شماره 111    |    28 فروردين 1392

   


 

فراخوان هجدهمین همایش بین المللی تاریخ شفاهی در بارسلون


رونمایی از «سال‌های بیقرار» در آغازین روز اردیبهشت


بی‏بی‏سی در گفتگوی اختصاصی با دکتر مجید تفرشی


«اندیمشک در جنگ تحمیلی» در گفتگو با مریم لطیفی


باقر عاقلی، پژوهشگر و تاریخ‌نگار معاصر ایران درگذشت


فواید تاریخ شفاهی برای تحقیقات سازمانی و مدیریت‌های عالی (2)


مصاحبه با محمد کریمی در رادیو گفتگو


تاريخ‌نويسان ما نخبه‌گرا شده‌اند


گرانیگاه تاریخ شفاهی


در کتابخانه‌های دیجیتال ـ 8 حکایت‌هایی از ترور و کودتا


پای خاطرات سیمین و جلال در خانه‌ی «آخر دنیا»


بررسی میزان اعتبار استفاده از منابع شفاهی در تحقیقات تاریخی


 



پیش خوان شماره 111

ـ علیرضا قزوه، شاعر گفت: خاطرات حضور پنج ساله‌ام در هند به عنوان رایزن فرهنگی را مکتوب کرده‌ و تصمیم دارم آنها را منتشر کنم. خاطرات و یادداشت‌های زیادی از دوران حضورم در هند باقی مانده که نوشته شده است و تنها باید فرصتی دست بدهد تا دستی به سر و روی آنها بکشم و فکر می‌کنم در نمایشگاه کتاب سال آینده آن را منتشر کنم.


ـ سیدمحمد حسینی، پیرمرد 72 ساله ابرکوهی که مردم ابرکوه او را آقارضا خیاط می خوانند به خبرگزاری مهر گفت: از شروع انقلاب اسلامی و با توجه به این که وسايل ارتباط جمعی فراگیر نبود، شروع به ضبط کردن سخنرانی‌های مختلفی که از رادیو پخش می شد، کردم.
او با علاقه‌ای که داشته است تاکنون پنج هزار نوار از سخنان امام خمینی(ره)، رهبری معظم انقلاب، خطبه های نماز جمعه تهران و برخی از شهرهای بزرگ، سرودها و سخنان افراد شاخص را جمع آوری کرده است.


ـ «کالک‌های خاکی» مجموعه خاطرات سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از کودکی تا عملیات بیت‌المقدس (آزادسازی خرمشهر) که به کوشش گلعلی بابایی و حسین بهزاد در قالب مصاحبه و گفت‌وگو تدوین شده، از سوی انتشارات سوره مهر به زودی منتشر و در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.



ـ مستند «مادرم بلوط» به کارگرداني محمود رحماني با موضوع زیست‌محیطی در بخش رقابتی پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ميلينيوم بلژيک به نمایش درمی‌آید. این فیلم برگزیده جشنواره بین‌المللی فیلم مستند مونیخ است. رحماني دو سال گذشته با فيلم مستند «مُلفِ گَند» (بلندترین پلان تاریخ سینمای ایران) و با موضوع تاريخ شفاهي جنگ تحميلی عراق علیه ایران، توانست جايزه ويژه هيات داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره ميلينيوم بلژيک را به‌دست آورد.


ـ کتاب «مبدا نهضت: مجموعه مقالات قیام پانزده خرداد به مناسبت بزرگداشت پنجاهمین سالروز قیام پانزده خرداد به کوشش رحیم نیکبخت‌میرکوهی، مجتبی سلطانی‌احمدی» در قالب مجموعه‌ای دو جلدی به قیام 15 خرداد 1342 می‌پردازد. این اثر که شامل 60 مقاله است و توسط گروهی از محققان نوشته شده به مناسبت پنجاهمین سالگرد قیام پانزده خرداد 1342 از سوی خانه کتاب به چاپ رسیده است.



ـ محمدمهدی رحیمی، معاون فرهنگی، هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: در غرفه مرکز اسناد انقلاب اسلامی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کتاب‌ها در چند دسته به مخاطبان عرضه می‌شود و گروهی، خاطرات شخصیت‌های تاثیر‌گذار انقلاب اسلامی را در برمی‌گیرد و «تاریخ شفاهی و مبارزات آیت‌الله مشکینی» و «خاطرات آیت‌الله ابراهیم امینی» از آن جمله است. «خاطرات آیت‌الله ابراهیم امینی» از سوی شعبه مرکز اسناد انقلاب اسلامی در قم تدوین و به تایید آیت‌الله امینی رسید. همچنین چاپ جدید مجموعه دو جلدی کتاب «خاطرات ناطق نوری» و کتاب صوتی این اثر از جمله کتاب‌های این گروه برای عرضه در نمایشگاه کتاب تهران ‌است.
وی افزود: «خاطرات آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای» به عنوان یکی از شخصیت‌های علمی و سیاسی کشور، یکی دیگر از کتاب‌های این مجموعه است. این اثر خاطرات ایشان را از سال‌های مبارزه تا انقلاب اسلامی در بر می‌گیرد. جواد کامور بخشایش و جواد عربانی نویسندگان این اثرند. انجمن مفاخر ایران در دهمین روز اردیبهشت ماه 1392 مراسم بزرگداشت آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای را برگزار می‌کند و این اثر نیز همان روز رونمایی خواهد شد.



ـ نخستین وقایع‌نگاری از مهاجران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران درباره مردم جنگ‌زده شهر‌های خرمشهر و آبادان، در کتاب «هوبره» به قلم علی عچرش منتشر می‌شود. این اثر در 15 فصل از سوی نشر دارخوین روانه بازار نشر خواهد شد.


ـ «آنچه راوي بايد بداند» به عنوان جلد نخست از مجموعه كتاب‌های آموزشي راويان دفاع‌مقدس با پژوهش و تدوين محمدتقي بدخشان و عباس خسرواني، به سفارش مركز حفظ‌ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس سپاه روح‌الله استان مركزي و از سوي نشر فخر الاسلام منتشر شد. «آنچه راوي بايد بداند» اثري آموزشي براي راويان مناطق عملیاتی دفاع مقدس در جنوب کشور است.


ـ مرجان درودی بعد از انتشار دو کتاب خاطره شفاهی، در حال نوشتن اولین رمان خود است. این رمان بعد از «عروس خاک: خاطرات زنان شهيد آبادان» و «رازهای کهنه» که دو کتاب شامل خاطرات شفاهی بودند، سومین کتاب و اولین رمان وی به حساب می‌آید. درودی درباره چگونگی فراهم کردن مواد نگارش رمانش گفت: برای نوشتن رمان، تحقیق انجام می‌دهم و از پژوهش مدد می‌گیرد. دلیلش هم این است که اگر مخاطب یا خواننده‌ای به من گفت از یک قسمت اثرت خوشم آمد یا با آن ارتباط برقرار کردم، بتوانم دلیلش را برایش شرح بدهم.


ـ خاطرات مهدی اخوان‌لنگرودی، شاعر و نویسنده از شاعران و نویسندگان دهه 40 در کتابی با عنوان «از کافه نادری تا کافه فیروز» به زودی از سوی انتشارات مروارید منتشر و در نمایشگاه کتاب تهران ارایه می‌شود.


ـ مارگارت هیلدا تاچر 87 ساله 19 فروردین 1392 درگذشت. تاچر در سال1353 به رهبری حزب محافظه کار انگلیس برگزیده و چند سال بعد در 1357 با شعار بهبود اوضاع اقتصادی از سوی محافظه‌کاران نامزد شد و به نخست وزیری انگلیس رسید و تا سال 1378 در هر دو سمت باقی ماند. تاچر تنها زن انگلیسی است که تاکنون دارای این دو سمت به صورت همزمان بوده است. الگوی رفتار سیاسی وی به تاچریسم معروف و به دلیل قاطعیت به بانوی آهنین مشهور بود. تاچر بعد از کناره‌گیری از نخست‌وزیری به عنوان نماینده حزب محافظه‌کار در پارلمان باقی ماند و به فعالیت های سیاسی خود ادامه داد. به دنبال درگذشت مارگارت تاچر، کتاب‌هایی درباره زندگی و فعالیت‌های او در عرصه سیاست به بازار خواهد آمد. یک کتاب به قلم چارلز مور دقیقا پس از مراسم تدفین مارگارت تاچر و زندگینامه‌ای از رابین‌ هریس (نویسنده‌ سخنرانی‌های تاچر) تا اواخر ماه جاری میلادی روانه‌ بازار می‌شود. مور برای نگارش اثر خود مصاحبه‌های اختصاص با تاچر انجام داده و به مدارک شخصی وی دسترسی داشته‌ است. او فردی است که در نگارش دو زندگینامه‌ خودنوشت تاچر وی را همراهی کرده‌ بود و از نزدیک با خانواده‌ او آشنایی داشت. بنابر اعلام ناشران، فروش زندگینامه‌ خودنوشت تاچر ساعاتی پس از درگذشت وی به سرعت افزایش پیدا کرد. او در کتابی به نام «سال‌های نخست وزیری» خاطرات خود را به نگارش درآورد. به گزارش سایت آمازون، فروش این اثر پس از انتشار خبر درگذشت تاچر بیش از 100 درصد افزایش پیدا کرد و کتاب «راه رسیدن به قدرت» نیز با 25 درصد افزایش فروش همراه شد.



ـ این کتاب‌ها به تازگی منتشر شده است:
يك خاطره، يك تجربه (3): برگرفته از خاطرات و تجربيات مربيان طرح تربيتي چهره به چهره/ تهيه كننده: موسسه فرهنگي - هنري ره‌پويان حق/ نويسنده:عمار قلعه‌نويي/ ناشر: نشر مرتضي
پنجره‌اي به گذشته: خاطرات علاء‌الدين ميرمحمدصادقي/ به‌اهتمام:بهراد مهرجو، متين غفاريان/ ناشر: كارآفرين
داستان دوستان: خاطراتي از پرسنل نيروي انتظامي استان قزوين/ نويسنده:احمد اشرفي/ ناشر: هدي
بار ديگر پشت ميز مديريت: خاطرات و تجربه‌هاي مدرسه‌داري/ نويسنده:سعيد پيشداد/ ناشر: باز
عبرت: از دانشگاه تا بازنشستگي/ نويسنده:احمد ملكي‌صادقي/ ويراستار:رضا اقبالي/ ناشر: ائمه(ع)
يك ضيافت خصوصي: گفت‌و‌گوهاي احمدرضا احمدي با مطبوعات/ گردآورنده:رسول رخشا/ ناشر: قطره
فراز و فرود كاشان به روايت ديگران/ نويسنده:حسن عاطفي، آبتين گلكار، مهشيد جعفري/ ناشر: بنياد فرهنگ كاشان
وري وقت جنگه: خاطرات شفاهي اكبر كمالي/ تدوين:سيدقاسم ياحسيني/ ناشر: شركت انتشارات سوره مهر
اكتشاف در ايران: خاطرات باستان‌شناسي اريك اشميت 1309 – /1319/ نویسنده: عايشه گورسان‌سالزمنگ مترجم:محمدرضا رفائي/ ناشر كارگاه هفت هنر
چي شد چادري شدم؟: خاطرات منتخب از اولين فراخوان وبلاگي من و چادرم/ نويسنده:عاليا نراقي‌عراقي/ ناشر: نواي دانش
آموزش خاطره‌نويسي پيشرفته/ نويسنده:ابوالفضل درخشنده/ ناشر: حديث قلم
سبز و سياه: ناگفته‌هايي از زندگي سياسي معمر قذافي از زبان وزير امور خارجه‌اش/ نويسنده:عبدالرحمن‌محمد شلقم/ مقدمه:سيدمحمدصادق خرازي/ مترجم:سيدعلي موسوي‌خلخالي/ ناشر: عظام
خاطرات من/ نويسنده:جواد داداشي/ ناشر: انصار



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'