هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 37    |    16 شهريور 1390

   


 

برپايی دهمین کارگاه تاریخ‌شفاهی دفاع‌مقدس به ميزبانی قم


جلسه دفاعیه: تاریخ شفاهی در تاریخ معماری ایران


نخستین نشست تخصصی مسئولان دفاتر مطالعات و ادبیات پایداری مراكز استان‌ها برگزار می‌شود


17 شهریور ، شتاب در سقوط حکومت پهلوی


تاریخ شفاهی قیام 17 شهریور1357


نگاهی به زندگی امام موسی صدر


حفظ تاریخ: همایش اکتبر درباره جنگ ایران-عراق


آیت الله طالقانی و آخرین زندان


مجله فرهنگی و هنری بخارا شماره 82


نقد کتاب نظریه تاریخ شفاهی نوشته: لین آبرامز


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا-16


وقتی برج‏ها فرو افتاد: تاریخ شفاهی یازده سپتامبر و پیامد‏های آن


نگاهی به کتاب دا (نقد خاطره نگاری جنگ)


شهيد بروجردي در خاطرات اصغر اسماعيلي


خاطرات مرحوم سیدرضا زواره‌ای


 



جلسه دفاعیه: تاریخ شفاهی در تاریخ معماری ایران

صفحه نخست شماره 37

جلسۀ دفاعیۀ رسالۀ نهایی سیده میترا هاشمی، در روز ۲۱ شهریور، ساعت ۱۴، با عنوان «تاریخ شفاهی در تاریخ معماری ایران: درآمدی بر مباحث نظری و عملی» برای دریافت درجۀ کارشناسی ارشد در رشتۀ مطالعات  معماری ایران در دانشکدۀ معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.
هدف از این رساله تأملی است در مباحث نظری و عملی تاریخ شفاهی و پیوند آن با شاخۀ تاریخ معماری.
چکیدۀ رساله در ادامه آمده است:
 
بیشتر کسانی که با معماری ایران آشنایند، به‌زودی از میان ما خواهند می‌رفت و رفتن ایشان برابر است با از دست دادن دریایی از شناخت دراین‌باره. هرچند اهمیت منابع شفاهی در مطالعات تاریخ معماری و به‌ویژه تاریخ معماری ایران روشن است، تا کنون هیچ پژوهشی دربارۀ رابطۀ حوزۀ مخصوص این گونه پژوهش، یعنی تاریخ شفاهی، با تاریخ معماری، به‌ویژه تاریخ معماری ایران، نشده است. در این پژوهش می‌خواهیم به این رابطه و حوزۀ حاصل از پیوند آنها یعنی «تاریخ شفاهی معماری ایران» در نظر و عمل بپردازیم که راه آن تدوین و تبیین معرفت موجود در تاریخ شفاهی و تاریخ معماری ایران و اندیشیدن دربارۀ شیوۀ پیوند این دو است.
برای این کار نخست به مباحث نظری می‌پردازیم و سپس به مباحث عملی. در مباحث نظری، برای شناخت چیستی تاریخ شفاهی معماری ایران، به چیستی تاریخ و تاریخ شفاهی و تاریخ معماری و اشتراکات و اختلافات آنها می‌پردازیم. سپس فواید و دستاوردهای تاریخ شفاهی را در تاریخ معماری می‌گوییم. انجام این بخش دربارۀ پیشینۀ تاریخ شفاهی و توجه به آن در تاریخ معماری ایران و جهان است.
در مباحث عملی، نخست به شیوۀ گردآوری شواهد در تاریخ شفاهی معماری ایران می‌پردازیم و از آداب و ملزومات مصاحبه می‌گوییم. سپس به شیوه‌های پردازش و بایگانی اسناد حاصل از مصاحبه می‌پردازیم. انجام این بخش نیز دربارۀ رویکردها و مسائل مطرح در تدوین و تبیین این دست روایات تاریخی معماری ایران است.
این پژوهش برای به‌دست دادن اصول نظری و عملی تاریخ شفاهی معماری ایران به پژوهشگرانی است که می‌خواهند به دانش بی‌شمار آشنایان به معماری ایران دست یابند و آن را برای آیندگان نگه‌دارند.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

16 شهريور 1390
جان نثاری
با رؤیت سایت بسیار مشعوف شدم و از جناب قیومی بابت معرفی بسیار متشکرم .برای متولیان و دست اندر کاران نشریه و سایت نیز آرزوی خیر و سلامتی دارم و در حد توان در خدمتم.

17 شهريور 1390
سید احمد
سلام. محبت کنید ادرس برقراری ارتباط با این پژوهشگر را هم ذکر کنید تا برای کسانی که امکان حضور رسمی در جلسه نیست ولی مایل به تبادل نظر بیشتر در این خصوص هستند امکانی برقرار شود...پست الکترونیکی ترجیحا مسیر مناسبی است..

27 شهريور 1390
پارسایی
کار زمین مانده ای بود...
همتتان پاینده
از استاد قیومی سپاسگذارم که باب آشنایی را گشودند.

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.