شماره 102    |    4 بهمن 1391

   


 



پیش خوان شماره 102

ـ علیرضا نوروزی، رییس حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: به همت این مجموعه، خاطرات 14 نفر از زائران ایرانی ربوده شده در سوریه كه ساكن استان آذربایجان غربی هستند در قالب كتاب منتشر می‌شود. كار گردآوری این خاطرات به سرپرستی توحید اصغرزاده آغاز شده است. نحوه اسارت، رفتار تروریست‌ها و حوادثی كه در طی دوران اسارت اتفاق افتاده است، بخش‌هایی از این كتاب هستند كه توسط مصاحبه كنندگان به آن پرداخته می‌شود.
48 زائر ایرانی كه 14 نفر از آنها اهل آذربایجان غربی بودند، 14 مردادماه امسال هنگام عزیمت از فرودگاه دمشق به سمت مرقد مطهر حضرت زینب (س) توسط گروه های تروریستی ربوده شدند و در اواخر ماه گذشته با تلاش دولت جمهوری اسلامی ایران، آزاد شده و به كشور بازگشتند.



ـ کتاب وقایع نگاری مصور ایران پس از انقلاب اسلامی با عنوان «سال سی» به زودی از سوی سازمان هنری رسانه‌ای اوج عرضه خواهد شد. این کتاب حاصل تلاش پنج ساله بیش از 300 هنرمند عکاس است و از سال‌های 1357 تا 1387 حدود 1400 عکس دارد که بیننده را به متن رخدادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این سال‌ها می‌برد. در شورای سیاستگذاری این اثر افرادی همچون رضا طاهرخانی، محمد درودیان، فرهاد سلیمانی، سیداحمد محیط طباطبایی، سیدعباس میرهاشمی و مریم جلالی حضور داشته‌اند.



ـ یادواره رزمندگان و شهدای ستاد جنگ‌های نامنظم به همت مجمع پیشکسوتان جبهه های سوسنگرد و بنیاد شهید چمران برگزار می‌شود. رونمایی از کتاب های خاطرات و زندگینامه شهیدان این مجموعه بخشی از برنامه‌های این یادواره است. ستاد جنگهای نامنظم توسط شهید دکتر مصطفی چمران در تاریخ 6 مهر ماه سال 1359 ایجاد و تا دی ماه سال 1360 فعالیت داشت. در این ستاد 20 هزار رزمنده فعالیت داشتند که در طول نبردها حدود 700 نفر از این رزمندگان شهید شدند.



ـ نودوپنجمین شماره ماهنامه «خیمه» با مرور خاطرات تیمسار جواد ملاحیدر درباره وقایع پیروزی انقلاب اسلامی منتشر شد. مرور خاطرات حجت‌الاسلام رحیمیان از هیات‌ها و منابر قدیم و حاج جواد اعتمادسعید از مداحان قدیم تهران درباره شیوه‌ها و سلوک مداحان قدیمی و فعلی و مرور آداب و رسوم عزاداری در میان آذری زبان‌ها هم از دیگر مطالب این شماره از «خیمه» است.


ـ «خیابان نامه» برنامه جدید رادیو فرهنگ است که روایتی مستند از خیابان‌های قدیمی تهران و سایر شهرهای ایران ارائه می‌دهد. پیمان شیخی، پژوهشگر و سردبیر این برنامه گفت: با توجه به اینکه هر یک از خیابان‌های قدیمی تهران و شهرهای شاخص همواره افراد خاصی را در درون خود جای داده است، یکی از رویکردهای این برنامه آشنایی با افراد و شخصیت‌های مهمی است که در طول دوران‌های مختلف در آن‌ها زندگی کرده‌اند.
«خیابان نامه» هر چهارشنبه ساعت 20:45 از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.


ـ عزیز جوان‌پور، رییس مرکز اسناد ملی شمال غرب کشور گفت: هم اکنون در این مرکز بیش از هفت میلیون سند تاریخی نگهداری می‌شود که قدیمی‌ترین آنها مربوط به 700 سال قبل است.
وی اضافه کرد: بر اساس قانون، تمام مراکز دولتی باید اسنادی که 40 سال از عمر آنها سپری شده را به مرکز اسناد تحویل دهند تا پس از کار کارشناسی در مورد نگهداری و امحاء آنها تصمیم گیری شود. بخش مهمی از اسناد شمال غرب کشور در تهران نگهداری می شود که تلاش داریم تا در صورت انتخاب و ایجاد محل مناسب در تبریز برای نگهداری این اسناد، آنها را به آذربایجان شرقی انتقال دهیم.


ـ هوشنگ میرزایی کارگردان مستند «آلفارد» زندگی شهیدان خالد حیدری و همرزم او محمد صالحی، نخستین خلبانان شهید دفاع مقدس را در این اثر مورد بررسی قرار داده است. وی در یادداشتی نوشت: از یک سال پیش با کمترین هزینه و تحمل سختی‌های زیاد ساخت این فیلم را شروع کردم و فیلمبرداری آن در شهرهای مهاباد، همدان، تهران، مشهد، ارومیه و شلمچه یک سال به طول انجامید و با تجهیزات حرفه‌ای تصویربرداری شد. برای این فیلم زحمات زیادی کشیده شده و با کمترین بودجه برای آن موسیقی و تیتراژ ساخته شده و برای اولین بار در سینمای مستند ایران از جلوه‌های ویژه کامپیوتری به بهترین شکل در آن استفاده شده است. این فیلم به گواه برخی بزرگان و اساتید سینمای مستند ایران که آن را دیده اند هم از پژوهشی دقیق برخوردار است و هم صحنه‌های باشکوهی دارد که بسیاری از آنها با زحمت بسیار فیلمبرداری شده است. فیلم با پایانی معجزه‌آسا روبه‌رو شد چراکه بعد از سی و دو سال پیکر خلبان شهید خالد حیدری پیدا شد و در کنار ماکت هواپیمایش در ورودی شهر مهاباد از سمت ارومیه به خاک سپرده شد.



ـ سرتیپ احمد مهرنیا از اتمام نگارش خاطرات امیر سرتیپ خلبان محمدجعفر وارسته از خلبانان آزاده جنگ تحمیلی در کتاب «خلبان بی‌پروا» خبر داد. وارسته، خلبان هواپیمای شکاری اف 5 بوده و سال 1365 پس از پرواز از پایگاه هوایی تبریز در عملیاتی در شمال‌غرب کشور مورد اصابت پدافند هوایی عراق قرار می‌گیرد و 4 سال در اسارت بوده است.


ـ فهیمه محمد سمسار، مسئول دفتر ترجمه حوزه هنری با اشاره به فعالیت‌های این دفتر گفت: ترجمه انگلیسی و اسپانیولی کتاب‌های «نورالدین پسر ایران» و «پایی که جاماند» را در نظر داریم. ترجمه اسپانیولی این دو اثر آغاز شده و برای برگردان انگلیسی «نورالدین پسر ایران» با مترجم گفت‌و‌گوهایی انجام شده است. ترجمه کتاب «دا» به زبان انگلیسی از سوی پال اسپراکمن، استاد دانشگاه نیوجرسی آمریکا و مترجم کتاب‌های دفاع مقدس، تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید. دفتر ترجمه حوزه هنری در نظر دارد تا کتاب «دا» را به زبان اسپانیولی نیز ترجمه کند که هنوز در مرحله مقدماتی و گفت‌وگو با مترجم اثر هستیم .
کتاب‌های «نورالدین پسر ایران»، «پایی که جاماند» و «دا» سه اثر فاخر در حوزه خاطرات دفاع مقدس هستند.


ـ یادواره سرداران شهید محمد ابراهیم شریفی و علی ابراهیمی از همرزمان صمیمی سردار شهید محمدحسن نظرنژاد در مشهد برگزار شد. سال آینده نیز برای این دو شهید به همراه شهید نظرنژاد بزرگداشتی از سوی ستاد سردار شهید بابا نظر برگزار می‌شود. خاطرات شهید محمدحسن نظرنژاد در کتابی با عنوان «بابانظر» به چاپ‌های متعدد رسیده است.


ـ سید اسماعیل اشرفی نیا، مدیر انجمن‌های هنری و ادبی بسیج هنرمندان کشور گفت: در آینده‌ای نزدیک، پژوهشگاه و دانشکده هنر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را احداث می‌کنیم.


ـ شماره بهمن ماه 91 مجله «همشهری داستان» با مرور خاطرات سیدرضا میرکریمی درباره پیروزی انقلاب اسلامی منتشر شد. وی کارگردان آثار تحسین شده‌ای چون زیر نور ماه، خیلی دور خیلی نزدیک و یه حبه قند است. همچنین روایت محمدعلی فارسی، مستندساز درباره ابراهیم اصغرزاده که بهمن‌ماه سال جاری یازدهمین سالگرد درگذشت اوست نیز از بخش‌های این شماره از همشهری داستان است. مجید دوخته‌چی‌زاده نیز در این شماره از این ماهنامه عکس‌های منتشر نشده‌ خود از روزهای انقلاب را در اختیار خوانندگان این مجله گذاشته است. ماهنامه همشهری داستان با سردبیری نفیسه مرشدزاده منتشر می‌شود.



ـ کتاب «بابانادعلی» نوشته علی منصور زارع، خبرنگار واحد مرکزی خبر دهه فجر در استان البرز رونمایی می‌شود. این کتاب شامل خاطرات نادعلی کرمیار از سال‌های دفاع مقدس و سه فرزند شهیدش (محمد، موسی، رضا) است. او و همسرش درخانه  کاه گلی شان در روستای ولیان ساوجبلاغ زندگی می‌کنند. نادعلی گفته است: در طی 8 سال جنگ 115 بار با ماشین خود به جبهه رفتم. آن روزها با کمک‌هایی که صفورا(همسر نادعلی) آماده می کرد، به غرب و جنوب می‌رفتم.



ـ علیرضا سالمی نیک، تهیه کننده مجموعه تلویزیونی «مدرسه عشق» با بیان این که بخشی از داستان‌های این سریال به استناد خاطرات بسیجیان طراحی می‌شود، گفت: برای جمع آوری خاطرات، یک فراخوان عمومی صورت گرفته و یک پایگاه اینترنتی نیز طراحی شده است.
وی گفت: آثار متعددی که از طریق پایگاه اینترنتی جمع آوری شد، بانک جامع و متنوعی را در اختیار عوامل نگارش و تحقیق قرار داد به طوری که تاکنون حدود 140 سوژه که بسیاری قابلیت کار رسانه ای را دارند، دریافت شده است.
طرح تلویزیونی «مدرسه عشق» اکنون مرحله تحقیق و نگارش را پشت سر می گذارد و مردم و به ویژه بسیجیان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی  madreseeshgh.irنسبت به ارسال خاطرات، ایده‌ها و سوژه‌هایی که قابلیت تبدیل به برنامه‌های تلویزیونی دارند، اقدام کنند.



ـ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل از سال 1376 تاکنون بیش از 20 هزار قطعه عکس و 12 هزار برگ سند از نقش اردبیل در دفاع مقدس جمع‌آوری کرده است. در مدت یاد شده همچنین نزدیک به 80 درصد وصیتنامه‌های شهدا و بیش از 150 مورد صوت و چندین ساعت فیلم مستند از رزمندگان استان اردبیل گردآوری شده است.


ـ فروشگاه مرکزی شهر کتاب در تهران، فهرست کتاب‌های پرفروش خود را از  15 تا 30 دی منتشر کرد. مجموعه‌ خاطرات‌های «نورالدین پسر ایران»، «دا»، «پایی که جا ماند»، و «خاطرات عزت شاهی» در این فهرست دیده می‌شوند.



ـ کتاب جامع پرسپولیس در شش جلد رونمایی می‌شود. چاپ ابتدایی این کتاب در اختیار 30 نفر از پیشکسوتان این باشگاه فوتبال ایران قرار گرفت تا مسائلی که به نظرشان می‌رسد را اعلام کنند. علاوه بر تاریخچه کامل بازی‌ها، گلزنان، کاپیتان‌ها، ملی‌پوشان، افتخارات و قهرمانی‌ها و سیر تحولات ، بخش مهمی از این کتاب، تاریخ شفاهی است که در قالب صحبت‌های پیشکسوتان باشگاه جمع‌آوری شده و از همین طریق تصاویری هم جمع‌آوری شده که بعضا برای اولین بار است که منتشر خواهد شد.



ـ لیائو یی وو، نویسنده چینی که فعلا ساکن آلمان است کتاب خاطراتش را در فرانسه منتشر کرد. این کتاب 650 صفحه‌ای که ابتدا در آلمان و بعد در تایوان منتشر شد، «برای یک ترانه و صد ترانه» نام دارد و نویسنده آن که 54 ساله است، سال 2011 از چین خارج شد. او سال 1990 و پس از ماجرای میدان «تیان آن من» پکن به زندان افتاد و خاطرات خود را از این دوره پس از دو دهه در قالب این کتاب منتشر کرده است.


ـ خبرگزاری فارس در گزارشی اعلام کرد «جیمنا» یکی از سازمان‌های بزرگ صهیونیستی است که در حوزه خاورمیانه و شمال افریقا فعالیت می‌کند. این سازمان با هدف گسترش و نهادینه کردن روایت صهیونیستی از مهاجرت یهودیان کشورهای عربی خاورمیانه و شمال افریقا ایجاد شده است و اقدامات وسیعی را در این رابطه دنبال می کند. این روایت در پی آن است که افکار عمومی را مجاب کند که رژیم صهیونیستی در آواره شدن فلسطینی ها مقصر نبوده و این امر به دلیل فراخوان رؤسای کشورهای عربی در جنگ اعراب و اسرائیل روی داده است، زیرا آنان از فلسطینی‌ها خواستند تا مناطق جنگی را به امید پیروزی زودرس در جنگ ترک کنند. سازمان صهیونیستی جیمنا در معرفی خود ادعا می‌کند: «جیمنا یک سازمان غیرانتفاعی خصوصی با هدف شناخت وحفظ فرهنگ نزدیک به یک میلیون یهودی میزراهی وسفاردی است که ازسرزمین خود آواره شده اند.» ریاست این سازمان صهیونیستی را در حال حاضر سارا لوین به عهده دارد. دفتر مرکزی این سازمان در سانفرانسیسکو واقع شده است و شخصی به نام مونیک آرار نیز هماهنگ کننده برنامه‌های این سازمان است. یکی از اقدامات قابل ملاحظه سازمان یهودیان خاورمیانه و شمال افریقا، تولید تاریخ شفاهی یهودیان این مناطق است. جیمنا با مراجعه به افراد سالخورده‌ای که ادعای فرار از سرزمین‌های خود در کشورهای عربی را دارند، اقدام به ساخت ویدیو فیلم‌هایی از گفته‌های آنان کرده است. جیمنا ادعا می‌کند: «در پروژه تاریخ شفاهی گفته‌ها و تجارب مهاجران اولیه خاورمیانه و شمال افریقا تبدیل به ویدیوفیلم می‌شود. این ویدیو فیلم‌ها در آرشیو جیمنا مورد استفاده قرار می‌گیرد و قرار است که در یک وب‌سایت آموزشی که در دست ساخت است، به نمایش عموم گذاشته شود. همچنین جیمنا به منظور تأثیر بیشتر این فیلم‌ها با دانشگاهها و موزه‌های ملی و بین المللی مکاتبه کرده تا از این فیلم‌ها تا آن جایی که ممکن است، استفاده کنند.»



ـ این کتاب‌ها به تازگی منتشر شده‌اند:
سفر به سرزمين پاك لاهور - خرداد 1390/ نويسنده:محمدرضا اميني‌مشهدي/ ناشر: صبرا
مردم و رمضان/ نويسنده:محمد المسند/ مترجم:محمدانور كرم‌ايرندگاني/ ناشر: حرمين
از سور تا سبزه: نگرشي به آيين‌هاي نوروزي/ به‌اهتمام:امير الهامي/
ناشر: سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، موسسه نشر شهر
تاريخ محاصره ليسبون/ نويسنده:ژوزه ساراماگو/ مترجم:عباس پژمان/ ناشر: نشر مركز
سفرنامه كاروان بيداري: گزيده خاطرات و دل‌نوشته‌هاي زائران كاروان راهيان نور در سفر به مناطق عملياتي جنوب كشور/ به‌اهتمام:محمود منيعي، سيدعابدين عبادي/ ناشر: ستايش حقيقت
در چنگال عقاب: گزارشي واقعي و مستند از نحوه رهگيري و فرود هواپيماي حامل عبدالمالك ريگي/ به‌اهتمام: سيدحكمت قاضي‌ميرسعيد/ ناشر: مكعب
شوق گفت‌و‌گو و گستردگي فرهنگ تك‌گويي در ميان ايرانيان/ نويسنده:حسن قاضي‌مرادي/ ناشر: دات
چشم در برابر چشم: زندگي و خاطرات (براساس روايت شفاهي آمنه بهرامي نوا)/ نويسنده:مهدي سجودي/ ناشر: مهرانديش
همگام با حكومت ملي و انقلاب اسلامي: خاطرات سرتيپ ناصر مجللي/ به‌اهتمام:مرتضي ذبيحي/ ناشر: پرديس دانش
جنگ‌شناسي: مفاهيم و نظريه‌ها/ نويسنده:حسين حسيني، عليرضا كاوه‌جبلي/ ناشر: دانشگاه جامع امام حسين (ع)، دانشكده و پژوهشكده علوم اجتماعي و فرهنگي
مردي با آرزوهاي دوربرد: مستندنگاره‌هايي از زندگي شهيد حسن طهراني‌مقدم/ نويسنده:فائضه غفارحدادي/ ناشر: لوح‌نگار
ياد داستان‌هاي دل‌انگيز دبستان: يك قرن داستان‌هاي دبستان 1290 – 1390/ گردآورنده:اكبر قره‌داغي/ ناشر: بهجت
آموزش تيراندازي: همراه با تجربيات و خاطرات قهرمان تيراندازي جهان/ نويسنده:سيدرمضان صالح‌نژاد/ ناشر: نماشون
رد پاي خاطرات .../ نويسنده:فريده اميري/ ناشر: آريازمين
خاطرات يك پرستار/ نويسنده:ليلا دهقاني/ ناشر: نويد شيراز
سفرنامچه حج/ نويسنده:محمدتقي ثابت‌اقليدي، فرشته افضلي/ ناشر: نويد شيراز
تزهايي در باب عكاسي تاريخ، پيوست: تاريخ كوچك عكاسي/ نويسنده:ادواردو كاداوا/ عكاس:والتر بنيامين/ مترجم:ميثم سامان‌پور/ ناشر: رخ‌داد نو
مي‌گويم تا بماند (برگزيده‌اي از خاطرات)/ نويسنده:عبدالعلي قاسمي/ ناشر: سفير اردهال



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'