شماره 126    |    16 مرداد 1392

   


 



پیش خوان شماره 126

ـ امین مرادی، رئیس حوزه هنری کردستان از برگزاری کارگاه تخصصی مصاحبه و تاریخ شفاهی در محل پردیس سینمایی بهمن در سنندج خبر داد و افزود: این کارگاه تخصصی با هدف آموزش فنون تخصصی مربوط به نحوه ثبت تاریخ شفاهی و مصاحبه‌گری و با حضور اساتید برجسته کشوری در روزهای 6 و 7 شهریور ماه 92 برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای شرکت در این کارگاه تا پایان وقت اداری چهارشنبه 30 مرداد ماه فرصت دارند به صورت حضوری به واحد آموزش حوزه هنری استان واقع در سنندج، خیابان فلسطین، روبه‌روی فرمانداری مراجعه و ثبت نام کنند.
وی گفت: مهم‌ترین موضوع در این زمینه آشنایی کامل با نحوه مصاحبه و ثبت تاریخ شفاهی است كه انتظار می‌رود بتوانیم با برگزاری این دوره و دوره های بعدی دراین زمینه به صورت علمی و تخصصی اقدام كرده و زمینه برای شناسایی و پرورش استعدادهای جدید فراهم شود.


ـ کتاب «عملكرد لشكر 27 محمد رسول‌الله(ص) در عمليات كربلای 5: محور كانال پرورش ماهی» را مهدی خداوردی‌خان نوشته است. وی گفت: در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران راوی لشکر 27 محمد ‌رسول‌الله(ص) بودم. حدود یک سال برای نگارش این کتاب زمان گذاشته‌ام. با توجه به این‌که هفت گردان از لشکر 27 محمد رسول‌الله (ص) به مدت هفت شبانه روز در عملیات کربلای 5 نبرد کردند، با حجم زیاد اطلاعات در این عملیات روبه‌رو بودم و این امر سبب شد که نقش لشکر را به‌ صورت مستند بیان کنم. در نخستین بخش کتاب به مذاکراتی پرداخته‌ام که از سوی فرماندهان برای به کارگیری ظرفیت لشکر 27 انجام شده بود. منبع اصلی کتاب نوار‌های ضبط شده از عملیات بود که با پیاده‌سازی مورد استفاده قرار گرفت. همچنین از اسناد موجود در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس هم در این زمینه بهره گرفتم. برخی نقاط ابهام را با انجام مصاحبه‌هایی با نصرت اکبری، فرمانده گردان مالک اشتر، رضا ایزدی، فرمانده گردان عمار، حسن محقق، فرمانده گردان حبیب‌بن مظاهر و نیز برخی دیگر از جانشینان فرماندهان برطرف کردم. این کتاب در مرحله ویرایش نهایی قرار دارد و تا سالروز اجرای عملیات کربلای پنج (دی‌ماه 92) از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به چاپ خواهد رسید.
عملیات کربلای پنج در 19 دی 1365 آغاز شد و رزمندگان ایرانی، خود را به پیچیده‌ترین استحکامات ارتش صدام در شرق بصره رساندند و نبرد پیروزمندانه‌ای را تا دوم اسفند ماه ادامه دادند. در این عملیات، منطقه شلمچه به عنوان یکی از اهداف مهم نظامی در کنترل رزمندگان جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.


ـ کتاب «چشمان آسمان» که 19 خاطره از کارکنان پدافند هوایی را روایت می‌کند منتشر شد. در این کتاب به کوشش فهیمه کرمی، رضا جهانفر و محمود حجامی خاطراتی از مظفر قاسمی، خسرو جهانی، حسین شاملو و محمود رضوی گردآمده است. «چشمان آسمان» را انتشارات روناس با همکاری مرکز پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران روانه بازار نشر شد.


ـ جشنواره «پایتخت پنجره‌ها» امسال برای نخستین بار به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود و هنرمندان استان‌های بوشهر، خوزستان، ایلام، كرمانشاه و كردستان در این جشنواره شركت دارند. این جشنواره بعد از جشنواره «فتح خرمشهر» دومین جشنواره منطقه‌ای استان خوزستان محسوب می‌شود كه به مناسبت سالگرد شكست حصر آبادان، هفته دفاع مقدس امسال، مراسم اختتامیه آن در آبادان برگزار می‌شود. در بخشی از جشنواره، از صادق آهنگران، نوحه خوان دفاع مقدس و زنده یاد علی معلمی، شاعر این نوحه‌ها تجلیل می‌شود.


ـ «رؤیای لطیف شهر من: یادداشت‌های یک شهردار» اثری از مجتبی یزدانی است. این اثر خاطرات و یافته‌های 24 سال فعالیت مستمر مولف در عرصه مدیریت شهری و بیش از 17 سال شهرداری است. نخستین چاپ کتاب را انتشارات تیسا روانه بازار نشر کرده است.


ـ کتاب «جنگ ایران و عراق: شورای عالی دفاع به روایت مطبوعات» با تمرکز بر نقش آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری و رئیس این شورا در دوران دفاع‌مقدس، توسط انتشارات صفحه جدید به چاپ رسیده است. این کتاب شامل متن جلسات، تصمیمات و مصوبات شورای عالی دفاع در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است که از میان مطبوعات کثیرالانتشار داخلی و خارجی گردآوری و به همت منصور کمالی در 9 فصل تدوین شده است.



ـ مجموعه‌ای از تصاویر منتشرنشده از شهید دکتر مصطفی چمران و گروه جنگ‌های نامنظم در نخستین سال‌های دفاع مقدس در قالب کتاب «کرخه کور تا کرخه نور» تا چندی دیگر توسط نشر نیلوفران به چاپ می‌رسد. این کتاب، عکس‌های 4 عکاس جنگ را شامل می‌شود که در میان آن‌ها می‌توان نام‌های کاظم اخوان و فریدون گنجور را دید. از 4 عکاسی که عکس‌های این کتاب، آثار آن‌ها هستند، 3 عکاس به شهادت رسیده‌اند. گردآورنده کتاب، یکی از عکاسان گروه جنگ‌های نامنظم و شهید چمران است که نام او به صورت مستعار «غلام المهدی» در کتاب آمده است.


ـ بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی، کتاب «سفرنامه خراسان همراه با ناصرالدین شاه» نوشته غلامحسین غفاری کاشانی را که برگرفته از مجموعه اسناد تاریخی خاندان غفاری است، به کوشش کریم اصفهانیان و بهرام غفاری چاپ کرد. این بنیاد کتاب «کتیبه‌ها و سنگ نوشته‌های کرمان» حاصل همکاری زنده‌یاد ایرج افشار با محمدحسین اسلام‌پناه را هم چاپ کرده است. همچنین بنیاد موقوفات افشار در نظر دارد مجموعه‌ای را درباره کوه‌های ایران مثل زاگرس، الوند و البرز چاپ کند. هم اکنون کتاب الوند کوه، تالیف و پژوهش علی جهانپور زیر نظر پرویز افکاری، در دست چاپ است.


ـ محمد ناصری، دبیر سیزدهمین دوره جایزه ادبی شهید حبیب‌غنی‌پور گفت: بر اساس تصمیم شوای نویسندگان مسجد جوادالائمه(ع) و پس از برگزاری چند نشست کارشناسی، بخش‌های خاطره‌ دفاع مقدس و زندگینامه داستانی با موضوع دفاع مقدس از این پس در این جایزه ادبی داوری نخواهند شد. در حوزه زندگینامه داستانی دفاع مقدس در سال‌های اخیر آثار خوبی نوشته شد و حتی در دوره‌ای این گونه ادبی به سال‌های طلایی حیات خود پس از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز نزدیک شد. اما بررسی ما نشان داد که در سال‌های اخیر این نوع ادبی مورد توجه بسیاری از نویسندگان قرار نگرفته و آثار تولید شده نیز به طور عمده میان داستان و زندگینامه سرگردان بوده‌اند و همین مساله داوری در مورد آنها را دشوار می‌کرد. بخش خاطرات دفاع مقدس در جشنواره شهید غنی‌پور عمر بلندی نداشت و تازه به این جشنواره اضافه شده بود. در این بخش نظر دوستان بر این بود که این گونه ادبی به طور مفصل توسط همه ناشران مورد توجه قرار نمی‌گیرد و تنها چند ناشر و نوینسده خاص در تدارک تولید آن هستند و لذا داوری آن نیز در جشنواره چندان مناسب نبود.
به گفته ناصری، سیزدهمین جشنواره ادبی شهید غنی‌پور در سال جاری تنها برگزیدگانش را در چهار بخش داستان کودک، داستان نوجوان، رمان با موضوع آزاد و رمان دفاع مقدس معرفی خواهد کرد.


ـ کتابی درباره شهید علی تجلایی، قائم مقام قرارگاه ظفر از سوی راضیه کریمی و در مجموعه «نیمه پنهان ماه» برای انتشارات موسسه روایت فتح در حال نگارش است. نویسنده از خاطرات همسر شهید، نسیبه عبدالعلی‌زاده برای نگارش کتاب «شهید علی تجلایی به روایت همسر شهید» استفاده می‌کند. همچنین فراخوان نخستین مسابقه کتابخوانی اینترنتی موسسه روایت فتح با عنوان «عباس و آسمانش» به مناسبت سالروز شهادت خلبان عباس بابایی و با معرفی کتاب «آسمان1، شهید عباس بابایی» منتشر شد. این کتاب به قلم علی مرج به زندگی شهید بابایی به روایت همسرش، صدیقه حکمت می‌پردازد.



ـ سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران، دو اثر با عنوان‌های «تندیس استقامت» و «اسرای ایرانی یا آزادگان» منتشر می‌کند. هر دو اثر از سوی شاداب عسکری و با نگاهی به اسناد موجود درباره آزادگان و نیز اسناد به‌ جا مانده از صلیب سرخ جهانی در ایران که مربوط به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است، نوشته شده‌اند. 26 مرداد سال 1369 نخستین گروه از اسيران دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به کشورمان بازگشتند.


ـ پرویز شیخ‌طادی، کارگردان، تولید مستندی داستانی از زندگی آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری را در دستور کار خود قرار داده و پس از پایان مراحل تحقیق و پژوهش‌های میدانی و کتابخانه‌ای و گفت‌وگو با شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی، نگارش فیلمنامه این اثر به پایان رسیده است.


ـ بهناز ضرابی‌زاده، گفت: مشغول كار روی كتاب خاطرات فرشته پناهی، همسر شهید علی چیت‌سازیان، فرمانده اطلاعات، عملیات لشكر انصارالحسین(ع) هستم. مصاحبه با همسر شهید 30 ساعت طول كشید. شهید چیت‌سازیان به نابغه جنگ معروف و از قدرت هوشی فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده است. این كتاب هنوز عنوان قطعی ندارد و دومین كتاب خاطره‌نگاری من بعد از «دختر شینا» و چهاردهمین كتاب من است.


ـ تی‌شرت‌هایی با طرح‌هایی از کتاب‌ها و درس‌های دوران ابتدایی تولید شد. تصاویر تی‌شرت‌های خاطرات دبستان در نشانی http://www.seratnews.ir/fa/news/125254 دیده می‌شود.


ـ فراخوان شرکت در جشنواره سراسری خاطره نویسی دفاع مقدس گیلان غرب اعلام شد. این جشنواره با حضور 10 استان کرمانشاه ، کردستان ، ایلام ، همدان ، لرستان ، زنجان ، خوزستان ، اردبیل ، آذربایجان ‌شرقی و آذربایجان ‌غربی برگزار می‌شود. مهلت ارسال آثار تا 25 شهریور امسال‌ به نشانی گیلانغرب، باغ فلاحت، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گیلانغرب است. این جشنواره 3 مهر ماه 1392 برگزار می شود.


ـ فریبرز خوب نژاد، رئیس موسسه فرهنگی پیام آزادگان گفت: در دوره اسارت اسیران ایرانی در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران 572 شهید آزاده داشته‌ایم که یا توسط سربازان ارتش صدام شهید شده و یا زخمی بوده و براثر عوارض جراحت در طول دوره اسارت به شهادت رسیده‌‌اند. گروهی از این شهدا درست شناسایی نشدند، چون برخی از آن‌ها در صلیب سرخ ثبت‌نام نشده بودند. برخی از آن‌ها نیز در سال 1382 با نبش قبر پیدا شده و بدن‌هایشان با کشته‌های عراقی مبادله شد. بعد از زمان اسارت نیز برخی از آزادگان را از دست داده‌ایم. الان حدود 2500 نفر از آزادگانمان از دنیا رفته‌اند و اگر به میانگین سنی آزادگان توجه شود، مشخص است که این رقم برایشان رقم بالایی است. چون میانگین سنی پایینی دارند و اکثر آنها در سنین پایین به اسارت درآمدند.


ـ‌ طرح باغ موزه دفاع مقدس استان زنجان از سوی استانداری با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان پیگیری می‌شود. این پروژه با زیربنای 5 هزار متر مربع اجرا می‌شود. 20 هزار متر برای محوطه این باغ موزه در نظر گرفته شده و در منطقه گاوازنگ زنجان در حال احداث است.


ـ نخستین جلسه شورای عالی هماهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس برگزار شد. سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد در این جلسه با اشاره به اینکه این بنیاد، کشوری و لشکری است، گفت: بنیاد حفظ آثار باید به واسطه هیات امنا و بعد هم شورای عالی بنیاد اداره شود. با وجود زحماتی که در سابق، در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس انجام شده است ما در حوزه دفاع مقدس عقب ماندگی‌های بسیاری داریم که امیدواریم با کمک دوستان این عقب ماندگی‌ها جبران شود.
در این جلسه سردار جزایری، معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح نیز گفت: هیات امنایی در بنیاد حفظ آثار پیش بینی شده است که چندین دستگاه مهم کشور را هم نسبت به موضوع دفاع مقدس دخیل و درگیر می‌کند. ساختار و سازمان بنیاد حفظ آثار هم در حال تغییر و تحول مثبت است.
در این جلسه ادیبی، دبیر ستاد مرکزی راهیان نور نیز گزارشی ارائه کرد و گفت: در سال گذشته ، بیش از چهار میلیون و 800 هزار نفر از مردم در اردوهای راهیان نور (بازدید از مناطق عملیاتی دفاع مقدس) حضور یافتند.


ـ جشنواره خاطره‌نویسی دفاع مقدس استان فارس با عنوان «خاکریز خاطره» در بخش‌هایی مانند خاطرات مناطق جنگی، شخصیت‌ها و دفاع مقدس و خاطرات پشت جبهه برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به نشانی شیراز، انتهای خیابان لطفعلی‌خان زند، چهارراه غدیر، اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس ارسال کنند.


ـ کتاب خاطرات سیدابوالفضل كاظمي از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با عنوان «كوچه نقاش‌ها» که توسط راحله صبوری تدوین شده،‌ برای شانزدهمین بار توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد. «در كمين گل سرخ» شامل زندگینامه داستانی سپهبد شهيد علی صياد شيرازی به قلم محسن مومنی شریف هم برای بیست‌و‌دومین بار توسط این انتشارات، منتشر خواهد شد.


ـ مجسمه فرمانده شهید، محمدابراهیم همت، به عنوان بزرگترین مجسمه فیگوراتیو کشور، به همت جعفر نجیبی، مجسمه‌ساز پیشکسوت، در اصفهان در دست ساخت است. طول این اثر شش متر و نیم است که بر پایه‌ای دو و نیم متری نصب و درازای آن ‌را به 9 متر خواهد رساند. قرارداد این اثر حدود 120 میلیون تومان است و اگر کار آماده شود در اواخر تابستان نصب می‌شود.


ـ میثم برزا پس از مشارکت در تولید زندگینامه‌ سردار شهید عبدالحسین برونسی در قالب اثری «پی‌نما» (کمیک‌استریپ) بنا دارد «داستان آتش‌سوزی سینما رکس» را در قالب کمیک متحرک تهیه کند. کمیک متحرک تولیداتی است که به لحاظ شکلی فرمت کتاب را ندارد و اساسا در قالب کتاب تولید نمی‌شود بلکه تولیدات آن در اختیار تلویزیون قرار می‌گیرد و تا حدودی شبیه مجموعه قدیمی «ماجراهای علی کوچولو» است. 28 مرداد سال 1357 در فاجعه آتش‏سوزي عمدي سينما رکس آبادان که از سوي عوامل رژيم پهلوی برای بدنام کردن انقلاب اسلامي مردم ايران به وقوع پيوست، حدود 400 نفر از تماشاگران در آتش سوختند.



ـ سید محمد حسین هاشمی، تهیه‌کننده مستند «چاوش» از تدوین قسمت‌های پایانی این مجموعه خبر داد. این مستند در مورد سفر شاعران آئینی به عتبات است. محمدرضا شرافت، محمد سهرابی، هادی جان‌فدا، علی زمانیان، یوسف رحیمی و بیژن ارژن از شاعران حاضر در این سفر هستند. مجموعه مستند «چاوش» در 26 قسمت 15 دقیقه‌ای تولید می‌شود. هاشمی، تولید مستند پرتره رضا روزبه، موسس مدرسه علوی را نیز برعهده دارد.


ـ هادی ساعی، قهرمان سابق تکواندوی جهان و المپیک و عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، در نظر دارد خاطراتش از حضور در مسابقات المپیک 2008 پکن را به انضمام زندگینامه‌اش که چند سال پیش منتشر شد،‌ به بازار کتاب ورزشی بفرستد. وی با اشاره به انتشار زندگی‌نامه‌اش از سوی انتشارات روا، افزود: این کتاب سال 1383 منتشر شد و فصل پایانی آن به مسابقات المپیک 2004 آتن اختصاص دارد، در حالی‌‌که من چهار سال بعد با کسب نشان طلای مسابقات المپیک 2008 از عنوان قهرمانی‌ام دفاع کردم. به همین دلیل تصمیم به تکمیل زندگی‌نامه‌ام گرفتم. ضمن این‌که بخشی از خاطرات فعالیت‌های سیاسی‌ام در شورای شهر را هم ضمیمه ویرایش جدید کتاب «هادي ساعي: قهرمان طلايي تكواندوي جهان برنده مدال طلاي المپيك آتن» خواهم کرد.


ـ «زندگینامه، آرا، نظرات و خاطرات میرزا حسن رشدیه» با تدوین، توضیح و بازنویسی محمد بقایی به‌زودی از سوی انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌شود. این کتاب دربردارنده خاطرات و دست‌نوشته‌هایی از میرزا حسن رشدیه، بنیانگذار نخستین مدرسه در ایران است که به نقش وی در انقلاب مشروطه می‌پردازد.



 
ـ محمد بداقی، سخنگوی انجمن کهنه سربازان دفاع مقدس گفت: دومین نشست صمیمی سربازان جنگ با همکاری مشترک سازمان نذر فرهنگی و معاونت احتیاط نیروی زمینی ارتش یاد امیرسرلشکرِ شهید، علی‌محمد رسولی را گرامی داشت. اکنون در حال نگارش کتابی با عنوان «نبرد فراموش شده» درباره شهید رسولی هستم و برای برپایی این نشست به ماهشهر سفر کردم و اطلاعاتی را درباره این شهید رسولی به دست آوردم.


ـ نمایش «تك سواران را چه شد» به كارگردانی حسین پارسایی و براساس اقتباس آزادی از کتاب «دا» شامل خاطرات زهرا حسینی از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به قلم اعظم حسینی، هفته نخست مهرماه 1392 در حوزه هنری روی صحنه می‌آید. پارسایی گفت: تعدادی از بازیگران كار مانند لیندا كیانی، فریبا كوثری و محسن قصابیان انتخاب شدند، اما بخش دیگری از انتخاب‌ها باقی مانده است.


ـ نخستین جشنواره ادبی دفاع مقدس استان اصفهان در بخش‌هایی مانند خاطره و تاریخ شفاهی برگزار می‌شود. نویسندگان و علاقه‌مندان در این جشنواره با شرکت در کارگاه‌ها، آموزشهای لازم را دیده و سپس آثار خود را به دبیرخانه ارسال می‌کنند. مهلت ثبت نام تا تاریخ 25 مرداد 92 و مکان ثبت نام اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان است. اختتامیه این جشنواره سوم خرداد سال آینده برگزار می‌شود.


ـ فرید فرخنده‌كیش، مدیر امور فرهنگی و تولید سازمان توسعه سینمایی سوره گفت: فیلم «مزار شریف» را در سال جاری تولید خواهیم كرد. تهیه‌كنندگی پروژه برعهده منوچهر شاهسواری است و حسن برزیده كارگردانی آن را برعهده دارد. داستان فیلم درباره به شهادت رسیدن اعضای كنسولگری ایران در مزار شریف به دست طالبان است. در حال حاضر این طرح در مرحله پژوهش و تحقیق است. این اتفاق تاریخی به شكل‌های مختلف روایت شده است و دوستان تلاش می‌كنند به نزدیك‌ترین و مستندترین روایت از طریق فردی كه از این حادثه جان سالم به در برده است، برسند.
وی افزود: تا به حال از دو كتاب «شنام» و «حرمان هور» (آثار دفتر ادبیات و هنر مقاومت در قالب خاطره و یادداشت روزانه) به یك فیلمنامه جذاب نرسیدیم. ورژن های مختلف از این دو كار رسیده است اما هنوز به فیلمنامه مناسب نرسیده‌ایم. ده كتاب را هم در دست بررسی داریم. موضوعات خاطرات رزمندگان و روایت‌هایی كه رزمندگان از جنگ داشتند و دو كتاب شامل خاطرات انقلاب اسلامی از 15 خرداد 1342 تا بهمن 1357 در این مجموعه داریم كه امیدواریم فیلم‌های شاخصی از آنها تولید كنیم.


ـ نمایشگاه تاریخ‌نگاره‌های «ایستادن در طوفان» به‌مناسبت سالروز صدور فرمان مشروطیت و شهادت شیخ فضل‌الله نوری از به مدت 10 روز در فرهنگسرای انقلاب در تهران برپاست. این تاریخ‌نگاره‌ها به نقش شیخ فضل‌الله نوری در مبارزات مردم برای تاسیس عدالتخانه و نقش انگلیس در تغییر خواست مردم اشاره دارد. مراسم اختتامیه این نمایشگاه 23 مردادماه جاری و همزمان با روز مقاومت اسلامی برگزار می‌شود. فرهنگسرای انقلاب اسلامی در بزرگراه شهید نواب صفوی، تقاطع پل کمیل واقع شده است. نمایشگاه «سیر مشروطه به روایت تصویر و سند» هم به مناسبت یکصدوهفتمین سال امضای فرمان مشروطیت تا 21 مردادماه 92 در مجموعه فرهنگی، تاریخی نیاوران در تهران واقع در میدان شهید باهنربرپاست.


ـ شماره‌ هفتم نشریه الکترونیکی تاریخ سیاسی معاصر ایران با عنوان‌ «گذرستان» با موضوع انجمن‌های ایالتی و ولایتی، از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر شد. مطالب این مجموعه بیشتر از میان مقالاتی است که پیش از این در تارنما‌های مختلف منعکس شده و هدف از باز نشر آن‌ها تسهیل در کار محققان و دانشجویان است. شماره‌ جدید «گذرستان» در نشانی http://gozarestan.ir/?id=7#/start در دسترس قرار دارد.


ـ شماره 35 فصلنامه 15 خرداد منتشر شد. در این شماره فصلنامه و پس از سخن سردبیر، مقالاتی مانند «قیام 15 خرداد، ویژگی‌ها، دستاوردها» نوشته سید حمید روحانی، «بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی»، «بازخوانی نقش اسدالله علم در سركوب قیام 15 خرداد سال 1342» به قلم غلام رضا خاركوهی، «بازتاب قیام 15 خرداد در آثار پیشاهنگان شعر انقلاب» نوشته محمد طاهری خسروشاهی و «مثنوی بلند 15 خرداد 42» سروده حسن اصلانی قرار گرفته است. متن فصلنامه «15 خرداد» تا شماره سی‌‌وسوم در نشانی http://iranemoaser.ir/?page=issue&magazineid=5 در دسترس قرار دارد.


ـ علی وزیریان، کارگردان، از اتمام نگارش فیلمنامه اقتباسی از کتاب «لحظه‌های انقلاب» با عنوان «تنفس صبح» خبر داد و گفت: «لحظه‌های انقلاب» نوشته محمود گلابدره‌ای، بهترین مستند از روزهای انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 است. اینکه گلابدره‌ای در میان مردم، در تظاهرات، میان خون و آتش و اعتصاب، در کنار مردم و شهدا در بهشت زهرا و ... حضور دارد و تجربیات عینی‌اش را ذکر کرده، اهمیت دارد.


ـ حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، مسئول واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی از تدوین خاطرات آیت‌الله سیدرضی شیرازی در اثری با عنوان «حلقه وصل» از سوی این دفتر خبر داد و گفت: این کتاب در مراسم نکوداشتی که قرار است در مهرماه امسال برگزار شود رونمایی خواهد شد. تدوین اولیه این اثر را محمد رحیمی انجام داد، اما ویراستاری محتوایی را مرتضی رسولی‌پور بر عهده داشت.
آیت‌الله سیدرضی شیرازی از حدود سال 1345 به حکم سیداحمد خوانساری از علمای مشهور تهران، مسئولیت مسجد شفاء در یوسف‌آباد را بر عهده دارد.


ـ انتشارات سوره مهر خبر داد که در نظر دارد چهار جلد مجموعه پنج جلدی «تاریخ آغازین فراماسونری در ایران» که به ترتیب بیست‌ویکمین، بیست‌وپنجمین، بیست‌وهشتمین، سی‌وپنجمین و سی‌ونهمین کتاب‌های تحقیقی تالیف شده در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی است را تجدیدچاپ کند. چهارمین و پنجمین مجلد مجموعه «تاریخ آغازین فراماسونری در ایران» سال گذشته توسط انتشارات سوره مهر به چاپ دوم رسیدند. مجلدات اول و دوم این مجموعه به کوشش حمیدرضا شاه‌آبادی تدوین شد و جلدهای بعدی را یحیی آریا بخشایش آماده انتشار کرد.


ـ دیوید بکهام، فوتبالیست مشهور بریتانیایی چهارمین زندگینامه خودنوشتش را تا کریسمس منتشر می‌کند. او با امضای قراردادی با کمپانی فرانسوی لاگارد و واحد بریتانیایی آن این کتاب را به بازار می‌فرستد. این کتاب بر 10 سال اخیر زندگی بکهام متمرکز است و بازنشستگی او از فوتبال در اوایل امسال را نیز دربر می‌گیرد. زندگی او و همسرش و بزرگ کردن چهار فرزند نیز از مباحث دیگر کتاب است.


ـ پنجاهمین سال ترور جان. اف. کندی، رئیس جمهور آمریکا، با انتشار طیف متنوعی از کتاب‌های مختلف یادآوری می‌شود. انتشارات توماس اند‌ هادسون کتابی با عنوان «سال‌های با کندی» منتشر می‌کند. این کتاب خاطراتی تصویری از ژاک لووی است. او عکاس رسمی خانواده کندی بود. دانشگاه ییل نیز دو عنوان کتاب منتشر می‌کند که شامل «جی.اف.کندی: خاطرات تصویری» درباره واکنش مردم از شنیدن خبر ترور کندی است و کتابی دیگر که با عنوان «هتل تگزاس» منتشر می‌شود، تصاویری از اقامت شب پیش از ترور کندی در این هتل را ارایه کرده است. باربارا ای. پری کتابی با عنوان «رز کندی» منتشر می‌کند که بیوگرافی مادر کندی است و آلکس کاکس، کتابی با عنوان «رئیس جمهور و مرد تحریک شده» را به بازار می‌فرستد که زندگی موازی کندی و اوسوالد را روایت کرده است. «رفتار شوک برانگیز و خشن» نوشته فیلپ شنون از سوی انتشارت لیتل براون منتشر می‌شود که درباره جزییات جدیدی از سوی اف.بی.آی درباره ماجرای ترور کندی ست. «جان اف کندی: یک زندگی ناتمام» از سوی انتشارات پنگوئن، ویراست جدیدی از کتاب پرفروش رابرت دالک که سال 2004 به بازار آمده بود، است. نتیجه تحقیقات کریس لایتباون روزنامه نگار ساندی تایمز با عنوان «مرگ عجیب جان اف.کی» ، «ترور جان.اف.کی» نوشته جاناتان میاو و با تمرکز بر شخصیت‌های درگیر در این ماجرا و کتاب «نامه‌های جان اف.کندی» گردآوری شده توسط مارتین دبلیو سندلر از سوی انتشارات بلومزبری، کتاب‌های دیگر هستند. این کتاب آخر دربرگیرنده بخش‌هایی از بیش از دو میلیون نامه موجود در کتابخانه و موزه ریاست جمهوری جان اف کندی است.



ـ تحقیقات نشان می‌دهد که مردم قادر به ایجاد خاطرات ساختگی در ذهن خود هستند؛ به طور مثال والدین از تجربه بیمار شدن فرزندشان در سال‌ها پیش خاطراتی تعریف می‌کنند و فرد می‌تواند خاطره ساختگی از آن حادثه در ذهن ایجاد کند. در تحقیقات قبلی محققان موفق به ایجاد حافظه مصنوعی 10 ثانیه‌ای در سلول‌های مغز موش شده بودند و در مطالعه دیگری خاطرات جعلی ترکیبی در موش‌های زنده ایجاد شد. در گامی تازه محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) موفق به ایجاد تجربه ساختگی خطر در حافظه موش‌های آزمایشگاهی شدند. سوسومو تونگاوا، از زیست شناسان MIT و سرپرست این مطالعه تأکید می‌کند: «این خاطرات ساختگی یک مشکل اجتماعی جدی محسوب می‌شوند و انجام این آزمایش بر روی موش‌ها می‌تواند به درک بهتر شیوه شکل گیری خاطرات کذب در انسان کمک کند.» نتایج این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.


ـ کارشناس‌ها، فعالان و حقوقدانان برای اولین بار می‌توانند به سهولت به بیش از2200 مدرک یک آرشیو در سازمان ملل که هزاران سند علیه مجرمان جنگ جهانی دوم را در اروپا و آسیا در خود دارد، دست یابند. تعداد زیادی از اسناد کمیسیون جنایت‌های جنگی سازمان ملل پس از توافق با این سازمان، توسط دیوان بین‌المللی کیفری بر روی اینترنت قرار گرفتند. این اسناد مربوط به بیش از 10 هزار پرونده است. دیوان بین‌المللی کیفری در اکتبر سال 1943 توسط 17 کشور متفق تشکیل شد تا لیست اسامی جنایتکاران جنگی که به طور کلی شامل حدود 37 هزار نفر می‌شد را تهیه کرده و به اتهامات آنها رسیدگی کرده و از دستگیری و محاکمه آنها اطمینان حاصل کند. دبیرخانه سازمان ملل در سال 1949 با وضع قوانینی دسترسی دولت‌ها را تنها به صورت محرمانه به این آرشیو ممکن ساخت. در سال 1987 به محققان و مورخان نیز اجازه دسترسی محدود به آرشیو داده شد. همچنان بخشی از این مدارک هستند که بایگانی بوده و شامل حدود 30 هزار پرونده اولیه ارجاع داده شده به کمیسیون جنایت‌های جنگی توسط کشورها و دادگاه‌های نظامی است.


ـ کتاب «نبردهای اوباما» نوشته باب وودوارد، نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی با ترجمه نیلوفر قدیری و توسط نشر قطره منتشر شد. وودوارد را در آمریکا و در جهان به خاطر افشای ماجرای واترگیت می‌شناسند. وی طی 35 سال گذشته، 15 کتاب نوشته که همگی جزء پرفروش‌ترین کتاب‌های آمریکا بوده‌اند. «نبردهای اوباما» مجموعه‌ای از مصاحبه‌های وودوارد با باراک اوباما و مقامات ارشد امنیتی نظامی دولت او در یک سال و نیم دوره نخست ریاست‌جمهوری وی است. همچنین مشاهدات وودوارد از جلسات علنی و غیرعلنی امنیتی نظامی دولت اوباما درباره جنگ‌های عراق و افغانستان طی این مدت، در این کتاب آمده ‌است.


ـ گفته می‌شود شرکت گوگل در حال ساخت دستگاه جدیدی است که می‌تواند به عنوان یک مترجم شفاهی عمل کند و واژگان گفته شده را به طور بلادرنگ از طریق یک دریافت کننده به زبان دیگر ترجمه کند. به گفته هوگو بارا، رییس بخش آندروید شرکت گوگل، این دستگاه یک گزینه بوده و پیشرفت‌های اخیر در برنامه مترجم گوگل می‌تواند آن را به یک واقعیت تبدیل کند.


ـ برای اولین بارعکس‌هایی رنگی از هیتلر رونمایی شد که حاصل کار Hugo Jaeger یکی از عکاسان مخصوص هیتلر بودند. درواقع هوگو از معدود عکاسانی بود که در زمان خودش از تکنیک‌های گرفتن عکس رنگی استفاده می‌کرد. این عکس‌ها در حد فاصل 1939- 1945 از هیتلر و مقامات آلمان نازی انداخته شده بودند. هوگو این عکس‌ها را بعد از سقوط برلین در یک جعبه فلزی داخل زمین مدفون کرد تا همه علائم ارتباطش با حزب حاکم را از بین ببرد. او بعد از جنگ عکس‌ها را بیرون می‌آورد و در سال 1965 آنها را به مجله لایف LIFE می‌فروشد. مجله لایف یک بار در سال 2009 عکس‌های رنگی از ورود متفقین به نورماندی را منتشر کرده بود، حالا هم بار دیگر 18 عکس را منتشر کرده است.


ـ مردم ژاپن سه شنبه 15 مرداد 1392 با تجمع در محل پارک صلح هیروشیما، شصت و هشتمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما را به یاد آوردند. حدود 50 هزار نفر از مردم ژاپن در نزدیکی محل بمباران هیروشیما تجمع کردند که در جریان حمله آمریکا در سال 1945،  140 هزار نفر در آن کشته شدند. در این مراسم نمایندگانی از 70 کشور و اتحادیه اروپا از جمله 32 سفیر، نجات یافتگان جنگ و اعضای خانواده‌های داغدیده حضور داشتند.



ـ کتابی با عنوان «ناهارهای من با اورسن» که شامل گفت‌وگوهای اورسون ولز، کارگردان مشهور سینما با هنری جگلوم است، از سوی متروپولیتن بوکز منتشر شد. هنری جگلوم که کارگردان و بازیگری بریتانیایی است در این کتاب حاصل گفت‌وگوهایش با اورسن ولز آمریکایی را توسط پیتر بیسکیند جمع آوری کرده است. ولز برای گفت‌وگو با او از در پشتی وارد آشپزخانه رستوران مامزون در لس آنجلس می‌شد تا دیگران او را نشسته روی صندلی چرخدار نبینند. کارگردانی که فیلم مشهور «همشهری کین» را در سال 1941 ساخته بود، روی صندلی رستوران می‌نشست و با هنری جگلوم گفتگو می‌کرد. این اتفاق که چندین سال ادامه یافت، تقریبا هر هفته تکرار می‌شد. جگلوم که کارگزار و نماینده غیررسمی ولز بود، سعی داشت تا پروژه‌های سینمایی دوستش را جمع آوری کند. در حال خوردن ناهار آنها درباره هر چیزی صحبت می‌کردند و ولز که وزنش خیلی بالا رفته بود بی‌ملاحظه به حضور ضبط صوت، نظراتش را ابراز می‌کرد. چند دهه پس از درگذشت ولز که در سال 1985 به وقوع پیوست، پیتر بیسکیند این گفت‌وگوها را از نوارهای متعدد پیاده کرده و بدون هیچ سانسوری در این کتاب ارایه کرده است.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'