هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 44    |    4 آبان 1390

   


 

خاطرات شفاهي نخستين مسئول بيمارستان ابوذر در زمان جنگ منتشر مي‌شود


پانزدهمين كارگاه تاريخ شفاهي دفاع‌مقدس در استان چهارمحال و بختياري برگزار شد


رونمايي از «مهمان صخره‌ها» در حوزه‌هنري


در چنبره حافظه یا تخیل


ارزش واقعی خاطرات به ميزان بيان ناگفته‌هاست


«ژنرال حمداني» و جنگ تحميلي عراق عليه ايران


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا- 23


هرچه داشتیم از خودمان داشتیم و دکتر شریعتی


دو پدیده‌ی خاطره‌نویسی معاصر ایران


تراژدی صنعتگران بدفرجام


سفره‌ای که ایروانی پهن کرد


پادشاهی کوچک با جشن تاجگذاری پرزرق و برق


 



«ژنرال حمداني» و جنگ تحميلي عراق عليه ايران

صفحه نخست شماره 44

«ژنرال راعد مجيد حمداني» فرمانده گارد رياست‌جمهوري عراق در حكومت صدام،در مصاحبه‌اي‌ چالشي، برخي از مسايل مربوط به عمليات‌هاي ارتش عراق و عمليات‌هاي ايران در جنگ 8 ساله تحميلي را تجزيه و تحليل و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را بررسي كرده است.

كتاب «جنگ صدام: ديدگاه فرمانده گارد رياست جمهوري عراق» نوشته جمعي از استادان موسسه تحليل‌‌هاي دفاعي دانشگاه دفاع ملي آمريكا با ترجمه داوود علمايي كوپايي، به همت نشر مرز و بوم وارد بازار كتاب دفاع‌مقدس شده است.

«كوين وودز»، «ويليامسون موراي» و «توماس هولادي» استادان موسسه تحليل‌‌هاي دفاعي دانشگاه دفاع ملي آمريكا گفت‌وگويي طولاني با «ژنرال راعد مجيد حمداني» فرمانده گارد رياست‌جمهوري عراق، در سال 2007 انجام داده‌اند.
 
حمداني در اين مصاحبه‌ چالشي، برخي از مسايل مربوط به عمليات‌هاي ارتش عراق و عمليات‌هاي ايران در جنگ 8 ساله را تجزيه و تحليل كرده و نقاط قوت و ضعف دو طرف را مورد بررسي قرار داده است.

يكي از دلايل اهميت ديدگاه‌هاي راعد مجيد حمداني، اين است كه او يك نظامي قديمي عراقي بوده كه مدتي را در لشكر و سپس، گارد رياست‌جمهوري عراق، يعني عالي‌ترين سطوح نظامي اين كشور گذرانده و دائماً به فكر پيروز شدن بر شيوه‌هاي جنگي رزمندگان ايراني بوده است.

بخش اول كتاب «جنگ صدام» به انتشار خلاصه‌اي از اطلاعات و تحليل استادان موسسه تحليل‌‌هاي دفاعي دانشگاه دفاع ملي آمريكا بر مبناي گفته‌هاي ژنرال راعد مجيد حمداني اختصاص پيدا كرده و بخش دوم اثر، متن ويرايش شده گفت‌وگو با وي را به ترتيب تاريخ وقايع دربر دارد.

استادان موسسه تحليل‌‌هاي دفاعي دانشگاه دفاع ملي آمريكا در بخشي از فصل اول كتاب «جنگ صدام» و در ارزيابي ديدگاه‌هاي فرمانده گارد رياست‌جمهوري عراق، درباره اولين گام‌هاي عراق در حمله به ايران نوشته‌اند: «به نظر ژنرال حمداني، عراقي‌ها هيچ طرح نبرد واقعي با اهداف عملياتي يا حتي طرح هماهنگ تاكتيكي نداشتند. ظاهراً صدام معتقد بود كه تهاجم به ايران به سرعت به سقوط حكومت اسلامي منجر مي‌شود و به جاي آن حكومتي قرار مي‌گيرد كه نواحي زيادي از جنوب غرب ايران را به عراق واگذار مي‌كند. آن‌گونه كه ژنرال حمداني مشخص نمود، تنها رويكرد عملياتي كه صدام دنبال مي‌كرد، تصرف و اشغال مكان و سپس دفاع از آن و الحاق آن به عراق بود.»

گفت‌وگوي طولاني و چالشي بين «كوين وودز»، «ويليامسون موراي»، «توماس هولادي» و ژنرال راعد مجيد حمداني» از چهاردهم تا نوزدهم مي سال 2007 ميلادي (24 تا 29 ارديبهشت ماه 1386) در اردن انجام شده كه متن آن‌ در كتاب «جنگ صدام» منتشر شده است.

اين مصاحبه با ماجراي «جنگ اعراب و اسراييل در سال‌هاي 1973 و 1967 ميلادي» و «انتقال قدرت عراق به حزب بعث» آغاز مي‌شود و در ادامه با مباحثي چون «مقدمه‌هاي جنگ ايران و عراق»، «مراحل اوليه جنگ و آرزوهاي صدام»، «واكنش صدام به شكست‌ها و اعدام افراد»، «نفوذ معنوي امام‌خميني(ره)»، «تاكتيك‌هاي نفوذ ايران به عراق»، «واكنش ايران نسبت به سلاح‌هاي كشتار جمعي»، «تلفات لشكر 6 زرهي عراق در فوريه 1984» و «نقش مذهب در جنگ ايران و عراق» ادامه پيدا مي‌كند.

حمداني در پاسخ به يكي از سوالات درباره شخصيت صدام، با اشاره به دوگانگي شخصيت او مي‌گويد: «صدام عمري با اين چندگانگي زندگي مي‌كرد كه در يك لحظه ممكن بود تمام اين شخصيت‌ها را بروز دهد. هر چه سن او بالاتر مي‌رفت، خشونت و ناشكيبايي او كمتر و انزواي او بيشتر مي‌شد. وقتي جوان بودم و در جلسه‌اي با او شركت داشتم، نبض من 150 بار در دقيقه مي‌زد. چون شما نمي‌دانستيد بايد منتظر چه چيزي باشيد و چه موضوعي پيش مي‌آيد.»

كتاب «جنگ صدام: ديدگاه فرمانده گارد رياست جمهوري عراق» در قطع رقعي و 265 صفحه با شمارگان 2500 نسخه و بهاي 25 هزار ريال‌ توسط نشر مرز و بوم به چاپ رسيده است.

خبرنگار : مريم اسدی جعفری

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.