هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 54    |    14 دي 1390

   


 

گفت‌وگو با عطاءالله سلمانیان- بخش نخست


مجموعه کتاب‌هاي «موقعيت تجار و صاحبان صنايع در ايران عصر پهلوي»


كشف بخش ناپيدا و روشن شدن چهره واقعي فراماسونری در ايران


شماره 164 «كتاب ماه تاريخ و جغرافيا»


كنگره ملي خاطره‌نويسي


تقلب‌های زندان لو رفت!


ماهنامه تجربه شماره 7


گزارشی از یک پیام و دیدار تاریخی


خاطرات پیر روشن ضمیر


نگاهی به سريال «جاودانگی»


ورود تامکت‌ها


گفت‌وگو با سیدمحمود دعایی


تاريخ شفاهي جنوب شرق‌آسيا ـ 33


سرباز ساندی،خاطرات جنگ را دوست ندارد


 



مجموعه کتاب‌هاي «موقعيت تجار و صاحبان صنايع در ايران عصر پهلوي»

صفحه نخست شماره 54

دكتر علي‌اصغر سعيدي، استاديار و مدرس گروه برنامه‌ريزي و رفاه اجتماعي دانشكده علوم انساني دانشگاه تهران از انتشار كتاب‌هايي ديگر از مجموعه «موقعيت تجار و صاحبان صنايع در ايران عصر پهلوي» خبر داد.
سعيدي گفت: پيش از اين از مجموعه كتاب‌هاي «موقعيت تجار و صاحبان صنايع در ايران عصر پهلوي»، خانواده‌ لاجوردي (گروه صنعتی بهشهر)، محمدرحيم متقي ايرواني (بنيانگذار كفش ملي) و حاج محمدتقي برخوردار؛ پدر صنايع خانگی ايران (پارس الكتريك) را نوشته‌ام. اين کتاب‌ها در رده‌بندي تاريخ اقتصاد دسته‌بندي مي‌شوند و نگاهي تازه به زندگي صنعتگران نسل اول ايران مي‌اندازند.

وي افزود: هم اكنون نيز در حال نگارش كتاب‌هايي درباره علي خسروشاهي، بنيانگذار شركت صنعتي مينو، محمود خيامي، صاحب صنايع خودروسازي در ايران و نيز برادران خشروشاهي صاحبان توليد دارو هستم.

وي به انگيزه نگارش اين كتاب‌ها اشاره كرد و گفت: نگارش اين كتاب‌ها قطعا ايده‌هاي تازه‌اي را در خود دارد اما هدف اصلي ساختن يک تيپ درباره‌ نسل اول صنعتگران ايراني است. قطعا اگر فرصت به دست آيد مي‌توان به زواياي ديگر بحث پرداخت و دامنه‌ آن را بسط داد.

سعيدي اظهار كرد: خوانندگان اين كتاب‌ها علاوه بر اين‌که شناخت جامعي از زندگي و کارنامه صنعتگران مدرن ايران به دست مي‌آورد، نوعي احساس همدلي با آن‌ها پيدا مي‌کنند. تمام كوششم اين است که قضاوت شخصي را در کار وارد نکنيم. مساله مهم اين است که روايت‌ها و اسناد خلاف آن چيزي را نشان مي‌دهد که تاکنون درباره اين صنعتگران گفته مي‌شد.

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.