شماره 105    |    25 بهمن 1391

   


 



پیش خوان شماره 105

ـ مجموعه خاطرات 11 شهید انقلاب اسلامی در استان خراسان شمالی با عنوان «آیه‌ها و آیینه‌ها» رونمایی شد. این کتاب با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران استان و دفتر مطالعات و ادبیات پایداری حوزه هنری جمع آوری و توسط مهدی شیرازی تالیف شده و خاطرات شهیدان اسماعیل محمودی، منصور سیرانلو حصاری، رمضانعلی خوش قامت، حسن رفیق، علی تقویان، محمود عابدی، حسین طایفه حیدری، محمد فرهادی، یزدان شیخ نژاد، رمضانعلی مهرافزوزیان و حسن حسن آبادی را در بر دارد. کتاب «آیه‌ها و آیینه‌ها» به زودی در کتابفروشی‌های استان خراسان شمالی عرضه می شود.


ـ بهترین خاطرات نخستین حضور در راهپیمایی 22 بهمن یا خاطراتی از سال‌های متعدد حضور در راهپیمایی گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در قالب کتاب از سوی انتشارات سوره مهر یا شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی منتشر می‌شود. فراخوانی با عنوان «خاطره حضور» و با هدف گردآوری خاطرات مردم از حضورشان در راهپیمایی 22 بهمن‌ماه و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در میان راهپیمایان این روز توزیع شده تا برترین خاطرات در قالب کتاب منتشر شود. شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي با هدف گردآوري خاطرات مردم از راهپيمايي‌هاي برگزار شده در يوم‌الله 22 بهمن این فراخوان را منتشر کرده و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق پست الكترونيك khatere@ccoip.ir يا صندوق پستي 14145139 آثارشان را تا 15 اسفند‌ماه سال جاری ارسال کنند. این فراخوان علاوه بر توزیع در روز راهپیمایی 22 بهمن در درگاه اطلاع‌رسانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به نشانی www.ccoip.ir/Portal/Home نیز قرار گرفته است. آثار ارسال شده برای این فراخوان باید از یک تا پنج صفحه A4 و حروفچینی شده و همچنین شامل عناصر اصلي خاطره، يعني زمان، مكان، استناد و انسجام و به هم پيوستگي ماجراهای متن باشد. درباره معیار برگزیدن آثار فراخوان خاطره‌نویسی از راهپیمایی 22 بهمن گفته شده، هر خاطره‌ای ویژگی‌های خود را دارد اما به یقین خاطره‌ای که اثر بخش‌تر باشد و دلایل حضور در راهپیمایی 22 بهمن را بهتر بازگو کند، امکان بیشتری برای انتخاب دارد.


ـ تندیس شهید بهنام محمدی در خرمشهر رونمایی شد. کار طراحی وساخت این تندیس توسط ناحیه مقاومت بسیج شهرخرمشهر انجام شده و برای ساخت آن اعتباری بالغ بر 60 میلیون ریال هزینه شده است. بهنام محمدی در خیابان آرش سابق (شهید بهنام محمدی فعلی) به شهادت رسید به همین دلیل محل نصب تندیس نیز همین خیابان در نظر گرفته شد. بهنام محمدی در دوازدهم بهمن ماه سال 1345 در منزل پدر بزرگش در خرمشهر به دنیا آمد و در بیست و هشتم مهر ماه سال 1359 براثر برخورد ترکش خمپاره ارتش صدام به قلبش درخیابان آرش به شهادت رسید.


ـ عبدالمالک شنبه زاده، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام از ثبت نهایی چهار مکان رویدادی دوران دفاع مقدس استان در فهرست آثار ملی خبر داد. این آثار به تازگی در همایش ثبت مکان‌های رویدادی که در تهران برگزار شد، در فهرست ملی قرار گرفت و شامل مناطق «چیلات» دهلران، «کوشک» ایوان و «میمک» و «گرمیشه» در چنگوله مهران است. این چهار مکان رویدادی ایلام به سبب انجام عملیات‌های دفاع مقدس از اهمیت فراوانی در آن برهه تاریخی برخوردار بوده است. با ثبت این مکان‌ها در فهرست آثار ملی زمینه مناسبی برای حفاظت از آنها فراهم شده است. پیش از این دو اثر مکانی رویدادی استان ایلام شامل «قلاویزان» و «شرهانی» در فهرست آثار ملی ثبت شده است. استان ایلام با 430 کیلومتر مرز مشترک با عراق، در دوران دفاع مقدس در خط مقدم جبهه‌های دفاع مقدس قرار داشت.


ـ سیدقاسم یاحسینی از انتشار اثر تازه‌ای از خود با عنوان «تاریخ شهر لیان» از سوی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بوشهر خبر داد و گفت: این اثر یک پژوهش تاریخی درباره شهر تاریخی لیان در امپراطوری ایلام و حاصل 20 سال پژوهش من درباره تاریخ این شهر باستانی است. سعی کردم در آن تاریخ زندگی در این بندر را برای نخستین بار به زبان فارسی و بر اساس شیوه تاریخ نگاری ثبت کنم. تالیف این کتاب تلفیقی است از پژوهش بر پایه دو مکتب آنال و مکتب انتقادی در امر تاریخ‌پژوهی و بر اساس این شیوه پژوهشی، مطالبی درباره دین و اقتصاد و سیاست و زندگی روزمره و نیز معماری این شهر از 5 هزار تا 1000 سال قبل از میلاد مسیح مورد بررسی قرار گرفته است.
یاحسینی در ادامه از انتشار اثر دیگر خود با عنوان «سیراف، شهر افسانه‌ای ایران در خلیج فارس» از سوی انتشارات صحیفه خبر، خبر داد و گفت: این کتاب در برگیرنده مجموعه مقالات من درباره بندر تاریخی سیراف است که از بنادر مهم استان بوشهر بوده است. این بندر تاریخی در زمان شاپور دوم یکی از مهم‌ترین دژهای نظامی بر کرانه خلیج فارس بوده است و پس از ظهور اسلام به یکی از مهم‌ترین بنادر تجاری امپراطوری بزرگ اسلامی ایران در فاصله قرون دوم تا پنجم مبدل شد. در این کتاب و در قالب یک مقاله مقایسه‌ای میان سلیمان، تاجر سیرافی و مارکو پولو انجام داده‌ام و بر اساس شواهد و اسناد ثابت کرده‌ام که وی 400 سال قبل از مارکوپولو به چین سفر کرده است و مشاهداتش را در قالب یک سفرنامه دریایی منتشر کرده است.


ـ کتاب «مجنون شمالی» شامل تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت محمد (بهروز) جلایی در مهدیه رشت رونمایی شد. این کتاب حاصل 49 ساعت مصاحبه است که توسط کامران سحرخیز تدوین شده و در 330 صفحه با سرمایه گذاری اداره کل حفظ  آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان از سوی انتشارات حرف نو به طبع رسیده است. محمد جلایی مشهور به بهروز جلایی، متولد سال 1345 در محله چهار باغ شهرستان فومن است و فرماندهی گردان حضرت ابوالفضل (ع) لشکر قدس استان گیلان را در سال‌های دفاع مقدس بر عهده داشته است.


ـ رشته کارشناسی ارشد ادبیات مقاومت در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی کرمانشاه راه‌اندازی شد. دانشجویان در این دوره 32 واحد درسی را می‌گذرانند که از این 32 واحد 4 واحد پیش نیاز (صرفاٌ برای دانشجویی که غیر از رشته تحصیلی ادبیات فارسی است و شامل ادبیات معاصر، سبک شناسی، نقد ادبی است)، 4 واحد پایه و 22 واحد دروس تخصصی و 4 واحد دروس اختیاری است. دروس تخصصی شامل آشنایی با ادبیات انقلاب، ادبیات دفاع مقدس، ادبیات مقاومت جهان، سبک شناسی و نقد و ادبیات مقاومت است.


ـ کشف دست نوشته‌های «زیگفرید ساسون» حاکی از آن است که بخش‌هایی از اشعار این نویسنده و شاعر انگلیسی که رازهایی را درباره‌ جنگ جهانی اول فاش می‌کرد‌، سانسور شده است. با کشف چرک‌نویسی از شعر ضدجنگی از «زیگفرید ساسون» مشخص شد بخش‌هایی از این قطعه حذف شده‌ است. دست نوشته‌ شعر «قساوت» ساسون همراه با نامه‌ای چاپ نشده کشف شده است که این شاعر در آن به‌طور مفصل درباره وحشی‌گری‌ سربازان انگلیسی سخن گفته و نوشته است که از فهمیدن این مطلب دچار وحشت و شوک شده است. این کشفیات در میان 520 شعر دست‌نویس و پرتره‌هایی از «زیگفرید ساسون» پیدا شده که بیش از 40 سال پیش از چهره این شاعر کشیده شده‌ است. قرار است آثار یافت شده به عنوان بزرگترین مجموعه شعر از این شاعر ضدجنگ در حراجی «بونهامز» به معرض فروش برسند. دفترچه‌ای از ساسون در میان این وسایل دیده می‌شود که در آن 50 شعر چاپ نشده نوشته شده است. زندگینامه‌نویس ساسون پس از شنیدن خبر کشف این دست نوشته‌ها گفت: این‌ها مطالب خیلی مهیجی است، می‌خواهم کتاب زندگینامه را دوباره‌نویسی کنم تا شاید بتوانم برخی از این نوشته‌ها را به آن اضافه کنم. این یک گنج است.


ـ در سی‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نمایشگاه «اسباب‌بازی، یادمان‌های کودکی» در کوشک احمدشاهی مجموعه فرهنگی، تاریخی نیاوران برگزار شد. در این نمایشگاه اسباب‌بازی‌ها و لوازم ورزشی متعلق به رضا پهلوی در معرض نمایش قرار گرفت. «ایروپولی»، «چوب اسکی»، «لباس پیشاهنگی»، «پاتی‌ناژ» و ادوات موسیقی از جمله لوازمی بودند که در این محل به‌نمایش گذاشته شد.


ـ کتاب «پیر پرنیان‌اندیش؛ در صحبت سایه» از سوی نشر سخن به چاپ سوم رسید. چاپ نخست کتاب که دربرگیرنده خاطرات هوشنگ ابتهاج از دوران شاعری و آشنایی‌اش با شاعران مختلف و نیز هنرمندان عرصه موسیقی در گفت‌وگو میلاد عظیمی و عاطفه طیه با اوست، اوایل دیماه امسال منتشر شد. همه 2750 نسخه چاپ اول این کتاب در کمتر از یک ماه به فروش رفت و این اثر دوجلدی به چاپ دوم رسید که 1650 نسخه این نوبت چاپ هم در کمتر از دو هفته، تمام شد. امیرهوشنگ ابتهاج متخلص به «هـ.ا. سایه» 6 اسفندماه سال 1306 در شهرستان رشت متولد شده است.


ـ کریس کایل، تک تیرانداز آمریکایی که 4 سال در عراق خدمت کرده بود و به خاطر کشتار عراقیان به عنوان «شیطان رمادی» شناخت می‌شد و برای سرش جایزه تعیین شده بود، در یک برنامه تیراندازی دوستانه در تگزاس کشته شد. او با نوشتن کتاب «تک تیرانداز آمریکایی: زندگینامه خودنوشت مرگبارترین تک تیرانداز در تاریخ نظامی آمریکا» به نویسنده‌ای پرفروش بدل شده بود. او در این کتاب درباره چگونگی کشتن قربانیانش در عراق سخن گفته بود و از کشتن 150 نفر پرده برداشته بود. کایل که پسر یک خادم کلیسا بود، در اولین برنامه امضای کتابش، این کتاب را برای 1200 نفر امضا کرد و شاهد فروش 850 هزار نسخه از کتابش به صورت چاپی یا کتاب الکترونیک بود. او دو مدال نقره و 5 مدال برنز برای حضورش در جنگ دریافت کرده بود.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'