شماره 107    |    9 اسفند 1391

   


 

مراحل خاطره‏نگاری و خاطرات شفاهی جنگ تحمیلی


سالروز محاكمه طالقاني، بازرگان و سحابي در سال 1342


انتشار نخستین پژوهشنامه مطالعات اسنادي و آرشيوي در مدیریت اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی


کتابخانۀ تاریخ شفاهی باستان شناسی-3


گراندزول: تاریخ شفاهی برای تحول اجتماعی


تاریخ شفاهی «توفان» و «جنبش مدنی» در یک موزه


گذشته و حال انقلاب را باید بازخوانی جمعی کرد


رضایت کهنه‌سربازان برایم مهم‌تر از موفقیت تجاری فیلم است


من از یادت نمی‌کاهم


اصحاب پنجشنبه


 



پیش خوان شماره 107

ـ برای تجلیل از مقام شهیدان هشت سال دفاع مقدس بخصوص اقلیت‌های دینی تندیس شهید «بابکن خاچاطوریان» مقابل کلیسای کاراپت آبادان نصب شد. این تندیس برنزی به ارتفاع 80 سانتیمتر بر روی لوح استیلی نصب شده و برای ساخت آن 170 میلیون ریال از محل اعتبارات بخش امور ایثارگران شرکت پالایش نفت آبادان هزینه شده است. این تندیس شامل بیوگرافی کامل این شهید دوران دفاع مقدس است. خاچاطوریان در زمان آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران رییس مدرسه ادب آبادان بوده و هنگامی که به اتفاق سایر همرزمانش در حال کمک برای ساخت ساختمان رادیو آبادان مشغول فعالیت بود بر اثر شلیک گلوله خمپاره ارتش صدام به شهادت رسید.



ـ سررسید «پلاک ۹۲» با موضوع دفاع مقدس و محتوای خاطراتی از شهدا، عکس سرداران، داستان، شعر، بیوگرافی کوچک از سرداران شهید کشور و عملیات‌های مختلف دفاع مقدس از سوی مؤسسه نشر شهیداحمد کاظمی منتشر شد. این انتشارات از 3 سال گذشته بر روی سررسید «پلاک» کار می‌کند و معتقد است که سررسید «پلاک» نخستین سررسید دفاع مقدس است که به صورت ملی منتشر می‌شود. از سررسید «پلاک 92» 10 هزار نسخه پیش‌ فروش شده و 10 هزار نسخه دیگر نیز به زودی روانه بازار می‌شود.



ـ «دا»، «پایی که جا ماند»، «نورالدین پسر ایران»، «بابانظر» و «همپای صاعقه» عناوین کتاب‌هایی است که در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیمه دوم بهمن ماه 1391 در فروشگاه شهر کتاب مرکزی در تهران دیده می‌شود.



ـ مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام دکتر علی ابوالحسنی (منذر) با عنوان «بیدادگر بصیر» چهارشنبه دوم اسفند در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد. موسی نجفی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این نشست گفت: در دهه‌های اخیر در حوزه‌های علمیه در بین آقایان روحانی کسی مثل مرحوم منذر متبحر در سندشناسی نداریم و این خصلتی است که ایشان طی همنشینی با مرحوم شیخ حسین لنکرانی به دست آورد و موفق شد تاریخ سندی را با تاریخ شفاهی مخلوط کند. مرحوم شیخ حسین لنکرانی که در کودکی شاهد اعدام شیخ فضل الله نوری بود در پاسخ به سئوال منذر که آیا درست است فرزند شیخ فضل الله در هنگام اعدام پدر خوشحالی کرد گفت: این مسئله دروغ است و من به یاد دارم که شیخ مهدی در آن صحنه گریه می کرد. لنکرانی شخصیتی مبارز بود که شش سال آخر حکومت رضاخان در تبعید به سر برد. او اولین مجلس ختم مدرس را برگزار کرد و نماینده مجلس بود و نسبت به امتیاز نفت شمال مبارزاتی را در کارنامه خود دارد.



ـ کتاب «چشم‌هایی در غزه» نوشته دو پزشک نروژی است که در زمستان 2009 طی 22 روز حمله نظامی و گسترده رژیم صهیونیستی به غزه برای ارائه کمک‌های پزشکی و رسیدگی به مجروحان در غزه حضور داشتند و تمامی مشاهدات خود را در این کتاب انعکاس داده‌اند. این کتاب که به طور گسترده به مسایل و مشکلات فلسطینی‌ها در طول این حمله نظامی می‌پردازد، داستان یک دختربچه فلسطینی به نام «جمانه سمونی» است که خانواده‌اش در درگیری‌های این شهر کشته می‌شوند. این کتاب به زبان‌های مختلف از جمله عربی ترجمه شده و محاصره 22 روزه شهر غزه را که به شهادت 1400 نفر، از جمله 300 کودک انجامید را به تصویر کشیده است. همچنین در این کتاب جزییات عملیات نجات کودکان، زنان و مردان غیرنظامی مجروح نیز بیان شده است و اطلاعات دقیقی از درمان‌های اولیه و عملیات نجات این مجروحان در اختیار خواننده قرار می‌گیرد و خواننده خود را درگیر این عملیات‌ها می‌بیند. نویسندگان کتاب (مادس ژیلبرت و اریک فوسا) درباره هدف‌شان از تالیف این کتاب گفتند: رسانه‌های خبری تنها بخش کوچکی از واقعیت‌های موجود در غزه را به نمایش می‌گذارند و ما در این کتاب قصد داریم تمام واقعیت‌ها را برای جلوگیری از کتمان و فراموشی به جهانیان نشان دهیم.



ـ امیر احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه آیین رونمایی از کتاب «هستم تا بگویم» که دربرگیرنده ناگفته‌های شهید رمضان روحی از دوران 25 سال جانبازی‌اش است، گفت: مصاحبه‌های تاریخ شفاهی ارتش جمهوری اسلامی ایران با قدرت در حال تدوین است و به صورت کتاب و مستندات بسیار ارزشمند منتشر خواهد شد. این مصاحبه‌ها به نسل سوم و چهارم انقلاب ارایه مي‌شود تا از رشادت‌های پدرانشان مطلع شوند.
فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان‌که مصاحبه‌های خوبی در قالب تاریخ شفاهی جمع‌آوری شده است، افزود: احساس می‌کنم در آینده نزدیک شاهد خروجی‌های خوبی از این آثار خواهیم بود.



ـ اسحاق صلاحی، رئیس کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، دوم اسفند ماه 91 در کنفرانس مدیریت منابع اطلاعاتی وب که در سالن همایش‌های این سازمان برگزار شد، از اهدای بزرگترین مجموعه اهدایی سند از زمان تشکیل آرشیو ملی ایران به این سازمان و شامل 10 هزار برگ سند درباره فعالیت حزب توده در ایران خبر داد.
 وی گفت: این اسناد از انگلستان به ایران منتقل و 30 بهمن 91 تحویل کتابخانه ملی ایران شده است و برای پژوهشگران حوزه سند مجموعه‌ای بسیار ذی قیمت است.
به گفته صلاحی اسناد مذکور از سوی بنیاد ژاله اصفهانی از اعضای سابق حزب توده، به کتابخانه ملی ایران اهدا شده و مربوط به مبارزات حزب توده در دوران رژیم پهلوی تا زمان فرارشان از ایران است. مشاور فرهنگی رئیس جمهور قول داد که این اسناد بعد از فهرست‌نویسی در دسترس پژوهشگران قرار گیرد.



ـ مرتضی میردار، معاون بخش تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، دوم اسفند ماه 91 در مراسم نکوداشت شیخ مصطفی رهنما، رییس دفتر تعاون ایران و فلسطین در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: بعد از جنگ جهانی دوم، وقتی ‌که اسراییل به ‌طور رسمی تأسیس می‌شود و حکومت پهلوی آن را به رسمیت می‌شناسد، نهادهای دینی دریافتند هدف اصلی انگلیسی‌ها از تأسیس اسراییل در منطقه همان تقابل با اسلام و جریانات اسلام‌گرایی است. یکی از مهم‌ترین خواسته‌های امام خمینی(ره) در نهضت اسلامی که از سال 1341 آغاز شد، مبارزه علیه اسراییل بود و شیخ مصطفی رهنما از دهه 1320 این جریان را شناخته و رصدکرده است.
وی با بیان این‌که شیخ مصطفی رهنما هجده بار زندان رفت گفت: نباید شاهد باشیم که چنین شخصیت‌هایی در زندگی خود دغدغه معیشت داشته باشند و باید این بزرگواران را تکریم کرد. وقتی وی را در برف و باران می‌بینم که بقچه به دست و با پای پیاده راه می‌رود، می‌گویم حاج‌آقا خطر تصادف وجود دارد اما شیخ مصطفی پاسخ می‌دهد ان‌شاءالله تا اسراییل نابود نشود، از دنیا نمی‌روم و این خواست من از خداوند بوده است.


ـ یک پیامک: «دریافت خاطراتی شیرین و شاد از دفاع مقدس با ارسال 2314 به 20102011»



ـ این کتاب‌ها به تازگی منتشر شده اند:
داستان اشتياق: خاطرات دانشجويان عمره‌گزار/ نويسنده: جمعي از دانشجويان/ ناشر: دفترنشرمعارف
دختري در كوچه باغ خاطرات(جلد سوم)/ راوی و ناشر: اكرم مظاهري (اصفهان)
ناگفته‌ها: خاطرات دكتر عنايت‌الله رضا در گفت‌‌وگو با عبدالحسين آذرنگ، علي بهراميان، صادق سجادي، علي همداني/ ناشر: نامك
خاطرات ديروز/ نويسنده:فريبا آقايي‌فرد/ ناشر: بوستان قرآن
گفت‌وگو با كاركنان آشپزخانه مركزي حجاج/ نويسنده: محمدمهدي اصفهاني/ ناشر: موسسه آموزش عالي علمي - كاربردي هلال ايران
عروج در جنگل: مستندي از جنايات منافقين (حادثه 24/8/1360 جاده آمل)/ به‌اهتمام:عبدالجواد عموزاده‌خليلي/ ناشر: نوروزي(گرگان)
خاطرات و خطرات سبزعلي حيدري/ نويسنده:رضا جهان‌فر، فهيمه كرمي/ ناشر: ايران سبز



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'