هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 47    |    25 آبان 1390

   


 

رئيس حوزه هنري از دست‌اندركاران سايت تاريخ شفاهي ايران تقدير كرد


انتشار خاطرات شفاهي قدم‌خير در كتاب «دختر شينا»


هنوز ناگفته‌ها بسیارند


رژيم پهلوي مجری اهداف فرهنگی بیگانگان بود


ترجمه 2 عنوان كتاب دفاع‌مقدس


فراربزرگ


«فرزند خورشيد» در كتاب‌فروشي‌ها مي‌درخشد


تأملاتی در باب سنت تاریخ شفاهی


خاطرات خلیل طهماسبی از چگونگی ترور رزم‌آرا


کتاب سال ارتش: نبرد در آسمان


گفت‌وگو با صادق زیباکلام درباره آخرین کتابش- بخش نخست


يك سر لشكر عراقي:رژيم صدام از طرف آمريكا عليه ايران وارد جنگ شد


پشتيباني مالي بنياد مك-كورميك* از پروژه تاريخ سياهان


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا-26


 



رئيس حوزه هنري از دست‌اندركاران سايت تاريخ شفاهي ايران تقدير كرد

صفحه نخست شماره 47

به گزارش سايت تاريخ شفاهي ايران؛ «محسن مؤمنی» رئيس حوزه هنري از سردبير و دست اندركاران سايت و هفته‌نامه «تاريخ شفاهي ايران» به خاطر كسب رتبه سوم در بخش پايگاه‌هاي اينترنتي در پنجمين جشنواره بين‌المللي رسانه‌هاي ديجيتال، پيش از ظهر شنبه (21 آبان) در سالن كنفرانس حوزه هنري تقدير كرد.
اين مراسم با حضور محسن مؤمنی، رئيس حوزه هنري، هدايت‌الله بهبودي، رئيس دفتر ادبيات انقلاب اسلامي، مرتضي سرهنگي، مدير مرکز مطالعات و تحقيقات فرهنگ و ادب پايداری، محمد كريمي، سردبير سايت و هفته‌نامه تاريخ شفاهي و جمعي از دست‌اندكاران اين سايت برگزار شد.
  محمد كريمي، سردبير سايت و هفته نامه «تاريخ شفاهي ايران» در اين مراسم گزارشي از عملكرد اين سايت از زماني كه توسط محسن كاظمي راه‌اندازي شده بود، تاكنون ارائه كرد و افزود: «اين سايت با تلاش‌ها و راهنمايي هاي محسن كاظمي، پژوهشگر و تاريخ‌شفاهي كار برجسته ادبيات انقلاب راه‌اندازي شده است. جاي ايشان در اين محفل خالي است. تلاش‌ها و ممارست‌هاي وي منجر به راه‌اندازي هفته‌نامه تاريخ شفاهي در سال گذشته شد و امروز يكسال است كه هفته نامه تاريخ شفاهي در ارايه مطالب و اطلاع‌رساني با محوريت تاريخ‌نگاري و تاريخ شفاهي فعاليت كرده است.:»
وي خاطر نشان كرد: «امروز ما بيش از 1100 مشترك داخلي و 300 مشترك خارجي را داريم. تعداد بازديدكنندگان ما به رقم 36 هزار نفر رسيده است و اين در حالي است كه تاكنون بيش از 2 هزار مطلب بر روي سايت و هفته‌نامه بارگذاري شده است. همچنين با تعدادي از كشور هاي جهان چون آمريكاي لاتين و آرژانتين كه در امر تاريخ شفاهي كوشا هستند، ارتباط و تعامل داريم و از مقالات انها نيز استفاده مي‌كنيم. دكتر پابلوپوتسي و دكتر گريل از شفاهي‌كاران برجسته جهان هستند كه سايت و هفته نامه تاريخ شفاهي نيز با آنها در ارتباط است.»

محسن مؤمنی، رئيس حوزه هنري نيز در ادامه با تقدير از فعاليت‌هاي سايت تاريخ شفاهي ايران، به عنوان سايتي تخصصي كه در زمينه ادبيات انقلاب اسلامي و دفاع‌مقدس در حوزه هنري فعاليت دارد، تقدير و تشكر كرد و افزود: «بايد از فضاي مجازي كه كارآمدي بي نظير در عرصه جهاني دارد، به خوبي استفاده شود. پايگاه هاي اينترنتي نقش بسيار مهمي در عرصه اطلاع‌رساني و ايجاد ارتباط ميان مخاطبان خود دارد. يكي از ويژگي هاي سايت تاريخ شفاهي ايران هم اين است كه مخاطب به خوبي ارتباط برقرار مي كند.»
وي اظهار داشت: «حوزه هنري، به عنوان يكي از پايگاه‌هاي خبري در عرصه‌هاي فرهنگي، هنري و ادبي بايد بيشتر از اين فعال باشد و توجه بيشتري به كيفيت آثار خود داشته باشد.»
در ادامه اين نشست ميرزا باقر عليان‌نژاد، يكي از نويسندگان دفتر ادبيات اتقلاب اسلامي گزارشي از عملكرد‌ دفتر ادبيات انقلاب اسلامي درباره انتشار و نگارش روز‌شمار انقلاب اسلامي ارايه كرد.
در پايان نيز مؤمنی، با هدايا و جوايز نقدي از دست‌اندكاران سايت تاريخ شفاهي ايران و دفتر ادبيات انقلاب اسلامي تقدير به عمل آورد.
سایت تاریخ شفاهی ایران از بهمن سال 86 و در آستانه برگزاری چهارمین نشست تخصصصی تاریخ شفاهی ایران به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد. یك سال بعد، در بهمن سال 87 همزمان با سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به طور رسمی فعالیت خود به دو زبان فارسی و انگلیسی، در مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری با سردبیری شفاهی‌کار برجسته، محسن کاظمی آغاز كرد. خاطرات، یادداشت‌های روزانه، سفرنامه‌ها، گزارش‌های تاریخی، روز شمار، مباحث نظری دو حوزه خاطرات و تاریخ شفاهی اخبار مرتبط با مضمون تاریخ شفاهی و معرفی آثار این حوزه از مطالب اصلی سایت تاریخ شفاهی ایران است.
با تكیه بر توانایی شفاهی‌كاران، نویسندگان و علاقه‌مندان به شیوه تاریخ‌نگاری در فضای مجازی و عمق بخشیدن به اخبار و اطلاعات این حوزه، «هفته‌نامه الكترونیكی تاریخ شفاهی» نیز از آبان سال 1389 راه‌اندازی شد و در حال حاضر با مدیر مسئولی مرتضی سرهنگی و سردبیری محمد كریمی در حال فعالیت است. اهداف و عملكرد‌های این هفته نامه در راستای اهداف و عملكردهای سایت تاریخ شفاهی است. ویژگی‌ هفته‌نامه اینست كه مخاطبان خود را انتخاب می‌كند یا از سوی آنها (مخاطبان) انتخاب می شود.

گزارش: فاطمه نوروند



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.