شماره 103    |    11 بهمن 1391

   


 



پیش خوان شماره 103

ـ محمد‌علی رنجبر، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و مدیر انجمن ایرانی تاریخ شعبه فارس از برگزاری کارگاه‌های آموزشی تاریخ با موضوعات «روش تحقیق در تاریخ»، «تاریخ شفاهی»، «عمل‌شناسی»، «روش‌شناسی» و... در آینده نزدیک در شیراز خبر داد. انجمن ایرانی تاریخ با گرد آمدن استادان این رشته در سال 1387 با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بنیاد شد. مرکز انجمن ایرانی تاریخ در تهران قرار دارد و برای تعدادی از استان‌ها شعبه‌ای در نظر گرفته شده ‌است. این انجمن در تلاش است برای پیش‌برد پژوهش‌های تاریخی گام بردارد و به موضوعاتی مانند بررسی جایگاه رشته تاریخ بین علوم انسانی، اشتغال فارغ‌التحصیلان و بازنگری در دروس دانشگاهی این رشته می‌پردازد. شعبه فارس انجمن ایرانی تاریخ در آینده همایش‌های بزرگ و نشست‌های تخصصی با نگاه استانی برگزار می‌کند وامید دارد سال آینده در همایش یک‌هزار و 100 سال پایتختی شیراز حضور موثری داشته باشد.



ـ یحیی آریابخشایش از پایان ویراستاری نهایی کتاب «اسناد محمدعلی فروغی» در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری خبر داد. تدوین کننده این اثر گفت که فروغی به دلیل سمت نخست وزیری که در چند دوره داشت اسناد زیادی را از تحولات سیاسی ایران در خانه نگهداری می‌کرده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی اسناد فروغی در اختیار حوزه هنری قرار گرفت. این کتاب برای چاپ به دست انتشارات سوره مهر سپرده می‌شود.


ـ مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی از بزرگترین مجموعه گزارش‌ها و اسناد تاریخ تجارت ایران در سال های 1281 تا 1332 خورشیدی در اواخر بهمن ماه 91 رونمایی خواهد کرد. این مجموعه شامل احصائیه‌های گمرک، ریز صادرات و واردات طی 50 سال، بنگاه‌های تجاری، نرخ ارز، نام تجار و بازرگانان، نرخ کرایه حمل و نقل با کشتی، زمینی و هوایی و همچنین طرازنامه‌های تجاری در بیش از 50 هزار صفحه و در دو لوح فشرده جمع آوری شده است. این طرح به سفارش و حمایت محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و با استفاده از آرشیو کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان اسناد ملی ایران، اداره اسناد و آرشیو آستان قدس رضوی و آرشیو چند تن از مجموعه‌داران خصوصی تهیه شده است.



ـ ابوالفضل درخشنده گفت: «آموزش خاطره‌نویسی پیشرفته» کتاب جدیدم است که در آن 5 نوع جدید از خاطره‌نویسی را معرفی کرده‌ام. در این کتاب با ذکر خاطراتی به عنوان نمونه به بیان مسائل پرداخته‌ام. مثلا بخشی از خاطرات شهید مصطفی اردستانی یا خاطراتی از اسرای جنگ را آورده‌ام تا مخاطب ضمن خواندن توضیحات کتاب، نمونه و مثال مورد بررسی هم در دست داشته باشد. این کتاب با 102 صفحه تا 10 روز آینده توسط انتشارات حدیث قلم منتشر می‌‌شود.


ـ علی جلالی فراهانی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی گفت: تاکنون 70 هزار سند دفاع مقدس در این استان جمع‌آوری و یک هزار ساعت فیلم، مصاحبه با حماسه آفرینان، تاریخ شفاهی و مستند از حضور رزمندگان اسلام استان مرکزی در جبهه‌های دفاع مقدس تهیه شده است. این اداره کل تهیه و تدوین دایره المعارف نقش استان مرکزی در دوران هشت سال دفاع مقدس را در دستور کار قرار داده است.



ـ نخستين كارگاه آموزشي ثبت خاطرات رزمندگان سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان با حضور مدرسانی همچون جواد جزيني و حسن احمدي، پنجم بهمن ماه 91 در سالن اجتماعات فرماندهي سپاه صاحب‌الزمان(عج) در شهر اصفهان برگزار و شصت رزمنده دفاع مقدس در آن شركت کردند. نتيجه اين نشست كارگاهي در قالب مجموعه‌ای از خاطرات توسط نشر ستارگان درخشان منتشر خواهد شد.


ـ شماره 87 ماهنامه شاهد ياران با تاریخ انتشار دي 1391 ویژه سردار شهيد اسماعيل دقايقي و با گفت‌وشنود‌هایی درباره این شهید با محسن رضايي، معصومه همراهي (همسر شهيد)، ابراهيم دقايقي (فرزند شهيد)، جمال جعفر آل‌ابراهيم، مرتضي نعمت‌زاده، جمال سرحدي، عبدالحافظ عزيز سالم، حامد عبدالحسين و كتابشناسي شهيد دقايقي منتشر شد.


ـ سرهنگ اصغر عرب عامري رييس کلانتري 108 نواب از دستگيري اعضاي باندي که در سطح گسترده اقدام به سرقت منازل شهروندان ساکن در جنوب تهران مي‌کردند خبر داد و افزود: دفترچه يادداشت بازمانده در صحنه جرم رازهای اين سرقت‌ها را فاش ساخت و باعث شد تا اعضاي باند يکي پس از ديگري شناسايي و دستگير شوند. آخرين سرقت از منزل پيرزني به نام عفت در نشانی خيابان مالك اشتر، چهارراه گلي، كوچه شهيد توكلي‌زاده رخ داده بود، در بازرسي از محل يك دفترچه يادداشت حاوي مطالبي از جمله خاطرات يکي از سارقين كشف شد. با بررسي اطلاعات داخل آن و استفاده از منابع اطلاعاتي مشخص شد مالك اين دفترچه فردي به نام علي.الف 34ساله داراي سوابق عديده كيفري است.


ـ باشگاه پرسپولیس میزبان سرداران و فرماندهان هشت سال دفاع مقدس بود. در این نشست چهره‌های سرشناسی حضور داشتند و پرسپولیسی یا استقلالی بودن حاضرین در جمع، یکی از سوژه‌های جالبی بود که بهانه‌ای شده بود تا فرماندهان حاضر در این نشست درباره آن با یکدیگر صحبت کنند. علی پروین و حمید استیلی نیز از جمله میهمانان ورزشی این مراسم بودند که در این میان علی پروین درباره خاطرات خود از پرسپولیس و دربی‌ها و همچنین سابقه آشنایی خود با برخی از حاضران در جلسه مطالبی را بیان کرد.


ـ مجد‌الدین معلمی، معاون توسعه کتابخوانی و کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در حال حاضر نزدیک به 2 میلیون و 500 هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی کشور هستند که بیش از 60 درصدشان زیر دیپلم هستند. روزانه 50 هزار کتاب از کتابخانه‌های عمومی کشور به امانت می‌رود. طی دو ماه گذشته هزار و 700 فایل کتاب را با مجوز ناشرانشان در اختیار مخاطبان قرار دادیم که باعث شد روزی 2 هزار دانلود کتاب انجام شود. طی دو ماه اخیر 55 هزار دانلود انجام شد و در این زمینه کتاب‌هایی چون «تفسیر نمونه»، «دا» (خاطرات زهرا حسینی به قلم اعظم حسینی)، «سال‌های بنفش»، «آتش بدون دود» و ... بیشترین دانلود را داشته‌اند.


 ـ شبکه مستند سیمای جمهوری اسلامی ایران برای ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مجموعه‌هایی همچون «خط سرخ انقلاب»، «ما نیز روزگاری»، «ایران، انقلاب اسلامی»، «نهضت امام خمینی (ره)»، «یکی مثل همه»، «سرزمین من» و «جوانی من در خیابان انقلاب جا مانده» را نمایش می‌دهد. «خط سرخ انقلاب» را علی عطشانی در 10 قسمت 30 دقیقه‌ای تولید کرده و به بررسی ویژگی‌های اسلامی و مذهبی و عاشورایی انقلاب اسلامی ایران بر پایه صحبت و گفت‌وگو با مبارزان و مطلعین سرشناس آن دوران می‌پردازد. مجموعه 35 قسمتی «ما نیز روزگاری» ساخته حاجعلی محمدی روایتی از خاطرات عزت شاهی به عنوان یک مبارز است. «ایران، انقلاب اسلامی» در 4 قسمت 50 دقیقه‌ای حوادث روزهای انقلاب را به روایت مستند سازان و خاطرات نحوه کار و فیلمبرداری آنها دنبال می‌کند. «نهضت امام خمینی (ره)» نیز در 18 قسمت 30 دقیقه‌ای به بررسی چگونگی شکل گیری نهضت حضرت امام(ره) اختصاص دارد. «یکی مثل همه» ساخته محمدرضا دزفولی در هفت قسمت 25 دقیقه‌ای خاطراتی را درباره مکان‌هایی مانند میدان انقلاب تهران و بررسی وضعیت حال و قبل این مکان‌ها و بررسی ویژگی آنها از لحاظ فرهنگی و شهری و مهندسی به تصویر می‌کشد. «سرزمین من» را محمد مهدی ابراهیمی نصر با مشارکت مرکز اسناد انقلاب اسلامی ساخته است. این مستند که در یک قسمت 30 دقیقه‌ای آماده پخش شده است، تاریخ آخرین سال‌های رژیم منحوس پهلوی را روایت می‌کند. همچنین مستند 50 دقیقه‌ای «جوانی من در خیابان انقلاب جا مانده» ساخته محمد داوودی، خاطرات انقلابیون را درباره حوادث و اوضاع دوران پیروزی انقلاب به تصویر کشیده است. مستند «بهترین مجسمه دنیا» ساخته حبیب احمدزاده که روایتی از زندگی شهید دریاقلی سورانی است هم در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از شبکه مستند پخش می‌شود. احمدزاده برای ساخت این اثر هشت سال به تحقیق و پژوهش پرداخت. این فیلم در بخش مسابقه فیلم‌های مستند سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور داشت و سیمرغ بلورین بهترین اثر مستند این بخش را از آن خود کرد.


ـ نخستین جلد از دانشنامه فرهنگ مردم به زودی به چاپخانه رفته و توسط مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی به چاپ خواهد رسید. فرهنگ مادی و معنوی مردم مناطق مختلف ایران در 20 کد طبقه بندی شده‌، بخش‌های مختلف این دانشنامه را تشکیل می‌دهد. باورها و اعتقادات، آداب و رسوم، خوراک، پوشاک، نهادهای مرتبط با مردم شناسی و فرهنگ عامه، بازی و نمایش، هنر و صنایع دستی، موسیقی، ادبیات عامه، طب عامیانه، شخصیت‌ها و صاحبنظران تاثیرگذار در این عرصه، کتاب‌ها و همچنین متن‌های فولکلوریک هم از جمله موضوعات و بخش‌ها هستند. این دانشنامه با ویراستاری ارشد محمد جعفری قنواتی و اصغر کریمی و همکاری نویسندگان و پژوهشگران حوزه فرهنگ عامه منتشر می‌شود.


ـ 30 خانواده شهید و جانباز منطقه فردیس در شهر کرج در ساخت مستند «تاریخ شفاهی» به تهیه کنندگی حسین ناهی حضور یافتند. وی این کار را از سوی منطقه ۲ بنیاد شهید و جانبازان شهر کرج بر عهده گرفته است.


ـ كتاب «حكايت پير قصه‌گو» شامل خاطرات زندگي زنده‌ياد مهدي آذر يزدي و حوادث اجتماعي و فرهنگي دهه‌هاي 1330 تا 1380 شمسي با همكاري سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد منتشر شد. آنچه در اين كتاب از مرحوم آذريزدي آمده است حاصل گفت‌وگو و مصاحبه‌هايي است كه واحد تاريخ شفاهي سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد با پير قصه‌گوي يزد داشته است. استوديو آرشيو شفاهي سازمان اسناد ملي يزد پيش از درگذشت اين شخصيت برجسته در مصاحبه‌هايي مفصل، خاطرات و صحبت‌هاي وي را ضبط و ثبت كرد.


ـ «یادداشت‌های سفر دکتر محمدحسن گنجی» که شامل مجموعه خاطرات سفرهای پدر علم جغرافیای ایران است در قالب کتاب منتشر می‌شود. زنده‌یاد گنجی که از سال 1317 برای تحصیل به منچستر انگلستان رفته بود، خاطرات 35 سفر به شهرهای مختلفی چون پاریس، لندن، نیویورک و کنفرانس‌های بین‌المللی را لحظه‌به‌لحظه یادداشت کرده که در این کتاب، مجموعه این خاطرات گردآوری شده است. ناشر این کتاب، انتشارات دنیای جغرافیای سحاب پیش از این نیز کتاب دیگری با نام «مرد جهانی از بیرجند» با 250 عکس و شرح‌حال دکتر گنجی از سال 1291 تا زمانی که مدرک دکترایش را از دانشگاه کلارک آمریکا در رشته جغرافیا گرفت، منتشر کرد.


ـ انتشارات سوره مهر خبر داد کتاب «بمو» نوشته اصغر كاظمي و با موضوع خاطرات شناسایى مناطقى از جنوب غرب و غرب کشور در دفاع مقدس را با ویرایش جدید به چاپ دوم می‌رساند. این کتاب که در دفتر ادبيات و هنر مقاومت حوزه هنري تولید شده، برای نخستین‌بار در سال 1379 در قطع وزيري و 722 صفحه و با شمارگان 2500 نسخه به چاپ رسيد.



ـ حسن خسروآبادی، سخنگوی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور از ثبت 61 هزار و 892 جانباز شیمیایی در پرونده‌های بنیاد شهید خبر داد. از این تعداد 683 نفر جانباز شیمیایی شدید از ناحیه ریه، چشم و پوست، 9785 تن با عوارض خفیف در ناحیه چشم و پوست و 51424 تن خفیف تحت بالینی از ناحیه پوست هستند.



ـ دو مستند از تولیدات حوزه هنری در دو بخش از هفتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی روی پرده می‌روند. مستند «یوما» به کارگردانی آزاده آریامنش در بخش بانوی قهرمان ایرانی و مستند «این سه زن» ساخته علی خسروی در بخش نگاه نو با دیگر آثار به رقابت خواهند پرداخت. «یوما» درباره شریفه و ربیعه دو تن از زنان خرمشهر است. زمانی که جنگ در شهرشان شروع شد، آنها زنان میان سالی بودند که جنگ زندگی‌شان را تغییر داد. «این سه زن» هم درباره روزهای مقاومت مردم خرمشهر در براب ارتش صدام است.



ـ در طرح «میراث‌بانان» از شهروندان تهرانی خواسته شد میراث‌بانان تهران باشند و هر گونه اطلاعی از میراث فراموش‌شده، تخریب آثار تاریخی، تهدیدهای میراث فرهنگی و... دارند در اختیار اداره کل میراث فرهنگی استان تهران قرار دهند. با گذشت چند روز از اجرای آن، ساکنان منطقه ۱۲ تهران خبر از وجود خانه «ملک‌زاده خانوم» یا «عزت‌الدوله»، همسر امیرکبیر و خواهر ناصرالدین‌شاه در محله «عودلاجان» خبر دادند و موضوع در دست پیگیری قرار دارد. محمد حسن فراهانی، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران درباره اجرای طرح میراث‌بانان تهران گفت: رصد تمام بناهای تاریخی در کوچه و پس‌کوچه‌های شهر توسط میراث‌فرهنگی امکان‌پذیر نیست به همین دلیل کمیته میراث‌بانی را با سرپرستی معاون میراث فرهنگی استان تهران تشکیل داده‌ایم و شماره تلفن ۸۸۸۹۵۸۵۴ را نیز به مردم اعلام کرده‌ایم تا در صورت مشاهده هر گونه تخریب میراث فرهنگی یا معرفی بناهای ارزشمند و ناشناخته به میراث فرهنگی با این شماره تماس بگیرند و اطلاعات را در اختیار کمیته قرار دهند.


ـ فراخوان ارسال آثار برای شرکت در سومین جشنواره خاطره‌نویسی دفاع مقدس استان فارس با عنوان «خاکریز خاطره 3» در قالب بخش‌هایی مانند خاطرات مناطق جنگی، شخصیت‌ها و دفاع مقدس، خاطرات پشت جبهه و دهه فجر درجبهه‌ها و اسارت منتشر شد. علاقه‌مندان تا پایان بهمن جاری فرصت دارند آثار خود را به اداره حفظ آثار و نشرارزش های دفاع مقدس استان فارس در شهر شیراز ارسال کنند.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'