هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 43    |    27 مهر 1390

   


 

تقدیر از سایت تاریخ شفاهی ایران در پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال


فراخوان مقاله هفتمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی (11بهمن 1390)


سومین نشست تخصصی تاریخ مجلس


مصاحبه با نویسنده تاریخچه مبارزات اسلامی دانشجویان ایرانی


فرصت زيادی براي گردآوری تاريخ شفاهی جنگ نداريم


خاطرات رزمندگان در «پشت خاكريز» خوانده می‌شود


یک استکان چای با میهمان صخره‌ها


گزارش مراسم بازخوانی کتاب جای امن گلوله‌ها


نگاهي به مقام معنوي، علمي، اجتماعي و مبارزاتي شهيد محمدي عراقي


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا -22


قطع روابط ايران با انگلیس


دوران قاجار، نوشته: ونسا مارتین


در دفاع از تاریخ


ملال‌آورترین کلاس تاریخ


 



فرصت زيادی براي گردآوری تاريخ شفاهی جنگ نداريم

صفحه نخست شماره 43

مسئول مرکز ملي اسناد و کتابخانه دفاع‌مقدس معتقد است اسناد و داشته‌هاي موجود از دوران جنگ تحميلي بخش نازلي از واقعيت‌هاي آن دوران را منعکس مي‌کند.

سرهنگ پاسدار کاظم فرامرزي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران ايران(ايسنا)، با بيان اينکه در زمينه دوران دفاع مقدس فقر اسنادي داريم،اظهار كرد: جنگ به ما تحميل شد و ما براي خيلي از کارها از جمله ثبت وقايع آن آمادگي نداشتيم و امروز با فقر اسنادي در اين خصوص مواجهيم.

وي افزود: بخش قابل توجهي از اسنادي نيز که در سازمان‌هاي نظامي ما جمع‌آوري شده است بيشتر وجوه نظامي و سياسي جنگ را منعکس مي‌کند.

سرهنگ فرامرزي ادامه داد: در راستاي ثبت اسناد جنگ،يک نقطه اميد بوجود آمده و آن، فرهنگ شفاهي است. در واقع اگر گفت‌وگوهاي هدفمند و هوشمندانه‌اي با افراد مطلع و شاهد در صحنه جنگ داشته باشيم اين گفت‌وگوها مي‌تواند نوعي از سند محسوب شود و براي تاريخ نگاري جنگ مورد استفاده قرار گيرد.

فرامرزي يادآور شد: در زمينه تاريخ شفاهي خلاء آموزشي داشتيم که با برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي در استان‌ها سعي داريم نياز آموزشي افراد فعال در اين زمينه را برطرف کنيم.

وي از تاريخ شفاهي به عنوان مصالح و منبع لازم براي تدوين درست و دقيق تاريخ جامع دفاع مقدس نام برد و با بيان اينکه در اين زمينه با محدوديت زماني مواجهيم،گفت: عنصر اصلي در تاريخ شفاهي مصاحبه شونده است و به تعبير ديگر،اين افراد منابع اطلاعاتي ما در تاريخ نگاري جنگ هستند که عمر اين عزيزان هم محدود است؛ بنابراين فرصت زيادي براي گردآوري تاريخ شفاهي جنگ نداريم.

سرهنگ فرامرزي با بيان اينکه در گذشته در زمينه جمع‌آوري تاريخ شفاهي جنگ خوب عمل نکرده‌ايم، گفت: شايد دليل اين امر اين بوده که اشراف کاملي به تاريخ شفاهي نداشته‌ايم. طي اين سالها گفت‌وگوهاي زيادي شکل گرفته است که از منظر صاحب‌نظران بخش قابل توجهي از آنها از نگاه تاريخ نگاري قابل استفاده نيست. به تعبير ديگر فعاليت‌هاي زيادي صورت گرفته که يا در راستاي تاريخ شفاهي نبوده و يا به نام تاريخ شفاهي بوده، ولي تاريخ شفاهي نيست.

منبع: ایسنا


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.