هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 51    |    23 آذر 1390

   


 

این جاده یک طرفه نیست


«تحليل عمليات طريق‌القدس» منتشر شد


«بحران» به كتابفروشي‌ها مي‌آيد


جلد سوم روز شمار 15 خرداد منتشر شد


اینجا افریقا است


رو‌ش‌شناسی و موضوع‌یابی مطالعات شهری در تاریخ شفاهی


24 آذر 1329 فرار سران حزب توده از زندان قصر


سرگذشت کتاب «چمران به روایت همسر شهید»


جنگ ما یک جنگ عقیدتی سیاسی بود


مهتاب خیّن کیست؟


خاطرات کهنه‏سرباز‏ان در طرح ملی تاریخ شفاهی گردآوری می‏شود


زنان نسل جديد در ازبکستان


داستان‏های جنگ


تکنولوژی جدید اینترنتی درخدمت محققان تاریخ شفاهی


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا-30


 



تکنولوژی جدید اینترنتی درخدمت محققان تاریخ شفاهی

صفحه نخست شماره 51

نیوزوایز Newswise- مؤسسه‏ خدمات موزه و کتابخانه (IMLS: The Institute of Museum and Library Services) ، کتابخانه‏های دانشگاه کنتاکی را برای پیشرفت بیشتر در زمینه جستجوگر ابرداده‏های تاریخ شفاهی (Oral History Metadata Synchronizer OHMS:)، شایستۀ دریافت کمک مالی معادل 195853دلار دانسته است. (OHMS) سیستمی تحت وب web-based system است که به کاربران اجازۀ دسترسی به واژه‏های خاص موجود در مصاحبه‏های ضبط شدۀ تاریخ شفاهی را می‏دهد.

 این ابزار به طیف گسترده‏ای ‏از کتابخانه‏ها و بایگانی‏ها امکان بهبود بهره‏گیری از مجموعه‏های دیجیتالی تاریخ شفاهی را خواهد داد و به شکل قابل توجهی در وقت محققان مجرب و بی‏تجربه صرفه‏جویی خواهد کرد. پگی ای. بولگر Peggy A. Bulger، مدیر مرکز هنر مردمی (فولکلر) آمریکا در کتابخانۀ کنگره می‏گوید:

«سیستم (OHMS) ‏ پیشرفتی مبتکرانه در کار تطبیق منابع تاریخ شفاهی‏ ضبط شده با متن نسخۀ پیاده شدۀ آنهاست. درحالی که مورخان شفاهی اولیه، نسخۀ پیاده شده را معتبر می‏شماردند، محققان امروزی دریافته‏اند که واژگان گوینده صحیح‏ترین شکل سند تاریخ شفاهی است. با این حال کار کردن با مدرک شفاهی بدون تطبیق دادن با نسخۀ پیاده شده، همواره امری دشوار بوده است و سیستم (OHMS)‏ به محققان اجازه می‏دهد که مستندات شفاهی را با نسخۀ پیاده شده‏ آنها به نحوی که یکپارچگی تاریخ شفاهی حفظ شود، تطبیق دهند.»

کمک مالی مؤسسه‏ خدمات موزه و کتابخانه‏ای از طرح‏هایی که ظرفیت پیشرفت موزه، کتابخانه و کار آرشیوی را دارند حمایت می‏کنند. پیشنهادات کمک باید احتیاجات و چالش‏های کلیدی را که در رویاروی کتابخانه‏ها – موزه‏ها و بایگانی‏ها هستند، هدف قرارداده و در سطح کشور اثرگذار باشند. کمک مالی دانشگاه کنتاکی به (OHMS) در چارچوب طرح های ارایه شده در بخش منابع دیجیتالی مترقی ارائه شد. برندگان تسهیلات اعطایی دراین طبقه بندی، می باید ازایجاد، کاربرد، ارائه و حفظ منابع دیجیتالی مهم، و همچنین توسعۀ ابزارهای افزایش دسترسی، کاربرد ومدیریت منابع دیجیتالی حمایت ‏کنند.
 
مرکز تاریخ شفاهی لوئی. بی. نان، The Louie B. Nunn Center for Oral History تحت مدیریت داگ بوید Doug Boyd ، وخدمات کتابخانه دیجیتال Digital Library Services ، تحت مدیریت اریک ویگ Eric Weig ، در سازمان کتابخانه‏های دانشگاه کنتاکی، (OHMS) را برای افزایش دسترسی ارزان و کارآمد به یافته‏های آنلاین در زمینۀ تاریخ شفاهی، راه‏اندازی کردند. این سیستم به کاربران امکان جستجو در سطح کلمه و به طور همزمان نسخه پیاده شده یا نمایه را فراهم ساخته و واژۀ مورد جستجو را با لحظۀ مربوطه در یک مصاحبۀ ضبط شده به صورت آنلاین به دست می‏دهد. امکان تعیین دقیق واژگان مشخص در مصاحبه‏های طولانی تاریخ شفاهی، در زمان و نیروی محقق با تجربه و همین طور، عموم علاقمندان تاریخ، تا حد زیادی صرفه‏جویی خواهد کرد.بولگر می‏گوید:

«پیش ازسیستم OHMS، هرگونه تطابق بین سخن و متن طاقت‏فرسا بود. اما کار دکتر بوید این امر را آنقدر آسان کرده که حتی کارکنان بی‏تجربه مانند دانشجویان می‏توانند ساعت‏ها گفتگوی تاریخ شفاهی را در زمان خیلی کم با متن پیاده شده تطبیق دهند. باور ندارم که در زمان‏های اخیر پیشرفتی مهمتر از OHMS در امر پیاده سازی تاریخ شفاهی رخ داده باشد.

از زمان ایجاد آن، مرکز نان سیستم OHMS را برای آپلود بیش از 500 مصاحبه درسه سال گذشته به کار گرفته است. برای مشاهدۀ یک نمونه از جستجوهای OHMS در مجموعۀ تاریخ شفاهی مرکز نان، به کتابخانۀ دیجیتال کنتاکیانا Kentuckiana Digital Library  رجوع کنید.

طرح‏های اعطای کمک‏های مالی جدید برای ایجاد همخوانی بین OHMS و دیگر سیستم‏های مدیریتی محتوا طراحی شده و مؤسسه‏های کوچک و بزرگ را قادر می‏سازد برای تاریخ شفاهی در سطحی گسترده یک اینترفیس (واسط) اکتشافی کاربرمحور فراهم سازد. علاوه بر گسترش همخوانی OHMS با سیستم‏های مدیریت محتوایی اوپن سورس (open source)  همچون OMEKA و KORA و نیز سیستم‏های تجاری گسترده تر همچون CONTENTdm ، این طرح با سازمان دادن برنامه های آموزشهای چندرسانه‏ای، کاربران را برای استفاده، نصب و تنظیم OHMS در درون سیستم‏های مدیریت محتوایی خاص ‏را هدایت خواهد کرد. محققان اصلی طرح عبارتند از بوید و مری مولینارو Mary Molinaro معاون فناوری‏های کتابخانه‏ای ‏و ویک.
به عنوان بخشی از طرح، دانشگاه کنتاکی مستقیماً با چندین مؤسسه ‏که سیستم‏های مختلف مدیریت محتوا را برای ارزیابی قابلیت انطباق دیگر سیستم‏ها با OHMS بکار می‏گیرند، همکاری خواهد کرد. مؤسسات حاضر دراین طرح عبارتند از : مؤسسۀ تاریخ شفاهی دانشگاه بایلور  Baylor University’s Institute for Oral History، برنامۀ تحقیقاتی تاریخ شفاهی اوکلوهاما واقع دردانشگاه دولتی اوکلوهاما  Oklahoma State University’s Oklahoma Oral History Research Program، ماتریکس MATRIX  در دانشگاه ایالتی میشیگان Michigan State University  و مرکز تاریخ عمومی و علوم انسانی دیجیتال دانشگاه ایالتی کلیولند Cleveland State University’s Center for Public History and Digital Humanities. همچنین در طول طرح، دانشگاه کنتاکی مستقیماً با مؤسسات کوچک هم که مایلند نحوۀ رایۀ کارهای تاریخ شفاهی خود را به شکل آنلاین توسعه دهند، کار خواهد کرد.

به نقل از دانشگاه کنتاکی
1 نوامبر 2011

مترجم: الهام صباحی

منبع: newswise


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.