هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 48    |    2 آذر 1390

   


 

«جاده جنگ» برنده گران‌ترين جايزه ادبي تاريخ ايران


تاريخ شفاهي نقش استان مازندران در درگيري‌هاي كردستان تدوين مي‌شود


تاريخ شفاهي بمباران چهارم آذر و نقش انديمشك در جنگ نوشته مي‌شود


فصلنامه مطالعات تاریخی، شماره 32


آرزوهايی براي كتاب سال دفاع‌مقدس


جايزه كتاب سال دفاع‌مقدس به 52 نويسنده، هنرمند و ناشر اهدا شد


شماره 162 كتاب ماه تاريخ و جغرافيا


یادی از «نامی که ماند»


بررسی تأثير گفتمان رسمی بر روايت زنان از جنگ ايران و عراق


بازگشت انگلیسیها به ایران پس از کودتا


گفت‌وگو با صادق زیباکلام درباره آخرین کتابش- بخش پایانی


یک سایت آنلاین آلبوم عکس، خاطرات جنگ جهانی دوم را جمع آوری می کند


موزه تاريخ وارن کانتی به دنبال تاريخ شفاهي های جنگ دوم جهاني


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا -27


 



موزه تاريخ وارن کانتی به دنبال تاريخ شفاهي های جنگ دوم جهاني

صفحه نخست شماره 48

 مانماوس Monmouth، ایلینویز- موزه تاريخ وارن کانتی (The Warren County History Museum) در ايالت ايلينويز طي مراسمي در آخرين جشن عمومي خود از سربازان جنگ جهاني دوم قدرداني و پذيرايي كرد.
37 تن ازکهنه سربازان جنگ جهاني دوم در مراسمي در گراند گالريِ موزه تاريخ شهر وارن  حضور به هم رساندند.
در اين گردهمايي، خانم ويكي هنفنت Vicki Hennefent، عضو هيئت امناي موزه،‌ از سربازان به خاطر رشادت هايي كه در جنگ از خود نشان دادند قدرداني كرد.
او گفت: «ما امروز براي گرامي داشتن كساني در اين مكان جمع شده ايم كه برترين نسل ما را تشكيل مي دهند- كساني كه بهترين نعمت زندگي خود يعني جانشان را براي حفظ آزادي نسل هاي بعدي تقديم كردند.»
به گفته وي، اين جنگ بزرگترين نزاع در تاريخ بشر بوده است كه اكثر كشورهاي جهان و حتي قدرت هاي بزرگ در آن دخيل بودند و بيش از 100 ميليون نفر براي آن صف آرايي كردند.
در ادامه، يك قطعه موزيك از مجموعه ماكس هاو Max Howe براي حضار پخش شد تا حال هواي آن دوران را نيز براي آنها زنده كند. اين قطعه با نواخته شدن آهنگي به نام "خدا نگهدار آمريكاست" به پايان رسيد كه حاضران نيز با آن همخواني كردند.
 يكي ديگر از سخنرانان مراسم خانم سوزان ترِوِر Susan Trevor  بود كه بخشي از كتاب "بزرگترين نسل The Greatest Generation " نوشته تام بروكاو Tom Brokaw را بازخواني كرد؛‌ وي خطاب به سربازان گفت:‌ «حال كه به شامگاهان زندگي پرثمر و ماجراجويانه خود نزديك شده ايد،‌ همچنان روحيه متواضع و متعادل خود را حفظ كرده ايد. شما داستان هاي زيادي براي گفتن داريد؛ داستانهايي كه تا به حال گفته نشده اند؛ چون وقتي آن روزها را پشت سر مي گذاشتيد اصلا فكر نمي كرديد كه در حال انجام چه كار مهمي هستيد؛ شايد براي اينكه مي ديديد همه در آن موقع همين كار را مي كردند."
در ادامه ترور از اين سربازان به خاطر جان فشاني هايشان و خدماتي كه به آمريكا كرده‏اند تشكر و قدرداني كرد.
پايان بخش مراسم،‌ بازگويي برخي از خاطرات سربازان از جنگ جهاني دوم بود كه توسط دكسي جنكسDixie Jenks  براي حضار نقل شد. براي نمونه يكي از خاطرات مختص به چارلي كركپاتريك Charlie Kirkpatrick  از اهالی روزويل Roseville بود. وي سه ماه در پياده نظام كانزاس خدمت كرده بود و بقيه دوران سربازي خود را در يگان شناسايي در جورجيا و خارج از كشور سپري كرده بود.
جنكس اظهار داشت كه این موزه به شدت در پي حفظ و جمع آوري تاريخ اين نسل براي نسل هاي آينده مي باشد. به گفته وي،‌ اين  موزه همچنين در پي آن است كه با كمك کهنه سربازان جنگ جهاني دوم تا آنجا كه امكان دارد خاطرات شفاهي اين نسل را جمع آوري كند. اين خاطرات جنبه انساني دارند و نه تنها به شهر وارن بلكه تمام دنيا تعلق دارند. این مجموعه «تاریخ شفاهی» در واقع داستان انسان ها از تجاربشان در جریان جهانی دوم است و نه «تاریخ نبردها».
بر اساس اين طرح،‌ اعضاي موزه شهر وارن به خانه تك تك کهنه سربازاني كه تمايل به ارائه خاطرات شفاهي خود داشته باشند، سر مي زنند. در ضمن آنها با همسران آنها نيز تماس خواهند گرفت تا از آنها در مورد دوراني بپرسند كه بدون شوهران خود پشت سر گذاشته اند. بعد از پايان مراسم يك پرسش نامه حاوي سوالاتي كه مي توانست به سربازان در بيادآوري خاطرات خود كمك كند بين آنها توزيع شد.

مترجم عباس حاجی هاشمی

منبع: Reviewatlas


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.