شماره 117    |    8 خرداد 1392

   


 

آرشیوهای شفاهی شهری (تعامل آرشیو با مردم و مردم با تاریخ)


گزارش تفصیلی هشتمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی، دانشگاه اصفهان (5)


تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید مهدی عراقی


تاریخ شفاهی اولین‏ها


رونمایی از نسخه الکترونیکی نشریه کمان


بررسی تاریخ شفاهی در شماره 180 «کتاب‌ماه تاریخ و جغرافیا»


خاطراتی از ضبط رادیویی نمازجمعه‌ با مسعود کیمیایی


مطالعات خاطره منتشر شد


نقد «کتاب آهنگران» در کافه خبر


رشد 30 برابری گردآوری اسناد دفاع مقدس


نقطه تلاقی رشته‌های همتا


برنامه تاريخ شفاهي ساموئل پراكتر


 



پیش خوان شماره 117

ـ كتابخانه تخصصی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری با بیش از 200 عنوان كتاب در زمینه قیام 15 خرداد 1342 در یادواره پنجاهمین سالگرد نهضت امام خمینی(ره) با عنوان «5015» كه در باغ موزه قصر تهران تا 17 خرداد 1392 برپاست، شركت کرده است. باغ موزه قصر در تهران خیابان دکتر شریعتی، خیابان پلیس واقع است.


ـ پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آيت‌الله‌ سيدعلی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، متنی را با عنوان «خداحافظ كرخه: یك كتابِ غمگینِ شیرینِ ساده» و با تکیه و تاکید بر نظر رهبر انقلاب درباره یکی از کتاب‌های دفاع مقدس در نشانی http://farsi.khamenei.ir/book-content?id=22688 منتشر کرد. كتاب «خداحافظ کرخه» تاکنون از سوی انتشارات سوره مهر به چهار نوبت چاپ رسیده است.


ـ چهارمین شماره از فصلنامه اینترنتی 15 خرداد 42 در نشانی  http://15khordad42.ir/faslname منتشر شد. «مشروطه، نهضت ملی شدن نفت، 15 خرداد» عنوان سخن نخست این فصلنامه به قلم هدایت‌الله بهبودی است و در آن مقالات و نوشته‌هایی با عنوان‌های: محک عیار پانزده خرداد در بیست و دو جلد، حوزه نجف و تحولات سیاسی ایران، چرا 15؟ چرا خرداد؟ چرا 1342؟، بررسی و تحلیلی از شخصیت امام خمینی (1343-1340)، هم اندیشی ادبیات و نهضت، بازسازی مدرسه فیضیه قم توسط بازاریان تهران، نشریه درس‌هایی از مکتب اسلام در مواجهه با لایحه، کتاب از تبعید تا پیروزی، کتاب مبداء نهضت، کتاب نامه نیمه خرداد، شیراز در انقلاب، کتاب استان گلستان در انقلاب اسلامی و کتاب آیت‌الله روح‌الله کمالوند به روایت اسناد ساواک دیده می‌شود.


- کتاب‌های «لشكر خوبان» (راوی: مهدی‌قلی رضایی، تدوین و تحقیق: معصومه سپهری، ناشر: سوره مهر)، «پايی كه جا ماند» (نوشته: سيد ناصر حسيني‌پور، ناشر: سوره مهر) ، «وصيتنامه كامل شهدا» (ناشر: نشر شاهد) و «ضربت متقابل: کارنامه عملیاتی لشکر 27 محمد رسول الله (ص)» (نویسندگان: گلعلی بابایی، حسین بهزاد، ناشر: سوره مهر) به عنوان تعدادی از کتاب‌های پرفروش فروشگاه شهر کتاب مرکزی در تهران و در نیمه دوم اردیبهشت 1392 معرفی شدند.



- کتاب «پاره تن ایران» به کوشش عباس نادری در 104 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 5هزار تومان از سوی نشر نزدیک منتشر شد. در این کتاب متن‌ها و گزارش‌هایی از افرادی چون شهید سید مرتضی آوینی، جلال رفیع، هدایت‌الله بهبودی، سیدمهدی شجاعی، نصرت‌الله محمودزاده، سیدضیاءالدین شفیعی، امید مهدی‌نژاد، حمید هنرجو، سیدیاسر هشترودی و جمع دیگری از نویسندگان و روزنامه‌نگاران کشور قرار گرفته است که هر کدام از آنها بخشی از حس و نگاه خود به این شهر را در این کتاب گنجانده‌اند.



- دائره‌المعارف «گام به گام با امام» در 12 جلد به منظور ارائه منظومه فکری و عملی امام موسی صدر تا سال آینده منتشر خواهد شد. در این اثر مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر تمام مطالب روزنامه‌ها، کتاب‌ها، نوارها از مجلس اعلای شیعیان لبنان و همچنین اسنادی که در دست مردم بوده است، جمع‌آوری و به فارسی ترجمه شده است. تهیه تاریخ شفاهی بخش دیگری از فعالیت‌های مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر است. در این طرح با همه افرادی که امام موسی صدر را می‌شناختند، با وی همکاری داشتند و هم فکر و هم رزم بودند شناسایی شده و گفت‌وگو می‌شود. تاکنون بیش از 300 مصاحبه در ایران انجام و در «مرکز الامام موسی الصدر للابحاث و الدراسات» لبنان در حال ترجمه است اما هنوز مشخص نیست که چه زمانی طرح تاریخ شفاهی به پایان برسد.


- سعید صادقی، عکاس، این روزها به دنبال چهره‌های عکس‌های قدیمی‌اش از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران می‌گردد و به کمک خبرآنلاین آنها را می‌یابد. این سایت در گفت‌وگو‌هایی شرحی جامع بر این عکس‌های سعید صاقی گردمی‌آورد و منتشر می‌کند. حاصل این کار در نشانی http://khabaronline.ir/tags/3976/%D8%B9%DA%A9%D8%B3 در دسترس قرار دارد.



- حجت‌الاسلام سعيد فخرزاده، مسوول واحد تاريخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی از رونمايی جلد اول كتاب «لانه جاسوسی» در روز 13 آبان خبر داد. وی گفت: این كتاب، خاطرات دانشجويان انقلابی درباره تسخير لانه جاسوسی (سفارت سابق آمریکا) است.
فخرزاده همچنین از تدوین جلد دوم خاطرات جواد منصوری درباره وقایع بعد از پیروزی انقلاب و چاپ كتاب‌های «نوفل‌لوشاتو» درباره حوادث زمان هجرت امام خمينی(ره) به فرانسه و «خاطرات آيت‌الله سيدمحمدمهدی دستغيب» در آینده خبر داد.



- محمد پرحلم، معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری گیلان گفت که کتاب‌هایی چون «قدم زدن روی شب» خاطرات اسارت تقی حسین‌پور به نویسندگی محمد یحیایی، «چهارموزاییک 20×20» خاطرات اسارت حسین حق‌نیا به نویسندگی میلاد فتاحی، «خانه هزار فرسنگ دور بود» خاطرات محمد نعمتی به نویسندگی رزیتا رجایی، «به خاطر پدرم» خاطرات رضا مرادی به نویسندگی محمد علیزاده، «کتیبه‌ای بر آسمان» خاطرات اسارت خلبان اکبر صیاد بورانی نوشته میر عماد‌الدین فیاضی، «آقا کلاه آهنیتو به من می‌دی» خاطرات رزمنده غلامرضا هدایتی به نویسندگی محمد علیزاده در حال انتشار است.


ـ انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس پنج فیلم با موضوع «دختران شهید» می‌سازد. در مرحله اول زندگی شهیدان، عشرت اسکندری، شهربانو نجاتی، ناهید فاتحی کرجو، سکینه نیک‌نژاد و طاهره هاشمی روایت می‌شود. این شهیدان از قربانبان ترور هستند. اسکندری در مرداد سال 1363 در حین کمک به مجروحان جنگ در آبادان به شهادت رسید. شهربانو نجاتی در 4 فروردین سال 1358 در گنبد توسط ضد انقلاب به شهادت رسید. ناهید فاتحی کرجو نیز در آذر سال 1361 در سنندج توسط ضد انقلاب شهید شد. سکینه نیک نژاد هم در بهمن سال 1360 در کرج توسط منافقین ترور شد. سال گذشته نیز انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس اقدام به تولید آثار مستند - داستانی کرد که از آن جمله می توان به فیلم «بالاتر از ابرها» ساخته الیاس بابایف با موضوع زندگی و شهادت مریم فرهانیان اشاره کرد.



ـ «نامه‌های فهیمه» و «حرمان هور» عنوان دو اثر با تدوین علیرضا کمری است که در انتشارات سوره مهر به چاپ‌ مجدد رسید. کتاب «نامه‌های فهیمه» با نامه‌های مرحومه فهیمه بابائیان‌پور به همسر شهیدش غلامرضا صادق‌زاده به چاپ بیست‌ودوم رسیده و «حرمان هور» با یادداشت‌های شهيد احمدرضا احدي چاپ پانزدهم را پشت سر گذاشته است.


ـ گنجينه‌اي از عكس‌هاي دفاع مقدس نظير عمليات بيت‌المقدس و آزادسازي خرمشهر و مجموعه‌هايي با موضوعات گوناگون توسط يكي از بازنشستگان بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي به مركز اسناد آستان قدس رضوي اهدا شد. عكس‌هاي انجمن پيروان قرآن و مدارس وابسته به اين انجمن نيز در زمره عكس‌هاي اهدايي است. مدارس انجمن پيروان قرآن، از نخستين مدارس اسلامي بعد از دهه 1320 در مشهد است كه توسط حاجي علي‌اصغر عابدزاده در دوران پهلوي افتتاح شد. عكس‌هايي از پزشكان قديم نيز از مجموعه‌هاي اهدايي است. در اين مجموعه عكس‌هايي از دكتر شيخ حسن‌خان عاملي، از نخستين جراحان در خراسان و دكتر مرتضي شيخ به چشم مي‌خورد.



ـ نمایشگاه عکس خیابانی با نام «گذر فرهنگ و تاریخ در پیاده راه بهارستان» از مقابل در مجلس شورای اسلامی تا کتابخانه مجلس، واقع در میدان بهارستان و به صورت ماهانه برگزار می‌شود. این نمایشگاه به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی (ره) و پنجاهمین سالگرد قیام پانزده خرداد نیز برگزار خواهد شد.


ـ خاطرات تیم پزشکی امام خمینی (ره) و پرستاران ایشان در بیمارستان و جماران توسط کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی جمع‌آوری می‌شود. این افراد قرار است به موزه مشروطه بیایند و درباره خاطرات خود از امام (ره) سخن بگویند. این نشست‌ها به صورت خاص برای تدوین تاریخ شفاهی برگزار می‌شود.


ـ کتاب «پرواز در سحرگاه» شهید محمدغفاری و یازده شهید دیگر را که در درگیری با گروهک تروریستی پژاک به شهادت رسیدند، معرفی می‌کند. این اثر توسط گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی تدوین شده و تا یک ماه آینده از سوی نشر امینان منتشر خواهد شد.


ـ موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به مناسبت پنجاهمین سالگرد قیام 15 خرداد، ویژه‌‌نامه‌ای را در قالب چهلمین شماره فصلنامه مطالعات تاریخی منتشر می‌کند. این ویژه‌نامه رویکردی تحلیلی به حوادث این قیام دارد.


ـ واحد تدوین تاریخ دفتر ادبیات انقلاب اسلامی،‌ پیگیری نگارش و آماده‌سازی 22 جلد روزشمار 15 خرداد را بر عهده دارد. تاکنون سه جلد از این روزشمار به چاپ رسیده، سه جلد آن در نوبت چاپ در انتشارات سوره مهر و شانزده مجلد دیگر در مراحل مختلف تولید قرار دارد.


ـ کتاب «طیب: زندگی‌نامه و خاطرات حُر نهضت امام خمینی (ره) شهید طیب حاج‌رضایی» پنجاه خاطره - داستان از زندگی طیب را در بر دارد و مطالب جدیدی از حواشی قیام 15 خرداد را بیان می‌کند. این اثر در فاصله زمانی کوتاهی از چاپ نخست در بیست‌وششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از سوی موسسه فرهنگی شهید ابراهیم هادی و نشر امینان به چاپ سوم می‌رسد.


ـ دایره‌المعارف‌های زندگی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی در دست تهیه و تدوین قرار دارد. سرویراستار این دو اثر جعفر شیرعلی‌نیا و ناشر آنها انتشارات سایان است.


ـ خاطرات قیام پانزده خرداد سال 1342 شهرستان ورامین توسط موسسه فرهنگی رسول آفتاب و زیر نظر رحیم مخدومی گردآوری می‌شود. محققان این موسسه کار خود را از دو سال پیش آغاز کرده‌اند.


ـ خاطرات حجت‌الاسلام سیدولی هاشمی از دفاع مقدس توسط حوزه هنری استان مازندران ثبت می‌شود. وی در این خاطرات از عملیات‌های والفجر شش، کربلای چهار، کربلای پنج، والفجر هشت و فتح سخن می‌گوید.



ـ «یادداشت‌های ناتمام» روزنوشت‌های طلبه شهید مهدی خاتمی از چهار عملیات‌ والفجر یک، بدر،‌ والفجر هشت و کربلای یک را دربر دارد. این اثر توسط زهرا یزدی‌نژاد گردآوری و از سوی نشر خورشید باران منتشر شد.


ـ مستند «وقتی فرشته می‌شوی» مقابل دوربین رفت. نادیه ذاکری، تهیه‌کننده این مستند گفت: سوژه اصلی ما در این مستند دندانپزشکی است که از 15 سال پیش تاکنون هر هفته به آسایشگاه کهریزک می‌رود و رایگان دندان‌های معلولان این آسایشگاه را درمان می‌کند. کارگردان و تصویربردار این مستند 35 دقیقه‌ای رضا روشن و مدیر تولید آن مرتضی موسوی است.


- کتاب تاریخ شفاهی ایل شاهسون بغدادی به روایت فتح ‌السلطان، به کوشش هرمز محیط به زودی توسط انتشارات نگارینه منتشر خواهد شد. این کتاب به سیر تاریخی، سیاسی و اجتماعی شاهسون‌های ایل بغدای در سلسله‌های گوناگون حکومت‌های ایران پرداخته و قصه‌های مبارزه‌ها، دلاوری‌ها، شجاعت‌ها، دفاع‌ها و جنگ‌های آنان را برای آسایش این مرز و بوم حکایت می‌کند. هم چنین دارای اسناد و تصویرهای تاریخی از گذشته‌های دور است. کتاب شامل جدول‌هایی است که چگونگی گسترش ایل و پدیدآمدن طایفه‌ها و تیره‌های گوناگون ایل را روایت می‌کند. نسل جدید و امروزی شاهسون بیشتر شهرنشین‌های ساکن تهران، قم، ساوه و ... هستند.



- نسخه اول نرم افزار آرشیو مجله سروش هفتگی با تصاویر 50 هزار صفحه و قابلیت‌های مختلف در انتشارات سروش به مرحله تولید رسید. در این نرم‌افزار شماره‌های مجله هفتگی سروش از سال 1358 تا 1369 اسکن، فایل‌گذاری و طراحی و جانمایی شده است. نسخه‌های بعدی این نرم افزار که شامل آرشیو مجله سروش و مجلات وابسته به موسسه سروش مانند سروش بانوان، سروش نوجوان، سروش جوان، سروش اندیشه، سروش کودک و سروش خردسالان است نیز در قالب 300 هزار صفحه در دست تولید قرار خواهد گرفت.



- مجموعه «گزارش نیم‌قرن اقتصاد ایران» از سوی مرکز امور فرهنگی و نشر اتاق ایران و با همکاری کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شد. این لوح فشرده، گزارشی از مهم‌ترین تحولات اقتصادی و تجاری طی سال‌های 1282 تا 1332 خورشیدی است.


ـ جان استوارت که کارگردانی فیلم «گلاب» را بر اساس خاطرات مازیار بهاری برعهده دارد، گایل گارسیا برنال را به عنوان اولین بازیگر این فیلم انتخاب کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، جان استوارت مجری دیلی شو، زمانی که در ماه مارس اعلام کرد می‌خواهد 12 هفته از برنامه تلویزیونی طنزآمیزش فاصله بگیرد تا فیلمی جدید با نام «گلاب» را کارگردانی کند توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. استوارت فیلمنامه فیلمش را با اقتباس از کتاب روزنامه‌نگار بی.بی.سی مازیار بهاری با نام «بعد آنها به سراغم آمدند: داستان یک خانواده از عشق، اسارت و بقا» نوشت. این کتاب که با همکاری ایمی مولوی نوشته شده داستان ماموریت بهاری برای پوشش دادن خبرهای انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 2009 است. او در همان سال به اتهام جاسوسی دستگیر شد و به مدت 118 روز زندانی بود. دلیل انتخاب نام فیلم هم به زعم مازیار بهاری بوی گلابی بوده که بازجویش به لباس خود می‌زده است. مازیار بهاری که در مصاحبه‌اش با پرس‌تی‌وی اعتراف کرد خبرنگاران غربی برای جاسوسی کار می‌کنند و او هم به دنبال تحقق یک انقلاب رنگی بوده، پس از آزادی از زندان و گریختن از ایران اعترافاتش را پس گرفت و کتاب «بعد آنها به سراغم آمدند» را نوشت. این کتاب داستان او را روایت می‌کند، در حالی که نامزد حامله‌اش پائولا را در لندن گذاشته و به ایران آمده و در سال 1388 به زندان اوین می‌افتد و 118 روز در آن به سر می‌برد. نیویورک تایمز در گزارشی آورده است: تخمین زده شده که پروژه سینمایی «گلاب» از 30 تا 40 میلیون دلار هزینه ساخت داشته باشد که علاوه بر استوارت، کمپانی "اود لوت اینترتیمنت" متعلق به خانواده پریتزکر یکی از پولدارترین خانواده‌های آمریکا و اسکات رودین یکی از تهیه‌کنندگان یهودی هالیوود این هزینه‌ را تأمین خواهند کرد. مازیار بهاری بعد از رفتن از ایران در یکی از برنامه‌های "دیلی شو" حاضر شد و این آغاز دوستی استوارت و بهاری بود.


- شرکت پارامونت پیکچرز پوستر جدید تریلر اکشن و آخرالزمانی «جنگ جهانی زد» به کارگردانی مارک فورستر را منتشر کرد. براد پیت، میریل انوس، دانیلا کرتش، جیمز بج دیل، متیو فاکس و دیوید مورس بازیگران این فیلم هستند که 21 ژوئن (31 خرداد) اکران می‌شود. «جنگ جهانی زد» (World War Z) بر مبنای رمان پرفروش «جنگ جهانی زد: تاریخ شفاهی جنگ زامبی» نوشته مکس بروکس ساخته شده است. فیلمنامه را متیو مایکل کارناهان نوشته است. داستان درباره جری لین (پیت) کارمند سازمان ملل متحد است که برای مقابله با یک بیماری عالمگیر که باعث تبدیل انسان‌ها به زامبی‌ها شده و تهدیدی برای ارتش‌ها و حکومت‌ها و فراتر از آن تهدیدی برای نژاد بشری است، دنیا را زیر پا می‌گذارد. رمان «جنگ جهانی زد» یا WWZ سال 2006 منتشر شد. این کتاب دنباله‌ای بر رمان «راهنمای بقای زامبی» نوشته خود بروکس است که سال 2003 به بازار آمد.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'