شماره 110    |    21 فروردين 1392

   


 



پیش خوان شماره 110

ـ سایت تاریخ شفاهی حوزه هنری به عنوان تنها نماینده تاریخ شفاهی ایران در وب‌سایت عالی ترین مرجع تاریخ شفاهی جهان (انجمن بین‌المللی تاریخ شفاهی www.iohanet.org) و در كنار تنها 12 كشور دیگر قرار گرفته است كه از قاره آسیا تنها نام ایران و ژاپن در آن به چشم می خورد. محمد كریمی، مسوول سایت تاریخ شفاهی ایران و سردبیر هفته نامه تاریخ شفاهی در این باره گفت: این موفقیت بدون هیچ مكاتبه یا اقدام خاصی از طرف ما صورت گرفته و صرفا محتوی و عملكرد این رسانه بوده است كه این انجمن را بر آن داشته تا نام وب‌سایت ما را به عنوان نماینده ایران در این فهرست جای دهد.
كریمی به پایگاه خبری حوزه هنری گفت: انجمن بین‌المللی تاریخ شفاهی محلی است برای تبادل تجارب حوزه تاریخ شفاهی جهان كه شروع كار این انجمن از ایالات متحده آمریكا بوده است. در ادامه برخی كشورهای اروپایی نیز به این انجمن پیوستند و در دو دهه اخیر كشورهایی از آسیا و به ویژه كشورهای آمریكای لاتین به این انجمن پیوستند. در همایش سال 2012 این انجمن كه در كشور آرژانتین برگزار شد ریاست انجمن از كشور جمهوری چك به مكزیك منتقل شد كه این اتفاق باعث ایجاد ارتباطات و تعامل بیشتر با انجمن تاریخ شفاهی جهان شد.
وی با بیان این كه انجمن تاریخ شفاهی ایران هنوز به عضوت انجمن جهانی تاریخ شفاهی در نیامده است، عنوان كرد: انجمن‌های تاریخ شفاهی جهان به عنوان مراكزی پژوهشی و زیر نظر دانشگاه‌های معتبر فعالیت می كنند در حالی كه در كشور ما هنوز دانشگاه‌ها وارد فعالیت‌های جدی در این زمینه نشده‌اند و به همین دلیل انجمن تاریخ شفاهی ایران هنوز نتوانسته است خود را به عنوان مركزی دانشگاهی معرفی كند تا به عضویت انجمن جهانی در بیاید. البته دانشگاه اصفهان در حال حاضر فعالیت‌هایی انجام می دهد تا دروس تاریخ شفاهی را به واحدهای درسی اضافه كند.
مسئول سایت تاریخ شفاهی ایران حوزه هنری اظهار كرد: قرار گرفتن سایت تاریخ شفاهی حوزه هنری به عنوان تنها نماینده تاریخ شفاهی ایران در وبسایت مرجع تاریخ شفاهی جهان از این جهت اهمیت دارد كه مراجعه كنندگان برای مشاهده تاریخ شفاهی كشورهای خاورمیانه تنها می توانند از این سایت استفاده كنند و با تاریخ شفاهی كشورمان نیز آشنا می شوند.
وی گفت: سایت تاریخ شفاهی دو زبانه است و همچنین در مطالب سایت سعی می كنیم اخبار تاریخ شفاهی جهان را نیز قرار دهیم تا مخاطبان با تاریخ شفاهی كشورمان و دیگر كشورها همزمان آشنا شوند و این ویژگی‌ها باعث انتخاب سایت از طرف انجمن جهانی تاریخ شفاهی شده است.
 كریمی با اشاره به حمایت های حوزه هنری از سایت تاریخ شفاهی، عنوان كرد: این سایت برای گسترش فعالیت‌هایی همچون برگزاری نشست‌های تخصصی، انتشار نسخه كاغذی فصلنامه تاریخ شفاهی و راه اندازی زبانهای اسپانیایی و عربی سایت به حمایت‌های مالی بیشتری نیاز دارد.
اولین سایت تخصصی تاریخ شفاهی ایران از سال 1386 در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری و به همت محسن کاظمی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ با نشانی www.oral-history.ir راه‌اندازی شد.


ـ خاطرهٔ آیت‌الله خامنه‌ای از ۱۲ فروردین 1358 در نشانی http://farsi.khamenei.ir/memory-content?id=6175  و خاطرات ورزشی محمود خسروی‌وفا از رهبر جمهوری اسلامی ایران در نشانی  http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=22191 منتشر شده است.


ـ کتاب‌هایی چون «نورالدين پسر ايران»، «بابانظر» و «خاطرات عزت شاهی» در فهرست پرفروش‌های اسفندماه 1391 فروشگاه مرکزی شهر کتاب در تهران قرار گرفتند. «پايی كه جا ماند»، «نورالدين پسر ايران»، «دسته يك»، «بابانظر» و «فرهنگ جبهه(شوخ طبعی‌ها 1)» هم کتاب‌هایی هستند که در ردیف آثار پرفروش این فروشگاه در نیمه اول فروردین ماه 1392 قرار گرفتند.



ـ به پیشنهاد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس،روز 27 اسفندماه توسط شورای فرهنگ عمومی کشور به‌ عنوان «روز ملی راهیان نور» در تقویم ملی ثبت شد. کاروان‌های راهیان نور از مناطق عملیاتی دوران هشت سال دفاع مقدس بازدید می‌کنند. همچنین معاون کمیته زیارتگاه‌ها و روایتگری راهیان نور گفت: در جلسه‌ای که مسئولین بسیج با فرمانده معظم کل قوا، آیت‌الله خامنه‌ای داشتند پس از ارائه گزارش اردوهای راهیان نور کارت افتخاری روایتگری مناطق عملیاتی به مقام معظم رهبری اهدا شد.
علی‌پور همچنین از صدور کارت روایتگری خبر داد و افزود: با راه‌اندازی شبکه راویان دفاع مقدس، تاکنون 7000 کارت روایتگری صادر شده و تا پایان سال 1392 برای باقی اعضا نیز کارت صادر خواهیم کرد. کارت راویان دانشجویی به رنگ خاکستری، کارت راویان رزمنده به رنگ قهوه‌ای و کارت راویان فرمانده به رنگ آبی طراحی شده است.
وی گفت: طی چهار سال گذشته با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، چندین دوره روایتگری را در دانشگاه امام حسین(ع) برگزار کرده‌ایم و حدود 200 نفر از فرماندهان دفاع مقدس و از سطح فرمانده گردان به بالاتر در این دوره ها شرکت کرده‌اند. هر یک از دوره‌های برگزار شده به دو بخش تئوری (10 روز) و کارورزی (10 روز) تقسیم شد. پس از اتمام دوره، هر یک از مربیان موظفند در استان محل زندگی خود به آموزش و تربیت بیش از 10 نفر راوی بپردازند.
علی پور از تربیت و آموزش بیش از 15000 نفر راوی در سطح کشور خبر داد و افزود: در کنار آموزش رزمندگانی که در دفاع مقدس حضور داشتند، از دانشجویان علاقه‌مند نیز استفاده کرده‌ایم.



ـ ابراهیم اسکندری‌پور، مدیر بخش دیجیتال انتشارات سوره مهر از ارئه 300 عنوان کتاب دیجیتال خبر داد و افزود: کتاب‌های پر مخاطب سوره مهر مانند «دا» و «بابا نظر» هم در این قالب ارائه خواهند شد.
وی با بیان اینکه سوره مهر در آبان ماه سال گذشته 150 عنوان کتاب با این قالب در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال عرضه کرده است، ادامه داد: براساس برنامه‌‌های انجام شده، قسمتی از فعالیت‌ها معطوف به ارائه دیجیتال کتاب‌های پر فروش مانند «دا» و «بابا نظر» است که این دو اثر به طور حتم در این قالب ارائه خواهند شد. در نظر داریم تا دو کتاب دیگر «پایی که جاماند» و «نورالدین پسر ایران» را نیز در این قالب به بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه کنیم. در این مجموعه تمرکز ما بیشتر بر عرضه «خاطرات احمد احمد» نوشته محسن کاظمی است که به طور قطع در این قالب به نمایشگاه کتاب خواهد رسید.
از جمله آثاری که تاکنون به صورت دیجیتالی از سوی انتشارات سوره مهر عرضه شده است، می‌توان به کتاب‌های خاطرات «کوچه نقاش‌ها» اثر راحله صبوری و «عبور از خاکریزها» اثر احمد عبدالرحمن اشاره کرد.



ـ محمد عظیمی، رئیس مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران از استقبال مراجعه‌كنندگان نمایشگاه كتاب فرانسه از كتاب‌های «دا» و «پایی كه جاماند»‌ و تلاش این مؤسسه برای اقدامات اولیه جهت انتشار این آثار در فرانسه خبر داد. نمایشگاه كتاب پاریس دوم تا پنجم فروردین 1392 در فرانسه برگزار شد.


ـ سی‌وسومین و چهل‌و‌یکمین کتاب‌های خاطرات تولید شده در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، به ترتیب با عنوان‌های «برای تاریخ می‌گویم: خاطرات محسن رفیق‌دوست (۱۳۶۸ - ۱۳۵۷)» نوشته سعید علامیان و «سال‌های بی‌قرار: خاطرات جواد منصوری» نوشته محسن کاظمی توسط انتشارات سوره مهر به کتابفروشی‌ها رسید.

 



ـ مركز اسناد کتابخانه آزادگان به همت موسسه فرهنگي و انتشاراتي پيام آزادگان در سال 1392 راه‌اندازي مي‌شود. پشتوانه اين مركز 20 هزار ساعت مصاحبه، 200 هزار صفحه تاريخ شفاهي، سند و نامه است.


ـ کتاب‌های «زندگی و مبارزات آیت الله مشكینی» با تدوین علی درازی و «خاطرات حاج هاشم امانی» با تدوین عبدالله علی‌آبادی درون‌كلا از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.


ـ دفتر دوم از کتاب «شهید علم» با 106 خاطره از زندگی شهید داریوش رضایی‌نژاد توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شد. داریوش رضایی‌نژاد در اول مرداد 1390 در یک عملیات تروریستی به شهادت رسید. دفتر اول کتاب «شهید علم» خاطراتی از زندگی شهید مجید شهریاری در بر دارد که تاکنون در پنج نوبت به چاپ رسیده است.



ـ «تاریخ شفاهی در تاریخ معماری ایران: درآمدی بر مباحث نظری وعملی» عنوان کتابی از سیده میترا هاشمی است که هم اکنون در انتشارات سوره مهر مراحل آماده سازی را سپری می‌کند. چیستی تاریخ و تاریخ شفاهی و تاریخ معماری و اشتراکات و اختلافات آنها، فواید و دستاوردهای تاریخ شفاهی در تاریخ معماری، شیوۀ گردآوری شواهد در تاریخ شفاهی معماری ایران و آداب و ملزومات مصاحبه و شیوه‌های پردازش و بایگانی اسناد حاصل از مصاحبه و رویکردها و مسائل مطرح در تدوین و تبیین این دست روایات تاریخی معماری ایران از محورهای موضوعی این اثر است.


ـ شماره 61 فصلنامه «گفتگو» با موضوع «كرمانشاه و هویت ایرانی در تاریخ معاصر» منتشر شد. گفت‌وگو با میرجلال الدین كزازی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی كه خود از نخبگان كرمانشاهی است، درباره پارسی كرمانشاهی و نسبت آن با كردی، «فرصت‌ها و چالش‌های تجاری كرمانشاه در عصر قاجار» نوشته محمد كلهر و مریم تاج عینی، «اعتصاب در پالایشگاه نفت كرمانشاه: خرداد 1324» به قلم محمدحسین خسروپناه از جمله مطالب این نشریه است. كاوه بیات هم در مقاله «نهضت غرب» و احسان هوشمند در مقاله مستند «قیام سی تیرماه 1331 مردم كرمانشاه: بررسی پرونده یك خیزش» مطالب مستندی را درباره تحولات تاریخ معاصر كرمانشاه ارائه كرده‌اند. گفت‌وگو با علی ططری، پژوهشگر تاریخ با عنوان «از كرمانشاه تا كرمانشاه» درباره سیر تحولاتی كه در نامگذاری كرمانشاه طی شده، از دیگر بخش‌های شماره 61 مجله «گفتگو» است.


ـ كلاس‌های آموزش تاریخ شفاهی در روزهای 22 و 23 اسفند 1391 شامل آشنایی با تاریخ شفاهی و تكنیك‌های مصاحبه  در دو نوبت صبح و عصر در محل حوزه هنری آذربایجان شرقی به همت واحد مطالعات وفرهنگ پایداری این حوزه برگزار شد.



ـ نشست نقد و بررسی کتاب «رویای روزهای خونین» اثر سیدقاسم یاحسینی که دربردارنده خاطرات شفاهی سرهنگ علی احمدی پور است، چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر برگزار شد. عبدالله رئیسی، نویسنده و منتقد ادبی، در این نشست گفت: این کتاب اگر چه دارای ایرادات شکلی و بعضاً ویرایشی است، اما محتوایی غنی دارد و فصل بندی این کتاب به گونه‌ای است که مخاطب می‌تواند سیر زندگی راوی را از بدو تولد تا پایان جنگ به خوبی دنبال و درک کند. روایت سرهنگ احمدی پور به لحاظ زمانی، پیوسته است و به همین خاطر وقایع مربوط به زندگی خود را از سال 1335 که در اهرم متولد شده تا سال 1367 که جنگ به پایان رسیده در قالب گفت‌وگو با یاحسینی روایت کرده است. احمدی پور مطالب دقیق و تازه‌ای را درباره وضعیت تنگستان پیش از انقلاب اسلامی و بعد از پیروزی انقلاب روایت کرده که به لحاظ مردم شناسی و تاریخ اجتماعی دارای ارزش بسیار بالایی است. در لابلای این خاطرات به دریافت مناسبی از وضعیت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، و اجتماعی شهرستان تنگستان و استان دست می یابیم که چون به طور غیرمستقیم در دسترس ما قرار گرفته، از لحاظ دربرگیرندگی کارکرد مناسبی دارد.



ـ سردار علي ناظري، معاون نشر و ادبيات سازمان حفظ آثار و ارزش‌هاي دفاع مقدس سپاه پاسداران در نخستين همايش مؤلفان،‌ نويسندگان و اصحاب قلم كنگره شهداي استان قزوين با اشاره به اين كه در سال 1373 نخستين كنگره شهدا با نام شهيد مهدي زين‌الدين در قم برگزار شد، گفت: برگزاري اين كنگره آغاز فعاليت فرهنگي در كشور شد و تاكنون كنگره شهدا در استان‌هاي مختلفي از جمله آذربايجان، تهران، هرمزگان، بوشهر، يزد، خراسان، همدان و فارس برگزار شده است.
وی افزود: تاكنون 15 هزار عنوان كتاب دفاع مقدس در زمينه‌هاي خاطره، داستان، شعر، پژوهش و زندگي‌نامه منتشر شده است كه 10 درصد اين آثار مربوط به كنگره‌هاي شهدا است.


ـ آمار پرفروش‌ترین کتاب‌های سوره مهر در سال 1391 اعلام شد. کتاب‌های «نورالدین پسر ایران»؛ خاطرات سیدنورالدین عافی نوشته معصومه سپهری، «پایی که جا ماند» خاطرات خودنوشت سیدناصر حسینی پور، «دا» خاطرات سیده زهرا حسینی نوشته سیده اعظم حسینی و «دختر شینا» خاطرات قدم خیر محمدی کنعان نوشته بهناز ضرابی زاده به ترتیب در آغاز این آمار قرار دارند. کتاب «نورالدین پسر ایران» طی این مدت به چاپ 55، «پایی که جا ماند» به چاپ 35 و «دا» به چاپ 149 رسیده و کتاب «دختر شینا» هم که اردیبهشت ماه سال 1391 منتشر شده بود، طی این مدت توانست به چاپ ششم برسد.



ـ شماره 97 ماهنامه «خیمه» با مروری بر مصاحبه‌های برتر منتشر شده در این ماهنامه در طول سال 1391 منتشر شد. گفت‌وگو با حاج محمد مطهری‌نسب، فرزند مرشد اسماعیل درباره مداحی به سبک مرشد اسماعیل و خود او به همراه نگاهی به زندگی و شیوه مداحی حاج رضا فرشچی، از مداحان قدیم تهران و گفت‌وگو با سلمان حدادی، یکی از وهابیون گرویده به آئین تشیع از دیگر مطالب این شماره است. ماهنامه خیمه با مدیرمسوولی حجت الاسلام محمدرضا زائری و سردبیری عطا‌الله اسماعیلی منتشر شده است.



ـ نویسنده کتاب «خاطرات عزت‌ شاهی» در واکنش به خبر آماده‌سازی کتاب زندگینامه داستانی این شخصیت توسط انجمن قلم ایران اعتراض کرد. محسن کاظمی، نویسنده و پژوهشگر به خبرگزاری مهر گفت: با دیدن خبر آماده‌سازی کتاب زندگینامه داستانی عزت شاهی توسط خانم فائزه امیرخانی به سفارش انجمن قلم، بسیار شگفت‌زده و ناراحت شدیم؛ چون امتیاز حقوقی استفاده از خاطرات عزت شاهی فقط منوط به اجازه ناشر آن یعنی انتشارات سوره مهر است که چنین اجازه‌ای کسب نشده است.
وی افزود: در کتاب «خاطرات عزت شاهی» که با مصاحبه و تدوین من منتشر شد، اشاره شده است که نقل قول از این کتاب منوط به اجازه ناشر است. به این مسائل حقوقی اثر در ابتدای کتاب اشاره شده است و تعجب می‌کنم که انجمن قلم چگونه به نویسندگان سفارش نوشتن زندگینامه داستانی مشاهیر کشور را می‌دهد و نه انجمن قلم و نه نویسنده، اجازه رسمی ناشر زندگینامه را کسب نمی‌کنند.
«خاطرات عزت‌شاهی» با نگارش و تدوین محسن کاظمی در 13 فصل با بیش از 140 عنوان برای خاطرات، 11 پیوست و اسناد و عکس‌ها و فهرست اعلام و منابع و مآخذ یکی از مشهورترین کتابهای خاطرات در فاصله نخستین انتشار در سال 1386 تاکنون است. کتاب «خاطرات عزت‌شاهی» که در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی تولید شده را انتشارات سوره مهر تاکنون در 20 نوبت منتشر کرده است.


ـ موضوع اصلی بخش تاریخ سالنامه نوروزی روزنامه بهار، که در آخرین روزهای سال 1391 منتشر شد، کتاب «در دامگه حادثه» (گفت‌وگو با پرویز ثابتی رئیس اداره امنیت داخلی ساواک در یک دهه پایانی عمر رژیم پهلوی) است که جنجال‌ها و نقدهای بسیاری را برانگیخته است؛ هم به جهت اهمیت تاریخی شخصیت و جایگاه فرد مصاحبه شونده و هم به سبب موضع‌گیری‌ها و سخنان او و نیز موضع‌گیری‌های عرفان قانعی‌فرد (مصاحبه کننده). در این بخش علاوه بر گفت‌وگو با نادر انتصار استاد علوم سیاسی در دانشگاه آلابامای جنوبی در ایالات متحده و از صاحبنظران در زمینه تاریخ شفاهی که پیشگفتاری بر این کتاب نوشته، نظر سعید شاهسوندی، مهدی غنی، سیدمحمدمهدی جعفری و علی رضاقلی نیز آمده است.


ـ علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری سابق یمن تصمیم گرفته است به نوشتن کتاب خاطراتش بپردازد. وی با تیمی از کارشناسان رسانه‌ها، کارشناسان سیاسی، اقتصادی و اداری جهت بررسی تحولات مهم زندگی شخصی‌اش دیدارهایی را برگزار خواهد کرد و قصد دارد از ابتدای فعالیت‌هایش در زمان عبدالله سلال، رئیس‌جمهور یمن شمالی در سال 1962 بنویسد.


ـ هیلاری کلینتون که به اندیشه بسیاری از دموکرات‌ها گزینه اصلی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 است، در حال نوشتن خاطرات خود از مسائل دنیا در زمان تصدی پست وزارت امور خارجه آمریکاست. این کتاب که پنجمین کتاب وی است، قرار است سال 2014 منتشر شود. کشته شدن اسامه بن لادن، سرنگونی رژیم قذافی در لیبی، اوضاع افغانستان و عراق و جهان عرب و سیاست‌های مرتبط با ایران و کره شمالی و روابط با متحدان آمریکا از جمله موضوعاتی هستند که هیلاری کلینتون در کتاب خود به آنها خواهد پرداخت. کلینتون 66 ساله، در فوریه 2013 که پست وزارت خارجه آمریکا را ترک کرد از لختگی خون در نزدیکی مغز رنج می‌برد.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

21 فروردين 1392
علیان نژاد
سلام
نمایندگی‌ تاریخ شفاهی ایران در وب‌سایت مرجع تاریخ شفاهی جهان را تبریک می‌گویم.
باآروزی تدوام پیشرفت

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'