هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 36    |    9 شهريور 1390

   


 

عید سعید فطر مبارک!


كارگاه هاي مهارت‌ مصاحبه در شيراز برپا می شود


فرآیند ثبت تاریخ شفاهی انقلاب دارای هزینه و زمان بر است


تاريخ شفاهی اسراي ايراني و عراقي جنگ تحميلي تدوين مي شود


برگزاری دومين جشنواره خاطره‌نويسی در خراسان شمالی


جمع‌آوری تاريخ شفاهی آزادگان گيلان


خاطراتی درباره خبرنگار شهید، محمدرضا امانی


تاريخ شفاهي خوئين، گفت و گو با يحيي آل اسحق


گزارشی از مراسم رونمایی كتاب سفیر 7 هزار روزه


خاطرات سفیر هفت هزار روزه


رجایی از آغاز تا شهادت


ماهنامه تجربه شماره 3 منتشر شد


نقد کتاب خاطرات منصور رفيع زاده


یازدهمین شماره‌ی «پیام بهارستان» با 59 مقاله


شماره 159 كتاب ماه تاريخ و جغرافيا


یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا-15


برنده جایزه پژوهش تاریخ شفاهی چارلتون اعلام شد


خاطرات هنری گریدی، سفیر آمریکا در ایران 1-1950


 



برنده جایزه پژوهش تاریخ شفاهی چارلتون اعلام شد

صفحه نخست شماره 36

موسسه تاریخ شفاهی دانشگاه بیلور(Baylor University Institute for Oral History)  مفتخر است که خانم دکتر ولما لاو(Velma E. Love) را به عنوان اولین دریافت کننده جایزه سالانه پژوهش های تاریخ شفاهی چارلتون (Charlton Oral History Research Award) معرفی کند. دکتر لاو در زمینه مطالعات مذهبی از دانشگاه کلارمونت (Claremont Graduate University) درجه دکتری دریافت داشته و از مدرسه دینی یونیون (Union Seminary) درجه کارشناسی ارشد امور دینی دارد. وی استادیار مطالعات مذهبی در دانشگاه کشاورزی و مکانیک فلوریدا Florida Agricultural and Mechanical University در شهر تالاهاسی Tallahassee (مرکز ایالت فلوریدا) است که در آن موضوعات متنوع مذهبی و قوم نگاری تدریس می شود. دکتر لاو دانش خود را درشماری از نشست های تخصصی ارایه کرده  تاکنون در مجلات و کتاب ها مطالب مختلفی منتشر کرده است. از کارهای در دست انجام وی می توان به کتابی که به سفارش انتشارات دانشگاه پنسیلوانیا با نام "رونمایی قدیسان: کشف خود آفریقایی" و پژوهشی درباره روایات روحانی آفریقایی اشاره کرد که برای یک مجموعه زندگی نامه های خودنوشت جنبش مهاجران آفریقایی تهیه می شود. دکتر لاو روش تاریخ شفاهی را در دانشگاه کلمبیا تعلیم دیده و بیش از 14 سال سابقه انجام مصاحبه های تاریخ شفاهی در کارنامه خود دارد.

دکتر لاو با کمک جایزه چارلتون پژوهشش را روی یک طرح تاریخ شفاهی با عنوان"دورنمای روایات اویوتونجی (Oyotunji): داستان مکان، فضا و معنی" متمرکز کرده است. همانطور که دکتر لاو در پیش نویس طرح پیشنهادی خود توضیح داده است:"این طرح با هدف ارایه یک مقاله تصویری و بیان روایتی از دهکده آفریقایی اویوتونجی در شلدون(Sheldon) ، در کالیفرنیای جنوبی" طراحی شده است. این روستای ده هکتاری در سال 1970 میلادی توسط گروهی از پزشکان اهل یوروبا (Yoruba) که از آمریکایی های آفریقایی تبار بودند از یک مرداب به منطقه ای تبدیل شد که امروزه از اهمیت تاریخی قابل توجهی برخوردار است و هنر ملی سیاهان و جهان بینی مقدس یوروبا را نشان می دهند.

طرح پژوهشی دکتر لاو ادامه مصاحبه های قبلی او با بعضی از بنیانگذاران این روستا برای مستند کردن مفاهیم و کاربردهای متون مقدس نانوشته ای است که منشأ آنها به غرب آفریقا باز می گردد. طرح کنونی شامل مفاهیم مقدس و کاربرد فضاها و محیط های ساخته شده در روستا است.
دکتر لاو می گوید:" استفاده از تاریخ شفاهی و عکاسی به عنوان روش های پژوهش موجب می شود دستاورد نهایی برای مخاطب عام تصویر واضحی از چشم انداز کنونی معماری خانه ها ، معابد، محراب ها، مقبره ها ، فضاهای مختص مراسم معنوی، جشن ها و رویدادهای گروهی فراهم کند. این طرح میان رشته‏ای به علوم و مطالعات مختلفی مانند تاریخ شفاهی، روحانیت و معماری فضاهای باز، قومشناسی بصری، مطالعات مذهبی آمریکایی های آفریقایی تبار کمک می کند. این طرح نشان می‏دهد که "آموختن دیدن" چقدر مهم است و روایت افراد، فرهنگ مادی، فضا و مکان در مطالعات مذهبی تا چه حد ارزشمند هستند.
هدف جایزه پژوهش تاریخ شفاهی چارلتون بکارگیری قدرت تاریخ شفاهی در موضوعات جدید پژوهشی، ایجاد فضای همکاری در کارهای میدانی ارزشمند در حوزه تاریخ شفاهی، تدوین یک مجموعه پژوهشی برای دانشگاه بیلور به وسیله کار متخصصان حرفه ای تاریخ شفاهی و تأمین شرایط دسترسی دراز مدت پژوهشگران به بهترین الگوهای برنامه های کاربردی در روش تاریخ شفاهی است.

جایزه پژوهشی تاریخ شفاهی چارلتون
مؤسسه تاریخ شفاهی دانشگاه بیلور اعلام می کند که یک جایزه پژوهشی تاریخ شفاهی به نام چارلتون ایجاد کرده است. این موسسه از پژوهشگرانی که در زمینه آموزش پژوهش های تاریخ شفاهی تجربه دارند یا مصاحبه های تاریخ شفاهی انجام می دهند، دعوت می کند برای درخواست خود برای دریافت این جایزه به صورت کمک هزینه پژوهشی تا سقف 3 هزار دلار برای سال تحصیلی 2011-2012 را تقدیم دارند. با استفاده از این جایزه، مؤسسه قصد دارد با پژوهشگری که با روش تاریخ شفاهی برای پاسخ به پرسش های تازه و ارائه دیدگاه های تازه درباره موضوعاتی که تاکنون با این روش پژوهشی مورد بررسی قرار نگرفته اند، مشارکت کند.

پژوهش هایی که به موضوعات میان رشته ای، میان فرهنگی، اعم بومی، ملی یا بین المللی بپردازند، در اولویت هستند.

اهدافی که جایزه پژوهش تاریخ شفاهی چارلتون دنبال می کند عبارتند از:
• بکارگیری قدرت تاریخ شفاهی در موضوعات جدید پژوهشی؛
• مشارکت با پژوهشگرانی که کارهای میدانی ارزشمند در حوزه تاریخ شفاهی انجام می دهند؛
• ساختن یک مجموعه پژوهشی ارزشمند برای دانشگاه بیلور با بهره از کار متخصصان حرفه ای تاریخ شفاهی؛
• تأمین شرایط دسترسی دراز مدت پژوهشی به نمونه کارهای برجسته با روش تاریخ شفاهی به عنوان
بهترین الگوها در این زمینه.

ضوابط:
همه دریافت کنندگان ملزم به رعایت مورد زیر هستند:
• پیروی از اصول انجمن تاریخ شفاهی؛
• وفاداری به رویه های جاری موسسه تاریخ شفاهی؛
• اخذ رضایتنامه امضا شده و حق انتشار از مصاحبه شوندگان، با استفاده از سند فرم هدیه؛
• تحویل موارد ضبط شده و دست نوشته ها به کتابخانه های دانشگاه بیلور؛
• ارائه گزارشی کوتاه از کار انجام شده حداکثر تا یکسال پس از تاریخ دریافت جایزه؛
• ارایه مقاله ای درباره پژوهش صورت گرفته خود برای ارائه در نشست انجمن تاریخ شفاهی در سال 2012 یا 2013؛ در صورتی که این مقاله توسط انجمن تاریخ شفاهی پذیرفته شود، مؤسسه شهریه ثبت نام در این همایش را به دریافت کننده جایزه خواهد پرداخت تا بتواند در یکی از نشست های یادشده شرکت کند.

بودجه:
• دریافت کنندگان می توانند بودجه دریافتی را صرف هزینه های مرتبط با مصاحبه های تاریخ شفاهی از جمله هزینه زمان مصاحبه، سفر، کرایه محل اقامت و سایرهزینه¬های پیش بینی نشده نمایند؛
• این بودجه می تواند برای خرید یک دستگاه ضبط صوت دیجیتال مورد استفاده قرار گیرد، اما شامل خرید تجهیزات ضبط تصویر نمی شود. گفتنی است همه تجهیزات رسانه ای باید با استانداردهای کنونی مؤسسه مطابقت داشته باشند. در صورت لزوم مؤسسه تجهیزات صوتی و رسانه ای را برای حصول اطمینان از کیفیت مصاحبه ها تأمین می کند.
• متقاضیان نیازی ندارند که هزینه های پیاده سازه را از محل بودجه تأمین کنند. موسسه علاوه بر تأمین بودجه مصاحبه ها، همه هزینه های پردازش، پیاده سازی و حفظ و نگهداری از صداهای ضبط شده را برعهدهمیگیرد و این امور توسط کارکنان حاضر در موسسه انجام می گیرید.
• بودجه مزبور در 3 قسط در طول سال تحصیلی 2011-2012 به برندگان این جایزه اعطا خواهد شد.

شرایط تخصیص:
افرادی که شهروند آمریکا نیستند می توانند در این فراخوان شرکت کنند، اما موسسه در قبال ارایه روادید و دیگر مدارک مورد نیاز مسئولیتی ندارد. مصاحبه های به زبان های غیر از انگلیسی مشمول دریافت این جایزه نیستند.

ارزیابی:
کار متقاضیان بر اساس معیارهای زیر ارزیابی می شوند:
• کیفیت پژوهش از نظر ارائه رویکرد تازه به موضوع و قابلیت آن برای گسترش دانش؛
• اصالت، وضوح ، و دقت در طرح اولیه پژوهش؛
• پیشینه متقاضی در تولید پژوهش های با کیفیت عالی تاریخ شفاهی؛
• قابلیت اتمام موفقیت آمیز طرح در زمان تعیین شده؛
• پیش بینی استفاده از مصاحبه ها به صورت انتشار، ارایه در سخنرانی یا دیگر ابزارهای اطلاع رسانی عمومی؛

مهلت:
• درخواست ها باید تا تاریخ (24 زوئن 2011 ) 3 تیرماه 90 به دست مؤسسه رسیده باشد.
• برندگان این جایزه در روز (1 جولای 2011) 10 تیرماه 90 معرفی می شوند.
• مصاحبه ها تا (30 آوریل 2012) مصادف با 11 اردیبهشت 91 باید کامل شده باشند.

مدراک مورد نیاز برای ارایه تقاضا:
هر تقاضا باید موارد زیر را در بر داشته باشد:
• برگ اول (cover sheet) جایزه پژوهشی تاریخ شفاهی چارلتون
• توضیح طرح در 4 تا 6 صفحه شامنل موارد زیر:
• هدف طرح؛
• پژوهش های پیشین متقاضی درباره موضوع؛
• توضیح درباره مصاحبه های پیشین صورت گرفته درباره موضوع؛
• نام افرادی که باید مصاحبه شوند؛
• هماهنگی های پیش بینی شده برای انجام مصاحبه ها؛
• شیوه های پیشنهادی برای ارایه عمومی محتوای مصاحبه ها؛
• معرفی نامه حرفه ای، شامل تجارب متقاضی در پژوهش های تاریخ شفاهی و انجام مصاحبه؛
• نام دو نفر داور که پذیرفته باشند مستقیماً در تأیید پژوهش یادشده نامه ای به موسسه تا 24 ژوئن 2011 ارسال دارند؛
• ارایه پیشنهادی برای بودجه که نشان دهد منابع مالی مورد تقاضا چگونه هزینه خواهند شد.
تمام مدار مورد نیاز و نامه های داوران را تا 24 ژوئن 2011 از طریق رایانامه به نشانی Stephen_sloan@baylor.edu ارسال دارید.
برای پرسش درباره جایزه، از طریق رایانامه با موسسه تاریخ شفاهی به نشانی BUIOH@baylor.edu تماس بگیرید.

جایزه پژوهش تاریخ شفاهی چارلتون به افتخار دکتر توماس ال. چارلتون، بنیانگذار این مؤسسه نامگذاری شده است و این موسسه همچنان از اندیشه های او که به دنبال پژوهش های خلاقانه در زمینه تاریخ شفاهی بود، الهام می گیرد. دکتر چارلتون زندگی حرفه ای خود را وقف گشودن راه ها برای مورخان تاریخ شفاهی، تازه کار و متخصص کرده بود و همواره مشوق ما بود تا پیش برویم، عمیق بیاندیشیم و فکرهای بزرگ داشته باشیم.

مؤسسه تاریخ شفاهی با ماهیتی پژوهشی و میان رشته ای در دانشگاه بیلور توسط دفتر ریاست دانشگاه اداره می شود. این موسسه از سال 1970 مشغول گردآوری و ذخیره تاریخ شفاهی بوده و رهبری و ارائه خدمات به متخصصان در این رشته را به عهده داشته است. برای اطلاعات بیشتر با مراجعه به آدرس baylor.edu/oralhistory اطلاعات مورد نیاز خود را در مؤسسه تاریخ شفاهی جستجو کنید.
دانشگاه بیلور در یک اقدام مثبت و ایجاد فرصت های شغلی برابر اقلیت ها، زنان، کهنه سربازان و افراد با ناتوانی های جسمی را تشویق به همکاری با این دانشگاه می کند.

ترجمه: صفا صهری

منبع: دانشگاه بایلور


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.