شماره 108    |    16 اسفند 1391

   


 



پیش خوان شماره 108

ـ اختتامیه دوازدهمين جشنواره كتاب سال شهيد حبیب غني‌پور 14 اسفند 91 برگزار و در بخش خاطره با موضوع دفاع مقدس و انقلاب اسلامی کتاب «نورالدین پسر ایران» نوشته معصومه سپهری شایسته تقدیر و کتاب «پایی که جا ماند» نوشته سید ناصر حسینی‌پور کتاب سال شد.



ـ محورهای کنگره بین‌المللی بزرگداشت سیدمصطفی موسوی خمینی، پدر امام خمینی(ره) در سه بخش علمی و پژوهشی، فرهنگی و ‌هنری و بخش ویژه با عنوان بیداری اسلامی است. بخش علمی و پژوهشی شامل زندگانی و حیات علمی، سیره عملی، خدمات و آثار و تحلیل محیطی دوران زندگی سیدمصطفی موسوی خمینی و بخش فرهنگی و هنری کنگره نیز شامل خاطره‌نویسی، داستان کوتاه، رمان، فیلم کوتاه و ... با موضوع‌های زندگی پدر حضرت امام(ره)، کودکی حضرت امام(ره)، ابعاد تاریخی و جغرافیایی شهرستان خمین و بخش ویژه کنگره یعنی بیداری اسلامی نیز شامل موج اول بیداری اسلامی (نهضت سید جمال‌الدین اسدآبادی)، موج دوم بیداری اسلامی (انقلاب اسلامی ایران) و موج سوم بیداری اسلامی(خیزش‌های مردمی در تونس، مصر، لیبی، بحرین و ...) است. علاقه مندان تا پایان شهریور سال آینده (1392) می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه کنگره بین‌المللی «چشمه آفتاب» ارسال کنند.


ـ نامه‌های یک آزاده به دخترش کتاب شد. «نامه هایی به دخترم فاطیما» نوشته کرامت یزدانی (اشک) ۱۳ نامه دارد و توسط مؤلف آن به چاپ رسیده است.  


ـ ویژه‌نامه‌ «مربی» همزمان با بزرگداشت مربیان پرورشی دهه شصت (1360) توسط دفتر مطالعات جبهه‌ فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی منتشر شد. در این ویژه‌نامه «مشق خون» پرونده‌ا‌ی برای سه مربی شهید، محمدرضا فرهمند، علی سلمان‌نژاد و جعفر خلیل‌زاده است؛ سیما متکلم، از مربیان دهه‌‌ شصتی، روایتی از نحوه جمع‌آوری کمک برای جبهه‌ها در مدارس دخترانه آورده و بهروز آوندی‌پور و عزیز خدایی و محمدتقی خادم حسینی خاطره دارند. «دست توده‌ای‌ها رو شد»، «روز خواستگاری هم دنبال کار بودم»، «در یک سال ۱۵۰ دانش‌آموز عازم جبهه شدند»، «اوزلرینه دوکان بازار آچیبلار»، «مرثیه‌ای برای اورکت‌های کره‌ای» و… عناوین مطالبی از ویژه‌نامه‌ی «مربی» است.



ـ هشت ساعت گفت‌وگو‌ي عباس امام با 13 تن از بزرگان انديمشك در زمينه‌هاي مسايل اجتماعي، تاريخي، آموزش و پرورش، ورزش، بازار، راه‌آهن، سد دز و مسايلي از اين قبيل در قالب دو DVD با عنوان «تاريخ شفاهي انديمشك» منتشر شد. این عضو هيات علمی دانشگاه شهيد چمران اهواز در اين خصوص توضيح داد: در پي انتشار كتاب «انديمشك و انديمشكي‌ها» به قلم اينجانب در سال 1388 بر آن شدم تا با توجه به گسترش رسانه‌هاي ديداري‌ ـ ‌شنيداري و ارتباط زياد نسل جديد با اين رسانه‌ها و نيز به دليل كمبود منابع شفاهي مرتبط با تاريخ عمومي شهر انديمشك اين ‌بار در زمينه تدوين تاريخ شفاهي زادگاه خود كاري انجام دهم. به همين دليل، با خود فكر كردم بهتر  است با تني چند از نخستين ساكنان شهر (كه برخي از آن‌ها از زمان تبديل روستاي صالح‌آباد به شهر انديمشك در آن زندگي‌كرده‌اند) گفت‌وگوهايي را ترتيب دهم تا شايد به اين ترتيب با گوشه‌هايي از وضعيت شهر در دوره‌هاي اوليه شكل‌گيري آن آشنا شويم. با توجه به سن بالاي عزيزان مصاحبه شونده طبعا در پاره‌اي موارد اظهارات آن‌ها در مورد تاريخ و زمان وقوع برخي رويدادها سنديت تاريخي ندارد. به همين دليل توصيه مي‌شود در مورد صحت و سقم زمان وقوع رويدادهاي تاريخ عمومي انديمشك به مطالب و مندرجات كتاب «انديمشك و انديمشكي‌ها» مراجعه شود.


ـ تاریخ شفاهی سوادآموزی و تحصیل در بزمین آباد در نشانی  bezminabad.blogfa.com منتشر شده است.


ـ انتشارات نامک کتاب‌های «بریتانیا و انقلاب مشروطه»، «خاطرات ملک‌مسعودخان قشقایی»، «جنبش دانشجویی»، «نقش آزادی‌خواهان مازندران در جنبش مشروطه و فتح تهران» و «تصرف تنکابن به‌دست مجاهدان مازندران» را در حوزه تاریخ معاصر منتشر می‌کند. «بریتانیا و انقلاب مشروطه» به‌قلم منصور بنکداریان (استاد تاريخ استعمار و تاريخ تطبيقی دانشگاه‌های مختلفی مانند کالج بروکلین نیویورک) و ترجمه کاظم فیروزمند درباره اتفاق‌های مجلس عوام و اعیان انگلیس در دوره مشروطه و اثر آن بر این مساله در ایران است. «خاطرات ملک‌مسعودخان قشقایی» با ویرایش کاوه بیات و منصور نصیری‌طیبی، دست‌نوشته‌های رییس ایل قشقایی در دوره‌های جنگ جهانی اول و دوم است که به خاطرات تاریخی، جنگ‌ها، حمایت از مصدق در جریان ملی شدن صنعت نفت و دیگر رویدادهای مهم آن دوره پرداخته است، همچنین اطلاعات جغرافیایی دست اولی از منطقه زندگی این ایل در بخش‌های مختلف کتاب بازگو می‌شود. «جنبش دانشجویی: کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایران (اتحادیه ملی)» کتاب دو جلدی حمید شوکت است که در یک مجلد به ‌چاپ خواهد رسید. بخش نخست کتاب به چگونگی شکل‌گیری، فعالیت، انشعاب و انحلال این جنبش قبل از انقلاب می‌پردازد و بخش دوم کتاب دربردارنده اسناد و اعلامیه‌های اتحادیه ملی است. «نقش آزادی‌خواهان مازندران در جنبش مشروطه و فتح تهران» به‌کوشش منوچهر خواجه‌نوری شرح مبارزات سالار فاتح، سردار مازندرانی و یارانش در راه دفاع از مشروطه در دوران استبداد صغیر است و کتاب «تصرف تنکابن به‌دست مجاهدان مازندران» یادداشت‌های رضا خواجه‌نوری (معزالسلطنه) از مجاهدان مازندرانی در دوره نهضت جنگل و پس از آن را در بر دارد.



ـ محمدجعفر محمدزاده، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بازبینی نهایی فیلم مستندی درباره مرحوم کیومرث صابری فومنی و مجله گل‌ آقا صورت گرفته است و به زودی اکران عمومی می‌شود.
وی با اشاره به تولید مستند بلند «راز گل آقا» در معاونت مطبوعاتی  وزارت ارشاد از این فیلم به عنوان تاریخ شفاهی طنز گل آقایی یاد کرد.


ـ بهزادچوپان کاره، مدیرفرهنگسرای بهشت در مشهد گفت: استودیو خاطرات شفاهی به عنوان یکی از جدیدترین قسمت‌های فرهنگسرا با هدف بازسازی وقایع صورت گرفته در جریانات انقلاب و همچنین جریانات تاریخی که به علت‌های گوناگون مهجور مانده است، به تازگی آغاز به فعالیت کرده است. تا به حال این استودیو پذیرای روایت دختر استاد یوسفی و همچنین پذیرای حضور خانواده‌‌های شهیدان اندرزگو و نظرنژاد و همسر شهید کاوه بوده است. سعی بر آن است در سال آتی تمامی خاطرات جمع شده در قالب چهل کتاب تحت عنوان «همه‌ ما مردم مشهد» منتشر و در دسترس عموم قرار داده شود.
مدیر فرهنگسرای بهشت یکی از برنامه‌های شش ماه اول این فرهنگسرا در سال 92 را تکمیل استودیو خاطرات شفاهی اعلام کرد.



ـ سام مهدویان، کارگردان مجموعه فیلم‌های مستند «ژنرال‌های خاموش» گفت: به دلیل علاقه‌ای که به ساخت فیلم‌های مستند با رویکرد پرتره دارم فیلم‌های بسیاری را در حوزه سینمای مستند پرتره ساخته‌ام و ایده اولیه این مجموعه فیلم‌های مستند نیز از زمان‌های دور در ذهنم بوده است. از سوی دیگر به دلیل علاقه‌ای که به موضوع جنگ و چهره‌های مبارز در این عرصه دارم، تصمیم گرفتم ساخت مستندهایی را درباره مبارزه و ایثار برخی از افراد در دوران انقلاب و جنگ بسازم. از همین رو اولین فیلم مستند و داستانی را با محسن رضایی، یکی از سرداران دوران دفاع مقدس که نقش مهمی در فرماندهی سپاه داشته است، آغاز کردم. این فیلم ساختار مستند - داستانی دارد و روایت زندگی دختری است که خارج از کشور زندگی می‌کند و بر اساس اتفاقی متوجه می‌شود پدرش بسیجی و از همرزمان محسن رضایی بوده است. وی به همین دلیل با رضایی دیدار می‌کند و از این طریق داستان زندگی و مبارزات محسن رضایی نیز روایت می‌شود. نگارش فیلمنامه این مستند داستانی به تازگی به پایان رسیده و محسن رضایی هم آن را خوانده و تایید کرده است و در مرحله پیش‌تولید و انتخاب بازیگر هستم.
این کارگردان با اشاره به این که قصد دارد زندگی مبارزاتی مقام معظم رهبری را نیز مستند کند، گفت: در نظر دارم پس از ساخت مستند زندگی محسن رضایی، زندگی سیاسی، اجتماعی و مبارزات رهبر انقلاب در طول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را در صورت موافقت ایشان مستند کنم.



ـ کتاب «تلخ و شیرین بلدیه» با موضوع بازشناسی هویت تاریخی شهرداری در تهران از دوران قاجار تا کنون از سوی نشر شهر منتشر شد. شرمین نادری در این اثر با زبانی طنز و متناسب با هر دوره تاریخی، مراحل شکل‌گیری بلدیه و شهرداری تهران را نوشته و با مرور بیش از 14 منبع پژوهشی به ترسیم چهره‌ای از شهر تهران، مردم و مناطق آن در گذر زمان می‌پردازد.


ـ شماره 96 مجله «نگا‌ه‌ نو» با نوشته‌ای از دکتر نصرالله پورجوادی با عنوان «حسب‌حال‌نویسی در فیس‌بوک»، مقاله‌ای با عنوان «دو نفری که ما شناختیم» از علی امینی نجفی درباره خسرو گلسرخی و کرامت‌الله دانشیان، پژوهشی در حوزه تاریخ مطبوعات از سیدفرید قاسمی با عنوان «آتش به انبار باروت» درباره دو مقاله در گرماگرم روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و در بخش اسناد متن نامه‌ای مفصل از محمدعلی فروغی که به نقد نظام آموزشی ایران پرداخته، منتشر شده است.


ـ کتاب «بتهوون» نوشته امیل لودویگ با ترجمه خسرو رضایی منتشر شد. امیل لودویگ بتهوون را از پس مدارک، نامه‌ها و سخنان کشف کرده و به جزییاتی که در زندگی او اهمیت داشته، پرداخته است. این کتاب 392 صفحه‌ای از سوی نشر کتاب پارسه راهی بازار نشر شده است.


ـ انجمن ایرانی تاریخ شعبه استان مرکزی در روز دهم اسفندماه 91 در سالن دفاعیه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اراک، کارگاه آموزشی با حضور دبیران تاریخ شهر اراک برگزار کرد. در این کارگاه ضرورت شکل گیری نظام صنفی تاریخ با همراهی همه اعضای خانواده تاریخ، پیوند با معلمان تاریخ به عنوان رکنی مهم در شکل دهی به اذهان عمومی در فهم تاریخ، تاریخ نگاری دوره معاصر ایران با تاکید بر دوره پهلوی و واقع نویسی و دوری از افراط و تفریط، آسیب شناسی حرکت‌های رسانه‌ای در فضای مجازی که به نوعی در صدد تطهیر حکوت پهلوی برآمده است و راه حل جلوگیری از نفوذ چنین حرکت‌هایی، ضرورت مساله پژوهش در نزد معلمان تاریخ و آسیب شناسی تدریس تاریخ بدون پشتوانه پژوهشی و ضرورت رسیدن به ادبیات معیار برای نگارش تاریخ مطرح شد.


ـ کتاب پژوهشی «رادیو و موسیقی» نوشته مسعود و مجتبی کوثری با تاریخچه‌ای از ارتباط موسیقی با رسانه رادیو و همچنین تحلیل کیفیت رادیوموسیقی‌های ایرانی در هشت فصل «رادیو و موسیقی»، «رادیو و موسیقی در ایران: از 1319 تا 1330»، «مدرن شدن تجهیزات رادیو و تشکیل ارکستر گل‌ها: از 1330 تا 1340»، «موسیقی، رادیو و تلویزیون از 1345 تا 1357»، «موسیقی و زندگی روزمره»، «موسیقی و کارکردهای آن در رادیو»، «رادیوموسیقی: رادیویی تمام عیار» و «رادیو، موسیقی و حافظه جمعی» از سوی انتشارات دریچه نو وارد کتابفروشی‌ها شده است.



ـ عبدالرحیم سعیدی‌راد گفت: در حال گردآوری مجموعه‌ای از خاطرات طنز آزادگان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران هستم تا این خاطرات را در قالب کتابی با عنوان «طنز در اسارت» منتشر کنم.


ـ کتاب «زن ظهر» نوشته یولیا فرانک، نويسنده مطرح آلماني كه به او لقب «دوشيزه جادوگر» داده‌اند با ترجمه مهشيد ميرمعزي از سوي انتشارات مرواريد منتشر مي‌شود. به گفته ميرمعزي، نویسنده اين كتاب که جايزه نمايشگاه كتاب فرانكفورت و همچنین جایزه بهترین کتاب آلمان را برای رمان «زن ظهر» در سال 2007 از آن خود كرده، تاثیرات جنگ جهانی اول و دوم بر فضای اجتماعي و خانوادگي آن روزگار آلمان را در این کتاب مرور کرده است.
ـ کتاب «مسافر شبانه» نوشته «ماوريتزيو ماجاني» نويسنده ايتاليايي با ترجمه اثمار موسوي‌نيا از سوي انتشارات افسون خيال منتشر شد. شخصيت اصلي آن یک محقق ایتالیایی است که خاطرات خود را از سفر به بوسني و وقايع جنگ در اين كشور نوشته است. «مسافر شبانه» در سال 2005 برنده جایزه ادبی «استرگا» شد كه از جوایز معروف ادبی ایتالیاست.


ـ انستیتوی مطالعات عرب و اسلامی دانشگاه اگزتر انگلستان سمینار بین‌المللی با عنوان «بحران، فروپاشی، نظامی‌گری و جنگ‌های داخلی - تاریخ و تاریخ‌نگاری ایران قرن 18» را در تاریخ 16 مارس 2013 برگزار می‌کند. چه چیزهایی در یک نام موجود است؟ دوره‌بندی تاریخ ایران در قرن هیجدهم، ژنه گارتویت (استاد تاریخ ایران دانشگاه دارتموث- هانوفر آلمان)، نکاتی درباره تاریخ‌نگاری ایران در قرن هجدهم: هرج و مرج و فروپاشی، رویاهای شاهانه، یا ویژگی‌های منطقه‌ای؟، رودی متی (استاد تاریخ ایران دانشگاه دلویر آمریکا)، ناخرسندی نادرشاه، مایکل اکسورسی (استاد تاریخ دانشگاه اگزتر)، چه بر سر مدرسه اصفهان آمد؟ مطالعه حکمت در قرن هجدهم، سجاد رضوی (دانشگاه اگزتر)، نبوغ شاعرانه هاتف اصفهانی، لئونارد لویسون (دانشگاه اگزتر)، مهاجرت و نسخه‌های خطی: جنبه‌هایی از زندگی جامعه شیعی در قرن هجدهم، آندره نیومن (دانشگاه ادینبورگ)، اقتصاد ایران دوره افشاری: یک داستان ملال‌آور، ویلم فلور (آمریکا)، نادرشاه و ارمنیان، ادموند هرزیگ (دانشگاه آکسفورد)، پیشروی آرام: روابط ایران و روسیه در قرن هیجدهم- یک بررسی اسنادی، گودرز رشتیانی (دانشگاه تهران- دانشگاه دولتی پترزبورگ)، ایران 1700 تا 1750: مشاهده‌هایی از اروپای مرکزی و جنوبی، گیوگیو روتا (انستیتوی ایران‌شناسی اتریش)، تأملاتی درباره ایران و عثمانی بعد از نادرشاه، ارنست تاکر (آکادمی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا) محورها و ارایه‌دهندگان پژوهش‌های این سمینار هستند.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'