شماره 114    |    18 ارديبهشت 1392

   


 

بر شانه های دکتر مجتهدی


گزارش تفصیلی هشتمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی، دانشگاه اصفهان (2)


چهارمین نشست تخصصی تاریخ مجلس


فراخوان مقاله: کنفرانس تاریخ علوم اجتماعی اروپا (ESSHC)


تاریخ نگاری به روایت نظامیان


خاطرات حاج هاشم امانی


تشکیل یک دوره کلاس آموزش تاریخ شفاهی توسط استاد تاریخ شفاهی


تاریخ شفاهی غذا در نیویورک: غذاخوردن در رستوران همیشه مرسوم نبود


فواید تاریخ شفاهی برای تحقیقات سازمانی و مدیریت‌های عالی (5)


خاطره‌ای مسحورکننده و کاوش دوره‌ای کمترشناخته‌شده از تاریخ معاصر


كتاب «لشكرخوبان» پر است از اعجاب و عظمت ناگفته‌ رزمندگان


نشست نقد و بررسی «ماه همراه بچه‌هاست» در خبرگزاری تسنیم-۱


 



پیش خوان شماره 114

ـ کتاب «ناگفته‌های دمشق» 17 اردیبهشت‌ 1392 در سالن سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد. این کتاب روایت خاطراتی از زندانیانی است که برای زیارت حضرت زینب (س) به دمشق رفتند و 48 نفر آن‌ها به اسارت نیروهای معارض سوریه درآمدند. آن‌ها 159 روز اسیر بودند. برای نگارش این کتاب تیمی به استان آذربایجان غربی اعزام شد. زیرا 13 نفر زائران از این استان بودند. خاطرات آن‌ها به صورت تاریخ شفاهی در مدت زمان سه روز توسط عزت‌الله الوندی جمع‌آوری و پس از مدتی کوتاه در قالب کتاب درآمد. نگارش جلدهای دوم و سوم این اثر هم از برنامه‌های سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس سپاه است. عزت‌الله الوندی گفت: تدوین این اثر کار مشکلی بود، چون نمی‌خواستم آن را به صورت مصاحبه درآورم به همین دلیل گفت‌وگوها به صورت موازی در کنار هم آورده شد. در این اثر روایت، نقش اول را ایفا می‌کند.


ـ مراسم رونمایی از کتاب «ماه‌بندان» چاپ مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در شبستان مصلای تهران (محل برگزاری بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران) برگزار شد. محمدرضا شهبازی، نویسنده کتاب گفت: «ماه‌بندان» هفتمین کتاب از سفرنامه‌های رهبر انقلاب به‌ شمار می‌رود که با محوریت حاشیه‌نگاری سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالی در مهر ماه سال 1391 تدوین شد. نکته مهم این کتاب نگارش حاشیه‌ها بود که دور از کانون سفر و مکان‌هایی دیگر اتفاق می‌افتادند و الزاما نزدیک به رهبر انقلاب نبود. از سوی دیگر نمی‌خواستیم محدود به برنامه‌های رسمی سفر ایشان باشد. نوشته‌های کتاب از افرادی روایت می‌کند که مشغول فراهم کردن مقدمات سفر هستند و در گزارش‌ها و دیدارهای رسمی حضور ندارند اما همزمان با شور و شوق بسیار برای سفرها و اجرای برنامه‌ها تلاش می‌کنند.
وی درباره شیوه ارتباط با مردم و نحوه انتخاب آن‌ها برای روایت‌ گفت: انتخاب افراد کاملا اتفاقی و طبیعی بود و حتی صدای آن‌ها نیز ضبط نمی‌شد تا راحت حرف بزنند و در واقع آن‌ها شناختی از ما نداشتند و در گفت‌وگوها حرف‌های دلشان را بر زبان می‌آوردند. بخش‌بندی کتاب نیز براساس نام افرادی که با آن‌ها گفت‌وگو شده، صورت گرفته است.


ـ «از تبعید تا پیروزی: زندگینامه و مجموعه مقالات و مصاحبه‌های آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی» به عنوان پنجاه‌وششمین کتاب تحقیقی تولید شده در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی منتشر شد. این کتاب با گردآوری و تدوین میرزا باقر علیان نژاد در 241 صفحه با شمارگان 2500 نسخه و بهای 99 هزار ریال توسط انتشارات سوره مهر عرضه شده است.


ـ حسین نصرالله زنجانی، مدیر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری امور استان‌های حوزه هنری گفت: سعی شده تا دایره آموزش تاریخ شفاهی را در استان‌ها جدی بگیریم و هم اكنون 16 تا 17 استان در زمینه تاریخ شفاهی آموزش دیده‌اند. جلسات كارگاهی تاریخ شفاهی را سازمان‌ و بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس تشكیل داده بودند، اما این كلاس ها شكل مدونی نداشت تا اینكه در حوزه هنری و امور استانها سرفصل‌هایی برای آن مشخص گردید. متون مصاحبه، قابلیت‌های مصاحبه‌گر، شخصیت در تاریخ شفاهی، ویرایش و تدوین، پیاده كردن متون و آرشیو از سرفصل‌های تعیین شده برای این جلسات هستند كه در استان‌ها به علاقمندان به این رشته آموزش داده می‌شود و پیگیر فعالیت‌های آنان خواهیم شد. بعد از آموزش به علاقمندان در سطح استان‌های مختلف، آثار آنها در مركز به وسیله كارشناسان مورد بررسی قرار می گیرد و سپس نواقص مرتفع می‌شوند تا به تربیت نیروهای فعال و ارائه آثار قابل قبول برسیم و این تجربه، تجربه موفقی تا به حال بوده است. درحال حاضر 100 پروژه در حوزه تاریخ انقلاب و دفاع مقدس در حال جمع آوری است كه در سال گذشته در حدود 70 عنوان كتاب آماده چاپ شد و از این مقدار، به دلیل گرانی كاغذ تعداد اندكی منتشر گردید و اینها همه مدیون برگزاری كارگاه‌های تاریخ شفاهی بوده است.



ـ تاريخ شفاهي دفاع مقدس در برنامه «حماسه ماندگار» راديو ايران بيان مي‌شود. زهرا صالحي، سردبير و تهيه كننده این برنامه گفت: تاريخ شفاهي دفاع مقدس به صورت يك روال مستند از ابتداي جنگ گفته شده بيان می شود.
«حماسه ماندگار» سه شنبه‌هاي هر هفته از ساعت 22:30 از راديو ايران پخش مي شود.


ـ عبدالحسن برزیده، کارگردان سینما، علاقه‌مند به ساخت سریالی از کتاب «خاطرات احمد احمد» است. به نظر وی این کتاب دارای نکات مهمی است و برخی ماجراهای آن می‌تواند موضوع یک فیلم سینمایی باشد. برزیده با اشاره به این‌که چندی پیش تصمیم داشته کتاب «خاطرات عزت‌شاهی» نوشته محسن کاظمی را به فیلمنامه تبدیل کند، گفت: در تبدیل متن اثر به فیلمنامه موفق نبودم زیرا این متن نه تنها از متن اثر بهتر نشد بلکه ضعیف‌تر از آن بود و حیف دیدم که این اثر را با اقتباس ادبی ضعیف بسازم. «خاطرات احمد احمد» بیست و ششمین مجموعه خاطرات تولید شده در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی است که توسط انتشارات سوره مهر در کتابفروشی‌ها عرضه شده است. محسن کاظمی این کتاب را براساس خاطرات احمد احمد، یکی از مبارزان در راه نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی نوشته است.


ـ موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی‌(ره) کتاب‌های «تشنه و دریا» شامل خاطرات محمد تقی رضایی کوپایی به قلم غلامعلی رجایی و «شیراز در انقلاب»  نوشته محمد مهدی مرادی خلج  را منتشر کرد.


ـ خاطرات دوران کودکی فرزندان و نوه‌های امام خمینی (ره) با عنوان «شکوفه‌های لبخند» به کوشش مرضیه غفار برای گروه سنی کودکان و با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری موسسه فرهنگی هنری یادمان ولایت از سوی انتشارات شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر منتشر شده است. در این کتاب خاطراتی از فاطمه طباطبایی، مرتضی اشراقی، حجت‌الاسلام مسیح بروجردی، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی، علی اشراقی و مریم کشاورز (فامیل امام) آمده است.


ـ اطلس جغرافياي حماسي خوزستان در جنگ نوشته پژمان پورجباري که با حمايت مركز دايره المعارف دفاع مقدس و همكاري جمعي از فرماندهان دفاع مقدس تدوین شده، رونمایی شد.


ـ کتاب «جلوه‌های ذکر خدا در زندان‌های رژیم پهلوی» با تدوین علی مرتضوی قهی از سوی موزه عبرت ایران عرضه شده است. این اثر شامل برگزیده خاطرات جمعی از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب در 6 فصل با عنوان‌های «دین و اعتقادات»، «قرآن و هدایت»، «نماز و مقاومت»، «دعا و مصونیت»، «رمضان و مغفرت» و «عاشورا و شجاعت» است. انتشارات موزه عبرت ایران با 19 عنوان کتاب و 13 عنوان لوح‌فشرده در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم حاضر شد و کتاب‌ «فلک‌الافلاک: زندان سرد پهلوی» و لوح‌های فشرده «بازدید مجازی موزه عبرت» و «دو دقیقه با رنج‌ها» آثار جدید این انتشارات بود. در لوح «دو دقیقه با رنج‌ها» 10 کلیپ دو دقیقه‌ای بر اساس خاطرات ضبط شده زندانیان با موضوع‌هایی از ایام زندان آن‌ها در سال‌های حکومت پهلوی گردآمده است.


ـ مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی در یک لوح فشرده از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شد. این لوح شامل مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی از 13 مهر 1285 خورشیدی با تشکیل اولین مجلس شورای ملی تا پایان دوره پهلوی در 21 بهمن 1357 بالغ بر 4815 جلسه در 24 دوره مجلس است.


ـ مجموعه دایره المعارف بزرگ اسلامی، تاریخ جامع ایران را در ۱۵ جلد به عنوان بزرگترین و کامل ترین کتاب تاریخ نگاری جهان درباره ایران عرضه کرده است. حدود ۲۲۰ استاد برجسته در تدوین این اثر بزرگ ملی مشارکت داشته اند و بیش از ده سال کار بر روی این پروژه زمان برده است. کتاب از دوره مهاجرت ایرانی ها به ایران شروع و تا دوره ساسانی ادامه می یابد. این برهه از تاریخ باستان شامل ۵ جلد و دوره اسلامی شامل ۱۰ جلد می شود.


ـ کتابخانه تخصصی باغ موزه دفاع مقدس تهران 12 اردیبهشت 1392 افتتاح شد. این کتابخانه 7500 عنوان کتاب دفاع مقدس و در مجموع 44 هزار نسخه کتاب دارد.


ـ انتشارات ملك اعظم چاپ يكصد و هشتاد و پنجم كتاب «خاك‌هاي نرم كوشك» با خاطراتی درباره شهيد عبدالحسین برونسي به قلم  سعيد عاكف را عرضه كرد. از اين كتاب بدون احتساب اين چاپ، تاكنون 584000 نسخه منتشر شده و به فروش رفته است.


ـ یادداشت‌های هدایت‌الله بهبودی، مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی برای وبلاگ نخبگان خبرآنلاین که با موضوع‌های تاریخی نوشته شده، در این نشانی گردآمده است:

 http://khabaronline.ir/Weblog/behbodi/Page/1


ـ کتاب «روزنگاشت‌هایی درباره ادبیات داستانی پس از انقلاب» نوشته محمدرضا سرشار در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد.


ـ محمد حمزه‌زاده، مدیرعامل انتشارات سوره مهر گفت: کتاب‌های «پایی كه جا ماند»، «دا»، «نورالدین پسر ایران» و ... هر یك قیمتی بالای 20 هزار تومان دارند اما فروش دیجیتال این آثار با قیمت 5 هزار تومان جذابیت‌هایی برای مخاطب دارد. از این رو آثار پرفروش سوره مهر تنها با 5 هزار تومان در نمایشگاه كتاب تهران به علاقه‌مندان عرضه شد.


ـ موسسه تحقیقات و نشر جهان عرب با همکاری مرکز دارالعلوم مصر، مراسم رونمایی کتاب «نامه‌هایی از زندان‌های اسرائیل» نوشته محمود عوده، نویسنده فلسطینی را برگزار خواهد کرد. این کتاب به موضوع رنج و سختی زنان، مردان و کودکان فلسطینی در طول 6 دهه اشغال سرزمین‌شان و شرح‌حال اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی می‌پردازد.


ـ جانگ‌جین سونگ، شاعر اهل کره شمالی که پیش از این به خاطر دیدار با رهبر کشورش یک ساعت رولکس 11 هزار دلاری هدیه گرفته بود، کتاب خاطراتش را با عنوان «تقاطع مرز» در انتشارات رندوم‌ هاوس منتشر می‌کند. انتشارات رایدر، یکی از شاخه‌های انتشارات بزرگ رندوم ‌هاوس، نشر این اثر را برعهده گرفته و آن را بهار آینده منتشر می‌کند. این شاعر در سال 2004 از کشورش فرار کرد و به چین رفت و بعد راهی کره جنوبی شد. امسال کتاب «پسر استاد یتیم» نیز که درباره کره شمالی نوشته شده، جایزه پولیتزر را برای نویسنده‌اش آدام جانسون به ارمغان آورد. درباره کره شمالی کتاب دیگری از کانگ چول هوانس با عنوان «آکواریوم پیونگ یانگ» درباره دوره ترسناک زندانی‌شدن نویسنده آن به مدت 10 سال در یک کمپ در کره شمالی منتشر شده است.


ـ کتابخانه دیجیتال عمومی آمریکا دانلود رایگان تمامی اسناد و مدارک مهم تاریخی خود را آزاد کرد. بدین ترتیب آرشیو آنلاین بیش از دو میلیون عنوان کتاب، سند، عکس و کار هنری از سراسر آمریکا، به صورت رایگان در دسترس عموم قرار گرفت. کتابخانه دیجیتال عمومی آمریکا(DPLA) دربرگیرنده آثاری است که تاریخ برخی از آن ها به اوایل قرن شانزدهم می‌رسد. تصویری از افراد سیاهپوست که در راهپیمایی علیه نژادپرستی شرکت کرده اند از سال 1960، اسنادی از زندگی بومیان آمریکایی در قرن نوزدهم و دست خطی از صفحه ای از «کتاب ساعت‌ها» که تاریخ آن به سال 1514 باز می‌گردد، از  اسنادی هستند که در این کتابخانه رایگان در دسترس عموم مردم و محققان قرار گرفته‌اند. این کتابخانه که فعالیت خود را از دو سال پیش آغاز کرده است، موسسه‌ای غیرانتفاعی است که میلیون‌ها دلار از سوی بنیادهای خصوصی و دولتی جمع آوری کرده تا بتواند مجموعه‌ای باارزش را از دیگر کتابخانه‌های آمریکا و موزه ها و آرشیوها گردآوری کند.همکاری با مرکز نقشه دیوید رامسی نیز موجب شده تا هزاران نقشه تاریخی و تصویر از آرشیو آنلاین این مرکز در کتابخانه عمومی دیجیتال نیز قابل دسترس شود. در این مجموعه از نقشه سال 1833 تا نقشه قرن نوزدهم منطقه میسوری تا نقاطی از کلمبیا و کوه‌های راکی گردآوری شده است. به گفته دست اندرکاران این پروژه رعایت و احترام به کپی رایت مهم ترین نقطه مورد توجه این پروژه بوده و از آن جا که همه اسناد متعلق به سال 1923 از قانون کپی رایت خارج شده و در تملک عموم مردم هستند، اسناد مربوط به این بخش از تاریخ آمریکا با مشکلی برای دیجیتالی شدن مواجه نبود. با این حال تلاش ها برای رفع موانع قانونی انتشار برخی اسناد 1923 به این سو با همکاری کتابخانه دانشگاه هاروارد و کتابخانه عمومی دیجیتال ادامه دارد. این کتابخانه اکنون کار خود را به صورت صددرصد آغاز کرده و امکان دانلود رایگان تمامی اسناد آن برای عموم مردم امکان پذیر است.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'