شماره 116    |    1 خرداد 1392

   


 



پیش خوان شماره 116

ـ کتاب «آیت‌الله طالقانی و گروه‌های سیاسی» توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی وارد بازار نشر می‌شود. علی کردی، نویسنده و محقق این اثر گفت: آیت‌الله طالقانی شخصیت روحانی مبارز و آزاداندیشی بود و تعامل‌ ویژه‌ای با انواع گروه‌های سیاسی داشت که همین تعامل‌ها امروز باعث ادعای بعضی از روشنفکران و ایجاد ابهاماتی شده است. من نوع تعامل آیت الله طالقانی  را به تعامل ایشان با گروه‌های مارکسیستی، ملی، ملی مذهبی ، التقاطی و اسلامی تقسیم کرده‌ام و رفتار و تعامل وی را با هر یک از ان گروه‌ها بررسی کرده‌ام. در این کتاب نشان داده‌ام که برخورد آیت الله طالقانی با هر یک از این گروه‌ها فراجناحی بوده‌ است. مثلا هر چند او گروه مارکیسیت‌ها را به رسمیت نمی‌شناخته ولی شیوه برخوردش، مبارزه با این گروه نبوده است. در مقابل دیگر گروه‌ها هم هرچند تعامل‌هایی با آنها داشته است اما این معنای پذیرفتن و قبول داشتن آنها نبود و همین تعامل‌ها کار را به جایی رسانده که امروز بعضی از گروه‌های روشنفکری، ایشان را به خودشان منسوب می‌کنند. با این وجود تعامل ایشان با گروه‌های مذهبی به خصوص فداییان اسلام بسیار خاص و ویژه بوده است، روابط عمیقی با این گروه داشته و در آن فضای پیش از انقلاب با جا دادن به این گروه، حمایت از آنها را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که دغدغه اصلی‌اش گروه‌های اسلامی بوده است. او بارها به ملاقات نواب صفوی رفته و با گروه فداییان اسلام ارتباط ویژه‌ای داشته است.



ـ حامد علامتی، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان از برگزاری مسابقات سیر مطالعاتی یک ساله از تاریخ انقلاب با محوریت آشنایی با اندیشه امام خمینی(ره) و مسابقات روایتگری تاریخ انقلاب و سیره امام خمینی(ره) از زبان دانش‌آموزان در نیمه دوم سال 1392 خبر داد.



ـ مرکز فرهنگی و بین‌المللی شهر کتاب با همکاری مؤسسه‌ بین‌المللی دانته‌ ایتالیا و رایزنی فرهنگی دو کشور ایران و ایتالیا، همایش سفرنامه‌های روحانی را در تهران، رم و فلورانس برگزار می‌کند. علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب گفت: بررسی تطبیقی سفرنامه‌های روحانی در جهان اسلام با آثاری که در غرب در این حوزه منتشر شده‌اند و مشابهت‌ها و تفاوت‌های آن از اهداف برگزاری این همایش است.
محمدخانی از محققانی که علاقه‌مند هستند در این همایش مقالات خود را ارائه کنند درخواست کرد تا پایان تیرماه 1392 عنوان و چکیده‌ مقالات خود را به صورت فایل ورد به نشانی الکترونیکی info@bookcity.org ارسال کنند. وی درباره‌ زمان برگزاری این همایش گفت: همایش سفرنامه‌های روحانی نوزدهم و بیستم شهریور ۱۳۹۲ (۱۰ و ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۳) در تهران برگزار می‌شود و ادامه‌ این همایش دوم تا چهارم آبان (۲۴ تا ۲۶ اکتبر) در شهر‌های رم و فلورانس تشکیل می‌شود



ـ حجت‌الاسلام سیدولی هاشمی، مدیر دفتر ادبیات و مطالعات پایداری حوزه هنری مازندران از جمع‌آوری خاطرات سیده خدیجه مستعدی عربانی، به عنوان یکی از مبارزان انقلابی شهرستان بابل خبر داد و گفت: وی از همراهان آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی در جریان مبارزه علیه رژیم پهلوی بود. مستعدی عربانی در‌ آن دوران دستگیر و توسط ساواک مورد شکنجه قرار گرفت و جانباز شد. مستعدی عربانی بعد از جریان مبارزه و پیروزی انقلاب وارد جبهه‌های دفاع از انقلاب اسلامی شد و با شهید سید علی هاشمی در گروه فداییان اسلام همکاری داشت و سه فرزند خود را تقدیم انقلاب کرد.


ـ علی وزیریان، کارگردان سینما با اشاره به اینکه مدت‌هاست به دنبال ساخت فیلمی در باره انقلاب اسلامی است، گفت: زمانی که آقای صفارهرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، پیشنهاد ساخت فیلم سینمایی با موضوع انقلاب اسلامی و بر اساس اقتباسی از کتاب «خاطرات احمد احمد» را دادم اما هیچگاه پاسخی برای موافقت و یا حتی عدم موافقت دریافت نکردم.
وزیریان درباره ساخت فیلمی برگرفته از کتاب «لحظه‌های انقلاب» نوشتۀ زنده‌یاد محمود گلابدره‌ای توضیح داد: بعد از مطالعه کتاب «لحظه‌های انقلاب» و به دلیل علاقه ‌ام به ثبت یک اثر سینمایی با مضمون انقلاب اسلامی ایران از آقای علی خلیلی، صاحب امتیاز مادی و معنوی آثار مرحوم گلابدره‌ای خواستم تا اجازۀ این اقتباس را به من بدهد  و وی هم با ابراز خرسندی از این مسئله استقبال کرد.
«خاطرات احمد احمد» بیست و ششمین مجموعه خاطرات تولید شده در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی است که توسط انتشارات سوره مهر در کتابفروشی‌ها عرضه شده است. محسن کاظمی این کتاب را براساس خاطرات احمد احمد، یکی از مبارزان در راه نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی نوشته است.



ـ محمدتقی فهیم کارگردان فیلم مستند «ملخ» درباره این اثر گفت: این فیلم مستند از جمله فیلم های پروژه «صد سند» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که به بررسی تاریخچه تاسیس روزنامه کیهان از سال 1321 تا پیروزی انقلاب می‌پردازد. در این فیلم مستند عکس‌های مهم تاریخی از کودتای 28 مرداد سال 1332، جنبش مردمی پانزده خرداد در سال 1342، سانسور و اعتصاب فرهنگی در آغاز دهه 50 و دوران انقلاب اسلامی وجود دارد. در واقع این مستند سعی دارد سهم روزنامه کیهان در تحولات سیاسی و اجتماعی را مورد بررسی قرار دهد. مدت زمان فیلم «ملخ» 80 دقیقه است و در آن سه روایت از روزنامه کیهان داریم. روایت نخست مربوط به بازنشسته‌های روزنامه کیهان مانند محمد دهقانی ارانی، غلامرضا موسوی، اسماعیل دمیرچی، رضا قوی فکر، احمد نصیرپور، حسین پرتوی، علیرضا نایینی، امید مسعودی و ... است که از خاطرات خود در روزنامه کیهان می‌گویند. در یکی دیگر از روایت‌ها، خاطرات مصطفی مصباح‌زاده مالک قدیم کیهان توسط مهدی فقیه بازیگر پیشکسوت سینما بازگو می‌شود. روایت دیگری هم بر اساس اسناد حکومتی که از ساواک باقی مانده و یا در کتاب‌های تاریخی موجود است، داریم که این بخش توسط هوشنگ توکلی روایت می‌شود. هرکدام از نگاه خود به تاریخ این روزنامه می‌پردازند.



ـ کتاب «شیراز در انقلاب: مجموعه تاریخ‌های محلی انقلاب اسلامی 10» به قلم محمد مهدی مرادی خلج از سوی نشر عروج، وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) منتشر شد. این کتاب در شش فصل حوادث سیاسی شهر شیراز را از سال 1340 تا 1345 شمسی مورد بررسی قرار داده و نویسنده برای آن‌که تصویری واقعی و کامل از وقایع مهم انقلاب به مخاطب منتقل کند جزییات رخدادها را در این شهرها و مناطق اطراف آن بررسی و در قالب کتاب به شیوه تاریخ‌نگاری محلی آورده‌ است.



ـ محمد درودیان کتاب «جنگ ایران و عراق، موضوعات و مسایل» را با نگاهی تحلیلی برای دانشجویان تالیف کرده است. وی درباره نحوه فصل‌بندی کتاب توضیح داد: در فصل اول کتاب به «روش شناسی» با توضیح و تعریف چیستی روش، همچنین تعریف موضوع‌ها و مسایل پرداخته‌ام. در فصل دوم «مبانی نظری جنگ ایران و عراق» تبیین شده است. این فصل با توجه به نظریه «کارل فون کلازویتس» که به پیوستگی جنگ و سیاست می‌پردازد و با بهره‌گیری از مطالعات و مشاهداتی که داشتم، در چهار محورِ «قبل از جنگ»، «در حین جنگ»، «پایان جنگ» و «پس از جنگ» تنظیم شده است. کتاب در ادامه بحث، موضوع‌ها و مسایل جنگ را در سایر فصل‌ها و در چارچوب مبانی نظری بررسی کرده است. فصل سوم کتاب با موضوع «روند شکل‌گیری جنگ»، فصل چهارم کتاب با عنوان «تهاجم نظامی عراق به ایران»، فصل‌های پنجم تا هفتم با عنوان‌های «آزادسازی مناطق اشغالی»، «تداوم جنگ در خاک ایران» و «پایان جنگ» تألیف شده‌ است.
کتاب «جنگ ایران و عراق؛ موضوعات و مسایل» را انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) در قطع وزیری و 290 صفحه روانه بازار نشر کرده است.


ـ تازه‌ترین مجموعه «قاب‌های ماندگار» به مجموعه عکس‌های امیرعلی جوادیان از دوران دفاع مقدس می‌پردازد. این مجموعه عکس از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس منتشر شده است. جلدهای اول و دوم این کتاب به آثار احسان رجبی و مسعود شجاعی طباطبایی اختصاص یافته است.


ـ کتاب «فرهنگ سنتی چین» تالیف گروهی از اساتید دانشگاه چین‌هوای کشور چین که به همت علی محمد سابقی ترجمه شده، با همکاری مرکز مطالعات فرهنگی ـ بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و توسط موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی به چاپ رسیده است.



ـ اتحادیه بین‎المللی موزه‎های جهان (ICOM) موضوع روزجهانی موزه‎ها را درسال 2013 : «موزه‎ها(خاطرات + خلاقیت )= تحولات اجتماعی» اعلام کرد. روز جهانی موزه‎ها که هرسال 18 ماه مه برگزار می‎شود فرصتی است برای موزه‎ها درسراسرجهان تا با بهره گیری از این فرصت  و موضوعات مطرح شده از سوی ایکوم برای تحقق اهداف عمومی و محلی خود و نیز سازمان دادن به فعالیت‎های خود درآگاهی بخشیدن به اهمیت حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی و جلب حمایت از نقش موزه‎ها دراین زمینه، تلاش کنند.



ـ كتاب خاطرات زرار سليمان بيك با نام «نبرد من با ابليس» از كتاب‌هاي تاريخ معاصر كردستان و با ترجمه عرفان قانعی‌فرد از سوی نشر علم منتشر می‌شود. قانعی‌فرد گفت: زرار سلیمان در کتاب خاطراتش نقاط تاریک سال‌های 1324 ـ 1326 و بعدها تا 1345 تاریخ کردستان را روشن می‌کند.


-به گزارش خبرگزاری مهر، اولین جلد از مجموعه 5 جلدی شناخت‌نامه عباس‌ نعلبندیان، نمایشنامه‌نویس با عنوان «دیگرانِ عباس نعلبندیان» به تازگی توسط انتشارات H & S در لندن به چاپ رسید. این مجموعه به صورت مشترک توسط جواد عاطفه و عاطفه پاکبازنیا آماده شده است و جلد اول آن شامل اسناد، نامه‌ها، دستنوشته‌ها، تصاویر و عکس‌هایی از زندگی نعلبندیان و مقالات دیگران درباره او را شامل می‌شود. این کتاب 44 مقاله درباره نعلبندیان را در بر می‌گیرد. محمود دولت‌آبادی، رضا براهنی، جواد مجابی، محمدعلی سپانلو، بهرام بیضایی، آیدین آغداشلو، محمود استادمحمد، رضا قاسمی، یعقوب آژند، سهیل پارسا، ناصر زراعتی، فتح‌الله بی‌نیاز، منصور خلج، پرویز پورحسینی، عطاالله کوپال، مریم موحدیان و ... از افرادی هستند که مقالاتشان در اولین جلد این شناخت‌نامه درج شده است. این مقالات به صورت سفارشی برای این کتاب نوشته شده‌اند. در ادامه انتشار کتاب‌های شناخت‌نامه نعلبندیان، مجموعه آثار او نیز چاپ خواهد شد. قرار است سال آینده و در انتهای چاپ تمام آثار نعلبندیان، همایشی چند روزه در دانشگاه سواز لندن با عنوان «تفاوت در تئاتر ایران»‌ برگزار شود.


ـ ریاست جایزه جورج اورول 2013 از میان 7 کتاب راه یافته به فهرست نهایی این رقابت، کتابی را که درباره چگونگی کشتن یک عراقی توسط نظامیان بریتانیایی بود، به عنوان برنده این جایزه معتبر سیاسی انتخاب کرد. کتاب «کشتن کاملاً بریتانیایی» که یکی از سه کتاب مهم فهرست نهایی جایزه جورج اورول بود، نوشته ای.تی.ویلیامز، استاد حقوق است. این کتاب درباره «بها موسی» مسئول پذیرش هتلی در عراق است که به دست نظامیان بریتانیایی کشته شد. ویلیامز با بررسی دقیق این مسئله و اینکه نظامیان انگلیسی چگونه این فرد را دستگیر و شکنجه کردند و سرانجام کشتند، ارزش‌های اخلاقی بریتانیا در جنگ عراق را زیر سوال می‌برد. جایزه جورج اورول بریتانیا که هر سال به انتخاب بهترین آثار سیاسی سال می‌پردازد، به برنده خود مبلغ 3 هزار پوند اهدا می‌کند.


ـ جفری بیل، کتابدار دانشگاه کلرادوی دنور برای نوشتن وبلاگ‌هایش کاملاً مشهور است. در این وبلاگ او فهرستی از مطالب روزنامه‌ها و نشریات را دسترس دیگران قرار می‌دهد. اکنون یکی از این ناشران اعلام کرده قصد دارد تا او را برای وارد کردن خسارت به دادگاه بکشاند و تقاضای یک میلیارد دلار خسارت کند. این ناشر از گروه انتشاراتی OMICS از ایالت ایندیانا، همچنین اعلام کرده آقای بیل می‌تواند برای چنین شکایتی سه سال به زندان بیفتد. این وبلاگ نویس اعتقاد دارد کار خلافی انجام نداده و تنها به مستندسازی این نشریات کمک کرده است. این بلاگ و فهرست آن از سوی بسیاری از کتابداران، محققان و دانشگاهیان با عنوان «لیست بیل» شناخته می‌شود و اکنون بیم آن می‌ورد که بیش از 250 ناشری نیز که از ظرفیت چنین شکایتی برخوردارند و تاکنون سکوت کرده بودند، قصد کنند تا از این وبلاگ نویس شکایت کنند. بیل می‌گوید فقط قصد داشته با این کار به محققان و دانشجویان کمک کند تا بتوانند به منابع مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. او کار انتشار این فهرست را از سال 2010 شروع کرده است. یک کتابدار کانادایی نیز در سال 2010 برای داشتن چنین وبلاگی از سوی ناشران کتاب‌های علمی، دادگاهی و گرفتار شده بود.



ـ دفتر خاطرات «دبلیو.اچ اودن» که تصور می‌شد گم شده است‌، به تازگی پیدا شده و اطلاعات جالبی را درباره سال‌های حساس زندگی این شاعر  قرن بیستم در اختیار محققان قرار داده است. اودن که در سال 1973 در سن 66 سالگی درگذشت، این دفترچه را بین ماه‌های اوت و نوامبر 1939 به نگارش درآورد. دفترچه‌ اودن قرار است از سوی حراجی بزرگ کریستی به قیمت پیشنهادی 40 تا 60 هزار پوند به معرض فروش گذاشته شود. این دفتر 96 صفحه‌ای شامل یادداشت‌هایی می‌شود که پیش‌زمینه‌ سرایش شعر «یکم سپتامبر 1939» در زمان آغاز جنگ جهانی دوم را فراهم آورد.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'