلامی و افتتاح آن در آینده نزدیک اظهار امیدواری کرد به زودی و با حمایت مدیران شهری، موزه اسناد و انقلاب دانشگاه فردوسی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه راه‌اندازی شود.


ـ مرحله دوم برنامه بازدید دانش‌آموزان شهرستان‌های استان تهران از باغ موزه دفاع مقدس در سال جاری با عنوان «طعم جبهه» از روز دوشنبه ۲۱ مردادماه 1392 آغاز شد. دانش‌آموزان تا پاپان شهریور ماه در قالب اردوی یک روزه با دوران هشت سال دفاع مقدس آشنا می‌شوند. در زمان اجرای این طرح، روزانه 500 دانش آموز ضمن حضور در برنامه «طعم جبهه» از مجموعه تالارهای هفتگانه باغ موزه دفاع مقدس بازدید می‌کنند. این پنجمین دوره این برنامه دانش‌آموزی است و از آغاز اجرای این برنامه تاکنون بیش از 50هزار نفر از دانش‌آموزان تهران و شهرستان‌های تهران در آن حاضر شده‌اند. باغ موزه دفاع مقدس، نخستین کنگره ملی تجلیل از خبرنگاران حوزه ایثار و مقاومت (حماسه نگاران) را هم به تازگی برگزار کرده است. دومین کنگره در نیمه دوم امسال برگزار می‌شود.


ـ حقایق تازه‌ای درباره ترور ارنستو چه گوارا، مبارز آرژانتینی- کوبایی در کتابی تازه توسط دو نویسنده و محقق به رشته تحریر درآمده است. آدیس کوپول و فرویلان گنزالس در کتاب «ترور چه در بولیوی» جزییات ساعت‌های پایانی زندگی چه گوارا را با کمک نشانه‌ها و شواهدی که از افراد مرتبط با این وقایع به دست آورده‌اند، نوشته و در سال آینده میلادی منتشر خواهند کرد. این نویسندگان همچنین به دنبال ارایه دلیلی هستند که چگونه «چه» هنوز در یاد و خاطره مردم بولیوی زنده است.


ـ کتاب «گفت‌وگو با پیکاسو» اثر نیل کوکس، با ترجمه شیوا نوروزی از سوی نشر نظر منتشر شد. در این کتاب خاطرات پیکاسو، نقاش اسپانیایی روایت شده است. این کتاب پیش از این با عنوان «یک فنجان قهوه با پیکاسو» در مجموعه کتاب‌های «یک فنجان قهوه با بزرگان» با ترجمه زینب طاهری نیز از سوی نشر شورآفرین به چاپ رسیده بود.


ـ محققان دانشگاه تورنتو در تلاش برای حل معمای دلیل فراموش شدن خاطرات سال‌های ابتدایی زندگی توسط انسان، رشد سریع سلول‌های حافظه انسان را موثر دانسته‌اند. به گفته این محققان، رشد سریع این سلول‌ها در سال‌های ابتدایی زندگی بدین معنی است که ارتباطات اصلی بین سلول‌های موجود تخریب می‌شوند و در نتیجه بازیابی حافظه ذخیره شده در آنها غیرممکن خواهد شد. بر اساس این پژوهش که در نشست عصب شناسی کانادا ارائه شد، این یافته‌ها می‌تواند دلیل اینکه بچه‌ها تنها تا چند هفته یا چند ماه بعد از وقوع یک رویداد مانند جشن تولد آن را به یاد می‌آورند را توضیح دهد. در مقابل، ارتباطات درون مغز بچه‌های با سن بالاتر و بزرگسالان از ثبات بیشتری برخوردار بوده که منجر به ذخیره کامل حافظه در آنها می‌شود. این نظریه از سوی پل فرانکلند و شینا جوسلین، زن و شوهر دانشمندی از دانشگاه تورنتو ارائه شد. پژوهش‌های پیشین نشان داده که انسان نمی‌تواند به طور عادی خاطرات پیش از سن دو یا سه سالگی خود را به یاد بیاورد و تنها تکه‌های کوچکی از خاطرات که بین سنین سه تا هفت سالگی اتفاق افتاده، در ذهن باقی می ماند. توضیح این پدیده از کمرنگ شدن حافظه در طول زمان تا ارتباط شکل گیری حافظه با رشد کلامی متنوع بوده است. این در حالیست که محققان کانادایی بر این باورند که نظریه آنها محتمل‌تر است. به گفته آنها، مزایایی در به یاد نیاوردن تمام جزئیات کودکی وجود دارد. برای مثال کودک دو ساله آنها اخیرا در پی خاموش شدن چراغ‌ها در زمان فوت کردن شمع‌های کیک تولدش به گریه افتاده بود و به گفته آنها این خاطره در صورت باقی ماندن در ذهن فرد می‌تواند آزاردهنده باشد.


ـ لنس آرمسترانگ، قهرمان دوچرخه‌سواری توردوفرانس که چندی پیش سرانجام پذیرفت همه این موفقیت‌ها را با دوپینگ کسب کرده، برای گفتن این دروغ‌ها در کتاب خاطراتش باید غرامت بپردازد. خوانندگان کالیفرنیایی کتاب خاطرات این دوچرخه‌سوار درخواست بیش از پنج میلیون دلار غرامت برای خرید این کتاب‌ها کرده‌اند. او دو کتاب خاطرات دارد که اولی با عنوان «این درباره دوچرخه نیست» در سال 2001 از سوی انتشارات پنگوئن و دومی از سوی انتشارات رندوم‌هاوس در سال 2003 با عنوان «هر ثانیه ارزش دارد» منتشر شده‌اند. این اولین بار نیست که خوانندگان کتاب در آمریکا با این مسئله روبه‌رو می‌شوند و خریداران کتاب در ایالت‌های نیویورک، کالیفرنیا و ایلینویز در سال 2006 چنین شکواییه را برنده شدند. آن شکواییه علیه جیمز فرای و ناشر او رندوم‌هاوس اقامه شده بود که خاطرات وی را با عنوان «یک میلیون قطعه کوچک» منتشر کرده بود و بعد معلوم شد که برخی از گفته‌های این کتاب واقعیت نداشت.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'