هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 49    |    9 آذر 1390

   


 

دفتر ادبیات و هنر مقاومت چگونه شکل گرفت و ادامه یافت


كتاب «نورالدين پسر ايران» رونمايي شد


گزارش نشست «بررسی وضعیت نشر در دوران رژیم پهلوی»


تمدید مهلت فراخوان مقاله هفتمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی


تدوین شیوه‌نامه تاریخ شفاهی در سازمان اسناد و كتابخانه ملی


ایّام محرّم


نگاهی به خاطرات بزرگ علوی


مجله فرهنگی و هنری بخارا شماره 83


تا خمینی‌شهر، شایسته تقدیر بخش مستندنگاری


مردان دریا، بر عرشه مستندنگاری


روایتی از جهنمی که جنگ به راه انداخت


انقلاب در استان گلستان


جایزه بزرگ روزنامه‌نگاران در راه است


جمع آوری روایت‏های کهنه سربازان ویتنام


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا-28


 



دفتر ادبیات و هنر مقاومت چگونه شکل گرفت و ادامه یافت

صفحه نخست شماره 49

به یاد می‌آورم زمانی که نخواندن «بوف کور» عیب بود. عیب بود اگر نویسنده بودی، یا دوستدار نوشتن و ادبیات، سری به کافه اسب سفید در میدان 24 اسفند نزده باشی. کم داشتی اگر «اصول مقدماتی فلسفه» ژرژ پولیستر را نخوانده باشی؛ یا به وقت گفتن و شنیدن، زیر ابری از دود سیگار، به جمله‌ای از کتاب ژوزوئه دوکاسترو حواله نداده باشی. با هر تکانی که به دنیای روشنفکری دهه چهل و پنجاه داده شود، مثال‌هایی از این دست خواهد ریخت.
اما اینک اوضاع فرق کرده، در همه زمینه‌ها. از جمله در زمین ادبیات و هنر؛ که شخم خورده و بذر تازه‌ای در آن پاشیده شده است. ورق اصلی را انقلاب برگرداند. برگشت، و همراه خود، تاریخ ایران نیز به دوره تازه‌ای افتاد؛ ادبیات و هنرش نیز. دنیای مخمور و گریز از مردم دهه‌های یادشده، یا نه، از همان زمانی که ادبیات جدید توسط مأموران سیاسی انگلیس در ایران باب شد، اینک جایش را به جهان هوشیاری و مردم‌داری داده است. وقتی دنیای سراسر تمسخر «حاجی بابای اصفهانی» با جهان سراسر افتخار «حرمان هور» پر می‌شود، روشن است که اوضاع فرق کرده.
انقلاب فقط زیر و رو شدن حکومت و دست به دست شدن نظام سیاسی نبود؛ اندیشه‌ها نیز تبدیل شدند. دیگر نماز خواندن در پَسَله مسجد دانشگاه تهران عیب نبود و خیام و مولوی دیگر مجبور نبودند در مسابقه ماتریالیسم شرکت کنند تا اعتبار شعرشان دست نخورد. این را انقلاب گفت و بعد در زمان جنگ دانستیم که این اندیشه نو چه اندازه وفادار و کارگر است. وفادار به خدا، خود، میهن؛ و کارگر در نگهداشت مرزهای ایمان و ایران.
با همین نگاه‌ها بود که در آذر 1367 دفتر ادبیات و هنر مقاومت در حوزه هنری جان گرفت. هدفش نمایاندن آن وفاداری‌ها بود، مبادا زیر گَرد زمان بماند؛ نشان دادن آن کارکردها بود، مبادا زیر آوار انکار بماند. در گمان من، عمر 23 ساله این دفتر، با ششصد کتاب، پس از ارادة همسوی خداوند، مدیون پایداری، نجابت و باور مرتضی سرهنگی است. برای هر یک از این ویژگی‌ها می‌توانم صحفه‌ای را از کلمه‌های درست پر کنم، که می‌ماند برای زمانی دیگر. اما دفتر ادبیات و هنر مقاومت را باید نماد تلاش موفق یک سازمان فرهنگی در ایران دانست. باید از جریان ادبی آن گفت که «نظر»ش در برخی دانشگاه‌ها تبدیل به ماده درسی و مقطع تحصیلی، اثرش در جشنواره‌ها محل تقدیر و تشویق، و نقدش در میان اهل دقت، با تمجید و تحسین روبرو است.
خوش به حال همه کسانی که سهامی، هر چند اندک، از این دفتر به یادگار برده‌اند. حالا می‌توان گفت که نخواندن «دا» عیب است.

هدایت الله بهبودی



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

8 آذر 1390
نورالهی
متن آقایان بهبودی و علیان تکمیل کننده هم بود ای کاش ضلع سوم حماسه مقاومت را آقای سرهنگی تکمیل می‌کرد.

8 آذر 1390
عسکری
تیتر «23 سال نشر حماسه مقاومت با خامهِ‌ جان» برازنده سرهنگی است. ایشان واقعاً از جانشان برای این دفتر مایه گذاشته‌اند.

8 آذر 1390
شمس آبادی
من تا حالا فکر میکردم صدرا ریحانه یک شخصیت واقعی است. ترکیب جالبی است. ذرود بر سرهنگی‌ها و بهبودی‌ها و قدمی‌ها و همه بچه‌های پایداری.
آقای کریمی خدا قوت.

8 آذر 1390
غلامیان
بهبودی، متن تان مثل خودتان روان و بی‌پیرایه است. پایدار بمانید.

8 آذر 1390
اسدالهی
واقعاً انتشار 600 عنوان کتاب ظرف 23 سال آن هم با امکانات محدود معجزه است که فقط با «خامهِ جان» تحقق پیدا کرده است. کتابهایی که دهها جایزه ملی گرفته‌اند.
اما حوزه اطلاع رسانی آثار شما ضعیف است.

9 آذر 1390

جالب بود، موفق باشید

9 آذر 1390
سيدولي هاشمي
به آقاي سرهنگي وآقاي بهبودي بايد دست مريزادوخسته نباشيدگفت.اگربه اولين اثرچاپي دفتركه درسال1367 نگاه كنيدخواهيدفهميدكه اين عزيزان چه مرارتهايي را درعرصه ي خلق وتكميل ادبيات پايداري درايران كشيده اند.اين را تاريخ بهترخواهدفهميد؛اماآقاي كريمي آيا دفتر داراي سايت مستقل خواهد شد يا خير؟خيلي هاازاقصي نقاط دنيادوست دارند دفترومحصولات آن را بيشتر بشناسند.

9 آذر 1390
ایمانی
سرهنگی عزیز قلمتان استخوان شهیدان مفقودالاثر در رمل‌های خشکیده فکه است، قدر آنرا بدانید.

9 آذر 1390
محمد کریمی
جناب آقای سید ولی هاشمی،
در حال حاضر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی با نشانی 22bahman.ir در اینترنت سایت مستقل دارد.

9 آذر 1390
سيدولي هاشمي
سلام منظورم دفتر ادبیات و هنر مقاومت بود. آیا این دفتر یا «مركز مطالعات و تحقيقات فرهنگ و ادب پايداري» سایت دارد؟

9 آذر 1390
روشنک بصیردیوان
من از دور با این مجموعه آشنا هستم. قبل رفتنم از ایران و بواسطه علاقه ام به موضوعات تاریخی. اکنون ضمن تقدیر از زحماتتان ندانستم منظور از نخواندن دا عیب است چیست؟ و چرا؟ این کتاب را من خوانده ام. نه آن را خاطره و نه رمان یافتم. البته تاریخ هم نیست. و چون من در حوزه تاریخ بیشتر مطالعه دارم از منظر مباحث تاریخی درنیافتم که این کتاب را با آن همه تبلیغ باید در کدام حوزه گنجاند؟ و امروز هم چرا نخواندن آن را باید عیب دانست؟ قطعا اگر منظور در حوزه مطالعات روشنفکری است, چرا نخواندن دیگر آثار را عیب ندانسته اید؟ در حوزه جنگ و انقلاب 57 هم آثار بسیاری مطرح است از جمله زمین سوخته. چرا نخواندن این رمان را عیب ندانسته اند؟
با سپاس فراوان

9 آذر 1390
یساقی
نوجوون که بودم سال1372 , خیلی دنبال کتابهایی بودم که راجع به جنگ بود با یه آرم الله کج کوله, یه بارم سال 70 رفته بودم خرمشهر, خوندن اون کتابا سفر خرمشهرو یادم می آورد, فکر نمی کردم یه روزی بیام تو جایی از جنس همون جا که کتابا رو چاپ می کرد کار کنم .به آقای بهبودی,آقای سرهنگی و همه بچه های مرکز, وخودم می گم " پایدار و سربلند باشید " .

9 آذر 1390
محمد کریمی
جناب هاشمی
سلام.
دفتر ادبیات و هنر مقاومت هنوز سایت مستقلی راه اندازی نکرده است. اما سایت های تاریخ شفاهی ایران، 15 خرداد 42، و دفتر ادبیات انقلاب اسلامی و نیز اخبار حوزه هنری فعالیت های مرکز را پوشش می دهند.

13 آذر 1390
کبیری
سلام معرفی خوبی از دفتر مقاومت آمده، اما چرا از عزیزانی چون کمری، کامور، کاظمی و قبادی نامی ذکر نشده است!

13 آذر 1390
سيدولي هاشمي
امیدوارم دفتر ادبیات و هنر مقاومت سایت مستقلی راه اندازی کند. چون در سراسر ایران مخاطب دارد و با سایت میتواند با آنها ارتباط موثر داشته باشد.

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.