شماره 115    |    25 ارديبهشت 1392

   


 

تاکید رهبر انقلاب بر نقش جدی پدید‌آورندگان آثار تاریخ شفاهی


گزارش تفصیلی هشتمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی، دانشگاه اصفهان (3)


چهارمین نشست تخصصی تاریخ مجلس برگزار شد


ناگفته‌ها (خاطرات دکتر عنایت‌الله رضا)


بررسی حقوق راوی و مولف در کتاب‌های خاطرات انقلاب و دفاع مقدس


تاریخ شفاهی به شناسایی هویت افراد جامعه کمک می‌کند


دانشجویان فرصت بازدید نزدیک از مصر و انقلاب آن را می یابند


کمک هزینه مرکز تحقیقات تاریخ شفاهی چارلتون


مارتا جکسون راس درگذشت


نشست نقد و بررسی «ماه همراه بچه‌هاست» در خبرگزاری تسنیم-۲


تسلیت


 



پیش خوان شماره 115

حمیدرضا ولیان، مدیر رادیو کتاب با اشاره به قرائت کتاب «دا» که مدتی است از رادیو کتاب، هر شب ساعت 21 پخش می‌شود، گفت: کتاب «پایی که جا ماند» نیز پس از کتاب «دا» خوانده خواهد شد و البته در نظر داریم کتاب‌های دیگری را به همین شیوه به مخاطبان معرفی کنیم.
«دا» و «پایی که جا ماند» از کتاب‌های خاطرات دفاع مقدس منتشر شده توسط انتشارات سوره مهر است.


ـ خاطراتی از نشست‌های فرهنگی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب  اسلامی در این نشانی منتشر شده است:
 http://farsi.khamenei.ir/others-memory?id=22533


ـ تهیه‌كننده فیلم سینمایی «حرمان هور» از پایان نگارش فیلمنامه این فیلم توسط بهرام توكلی تا پایان خرداد 92 خبر داد. سعید سعدی گفت: حوزه هنری مواردی را برای اصلاح و تغییر روی فیلمنامه ارائه كرد و ما هم اكنون مشغول اعمال این نظرات هستیم.
این فیلم اقتباسی از كتابی با همین نام است كه به اهتمام علیرضا كمری تدوین شده و دست‌نوشته‌ها و خاطرات شهید احمدرضا احدی در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را دربر دارد.


ـ محسن كاظمی نویسنده كتاب «سال های بی‌قرار» در غرفه انتشارات سوره مهر در نمایشگاه كتاب تهران گفت: دوستان صاحب نظر عنوان نویسنده خاطرات تلفیقی را در زمینه ادبیات انقلاب به من نسبت می دهند اما من فكر می كنم كه كار من فراتر از خاطره نگاری و بیشتر سبك پژوهشی خاطره نگاری است. سعی من بر این است تا با توجه به اسناد شنیداری و دیداری، باور خواننده را به تاریخ نزدیك كنم.
این تاریخ‌پژوه در ادامه با اشاره به خاطراتش از مدت فعالیت پژوهشی خود گفت: خاطرات من آنقدر وسیع است که می‌خواهم آنها را به یک کتاب مبدل کنم. بالاخره در مواجهه با افراد مختلف برای کسب اطلاعات برخی مرا دفع می‌کردند و برخی جذب. تلخ‌ترین خاطره‌ام بازمی‌گردد به زمان تدوین کتاب خاطرات عزت شاهی که وقتی کار تالیف کتاب تمام شد، از سوی جمعی از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب برای مراسم به باغ موزه فعلی قصر دعوت شدم و وقتی دیدم تمام این بنای تاریخی جز یک بند از آن تخریب شده است حس بدی به من دست داد.
وی ادامه داد: خاطره شیرینی هم در زمان تدوین کتاب خاطرات احمد احمد دارم. یادم هست ایشان در خاطراتشان از یک قهرمان پرتاب نیزه یاد می‌کرد که حتی ما اسم او را هم نمی‌دانستیم. این فرد پس از آزاد شدن از زندان در سال 54 به بلژیک رفته و در رشته شهرسازی دکتری می‌گیرد و در آن سال‌ها اتفاقا استاد مدعو در دانشگاه شریف می‌شود. دانشجویان وی که کتاب احمد احمد را خوانده‌اند، وی را با کتاب آشنا می‌کنند و او هم به ما زنگ زد. دیدار احمد احمد با این فرد پس از سال‌ها بی‌خبری از هم و حس موجود در آن لحظه یکی از بهترین خاطراتی است که دارم.
کاظمی در ادامه گفت: من تمام تلاشم را بر این گذاشته‌ام که به دور از قضاوت، تنها به مخاطبانم اطلاعات تاریخی بدهم. اگر او با کتاب ارتباط بگیرد، بهترین تبلیغ برای کتاب را خود او انجام خواهد داد. به همین دلیل من در تدوین آثارم به مخاطب امروزی آن توجه زیادی دارم و همواره این دغدغه را دارم که اگر بچه‌های ما در آینده از تاریخ سوال کنند چه داریم که به آنها ارائه کنیم.


ـ اسحاق صلاحی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به اهدای مجموعه‌ای از 55 کتاب چاپی و همچنین 1200 برگ سند در سال گذشته به این سازمان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 2 هزار فصل تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس ثبت و ضبط شده است و ما با این کار و همچنین پروژه تدوین خاطرات زندانیان سیاسی پیش از انقلاب با همکاری موزه عبرت به دنبال جلوگیری از انحراف تاریخ انقلاب و دفاع مقدس هستیم.
به گفته وی در دو سال اخیر و با هماهنگی‌ای که با دستگاه‌های دولتی صورت گرفت از امحای 15 میلیون برگ سند دولتی جلوگیری شد و این اسناد هم اکنون در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به صورت صحیح نگهداری می‌شوند. صلاحی همچنین از اهدای 14 هزار برگ سند به آرشیو ملی ایران و خریداری بیش از 21 هزار برگ سند توسط این آرشیو خبر داد و از مردم خواست اسناد خود را به این سازمان هدیه کنند و یا آنها را برای حفاظت به صورت امانی در اختیار کتابخانه ملی قرار دهند.
رئیس کتابخانه ملی گفت: در یک سال گذشته 11 میلیون و 200 هزار صفحه از منابع موجود در کتابخانه ملی اسکن شده و این نهضت دیجیتال‌سازی همچنان ادامه دارد.



ـ محمود شفیعی، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب‌شرق منطقه کرمان از جمع‌آوری ۵۷۰ میلیون برگ سند راکد دولتی در این استان خبر داد و گفت: ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار برگ از این اسناد واجد ارزش نگهداری بود که به آرشیو مرکز انتقال داده شد.
وی برنامه‌ریزی و مدیریت کلان اسناد در مراحل مختلف بازسازی، راکدسازی، شناسایی و تعیین تکلیف را از جمله وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی برشمرد و افزود:‌ ارزشیابی و نگهداری، دریافت اسناد اهدایی و امانی و خریداری اسناد با ارزش از اشخاص حقیقی از دیگر فعالیت‌های این نهاد است. تولید تاریخ شفاهی از طریق مصاحبه، حفاظت و نگهداری از اسناد ملی و ایجاد شرایط مناسب برای دسترسی عموم جامعه به اسناد هم از دیگر وظایف مرکز اسناد و کتابخانه ملی است.



ـ کتاب «ترکیب التقاط و ترور» که به بررسی عملکرد و اسناد گروه فرقان می پردازد از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد. محمدحسن روزی‌طلب، نویسنده این کتاب گفت: این اثر شامل چهار فصل است که هر فصل دربرگیرنده بخشی از تاریخ این گروهک تروریستی است. فصل اول درمورد ریشه‌ها و عقاید این گروه و همچنین چگونگی شکل‌گیری آن است. در فصل دوم به بررسی ترورهای این گروه پرداختم و درفصل سوم چگونگی انهدام و دستگیری این اعضا مورد مطالعه قرار گرفته است. فصل پایانی این کتاب نیز به فعالیت‌های حبیب‌الله عاشوری می ‌پردازد.



ـ حسین عباس نژاد کارسیدانی، مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان گفت: در حوزه تاریخ شفاهی حداقل 600 ساعت تاریخ شفاهی از شخصیت‌های مذهبی، فرهنگی و سیاسی به ویژه یادگاران هشت سال دفاع مقدس استان تهیه شده است.



ـ مراسم رونمایی از نرم افزار مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی با حضور دکتر محمد رجبی رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد. وی در این مراسم خبر داد که در فاز بعدی مشروح مذاکرات مجلس سنا و مجلس موسسان را ارائه می دهیم.


ـ حبیب احمدزاده و کیومرث پوراحمد مشغول نگارش فیلمنامه «ایرانی» بر اساس خاطرات جانباز، اکبر کاظمی از عملیات والفجر هشت هستند. بعد از «اتوبوس شب» اين دومين فيلم كيومرث پوراحمد است كه در ژانر دفاع مقدس ساخته مي‌شود.


ـ جعفر شیرعلی‌نیا، مولف کتاب «دایره‌المعارف مصور تاریخ جنگ» گفت: حوزه تخصصی من پژوهش در مسائل ایران در دهه نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که یکی از اتفاقات مهم این دهه جنگ تحمیلی بوده است. پیش از این کتاب «هشت سال این گونه گذشت» را که آن هم کتاب مصوری درباره جنگ بود توسط سوره مهر به چاپ رساندم و «دایره‌المعارف مصور تاریخ جنگ» هم در ادامه این کار منتشر شده است. نگارش و تدوین این کتاب بیش از ۲ سال وقت گرفت. این اثر پرونده‌های ویژه‌ای مانند عکس، نمودارهای مستند از مناطق جنگی و ... دارد. در تدوین این کتاب از ۱۹۲ کتاب مرجع، ۴۳ مقاله پژوهشی، ۳۰ مصاحبه‌ای که خودم تهیه کردم و ۱۲ مصاحبه آرشیو شده استفاده شده است. در این کتاب با رویکردی مستندنگارانه به جنگ تحمیلی به عنوان یک موضوع کلی و آکادمیک نگریسته شده است.
«دایره‌المعارف مصور تاریخ جنگ» که به صورت چهار رنگ و روی کاغذ گلاسه منتشر شده شامل بیش از هزار عکس کمتر دیده شده از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، دو هزار نقشه و نمودار در 10 فصل از سوی نشر سایان در شمارگان 5 هزار نسخه و به قیمت 35 هزار تومان به بازار کتاب عرضه شده است.



ـ میثم حسینی، كارگردان مجموعه روایت کتاب «نورالدین، پسر ایران» گفت: تبدیل كتاب به روایت تلویزیونی مقدماتی می‌خواهد. مرحله تحقیق و پژوهش و فصل‌بندی كتاب را آغاز كرده‌ایم و این مجموعه تفاوت زیادی از نظر اجرایی با روایت کتاب «دا» دارد. در توضیح این تفاوت باید به طراحی‌ها و نقاشی‌های همزمان با روایت اشاره كنم كه دیجیتال است. كسی كه كتاب را روایت می‌كند مرد است بنابراین ما برای انتخاب راویان سراغ مردان می‌رویم و برخلاف «دا» فقط از بازیگران استفاده نمی‌كنیم. سرداران جنگ، افراد فرهنگی و فرزندان شهدا نیز راوی «نورالدین» خواهند بود. راوی فقط كتاب را نمی‌خواند بلكه با تأثیرگذاری بیشتری قصه را روایت می‌كند. نه اینكه از راوی بخواهیم بازی كند بلكه سعی می‌كنیم از راوی بخواهیم با كتاب ارتباط بیشتری برقرار كند و مدت زمان بیشتری با قصه‌ای كه می‌خواهد روایت كند دم‌خور باشد تا بتواند به نوعی این تأثیرگذاری را هنگام بازخوانی جلوی دوربین اجرا كند.

«نورالدین پسر ایران» از کتاب‌های خاطرات دفاع مقدس منتشر شده توسط انتشارات سوره مهر است.


ـ امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: از انتشارات سوره مهر درخواست می‌کنم که در زمینه جمع‌آوری و تدوین خاطرات رزمندگان نیروی دریایی ارتش با ما همکاری کند.



ـ سهیل جهان‌بیگلری، مدیرسازمان سینمایی حوزه هنری گفت: طبق یك قرارداد با حسن كلامی تولید فیلمی براساس كتاب «شنام» را به ایشان واگذار كردیم و ایشان نیز قرار بود پس از تحویل فیلمنامه نهایی كار را شروع كند كه تاكنون فیلم‌نامه نهایی به دست ما نرسیده است. پس از آنكه فیلم‌نامه اولیه به ما ارائه شد كلیات آن مورد تصویب قرار گرفت اما چند نكته اساسی وجود داشت كه ما اعلام كردیم باید طبق كتاب و واقعیت موجود در آن فیلم‌نامه بازنویسی شود تا بتوانیم كار را شروع كنیم اما فیلم نامه نهایی به دست ما نرسید و قرارداد تولید نیز به شرط اتمام فیلم‌نامه بسته شده است. در فیلم نامه مواردی وجود دارد كه خیلی منطبق با واقعیت موجود در كتاب نیست چرا كه راوی كتاب در حال حاضر وجود دارد اما فیلم‌نامه كاملا منطبق با این خاطرات نبود به همین دلیل شروع فیلم‌برداری كار را منوط به ارائه فیلم‌نامه نهایی قرار دادیم.

«شنام» از کتاب‌های خاطرات دفاع مقدس منتشر شده توسط انتشارات سوره مهر است.


ـ علیرضا متولی از نگارش زندگی‌نامه داستانی ـ مستند مرحوم امیرحسین فردی خبر داد و گفت: این زندگینامه برای مراسم چهلم این نویسنده فقید از سوی انتشارات مدرسه منتشر می‌شود.


ـ کتاب خاطرات سردار محمد ستاری‌وفایی با عنوان «شکار کرکس‌ها» توسط نشر عماد فردا منتشر شد. این اثر به نحوه پشتیبانی از ساخت جاده و سنگر در جبهه‌های دفاع مقدس می‌پردازد و ماجراهای این کتاب از جبهه‌های غرب کشور آغاز می‌شود و پایان آن به عملیات خیبر می‌رسد.


ـ اولين همايش بين‌المللي ميراث مشترک  ايران و هند با رویکرد تاریخ، ادبیات، هنر، علوم و فنون، ادیان، عرفان و فلسفه
4 مهرماه 1392 – 26 سپتامبر 2013م توسط مجمع ذخائر اسلامي و مؤسسه تاريخ علم و فرهنگ (قم – ایران) با دبیر علمی دکتر فرزانه اعظم لطفی و دبیر اجرایی سید صادق آصف آگاه (حسینی اشکوری) برگزار می‌شود. اطلاعات بیشتر در این باره در نشانی www.iiheritage.com قرار دارد.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'