هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 40    |    6 مهر 1390

   


 

آخرين سفر كارگاه آموزش تاريخ شفاهي دفاع‌مقدس در يزد


گزارش نشست نقد و بررسی آثار سيدقاسم ياحسينی


ما چنين ملتي هستيم


تاريخ شفاهي دفاع مقدس در همه ابعاد بايد ثبت و ضبط شود


تاریخ شفاهی، فقر اسنادی دوران دفاع مقدس را رفع می كند


مورخان، اینترنت و تاریخ دیجیتال


نگاهي بر كتاب روزگاري شد: يادداشت‌هاي دوره وزارت خارجه دفتر نخست آذر 1360 تا آبان 1364


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا – 19


نقش تاریخ شفاهی در مطالعات تاریخی اقتصاد ایران


کارنامه سیاسی و فرهنگی دبیرستان‌های کمال نارمک، رفاه و علوی


گفت‌وگو با نویسنده کتاب «مردم‌نگاری سفر»


هرچه فاصله بیشتر، زندگی‌نامه‌نویسی سخت‌تر


روایت مقاومت


به‌مناسبت سالگرد شهادت شهید مهدی رجب بیگی


 



گزارش نشست نقد و بررسی آثار سيدقاسم ياحسينی

صفحه نخست شماره 40

«یاحسینی» نویسنده‌ای فرصت‌‌ساز است

محسن كاظمی، پژوهشگر ادبی در نشست نقد و بررسی آثار سیدقاسم یاحسینی، نویسنده حدود 40 عنوان کتاب دفاع مقدس گفت: وی فردی فرصت‌‌ساز در این عرصه و سبب معرفی افراد ناشناخته‌ای شده است. به همین دلیل حق بزرگی بر گردن ادبیات دفاع مقدس دارد.

نشست نقد و بررسی آثار سیدقاسم یاحسینی، عصر دوشنبه (4 مهر) با حضور محسن کاظمی، نویسنده و پژوهشگر و كارشناس تاریخ شفاهی در فرهنگسرای پایداری برگزار شد.

در این نشست كه به صورت كارگاهی و پرسش و پاسخ برگزار شد، یاحسینی با اشاره به نقش زنان در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و كم ‌توجهی به این نقش در عرصه ادبیات پایداری، اظهار كرد: زنان را نیمه پنهان جنگ می‌نامم و بر این باورم که اگر فردی در جبهه‌ها حضور پیدا می‌کرد، این آسایش از سوی همسرش برای وی ایجاد می‌شد.

وی ادامه داد: اكنون جنگ برای ما تمام شده، اما یک جانباز تا زمانی که زنده است، جنگ برای خودش و خانواده‌اش ادامه دارد. در واقع مجاهدت‌های خاموش زنان همیشه در طول تاریخ ناگفته‌ ‌مانده است. بنابراین خاطره‌نویسان باید تا آنجا که معیارهای اخلاقی جامعه اجازه می‌‌دهد، سراغ زنان رفته و ‌خاطراتشان را برای جامعه‌ روایت کنند.

نویسنده کتاب «دریا خانم» با اشاره به گردآوری خاطرات ‌همسران جانبازان و شهدا به عنوان بخشی از فعالیت‌هایش، خاطرنشان كرد: در کنار ثبت و ضبط خاطرات فرماندهان بزرگ دوران دفاع مقدس و با هدف نشان دادن نقش زنان در جنگ و مقاومت، گردآوری خاطرات آن‌ها را نیز در دستور كار خود قرار داده‌ام.

در ادامه این نشست یاحسینی به تشریح چگونگی تدوین كتاب «پنهان زیر باران» شامل خاطرات سردار علی ناصری، در مدت 5 سال پرداخت و افزود: خاطرات روایت نشده‌ای از دوران دفاع مقدس وجود دارند که اگر زمانی مطرح شوند، نفس خوانندگان در سینه ها حبس خواهد شد. در واقع از آنجا كه نویسندگان قدرتمندی در حوزه دفاع مقدس نداریم، نتوانسته‌ایم جنگمان را آنچنان که هست بیان کنیم.

سپس محسن كاظمی‌، كارشناس تاریخ شفاهی، آثار یاحسینی را به 4 گروه تقسیم كرد و گفت: این نویسنده آثاری را در حوزه‌های تاریخ‌نگاری و تاریخ‌نگری در منطقه جنوب كشور، تدوین خاطرات دوران دفاع مقدس به ویژه خاطرات بانوان، آثاری مانند كتاب «همگام با آزادی» و همكاری با مطبوعات خلق كرده است.

وی با اشاره به این که یاحسینی، فردی فرصت‌‌ساز در عرصه ادبیات دفاع مقدس است، تصریح كرد: یاحسینی، فرصت‌مند است؛ از آن جهت که لحظاتی را که در اختیارش بوده از دست نداده و خاطرات افراد صاحب خاطره را در قالب كتاب تدوین كرده است. همچنین فرصت‌ساز است، به این مفهوم كه سبب معرفی افراد ناشناخته‌ای مانند، سردار علی ناصری، راوی کتاب «پنهان زیر باران» شده است. به همین دلیل یاحسینی حق بزرگی بر گردن ادبیات دفاع مقدس دارد.

خبرنگار : نسترن پورصالحی

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.