هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 53    |    7 دي 1390

   


 

کتاب «پایی که جا ماند»: نوعی غلبه فرهنگی به دشمن بعثی


آیین گفت‌وگو


تاريخ‌شفاهي، بخشي از تاريخ كشور و مكمل اسناد است


تاريخ‌شفاهی، اولويت مرحله دوم گردآوری اسناد ايثارگران


آخرین ستاره


انتشار خاطرات طولانی‌ترین فرماندهی سپاه کردستان


كتاب «تاریخ شفاهی سردار حسین علایی» منتشر می‌شود


معلق بین خاطره و داستان


دشمنِ خمینی کافر است


فرزند شهید تندگویان در یادواره «رجعت سرخ»


گفت‌وگو با علی میرزایی به بهانه 20 سالگی نگاه نو


داستان‏های گیرا: راهنمای کاربردی برای تاریخ شفاهی


تاريخ شفاهي در جنوب شرق‌آسيا 32


 



كتاب «تاریخ شفاهی سردار حسین علایی» منتشر می‌شود

صفحه نخست شماره 53

مهدی خداوردی‌خان، تدوین كتاب «تاریخ شفاهی سردار حسین علایی» از دوران جوانی تا پایان جنگ‌تحمیلی عراق علیه ایران را به اتمام رسانده است. این كتاب به زودی از سوی مركز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس به چاپ خواهد رسید.

خداوردی‌خان در گفت‌وگو با خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا) و با اعلام این خبر اظهار كرد: این كتاب بر اساس 75 ساعت مصاحبه با حسین علایی نوشته شده و با فعالیت‌های سیاسی او در دانشگاه تبریز آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: علایی دانشجوی رشته مهندسی در دانشگاه تبریز بوده و فعالیت‌های سیاسی، منجر به دستگیری و زندانی شدن او می‌شود. مهدی باكری و سید یحیی رحیم صفوی هم در این دانشكده درس می‌خواندند و با حسین علایی ارتباط داشتند.

این محقق جنگ از عضویت حسین علایی در سپاه،‌ پس از پیروزی انقلاب اسلامی یاد كرد و افزود: او به فرماندهی سپاه تبریز منصوب می‌شود و حدود 2 سال در كردستان و آذربایجان شرقی و غربی، به مبارزه با تحركات گروهك‌های ضد انقلاب می‌پردازد.

مهدی خداوردی‌خان‌ با اشاره به صمیمیت سردار حسین علایی و سردار شهید مهدی باكری گفت: این دو نفر حدود دو ماه پس از آغاز جنگ، از منطقه غرب كشور به جبهه‌های جنوب می‌روند و در این میان، حسین علایی سمت‌های مختلفی مانند ریاست ستاد قرارگاه كربلا را برعهده می‌گیرد.

این نویسنده برگزیده پانزدهمین جشنواره انتخاب كتاب سال دفاع‌مقدس، درباره نقش حسین علایی در روند جنگ اظهار كرد: او در همه سطوح جنگ مانند طراحی و هدایت عملیات حضور داشته و خاطرات او از این نظر خواندنی‌اند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره سطح اطلاعات نظامی بیان شده در كتاب «تاریخ شفاهی سردار حسین علایی» گفت: ما درباره عملیات‌های حساسی مانند والفجر 8 كه از نظر طراحی و زوایای تاكتیكی دارای اهمیت بود، به بحث و چالش پرداخته‌ایم و ابهام‌ها را رفع كرده‌ایم.

نویسنده كتاب «مهران در تحولات جنگ ایران و عراق» ادامه داد: حسین علایی در سال 1364 به عنوان اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران منصوب می‌شود و به نظرم این مقطع از كتاب، نقطه اوج كتاب تاریخ‌شفاهی او خواهد بود. البته این موضوع به سلیقه مخاطب نیز برمی‌گردد.

خداوردی‌خان از نقش نیروی دریایی سپاه در مواجهه با جنگ نفتكش‌ها در طول سال‌های دفاع‌مقدس یاد كرد و گفت: فشار عراقی‌ها در حمله به تاسیسات نفتی ایران در جزیره خارك در اواسط دوران جنگ با فعالیت قایق‌های تُندرو و پایگاه‌های موشكی آن كنترل شد و كاهش پیدا كرد. البته بخش‌هایی از اطلاعات مربوط به نیروی دریایی سپاه در دفاع مقدس، هنوز محرمانه و غیرقابل انتشار است.

وی در ادامه، تاریخ‌شفاهی را معرف شخصیت راوی دانست و افزود: فعالیت و دیدگاه‌های هر شخص در جنگ، نشان‌گر درك اجتماعی، سیاسی و نظامی اوست و مخاطب با مطالعه فعالیت‌های انقلابی تا حضور حسین علایی در جبهه‌های جنگ، او را فرمانده‌ای مقتدر خواهد یافت.

مولف كتاب «اول‍ی‍ن ع‍م‍ل‍ی‍ات‌ دری‍ای‍ی‌ س‍پ‍اه‌ پ‍اس‍داران‌ در خ‍ل‍ی‍ج‌ ف‍ارس‌» در پایان یادآور شد: پیش از هر جلسه مصاحبه با حسین علایی، اسناد موجود در مركز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس را مطالعه می‌كردم تا تناقض‌های احتمالی با اسناد را رفع كنم كه این روش به استناد كتاب تاریخ‌شفاهی سردار حسین علایی كمك كرد.

كتاب «تاریخ‌شفاهی سردار حسین علایی» در آینده‌ای نزدیك و به همت مركز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس به چاپ خواهد رسید.

خبرنگار : مریم اسدی جعفری

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.